0114-KDIP2-1.4010.378.2019.3.SP - Zwolnienie od opodatkowania otrzymanego odszkodowania wraz z odsetkami.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 listopada 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP2-1.4010.378.2019.3.SP Zwolnienie od opodatkowania otrzymanego odszkodowania wraz z odsetkami.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku, który wpłynął 4 września 2019 r. uzupełnione pismem z dnia 8 października 2019 r. (data nadania 9 października 2019 r., data wpływu 11 października 2019 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie z dnia 26 września 2019 r. nr 0114-KDIP2-1.4010.378.2019.1.SP (data nadania 26 września 2019 r., data doręczenia 5 października 2019 r.) oraz pismem z dnia 12 listopada 2019 r. (data nadania 15 listopada 2019 r., data wpływu 18 listopada 2019 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie nr 0114-KDIP2-1.4010.378.2019.2.SP z dnia 5 listopada 2019 r. (data nadania 5 listopada 2019 r., data doręczenia 8 listopada 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia od opodatkowania otrzymanego odszkodowania wraz z odsetkami jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 września 2019 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie możliwości zwolnienia od opodatkowania otrzymanego odszkodowania wraz z odsetkami.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wspólnota Mieszkaniowa (dalej jako Wnioskodawca) obejmuje dwa budynki mieszkalne (wielorodzinne) oraz łączący je wielostanowiskowy garaż podziemny, położone w C. Budynki te zostały wzniesione przez Generalnego Wykonawcę na zlecenie Inwestora. Po zakończeniu prac budowalnych i rozpoczęciu korzystania z nieruchomości przez mieszkańców, okazało się że Zielony Dach Systemowy znajdujący się na patio, zlokalizowanym nad garażami podziemnymi, został wykonany niezgodnie z pierwotnym projektem budowalnym, w szczególności w części dotyczącej hydroizolacji stropu budynku, warstwy drenażowej, spustów i instalacji odprowadzających wodę oraz opasek żwirowych. Wykonanie Zielonego Dachu Systemowego niezgodnie z pierwotnym projektem doprowadziło do powstania licznych usterek w budynkach, przede wszystkim w związku z licznymi podsiąkami, przeciekania wody do wnętrza budynku oraz niszczenia roślinności na patio.

Wnioskodawca wystąpił do Inwestora z wnioskiem o dokonanie stosownych napraw. Jednakże z uwagi na fakt, że Inwestor nie wyraził woli usunięcia stwierdzonych usterek na drodze polubownej, Wnioskodawca zmuszony został do wystąpienia na drogę sądową. Proces zakończył się wygraną Wnioskodawcy i koniecznością zapłaty przez Inwestora kwoty 237 378,13 złotych wraz z ustawowymi odsetkami.

Środki te wpłynęły na konto Wnioskodawcy odpowiednio: 118 708,17 PLN (należność główna) - 22 września 2017 r., 116 538,20 PLN (należność główna) - 9 lipca 2018 r. oraz 44 011,64 PLN (odsetki) - 3 sierpnia 2018 r. i mają zostać przeznaczone na wykonanie niezbędnych prac remontowych związanych z naprawą Zielonego Dachu Systemowego oraz bieżących prac remontowych związanych z korzystaniem z nieruchomości wspólnej.

W odpowiedzi na wezwanie z dnia 26 września 2019 r. nr 0114-KDIP2-1.4010.378.2019.1.SP Wnioskodawca stwierdził, że w skład budynków Wspólnoty wchodzą tylko i wyłącznie lokale mieszkalne oraz hala garażowa przeznaczona do wyłącznego użytku mieszkańców Wspólnoty. W skład budynków tworzących Wspólnotę nie wchodzą jakiekolwiek lokale usługowe. Wnioskodawca uzupełnił również treść własnego stanowiska o brakujące fragmenty tekstu. Powyżej został umieszczony stan faktyczny po aktualizacji.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy odszkodowanie (kwota główna wraz z odsetkami) jakie zostało otrzymane przez Wnioskodawcę na mocy wyroku sądowego, w sytuacji jeśli zostanie przeznaczone na naprawę Zielonego Dachu Systemowego oraz bieżących prac remontowych związanych z korzystaniem z nieruchomości wspólnej, będzie korzystało ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych?

Zdaniem Wnioskodawcy, kwota otrzymana od Generalnego Wykonawcy w wysokości 237.378,13 złotych wraz z ustawowymi odsetkami korzysta ze zwolnienia z podatku dochodowego, zarówno w części przeznaczonej na naprawę Zielonego Dachu Systemowego oraz wykonaniem bieżących prac remontowych związanych z korzystaniem z nieruchomości wspólnej, albowiem kwota ta jest dochodem uzyskanym z gospodarki zasobami mieszkaniowymi i w całości zostanie przeznaczona na cel związany z utrzymaniem zasobów wspólnoty mieszkaniowej. Będzie to w ocenie Wnioskodawcy niezależne od tego, kiedy środki te zostaną przeznaczone a wykonanie powyższych prac. Ważny jest bowiem cel przeznaczenia tych środków, a nie moment ich wykorzystania.

Swoje stanowisko Wnioskodawca opiera na następującym rozumieniu ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 865 z późn. zm. dalej jako UoCIT)

Zasady powstawania i funkcjonowania wspólnot mieszkaniowych reguluje ustawa z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 737, dalej jako UoWL). W myśl art. 6 UoWL ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości, tworzy wspólnotę mieszkaniową. Z kolei art. 3 UoWL stanowi, że grunt oraz wszelkie części budynku i inne urządzenia, które nie służą wyłącznie do użytku właścicieli lokali lub dotychczasowego właściciela ze względu na należące do niego niewyodrębnione lokale (nieruchomość wspólna), stanowią ich współwłasność w częściach ułamkowych odpowiadających stosunkowi powierzchni użytkowej lokalu do powierzchni użytkowej budynku. Współwłasność nieruchomości wspólnej jest przymusowa. Stosownie do 14 UoWL na koszty zarządu nieruchomością wspólną składają się w szczególności: wydatki na remonty i bieżącą konserwację, opłaty za dostawę energii elektrycznej i cieplnej, gazu i wody, w części dotyczącej nieruchomości wspólnej, oraz opłaty za antenę zbiorczą i windę, ubezpieczenia, podatki i inne opłaty publicznoprawne, chyba że są pokrywane bezpośrednio przez właścicieli poszczególnych lokali, wydatki na utrzymanie porządku i czystości, wynagrodzenie członków zarządu lub zarządcy.

Wspólnoty mieszkaniowe, jako jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, zgodnie z art. 1 ust. 2 UoCU są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych. Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 1 UoCIT przychodami są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne w tym również różnice kursowe. Podkreślić należy, że bez znaczenia jest źródło pochodzenia tych środków, tzn. czy zostały one wypracowane wskutek prowadzenia działalności gospodarczej, uzyskane jako pożytki zrealizowane przez wspólnotę z nieruchomości wspólnej, czy też otrzymane w inny przewidziany tą ustawą sposób. Powyższy przepis oznacza, w ocenie Wnioskodawcy, że wszystkie środki pieniężne jakie wpływają na rachunek wspólnoty, bez względu na źródło ich pochodzenia, stanowią co do zasady przychód w rozumieniu UoCIT. Natomiast wszelkie koszty ponoszone przez wspólnotę, mające związek z uzyskanym przychodem są kosztami uzyskania przychodów w myśl art. 15 ust. 1 UoCIT, który stanowi, że kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1 UoCIT.

Dochodem zgodnie z art. 7 ust. 2 UoCIT z zastrzeżeniem art. 10, art. 11 i art. 24a, jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym, która w myśl art. 7 ust. 1 UoCIT stanowi przedmiot opodatkowania podatkiem dochodowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą. Ustalony w ten sposób dochód może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania, na podstawie art. 17 ust. 1 UoCIT. Przepis ten zawiera bowiem katalog dochodów wolnych od podatku, czyli innymi słowy wyłącza z podstawy opodatkowania dochody uzyskane z tytułów w nim wymienionych. Stosownie do art. 17 ust. 1 pkt 44 UoCIT, wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Z powyższych regulacji jasno wynika, że aby dochód podmiotów, o których w nim mowa korzystał ze zwolnienia przedmiotowego muszą być spełnione łącznie dwa warunki, a mianowicie: dochody muszą być uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi oraz muszą być przeznaczone na utrzymanie zasobów mieszkaniowych.

Z uwagi na fakt, że UoCIT nie zawiera definicji "zasobów mieszkaniowych" oraz "gospodarki zasobami mieszkaniowymi", należy odwołać się do słownikowego (potocznego) rozumienia tych pojęć. Z definicji zawartej w Słowniku Języka Polskiego (Wydawnictwo PWN) wynika również, że pojęcie "gospodarki" nie ogranicza się tylko do zarządzania i dysponowania, ale obejmuje także całość mechanizmów i warunków działania podmiotów gospodarczych związanych z wytwarzaniem i podziałem dóbr i usług. "Zasób" zaś to m.in. pewna nagromadzona ilość czegoś. Natomiast pojęcie "mieszkanie" jest równoznaczne w swojej treści z pomieszczeniem, w którym się mieszka (vide: Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN). Tak więc przymiotnik "mieszkaniowy" określa rzeczy związane z mieszkaniem.

Tym samym z interpretacji językowej wynika, że przez pojęcie "zasób mieszkaniowy" należy rozumieć zgromadzone pomieszczenia mieszkalne, a także inne pomieszczenia, czy urządzenia związane z lokalami mieszkalnymi, natomiast "gospodarka zasobami mieszkaniowymi" obejmuje całość mechanizmów związanych z tak zdefiniowanymi zasobami mieszkaniowymi.

W konsekwencji przez "zasoby mieszkaniowe", o których mowa w przepisie art. 17 ust. 1 pkt 44 UoCIT, należy rozumieć:

Budynki mieszkalne wraz ze znajdującymi się w nich lokalami mieszkalnymi, pomieszczeniami oraz urządzeniami, nierozłącznie i trwale związane są z gruntami, na których zostały one zbudowane. Oznacza to, że grunty wraz ze znajdującymi się na nich budynkami mieszkalnymi wchodzą w skład zasobów mieszkaniowych.

Związane z wymienionymi budowlami (pomieszczeniami), obiektami i urządzeniami przychody oraz sfinansowane z nich koszty stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowią one jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu UoCIT (art. 12 ust. 1 pkt 1 oraz art. 15 ust. 1, z uwzględnieniem art. 16 ust. 1 UoCIT).

Dochód powstały z tego tytułu, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 UoCIT, wolny będzie od podatku dochodowego, o ile przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem tychże zasobów mieszkaniowych. Zgodnie z tym przepisem, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych podlegać będzie jednak dochód osiągnięty z innej działalności niż gospodarka zasobami mieszkalnymi, bez względu na cel, na jaki zostanie przekazany.

Zwrócić należy również uwagę na treść art. 17 ust. 1b UoCIT, zgodnie z którym zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, dotyczące podatników przeznaczających dochody na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodów.

Zatem warunkiem wstępnym skorzystania ze zwolnienia na podstawie omawianej regulacji jest uzyskanie dochodu z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, rozumianego jako środki finansowe możliwe do wydatkowania na cele związane z utrzymaniem tych zasobów. Istotne jest więc najpierw zadeklarowanie tego dochodu jako wolnego od podatku dochodowego, a następnie jego wydatkowanie - bez względu na termin tego wydatkowania - na wskazane cele. Innymi słowy, jest to zwolnienie z warunkiem rozwiązującym w dacie wydatkowania dochodu na inne cele.

Z przedstawionych okoliczności wynika, że Wspólnota Mieszkaniowa wygrała przed sądem sprawę z Inwestorem (deweloperem), dotyczącą niewłaściwie wykonanego procesu budowlanego. Efektem tej wygranej było otrzymanie od Inwestora (dewelopera) odszkodowania, które zostanie w całości przeznaczone na prace remontowe, które są konieczne do wykonania na nieruchomości w celu usunięcia usterek i wad dotyczących budynków oraz bieżące prace remontowe.

Kwalifikując otrzymane przez Wspólnotę odszkodowanie należy oprzeć się na wskazanej wyżej definicji "zasobów mieszkaniowych". Zgodnie z przytoczoną definicją, pojęcie to należy rozumieć jako: "znajdujące się w budynku mieszkalnym lokale mieszkalne wraz z wyposażeniem technicznym oraz przynależnymi do nich pomieszczeniami, w szczególności: dźwigi osobowe i towarowe, aparat do wymiany ciepła, kotłownie i hydrofornie wbudowane, klatki schodowe, strychy, piwnice, komórki, garaże, a także grunty.

Wobec powyższego, należy stwierdzić, że źródłem otrzymanego odszkodowania z tytułu wad i usterek fizycznych nieruchomości jest gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Mając powyższe na uwadze, Wnioskodawca stoi na stanowisku, że otrzymane przez niego odszkodowanie wraz z odsetkami, które zostanie przeznaczone na naprawę Zielonego Dachu Systemowego oraz bieżące prace remontowe (utrzymanie części wspólnych), będzie korzystało ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych, na mocy art. 17 ust. 1 pkt 44 UoCIT.

Wnioskodawca ma świadomość, że interpretacje indywidualne wydane w innych sprawach (na rzecz innych podatników) nie stanowią źródła prawa, jednak chciałby wskazać, że podobne stanowisko do zaprezentowanego powyżej, zostało także zajęte przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej w indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego wydane w dniu 10 października 2018 r. (0114-KDIP2-3.4010.219.2018.2.MC) oraz w indywidualnej interpretacji przepisów prawa podatkowego wydane w dniu 7 listopada 2017 r. (0111-KDIB2- 1.4010.243.2017.2.AP).

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego się w zakresie możliwości zwolnienia od opodatkowania otrzymanego odszkodowania wraz z odsetkami jest prawidłowe.

Zasady powstawania i funkcjonowania wspólnot mieszkaniowych reguluje ustawa z dnia 24 czerwca 1994 r. o własności lokali (Dz. U. z 2019 r. poz. 737 z późn. zm.). Zgodnie z art. 6 ww. ustawy, ogół właścicieli, których lokale wchodzą w skład określonej nieruchomości, tworzy wspólnotę mieszkaniową. Wspólnota mieszkaniowa może nabywać prawa i zaciągać zobowiązania, pozywać i być pozwana. Nie posiada jednak osobowości prawnej. Wspólnotę mieszkaniową tworzą zarówno właściciele odrębnych lokali mieszkalnych, jak i właściciele odrębnych lokali użytkowych. Każdy członek wspólnoty mieszkaniowej jest właścicielem lokalu oraz udziału w nieruchomości wspólnej. Udział w nieruchomości wspólnej jest prawem związanym z własnością lokalu. W myśl art. 3 ust. 2 ww. ustawy, nieruchomość wspólną stanowi grunt oraz części budynku i urządzenia, które nie służą wyłącznie do użytku właścicieli lokali.

Wspólnoty mieszkaniowe, jako jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, zgodnie z art. 1 ust. 2 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 865 z późn. zm., dalej: "u.p.d.o.p."), są podatnikami podatku dochodowego od osób prawnych.

Zgodnie z treścią ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych obowiązującej do dnia 31 grudnia 2017 r. (dzień wpłaty pierwszej transzy odszkodowania) na mocy art. 7 ust. 1 u.p.d.o.p. przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty; w wypadkach, o których mowa w art. 21 i 22, przedmiotem opodatkowania jest przychód. Z kolei z art. 7 ust. 2 u.p.d.o.p. wynika, że dochodem z zastrzeżeniem art. 10, art. 11 i art. 24a, jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym; jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą.

Od 1 stycznia 2018 r. powyższe przepisy otrzymały nowe brzmienie: art. 7 ust. 1 "Przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód" natomiast art. 7 ust. 2 - "Dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11, art. 24a i art. 24b, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów."

Aktualnie przepisy, które obowiązują od 1 stycznia 2019 r. stanowią, że "przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód (art. 7 ust. 1) oraz, że dochodem ze źródła przychodów, z zastrzeżeniem art. 11c, art. 11i, art. 24a, art. 24b, art. 24d i art. 24f, jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów (art. 7 ust. 2).

Stosownie do art. 12 ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.p., przychodami, z zastrzeżeniem ust. 3 i 4 oraz art. 14, są w szczególności otrzymane pieniądze, wartości pieniężne, w tym również różnice kursowe.

Zgodnie z treścią art. 12 ust. 3 u.p.d.o.p. obowiązującej do dnia 31 grudnia 2017 r., za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont.

Z dniem 1 stycznia 2018 r. powyższy przepis otrzymał następujące brzmienie: "Za przychody związane z działalnością gospodarczą i z działami specjalnymi produkcji rolnej, osiągnięte w roku podatkowym, a także za przychody uzyskane z zysków kapitałowych, z wyłączeniem przychodów, o których mowa w art. 7b ust. 1 pkt 1, uważa się także należne przychody, choćby nie zostały jeszcze faktycznie otrzymane, po wyłączeniu wartości zwróconych towarów, udzielonych bonifikat i skont."

Przychodem jest zatem ta wartość, która wchodząc do majątku podatnika może powiększyć jego aktywa. Otrzymanymi pieniędzmi lub wartościami pieniężnymi są zatem tylko takie wartości, które powiększają aktywa majątkowe podatnika, a więc którymi może on rozporządzać jak własnymi.

Bez znaczenia jest źródło pochodzenia tych środków, tzn. czy zostały one wypracowane wskutek prowadzenia działalności gospodarczej, uzyskane jako pożytki zrealizowane przez wspólnotę z nieruchomości wspólnej, czy też otrzymane w inny przewidziany tą ustawą sposób.

Powyższe oznacza, że wszystkie środki pieniężne jakie wpływają na konto Wspólnoty mieszkaniowej, bez względu na źródło ich pochodzenia, stanowią w rozumieniu ustawy podatkowej przychód.

Natomiast wszelkie koszty ponoszone przez Wspólnotę, mające związek z uzyskanym przychodem są kosztami uzyskania przychodów w myśl art. 15 ust. 1 u.p.d.o.p., który do dnia 31 grudnia 2017 r. stanowił, że "kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów lub zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu." Nowelizacja obowiązująca od 1 stycznia 2018 r. nadała inne brzmienie art. 15 ust. 1: "Kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów ze źródła przychodów lub w celu zachowania albo zabezpieczenia źródła przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. Koszty poniesione w walutach obcych przelicza się na złote według kursu średniego ogłaszanego przez Narodowy Bank Polski z ostatniego dnia roboczego poprzedzającego dzień poniesienia kosztu".

Z przedstawionego we wniosku opisu stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca - Wspólnota Mieszkaniowa obejmuje dwa budynki mieszkalne (wielorodzinne) oraz łączący je wielostanowiskowy garaż podziemny. Budynki zostały wzniesione przez Generalnego wykonawcę na zlecenie Inwestora. Po zakończeniu prac budowlanych i rozpoczęciu korzystania z nieruchomości, okazało się, że Zielony Dach Systemowy znajdujący się na patio, został wykonany niezgodnie z projektem budowlanym, co doprowadziło do powstania licznych usterek w budynkach, przede wszystkim podsiąknięć, przeciekania wody do wnętrza budynku, niszczenia roślinności na patio. Wnioskodawca wystąpił do Inwestora z wnioskiem o dokonanie napraw, jednak ten nie wyraził woli usunięcia usterek na drodze polubownej. W związku z tym, Wnioskodawca wystąpił na drogę sądową, wygrał proces i zostało przyznane na jego rzecz odszkodowanie, wraz z ustawowymi odsetkami. Środki te wpłynęły na konto Wnioskodawcy w częściach i mają zostać przeznaczone na wykonanie niezbędnych prac remontowych związanych z naprawą Zielonego Dachu Systemowego oraz bieżących prac remontowych związanych z korzystaniem z nieruchomości wspólnej.

Z powyższego wynika, że kwota odszkodowania wraz z odsetkami otrzymana przez Wspólnotę z tytułu wadliwego, niezgodnego ze sztuką budowlaną i z dokumentacją projektową wykonawstwa budynku, będzie dla Wnioskodawcy stanowić przychód w rozumieniu art. 12 ust. 1 pkt 1 u.p.d.o.p.

Jak stanowi art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p., wolne od podatku są dochody spółdzielni mieszkaniowych, wspólnot mieszkaniowych, towarzystw budownictwa społecznego oraz samorządowych jednostek organizacyjnych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

Zatem z powyższej regulacji można wywieść, że aby dochód podmiotów, o których w nim mowa korzystał z powyższego zwolnienia muszą być spełnione dwa warunki, a mianowicie:

* dochody muszą być uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi,

* dochody te muszą być przeznaczone na utrzymanie zasobów mieszkaniowych.

Podkreślenia wymaga fakt, że oba te warunki muszą być spełnione łącznie. Powyższe wyjaśnienie oznacza, że nie podlegają zwolnieniu dochody inne niż uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, niezależnie od ich przeznaczenia oraz dochody z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, w części nieprzeznaczonej na utrzymanie tych zasobów.

Ustawa o podatku dochodowym nie zawiera definicji "gospodarki zasobami mieszkaniowymi" oraz "zasobów mieszkaniowych". Odnosząc się do znaczenia tych pojęć funkcjonującego w języku powszechnym, należy przyjąć, że "gospodarka" - w kontekście omawianego przypadku - oznacza dysponowanie i zarządzanie czymś, "zasób" to m.in. pewna nagromadzona ilość czegoś, natomiast "mieszkanie" to pomieszczenie, w którym się mieszka (Słownik Języka Polskiego, Wydawnictwo Naukowe PWN 1996, pod red. M. Szymczaka). Przymiotnik "mieszkaniowy", "mieszkaniowe" określa zatem rzeczy związane z mieszkaniem, odnoszące się do mieszkania.

Zatem, termin zasoby mieszkaniowe dotyczy obiektów mieszkalnych, przeznaczonych do zaspokajania potrzeb mieszkaniowych.

Wobec powyższego, gospodarka zasobami mieszkaniowymi obejmuje zarządzanie i dysponowanie zgromadzonym zbiorem rzeczy, służących celom mieszkaniowym lub związanych z zamieszkiwaniem. Jej istota sprowadza się do działań służących prawidłowej eksploatacji tych zasobów i utrzymaniu substancji mieszkaniowej w stanie niepogorszonym.

Uwzględniając charakter opłat wnoszonych przez właścicieli lokali oraz pokrywanych z nich kosztów, uzasadnione jest rozumienie pojęcia zasoby mieszkaniowe, użytego w art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p., nie tylko jako obejmującego lokale mieszkalne, ale również innego rodzaju pomieszczenia i urządzenia wchodzące w skład budynku mieszkalnego lub znajdujące się poza nim, których istnienie jest niezbędne dla prawidłowego korzystania z mieszkań, jak również ułatwiające dostęp do budynku mieszkalnego oraz zapewniające jego sprawne funkcjonowanie oraz administrowanie.

Oznacza to, że przez "zasoby mieszkaniowe" należy rozumieć:

1.

budynki mieszkalne wraz z wyposażeniem technicznym oraz przynależnymi do nich pomieszczeniami, w szczególności: dźwigi osobowe i towarowe, aparaty do wymiany ciepła, kotłownie i hydrofornie wbudowane, klatki schodowe, strychy, piwnice, komórki, garaże;

2.

pomieszczenia znajdujące się w budynku mieszkalnym lub poza nim, związane z administrowaniem i zapewnieniem bezawaryjnego funkcjonowania osiedlowych budynków mieszkalnych, tj.: budynki (pomieszczenia) administracji osiedlowej, kotłownie i hydrofornie wolnostojące, osiedlowe warsztaty (zakłady) konserwacyjno-remontowe;

3.

urządzenia i uzbrojenie terenów, na których znajdują się ww. budynki: zbiorniki - doły gnilne, szamba, rurociągi i przewody sieci wodociągowo-kanalizacyjnej, gazowej i ciepłowniczej, sieci elektroenergetyczne i telekomunikacyjne, budowle inżynieryjne (studnie itp.), budowle komunikacyjne (np. drogi osiedlowe, ulice, chodniki), inne budowle i urządzenia związane z ukształtowaniem i zagospodarowaniem terenu, mające wpływ na prawidłowe funkcjonowanie osiedlowych budynków mieszkalnych (np. latarnie oświetleniowe, ogrodzenia, parkingi, trawniki, kontenery na śmieci);

4.

grunty i prawa wieczystego użytkowania gruntów, na których posadowione są budynki mieszkalne.

Związane z wyżej wymienionymi budynkami (lokalami mieszkalnymi i pomieszczeniami), obiektami i urządzeniami przychody (np. opłaty, czynsze, odsetki za zwłokę od nieterminowych ich wpłat) oraz sfinansowane z nich koszty stanowią przychody i koszty gospodarki zasobami mieszkaniowymi. Stanowią one jednocześnie przychody i koszty podatkowe w rozumieniu ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (art. 12 ust. 1 pkt 1 oraz art. 15 ust. 1, z uwzględnieniem art. 16 ust. 1 ustawy). Dochód powstały z tego tytułu, w myśl art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p., wolny jest od podatku dochodowego, o ile przeznaczony zostanie na cele związane z utrzymaniem zasobów mieszkaniowych.

Ze zwolnienia nie będą natomiast korzystały dochody, osiągnięte z innych źródeł niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi, nawet jeśli zostaną przeznaczone na utrzymanie tych zasobów, gdyż nie będzie spełniony jeden z kumulatywnych warunków wskazanych w cytowanym art. 17 ust. 1 pkt 44 ww. ustawy.

Szczególnego podkreślenia wymaga fakt, że w odniesieniu do lokali mieszkalnych zamieszkałych przez najemców, tj. lokali, których właścicielem jest członek Wspólnoty jednak nie służą one zaspokajaniu jego własnych potrzeb mieszkaniowych (jeśli takie lokale występują), ze zwolnienia przedmiotowego na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p. korzystają dochody m.in. wspólnot mieszkaniowych prowadzących działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej uzyskane z gospodarki zasobami mieszkaniowymi - w części przeznaczonej na cele związane z utrzymaniem tych zasobów, z wyłączeniem dochodów uzyskanych z innej działalności gospodarczej niż gospodarka zasobami mieszkaniowymi.

W wyroku z 18 czerwca 2015 r., sygn. akt II FSK 1025/13 NSA stwierdził w odniesieniu do spółdzielni mieszkaniowych, że " (...) wszelkie usługi na rzecz podmiotów niebędących członkami spółdzielni mieszkaniowej (...) pozostają bez związku z zaspokojeniem potrzeb mieszkaniowych członków oraz ich rodzin i nie stanowią gospodarki zasobami mieszkaniowymi w rozumieniu art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p." oraz że " (...) uzyskany z tego tytułu dochód podlega opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych na zasadach ogólnych".

Pomimo, że cytowany wyrok dotyczy spółdzielni mieszkaniowych, wyrażony w nim przez NSA pogląd, powinien mieć zastosowanie również w przypadku wspólnot mieszkaniowych.

Za powyższym przemawia fakt, że ustawodawca wprowadzając w art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p. zwolnienie przedmiotowe, jako podmioty uprawnione do skorzystania z niego wymienił kolejno: spółdzielnie mieszkaniowe, wspólnoty mieszkaniowe, towarzystwa budownictwa społecznego oraz samorządowe jednostki organizacyjne prowadzące działalność w zakresie gospodarki mieszkaniowej. Nie dokonał zatem istotnego rozróżnienia podmiotowości prawnopodatkowej spółdzielni i wspólnot mieszkaniowych i pozostałych wymienionych podmiotów, w kwestiach związanych z możliwością skorzystania ze zwolnienia przedmiotowego. Nie ma zatem podstaw do odmiennej kwalifikacji na gruncie u.p.d.o.p. np. przychodów uzyskanych z opłat dokonanych przez osobę niebędącą członkiem wspólnoty mieszkaniowej na rzecz wspólnoty, od wpłat dokonanych przez osobę spoza spółdzielni mieszkaniowej na rzecz spółdzielni. Oznacza to, że w zakresie, w jakim otrzymane przez Wspólnotę odszkodowanie wraz z odsetkami pochodzi z gospodarki zasobami mieszkaniowymi w ww. rozumieniu oraz o ile przeznaczone i wydatkowane jest na utrzymanie zasobów mieszkaniowych podlega zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p.

Natomiast w tej części, w jakiej odszkodowanie wraz z odsetkami otrzymane od wykonawcy robót budowlanych z tytułu szkód spowodowanych wadliwym wykonaniem robót budowlanych dotyczy lokali mieszkalnych zamieszkałych przez osoby niebędące członkami wspólnoty lub wynajmowanych powierzchni garażowych, to otrzymane środki nie pochodzą z gospodarki zasobami mieszkaniowymi, w związku z czym nie mogą korzystać ze zwolnienia z opodatkowania, nawet gdy otrzymane odszkodowanie zostanie w tej części przeznaczone na utrzymanie zasobów mieszkaniowych. Dla zastosowania zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 44 u.p.d.o.p. koniecznie jest bowiem łączne spełnienie przesłanek zawartych w treści tego przepisu.

Biorąc pod uwagę powyższe rozważania oraz fakt, że w skład budynków Wspólnoty wchodzą tylko i wyłącznie lokale mieszkalne oraz hala garażowa przeznaczona do wyłącznego użytku mieszkańców Wspólnoty, a odszkodowanie wraz z odsetkami jakie zostało otrzymane przez Wspólnotę na mocy wyroku sądowego, w przypadku przeznaczenia go na naprawę Zielonego Dachu Systemowego oraz bieżących prac remontowych związanych z korzystania z nieruchomości wspólnej będzie korzystało ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Należy jednakże zwrócić uwagę, że w przypadku gdy otrzymane odszkodowanie wraz z odsetkami dotyczy lokali mieszkalnych lub powierzchni garażowych wynajmowanych przez najemców niebędących członkami wspólnoty mieszkaniowej - należy dokonać stosownych obliczeń i otrzymane odszkodowanie wraz z odsetkami w części przypadającej na ww. lokale lub powierzchnie garażowe opodatkować zgodnie z przepisami u.p.d.o.p.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny w sprawie będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (oraz opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl