0114-KDIP2-1.4010.428.2018.2.JS - Działalność badawczo-rozwojowa w zakresie usług informatycznych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 stycznia 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP2-1.4010.428.2018.2.JS Działalność badawczo-rozwojowa w zakresie usług informatycznych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 20 października 2018 r. (data wpływu 24 października 2018 r.), uzupełnionym pismem z dnia 21 grudnia 2018 r. (data nadania 21 grudnia 2018 r., data wpływu 31 grudnia 2018 r.) na wezwanie nr 0114-KDIP2-1.4010.428.2018.1.JS z dnia 14 grudnia 2018 r. (data nadania 14 grudnia 2018 r., data doręczenia 17 grudnia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy prace prowadzone przez Spółkę w ramach Projektów stanowią działalność badawczo-rozwojową, w rozumieniu art. 4a pkt 26 ww. ustawy, która uprawnia Spółkę do skorzystania z ulgi, o której mowa w art. 18d tej ustawy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 24 października 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia, czy prace prowadzone przez Spółkę w ramach Projektów stanowią działalność badawczo-rozwojową, w rozumieniu art. 4a pkt 26 ww. ustawy, która uprawnia Spółkę do skorzystania z ulgi, o której mowa w art. 18d tej ustawy.

We wniosku przedstawiono następujący stany faktyczny oraz zdarzenie przyszłe.

Sp. z o.o. (dalej: Spółka lub Wnioskodawca) jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych, prowadzącym działalność gospodarczą w zakresie usług informatycznych oraz jako dostawca specjalistycznego oprogramowania.

W ramach swojej struktury Spółka posiada m.in. wyodrębniony Dział Badawczo-Rozwojowy, który zajmuje się pracami nad tworzeniem nowych oraz ulepszonych produktów, w tym budowaniem oprogramowania, jego nowych funkcjonalności oraz dostosowywaniem produktów do potrzeb konkretnych Klientów.

W swojej ofercie Spółka posiada m.in. oprogramowanie I... (dalej: Oprogramowanie), którego wersja użytkowa umożliwia zautomatyzowane prognozowanie optymalnej obsady stanowisk pracy z uwzględnieniem kompetencji pracowników oraz wskaźników wydajności. Oprogramowanie służy do opracowywania prognozy obsady tj. optymalnej liczby osób w godzinie, dopasowania obsady względem np. liczby transakcji, wartości obrotów oraz ruchu klientów w placówkach handlowych, logistyce, produkcji i bankowości. Prognozowanie obsady stanowisk, może odbywać się w ramach grup podobnych do siebie jednostek organizacyjnych przedsiębiorstw. Kryteria grupowania mogą być różne, w zależności od branży i podmiotu. Przykładowymi kryteriami grupowania mogą być sklepy o zbliżonej rentowności, powierzchni czy lokalizacji. Wyznaczanie prognozy jest poprzedzone agregacją danych historycznych dla danego typu jednostek organizacyjnych poprzez automatyczny mechanizm zaczytania. Modelowanie obsad oraz godzinowego rozkładu budżetu oraz zakładanego godzinowego przychodu to proces odbywający się poprzez przeskalowanie odpowiednich profili godzinowych, typu jednostki organizacyjnej oraz danych historycznych. Profile godzinowe zawsze wyznaczane są niezależnie dla każdej jednostki organizacyjnej (np. sklepu). Przy wyznaczonych godzinowych budżetach i zapotrzebowaniu (dla każdej jednostki organizacyjnej niezależnie) oraz przy wymodelowanych zależnościach między S... (sales per man hour), kosztem oraz T... (transactions per man hour) od liczby pracowników, a także innych wskaźników, dla każdej jednostki organizacyjnej danego typu rozwiązywane jest niezależne zadanie optymalizacyjne względem posiadanych zasobów ludzkich. Wynikiem działania jest przedstawienie optymalnej liczby pracowników w każdej godzinie danego dnia, indywidualnie dla każdej jednostki organizacyjnej Klienta.

W ramach każdego projektu Spółka tworzy/buduje oraz implementuje, do wersji bazowej Oprogramowania, dedykowany danemu Klientowi model matematyczny (bazujący m.in. na średnich kroczących) w postaci algorytmu i przeprowadza jego dostrajanie (dalej również: Projekt).

Zbudowanie dedykowanego, niepowtarzalnego modelu matematycznego i jego przekształcenie w indywidualny, zoptymalizowany algorytm pozwalający na prognozowanie optymalnej obsady warunkuje spełnianie przez Oprogramowanie swojej podstawowej funkcji z punktu widzenia każdego Klienta. Prace prowadzone w ramach poszczególnych Projektów zwiększają zasób wiedzy Spółki, co przekłada się na możliwość jej wykorzystania w toku innych prac.

Realizacja Projektów ma charakter usystematyzowany i odbywa się w kilku zasadniczych etapach:

1. Spółka, wspólnie z Klientem, tworzy katalog punktów sprzedaży o podobnych cechach (np. kawiarnie na dworcach w miastach powyżej 300.000 mieszkańców, sklepy z zabawkami w galeriach w miastach poniżej 100.000 mieszkańców, albo na podstawie powierzchni punktów handlowych, dalej: Punkty Sprzedaży).

2. Spółka zwraca się do Klienta o dostarczenie szczegółowych, wybranych danych, dotyczących transakcji zrealizowanych w Punktach Sprzedaży w ciągu ostatnich kilku lat oraz informacji na temat ruchu klientów, m.in. w oparciu o zaewidencjonowane automatycznie przejścia przez bramki monitorujące wejścia i wyjścia z Punktów Sprzedaży.

3. Dostarczone dane są analizowane przez Spółkę pod różnymi kątami. Z uwagi na skalę ilości danych, która nie pozwala na przeglądanie ich rekord po rekordzie, prace te realizowane w procesie nazywanym Data Mining, w środowisku programistycznym języka "R", tj. przy wykorzystaniu zaawansowanych narzędzi informatycznych obsługiwanych przez wykwalifikowanych pracowników Spółki. Celem tych prac jest wychwycenie prawidłowości w rozkładzie transakcji i ich wartości oraz w ruchu klienckim.

4. W oparciu o uzyskane dane oraz ich analizę, Spółka tworzy unikalny, złożony model matematyczny, który następnie jest przekształcany na algorytm i implementowany do wersji bazowej Oprogramowania.

5. Kolejny etap realizacji Projektu obejmuje przekazanie Oprogramowania w wersji startowej Klientowi i rozpoczęcie jego wstępnej eksploatacji.

6. W oparciu o dane bieżące dostarczane przez Klienta Spółka przeprowadza analizę przygotowanego modelu matematycznego i algorytmu pod kątem ich adekwatności do profilu i specyfiki działalności Klienta.

7. W oparciu o wyniki analizy, Spółka przeprowadza dostrojenie modelu matematycznego i algorytmu w celu jego optymalizacji.

Wydatki związane z realizacją Projektów nie są zwracane Spółce w jakiejkolwiek formie.

Spółka nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a ustawy o CIT.

Pismem z dnia 21 grudnia 2018 r. Wnioskodawca doprecyzował przedstawiony we wniosku stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe, tj. wskazał, że:

Wnioskodawca nie prowadzi działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia.

Prace w ramach Projektów B+R wskazane we wniosku były prowadzone w przeszłości i będą prowadzone również w przyszłości.

Działalność Wnioskodawcy opisana we wniosku polega w szczególności na łączeniu i wykorzystywaniu dostępnej wiedzy z dziedziny nauk matematycznych i informatycznych oraz działalności gospodarczej do tworzenia zmienionych i ulepszonych produktów/usług.

Realizowane Projekty zakładają stosowanie praktyczne nowych rozwiązań, tj. takich, które są niedostępne na rynku i wymagają zbudowania dedykowanego modelu matematycznego i algorytmu.

Według najlepszej wiedzy Spółki prace opisane jako B+R mają charakter unikalny. Ich każdorazowym wynikiem ma być, w założeniu, zbudowanie zoptymalizowanego zindywidualizowanego modelu matematycznego i jego implementacja w postaci algorytmu dostosowanego do specyfiki konkretnego klienta.

Prace mające na celu zbudowanie dedykowanego modelu matematycznego i algorytmu nie mają charakteru rutynowych, czy też okresowych zmian.

W szczególności, zgodnie ze słownikiem języka polskiego, pojęcie rutynowy oznacza «wykonywany często i niemal automatycznie». W niniejszej sprawie nie można powiedzieć, że prace wykonywane są "niemal automatycznie". Pomimo tego, że ich realizacja odbywa się w sposób usystematyzowany, w kilku etapach, jak to zostało opisane na str. 4 wniosku o wydanie interpretacji z dnia 20 października 2018 r., to prace te mają każdorazowo zindywidualizowany charakter, a już na ich wstępie ma miejsce zdefiniowanie specyfiki danego klienta oraz jego unikatowych wymagań. W związku z tym, budowane przez Spółkę modele matematyczne i algorytmy powstają w wyniku pracy twórczej, której nie można określić jako mającej charakter niemal automatyczny.

Według najlepszej wiedzy Wnioskodawcy podobne rozwiązanie nie funkcjonowało na rynku u konkurencji, tj. rozwiązanie Spółki ma charakter unikalny.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy prace prowadzone przez Spółkę w ramach Projektów stanowią działalność badawczo-rozwojową, w rozumieniu art. 4a pkt 26 ustawy o CIT, która uprawnia Spółkę do skorzystania z ulgi, o której mowa w art. 18d tej ustawy?

Zdaniem Wnioskodawcy, prace prowadzone przez Spółkę w ramach Projektów stanowią działalność badawczo-rozwojową, w rozumieniu art. 4a pkt 26 ustawy o CIT, która uprawnia Spółkę do skorzystania z ulgi, o której mowa w art. 18d tej ustawy.

W myśl art. 18d ust. 1 ustawy o CIT, podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczo-rozwojową, zwane dalej "kosztami kwalifikowanymi". Kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

Zgodnie z art. 4a pkt 26 ustawy o CIT, przez działalność badawczo-rozwojową należy rozumieć działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.

W stanie prawnym obowiązującym przed dniem 1 października 2018 r., pojęcie badań naukowych było zdefiniowane w art. 4a pkt 27 ustawy o CIT i obejmowało:

1.

badania podstawowe - oryginalne prace badawcze, eksperymentalne lub teoretyczne podejmowane przede wszystkim w celu zdobywania nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne,

2.

badania stosowane - prace badawcze podejmowane w celu zdobycia nowej wiedzy, zorientowane przede wszystkim na zastosowanie w praktyce,

3.

badania przemysłowe - badania mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności w celu opracowywania nowych produktów, procesów i usług lub wprowadzania znaczących ulepszeń do istniejących produktów, procesów i usług; badania te uwzględniają tworzenie elementów składowych systemów złożonych, budowę prototypów w środowisku laboratoryjnym lub w środowisku symulującym istniejące systemy, szczególnie do oceny przydatności danych rodzajów technologii, a także budowę niezbędnych w tych badaniach linii pilotażowych, w tym do uzyskania dowodu w przypadku technologii generycznych.

Zakres znaczeniowy terminu prac rozwojowych, do dnia 30 września 2018 r. obejmował natomiast, zgodnie z art. 4a pkt 28 ustawy o CIT, nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności z dziedziny nauki, technologii i działalności gospodarczej oraz innej wiedzy i umiejętności do planowania produkcji oraz tworzenia i projektowania nowych, zmienionych lub ulepszonych produktów, procesów i usług, z wyłączeniem prac obejmujących rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do produktów, linii produkcyjnych, procesów wytwórczych, istniejących usług oraz innych operacji w toku, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń, w szczególności:

* opracowywanie prototypów i projektów pilotażowych oraz demonstracje, testowanie i walidację nowych lub ulepszonych produktów, procesów lub usług w otoczeniu stanowiącym model warunków rzeczywistego funkcjonowania, których głównym celem jest dalsze udoskonalenie techniczne produktów, procesów lub usług, których ostateczny kształt nie został określony,

* opracowywanie prototypów i projektów pilotażowych, które można wykorzystać do celów komercyjnych, w przypadku gdy prototyp lub projekt pilotażowy stanowi produkt końcowy gotowy do wykorzystania komercyjnego, a jego produkcja wyłącznie do celów demonstracyjnych i walidacyjnych jest zbyt kosztowna.

W związku z późn. zm. wynikającymi z ustawy z dnia 3 lipca 2018 r. przepisy wprowadzające ustawę prawo o szkolnictwie wyższym (Dz. U. z 2018 r. poz. 1669), która wprowadziła m.in. zmiany w ustawie o CIT, zgodnie z art. 4a pkt 27 ustawy o CIT w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 października 2018 r., pojęcie badań naukowych obejmuje:

a.

badania podstawowe w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce,

b.

badania aplikacyjne w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.

Pojęcie prac rozwojowych oznacza natomiast, w oparciu o art. 4a pkt 28 ustawy o CIT, prace rozwojowe w rozumieniu art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (dalej: ustawa PoSWiN).

Biorąc powyższe pod uwagę, w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 października 2018 r., aby prawidłowo zdefiniować zakres znaczeniowy pojęcia działalności badawczo-rozwojowej niezbędne jest odwołanie się do przywołanych wprost w treści ustawy o CIT przepisów ustawy PoSWiN.

Jak stanowi art. 4 ust. 2 pkt 1 ustawy PoSWiN, badania naukowe są działalnością obejmującą:

1.

badania podstawowe rozumiane jako prace empiryczne lub teoretyczne mające przede wszystkim na celu zdobywanie nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne;

2.

badania aplikacyjne rozumiane jako prace mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności, nastawione na opracowywanie nowych produktów, procesów lub usług lub wprowadzanie do nich znaczących ulepszeń.

Przez pojęcie prac rozwojowych, w myśl art. 4 ust. 3 ustawy PoSWiN należy natomiast rozumieć prace obejmujące nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń.

Analiza stanu prawnego obowiązującego do dnia 30 września 2018 r., jak również regulacji właściwych obecnie prowadzi do wniosku, że zakres znaczeniowy pojęcia działalności badawczo-rozwojowej, w szczególności w kontekście stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego przedstawionego w niniejszym wniosku, jest bardzo zbliżony. W szczególności, definicja prac rozwojowych obowiązująca od dnia 1 października br. wskazuje wprost, że mogą one dotyczyć również oprogramowania.

W interpretacjach indywidualnych wydawanych w zbliżonych sprawach organy podatkowe potwierdzają, że prace polegające na modyfikowaniu istniejących rozwiązań informatycznych/oprogramowania, w tym na dostosowywaniu ich do potrzeb konkretnych klientów mogą stanowić działalność badawczo-rozwojową w rozumieniu art. 4a pkt 26 Ustawy CIT.

Jak wskazał przykładowo Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej w interpretacji z dnia 19 grudnia 2017 r. (sygn. 0114-KDIP2-1.4010.316.2017.1.JS), "działania w procesie tworzenia lub modernizowania Produktu mają charakter prac rozwojowych ze względu na ich wspólny cel: powstanie nowego/zmodernizowanego zdatnego do użytku Produktu oraz użyciu do tego celu wiedzy i umiejętności w szczególności z zakresu technologii i informatyzacji".

Podobne wnioski płyną z interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 7 lutego 2018 r. (sygn. 0111-KDIB1-2.4010.445.2017.1.BG), który potwierdził, że prace obejmujące takie działania jak rozwój, ulepszenie lub modyfikacje istniejących rozwiązań informatycznych lub tworzenie nowych rozwiązań zgodnie z dedykowanymi potrzebami klienta (prace twórcze pod konkretną specyfikację zamówienia) mieszczą się w pojęciu działalności badawczo-rozwojowej.

Analogiczna konkluzja wynika z interpretacji indywidualnej Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 19 czerwca 2018 r. (sygn. 0114-KDIP2-1.4010.114.2018.2.JS), który podzielił stanowisko przedstawione przez wnioskodawcę, który wskazywał, że do prac badawczo-rozwojowych należy zaliczyć "dostosowanie produktu/usługi do określonego zastosowania poprzez dodanie wiedzy, która znacząco modyfikuje i rozszerza program (kod) bazowy (wdrożenia dokonywane przez Spółkę zmieniają standardowe konfiguracje oraz rozszerzają je w kontekście procesów biznesowych, które wspierają oprogramowanie Spółki)".

Należy wyraźnie podkreślić, że zakres Projektów, o których mowa w niniejszym wniosku obejmuje opracowywanie modelu matematycznego/algorytmu i jego implementację do oprogramowania bazowego. Jest to działalność o charakterze twórczym, prowadzona w sposób usystematyzowany, obejmująca łączenie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w szczególności z zakresu oprogramowania, do tworzenia zmienionych, ulepszonych produktów/usług.

Zdaniem Wnioskodawcy, biorąc pod uwagę kształt obecnie obowiązujących regulacji, jak również tych, które były właściwe do dnia 30 września 2018 r., Projekty realizowane przez Spółkę wypełniają definicję działalności badawczo-rozwojowej, co w konsekwencji daje Spółce podstawę do skorzystania z tzw. ulgi na badania i rozwój, o której mowa w art. 18d ustawy o CIT.

Mając na uwadze powyższe, Wnioskodawca zwraca się o potwierdzenie prawidłowości przedstawionego stanowiska.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zakresie ustalenia, czy prace prowadzone przez Spółkę w ramach Projektów stanowią działalność badawczo-rozwojową, w rozumieniu art. 4a pkt 26 ww. ustawy, która uprawnia Spółkę do skorzystania z ulgi, o której mowa w art. 18d tej ustawy - jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 18d ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 1036 z późn. zm., dalej: ustawa o CIT, u.p.d.o.p.) w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2018 r., podatnik uzyskujący przychody inne niż przychody z zysków kapitałowych odlicza od podstawy opodatkowania, ustalonej zgodnie z art. 18, koszty uzyskania przychodów poniesione na działalność badawczo-rozwojową, zwane dalej "kosztami kwalifikowanymi". Kwota odliczenia nie może w roku podatkowym przekraczać kwoty dochodu uzyskanego przez podatnika z przychodów innych niż przychody z zysków kapitałowych.

Koszty kwalifikowane podlegają odliczeniu, jeżeli nie zostały podatnikowi zwrócone w jakiejkolwiek formie lub nie zostały odliczone od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym (art. 18d ust. 5 u.p.d.o.p.).

Natomiast zgodnie z treścią art. 18d ust. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, podatnikowi, który w roku podatkowym prowadził działalność na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia, prawo do odliczenia przysługuje jedynie w odniesieniu do kosztów kwalifikowanych, które nie są przez podatnika uwzględniane w kalkulacji dochodu zwolnionego z podatku na podstawie zezwolenia.

W myśl art. 9 ust. 1b u.p.d.o.p., podatnicy prowadzący działalność badawczo-rozwojową, którzy zamierzają skorzystać z odliczenia, o którym mowa w art. 18d, są obowiązani w ewidencji, o której mowa w ust. 1, wyodrębnić koszty działalności badawczo-rozwojowej.

Zgodnie z art. 18e ww. ustawy, podatnicy korzystający z odliczenia, o którym mowa w art. 18d, oraz podatnicy, którym przysługuje kwota określona w art. 18da, są obowiązani wykazać w zeznaniu poniesione koszty kwalifikowane podlegające odliczeniu lub stanowiące podstawę do wyliczenia przysługującej podatnikowi kwoty.

W rozpatrywanej sprawie podstawą zaliczenia kosztów uzyskania przychodów poniesionych na działalność badawczo-rozwojową do kosztów kwalifikowanych w myśl art. 18d ust. 1 u.p.d.o.p. jest ustalenie, czy prace wykonywane przez Wnioskodawcę stanowią prace badawczo-rozwojowe.

I tak, zgodnie z treścią art. 4a pkt 26 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych przez działalność badawczo-rozwojową należy rozumieć działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.

W myśl art. 4a pkt 27 u.p.d.o.p. w brzmieniu obowiązującym do 31 września 2018 r., ilekroć w ustawie jest mowa o badaniach naukowych, oznacza to:

a.

badania podstawowe - oryginalne prace badawcze, eksperymentalne lub teoretyczne podejmowane przede wszystkim w celu zdobywania nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne,

b.

badania stosowane - prace badawcze podejmowane w celu zdobycia nowej wiedzy, zorientowane przede wszystkim na zastosowanie w praktyce,

c.

badania przemysłowe - badania mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności w celu opracowywania nowych produktów, procesów i usług lub wprowadzania znaczących ulepszeń do istniejących produktów, procesów i usług; badania te uwzględniają tworzenie elementów składowych systemów złożonych, budowę prototypów w środowisku laboratoryjnym lub w środowisku symulującym istniejące systemy, szczególnie do oceny przydatności danych rodzajów technologii, a także budowę niezbędnych w tych badaniach linii pilotażowych, w tym do uzyskania dowodu w przypadku technologii generycznych.

Stosownie do treści art. 4a pkt 28 u.p.d.o.p. w brzmieniu obowiązującym do 31 września 2018 r., ilekroć w ustawie jest mowa o pracach rozwojowych - oznacza to nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności z dziedziny nauki, technologii i działalności gospodarczej oraz innej wiedzy i umiejętności do planowania produkcji oraz tworzenia i projektowania nowych, zmienionych lub ulepszonych produktów, procesów i usług, z wyłączeniem prac obejmujących rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do produktów, linii produkcyjnych, procesów wytwórczych, istniejących usług oraz innych operacji w toku, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń, w szczególności:

a.

opracowywanie prototypów i projektów pilotażowych oraz demonstracje, testowanie i walidację nowych lub ulepszonych produktów, procesów lub usług w otoczeniu stanowiącym model warunków rzeczywistego funkcjonowania, których głównym celem jest dalsze udoskonalenie techniczne produktów, procesów lub usług, których ostateczny kształt nie został określony,

b.

opracowywanie prototypów i projektów pilotażowych, które można wykorzystać do celów komercyjnych, w przypadku gdy prototyp lub projekt pilotażowy stanowi produkt końcowy gotowy do wykorzystania komercyjnego, a jego produkcja wyłącznie do celów demonstracyjnych i walidacyjnych jest zbyt kosztowna

Jednakże, zaznaczyć należy, że na mocy ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 1668), od 1 października 2018 r. wprowadzone zostały zmiany dotyczące definicji badań naukowych i prac rozwojowych (art. 4 pkt 27 i 28 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 1036, dalej: u.p.d.o.p.), a także Ustawa wprowadzająca uchyla ustawę z dnia 30 kwietnia 2010 r. o zasadach finansowania nauki (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 87).

W myśl art. 4a pkt 27 u.p.d.o.p., w brzmieniu obowiązującym od 1 października 2018 r., ilekroć w ustawie jest mowa o badaniach naukowych, oznacza to:

a.

badania podstawowe w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 1 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce,

b.

badania aplikacyjne w rozumieniu art. 4 ust. 2 pkt 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.

W myśl art. 4 ust. 2 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, badania naukowe są działalnością obejmującą:

1.

badania podstawowe rozumiane jako prace empiryczne lub teoretyczne mające przede wszystkim na celu zdobywanie nowej wiedzy o podstawach zjawisk i obserwowalnych faktów bez nastawienia na bezpośrednie zastosowanie komercyjne;

2.

badania aplikacyjne rozumiane jako prace mające na celu zdobycie nowej wiedzy oraz umiejętności, nastawione na opracowywanie nowych produktów, procesów lub usług lub wprowadzanie do nich znaczących ulepszeń.

Stosownie do treści art. 4a pkt 28 u.p.d.o.p., w brzmieniu obowiązującym od 1 października 2018 r. ilekroć w ustawie jest mowa o pracach rozwojowych - oznacza to prace rozwojowe w rozumieniu art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce.

W myśl art. 4 ust. 3 ustawy z dnia 20 lipca 2018 r. - Prawo o szkolnictwie wyższym i nauce, prace rozwojowe są działalnością obejmującą nabywanie, łączenie, kształtowanie i wykorzystywanie dostępnej aktualnie wiedzy i umiejętności, w tym w zakresie narzędzi informatycznych lub oprogramowania, do planowania produkcji oraz projektowania i tworzenia zmienionych, ulepszonych lub nowych produktów, procesów lub usług, z wyłączeniem działalności obejmującej rutynowe i okresowe zmiany wprowadzane do nich, nawet jeżeli takie zmiany mają charakter ulepszeń.

Z przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca jest: "(...) prowadzącym działalność gospodarczą w zakresie usług informatycznych oraz jako dostawca specjalistycznego oprogramowania.

W ramach swojej struktury Spółka posiada m.in. wyodrębniony Dział Badawczo-Rozwojowy, który zajmuje się pracami nad tworzeniem nowych oraz ulepszonych produktów, w tym budowaniem oprogramowania, jego nowych funkcjonalności oraz dostosowywaniem produktów do potrzeb konkretnych Klientów. (...) W ramach każdego projektu Spółka tworzy/buduje oraz implementuje, do wersji bazowej Oprogramowania, dedykowany danemu Klientowi model matematyczny (bazujący m.in. na średnich kroczących) w postaci algorytmu i przeprowadza jego dostrajanie (dalej również: Projekt).

(...) Spółka nie korzysta ze zwolnień podatkowych, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 34 lub 34a ustawy o CIT.

Wnioskodawca nie prowadzi działalności na terenie specjalnej strefy ekonomicznej na podstawie zezwolenia.

Prace w ramach Projektów B+R wskazane we wniosku były prowadzone w przeszłości i będą prowadzone również w przyszłości.

Działalność Wnioskodawcy opisana we wniosku polega w szczególności na łączeniu i wykorzystywaniu dostępnej wiedzy z dziedziny nauk matematycznych i informatycznych oraz działalności gospodarczej do tworzenia zmienionych i ulepszonych produktów/usług.

Realizowane Projekty zakładają stosowanie praktyczne nowych rozwiązań, tj. takich, które są niedostępne na rynku i wymagają zbudowania dedykowanego modelu matematycznego i algorytmu.

Według najlepszej wiedzy Spółki prace opisane jako B+R mają charakter unikalny. Ich każdorazowym wynikiem ma być, w założeniu, zbudowanie zoptymalizowanego zindywidualizowanego modelu matematycznego i jego implementacja w postaci algorytmu dostosowanego do specyfiki konkretnego klienta.

Prace mające na celu zbudowanie dedykowanego modelu matematycznego i algorytmu nie mają charakteru rutynowych, czy też okresowych zmian. W szczególności, zgodnie ze słownikiem języka polskiego, pojęcie rutynowy oznacza «wykonywany często i niemal automatycznie». W niniejszej sprawie nie można powiedzieć, że prace wykonywane są "niemal automatycznie". Pomimo tego, że ich realizacja odbywa się w sposób usystematyzowany, w kilku etapach, jak to zostało opisane na str. 4 wniosku o wydanie interpretacji z dnia 20 października 2018 r., to prace te mają każdorazowo zindywidualizowany charakter, a już na ich wstępie ma miejsce zdefiniowanie specyfiki danego klienta oraz jego unikatowych wymagań. W związku z tym, budowane przez Spółkę modele matematyczne i algorytmy powstają w wyniku pracy twórczej, której nie można określić jako mającej charakter niemal automatyczny.

Według najlepszej wiedzy Wnioskodawcy podobne rozwiązanie nie funkcjonowało na rynku u konkurencji, tj. rozwiązanie Spółki ma charakter unikalny (...)."

Przenosząc powyższe na grunt rozpatrywanej sprawy, podkreślić wyraźnie należy, że w celu skorzystania z ulgi na działalność badawczo-rozwojową, należy przeprowadzić analizę nakierowaną na zidentyfikowanie przejawów działalności gospodarczej, które mogą zostać uznane za działalność badawczo-rozwojową (tj. tych aktywności podatnika, które spełniają definicje wskazane w art. 4a pkt 26-28 u.p.d.o.p.).

Ustawodawca wprowadził definicję działalności badawczo-rozwojowej w art. 4a pkt 26 u.p.d.o.p., zgodnie z którą (jak już wyżej wskazano) przez działalność badawczo-rozwojową, należy rozumieć działalność twórczą obejmującą badania naukowe lub prace rozwojowe, podejmowaną w sposób systematyczny w celu zwiększenia zasobów wiedzy oraz wykorzystania zasobów wiedzy do tworzenia nowych zastosowań.

Z ustawowej definicji wynika zatem, że taka działalność musi mieć charakter twórczy. Posłużenie się tym sformułowaniem wskazuje, że działalność badawczo-rozwojowa to taka aktywność, która nastawiona jest na tworzenie nowych i oryginalnych rozwiązań, często o charakterze unikatowym, które nie mają odtwórczego charakteru. Po drugie, z art. 4a pkt 26 u.p.d.o.p., wynika, że działalność badawczo-rozwojowa musi być podejmowana w systematyczny sposób. Przesłankę tę należy rozumieć jako zakaz obejmowania ulgą incydentalnych działań podatnika. Po trzecie, taka działalność musi mieć określony cel, tj. powinna być nakierowana na zwiększenie zasobów wiedzy oraz ich wykorzystanie do tworzenia nowych zastosowań.

Kluczowe, jest zawarte w definicji działalności badawczo-rozwojowej rozróżnienie, które wskazuje, że taka działalność obejmuje dwie rodzaje aktywności, tj.: badania naukowe (zdefiniowane w art. 4a pkt 27 u.p.d.o.p.) oraz prace rozwojowe (o których mowa w art. 4 pkt 28 u.p.d.o.p.).

Przepisy o działalności badawczo-naukowej należy interpretować ściśle, a zatem tylko te działania podatnika można zaliczyć do działalności badawczo-rozwojowej, które wyczerpują znamiona definicji zawartej w treści art. 4a pkt 26 u.p.d.o.p.

Mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny oraz zdarzenie przyszłe, jak i przywołane przepisy prawa podatkowego, stwierdzić należy, że prace prowadzone przez Spółkę w ramach Projektów, z uwagi na fakt, że m.in.:

* prace w ramach Projektów B+R wskazane we wniosku były prowadzone w przeszłości i będą prowadzone również w przyszłości,

* Projekty zakładają stosowanie praktyczne nowych rozwiązań, tj. takich, które są niedostępne na rynku,

* prace nie mają charakteru rutynowych, czy też okresowych zmian oraz

* podobne rozwiązanie nie funkcjonowało na rynku u konkurencji, tj. rozwiązanie Spółki ma charakter unikalny,

zatem stanowią/będą stanowić działalność badawczo-rozwojową, w rozumieniu art. 4a pkt 26 u.p.d.o.p., która uprawnia Spółkę do skorzystania z ulgi, o której mowa w art. 18d tej ustawy.

W świetle powyższego, stanowisko Wnioskodawcy, należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

W odniesieniu do powołanych przez Wnioskodawcę interpretacji organów podatkowych należy stwierdzić, że zostały wydane w indywidualnej sprawie i nie są wiążące dla organu wydającego przedmiotową interpretację.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl