0114-KDIP2-1.4010.428.2019.2.AJ/MR - Zwolnienie z CIT dochodów alternatywnej spółki inwestycyjnej ze zbycia udziałów.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 stycznia 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP2-1.4010.428.2019.2.AJ/MR Zwolnienie z CIT dochodów alternatywnej spółki inwestycyjnej ze zbycia udziałów.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 8 lipca 2019 r. (data wpływu do tut. Organu podatkowego 8 października 2019 r.), uzupełnionego pismem z dnia 4 grudnia 2019 r. (data nadania 5 grudnia 2019 r., data wpływu 9 grudnia 2019 r.) na wezwanie Organu podatkowego z dnia 27 listopada 2019 r. nr 0114-KDIP2-1.4010.428.2019.1.AJ (data nadania 27 listopada 2019 r., data doręczenia 29 listopada 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z podatku dochodów alternatywnej spółki inwestycyjnej (ASI) ze zbycia udziałów (akcji) nabytych przed wprowadzeniem jej do obrotu - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 8 października 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z podatku dochodów alternatywnej spółki inwestycyjnej (ASI) ze zbycia udziałów (akcji) nabytych przed wprowadzeniem jej do obrotu.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Spółka z ograniczoną odpowiedzialnością (dalej: Wnioskodawca) jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych posiadającym siedzibę na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej podlegającym obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej bez względu na miejsce ich osiągania.

Wyłącznym przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest zbieranie aktywów od wielu inwestorów w celu ich lokowania w interesie tych inwestorów zgodnie z określoną polityką inwestycyjną. Wnioskodawca nie jest funduszem inwestycyjnym otwartym, specjalistycznym funduszem inwestycyjnym otwartym, funduszem inwestycyjnym zamkniętym, funduszem zagranicznym oraz funduszem działającym zgodnie z prawem wspólnotowym regulującym zasady zbiorowego inwestowania w papiery wartościowe.

Podmiot zarządzający Wnioskodawcą złożył wniosek do Komisji Nadzoru Finansowego o wpis do rejestru zarządzających alternatywnymi spółkami inwestycyjnymi w dniu 4.06.2017. Podmiot zarządzający Wnioskodawcą przed dniem zbycia udziałów (akcji) uzyska wpis do rejestru zarządzającymi alternatywnymi spółkami inwestycyjnymi oraz dokona wprowadzenia Wnioskodawcy do obrotu jako alternatywną spółkę inwestycyjną.

Wnioskodawca zamierza dokonać zbycia udziałów (akcji), przy czym Wnioskodawca będzie posiadał przed dniem zbycia bezpośrednio nie mniej niż 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki, której udziały (akcje) będą zbywane, nieprzerwanie przez okres dwóch lat. Na nieprzerwany dwuletni okres będzie składać się czas sprzed wprowadzenia Wnioskodawcy do obrotu jako alternatywna spółka inwestycyjna oraz czas po wprowadzeniu Wnioskodawcy do obrotu jako alternatywna spółka inwestycyjna.

Nadto w uzupełnieniu wniosku ORD-IN Wnioskodawca przedstawił poniższe wyjaśnienia.

W zdarzeniu przyszłym przedstawionym we wniosku o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego Spółka będzie Wewnętrznie Zarządzającym ASI (tzw. WZASI) w myśl art. 8b ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (dalej ustawa o funduszach). Tym samym nie będzie żądnego innego, zewnętrznego podmiotu występującego w roli zarządzającego Spółką (rzeczywiście WZASI będzie zarządzać sama sobą).

Spółka we wniosku o wydanie interpretacji przytoczyła wprost zapisy art. 70e ust. 1 ustawy z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi, gdzie jako jedyny przedmiot działalności zarządzającego ASI wskazuje się wyłącznie zarządzanie alternatywną spółką inwestycyjną, w tym wprowadzenie tej spółki do obrotu (...). Dalej w art. 70f ust. 1. ustawy o funduszach ustawodawca definiuje termin "wprowadzenia ASI do obrotu" jako wprowadzenie do obrotu na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej:

1.

wśród klientów profesjonalnych;

2.

wśród klientów detalicznych.

Jak przytoczono w ad. 2 Wnioskodawca w przedmiotowym wniosku o interpretację przepisów prawa podatkowego posłużył się wprost definicjami ustawowymi (ustawa o funduszach) i w kwestii przedmiotu działalności zarządzającego ASI oraz terminu "wprowadzenia do obrotu AST, tj. przepisami art. 70e oraz art. 70f ustawy o funduszach. Wnioskodawca może skorzystać z przysługującego mu ustawowego prawa do wprowadzenia ASI do obrotu, ale jednocześnie zastrzega sobie prawo nie skorzystania z tej możliwości. W takim wypadku jedynym przedmiotem działalności będzie zarządzanie ASI (de facto zarządzanie samym sobą).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy dochody uzyskane przez Wnioskodawcę z tytułu zbycia udziałów (akcji) wskazanych w opisie zdarzenia przyszłego będą wolne od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 58a ustawy z dnia 15.02.1992 o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. 2019.865 z późn. zm.)?

Zdaniem Wnioskodawcy, dochody uzyskane przez Wnioskodawcę z tytułu zbycia udziałów (akcji) ujęte w opisie zdarzenia przyszłego będą wolne od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 58a ustawy z dnia 15.02.1992 o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. 2019.865 z późn. zm - dalej: Ustawa o CIT).

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 58a Ustawy o CIT wolne od podatku są dochody (przychody) alternatywnych spółek inwestycyjnych uzyskane w roku podatkowym ze zbycia udziałów (akcji), pod warunkiem że alternatywna spółka inwestycyjna, która zbywa udziały (akcje), posiadała przed dniem zbycia bezpośrednio nie mniej niż 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki, której udziały (akcje) są zbywane, nieprzerwanie przez okres dwóch lat.

Jak wskazuje art. 4a pkt 30a Ustawy o CIT ilekroć w ustawie jest mowa o alternatywnej spółce inwestycyjnej oznacza to alternatywną spółkę inwestycyjną w rozumieniu ustawy o funduszach inwestycyjnych. Art. 4a pkt 30 Ustawy o CIT precyzuje natomiast, iż jako ustawę o funduszach inwestycyjnych należy rozumieć ustawę z dnia 27.05.2004 o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (Dz. U. z 2018 r. poz. 1355, 2215, 2243 i 2244 - dalej: Ustawa o funduszach inwestycyjnych).

W świetle art. 8a Ustawy o funduszach inwestycyjnych alternatywna spółka inwestycyjna jest alternatywnym funduszem inwestycyjnym, innym niż określony w art. 3 ust. 4 pkt 2 tej ustawy. Alternatywna spółka inwestycyjna może prowadzić działalność m.in. w formie spółki kapitałowej. Wyłącznym przedmiotem działalności alternatywnej spółki inwestycyjnej, z zastrzeżeniem wyjątków określonych w ustawie, jest zbieranie aktywów od wielu inwestorów w celu ich lokowania w interesie tych inwestorów zgodnie z określoną polityką inwestycyjną.

Artykuł 2a pkt 10a Ustawy o funduszach inwestycyjnych wyjaśnia, iż jako alternatywny fundusz inwestycyjny rozumie się instytucję wspólnego inwestowania, której przedmiotem działalności, w tym w ramach wydzielonego subfunduszu, jest zbieranie aktywów od wielu inwestorów w celu ich lokowania w interesie tych inwestorów zgodnie z określoną polityką inwestycyjną, niebędącą funduszem działającym zgodnie z prawem wspólnotowym regulującym zasady zbiorowego inwestowania w papiery wartościowe.

Zgodnie z art. 70e ust. 1 Ustawy o funduszach inwestycyjnych przedmiotem działalności zarządzającego alternatywną spółką inwestycyjną jest zarządzanie tą spółką, w tym wprowadzenie jej do obrotu.

Przedmiot działalności Wnioskodawcy spełnia warunki stawiane działalności alternatywnej spółki inwestycyjnej.

Przed dokonaniem zbycia udziałów zarządzający alternatywną spółką inwestycyjną uzyska wpis do rejestru podmiotów zarządzających alternatywnymi spółkami inwestycyjnymi oraz dokona wprowadzenia alternatywnej spółki inwestycyjnej.

W ocenie Wnioskodawcy fakt, iż na nieprzerwany okres posiadania przez Wnioskodawcę nie mniej niż 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki, której udziały (akcje) zostaną zbyte, na który składa się czas przed wprowadzeniem Wnioskodawcy do obrotu oraz czas po wprowadzeniu Wnioskodawcy do obrotu jako alternatywna spółka inwestycyjna pozostaje bez wpływu na możliwość skorzystania ze zwolnienia z podatku przewidzianego w art. 17 ust. 1 pkt 58a Ustawy o CIT. Ponadto, długi okres oczekiwania przez Wnioskodawcę na wpis zarządzającego Wnioskodawcą do rejestru zarządzających alternatywnymi spółkami inwestycyjnymi nie powinien dyskwalifikować Wnioskodawcy jako podatnika uprawnionego do skorzystania ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych.

Z uwagi na spełnienie warunków wymienionych w art. 17 ust. 1 pkt 58a Ustawy o CIT dochód ze zbycia udziałów (akcji) należy uznać jak wolny od podatku dochodowego od osób prawnych.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie zwolnienia z podatku dochodów alternatywnej spółki inwestycyjnej (ASI) ze zbycia udziałów (akcji) nabytych przed wprowadzeniem jej do obrotu - jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 58a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 865, z późn. zm., dalej "ustawa o CIT") wolne od podatku są dochody (przychody) alternatywnych spółek inwestycyjnych uzyskane w roku podatkowym ze zbycia udziałów (akcji), pod warunkiem że alternatywna spółka inwestycyjna, która zbywa udziały (akcje), posiadała przed dniem zbycia bezpośrednio nie mniej niż 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki, której udziały (akcje) są zbywane, nieprzerwanie przez okres dwóch lat.

Podkreślić przy tym należy, że brzmienie ww. przepisu jest zgodne z celem jaki chciał osiągnąć Prawodawca. Zgodnie bowiem z uzasadnieniem (projektu) ustawy z dnia 9 listopada 2018 r. o zmianie niektórych ustaw w celu wprowadzenia uproszczeń dla przedsiębiorców w prawie podatkowym i gospodarczym (Dz. U. z 2018 r. poz. 2244) zakres zmian obejmuje m.in. "zwolnienie od podatku dochodowego alternatywnych spółek inwestycyjnych (ASI) od zbycia udziałów lub akcji spółek, o ile ASI przez co najmniej 2 lata posiadała nie mniej niż 10% udziałów lub akcji w kapitale spółki".

Na podstawie art. 4a pkt 30 ustawy o CIT ilekroć w ustawie jest mowa o ustawie o funduszach inwestycyjnych - oznacza to ustawę z dnia 27 maja 2004 r. o funduszach inwestycyjnych i zarządzaniu alternatywnymi funduszami inwestycyjnymi (Dz. U. z 2018 r. poz. 1355, 2215, 2243 i 2244, dalej: "ufi").

W myśl art. 4a pkt 30a ww. ustawy ilekroć w ustawie jest mowa o alternatywnej spółce inwestycyjnej - oznacza to alternatywną spółkę inwestycyjną w rozumieniu ustawy o funduszach inwestycyjnych.

Zgodnie z art. 8a ust. 1 ufi alternatywna spółka inwestycyjna jest alternatywnym funduszem inwestycyjnym, innym niż określony w art. 3 ust. 4 pkt 2.

Przy czym na mocy art. 8a ust. 2 ufi alternatywna spółka inwestycyjna może prowadzić działalność w formie:

1.

spółki kapitałowej, w tym spółki europejskiej;

2.

spółki komandytowej albo spółki komandytowo-akcyjnej, w których jedynym komplementariuszem jest spółka kapitałowa, w tym spółka europejska.

Nadto w art. 8a ust. 3 ufi Ustawodawca zastrzegł, że wyłącznym przedmiotem działalności alternatywnej spółki inwestycyjnej, z zastrzeżeniem wyjątków określonych w ustawie, jest zbieranie aktywów od wielu inwestorów w celu ich lokowania w interesie tych inwestorów zgodnie z określoną polityką inwestycyjną.

Stosownie do art. 2 pkt 28a ufi ilekroć w ustawie jest mowa o wprowadzaniu alternatywnej spółki inwestycyjnej do obrotu - rozumie się przez to:

a.

proponowanie objęcia nowych lub podwyższenia wartości nominalnej istniejących udziałów - w przypadku spółki z ograniczoną odpowiedzialnością,

b.

proponowanie objęcia akcji nowej emisji oraz sprzedaż akcji własnych - w przypadku spółki akcyjnej i spółki komandytowo-akcyjnej,

c.

podejmowanie czynności związanych z przystąpieniem do spółki nowych komandytariuszy lub zwiększeniem wkładu dotychczasowych komandytariuszy - w przypadku spółki komandytowej.

W myśl art. 8b ust. 1 ufi zarządzający ASI zarządza alternatywną spółką inwestycyjną, w tym co najmniej portfelem inwestycyjnym tej spółki oraz ryzykiem.

Na mocy art. 8b ust. 2 pkt 1 ww. ustawy zarządzającym ASI może być wyłącznie w przypadku określonym w art. 8a ust. 2 pkt 1 - spółka kapitałowa będąca alternatywną spółką inwestycyjną, prowadząca działalność jako wewnętrznie zarządzający ASI.

Na podstawie art. 54 ust. 1, ust. 3 i ust. 5 ustawy z dnia 31 marca 2016 r. o zmianie ustawy o funduszach inwestycyjnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2016 r. poz. 615), wprowadzającej do polskiego porządku prawnego uregulowania dotyczące alternatywnych spółek inwestycyjnych:

* podmioty, które w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy wykonują działalność w zakresie zbierania aktywów od wielu inwestorów w celu ich lokowania w interesie tych inwestorów zgodnie z określoną polityką inwestycyjną i nie są funduszami inwestycyjnymi, są obowiązane dostosować działalność do przepisów ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą, w terminie 12 miesięcy od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy.

* obowiązek, o którym mowa w ust. 1, dotyczy także:

1.

alternatywnej spółki inwestycyjnej będącej spółką komandytową lub spółką komandytowo-akcyjną w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy, niespełniającej wymogu co do formy, o którym mowa w art. 8a ust. 2 pkt 2 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą;

2.

alternatywnej spółki inwestycyjnej, w której niektórzy wspólnicy, w dniu wejścia w życie niniejszej ustawy, nie spełniają warunków pozwalających uznać ich za klientów profesjonalnych.

* jeżeli w celu kontynuowania działalności podmiotu, o którym mowa w ust. 1, zostanie złożony wniosek o udzielenie zezwolenia na wykonywanie działalności przez zarządzającego ASI albo wniosek o wpis do rejestru zarządzających ASI, w terminie, o którym mowa w ust. 1, działalność alternatywnej spółki inwestycyjnej może być prowadzona przez spółkę na dotychczasowych zasadach do dnia wydania decyzji ostatecznej w sprawie złożonego wniosku.

W świetle powyższego należy stwierdzić, że art. 17 ust. 1 pkt 58a ustawy o CIT nie uzależnia prawa do zwolnienia podmiotowo-przedmiotowego od okoliczności, czy ASI została wprowadzona do obrotu (w rozumieniu przepisów ufi), czy nie.

Jedynymi warunkami zwolnienia z opodatkowania dochodów ze zbycia udziałów (akcji) spółki są:

* posiadanie statusu alternatywnej spółki inwestycyjnej (ASI) przez podmiot zbywający oraz

* posiadanie przez ASI (podmiot zbywający) przed dniem zbycia bezpośrednio nie mniej niż 10% udziałów (akcji) w kapitale spółki, której udziały (akcje) są zbywane, nieprzerwanie przez okres dwóch lat.

Wprowadzenie do obrotu wewnętrznie zarządzanej ASI działającej w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością związane jest natomiast z proponowaniem objęcia nowych lub podwyższeniem wartości nominalnej istniejących udziałów i jest niezależne od ukonstytuowania alternatywnej spółki inwestycyjnej. Nie ma ono zatem wpływu na ww. warunki analizowanego zwolnienia.

Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego przedstawionym przez Wnioskodawcę w momencie sprzedaży posiadanych udziałów (akcji) spółki Wnioskodawca będzie już wpisany do stosownego rejestru jako wewnętrznie zarządzający ASI (określony w ww. art. 8a ust. 2 pkt 1 ufi) i będzie spełniał warunek posiadania kwalifikowanego udziału (min. 10%) nieprzerwanie przez okres dwóch lat.

W tym stanie rzeczy stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym dochody uzyskane przez Wnioskodawcę z tytułu zbycia udziałów (akcji) ujęte w opisie zdarzenia przyszłego będą wolne od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 58a ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych - należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w...., za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl