0114-KDIP2-1.4010.297.2018.1.PW - Zwolnienie z CIT dochodu ze sprzedaży nieruchomości.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 września 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP2-1.4010.297.2018.1.PW Zwolnienie z CIT dochodu ze sprzedaży nieruchomości.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 lipca 2018 r. (data wpływu 19 lipca 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych dochodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 lipca 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych dochodu uzyskanego ze sprzedaży nieruchomości.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

C. w likwidacji - dalej C. lub Z. - w stan likwidacji przeszedł na podstawie art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 20 stycznia 1990 r. o zmianach w organizacji i działalności spółdzielczości (Dz. U. z 1990 r. poz. 36). Likwidatora C. ustanowił Minister Kultury i Sztuki (art. 2 ust. 2 ww./ ustawy).

Jako osoba prawna - jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych i jest zobowiązany do ustalania dochodu do opodatkowania tym podatkiem oraz składania zeznania rocznego CIT-8. Rokiem podatkowym Z. jest rok kalendarzowy.

Likwidator C., stosownie do art. 4 ustawy z dnia 20 stycznia 1990 r. o zmianach w organizacji i działalności spółdzielczości - dalej ustawa z 20 stycznia 1990 r. - dokonuje sprzedaży majątku likwidowanego Z. w drodze organizowanych przetargów nieograniczonych.

Plan rozdysponowania zakładów i rzeczowych składników majątkowych C. zatwierdzony został 7 listopada 1990 r. przez Zebranie Przedstawicieli w nim zrzeszonych. Plan ten został zmieniony m.in.

* uchwałą Zebrania Przedstawicieli z dnia 16 lutego 2017 r., a następnie

* uchwałą nr 1 Zebrania Przedstawicieli z dnia 29 marca 2017 r.

Uchwały te postanawiały o przeznaczeniu do sprzedaży w ramach postępowania likwidacyjnego prawo wieczystego użytkowania nieruchomości stanowiącej zabudowaną działkę oraz prawa własności budynku znajdującego się na tej działce oraz o sposobie przeznaczenia środków uzyskanych ze sprzedaży, przy czym zgodnie z § 2 uchwały nr 1 z dnia 29 marca 2017 r. postanowienia Planu rozdysponowania zakładów i rzeczowych składników majątkowych C. zatwierdzonego 7 listopada 1990 r. przez Zebranie Przedstawicieli oraz postanowienia uchwał i decyzji ustalających zasady rozdysponowania zakładów i rzeczowych składników majątkowych C. w odmienny sposób niż określony w § 1 uchwały nr 1 z dnia 29 marca 2017 r. tracą moc. Zatem wiążące są aktualnie postanowienia uchwały nr 1 z dnia 29 marca 2017 r.

Aktem notarialnym z dnia 8 listopada 2017 r. C. - po dokonaniu zgodnie z art. 4 ustawy z 20 stycznia 1990 r. przetargu nieograniczonego (protokół Komisji Przetargowej z dnia 28 września 2017 r.) - dokonał sprzedaży prawa wieczystego użytkowania nieruchomości stanowiącej zabudowaną działkę oraz prawa własności budynku o pow. użytkowej 1300 m2 (dwukondygnacyjnego) znajdującego się na tej działce.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy dochód uzyskany ze sprzedaży nieruchomości zabudowanej korzysta ze zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 40 ust. 2 pkt 3 ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2018 r. poz. 1036 z późn. zm.)?

Zdaniem Wnioskodawcy, przepisy art. 40 ust. 2 pkt 3 p.d.o.p. na podstawie art. 18 ust. 1 ustawy z 20 stycznia 1990 r. stanowią podstawę do zastosowania w okresie trwania likwidacji C. zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych uzyskanego dochodu ze sprzedaży nieruchomości dokonanej aktem notarialnym z dnia 8 listopada 2017 r.

Z ustawy z 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2017 r. (dalej u.p.d.o.p.) wynika, iż:

* przychodami podatkowymi są m.in. otrzymane pieniądze oraz przychody należne związane z działalnością gospodarczą, w tym. m in. związane z wydaniem rzeczy (art. 12 ust. 1 i ust. 3 p.d.o.p.), Przychód należny z tytułu wydania rzeczy powstaje z chwilą jej wydania jednak nie później niż dzień wystawienia faktury lub otrzymania nieruchomości (art. 12 ust. 3a p.d.o.p.).

* wydatki na nabycie lub wytworzenie we własnym zakresie oraz ulepszenie środków trwałych oraz nabycie wartości niematerialnych i prawnych (w tym prawo wieczystego użytkowania gruntów i budynek), zaktualizowane zgodnie z odrębnymi przepisami, pomniejszone o sumę odpisów amortyzacyjnych, są kosztem uzyskania przychodów, w przypadku odpłatnego zbycia tych środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych bez względu na czas ich poniesienia (art. 16 ust. 1 pkt 1 p.d.o.p.).

Dochodem do opodatkowania jest dodatnia różnica pomiędzy przychodami podatkowymi a kosztami uzyskania przychodu (art. 7 ust. 2 u.p.d.o.p.).

W dochodzie do opodatkowania nie uwzględnia się:

1.

przychodów ze źródeł przychodów położonych na terytorium RP lub za granicą, jeżeli dochody z tych źródeł nie podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym albo są wolne od podatku,

2.

przychodów wymienionych w art. 21 i 22,

3.

kosztów uzyskania przychodów, o których mowa w pkt 1 i 2 (art. 7 ust. 3 u.p.d.o.p.).

Dochody zwolnione z opodatkowania reguluje art. 17, a także art. 40 ust. 2 u.p.d.o.p.

Przepis art. 40 ust. 2 u.p.d.o.p. stanowi, iż uchylenie przepisów ustaw szczególnych przyznających ulgi i zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych oraz zniesienie przyznanych na podstawie tych przepisów ulg i zwolnień nie dotyczy ulg i zwolnień od podatku dochodowego przysługujących na podstawie przepisów ustaw w tym przepisie wymienionych, w tym min. ustawy określonej w pkt 3 - tj. na podstawie ustawy z dnia 20 stycznia 1990 r. o zmianach w organizacji i działalności spółdzielczości (Dz. U. poz. 36, z późn. zm.).

Ustawa z dnia 20 stycznia 1990 r. w art. 18 ust. 1 stanowi, że "W okresie trwania likwidacji oraz w okresie postępowania związanego z podziałem spółdzielni przeniesienie własności rzeczy i innych praw majątkowych, dokonane na podstawie niniejszej ustawy, jest wolne od podatków, opłat skarbowych oraz opłat sądowych i notarialnych, z wyłączeniem opłat kancelaryjnych". Zgodnie z ust. 2 ww. artykułu zwolnienie to ma również zastosowanie do zakładania ksiąg wieczystych.

Mając na uwadze przepisy art. 40 ust. 2 pkt 3 p.d.o.p. oraz art. 18 ust. 1 ustawy z 20 stycznia 1990 r. należy stwierdzić iż:

* art. 40 ust. 2 pkt 3 p.d.o.p. precyzuje o możliwości zastosowania zwolnienia w podatku dochodowym od osób prawnych na podstawie ustawy z dnia 20 stycznia 1990 r. o zmianach w organizacji i działalności spółdzielczości

* przepis art. 18 ust. 1 nie precyzuje podmiotów, do których adresowane jest to zwolnienie (likwidowany związek, czy też spółdzielnia uzyskująca własność rzeczy i innych praw majątkowych likwidowanego związku), ale stanowi, iż warunkiem koniecznym zwolnienia jest przeniesienie m.in. własności rzeczy dokonane w okresie likwidacji

* z art. 1 ustawy z 20 stycznia 1990 r. wynika, iż ta ustawa dotyczy m.in. związków spółdzielczych

* art. 3 ust. 1 ustawy z 20 stycznia 1990 r. stanowi, iż Likwidator, niezależnie od obowiązku sporządzenia planu finansowego likwidacji i planu zaspokojenia zobowiązań, w tym zobowiązań wymienionych w art. 6, sporządza plan rozdysponowania zakładów i innych wyodrębnionych jednostek organizacyjnych, utworzonych w celu prowadzenia działalności gospodarczej, zwanych dalej "zakładami", oraz innych rzeczowych składników majątkowych związku spółdzielczego, a art. 4 - że zakłady oraz rzeczowe składniki majątkowe likwidowanego związku spółdzielczego, nie przejęte przez spółdzielnie na zasadach określonych w art. 3, podlegają sprzedaży według ustalonych w tym przepisie zasad

* zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy z 20 stycznia 1990 r. "Pozostałe po likwidacji związku spółdzielczego środki finansowe dzieli się między spółdzielnie w częściach ustalonych przez zebranie przedstawicieli w planie likwidacyjnym, z wyłączeniem środków niezbędnych na zabezpieczenie wykonania zobowiązań, o których mowa w art. 6,

i uznać należy, że intencją ustawodawcy było objęcie zwolnieniem podatkowym wszystkich podmiotów wymienionych w ustawie z 20 stycznia 1990 r. (a więc również C.), u których - z racji przeniesienia własności rzeczy i innych praw majątkowych, dokonanego na podstawie przepisów tej ustawy - wystąpi przychód/dochód, bowiem nie określił szczegółowo jakich podmiotów to zwolnienie dotyczy, a jedynym warunkiem koniecznym jest aby obowiązek podatkowy wynikał z przeniesienia własności rzeczy i innych praw majątkowych, które nastąpiło m.in. w okresie trwania likwidacji związku spółdzielczego.

Zwolnienie to nie jest również uzależnione od spełnienia jakichkolwiek dodatkowych warunków, bowiem art. 18 ust. 1 ustawy z 20 stycznia 1990 r. takich nie precyzuje, z wyjątkiem aby nastąpiło przeniesienie własności rzeczy i innych praw majątkowych, dokonane na podstawie niniejszej ustawy.

Powyższe potwierdzają interpretacje podatkowe:

* Naczelnika Trzeciego Urzędu Skarbowego w Lublinie z dnia 25 lutego 2005 r. nr P-3/423-5/05

* Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie z 12 grudnia 2014 r. nr IPPB3/423-961/14-3/DP.

Zatem na mocy przepisu art. 40 ust. 2 pkt 3 p.d.o.p. w związku z art. 18 ust. 1 ustawy z 20 stycznia 1990 r. przychód podatkowy jaki powstał w C. z tytułu sprzedaży nieruchomości zabudowanej - na mocy aktu notarialnego z dnia 8 listopada 2017 r. - po pomniejszeniu o wartość początkową prawa wieczystego użytkowania gruntu wycenioną wg ceny nabycia oraz wartość netto budynków (wartość początkowa wg ceny nabycia/kosztu wytworzenia/ulepszenia pomniejszona o dokonane odpisy amortyzacyjne) stanowi dochód podlegający zwolnieniu z podatku dochodowego na podstawie art. 40 ust. 2 pkt 3.

Oczywiście w dochodzie podatkowym uwzględnione zostaną koszty podatkowe jakie Z. poniósł faktycznie na nabycie prawa wieczystego użytkowania gruntu oraz koszty nabycia /wytworzenia/ulepszenia zbywanego budynku.

Z uwagi, iż zgodnie z orzecznictwem sądów administracyjnych oraz doktryną wszelkie ulgi i zwolnienia podatkowe należy interpretować ściśle zgodnie z przepisem i nie jest dozwolone stosowanie wykładni rozszerzającej, a przepis art. 40 ust. 2 pkt 3 stanowi ogólnie o zwolnieniu od podatku dochodowego przysługującego na podstawie przepisów ustawy z 20 stycznia 1990 r. czyli na podstawie art. 18 ust. 1 tej ustawy, który również ogólnie określa, iż zwolnienie z podatków przysługuje m.in. w przypadku przeniesienia własności rzeczy i praw majątkowych w okresie trwania likwidacji, to zastosowanie wykładni zawężającej dowodzi, że skoro ustawa z 20 stycznia 1990 r. dotyczy m.in. przeniesienia własności rzeczy i praw majątkowych w trakcie postępowania likwidacyjnego centralnych związków spółdzielczych, to daje ona podstawę do zastosowania zwolnienia do uzyskanego przez Z. dochodu ze sprzedaży przedmiotowej nieruchomości.

Mając powyższe na uwadze, uzyskany przychód podlegał wykazaniu łącznie z pozostałymi przychodami podatkowymi Z. w poz. 35 i 39 CIT-8 za 2017 r. (wersja 25), a koszty ustalone zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 1 - w poz. 40 i 45. Natomiast dochód uzyskany z transakcji zbycia ww. nieruchomości podlegał wykazaniu w poz. 32 CIT 8/0 (wersja 12) oraz w poz. 51 CIT - 8 za 2017 r. łącznie z ewentualnymi innymi dochodami wolnymi.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Należy jednocześnie zaznaczyć, że niniejsza interpretacja indywidualna dotyczy tylko problematyki będącej ściśle przedmiotem zapytania Wnioskodawcy. Treść pytania wyznacza bowiem granice tematyczne wydawanej interpretacji. Ze względu zatem na zakres żądania Wnioskodawcy ocenie zostało poddane przedstawione stanowisko Wnioskodawcy dotyczące zwolnienia z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych na podstawie art. 40 ust. 2 pkt 3 tej ustawy. W związku z powyższym, tut. Organ nie odniósł się do kwestii technicznych, tj. do sposobu wykazywania przychodów i kosztów w CIT-8 za 2017 r.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisanym zdarzeniem przyszłym) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl