0114-KDIP2-2.4010.93.2017.1.SO - Brak prawa do odliczenia VAT w związku z realizacją projektu przebudowy drogi gminnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 sierpnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP2-2.4010.93.2017.1.SO Brak prawa do odliczenia VAT w związku z realizacją projektu przebudowy drogi gminnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 maja 2017 r. (data wpływu 17 maja 2017 r.) uzupełnionym pismem z dnia 8 czerwca 2017 r. (data wpływu 8 czerwca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. "Przebudowa drogi gminnej (...)" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 maja 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z realizacją projektu pn. "Przebudowa drogi gminnej (...)". Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 8 czerwca 2017 r. (data wpływu 8 czerwca 2017 r.) w zakresie doprecyzowania opisu stanu faktycznego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

W roku 2016 Gmina złożyła wniosek o przyznanie pomocy na operacje typu "Budowa lub modernizacja dróg lokalnych" w ramach poddziałania "Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, gdzie podatek od towarów usług został ujęty w kosztach kwalifikowanych ww. zadania. Wniosek został zaopiniowany pozytywnie, w wyniku czego zawarto z Samorządem Województwa umowę o przyznaniu pomocy w realizacji ww. inwestycji. Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Zainteresowany w roku 2017 przystępuje do realizacji projektu pn. "Przebudowa drogi gminnej (...)". W wyniku jego realizacji nastąpi poprawa dostępności komunikacyjnej miejsca rekreacji wodnej dla mieszkańców poprzez stworzenie nowego, alternatywnego dojazdu do niego oraz przebudowę istniejącej drogi dojazdowej. Zadanie polega na wykonaniu nowej konstrukcji nawierzchni bitumicznej. Przewiduje się przebudowę całej infrastruktury technicznej i drogowej, tj. nawierzchnię drogi, elementy odwodnienia (przebudowa korytek betonowych lub ścieków przykrawężnikowych) oraz elementy bezpieczeństwa ruchu drogowego, odtworzenia i dostosowania zjazdów indywidualnych w ramach pasa drogowego: wykonanie zjazdów nowych ujednoliconych dla całej inwestycji w kostce betonowej, przebudowę lub zabezpieczenie kolidujących urządzeń infrastruktury technicznej. Cały odcinek ulicy będzie posiadał nawierzchnię z betonu asfaltowego, cała konstrukcja nawierzchni jezdni zostanie odbudowana od podstaw i ograniczona krawężnikami drogowymi. Istniejący układ komunikacyjny nie będzie zmieniony. Celem przedsięwzięcia jest poprawa standardu życia na obszarach wiejskich poprzez ulepszenie infrastruktury drogowej, tj. przebudowę drogi gminnej na odcinku mb oraz budowę drogi gminnej na odcinku mb.

Ulica jest drogą publiczną, posiada status drogi gminnej, a za korzystanie z niej nie są pobierane żadne opłaty od użytkowników. Realizacja przedmiotowej inwestycji, polegającej na przebudowie publicznej drogi gminnej, zaspokoi zbiorowe potrzeby wspólnoty samorządowej w zakresie dostępu do dróg.

W uzupełnieniu Zainteresowany wskazał, że projekt będzie realizowany w związku z działalnością statutową Gminy i należy do jej zadań własnych regulowanych przepisami ustawy o samorządzie gminnym, art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446, z późn. zm.): zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych Gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy (...) gminnych dróg, ulic, mostów placów oraz organizacji ruchu drogowego.

Realizacja przedsięwzięcia polegającego na przebudowie drogi gminnej należy do zadań własnych Gminy, do realizacji którego zobowiązują ją przepisy ww. ustawy.

Gmina realizując projekt, będzie nabywała towary i usługi, które w żadnym zakresie nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, ani do czynności zwolnionych z tego podatku. A zatem, podatnikowi - Gminie nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Realizacja przedmiotowej inwestycji nie będzie generowała żadnego przychodu, gdyż od użytkowników drogi nie będą pobierane jakiekolwiek opłaty.

Inwestycja ma służyć wszystkim mieszkańcom Gminy, a bezpieczna droga zaspokoi zbiorowe potrzeby wspólnoty samorządowej w zakresie dostępu do dróg.

Ulica jest położona na obszarze wiejskim, w jej ciągu nie istnieją żadne mosty i tunele, zatem nie istnieją przesłanki, które mogłyby potencjalnie powodować możliwość ustanowienia opłat za parkowanie lub przejazd przez tunele i mosty, o których mowa w ustawie o drogach publicznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1440, z późn. zm.).

Mając na uwadze powyższe, nie zostanie spełniona przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunkująca prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego od podatku VAT należnego, ponieważ zakupione towary i usługi w ramach realizacji inwestycji nie będą wykorzystane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT ani do czynności zwolnionych z tego podatku. Mając na względzie powyższe, Gmina stoi na stanowisku, że zakupione towary i usługi będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Faktury dokumentujące dokonanie zakupów towarów i usług związanych z realizacją projektu będą wystawiane na Gminę.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy podatek VAT naliczony, ujęty w kosztach inwestycji, może zostać w opisanym stanie prawnym odliczony przez Wnioskodawcę, w związku z realizacją projektu?

Zdaniem Wnioskodawcy, nie ma on możliwości odliczenia podatku VAT naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w ramach projektu, od podatku VAT należnego, ponieważ w wyniku realizacji projektu nie zostanie spełniona podstawowa przesłanka pozytywna, jaką jest związek dokonanych zakupów ze sprzedażą opodatkowaną.

UZASADNIENIE

Artykuł 15 ust. 6 ustawy o VAT stanowi, że nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

W myśl ustawy o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446, z późn. zm.) gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność (art. 2 ust. 1). Do jej zadań własnych należy zaspokajanie potrzeby wspólnoty. Wśród tych zadań ustawodawca przewidział m.in. sprawy gminnych dróg (art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy o samorządzie gminnym).

Doprecyzowanie tej regulacji znajduje się w ustawie z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1440, z późn. zm.). Z art. 2a ust. 2 i art. I9 ust. 1 i 2 wynika, że drogi gminne stanowią własność gminy, a ich zarządcą jest Wójt. Jego obowiązki względem dróg zostały sformułowane w art. 20 ww. ustawy i należą do nich m.in.:

* opracowywanie projektów planów finansowania budowy, przebudowy, remontu, utrzymania i ochrony dróg oraz drogowych obiektów inżynierskich;

* pełnienie funkcji inwestora;

* utrzymanie nawierzchni drogi, chodników, drogowych obiektów inżynierskich, urządzeń zabezpieczających ruch i innych urządzeń związanych z drogą.

Ulica została zaliczona do kategorii dróg gminnych na mocy Uchwały Rady Gminy.

Mając na względzie powyższe, realizacja przedsięwzięcia polegającego na przebudowie ul. należy do zadań własnych Gminy, do realizacji którego zobowiązują ją przepisy ww. ustaw.

Ze zwolnienia od podatku mogą korzystać wyłącznie czynności, które podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, tj. odpłatna dostawa towarów i usług. Przebudowa drogi gminnej Nr nie będzie generowała żadnego przychodu, od użytkowników drogi nie będą pobierane jakiekolwiek opłaty. Powstała w wyniku realizacji zadania droga nie będzie w żadnym zakresie wykorzystywana do obsługiwania czynności o charakterze cywilnoprawnym i innych czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Ulica jest położona na obszarze wiejskim, w jej ciągu nie istnieją żadne mosty i tunele, zatem nie istnieją przesłanki, które mogłyby potencjalnie powodować możliwość ustanowienia opłat za parkowanie lub przejazd przez tunele i mosty, o których mowa w ustawie o drogach publicznych (Dz. U. z 2016 r. poz. 1440, z późn. zm.).

Mając na uwadze powyższe, stwierdzić należy, że w przypadku przedmiotowej inwestycji drogowej nie zostanie spełniona przesłanka z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT warunkująca prawo podatnika do odliczenia podatku naliczonego od podatku VAT należnego, ponieważ towary i usługi zakupione w ramach realizacji inwestycji nie zostaną wykorzystane przez Gminę do wykonywania czynności opodatkowanych, generujących podatek należny.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Zatem prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności winien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy - podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych (art. 15 ust. 2 ustawy).

W myśl art. 15 ust. 6 ustawy - nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z przedstawionego wyżej przepisu wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te jednostki czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży, zamiany (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych).

Na podstawie art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2016 r. poz. 446, z późn. zm.) - gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność.

Jak stanowi art. 6 ust. 1 powołanej ustawy - do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 pkt 2 ww. ustawy - zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych gminy. W szczególności zadania własne obejmują sprawy gminnych dróg, ulic, mostów, placów oraz organizacji ruchu drogowego.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Gmina złożyła wniosek o przyznanie pomocy na operację typu "Budowa lub modernizacja dróg lokalnych", w ramach poddziałania "Wsparcie inwestycji związanych z tworzeniem, ulepszaniem lub rozbudową wszystkich rodzajów małej infrastruktury, w tym inwestycji w energię odnawialną i w oszczędzanie energii" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020, na projekt pn. "Przebudowa drogi gminnej (...)". Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Zadanie polega na wykonaniu nowej konstrukcji nawierzchni bitumicznej. Przewiduje się przebudowę całej infrastruktury technicznej i drogowej, tj. nawierzchni drogi, elementów odwodnienia (przebudowa korytek betonowych lub ścieków przykrawężnikowych) oraz elementów bezpieczeństwa ruchu drogowego, odtworzenia i dostosowania zjazdów indywidualnych w ramach pasa drogowego: wykonanie zjazdów nowych ujednoliconych dla całej inwestycji w kostce betonowej, przebudowę lub zabezpieczenie kolidujących urządzeń infrastruktury technicznej. Zainteresowany wskazał, że projekt będzie realizowany w związku z działalnością statutową Gminy i należy do zadań własnych regulowanych przepisami ustawy o samorządzie gminnym, art. 7 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r.

Zakupione towary i usługi będą wykorzystywane do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Faktury dokumentujące dokonanie zakupów towarów i usług związanych z realizacją projektu będą wystawiane na Gminę.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy Wnioskodawca powziął wątpliwość, czy ma możliwość odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu.

Mając na uwadze powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku VAT w ramach działalności gospodarczej do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Przebudowa drogi gminy odbywa się w ramach władztwa publicznego i gmina wykonując tę inwestycję działa jako organ administracji publicznej i może korzystać ze środków prawnych o charakterze władczym. W takim ujęciu gmina bez wątpienia nie może być uznana za podatnika, gdyż realizuje ona w tym zakresie zadania własne służące zaspokajaniu zbiorowych potrzeb wspólnoty samorządowej.

Podstawowym warunkiem, którego spełnienie należy analizować w aspekcie prawa do odliczenia podatku VAT jest związek dokonywanych nabyć towarów i usług ze sprzedażą uprawniającą do dokonywania takiego odliczenia, czyli sprzedażą generującą podatek należny. W omawianej sprawie związek taki nie występuje. Z opisu sprawy wynika bowiem, że Gmina realizuje opisaną inwestycję w ramach zadań własnych nałożonych na nią ustawą o samorządzie gminnym, zatem w tym zakresie działa w ramach reżimu publicznoprawnego. Tym samym, w analizowanym przypadku Gmina nie ponosi wydatków w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, a nabywając towary i usługi nie działa w charakterze podatnika podatku VAT. Zatem, w omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie są spełnione.

Mając na uwadze opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy zatem stwierdzić, że Gmina nie ma możliwości odliczenia podatku VAT od wydatków związanych z realizacją projektu pn. "Przebudowa drogi gminnej (...)". Powyższe wynika z tego, że w analizowanym przypadku nie są spełnione - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy - przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, tj. Gmina nie działa jako podatnik VAT, a wydatki związane z realizacją ww. projektu nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych tym podatkiem.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym. w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy. udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl