0114-KDIP2-1.4010.421.2019.4.MR - Przychód z tytułu kwot przekazywanych przez klientów dla spółki tytułem równowartości wydawanych nagród.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 12 grudnia 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP2-1.4010.421.2019.4.MR Przychód z tytułu kwot przekazywanych przez klientów dla spółki tytułem równowartości wydawanych nagród.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 23 września 2019 r. (data wpływu 27 września 2019 r.) uzupełnione pismem z dnia 4 grudnia 2019 r. (data nadania 4 grudnia 2019 r., data wpływu 10 grudnia 2019 r.) na wezwanie z dnia 13 listopada 2019 r., nr 0114-KDIL3-2.4011.370.2019.2.KF, 0114-KDIP2-1.4010.404.2019.1.MR, 0114-KDIP1-3.4012.431.2019.3.ISK, (data nadania 13 listopada 2019 r., data odbioru 27 listopada 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy kwoty:

1.

przekazywane przez Klienta dla Spółki tytułem równowartości wydawanych Nagród w Programie stanowią dla Spółki dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, jeszcze zanim Nagrody w Programie zostaną wydane Uczestnikom? (pytanie dotyczy Zaistniałego stanu faktycznego i Zdarzenia przyszłego I) (Pytanie 11) - jest prawidłowe;

2.

przekazywane przez Klienta dla Spółki tytułem równowartości wydawanych Nagród w Programie stanowią dla Spółki dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w dacie wydania tych Nagród Uczestnikom? (pytanie dotyczy Zaistniałego stanu faktycznego i Zdarzenia przyszłego I) (pytanie nr 12) - jest prawidłowe;

3.

o których mowa w pytaniu nr 13, tj.:

a.

pobranego zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych

b.

oraz nadwyżki kwoty przekazanej przez Klientów na poczet Nagród w Programie, która to nadwyżka zostanie w przyszłości przeznaczona na zakup Nagród w Programie

c.

oraz zwracanej Klientowi sumy, w zakresie, w jakim nie została ona ostatecznie przeznaczona na wydanie Uczestnikom Nagród w Programie

stanowią dla Spółki dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych? (pytanie dotyczy Zaistniałego stanu faktycznego i Zdarzenia przyszłego I) (Pytanie nr 13) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 września 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy kwoty przekazywane przez Klienta dla Spółki tytułem równowartości wydawanych Nagród w Programie stanowią dla Spółki dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, jeszcze zanim Nagrody w Programie zostaną wydane Uczestnikom? (pytanie dotyczy Zaistniałego stanu faktycznego i Zdarzenia przyszłego I oraz czy przekazywane przez Klienta dla Spółki tytułem równowartości wydawanych Nagród w Programie stanowią dla Spółki dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w dacie wydania tych Nagród Uczestnikom? (pytanie dotyczy Zaistniałego stanu faktycznego i Zdarzenia przyszłego I) i czy kwoty: pobranego zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych oraz nadwyżki kwoty przekazanej przez Klientów na poczet Nagród w Programie, która to nadwyżka zostanie w przyszłości przeznaczona na zakup Nagród w Programie oraz zwracanej Klientowi sumy, w zakresie, w jakim nie została ona ostatecznie przeznaczona na wydanie Uczestnikom Nagród w Programie stanowią dla Spółki dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych? (pytanie dotyczy Zaistniałego stanu faktycznego i Zdarzenia przyszłego I).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe.

Spółka S.A. (zwana dalej: Spółką lub Wnioskodawcą) prowadzi działalność gospodarczą - jest podmiotem profesjonalnie zajmującym się zarządzaniem programami lojalnościowymi. W związku z prowadzoną działalnością świadczy na rzecz swoich klientów usługi związane z organizacją konkursów, akcji promocyjnych, sprzedaży premiowej i innych wydarzeń, mających na celu reklamę firmy klienta, jego produktów i marek.

W ramach prowadzonej działalności gospodarczej Spółka prowadzi program (zwany dalej: Programem) na rzecz kilku swoich klientów (zwanych dalej: Klientami).

Zasady Programu określa regulamin (zwany dalej: Regulaminem Programu).

Uczestnikami Programu są osoby fizyczne prowadzące działalność rolniczą, o której mowa w art. 2 ust. 2 Ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych oraz osoby prawne i jednostki organizacyjne niebędące osobami prawnymi, którym ustawa przyznaje zdolność prawną, prowadzące działalność rolniczą, o której mowa w art. 2 ust. 2 Ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych lub w art. 2 ust. 2 Ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (zwane dalej: Uczestnikami). Wśród osób prawnych będących Uczestnikami zdarzają się również spółki kapitałowe z większościowym lub całościowym udziałem w kapitale zakładowym Skarbu Państwa (zwane dalej: spółkami kapitałowymi Skarbu Państwa).

Uczestnicy Programu oraz organizowanych w jego ramach akcji specjalnych, nie są pracownikami, ani członkami organów Spółki lub Klientów, ani członkami najbliższej rodziny tych osób. Przez "członków najbliższej rodziny" rozumie się wstępnych, zstępnych, rodzeństwo, małżonków, małżonków rodzeństwa, rodziców małżonków, kuzynów i osoby pozostające w stosunku przysposobienia. Przez "pracowników" rozumie się również osoby świadczące pracę lub usługi na podstawie umów cywilnoprawnych.

Celem Programu jest promocja określonych produktów i zwiększenie ich sprzedaży. Produkty objęte Programem zostały określone wprost w treści Regulaminu Programu i są to produkty, których producentami lub dystrybutorami są Klienci (zwane dalej: Produktami).

Uczestnicy rejestrują się przez formularz papierowy, stronę internetową Programu lub aplikację mobilną, a mechanika Programu polega na tym, że Uczestnicy, którzy kupują wyłącznie na własny użytek promocyjne opakowania Produktów i rejestrują w Programie dowody zakupu Produktów oraz kody z Produktów, otrzymują punkty, wymienne na nagrody w postaci kart przedpłaconych (...) (uprawniających do zapłaty za towary, w tym paliwa napędowe, na stacjach....) oraz kart prezentowych... (uprawniających do zapłaty za towary oferowane w sklepach....) (zwane dalej: Nagrodami). Z tym jednak zastrzeżeniem, że punkty można wymienić na Nagrody dopiero po zebraniu co najmniej 150 punktów. W sytuacji, w której zwycięzcami są spółki Skarbu Państwa, nagrodami za określoną liczbę punktów, są wyłącznie przelewy pieniężne na ich rachunek bankowy (zwane dalej: Nagrodami dla spółek Skarbu Państwa). Nagrody oraz Nagrody dla spółek Skarbu Państwa zwane są dalej łącznie Nagrodami Niematerialnymi. Sprzedaż premiowanych towarów (Produktów) dokonywana jest przez dystrybutorów hurtowych lub w sklepach detalicznych, jednak nie bezpośrednio przez Klientów.

W ramach Programu organizowane są akcje specjalne polegające na wykonaniu wskazanego przez Spółkę zadania (zwane dalej: Akcjami Specjalnymi). W Akcji Specjalnej Uczestnicy mogą zdobyć nagrody w postaci zagranicznej wycieczki (zwane dalej: Nagrodami - Wycieczkami) Zadania w ramach Akcji Specjalnych jak do tej pory nie wymagały rywalizacji (i w tych sytuacjach Nagrody - Wycieczki otrzymywali wszyscy Uczestnicy, którzy osiągnęli określony wynik w wykonywanym zadaniu). Szczegółowy opis zadania do wykonania w ramach Akcji Specjalnej oraz warunki nagradzania Uczestników, znajdują się każdorazowo w odrębnym regulaminie takiej Akcji Specjalnej albo w załączniku do Regulaminu Programu.

W ramach jednej z takich Akcji Specjalnych (zwanej dalej: Szczególną Akcją Specjalną) Spółka oferuje do wygrania nagrodę, której obrót uwarunkowany jest posiadaniem koncesji, której Spółka nie posiada, jednakże koncesję taką posiada jeden z Klientów. Tym samym, po wytypowaniu zwycięzcy tego typu nagrody, przekazywana jest mu ona bezpośrednio przez jednego z Klientów, działającego w imieniu własnym, ale na rzecz Spółki. Jest to wyjątek od zasady, zgodnie z którą nagrody są wydawane przez Spółkę.

Nagrody Niematerialne oraz Nagrody - Wycieczki zwane są dalej łącznie Nagrodami w Programie.

Rejestrując się do udziału w Programie Uczestnicy oświadczają, że:

* w przypadku osób podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych - prowadzą działalność rolniczą w rozumieniu art. 2 ust. 2 Ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych i że zakupu Produktów w Programie dokonują na potrzeby tej działalności;

* w przypadku osób podlegających opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych - prowadzą działalność rolniczą w rozumieniu art. 2 ust. 2 Ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych i że zakupu Produktów w Programie dokonują na potrzeby tej działalności.

Do każdego Produktu przypisana jest liczba punktów, które można zdobyć poprzez jego zakup. Liczba punktów przypisanych do danego Produktu często uzależniona jest od wielkości jego opakowania (np. dany Produkt może występować w opakowaniu 0,5 litra, co daje mniejszą liczbę punktów; jak i w opakowaniu 1 litr, co daje większą liczbę punktów).

Wartość Nagród Niematerialnych uzależniona jest od liczby zgromadzonych punktów, przy czym każdy punkt to równowartość 1 zł. Tym samym, w zależności od liczby zgromadzonych punktów, Uczestnik może uzyskać nagrodę o wartości poniżej 2.000 zł, jak i nagrodę przewyższającą tę wartość.

Program zorganizowany jest na zasadzie przyrzeczenia publicznego, o którym mowa w art. 919 § 1 k.c., gdzie Spółka jako organizator przyrzeka nagrodę za wykonanie oznaczonej czynności. Program nie jest grą hazardową.

Ciężar finansowy wydawanych Nagród w Programie spoczywa na Klientach. Każdy Klient odpowiada za ciężar Nagród wydawanych w celu promowania jego Produktów. Spółka wraz z Klientami porozumieli się w ten sposób, że Spółka mając szacunkowe dane o Uczestnikach, którym ma wydać Nagrody w Programie, przesyła listę tych Uczestników, z przypisanymi należnymi im Nagrodami w Programie oraz wartością tych nagród (wraz ze zryczałtowanym podatkiem dochodowym, gdy takowy występuje) do Klientów. Po zaakceptowaniu przesłanej listy przez Klientów, Spółka wystawia każdemu Klientowi notę obciążeniową na kwotę wskazaną na wyżej opisanej liście. Klient uiszcza na rzecz Spółki należność wynikającą z noty obciążeniowej. Następnie Spółka wydaje Nagrody w Programie. Jeżeli, w związku z Akcją Specjalną wydawane są Nagrody - Wycieczki, to Spółka nabywa je od biura podróży, co zostaje udokumentowane fakturą VAT marża, a następnie wydaje je Uczestnikom. Do wydawanych Nagród - Wycieczek Spółka nie dolicza marży. Wydanie Nagrody Niematerialnej przez Spółkę Uczestnikowi udokumentowane zostaje protokołem jej przekazania, sporządzanym dla Uczestnika i nie jest dokumentowane fakturą VAT.

Wyjątkiem od powyższej zasady jest Szczególna Akcja Specjalna, w której nagrodę przekazuje Klient, działając w imieniu własnym, ale na rzecz Spółki. Jedną z części nagrody jest kwota pieniężna, odpowiadająca wysokości zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych, która nie jest wydawana do rąk Uczestnika, a pobierana jest przez Klienta w celu odprowadzenia do urzędu skarbowego. Szczególna Akcja Specjalna nie ma charakteru rywalizacyjnego.

Jeżeli jakieś Nagrody w Programie, których szacowany koszt pokryli Klienci, a których wydanie należało do obowiązków Spółki, nie zostaną wydane Uczestnikom, Spółka wykorzystuję tę kwotę na wydanie Nagród w Programie w przyszłości, a gdyby się okazało, że u Spółki pozostała nadwyżka tych środków, zwróci Klientom tę nadwyżkę, co udokumentuje notą uznaniową, wystawioną przez Spółkę na rzecz Klientów. Jeśli zaś szacowana wartość Nagród w Programie do wydania okaże się niższa, niż wartość Nagród w Programie rzeczywiście wydanych, Spółka dokumentuje kwotę wypłacaną przez Klientów tytułem uzupełnienia zwrotu kosztów Nagród notą obciążeniową.

W dalszej kolejności Spółka sporządza zestawienie tych Uczestników, którym wydanie Nagród w Programie, wiązało się z koniecznością poboru zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych. Nie uwzględnia przy tym Nagród w Programie wydanych w Szczególnej Akcji Specjalnej, ponieważ w takiej sytuacji Nagrodę w Programie wydaje sam Klient i pobiera przy tym podatek. Listę tę (na której widnieje również wartość podatku) Spółka przesyła Klientom. Po zaakceptowaniu listy przez Klientów, Spółka wystawia na rzecz Klientów noty uznaniowe, na kwoty, które należało pobrać tytułem zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych od wydanych Nagród w Programie. Pobrany zryczałtowany podatek dochodowy do urzędu skarbowego wpłacają Klienci. Powyższe rozwiązanie wynika z faktu, że to Klienci ponoszą ekonomiczny ciężar wydania Nagród w Programie. Ponoszenie ciężaru finansowego wydawanych nagród w tego typu programach przez podmiot zlecający ich organizację, jest utrwaloną praktyką gospodarczą, która jest w pełni akceptowana przez organy podatkowe (zob. przykładowo indywidualną interpretację podatkową Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 20 lutego 2018 r., znak 0111-KDIB2-3.4011.304.2017.1.AB; indywidualną interpretację podatkową Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 2 marca 2018 r., znak 0114-KDIP3-2.4011.393.2017.2.AK1; indywidualną interpretację podatkową Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 2 kwietnia 2019 r., znak 0114-KDIP3-2.4011.55.2019.1.AK1). Tym samym początkowo Klienci muszą przekazać Spółce równowartość pieniężną pełnej wartości Nagród w Programie, jednak później, po ich wydaniu, które to wydanie dopiero wiąże się z obowiązkiem poboru podatku, Spółka zwraca Klientom równowartość pobranego podatku, tak by mogli oni uiścić go we właściwym urzędzie skarbowym. Przekazania środków pieniężnych na podstawie opisanych wyżej not księgowych nie sposób połączyć, zdaniem Spółki, ze świadczeniem żadnej usługi, ani dostawą żadnych towarów. Za organizację Programu dla Spółki przewidziana jest określona kwota wynagrodzenia. Z kolei element kalkulacyjny wynagrodzenia przewidziany na nabycie i wydanie Nagród w Programie stanowi wyłącznie równowartość wydawanych Nagród w Programie i środki te są w całości przeznaczane na wydanie Nagród w Programie (a w zakresie Nagród w Programie nie wydanych Uczestnikom, środki pieniężne są zwracane Klientom). Z kolei środki pieniężne przekazywane przez Spółkę dla Klientów tytułem równowartości pobranego podatku dochodowego przeznaczane są na wpłatę podatku do właściwego urzędu skarbowego i również nie wiążą się z żądną usługą lub dostawą.

Spółka rozpoczęła prowadzenie Programu 1 czerwca 2019 r., a jego zakończenie planowane jest na 31 października 2019 r., przy czym data zakończenia Programu może ulec przesunięciu albo może zostać zorganizowana kolejna edycja Programu.

Punkty wymienne na Nagrody w Programie kompletowane są przez Uczestników na podstawie przesyłanych przez nich do Spółki w formie elektronicznej (przez stronę internetową lub aplikację mobilną) skanów dowodów zakupu Produktów oraz w formie przesyłanej pocztą tradycyjną kodów z naklejkami z opakowań Produktów.

(Powyżej opisano Zaistniały stan faktyczny)

Program ma ewoluować w kierunku nie tylko naliczania Punktów za zakupy Produktów, ale też na pozahandlową aktywność Uczestników, tj. przykładowo udział w quizach lub e-learningu, przy czym tematycznie będzie to powiązane z działalnością gospodarczą Klientów. Tego typu aktywność czasem będzie miała charakter rywalizacji między Uczestnikami (co oznacza, że Punkty będą przyznawane tylko Uczestnikom z najlepszymi wynikami), a w innych sytuacjach nie będzie miała charakteru rywalizacyjnego (co oznacza, że Punkty będą przyznawane wszystkim Uczestnikom biorącym udział w aktywności lub tym spośród nich, którzy osiągnęli oznaczony wynik). Punkty gromadzone za rejestrację zakupów oraz pozahandlową aktywność będą gromadzone w ramach jednej puli Punktów i nie będą podlegały rozróżnieniu na zdobyte za rejestrację zakupów Produktów i za pozahandlową aktywność. Przeważającą część Punktów zawsze będą jednak stanowiły Punkty za rejestrację zakupu Produktów, ponieważ Program ukierunkowany jest na maksymalizację sprzedaży tych Produktów przez Klientów, zaś naliczanie Punktów za aktywność pozahandlową będzie miało charakter uzupełniający.

Ponadto w przyszłości, w organizowanych Akcjach Specjalnych pojawią się nagrody rzeczowe (zwane dalej: Nagrodami Rzeczowymi), zaś akcje te będą miały również charakter rywalizacji (w tych sytuacjach nagrody będą uzyskiwali Uczestnicy z najlepszymi wynikami). Jeżeli, w związku z Akcją Specjalną wydawane będą Nagrody Rzeczowe, to Spółka nie będzie otrzymywać tych nagród od Klientów, a nabywać je na własność, za środki pieniężne przekazane jej przez Klientów na podstawie opisanych wcześniej not obciążeniowych. Wydanie Nagrody Rzeczowej udokumentowane zostanie fakturą VAT, gdzie jako dostawca wskazana będzie Spółka, jako nabywca wskazany będzie Uczestnik, a jako płatnik określony Klient.

W opisie zdarzeń przyszłych, gdzie występują również Nagrody Rzeczowe, przez Nagrody w Programie należy rozumieć Nagrody Niematerialne, Nagrody - Wycieczki oraz Nagrody Rzeczowe.

W piśmie z dnia 4 grudnia 2019 r. (data wpływu 10 grudnia 2019 r.) Wnioskodawca wskazał, że regulamin Programu nie określa okresu rozliczeniowego, z którego wynika przedział czasowy rozliczenia Nagród w Programie pomiędzy Spółką a Klientem. Strony rozliczają koszt wydanych Uczestnikom Nagród notą księgową, która jest wystawiana w miesiącu następującym po miesiącu, w którym wydano Nagrody Uczestnikom, co wynika z ustnych ustaleń stron.

(Powyżej opisano Zdarzenie przyszłe I)

Ponadto, w jeszcze dalszej przyszłości, ma nastąpić zmiana w umowie o organizację akcji, zawartej z Klientami. Zmiana ma polegać na tym, że to Spółka będzie ponosiła ciężar finansowy wydawanych Nagród w Programie. Spółka będzie otrzymywała od Klientów z góry ustalone wynagrodzenie za organizację Programu i Akcji Specjalnych, ale to na Spółce będzie spoczywał ciężar finansowy nabycia i wydania Nagród Niematerialnych, Nagród - Wycieczek i Nagród Rzeczowych z własnych środków. Ciężar finansowy Nagród w Programie będzie spoczywał więc w całości na Spółce. Klienci nie będą zobowiązani, na żadnym etapie, ani w żadnej formie, do wypłacenia Spółce równowartości pieniężnej wydawanych Nagród w Programie. Oczywiście Spółka, mając na względzie, iż celem jej działalności jest uzyskiwanie zysku, będzie proponowała takie wynagrodzenie, by mimo pokrycia kosztów Nagród Rzeczowych, Nagród Niematerialnych i Nagród - Wycieczek, organizacja Programu (i w jego ramach Akcji Specjalnych) była dla niej opłacalna. Niemniej, jeżeli okaże się, iż w wyniku nieprawidłowo oszacowanej oferty, koszt wydanych Nagród w Programie przewyższy przychód z organizacji Programu, to i tak Spółka nagrody te będzie musiała sfinansować i wydać. W takich wypadkach Spółka nie będzie mogła w żaden sposób zrezygnować z organizacji Programu i będzie musiała pokryć koszt należnych do wydania Nagród w Programie.

Mechanika organizowanego Programu pozostanie taka jak opisano wyżej w Zaistniałym stanie faktycznym i Zdarzeniu przyszłym I (a więc z uwzględnieniem aktywności pozahandlowych), przy czym:

* Spółka nie będzie otrzymywała od Klientów równowartości wydanych Nagród,

* tym samym Spółka nie będzie zwracała Klientom niespożytkowanych przez nią na wydanie Nagród środków,

* Spółka nie będzie przekazywała środków pobranych tytułem zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych Klientom,

* to nie Klienci, a Spółka, będzie wpłacać pobrany podatek dochodowy od osób fizycznych do właściwego urzędu skarbowego,

* między Spółką i Klientami nie będą występowały, w związku z powyższymi czynnościami (które stracą na aktualności), noty księgowe.

Ponadto nie będzie już organizowana Szczególna Akcja Specjalna.

(Powyżej opisano Zdarzenie przyszłe II)

W piśmie z dnia 4 grudnia 2019 r. Wnioskodawca w zakresie podatku dochodowego od osób prawnych ostatecznie sformułował pytanie nr 13 mające być przedmiotem interpretacji indywidualnej, a także sprecyzował własne stanowisko w zakresie pytania oznaczonego nr 12 i przeformułowanego pytania nr 13 przedmiotowego wniosku.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy opisany Program należy traktować jako "sprzedaż premiową" w rozumieniu przepisów Ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych? (pytanie dotyczy Zaistniałego stanu faktycznego)

2. Czy opisany Program należało będzie traktować jako "sprzedaż premiową" w rozumieniu przepisów Ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, a wydane Nagrody Niematerialne jako "nagrody związanych ze sprzedażą premiową towarów lub usług" również wtedy, gdy Punkty będą naliczane za pozahandlowe aktywności Uczestników, a więc za udział w quizach, e-learningu itp.? (pytanie dotyczy Zdarzenia przyszłego I oraz Zdarzenia przyszłego II)

3. Czy:

a.

w Zaistniałym stanie faktycznym i Zdarzeniu przyszłym I, wydając Nagrody Niematerialne w Programie Spółka pełni rolę płatnika,

b.

oraz w Zaistniałym stanie faktycznym wydając Nagrody - Wycieczki w Akcjach Specjalnych polegających na rywalizacji, zaś w Zdarzeniu przyszłym I wydając Nagrody-Wycieczki oraz Nagrody Rzeczowe w Akcjach Specjalnych polegających na rywalizacji, Spółka pełni rolę płatnika

c.

zaś wydając w Zaistniałym stanie faktycznym Nagrody-Wycieczki w Akcjach Specjalnych niepolegających na rywalizacji, zaś w Zdarzeniu przyszłym I Nagrody Rzeczowe oraz Nagrody-Wycieczki w Akcjach Specjalnych niepolegających na rywalizacji, Spółka nie jest zobowiązana do sporządzenia zeznania podatkowego PIT-11? (pytanie dotyczy Zaistniałego stanu faktycznego oraz Zdarzenia przyszłego I)

4. Czy w Zdarzeniu przyszłym II, związku z wydaniem Nagród Niematerialnych o wartości przewyższającej 2.000 zł, na rzecz osób fizycznych prowadzących działalność rolniczą, powinien być pobrany przez Spółkę jako płatnika zryczałtowany podatek dochodowy od osób fizycznych, wystawiona i przesłana do podatnika oraz właściwego dla tego podatnika urzędu skarbowego deklaracja podatkowa PIT-8AR lub jakakolwiek inna deklaracja bądź informacja (pytanie dotyczy Zdarzenia przyszłego II)

5. Czy w Zdarzeniu przyszłym II, w przypadku, gdy wartość wydanej Nagrody Niematerialnej nie przekracza wartości 2.000 zł, na Spółce nie będą spoczywały obowiązki płatnika, w związku z tym, że zastosowanie znajdzie zwolnienie, o którym mowa jest w art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy o PIT, w każdym wypadku, w którym taka nagroda będzie wydawana na rzecz osoby fizycznej prowadzącej działalność rolniczą? (pytanie dotyczy Zdarzenia przyszłego II)

6. Czy:

a.

w Zdarzeniu przyszłym I oraz Zdarzeniu przyszłym II Nagrody Rzeczowe oraz Nagrody-Wycieczki wydawane w Akcjach Specjalnych osobom fizycznym, w ramach Programu, w których Uczestnicy otrzymują Nagrodę Rzeczową lub Nagrodę - Wycieczkę za wykonanie określonego zadania polegającego na rywalizacji (należy uznać za "wygrane w konkursach", o których mowa w art. 30 ust. 1 pkt 2 Ustawy o PIT,

b.

a w związku z ich wydaniem w Zdarzeniu przyszłym II powinien być pobrany przez Spółkę jako płatnika zryczałtowany podatek dochodowy od osób fizycznych, wystawiona i przesłana do podatnika oraz właściwego dla tego podatnika urzędu skarbowego deklaracja podatkowa PIT-8AR jakakolwiek inna deklaracja bądź informacja? (pierwsza część pytania dotyczy Zdarzenia przyszłego I i Zdarzenia przyszłego II, zaś druga część pytania dotyczy wyłącznie Zdarzenia przyszłego II)

7. Czy w Zdarzeniu przyszłym II, wydanie Nagród Rzeczowych i Nagród - Wycieczek w Akcjach Specjalnych osobom fizycznym, w ramach Programu, w których Uczestnicy otrzymują Nagrodę Rzeczową lub Nagrodę - Wycieczkę za wykonanie określonego zadania, niepolegającego na rywalizacji (w tym nagrodę wydawaną w Szczególnej Akcji Specjalnej - przy czym nie będzie ona wydawana w Zdarzeniu przyszłym II), nie będzie się wiązało z obowiązkami Spółki jako płatnika, a jedynie z obowiązkiem wystawienia i przesłania do podatnika oraz właściwego dla tego podatnika urzędu skarbowego deklaracji podatkowej PIT-11, w związku z tym, że przychód po stronie Uczestnika należało będzie uznać za przychód z innych źródeł z art. 20 ust. 1 Ustawy o PIT, w związku z czym opodatkowanie nastąpi na zasadach ogólnych? (pytanie dotyczy Zdarzenia przyszłego II)

8. Czy w Zdarzeniu przyszłym II, w Akcji Specjalnej (polegającej na rywalizacji między Uczestnikami albo niepolegającej na rywalizacji między Uczestnikami) Spółka zawsze będzie obciążona obowiązkami płatnika w przypadku wydawania osobom fizycznym Nagród Rzeczowych, zarówno o wartości do 200 zł, w związku z brakiem możliwości zastosowania zwolnienia z art. 21 ust. 1 pkt 68a Ustawy o PIT, a także w przypadku wydania osobom fizycznym Nagród Rzeczowych o wartości przewyższającej 200 zł, lecz nieprzekraczającej 2.000 zł, w związku z brakiem możliwości zastosowania zwolnienia, o którym mowa w art. 21 ust. 1 pkt 68 Ustawy o PIT? (pytanie dotyczy Zdarzenia przyszłego II)

9. Czy prawidłowym jest dokumentowanie przez Spółkę wydania Nagród Niematerialnych dla Uczestników protokołami przekazania, a nie fakturami VAT? (pytanie dotyczy Zaistniałego stanu faktycznego i Zdarzenia przyszłego I)

10. Czy prawidłowym będzie dokumentowanie przez Spółkę wydania Nagród Rzeczowych dla Uczestników fakturami VAT, gdzie jako dostawca wskazana będzie Spółka, jako nabywca Uczestnik, a jako płatnik Klient? (pytanie dotyczy Zdarzenia przyszłego I)

11. Czy kwoty przekazywane przez Klienta dla Spółki tytułem równowartości wydawanych Nagród w Programie stanowią dla Spółki dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, jeszcze zanim Nagrody w Programie zostaną wydane Uczestnikom? (pytanie dotyczy Zaistniałego stanu faktycznego i Zdarzenia przyszłego I)

12. Czy kwoty przekazywane przez Klienta dla Spółki tytułem równowartości wydawanych Nagród w Programie stanowią dla Spółki dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w dacie wydania tych Nagród Uczestnikom? (pytanie dotyczy Zaistniałego stanu faktycznego i Zdarzenia przyszłego I)

13. Czy kwoty:

a.

pobranego zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych

b.

oraz nadwyżki kwoty przekazanej przez Klientów na poczet Nagród w Programie, która to nadwyżka zostanie w przyszłości przeznaczona na zakup Nagród w Programie

c.

oraz zwracanej Klientowi sumy, w zakresie, w jakim nie została ona ostatecznie przeznaczona na wydanie Uczestnikom Nagród w Programie

stanowią dla Spółki dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych? (pytanie dotyczy Zaistniałego stanu faktycznego i Zdarzenia przyszłego I)

14. Czy Spółka postępuje prawidłowo dokumentując kwotę przekazywanych jej przez Klienta środków pieniężnych tytułem szacunkowej wartości wydawanych Nagród w Programie oraz ewentualnie uzupełnienie tej kwoty (w przypadku, gdy szacowana wartość Nagród w Programie do wydania okaże się niższa, niż wartość Nagród w Programie rzeczywiście wydanych) notą obciążeniową oraz dokumentując: kwotę zwracanych środków z tytułu niewydanych Nagród w Programie, a także kwotę przekazywanych przez nią Klientowi środków pieniężnych tytułem równowartości pobranego zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych, notą uznaniową, a co za tym idzie czy powyższe czynności Spółki nie stanowią odpłatnej dostawy towarów lub odpłatnego świadczenia usług na płaszczyźnie Ustawy o podatku od towarów i usług w związku z czym na Spółce nie spoczywa obowiązek dokumentowania ich poprzez wystawienie faktury VAT? (pytanie dotyczy Zaistniałego stanu faktycznego i Zdarzenia przyszłego I)

15. Czy Spółka powinna dokumentować wydanie Nagród - Wycieczek dla Uczestników fakturami VAT marża, gdzie jako usługodawca będzie wskazana Spółka, jako usługobiorca Uczestnik, a jako płatnik Klienci i czy w związku z tym, że Spółka nie dolicza marży do wydawanych Nagród - Wycieczek, podstawa opodatkowania VAT wydawanej nagrody tego rodzaju będzie równa 0, w związku z czym zobowiązanie podatkowe nie powstanie? (pytanie dotyczy Zaistniałego stanu faktycznego i Zdarzenia przyszłego I)

16. Czy Spółka powinna dokumentować wydanie nagrody w Szczególnej Akcji Specjalnej protokołem przekazania tej nagrody? (pytanie dotyczy Zaistniałego stanu faktycznego i Zdarzenia przyszłego I)

Niniejsza interpretacja została wydana w zakresie pytań nr 11, 12 i 13, tj. pytań dotyczących podatku dochodowego od osób prawnych. Natomiast w zakresie podatku dochodowego od osób fizycznych i podatku od towarów i usług wydane zostaną odrębne rozstrzygnięcia.

Zdaniem Wnioskodawcy,

Ad. 11)

Odpowiedź na pytanie nr 11 powinna brzmieć następująco - nie, kwoty przekazywane przez Klienta dla Spółki tytułem równowartości wydawanych Nagród w Programie, nie stanowią dla Spółki dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych jeszcze zanim te Nagrody w Programie zostaną wydane Uczestnikom.

Na gruncie opisanego Stanu Faktycznego oraz Zdarzenia Przyszłego I, otrzymane od Klienta środki finansowe z przeznaczeniem na wydanie Nagród w Programie nie powinny być traktowane jako trwałe przysporzenie finansowe, stanowiące dochód Wnioskodawcy, jeżeli Nagrody w Programie nie zostały jeszcze wydane.

W ocenie Wnioskodawcy powinien potraktować je jako wpłatę na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych, stosownie do art. 12 ust. 4 pkt 1 ustawy o CIT, a co za tym idzie, przychód z tego tytułu nie powinien zostać rozpoznany w dacie otrzymania środków finansowych, jeszcze przed wydaniem Nagród w Programie.

Na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 1 ustawy o CIT, do przychodów nie zalicza się: pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych, a także otrzymanych lub zwróconych pożyczek (kredytów), w tym również uregulowanych w naturze, z wyjątkiem skapitalizowanych odsetek od tych pożyczek (kredytów).

W ocenie Wnioskodawcy, dla prawidłowego zrozumienia dyspozycji powyższego przepisu należy sięgnąć do wykładni systemowej dokonywanej w ramach całej normy z art. 12 ustawy o CIT.

Otóż, art. 12 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, wskazuje, że przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. W konsekwencji, brzmienie powołanego unormowania jako zasadę wprowadza rozpoznawalność przychodu w sytuacji, gdy mamy do czynienia z otrzymaniem pieniędzy, czy też wartości pieniężnych. Ponadto, jak stanowi art. 12 ust. 3 tej ustawy, za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, a także za przychody uzyskane z zysków kapitałowych, z wyłączeniem przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. Co istotne dla uznania, że dane przysporzenie majątkowe ma cechy przychodu podatkowego konieczne jest wykazanie, że owo przysporzenie ma charakter definitywny. Owa definitywność przychodu zakłada zaś jego bezzwrotność, trwałość i ostateczność, tak, że wpłacone środki pieniężne uznawane są za należne podmiotowi je otrzymującemu. Przychodem jest zatem takie przysporzenie majątkowe o charakterze trwałym, które definitywnie powiększa aktywa osoby prawnej.

Takie stanowisko utrwalone jest w orzecznictwie sądowo - administracyjnym (zob. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 12 lutego 2013 r., sygn. akt II FSK 1248/11 lub wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 9 kwietnia 2015 r., sygn. akt II FSK 732/13), nie budzi również zastrzeżeń doktryny (zob. P. Małecki, M. Mazurkiewicz - CIT. Komentarz. Podatki i rachunkowość, wyd. X, 2019 LEX w wersji elektronicznej) oraz spotyka się z akceptacją organów podatkowych (zob. indywidualną interpretację podatkową Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 28 listopada 2018 r., znak 0111-KDIB1-3.4010.423.2018.l.APO).

Biorąc pod uwagę powyższe rozważania należy stwierdzić, że przysporzenie uważane za przychód podatkowy musi mieć charakter definitywny, podczas gdy przedpłata (zaliczka) nie ma takiego charakteru.

W opinii Wnioskodawcy, ratio legis unormowania zawartego w treści art. 12 ust. 4 pkt 1 ustawy o CIT, jest niedopuszczenie do sytuacji, w ramach której dane przysporzenie majątkowe, pozbawione cechy definitywności, zostałoby uznane za przychód podatkowy. Przepis ten dotyczy bowiem tylko tych przysporzeń majątkowych, które nie stanowią przychodów podatkowych. W unormowaniu tym chodzi zatem o takie zdarzenia gospodarcze, co do których zapłata w momencie jej dokonywania nie jest ostateczna, albowiem osoba wpłacająca dane przysporzenie ma możliwość wycofania się z usługi, czy też dostawy towarów.

Odnosząc to do opisanego Stanu Faktycznego i Zdarzenia Przyszłego I należałoby zauważyć, że jeżeli z jakichkolwiek względów Nagroda w Programie, której koszt pokrywają Klienci, nie zostanie wydana Uczestnikowi, kwota, która miała być przeznaczona na wydanie tej Nagrody w Programie, jest przez Wnioskodawcę zwracana Klientom.

Ad. 12)

W uzupełnieniu wniosku z dnia 4 grudnia 2019 r. w uzasadnieniu swojego stanowiska Wnioskodawca wskazał, że podtrzymuje stanowisko, iż odpowiedź na pytanie nr 12 powinna brzmieć następująco - tak, kwoty przekazywane przez Klienta dla Spółki tytułem równowartości wydawanych Nagród w Programie stanowią dla Spółki dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w dacie wydania tych Nagród w Programie Uczestnikom.

Na gruncie opisanego Stanu Faktycznego oraz Zdarzenia Przyszłego I, otrzymane od Klienta środki finansowe z przeznaczeniem na wydanie Nagród w Programie powinny być traktowane jako trwałe przysporzenie finansowe, stanowiące dochód Wnioskodawcy, w dacie wydania tych Nagród w Programie Uczestnikom.

W ocenie Wnioskodawcy powinien potraktować je jako wpłatę na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych, stosownie do art. 12 ust. 4 pkt 1 ustawy o CIT, a co za tym idzie, przychód z tego tytułu nie powinien zostać rozpoznany w dacie otrzymania środków finansowych, jeszcze przed wydaniem Nagród w Programie.

Na podstawie art. 12 ust. 4 pkt 1 ustawy o CIT, do przychodów nie zalicza się: pobranych wpłat lub zarachowanych należności na poczet dostaw towarów i usług, które zostaną wykonane w następnych okresach sprawozdawczych, a także otrzymanych lub zwróconych pożyczek (kredytów), w tym również uregulowanych w naturze, z wyjątkiem skapitalizowanych odsetek od tych pożyczek (kredytów).

W ocenie Wnioskodawcy, dla prawidłowego zrozumienia dyspozycji powyższego przepisu należy sięgnąć do wykładni systemowej dokonywanej w ramach całej normy z art. 12 ustawy o CIT.

Otóż, art. 12 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, wskazuje, że przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. W konsekwencji, brzmienie powołanego unormowania jako zasadę wprowadza rozpoznawalność przychodu w sytuacji, gdy mamy do czynienia z otrzymaniem pieniędzy, czy też wartości pieniężnych. Ponadto, jak stanowi art. 12 ust. 3 tej ustawy, za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, a także za przychody uzyskane z zysków kapitałowych, z wyłączeniem przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. Co istotne dla uznania, że dane przysporzenie majątkowe ma cechy przychodu podatkowego konieczne jest wykazanie, że owo przysporzenie ma charakter definitywny. Owa definitywność przychodu zakłada zaś jego bezzwrotność, trwałość i ostateczność, tak, że wpłacone środki pieniężne uznawane są za należne podmiotowi je otrzymującemu. Przychodem jest zatem takie przysporzenie majątkowe o charakterze trwałym, które definitywnie powiększa aktywa osoby prawnej.

Takie stanowisko utrwalone jest w orzecznictwie sądowo-administracyjnym (zob. wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 12 lutego 2013 r., sygn. akt II FSK 1248/11 lub wyrok Naczelnego Sądu Administracyjnego z dnia 9 kwietnia 2015 r., sygn. akt II FSK 732/13), nie budzi również zastrzeżeń doktryny (zob. P. Małecki, M. Mazurkiewicz - CIT. Komentarz. Podatki i rachunkowość, wyd. X, 2019 LEX w wersji elektronicznej) oraz spotyka się z akceptacją organów podatkowych (zob. indywidualną interpretację podatkową Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 28 listopada 2018 r., znak 0111-KDIB1-3.4010.423.2018.l.APO).

Biorąc pod uwagę powyższe rozważania należy stwierdzić, że przysporzenie uważane za przychód podatkowy musi mieć charakter definitywny, podczas gdy przedpłata (zaliczka) nie ma takiego charakteru.

W opinii Wnioskodawcy, ratio legis unormowania zawartego w treści art. 12 ust. 4 pkt 1 ustawy o CIT, jest niedopuszczenie do sytuacji, w ramach której dane przysporzenie majątkowe, pozbawione cechy definitywności, zostałoby uznane za przychód podatkowy. Przepis ten dotyczy bowiem tylko tych przysporzeń majątkowych, które nie stanowią przychodów podatkowych. W unormowaniu tym chodzi zatem o takie zdarzenia gospodarcze, co do których zapłata w momencie jej dokonywania nie jest ostateczna, albowiem osoba wpłacająca dane przysporzenie ma możliwość wycofania się z usługi, czy też dostawy towarów.

Odnosząc to do opisanego Stanu Faktycznego i Zdarzenia Przyszłego I należałoby zauważyć, że przychód związany z otrzymaniem kwoty na poczet Nagród w Programie może powstać po stronie Wnioskodawcy dopiero w sytuacji, gdy wpłacona kwota straci swój charakter zaliczkowy, tj. będzie dotyczyć już dokonanych dostaw towarów i usług i będzie mieć charakter ostateczny, a więc w zaistniałym Stanie Faktycznym i Zdarzeniu Przyszłym I, będzie to zdaniem Wnioskodawcy moment wydania Nagród w Programie Uczestnikom.

Ad. 13)

Odpowiedź na pytanie nr 13 powinna brzmieć następująco - nie, kwoty:

a.

pobranego zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych

b.

oraz nadwyżki kwoty przekazanej przez Klientów na poczet Nagród w Programie, która to nadwyżka zostanie w przyszłości przeznaczona na zakup Nagród w Programie

c.

oraz zwracanej Klientowi sumy, w zakresie, w jakim nie została ona ostatecznie przeznaczona na wydanie Uczestnikom Nagród w Programie

nie stanowią dla Spółki dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Artykuł 12 ust. 1 pkt 1 tej ustawy, wskazuje, że przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe. W konsekwencji, brzmienie powołanego unormowania jako zasadę wprowadza rozpoznawalność przychodu w sytuacji, gdy mamy do czynienia z otrzymaniem pieniędzy, czy też wartości pieniężnych. Ponadto, jak stanowi art. 12 ust. 3 tej ustawy, za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, a także za przychody uzyskane z zysków kapitałowych, z wyłączeniem przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont. Co istotne dla uznania, że dane przysporzenie majątkowe ma cechy przychodu podatkowego konieczne jest wykazanie, że owo przysporzenie ma charakter definitywny.

O dochodzie podlegającym opodatkowaniu, można mówić wyłącznie w granicach, w jakich otrzymane przez Spółkę kwoty stanowią dla niej definitywne, ostateczne przysporzenie majątkowe.

Jeżeli zaś wskazane w pytaniu kwoty stanowią:

* zryczałtowany podatek dochodowy od wydawanych Nagród w Programie, który ostatecznie wpłacany jest przez Klienta do właściwego urzędu skarbowego,

* nadwyżkę kwoty przekazanej przez Klientów na poczet Nagród w Programie, która to nadwyżka zostanie w przyszłości przeznaczona na zakup Nagród w Programie,

* bądź nadwyżkę zwracaną Klientom, w sytuacji, gdy niektóre opłacone przez Klientów Nagrody w Programie nie zostaną wydane Uczestnikom,

to w tym zakresie nie można mówić o przychodzie podatkowym po stronie Spółki.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zakresie ustalenia czy kwoty:

1.

przekazywane przez Klienta dla Spółki tytułem równowartości wydawanych Nagród w Programie stanowią dla Spółki dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, jeszcze zanim Nagrody w Programie zostaną wydane Uczestnikom? (pytanie dotyczy Zaistniałego stanu faktycznego i Zdarzenia przyszłego I) (Pytanie 11) - jest prawidłowe;

2.

przekazywane przez Klienta dla Spółki tytułem równowartości wydawanych Nagród w Programie stanowią dla Spółki dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych w dacie wydania tych Nagród Uczestnikom? (pytanie dotyczy Zaistniałego stanu faktycznego i Zdarzenia przyszłego I) (pytanie nr 12) - jest prawidłowe;

3.

o których mowa w pytaniu nr 13, tj.:

a.

pobranego zryczałtowanego podatku dochodowego od osób fizycznych

b.

oraz nadwyżki kwoty przekazanej przez Klientów na poczet Nagród w Programie, która to nadwyżka zostanie w przyszłości przeznaczona na zakup Nagród w Programie

c.

oraz zwracanej Klientowi sumy, w zakresie, w jakim nie została ona ostatecznie przeznaczona na wydanie Uczestnikom Nagród w Programie

stanowią dla Spółki dochód podlegający opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych? (pytanie dotyczy Zaistniałego stanu faktycznego i Zdarzenia przyszłego I) (Pytanie nr 13) - jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Odnosząc się do argumentacji Wnioskodawcy opartej na treści wskazanych interpretacji indywidualnych oraz wyrokach w uzasadnieniu własnego stanowiska, należy stwierdzić, że interpretacje te oraz wyroki, co do zasady wiążą w sprawie, w której zostały wydane i nie jest źródłem prawa powszechnie obowiązującego. Tym samym nie stanowią podstawy prawnej przy wydawaniu interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl