0114-KDIP2-3.4010.29.2017.1.MC

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 maja 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP2-3.4010.29.2017.1.MC

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko - przedstawione we wniosku z dnia 10 marca 2017 r. (data wpływu 21 marca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości wprowadzenia aktywów nabytych na skutek likwidacji do własnej ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych a także ustalenia ich wartości początkowej zgodnie z art. 16g ust. 1 pkt 5 u.p.d.o.p. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 21 marca 2017 r. został złożony ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości wprowadzenia aktywów nabytych na skutek likwidacji do własnej ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych a także ustalenia ich wartości początkowej zgodnie z art. 16g ust. 1 pkt 5 u.p.d.o.p.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

B. sp. z o.o. (dalej: "Wnioskodawca") jest polską spółką kapitałową, podatnikiem podatku dochodowego w rozumieniu art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r.o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1888 z późn. zm., dalej: "u.p.d.o.p."), tj. podlegającym obowiązkowi podatkowemu w Polsce od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania.

Wnioskodawca jest wyłącznym udziałowcem spółki kapitałowej, H. B.V. (dalej: "Spółka Likwidowana"), która jest spółką kapitałową (besloten vennootschap - odpowiednik polskiej spółki z ograniczoną odpowiedzialnością) z siedzibą w Holandii. Spółka Likwidowana podlega w Holandii opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania, tzn. jest holenderskim rezydentem podatkowym.

Ze względów biznesowych, a przede wszystkim ze względu na chęć uproszczenia struktury grupy, do której należą ww. podmioty, jak również w związku z oczekiwaniami pod adresem Wnioskodawcy ze strony banku finansującego Wnioskodawcę i mając na uwadze postanowienia dokumentów finansowania zawartych z tym bankiem, planowane jest przeprowadzenie w 2017 r. (lub później) połączenia przez przejęcie Spółki Likwidowanej przez Wnioskodawcę lub likwidacji Spółki Likwidowanej. Ostateczna decyzja co do wyboru pomiędzy połączenie ma likwidacją będzie podjęta w przyszłości i będzie uzależniona od uwarunkowań biznesowych (w tym potencjalnego stanowiska banku finansującego), kosztów administracyjnych, czasu trwania itd.

Wnioskodawca pragnie podkreślić, że niniejszy wniosek swym zakresem obejmuje planowaną likwidację Spółki Likwidowanej.

Planowana likwidacja zostanie przeprowadzona na podstawie właściwych przepisów prawa handlowego, w szczególności z odpowiednimi, mającym zastosowanie w tym zakresie przepisami holenderskimi.

Na moment likwidacji jedynym udziałowcem Spółki Likwidowanej będzie Wnioskodawca. Na skutek likwidacji, Wnioskodawca otrzyma cały majątek Spółki Likwidowanej, w tym m.in. nieruchomość położoną w Polsce (dalej: "Nieruchomość"). Nie jest wykluczone,że Wnioskodawca otrzyma również inne środki trwałe i wartości niematerialne i prawne oprócz Nieruchomości. Na ten moment Wnioskodawca nie jest w stanie dokładnie wskazać składników majątkowych, które będą własnością Spółki Likwidowanej w chwili likwidacji.

Co istotne, składniki majątkowe, które będą stanowiły majątek polikwidacyjny Spółki Likwidowanej, o których mowa w niniejszym wniosku, nie zostały, ani nie zostaną wniesione do Spółki Likwidowanej w drodze wkładu niepieniężnego w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części.

W następstwie planowanej likwidacji, Nieruchomość będzie wykorzystywana do kontynuowania działalności prowadzonej przez Spółkę Likwidowaną, a otrzymane aktywa o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, będą wykorzystywane przez Wnioskodawcę na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane przez niego do używania na podstawie umowy licencyjnej (sublicencji), umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1 u.p.d.o.p.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Wnioskodawca będzie uprawniony do wprowadzenia aktywów nabytych na skutek likwidacji do swojej ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, a także ustalić ich wartość początkową zgodnie z art. 16g ust. 1 pkt 5 u.p.d.o.p.?

Zdaniem Wnioskodawcy, będzie on uprawniony do wprowadzenia aktywów nabytych na skutek likwidacji do swojej ewidencji środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, a także ustalenia ich wartości początkowej zgodnie z art. 16g ust. 1 pkt 5 u.p.d.o.p.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p., kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 u.p.d.o.p.

Zgodnie z art. 15 ust. 6 u.p.d.o.p., kosztem uzyskania przychodów są odpisy z tytułu zużycia środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych (odpisy amortyzacyjne) dokonywane wyłącznie zgodnie z przepisami art. 16a-16m, z uwzględnieniem art. 16.

Artykuł 16a ust. 1 u.p.d.o.p. stanowi, że amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, stanowiące własność lub współwłasność podatnika, nabyte lub wytworzone we własnym zakresie, kompletne i zdatne do użytku w dniu przyjęcia do używania:

1.

budowle, budynki oraz lokale będące odrębną własnością,

2.

maszyny, urządzenia i środki transportu,

3.

inne przedmioty

- o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane do używania na podstawie umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane środkami trwałymi.

Na podstawie art. 16b ust. 1 u.p.d.o.p. amortyzacji podlegają, z zastrzeżeniem art. 16c, nabyte nadające się do gospodarczego wykorzystania w dniu przyjęcia do używania:

1.

spółdzielcze własnościowe prawo do lokalu mieszkalnego,

2.

spółdzielcze prawo do lokalu użytkowego,

3.

prawo do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej,

4.

autorskie lub pokrewne prawa majątkowe,

5.

licencje,

6.

prawa określone w ustawie z dnia 30 czerwca 2000 r. - Prawo własności przemysłowej, wartość stanowiącą równowartość uzyskanych informacji związanych z wiedzą w dziedzinie przemysłowej, handlowej, naukowej lub organizacyjnej (know-how)

- o przewidywanym okresie używania dłuższym niż rok, wykorzystywane przez podatnika na potrzeby związane z prowadzoną przez niego działalnością gospodarczą albo oddane przez niego do używania na podstawie umowy licencyjnej (sublicencji), umowy najmu, dzierżawy lub umowy określonej w art. 17a pkt 1, zwane wartościami niematerialnymi i prawnymi.

Zgodnie z art. 16g ust. 1 pkt 5 u.p.d.o.p., w razie otrzymania majątku w związku z likwidacją osoby prawnej lub spółki, z zastrzeżeniem ust. 10b, za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-14 u.p.d.o.p., uważa się ustaloną przez podatnika wartość poszczególnych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, nie wyższą jednak od ich wartości rynkowej.

Artykuł 16g ust. 10b u.p.d.o.p. odnosi się do ustalania wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych w sytuacji, gdy aktywa te zostały wniesione do likwidowanej spółki jako wkład niepieniężny w postaci przedsiębiorstwa lub jego zorganizowanej części. Jak przedstawiono w opisie zdarzenia przyszłego, taka sytuacja nie wystąpi.

Jak przedstawiono w opisie zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca będzie kontynuował działalność gospodarczą Spółki Likwidowanej przy pomocy otrzymanego majątku likwidacyjnego, a w szczególności Nieruchomości. W związku z tym, Wnioskodawca, podlegający obowiązkowi podatkowemu w Polsce od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania, będzie uzyskiwał przychody podlegające opodatkowaniu, stosownie do treści art. 12 u.p.d.o.p. Odpowiednio do tych przychodów, Wnioskodawca będzie uprawniony do rozpoznania kosztów ich uzyskania, o czym mowa w art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p. Kosztami tymi mogą być dla Wnioskodawcy odpisy amortyzacyjne od przejętych składników majątku Spółki Likwidowanej, przy pomocy których Wnioskodawca będzie kontynuował jej działalność gospodarczą, pod warunkiem, że Wnioskodawca spełni dyspozycje zawarte w art. 16a i nast.u.p.d.o.p.

Aby Wnioskodawca mógł dokonywać odpisów amortyzacyjnych zgodnie z u.p.d.o.p., powinien przyjąć środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne do używania, co wymaga wprowadzenia ich do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych Wnioskodawcy. Zgodnie bowiem z art. 16d ust. 2 u.p.d.o.p., składniki majątku, o których mowa w art. 16a-16c, wprowadza się do ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych zgodnie z art. 9 ust. 1, najpóźniej w miesiącu przekazania ich do używania. Późniejszy termin wprowadzenia uznaje się za ujawnienie środka trwałego lub wartości niematerialnej i prawnej, o których mowa w art. 16h ust. 1 pkt 4 u.p.d.o.p.

Aby móc uczynić zadość ww. wymogowi, Wnioskodawca musi ustalić wartość początkową,w której wprowadzi nabyte środki trwałe oraz wartości niematerialne i prawne do ewidencji. W ocenie Wnioskodawcy, powinien on zastosować art. 16g. ust. 1 pkt 5 u.p.d.o.p., zgodnie z którym w razie otrzymania majątku w związku z likwidacją Spółki Likwidowanej, za wartość początkową środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z uwzględnieniem ust. 2-14 u.p.d.o.p., przyjmie on ustaloną przez siebie wartość poszczególnych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, nie wyższą jednak od ich wartości rynkowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organuna wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl