0114-KDIP2-2.4010.365.2019.2.RK

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 8 listopada 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP2-2.4010.365.2019.2.RK

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 17 sierpnia 2019 r. (data wpływu 27 sierpnia 2019 r.), uzupełnionym pismem z dnia 5 listopada 2019 r. (data nadania 5 listopada 2019 r., data wpływu 7 listopada 2019 r.) na wezwanie Nr 0114-KDIP2-2.4010.365.2019.1.RK z dnia 25 października 2019 r. (data nadania 25 października 2019 r., data odbioru 31 października 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie:

* spełnienia kryteriów decydujących o statusie "małego podatnika" zgodnie z art. 4a pkt 10 oraz art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - jest prawidłowe;

* obowiązujących stawek podatku przy uiszczaniu zaliczek w sytuacji, gdy w ciągu roku podatkowego nastąpi przekroczenie limitu sprzedaży - jest prawidłowe;

* zaliczenia otrzymanej dotacji oświatowej do przychodów Wnioskodawcy w ujęciu art. 19 ust. 1 ww. ustawy jest prawidłowe;

* ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym za 2019 r. według stawki 19% po przekroczeniu przez Wnioskodawcę ustawowego limitu przychodów ze sprzedaży w 2019 r. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 sierpnia 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości uznania Wnioskodawcy za "małego podatnika" oraz ustalenia skutków podatkowych związanych z utratą statusu "małego podatnika".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka X w 2018 r. osiągnęła następujące przychody:

1. ze sprzedaży usług i pozostałe przychody operacyjne 2.535.284,09 zł (czesne, wyżywienie, zajęcia dodatkowe);

2. z dotacji oświatowej (...)2.912.350,09 zł (zwolnione z art. 17 ust. 1 pkt 21 u.p.d.o.p.) - razem 5.447.634,18 zł.

Spółka jest podmiotem działającym od 2009 r.

Żadne zdarzenie z art. 19 pkt 1a (winno być: art. 19 ust. 1a) u.p.d.o.p. nie miało miejsca w Spółce.

Pismem z dnia 5 listopada 2019 r. (data wpływu 7 listopada 2019 r.) Wnioskodawca uzupełnił wniosek poprzez zajęcie stanowiska w zakresie pytania Nr 2 oraz przeformułował pytanie Nr 3, przedstawiając własne stanowisko w odniesieniu do przeformułowanego pytania.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy Spółka jest małym podatnikiem zgodnie z art. 4a pkt 10 i zgodnie z art. 19 ust. 1 pkt 2?

2. Czy Spółka, jeśli jest małym podatnikiem zgodnie z art. 19 ust. 1 pkt 2 może opłacać zaliczki za 2019 rok w wysokości 9%, czy może wiedząc, iż przekroczy limit od razu opodatkować podstawę wg stawki 19%?

3. Czy dotacja oświatowa otrzymywana przez Spółkę powinna być wliczana do przychodów rozumianych w ujęciu art. 19 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych?

4. Czy Spółka po przekroczeniu "przychodu ze sprzedaży pyt. wyżej" w 2019 r. będzie opłacać CIT-8 od całej podstawy opodatkowania wg stawki 19%?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1

Małego podatnika uznaje się podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1.200.000 euro. Sformułowanie "wartość przychodu ze sprzedaży" nie zostało zdefiniowane w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych i dlatego należy rozumieć i dokonać literalnej wykładni tego pojęcia, czyli obejmujące przychody wszelkie, w tym także zwolnione od podatku dochodowego, z wyłączeniem przychodów osiąganych z innego tytułu niż ze sprzedaży, np. dotacje, dopłaty, refundacje kosztów czy odsetki od środków finansowych. Spółka osiągając w 2018 r.:

* przychody ze sprzedaży usług (czesne, zajęcia dodatkowe, wyżywienie) - 2.535.284,09 zł,

* przychody w postaci dotacji oświatowej - art. 17 ust. 1 pkt 21 u.p.d.o.p.

- ma statut małego podatnika.

Ad. 2

Artykuł 19 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wskazuje dwie stawki podatkowe od przychodów. Nie precyzuje, tak jak to było w ustawie w ubiegłym roku, o jakie przychody chodzi. Natomiast art. 17 ust. 1 pkt 21 tej ustawy mówi o zwolnieniu dotacji z podatku. W przypadku Wnioskodawcy jest to dotacja oświatowa. Zapisy tych artykułów budzą wątpliwości. Dlatego trudne jest zajęcie jednoznacznego stanowiska.

Spółka jest małym podatnikiem. Przychody Spółki składają się z dwóch rodzajów przychodów:

* Wpłaty od rodziców - opodatkowane,

* Dotacja Oświatowa (...) - nieopodatkowana.

Spółka powinna stosować dwie stawki CIT w ciągu roku 9% stawkę CIT w stosunku do kwartałów I-go, II-go i III-go 2019 r., w których przychody spółki nie przekroczyły narastająco 1.200.000 euro. Stawkę 19% CIT spółka powinna zacząć stosować przy obliczaniu zaliczki na podatek dochodowy od momentu przekroczenia limitu, tj. w trakcie trwania IV-go kwartału 2019 r. Spółka przekroczy limit dla małego podatnika w listopadzie 2019 r. W tej sytuacji stawka 19% powinna być zastosowana dla dochodu uzyskanego w IV-tym kwartale.

Ad. 3

Według Spółki dotacja nie powinna być wliczona do przychodów dla ustalenia limitu przychodów odpowiadających równowartości 1.200.000 euro.

Ad. 4

Czy po przekroczeniu limitu przychodów z art. 19 ust. 1 pkt 2 Spółka opodatkowuje całość podstawy za 2019 rok wg stawki 19% CIT?

Zdaniem Spółki przekroczenie limitu 1.200.000 euro przychodów w 2019 r. w listopadzie, spowoduje opodatkowanie w zeznaniu rocznym CIT-8 całości podstawy wg stawki 19%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego w zakresie:

* spełnienia kryteriów decydujących o statusie "małego podatnika" zgodnie z art. 4a pkt 10 oraz art. 19 ust. 1 pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych - jest prawidłowe;

* obowiązujących stawek podatku przy uiszczaniu zaliczek w sytuacji, gdy w ciągu roku podatkowego nastąpi przekroczenie limitu sprzedaży - jest prawidłowe;

* zaliczenia otrzymanej dotacji oświatowej do przychodów Wnioskodawcy w ujęciu art. 19 ust. 1 ww. ustawy - jest prawidłowe;

* ustalenia podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym za 2019 r. według stawki 19% po przekroczeniu przez Wnioskodawcę ustawowego limitu przychodów ze sprzedaży w 2019 r. - jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 865; dalej: "u.p.d.o.p."), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód.

W myśl art. 7 ust. 2 u.p.d.o.p., dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a i art. 24b, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Należy zauważyć, że od 2018 r. w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych przychody podatników zostały rozdzielone na dwie kategorie:

* z zysków kapitałowych oraz

* z innych źródeł.

Istotą wprowadzonych zmian jest wyodrębnienie źródła przychodów w postaci zysków kapitałowych i oddzielenie dochodów uzyskiwanych z tego tytułu od pozostałych dochodów uzyskiwanych przez podatników podatku dochodowego od osób prawnych.

Zamknięty katalog przychodów, które należy zakwalifikować do przychodów z zysków kapitałowych zawiera art. 7b ust. 1 u.p.d.o.p.

Na mocy ustawy z dnia 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 2159; dalej: "ustawa zmieniająca") od 1 stycznia 2019 r. wprowadzone zostały zmiany dotyczące art. 19 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1036 z późn. zm.).

Zgodnie z treścią znowelizowanego art. 19 ust. 1 u.p.d.o.p., podatek, z zastrzeżeniem art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, wynosi:

1.

19% podstawy opodatkowania;

2.

9% podstawy opodatkowania od przychodów (dochodów) innych niż z zysków kapitałowych - w przypadku podatników, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1 200 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.

Stawka 9% podstawy opodatkowania ma zastosowanie wyłącznie do podatników, u których przychody osiągnięte w roku podatkowym nie przekroczyły równowartości 1.200.000 euro. Po przekroczeniu tego limitu podatnik traci prawo do obniżonej stawki podatku.

Zgodnie z art. 19 ust. 1a u.p.d.o.p., podatnik, który został utworzony:

1.

w wyniku przekształcenia, połączenia lub podziału podatników, z wyjątkiem przekształcenia spółki w inną spółkę, albo

2.

w wyniku przekształcenia przedsiębiorcy będącego osobą fizyczną wykonującą we własnym imieniu działalność gospodarczą lub spółki niebędącej osobą prawną, albo

3.

przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które wniosły na poczet kapitału podatnika uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty co najmniej 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, albo

4.

przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej wnoszące, tytułem wkładów niepieniężnych na poczet kapitału podatnika, składniki majątku uzyskane przez te osoby albo jednostki w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli te osoby albo jednostki posiadały udziały (akcje) tych innych

5. przez osoby prawne, osoby fizyczne albo jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, jeżeli w roku podatkowym, w którym podatnik został utworzony, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym, zostało do niego wniesione na poczet kapitału uprzednio prowadzone przedsiębiorstwo, zorganizowana część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14 - nie stosuje przepisu ust. 1 pkt 2 w roku podatkowym, w którym rozpoczął działalność, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym.

Ponadto, z treści art. 19 ust. 1b u.p.d.o.p., wynika, że przepisu ust. 1 pkt 2 nie stosuje się do podatkowych grup kapitałowych.

Stosownie natomiast do art. 19 ust. 1c u.p.d.o.p., przepisu ust. 1 pkt 2 nie stosuje się do:

1.

spółki dzielonej,

2.

podatnika, który wniósł tytułem wkładu do innego podmiotu, w tym na poczet kapitału:

* uprzednio prowadzone przez siebie przedsiębiorstwo, zorganizowaną część przedsiębiorstwa albo składniki majątku tego przedsiębiorstwa o wartości przekraczającej łącznie równowartość w złotych kwoty 10 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października roku poprzedzającego rok podatkowy, w którym wniesiono te składniki majątku, w zaokrągleniu do 1000 zł, przy czym wartość tych składników oblicza się, stosując odpowiednio przepisy art. 14, lub

* składniki majątku uzyskane przez tego podatnika w wyniku likwidacji innych podatników, jeżeli ten podatnik posiadał udziały (akcje) tych innych likwidowanych podatników

- w roku podatkowym, w którym dokonano podziału albo wniesiono wkład, oraz w roku podatkowym bezpośrednio po nim następującym.

Zgodnie z art. 19 ust. 1d u.p.d.o.p., podatnicy, o których mowa w ust. 1 pkt 2, stosują stawkę podatku, o której mowa w tym przepisie, jeżeli posiadają status małego podatnika.

Z kolei, warunek, o którym mowa w ust. 1d, nie dotyczy podatników rozpoczynających prowadzenie działalności, z zastrzeżeniem ust. 1a i 1c, w roku rozpoczęcia tej działalności (art. 19 ust. 1e u.p.d.o.p.).

Definicja "małego podatnika" została zawarta w art. 4a pkt 10 u.p.d.o.p.

Zgodnie z powyższym przepisem, ilekroć w ustawie jest mowa o małym podatniku - oznacza to podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1 200 000 euro; przeliczenia kwot wyrażonych w euro dokonuje się według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy października poprzedniego roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1000 zł.

Wartość przeliczonej kwoty wyrażonej w euro za 2018 r. wynosi 5 135 000 zł.

W myśl art. 25 ust. 1 u.p.d.o.p., podatnicy, z zastrzeżeniem ust. 1b, 2a, 3-6a, art. 21, art. 22, art. 24a, art. 24d i art. 24f, są obowiązani wpłacać na rachunek urzędu skarbowego zaliczki miesięczne w wysokości różnicy pomiędzy podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku podatkowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie miesiące.

Z kolei stosownie do art. 25 ust. 1b u.p.d.o.p., podatnicy rozpoczynający działalność, w pierwszym roku podatkowym, z zastrzeżeniem ust. 1c, oraz mali podatnicy, mogą wpłacać zaliczki kwartalne w wysokości różnicy pomiędzy podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku podatkowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie kwartały. Przez kwartał rozumie się kwartał roku kalendarzowego.

Natomiast zgodnie z art. 25 ust. 1g u.p.d.o.p., podatnicy rozpoczynający działalność, z zastrzeżeniem art. 19 ust. 1a, w pierwszym roku podatkowym oraz mali podatnicy, z zastrzeżeniem art. 19 ust. 1c, mogą obliczać zaliczki przy zastosowaniu stawki podatku określonej w art. 19 ust. 1 pkt 2 za miesiące lub kwartały, w których ich przychody osiągnięte od początku roku podatkowego nie przekroczyły wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1 200 000 euro przeliczonej według średniego kursu euro ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski na pierwszy dzień roboczy roku podatkowego, w zaokrągleniu do 1 000 zł. Począwszy od następnego miesiąca lub kwartału, podatnicy są obowiązani do stosowania stawki podatku, o której mowa w art. 19 ust. 1 pkt 1.

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca w 2018 r. osiągnął przychody ze sprzedaży usług oraz pozostałe przychody operacyjne w wysokości 2 535 284,09 zł (czesne, wyżywienie, zajęcia dodatkowe) jak również przychody z dotacji oświatowej z urzędu w wysokości 2 912 350,09 zł (zwolnione z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 21 u.p.d.o.p.) w łącznej kwocie 5 447 634,18 zł. Spółka jest podmiotem działającym od 2009 r. Żadne zdarzenie z art. 19 ust. 1a) u.p.d.o.p. nie miało miejsca w Spółce.

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy prawa podatkowego oraz opis stanu faktycznego stwierdzić należy, że:

Ad. 1

Zgodnie z art. 4a ust. 10 u.p.d.o.p., za małego podatnika uznaje się podatnika, u którego wartość przychodu ze sprzedaży (wraz z kwotą należnego podatku od towarów i usług) nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym wyrażonej w złotych kwoty odpowiadającej równowartości 1 200 000 euro. Zatem skoro, jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawca od początku roku podatkowego 2018 nie przekroczył kwoty 1 200 000 euro, to przysługuje mu w 2019 r. status "małego podatnika" na potrzeby stosowania art. 19 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.p. Spółka w 2018 r. osiągnęła przychody ze sprzedaży usług i pozostałe przychody operacyjne (czesne, wyżywienie, zajęcia dodatkowe) w wysokości 2 535 284,09 zł.

W związku z powyższym Wnioskodawca w 2019 r. będzie posiadał status "małego podatnika".

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania Nr 1 uznano za prawidłowe.

Ad. 2

Wnioskodawca posiadając status "małego podatnika" może stosować preferencyjną 9% stawkę podatku w stosunku do kwartałów I-go, II-go i III-go 2019 r., w których przychody Spółki nie przekroczyły narastająco 1 200 000 euro do momentu przekroczenia limitu wartości przychodów ze sprzedaży za rok 2019, niemiej jednak przy pewnym założeniu Wnioskodawcy (znanym już w momencie rozpoczęcia roku podatkowego) co do przekroczenia przez Spółkę w 2019 r. (w listopadzie) wskazanego limitu 1 200 000 euro Wnioskodawca ma możliwość wyboru naliczania i wpłacania zaliczek na podatek wg stawki 19% od początku roku podatkowego lub stosowania stawki 9% za miesiące uprawniające do jej stosowania (od stycznia do października) aż do momentu, w którym całość przychodów osiągniętych w roku podatkowym przekroczy ww. kwotę limitu - w przypadku stosowania preferencyjnej stawki od początku 2019 r.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania Nr 2 uznano za prawidłowe.

Ad. 3

Zgodnie z ww. art. 17 ust. 1 pkt 21 u.p.d.o.p. wolne od podatku dochodowego są dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia, z zastrzeżeniem pkt 14a, otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków związanych z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych zgodnie z art. 16a-16m.

W myśl art. 12 ust. 1 przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz 14 są, w szczególności: otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym różnice kursowe.

Dotacje otrzymane na pokrycie kosztów albo jako zwrot wydatków związanych z zakupem albo wytworzeniem środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych są przychodem podatkowym, co wynika z ww. art. 12 ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.p. Przychód ten podlega jednak zwolnieniu od podatku na podstawie ww. art. 17 ust. 1 pkt 21 u.p.d.o.p.

Wskazane w art. 4a pkt 10 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, sformułowanie "wartość przychodu ze sprzedaży" nie zostało zdefiniowane w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych. Ustawodawca ograniczył się w tym zakresie do przykładowego wyliczenia w art. 12 ust. 1 powołanej ustawy przysporzeń majątkowych "w szczególności" zaliczanych do tej kategorii. Na mocy art. 12 ust. 1 pkt 1, przychodami - z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14 - są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. Opierając się zatem na literalnej wykładni powyższego przepisu przy obliczaniu powyższego limitu należy uwzględnić wszelkie przychody ze sprzedaży uzyskiwane przez danego podatnika, w tym także zwolnione od podatku dochodowego, z wyłączeniem przychodów osiąganych z innego tytułu niż sprzedaż, np. uzyskane odszkodowania, odsetki od środków finansowych na rachunku bankowym, dotacje, dopłaty lub refundacje kosztów. Wskazać także trzeba, że nie należy tego pojęcia utożsamiać z pojęciem przychodu podatkowego.

Uwzględniając powyższe, należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że przychody Spółki z otrzymanych dotacji oświatowych nie stanowią przychodów ze sprzedaży, zatem nie wliczają się do ustalenia limitu "przychodów osiągniętych w roku podatkowym", o czym mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.p.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania Nr 3 uznano za prawidłowe.

Ad. 4

W związku z przekroczeniem przez Wnioskodawcę w listopadzie 2019 r. progu 1 200 000 euro, o którym mowa w art. 19 ust. 1 pkt 2 u.p.d.o.p. Spółka zobowiązana będzie do naliczenia i wpłacenia zaliczek na podatek wg 19% stawki, w wysokości różnicy pomiędzy podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku, a sumą zaliczek należnych za poprzednie miesiące (od stycznia do października), w sytuacji naliczania od początku roku podatkowego zaliczek na podatek dochodowy z zastosowaniem preferencyjnej 9% stawki podatku.

W przypadku przekroczenia przez Wnioskodawcę w 2019 r. wartości przychodów ze sprzedaży 1 200 000 euro uprawniającego do stosowania 9% stawki podatku, będzie on zobowiązany do obliczania zaliczek wg 19% stawki podatku począwszy od miesiąca następującego po miesiącu, w którym ww. wartość przychodów została przekroczona. Za miesiąc, w którym Spółka przekroczy powyższą kwotę ustalonego progu Wnioskodawca zapłaci dużo wyższą zaliczkę: liczoną od dochodu z całego roku (od całej podstawy opodatkowania) według stawki 19%, a nie jak za wcześniejsze miesiące 9%.

Z powyższego wynika, że Wnioskodawca po przekroczeniu kwoty limitu będzie opłacał podatek dochodowy w zeznaniu rocznym CIT-8 od całej podstawy opodatkowania za rok 2019 wg 19% stawki podatku.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania Nr 4 uznano za prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl