0114-KDIP2-1.4010.435.2019.1.KS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 12 listopada 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP2-1.4010.435.2019.1.KS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 września 2019 r. (data wpływu 8 października 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia z opodatkowania do dochodów Stowarzyszenia, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przeznaczonych i wydatkowanych na celową darowiznę pieniężną dla Fundacji na działalność leczniczą - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 kwietnia 2019 r. do tutejszego organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia z opodatkowania do dochodów Stowarzyszenia, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przeznaczonych i wydatkowanych na celową darowiznę pieniężną dla Fundacji na działalność leczniczą.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawcą jest Stowarzyszenie (dalej "Stowarzyszenie"), które zostało utworzone jako stowarzyszenie rejestrowe i wpisane do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji i publicznych zakładów opieki zdrowotnej Krajowego Rejestru Sądowego. Statut Stowarzyszenia nie przewiduje prowadzenia przez stowarzyszenie działalności gospodarczej. Stowarzyszenie nie jest wpisane do rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego. Stowarzyszenie posiada status organizacji pożytku publicznego. Stowarzyszenie posiada osobowość prawną i jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Stowarzyszenie działa na podstawie przepisów: - ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach; - ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie; - statut Stowarzyszenia. Zgodnie z § 5 Statutu Stowarzyszenia celami statutowymi Stowarzyszenia są:

1.

ochrona i promocja zdrowia w zakresie

2.

pomoc i organizacja ruchu wzajemnego niesienia pomocy na rzecz chorych na nowotwory;

3.

zabieganie o leczenie chorych na nowotwory zgodnie ze światowymi standardami;

4.

pomoc w dostępie do opieki medycznej chorym na nowotwory;

5.

podnoszenie świadomości społecznej w

6.

wspieranie podmiotów leczniczych prowadzących leczenie chorych na nowotwory;

7.

wspieranie podmiotów realizujących cele statutowe zbieżne z celami Stowarzyszenia;

8.

promocja i organizacja wolontariatu;

9.

dobroczynność publiczna.

Fundacja, zwana dalej "Fundacją", którą chce wesprzeć Stowarzyszenie została wpisana do rejestru stowarzyszeń, innych organizacji społecznych i zawodowych, fundacji i publicznych zakładów opieki zdrowotnej oraz rejestru przedsiębiorców Krajowego Rejestru Sądowego. Fundacja posiada NIP, REGON.

Fundacja posiada status organizacji pożytku publicznego.

Par 9 Statutu - Celami statutowymi Fundacji są:

1.

ochrona zdrowia,

2.

wspieranie działalności mającej na celu ochronę zdrowia,

3.

wspieranie rozwoju podmiotów zajmujących się ochroną zdrowia,

4.

promocja zdrowia i zdrowego trybu życia,

5.

ochrona dóbr dziedzictwa narodowego,

6.

ochrona środowiska,

7.

ochrona praw człowieka i praworządności,

8.

dobroczynność publiczna,

9.

działalność oświatowa i kulturalna.

Fundacja prowadzi podmiot leczniczy pn. C udzielające świadczeń zdrowotnych w zakresie poz. oraz porad specjalistycznych.

Uwzględniając cele statutowe, Stowarzyszenie chciałoby przekazywać na rzecz Fundacji środki finansowe na działalność leczniczą, co stanowi wydatkowanie środków na cele statutowe Stowarzyszenia.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

Czy dochody Stowarzyszenia korzystać będą ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w części przeznaczonej i wydatkowanej na celową darowiznę pieniężną dla Fundacji na działalność leczniczą jako wydatkowane na cele statutowe Stowarzyszenia?

Zdaniem Wnioskodawcy, dochody Stowarzyszenia korzystać będą ze zwolnienia z podatku dochodowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w części przeznaczonej i wydatkowanej na celową darowiznę pieniężną dla Fundacji na działalność leczniczą jako wydatkowane na cele statutowe Stowarzyszenia.

Stowarzyszenia funkcjonują na podstawie przepisów ustawy z dnia 7 kwietnia 1989 r. - Prawo o stowarzyszeniach. Jak stanowi art. 2 ust. 1-3 ww. ustawy:

* stowarzyszenie jest dobrowolnym, samorządnym, trwałym zrzeszeniem o celach niezarobkowych;

* stowarzyszenie samodzielnie określa swoje cele, programy działania i struktury organizacyjne oraz uchwala akty wewnętrzne dotyczące jego działalności;

* stowarzyszenie opiera swoją działalność na pracy społecznej członków; do prowadzenia swoich spraw może zatrudniać pracowników.

Zgodnie z art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy - Prawo o stowarzyszeniach, statut stowarzyszenia określa w szczególności cele stowarzyszenia i sposoby ich realizacji.

Zgodnie z art. 33 ust. 1 i 2 ustawy - Prawo o stowarzyszeniach majątek stowarzyszenia powstaje ze składek członkowskich, darowizn, spadków, zapisów, dochodów z własnej działalności, dochodów z majątku stowarzyszenia oraz z ofiarności publicznej. Stowarzyszenie, z zachowaniem obowiązujących przepisów, może przyjmować darowizny, spadki i zapisy oraz korzystać z ofiarności publicznej.

Zgodnie natomiast z art. 7 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (dalej "ustawy CIT"), przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. Natomiast w wypadkach, o których mowa w art. 21, 22 i art. 24b ww. ustawy, przedmiotem opodatkowania jest przychód. W myśl art. 7 ust. 2 ustawy CIT, dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Ustalony w ww. sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, o którym mowa w art. 17 ust. 1 ustawy CIT.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 6c dochody organizacji pożytku publicznego, o których mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - w części przeznaczonej na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej są wolne od podatku.

Przeznaczenie i wydatkowanie dochodu powinna charakteryzować tożsamość celu, na który podatnik najpierw dochód przeznaczył, a następnie wydatkował.

Zgodnie z przepisem art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2016 r. poz. 1817, z późn. zm.), działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 ww. ustawy, sfera zadań publicznych, o której mowa w art. 3 ust. 1, obejmuje zadania w zakresie (...)

Odrębne przepisy, do których odsyła cytowany przepis, regulujące zagadnienie zwolnienia organizacji pożytku publicznego od podatku dochodowego od osób prawnych to przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2017 r. poz. 2343, dalej: "ustawa o CIT").

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o CIT, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód. Zgodnie z art. 7 ust. 2 ustawy o CIT, dochodem, z zastrzeżeniem art. 10, art. 11 i art. 24a, jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą. Ustalony ww. sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, na zasadach określonych w art. 17 ust. 1 ustawy o CIT.

Na mocy art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT, wolne od podatku są dochody organizacji pożytku publicznego, o których mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - w części przeznaczonej na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 17 ust. 1b ustawy o CIT, zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Organizacją pożytku publicznego stosownie do art. 20 ust. 1 ww. ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, może być w szczególności organizacja pozarządowa,

jeżeli - z zastrzeżeniem art. 21 - spełnia łącznie następujące wymagania, tj.:

1.

prowadzi działalność pożytku publicznego na rzecz ogółu społeczności, lub określonej grupy podmiotów, pod warunkiem, że grupa ta jest wyodrębniona ze względu na szczególnie trudną sytuację życiową lub materialną w stosunku do społeczeństwa;

2.

może prowadzić działalność gospodarczą wyłącznie jako dodatkową w stosunku do działalności pożytku publicznego;

3.

nadwyżkę przychodów nad kosztami przeznacza na działalność, o której mowa w pkt 1;

4.

ma statutowy kolegialny organ kontroli lub nadzoru, odrębny od organu zarządzającego i niepodlegający mu w zakresie wykonywania kontroli wewnętrznej lub nadzoru, przy czym członkowie organu kontroli lub nadzoru:

a.

nie mogą być członkami organu zarządzającego ani pozostawać z nimi w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej,

b.

nie byli skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe,

c.

mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w takim organie zwrot uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości nie wyższej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw ogłoszone przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni;

5.

członkowie organu zarządzającego nie byli skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe;

6.

statut lub inne akty wewnętrzne organizacji pozarządowych zawierają zakazy, o których mowa w tym przepisie.

Wobec powyższego, dla skorzystania ze zwolnienia, o jakim mowa w art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT konieczne jest:

1.

posiadanie przez jednostkę statusu organizacji pożytku publicznego, o której mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,

2.

przeznaczenie i wydatkowanie uzyskanego dochodu na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Nieistotne jest przy tym źródło tego dochodu, tj. czy został on osiągnięty w związku z realizacją zadań pożytku publicznego czy też z działalności gospodarczej prowadzonej w rozmiarach służących realizacji zadań statutowych z wyjątkiem ograniczenia wynikającego z art. 17 ust. 1a ustawy o CIT. Warunkiem skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego jest bowiem przeznaczenie i-bez względu na termin - wydatkowanie osiągniętego dochodu na działalność statutową.

Tym samym ww. przepis wprowadza ograniczenie zakresu zwolnienia wskazanego w powołanych przepisach do dochodu, który podatnik nie tylko przeznaczy na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ale i wydatkuje na te cele. Jest istotne to, że samo przeznaczenie dochodu na cele statutowe lub inne społecznie użytecznie i preferowane przez ustawodawcę nie wystarczy dla zachowania prawa do zwolnienia, gdyż wydatkowanie tego dochodu na inny niż statutowy lub społecznie użyteczny cel, to zwolnienie unicestwi.

Stowarzyszenie posiada status organizacji pożytku publicznego i prowadzi działalność społecznie użyteczną w sferze zadań publicznych. Stowarzyszenie jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, przy czym nie prowadzi działalności gospodarczej, a cały dochód przeznacza na zadania/cele określone w statucie Stowarzyszenia.

Działalność, w sferach określonych powyżej, jest wyłączną statutową działalnością Stowarzyszenia i dotyczy realizacji zadań publicznych na rzecz ogółu społeczności lub na rzecz społeczności wyodrębnionej ze względu na trudną sytuację życiową lub materialną.

Odnosząc powyższe do treści art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT, należy stwierdzić, że podstawowym kryterium zastosowania przewidzianego w nim zwolnienia jest przeznaczenie przez podatnika osiągniętego przez niego dochodu na cele statutowe preferowane przez ustawodawcę - tj. cele wymienione w art. 4 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT bezpośrednio odsyła do wymienionej ustawy), przy czym cele te muszą w sposób niebudzący wątpliwości wynikać z postanowień statutu danego podmiotu.

Sfera zadań publicznych, o której mowa powyżej obejmuje zadania w zakresie wymienionym w art. 4 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie. Dochód przeznaczony na cele statutowe pokrywające się z zadaniami w zakresie wymienionym w tym przepisie będzie korzystać ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych.

Statut Stowarzyszenia odzwierciedla zadania sfery publicznej określone w ww. art. 4 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie. Wskazane przez Stowarzyszenie cele statutowe wskazują jednoznacznie, że realizuje ono zadania publiczne, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy o działalności publicznego pożytku publicznego i wolontariacie,tj.m.in. działalność na rzecz ochrony i promocji zdrowia, w tym działalności leczniczej w rozumieniu ustawy z dnia 15 kwietnia 2011 r. o działalności leczniczej. Ponadto, ww. cele Stowarzyszenie realizuje m.in. poprzez udzielanie wsparcia finansowego i/lub rzeczowego dla podmiotów leczniczych udzielających świadczeń zdrowotnych oraz udzielanie wsparcia finansowego i/lub rzeczowego podmiotom realizującym cele statutowe zbieżne z celami działalności Stowarzyszenia.

Wnioskodawca wskazuje, że podobne stanowisko wyraził Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji indywidualnej z dnia 20 grudnia 2017 r. w sprawie: 0111-KDIB1-2.4010.396.2017.1.BD stwierdzając, że "...podstawowym kryterium zastosowania przewidzianego w nim (art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT) zwolnienia jest przeznaczenie przez podatnika osiągniętego przez niego dochodu na cele statutowe preferowane przez ustawodawcę - tj. cele wymienione w art. 4 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT bezpośrednio odsyła do wymienionej ustawy), przy czym cele te muszą w sposób niebudzący wątpliwości wynikać z postanowień statutu danego podmiotu." oraz, że "aby skorzystać, ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT muszą być spełnione następujące warunki, tj.:

* posiadanie przez jednostkę statusu organizacji pożytku publicznego, o której mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,

* przeznaczenie i wydatkowanie uzyskanego dochodu na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej,

* cele wymienione w art. 4 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie (art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT bezpośrednio odsyła do wymienionej ustawy), muszą w sposób niebudzący wynikać z postanowień statutu danego podmiotu."

Ponadto Dyrektor stwierdził, że "skoro zatem przekazana darowizna... służy bezpośrednio realizacji celów statutowych Fundacji, to istnieją podstawy do zastosowania zwolnienia przedmiotowego określonego w art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT."

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie możliwości zastosowania zwolnienia z opodatkowania do dochodów Stowarzyszenia, na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przeznaczonych i wydatkowanych na celową darowiznę pieniężną dla Fundacji na działalność leczniczą - jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2019 r. poz. 688 z późn. zm.), działalnością pożytku publicznego jest działalność społecznie użyteczna, prowadzona przez organizacje pozarządowe w sferze zadań publicznych określonych w ustawie. Natomiast zgodnie z przepisem art. 3 ust. 1 pkt 2 organizacjami pozarządowymi są:

1. niebędące jednostkami sektora finansów publicznych, w rozumieniu przepisów o finansach publicznych lub przedsiębiorstwami, instytutami badawczymi, bankami i spółkami prawa handlowego będącymi państwowymi lub samorządowymi osobami prawnymi

2. niedziałające w celu osiągnięcia zysku - osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej którym odrębna ustawa przyznaje zdolność prawną, w tym fundacje i stowarzyszenia, z zastrzeżeniem ust. 4.

Zadania z zakresu sfery publicznej określone zostały w art. 4 ust. 1 ustawy - sfera zadań publicznych, o której mowa w art. 3 ust. 1, obejmuje zadania w zakresie: (...)

Organizacją pożytku publicznego może być w szczególności organizacja pozarządowa, jeżeli - z zastrzeżeniem art. 21 - spełnia łącznie wymagania określone w art. 20 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003 r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie, tj.:

1.

prowadzi działalność pożytku publicznego na rzecz ogółu społeczności, lub określonej grupy podmiotów, pod warunkiem że grupa ta jest wyodrębniona ze względu na szczególnie trudną sytuację życiową lub materialną w stosunku do społeczeństwa;

2.

może prowadzić działalność gospodarczą wyłącznie jako dodatkową w stosunku do działalności pożytku publicznego;

3.

nadwyżkę przychodów nad kosztami przeznacza na działalność, o której mowa w pkt 1;

4.

ma statutowy kolegialny organ kontroli lub nadzoru, odrębny od organu zarządzającego i niepodlegający mu w zakresie wykonywania kontroli wewnętrznej lub nadzoru, przy czym członkowie organu kontroli lub nadzoru

a.

nie mogą być członkami organu zarządzającego ani pozostawać z nimi w związku małżeńskim, we wspólnym pożyciu, w stosunku pokrewieństwa, powinowactwa lub podległości służbowej,

b.

nie byli skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe,

c.

mogą otrzymywać z tytułu pełnienia funkcji w takim organie zwrot uzasadnionych kosztów lub wynagrodzenie w wysokości nie wyższej niż przeciętne miesięczne wynagrodzenie w sektorze przedsiębiorstw ogłoszone przez Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego za rok poprzedni;

5.

członkowie organu zarządzającego nie byli skazani prawomocnym wyrokiem za przestępstwo umyślne ścigane z oskarżenia publicznego lub przestępstwo skarbowe;

6.

statut lub inne akty wewnętrzne organizacji pozarządowych zawierają zakazy, o których mowa w pkt 6 omawianego artykułu.

Z powołanego przepisu wynika, że organizacja pożytku publicznego nie działa dla osiągnięcia zysku. Nawet w wyjątkowej sytuacji, gdy prowadzi ona dodatkową działalność gospodarczą, dochody z tej działalności muszą być przeznaczane na realizację celów statutowych. Naruszenie tego wymogu, skutkować będzie utratą statusu organizacji pożytku publicznego.

Zgodnie z art. 24 ust. 1 ww. ustawy, organizacji pożytku publicznego przysługuje, na zasadach określonych w przepisach odrębnych, zwolnienie od:

1.

podatku dochodowego od osób prawnych

2.

podatku od nieruchomości,

3.

podatku od czynności cywilnoprawnych,

4.

opłaty skarbowej,

5. opłat sądowych - w odniesieniu do prowadzonej przez nią działalności pożytku publicznego.

Odrębne przepisy, do których odsyła cytowany przepis, regulujące zagadnienie zwolnienia organizacji pożytku publicznego od podatku dochodowego od osób prawnych to przepisy ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 865 z późn. zm.) dalej ustawa o CIT.

Na wstępie należy zauważyć, że w ustawie o podatku dochodowym od osób prawnych ujęto dwa rodzaje zwolnień podatkowych, a mianowicie zwolnienia podmiotowe i przedmiotowe.

Zwolnienia podmiotowe uregulowano w art. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, w którym enumeratywnie wymieniono podmioty zwolnione od podatku. Zwolnienia przedmiotowe ujęto natomiast w Rozdziale 4 ww. ustawy w przepisach art. 17.

Wnioskodawca nie został ujęty w zamkniętym katalogu zawartym w art. 6 ustawy o CIT, a zatem nie korzysta ze zwolnienia podmiotowego. Powyższe nie oznacza jednak, że osiągane przez Fundację dochody podlegają opodatkowaniu.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód. Zgodnie z art. 7 ust. 2 ww. ustawy dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów. Tak ustalony dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, na zasadach określonych w art. 17 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Na mocy art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT, wolne od podatku są dochody organizacji pożytku publicznego, o których mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie - w części przeznaczonej na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej.

Artykuł 17 ust. 1b ww. ustawy stanowi, że zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodów, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych ściśle określa następujące warunki, których spełnienie uprawnia do skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c, tj.:

1.

posiadanie przez jednostkę statusu organizacji pożytku publicznego, o której mowa w przepisach o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie,

2.

przeznaczenie i wydatkowanie uzyskanego dochodu na działalność statutową, z wyłączeniem działalności gospodarczej,

3.

zadania realizowane przez organizację pożytku publicznego (wymienione w art. 4 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie) muszą w sposób jasny i precyzyjny wynikać z postanowień statutu danego podmiotu.

Nieistotne jest przy tym, źródło tego dochodu - czy został on osiągnięty w związku z realizacją zadań pożytku publicznego, czy też z działalności gospodarczej prowadzonej w rozmiarach służących realizacji zadań statutowych. Warunkiem skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego jest bowiem przeznaczenie i - bez względu na termin - wydatkowanie osiągniętego dochodu na działalność statutową.

Podkreślić należy, że z art. 17 ust. 1a pkt 2 ustawy podatkowej wynika natomiast, że zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, nie dotyczy dochodów, bez względu na czas ich osiągnięcia, wydatkowanych na inne cele niż wymienione w tych przepisach.

Tym samym, przepis art. 17 ust. 1a ustawy wprowadza ograniczenie zakresu zwolnienia wskazanego także w art. 17 ust. 1 pkt 6c tylko do dochodu, który podatnik nie tylko przeznaczy na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ale i wydatkuje. Istotne jest to, że samo przeznaczenie dochodu na cele statutowe lub inne społecznie użytecznie i preferowane przez ustawodawcę nie wystarczy dla zachowania prawa do zwolnienia, gdyż wydatkowanie tego dochodu na inny niż statutowy lub społecznie użyteczny cel, to zwolnienie unicestwi.

Jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego, Wnioskodawca jest Stowarzyszeniem posiadającym status organizacji pożytku publicznego, nieprowadzącym działalności gospodarczej. Stowarzyszenie posiada osobowość prawną i jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych. Zgodnie z zapisami Statutu Stowarzyszenie realizuje następujące cele statutowe:

1.

ochrona i promocja zdrowia w zakresie wieloaspektowej problematyki nowotworów;

2.

pomoc i organizacja ruchu wzajemnego niesienia pomocy na rzecz chorych na nowotwory;

3.

zabieganie o leczenie chorych na nowotwory zgodnie ze światowymi standardami;

4.

pomoc w dostępie do opieki medycznej chorym na nowotwory;

5.

podnoszenie świadomości społecznej w zakresie chorób nowotworowych;

6.

wspieranie podmiotów leczniczych prowadzących leczenie chorych na nowotwory;

7.

wspieranie podmiotów realizujących cele statutowe zbieżne z celami Stowarzyszenia;

8.

promocja i organizacja wolontariatu;

9.

dobroczynność publiczna.

Wnioskodawca planuje wesprzeć finansowo inny podmiot non-profit - Fundację, która także posiada status organizacji pożytku publicznego i realizuje cele statutowe takie jak:

1.

ochrona zdrowia,

2.

wspieranie działalności mającej na celu

3.

wspieranie rozwoju podmiotów zajmujących się ochroną zdrowia,

4.

promocja zdrowia i zdrowego trybu życia,

5.

ochrona dóbr dziedzictwa narodowego,

6.

ochrona środowiska,

7.

ochrona praw człowieka i praworządności,

8.

dobroczynność publiczna,

9.

działalność oświatowa i kulturalna.

Fundacja prowadzi podmiot leczniczy udzielający świadczeń zdrowotnych w zakresie poz. oraz porad specjalistycznych.

Uwzględniając cele statutowe, Stowarzyszenie chciałoby przekazywać na rzecz Fundacji środki finansowe na działalność leczniczą, co, zdaniem Wnioskodawcy, stanowi wydatkowanie środków na cele statutowe Stowarzyszenia.

Mając na uwadze opisane zdarzenie przyszłe oraz obowiązujące przepisy prawa należy podkreślić, że cele wymienione w art. 4 ust. 1 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie, muszą w sposób niebudzący wątpliwości wynikać z postanowień statutu danego podmiotu. Wskazać należy, że co do zasady, wydatki poniesione na realizację celów statutowych Wnioskodawcy, wskazanych w opisie zdarzenia przyszłego, podlegają zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT. Działania Wnioskodawcy podejmowane w ramach realizacji celów statutowych Stowarzyszenia zgodne są z art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie i realizują założenia ustawodawcy przewidziane w tym przepisie.

Zdaniem tutejszego organu, działania Wnioskodawcy, polegające na udzielaniu celowych darowizn pieniężnych Fundacji na działalność leczniczą, podejmowane w ramach realizacji celów statutowych Stowarzyszenia wskazanych w opisie zdarzenia przyszłego są zgodne z art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i wolontariacie i realizują założenia ustawodawcy przewidziane w tym przepisie. Tym samym wydatki poniesione na celową darowiznę pieniężną z przeznaczeniem na działalność leczniczą dla Fundacji, która następnie otrzymane środki pieniężne wydatkuje na wskazane przez Wnioskodawcę cele, podlegają zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 6c ustawy o CIT.

Stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl