0114-KDIP2-3.4010.362.2017.1.PS - 15% stawka CIT dla małego podatnika.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 lutego 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP2-3.4010.362.2017.1.PS 15% stawka CIT dla małego podatnika.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 13 grudnia 2017 r. (data wpływu29 grudnia 2017 r.) uzupełnionym pismem z dnia 5 lutego 2018 r. (data wpływu 12 lutego2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie prawa do stosowania stawki 15% CIT do dochodów osiąganych w 2017 r. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 grudnia 2017 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie prawa do stosowania stawki15% CIT do dochodów osiąganych w 2017 r.

W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Podatnik jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Spółka została zawiązana aktem notarialnym sporządzonym w dnia 28 września 2016 r. Jedynym wspólnikiem Spółki jest T. Kapitał podstawowy Spółki wynosi 50 000 zł i został wniesiony w formie pieniężnej. Pierwszy rok obrotowy Spółki zakończył się w dnia 31 grudnia 2016 r. W pierwszym roku obrotowym Spółka spełniła kryteria "małego podatnika" zgodnie z definicją legalną określoną w art. 4a pkt 10 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1888 z późn. zm.), ("Ustawa"). Rok obrotowy pokrywa się z rokiem kalendarzowym. Spółka nie wchodzi w skład podatkowej grupy kapitałowej. Wiodącym przedmiotem prowadzonej działalności jest sprzedaż hurtowa wyrobów farmaceutycznych i medycznych (PKD 46.46.Z).

W piśmie z dnia 5 lutego 2018 r. (data wpływu 12 lutego 2018 r.) Pełnomocnik Spółki wskazał, że pierwszy rok obrotowy Spółki trwał od 28 września 2016 r. do 31 grudnia 2016 r. i w tym okresie zostały spełnione kryteria pozwalające na uznanie Spółki jako "małego podatnika" na rok 2017 r. zgodnie z definicją legalną określoną w art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Wobec powyższego Spółka spełniała przesłanki uznania za "małego podatnika" w 2017 r. tj. roku, którego dotyczy przedstawione pytanie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego Spółka ma prawo zastosować w 2017 r. stawkę CIT w wysokości 15%?

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych "Ustawa" (w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2017 r.) stawka podatku wynosi 15% podstawy w przypadku:

a.

małych podatników,

b.

podatników rozpoczynających działalność - w roku podatkowym, w którym rozpoczęli działalność.

Jednocześnie możliwość zastosowania stawki 15% została wyłączona w zakresie podatników, którzy zostali utworzeni:

1.

w wyniku przekształcenia, połączenia lub podziału podatników, z wyjątkiem przekształcenia spółki w inną spółkę, albo

2.

w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą lub spółki niebędącej osobą prawną, albo

3.

przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które wniosły na poczet kapitału podatnika uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty co najmniej 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, albo

4.

przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników.

Ograniczenie w stosowaniu stawki 15% dotyczy wyłącznie roku podatkowego, w którym podatnik rozpoczął działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym.

Ponadto stawki 15% nie stosuje się do podatkowych grup kapitałowych.

Zdaniem Podatnika powyższe ograniczenia nie znajdą zastosowania w przedstawionym stanie faktycznym i Spółka ma prawo do zastosowania stawki CIT w wysokości 15% podstawy opodatkowania.

Zgodnie z art. 7 ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1550) "Ustawa Nowelizująca" podatnicy utworzeni w okresie od dnia wejścia w życie niniejszego przepisu a przed dniem wejścia w życie niniejszej ustawy:

1.

w wyniku przekształcenia, połączenia lub podziału podatników, z wyjątkiem przekształcenia spółki w inną spółkę, albo

2.

w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą lub spółki niebędącej osobą prawną, albo

3.

przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które wniosły na poczet kapitału podatnika uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty co najmniej 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14 ustawy zmienianej w art. 2, albo

4.

przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników

- stosują w roku podatkowym rozpoczętym po dniu 31 grudnia 2016 r. art. 19 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 2, w brzmieniu dotychczasowym.

Zgodnie z art. 9 Ustawy Nowelizującej, przytoczony powyżej artykuł 7 wszedł w życie z dniem następującym po dniu ogłoszenia, przy czym Ustawa Nowelizująca została ogłoszona w dnia27 września 2016 r. Wobec powyższego w dniu powstania Spółki (tj. 28 września 2016 r.) art. 7 Ustawy Nowelizującej miał już moc obowiązującą. Nie oznacza to jednak, że zostały spełnione warunki wykluczające zastosowanie stawki 15% określone w Ustawie Nowelizującej. Rozpatrywanie warunków wymienionych w pkt 1, 2 i 4 jest bezcelowe, gdyż nie zaistniały stosowne okoliczności w tym zakresie. Spółka nie została utworzona w wyniku jakichkolwiek przekształceń ani nie został zaangażowany majątek polikwidacyjny.

Kapitał podstawowy spółki w wysokości 50 000 zł został wniesiony w formie pieniężnej. Nie zostały zatem wniesione "składniki majątku" przedsiębiorstwa (udziałowca), o których mowa w art. 14 Ustawy.

Artykuł 14 Ustawy odnosi się bowiem do "rzeczy" lub "praw majątkowych", zatem nie ma zastosowania do środków pieniężnych, które zostały wniesione na kapitał zakładowy.

Przyjęcie odmiennego stanowiska byłoby również niezgodne z wykładnią celowościową. Zgodnie z uzasadnieniem projektu nowelizacji zamieszczonym na stronie internetowej Sejmu ograniczenia w zakresie stosowania stawki CIT w wysokości 15% m.in. w drugim roku działalności dotyczą wyłącznie podatników dokonujących operacji restrukturyzacyjnych (w tym dokonujących takich operacji w trakcie działania spółki). Z uzasadnienia wynika,że "Ograniczenie to uzasadnione jest zapobieganiem dokonywania przez podatników restrukturyzacji, które miałyby na celu - poprzez zmianę formuły działalności lub sztuczne dostosowywanie jej rozmiarów - skorzystanie ze stawki 15%." Zatem celem ustawodawcy było wyłączenie ze stosowania stawki CIT w wysokości 15% przez podatników, którzy mieli zamiar dokonać działań optymalizacyjnych skierowanych wyłącznie na sztuczne obniżenie stawki 15%. Takie działania nie miały zastosowania w przedstawionym stanie faktycznym. Podatnik należy do Grupy Kapitałowej działającej w wielu krajach na świecie. Decyzja o założeniu spółki w Polsce wpisuje się w strategię gospodarczą grupy i nie została podjęta dlatego, że stawka CIT w drugim roku działalności wyniosłaby 15%. Kapitał podstawowy został wpłacony w formie pieniężnej, co również wpisuje się w strategię gospodarczą grupy. Powstanie spółki nie wpisuje się w jakiekolwiek działania restrukturyzacyjne poprzez zmianę formuły działalności lub sztuczne dostosowywanie jej rozmiarów w ramach Grupy Kapitałowej, gdyż wiąże się z gospodarczą ekspansją na kolejny rynek zbytu.

W związku z powyższym proszę o potwierdzenie stanowiska, zgodnie z którym w świetle przedstawionego stanu faktycznego Spółka ma prawo zastosować w 2017 r. stawkę CIT w wysokości 15%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl