Nowość 0114-KDIP2-1.4010.28.2024.1.KS

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 kwietnia 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP2-1.4010.28.2024.1.KS

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego w podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie ustalenia czy przychody (dochody) uzyskiwane przez Fundusz z dywidend wypłacanych przez Spółkę mogą korzystać ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zarówno w roku 2023 i latach wcześniejszych, jak i w roku 2024 i latach późniejszych - jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 stycznia 2024 r. wpłynął Państwa wniosek z 16 stycznia 2024 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy:

* przychody (dochody) uzyskiwane przez Fundusz z dywidend wypłacanych przez Spółkę mogą korzystać ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych zarówno w roku 2023 i latach wcześniejszych, jak i w roku 2024 i latach późniejszych,

* z uwagi na zastosowanie koncepcji look through, to Fundusz będzie uprawniony do otrzymania nadpłaty podatku pobranego przez płatnika (np. Biuro Maklerskie) od dywidend wypłaconych przez Spółkę na podstawie art. 75 § 1 Ordynacji podatkowej (dla części należności nieprzekraczającej 2 000 000 złotych) oraz będzie uprawniony na podstawie art. 28b ust. 1 Ustawy o CIT do otrzymania zwrotu podatku pobranego zgodnie z art. 26 ust. 2e Ustawy o CIT (tj. dla części należności przekraczającej 2 000 000 złotych).

Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego

Informacje wstępne o A.

B. S.A. (dalej: "B." lub "Spółka") jest podmiotem notowanym na Giełdzie (...). Spółka jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych oraz rezydentem podatkowym dla celów tego podatku w Polsce, podlegającym obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów w rozumieniu art. 3 ust. 1 Ustawy o CIT. Głównym akcjonariuszem B. jest A.

W ramach A., akcjonariuszami B. są C. (dalej: "C.") z siedzibą na Węgrzech posiadająca bezpośrednio około 4% akcji B. oraz D. (dalej: "D.") posiadająca bezpośrednio około 43% akcji B.

Udziałowcami C. są dwa węgierskie fundusze, tj. E. (Wnioskodawca) posiadający ok. 89% udziałów w C. oraz F. (dalej: "Fundusz II") posiadający ok. 11% udziałów w C. (dalej łącznie: Fundusze). Fundusze są instytucjami wspólnego inwestowania utworzonymi zgodnie z prawem węgierskim. Fundusze zostały utworzone i funkcjonują w oparciu o węgierską ustawę XVI z 2014 r. o funduszach zbiorowego inwestowania i ich zarządzających oraz o zmianie przepisów finansowych (dalej: "Ustawa o Funduszach"). Wnioskodawca jest węgierskim zamkniętym funduszem inwestycyjnym, który został powołany do realizacji i wsparcia celów G.

Nie jest wykluczone, że w przyszłości dojdzie do uproszczenia struktury kapitałowej A., w ramach której może dojść np. do połączenia C. z D. oraz z bezpośrednim i pośrednim udziałowcem D. (tj. ze spółką matką D. i spółką babką D.). W konsekwencji, w przyszłości C. może posiadać powyżej 10% akcji B., a Fundusze będą nadal posiadały łącznie 100% udziałów C.

Fundusz

Wnioskodawca, tj. E. został zarejestrowany w dniu 16 marca 2020 r., w wyniku postępowania zainicjowanego przez H. (dalej: "Zarządzający"), decyzją Narodowego Banku Węgier (organ nadzoru finansowego na Węgrzech). Fundusz został wpisany do rejestru funduszy pod numerem (...), jako zamknięty fundusz utworzony poprzez emisję jednostek inwestycyjnych o kodzie (...) oferowanych inwestorom w trybie niepublicznym. Celem Funduszu jest uzyskanie ekspozycji na rynku nieruchomości położonych na terytorium Węgier lub innych krajów EOG, za pośrednictwem spółek posiadających nieruchomości (bezpośrednio lub pośrednio), zarówno notowanych, jak i nienotowanych na giełdzie papierów wartościowych.

W myśl Ustawy o Funduszach, Fundusz posiada osobowość prawną oraz jest prawnym i ekonomicznym właścicielem aktywów, w które inwestuje.

Postanowienia dotyczące funduszy zbiorowego inwestowania, rozdział X, 27. Rejestracja funduszy inwestycyjnych, sekcja 65:

" (1) Fundusze inwestycyjne są uznawane za osoby prawne i uważa się je za utworzone z chwilą zarejestrowania przez Urząd i uważa się za rozwiązane z chwilą wykreślenia z rejestru"

Fundusz, zgodnie z prawem węgierskim, został zarejestrowany we właściwych rejestrach podatkowych jako podatnik posiadający węgierską rezydencję podatkową, co potwierdza wydany przez węgierskie organy podatkowe certyfikat rezydencji. Zgodnie z tym dokumentem Fundusz posiada węgierski numer podatkowy (...).

Zgodnie z węgierskimi przepisami podatkowymi, Fundusz nie jest podatnikiem podatku dochodowego. Do końca 2023 r. Fundusz był natomiast opodatkowany specjalnym podatkiem sektorowym, którego wysokość uzależniona była od aktywów netto Funduszu. Podstawą opodatkowania była średnia wartość aktywów netto, a roczna stawka podatku wynosiła 0,05%. Podatek był płatny proporcjonalnie, po każdym kwartale. Od 2024 r., Fundusz nie będzie już jednak podatnikiem tego podatku.

Ponadto należy wskazać, że Fundusz posiada bank - depozytariusza. Depozytariusz jest odpowiedzialny za weryfikację działań i operacji Funduszu. W przypadku, gdy depozytariusz zidentyfikuje jakiekolwiek nieprawidłowości, jest zobowiązany do zgłoszenia ich do Narodowego Banku Węgier, który jak wspomniano jest organem odpowiedzialnym za nadzór nad węgierskim rynkiem finansowym.

Obowiązki depozytariusza reguluje Rozporządzenie Delegowane Komisji (UE) nr 231/2013. Do głównych obowiązków depozytariusza należą:

1. Monitorowanie środków pieniężnych;

2. Monitorowanie przepływów pieniężnych;

3. Obowiązki dotyczące subskrypcji i umorzeń;

4. Przechowywanie instrumentów finansowych;

5. Obowiązki w zakresie przechowywania aktywów w depozycie;

6. Obowiązki w zakresie przechowywania w odniesieniu do weryfikacji własności i prowadzenia dokumentacji;

7. Obowiązki sprawozdawcze prime brokerów;

8. Obowiązki nadzorcze;

9. Obowiązki dotyczące wyceny akcji/jednostek uczestnictwa;

10. Obowiązki dotyczące wykonywania instrukcji Funduszy;

11. Obowiązki dotyczące terminowego rozliczania transakcji;

12. Obowiązki związane z dystrybucją dochodów Funduszy.

Jednocześnie, Ustawa o Funduszach przewiduje, że fundusze mogą być zarządzane wyłącznie przez zarządzających funduszami inwestycyjnymi, którzy są uprawnieni na podstawie Ustawy o Funduszach do prowadzenia działalności w zakresie zarządzania funduszami inwestycyjnymi.

Zgodnie z częścią trzecią Postanowienia dotyczące funduszy zbiorowego inwestowania, rozdział X, 27. Rejestracja funduszy inwestycyjnych, sekcja 66:

"O ile przepisy niniejszej ustawy nie stanowią inaczej, fundusze inwestycyjne mogą być zarządzane wyłącznie przez zarządzających funduszami inwestycyjnymi uprawnionych na podstawie niniejszej Ustawy do prowadzenia działalności w zakresie zarządzania funduszami inwestycyjnymi."

Zatem na podstawie węgierskich regulacji prawnych, Fundusze są zarządzane przez odrębny podmiot zarządzający, tj. jak wspomniano powyżej, H. Na podstawie umowy o zarządzanie zawartej pomiędzy Funduszami a Zarządzającym.

Otrzymywane dochody

Spółka dokonała w 2022 oraz 2023 r. wypłaty dywidend na rzecz swoich akcjonariuszy.

Wartość dywidend wypłaconej zarówno 2022 r. jak i 2023 r. do C. przekroczyła 2 000 000 złotych w ciągu roku podatkowego. Spółka planuje dokonywać również wypłat dywidendy na rzecz swoich akcjonariuszy w przyszłości. W związku z tym, że Spółka jest notowana na giełdzie papierów wartościowych wypłaty dywidend dokonywane są co do zasady za pośrednictwem podmiotów prowadzących rachunki papierów wartościowych albo rachunki zbiorcze (dalej: Biuro Maklerskie). Mogą się zdarzyć również sytuacje, że dywidendy będą wypłacane bezpośrednio przez Spółkę (tj. bez pośrednictwa Biura Maklerskiego), w przypadku gdy takie będą ustalenia komercyjne.

Co do zasady, formalnie dywidendy są/ będą wypłacane przez Spółkę na rzecz bezpośrednich akcjonariuszy Spółki (tj. w analizowanej sytuacji C.).

Po przeprowadzonej analizie przepisów prawa i projektu objaśnień podatkowych z dnia 19 czerwca 2019 r. (dalej: Objaśnienia Ministra Finansów lub Objaśnienia), stwierdzono, że C. nie prowadzi rzeczywistej działalności gospodarczej i ustalone zostało, że C. nie będzie faktycznie uprawnione do rozporządzania otrzymaną dywidendą ani nie będzie mógł decydować o jej przeznaczeniu. W konsekwencji C. nie będzie rzeczywistym właścicielem otrzymanych od Spółki dywidend.

Jednocześnie w odniesieniu do dywidendy wypłacanej przez Spółkę do C. to Fundusze będą rzeczywistymi właścicielami tych dywidend, ponieważ otrzymają dywidendy dla własnych korzyści i będą uprawnione do decydowaniu o przeznaczeniu otrzymanej dywidendy (nawet w przypadku, gdy w A. nastąpią w przyszłości zmiany w strukturze grupy). W stosunku do wypłaconych przez Spółkę do C. dywidend to Fundusze spełnią definicję "rzeczywistego właściciela" zawartą w art. 4a pkt 29 Ustawy o CIT, zgodnie z którą rzeczywistym właścicielem jest podmiot po pierwsze otrzymujący należność dla własnej korzyści, po drugie nie będący pośrednikiem, przedstawicielem, powiernikiem lub innym podmiotem zobowiązanym do przekazania całości lub części danej należności innemu podmiotowi, po trzecie prowadzący rzeczywistą działalność gospodarczą w kraju siedziby (w przypadku Funduszu są to Węgry), jeżeli należności są uzyskiwane w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, przy czym przy ocenie, czy podmiot prowadzi rzeczywistą działalność gospodarczą, uwzględnia się charakter oraz skalę działalności prowadzonej przez ten podmiot w zakresie otrzymanej należności.

Należy zaznaczyć, że w odniesieniu do dywidendy otrzymywanej pośrednio od Spółki, Fundusze wystąpiły z wnioskiem o wydanie opinii o stosowaniu stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, o której mowa w art. 26b Ustawy o CIT. W dniu 24 maja 2023 r. Fundusz otrzymał ww. zakresie opinię potwierdzającą zastosowanie mechanizmu "look through approach" oraz możliwości zastosowania 10% stawki podatku wynikającej z art. 10 ust. 2 Konwencji między Rzecząpospolitą Polską a Republiką Węgierską w sprawie unikania podwójnego opodatkowania i zapobiegania uchylaniu się od opodatkowania w zakresie podatków od dochodu i majątku (UNP: (...); Znak sprawy: (...) oraz UNP: (...); Znak sprawy (...)).

Jako że wypłata dywidendy w 2022 r. została dokonana przed otrzymaniem opinii o stosowaniu stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, to płatnik (np. Biuro Maklerskie) pobrał podatek od wypłaconej dywidendy w ustawowej wysokości 19%. W 2023 r. płatnik pobrał podatek od wypłaconej dywidendy w ustawowej wysokości 10%.

Przedmiotem niniejszego wniosku jest stan faktyczny i zdarzenie przyszłe polegające na wypłacie dywidendy na rzecz C., w odniesieniu do których rzeczywistym właścicielem jest Fundusz (tj. E.). Konsekwencje podatkowe wypłaty dywidendy na rzecz C., w odniesieniu do których rzeczywistym właścicielem jest F., są przedmiotem odrębnego wniosku o interpretację.

Jednocześnie Wnioskodawca podkreśla, iż kwestia statusu Funduszu jako rzeczywistego właściciela dywidend wypłacanych przez Spółkę nie jest przedmiotem zapytania na podstawie niniejszego wniosku.

Pytania

1) Czy przychody (dochody) uzyskiwane przez Fundusz z dywidend wypłacanych przez Spółkę mogą korzystać ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Ustawa z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych, tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2587 z późn. zm., dalej: "Ustawa o CIT") zarówno w roku 2023 i latach wcześniejszych, jak i w roku 2024 i latach późniejszych?

2) Czy w przypadku odpowiedzi pozytywnej na pytanie 2, z uwagi na zastosowanie koncepcji look through, to Fundusz będzie uprawniony do otrzymania nadpłaty podatku pobranego przez płatnika (np. Biuro Maklerskie) od dywidend wypłaconych przez Spółkę na podstawie art. 75 § 1 Ordynacji podatkowej (dla części należności nieprzekraczającej 2 000 000 złotych) oraz będzie uprawniony na podstawie art. 28b ust. 1 Ustawy o CIT do otrzymania zwrotu podatku pobranego zgodnie z art. 26 ust. 2e Ustawy o CIT (tj. dla części należności przekraczającej 2 000 000 złotych)?

Państwa stanowisko w sprawie

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania 1

Zdaniem Wnioskodawcy, przychody (dochody) uzyskiwane przez Fundusz z dywidend wypłacanych przez Spółkę, zarówno od roku 2024 jak i latach wcześniejszych, korzystają ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania 1

Ustawa o CIT zawiera regulacje dotyczące zwolnienia określonych należności z opodatkowania CIT (zwolnienia przedmiotowe). Jedną z takich regulacji jest art. 17 ust. 1 pkt 58 ustawy o CIT, zgodnie z którym zwolnione od opodatkowania są dochody (przychody) instytucji wspólnego inwestowania posiadających siedzibę w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, o których mowa w art. 6 ust. 4 pkt 1, spełniających warunki, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 10a lit. a i d-f, z wyłączeniem dochodów określonych w pkt 57 lit. a-g.

Podmioty, o których mowa w art. 6 ust. 4 pkt 1 to instytucje wspólnego inwestowania:

a)

które prowadzą swoją działalność w formie instytucji wspólnego inwestowania typu zamkniętego albo są instytucją wspólnego inwestowania typu otwartego działającą na podstawie zasad i ograniczeń inwestycyjnych odpowiadających instytucjom wspólnego inwestowania typu zamkniętego, lub

b)

których tytuły uczestnictwa, zgodnie z dokumentami założycielskimi, nie są oferowane w drodze oferty publicznej, dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym ani wprowadzone do alternatywnego systemu obrotu oraz mogą być nabywane także przez osoby fizyczne wyłącznie w przypadku, gdy osoby te dokonają jednorazowego nabycia tytułów uczestnictwa o wartości nie mniejszej niż 40 000 euro.

Natomiast warunki, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 10a lit. a i d-f, które muszą spełniać instytucje wspólnego inwestowania to:

a)

podlegają w państwie, w którym mają siedzibę, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania,

d)

ich działalność podlega bezpośredniemu nadzorowi właściwych organów nadzoru nad rynkiem finansowym państwa, w którym mają siedzibę,

e)

posiadają depozytariusza przechowującego aktywa tej instytucji,

f)

zarządzane są przez podmioty, które prowadzą swoją działalność na podstawie zezwolenia właściwych organów nadzoru nad rynkiem finansowym państwa, w którym podmioty te mają siedzibę.

Co więcej, zgodnie z art. 17 ust. 11 Ustawa o CIT zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 58, dotyczy instytucji wspólnego inwestowania:

a)

których wyłącznym przedmiotem działalności jest zbiorowe lokowanie środków pieniężnych w papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego lub inne prawa majątkowe;

b)

w przypadku których prowadzenie przez nie działalności wymaga zawiadomienia właściwych organów nadzoru nad rynkiem finansowym państwa, w którym mają siedzibę.

Dodatkowo, w myśl art. 17 ust. 12 Ustawa o CIT zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 58, stosuje się pod warunkiem istnienia podstawy prawnej wynikającej z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innej ratyfikowanej umowy międzynarodowej, której stroną jest Rzeczpospolita Polska, do uzyskania przez organ podatkowy informacji podatkowych od organu podatkowego państwa, w którym podatnik ma siedzibę.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 57 Ustawy o CIT zwolnione z opodatkowania są dochody (przychody) funduszy inwestycyjnych zamkniętych lub specjalistycznych funduszy inwestycyjnych otwartych stosujących zasady i ograniczenia inwestycyjne określone dla funduszy inwestycyjnych zamkniętych, utworzonych na podstawie ustawy o funduszach inwestycyjnych, z wyłączeniem:

a)

dochodów (przychodów) z udziału w spółkach niemających osobowości prawnej lub jednostkach organizacyjnych niemających osobowości prawnej, mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej lub w innym państwie, jeżeli zgodnie z przepisami ustawy lub prawa podatkowego państwa, w którym te spółki lub jednostki organizacyjne mają siedzibę lub zarząd, podmioty te nie są traktowane jak osoby prawne i nie podlegają w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania,

b)

dochodów (przychodów) z odsetek od pożyczek (kredytów) udzielonych podmiotom, o których mowa w lit. a, oraz odsetek od innych zobowiązań tych podmiotów wobec funduszu, z wyjątkiem odsetek od wierzytelności z tytułu pożyczek (kredytów) nabytych przez fundusz od podmiotów, których działalność podlega nadzorowi państwowego organu nadzoru nad rynkiem finansowym, uprawnionych do udzielania pożyczek (kredytów) na podstawie odrębnych ustaw regulujących zasady ich funkcjonowania, jeżeli pożyczki (kredyty) te zostały udzielone przez te podmioty,

c)

dochodów (przychodów) z odsetek od udziału kapitałowego w podmiotach, o których mowa w lit. a,

d)

darowizn bądź innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń dokonywanych przez podmioty, o których mowa w lit. a,

e)

dochodów (przychodów) z tytułu odsetek (dyskonta) od papierów wartościowych emitowanych przez podmioty, o których mowa w lit. a,

f)

dochodów (przychodów) z tytułu zbycia papierów wartościowych wyemitowanych przez podmioty, o których mowa w lit. a, lub udziałów w tych podmiotach,

g)

dochodów z nieruchomości, o których mowa w art. 24b ust. 1, w tym uzyskanych przez podmioty, o których mowa w lit.a.

Zdaniem Wnioskodawcy, Fundusz spełnia wszystkie wyżej wymienione warunki, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 58 Ustawa o CIT, tj.: * stanowi instytucję wspólnego inwestowania, która prowadzi swoją działalność w formie instytucji wspólnego inwestowania typu zamkniętego;

Jak wspomniano na wstępie, Fundusz został wpisany do Węgierskiego rejestru funduszy pod numerem 6122-101, jako fundusz zamknięty.

* podlega w państwie, w którym mają siedzibę, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania;

Wnioskodawca posiada rezydencję podatkową oraz numer podatkowy na Węgrzech, co potwierdza wydany przez węgierskie organy podatkowe certyfikat rezydencji.

W tym miejscu należy zaznaczyć, że zgodnie z interpretacją ogólną nr DD5/033/4/12/RDX/DD-363 Ministra Finansów z dnia 3 lipca 2012 r.: "Warunek podlegania opodatkowaniu od całości dochodów bez względu na miejsce ich osiągania, należy rozumieć jako warunek posiadania tzw. rezydencji podatkowej, niemający bezpośredniego związku z kwestią faktycznego ponoszenia ciężaru podatku przez podatnika, a także przyznawania przez państwo rezydencji ulg i zwolnień podatkowych. Takie rozumienie treści omawianego warunku wynika w szczególności z systematyki ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie bowiem z zasadami techniki prawodawczej do oznaczenia jednakowych pojęć używa się jednakowych określeń, a różnych pojęć nie oznacza się tymi samymi określeniami. Należy zatem zauważyć, iż zasadniczo tożsame wyrażenie - do zawartego w treści ww. warunków stosowania przywołanych zwolnień podmiotowych - zawarte jest w art. 3 ust. 1 PDOPrU oraz art. 20-22 u.p.d.o.p. Szczególnie istotny w kontekście wykładni przepisów art. 6 ust. 1 pkt 10a lit. a oraz pkt 11a lit. a. PDOPrU jest art. 3 ust. 1 PDOPrU, który reguluje kwestię nieograniczonego obowiązku podatkowego." * jego działalność podlega bezpośredniemu nadzorowi właściwych organów nadzoru nad rynkiem finansowym państwa, w którym mają siedzibę

Jak wskazano wcześniej, Fundusz podlega pod nadzór Narodowego Banku Węgier. Fundusz jest zobowiązany do comiesięcznego przesyłania do Narodowego Banku Węgier szczegółowych danych dotyczących poszczególnych pozycji aktywów i pasywów Funduszu.

Ponadto bank przeprowadza kontrole krzyżowe w celu uzgodnienia informacji przekazywanych przez Fundusz i Depozytariusza.

* posiada depozytariusza przechowującego aktywa tej instytucji

Fundusz posiada bank - depozytariusza.

* zarządzany jest przez podmiot, który prowadzą swoją działalność na podstawie zezwolenia właściwych organów nadzoru nad rynkiem finansowym państwa, w którym podmioty te mają siedzibę;

Fundusz jest zarządzany przez H., spółkę węgierską, która to posiada licencję na zarządzanie funduszami wydaną zgodnie z prawem węgierskim oraz Unii Europejskiej.

* wyłącznym przedmiotem jego działalności jest zbiorowe lokowanie środków pieniężnych w papiery wartościowe, instrumenty rynku pieniężnego lub inne prawa majątkowe;

Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, działalność Funduszu obejmuje wyłącznie wspólne inwestowanie środków finansowych wniesionych do Funduszu przez inwestorów. W Polsce Fundusz lokuje środki pieniężne, pośrednio, w akcje w B.

* prowadzenie przez niego działalności wymaga zawiadomienia właściwych organów nadzoru nad rynkiem finansowym państwa, w którym mają siedzibę;

Jak wskazano na wstępie, Fundusz został zarejestrowany decyzją Narodowego Banku Węgier, który to jest jednocześnie organem nadzorującym fundusze na Węgrzech. Właściwy organ został więc zawiadomiony o prowadzeniu działalności przez Wnioskodawcę.

* istnieje podstawa prawna wynikające z umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania lub innej ratyfikowanej umowy międzynarodowej, której stroną jest Rzeczpospolita Polska, do uzyskania przez organ podatkowy informacji podatkowych od organu podatkowego państwa, w którym podatnik ma siedzibę;

Taką podstawę prawną stanowi art. 27 umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania zawartej pomiędzy Węgrami a Rzeczpospolitą Polską.

* Przychody (dochody) osiągane przez Fundusz nie będą wyłączone na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 57 Ustawy o CIT.

Fundusz nie posiada praw udziałowych w spółkach niemających osobowości prawnej lub jednostkach organizacyjnych niemających osobowości prawnej, a zatem nie otrzymuje przychodów (dochodów) wyłączonych na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 57 Ustawy o CIT.

Biorąc pod uwagę powyższe, Fundusz spełnia wszystkie przesłanki wymagane przepisami prawa do zastosowania w stosunku do niego zwolnienia przedmiotowego wynikającego z ustawy CIT, zatem przychody (dochody) uzyskiwane przez Fundusz z dywidend wypłacanych przez Spółkę korzystają ze zwolnienia określonego w art. 17 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania 2

Zdaniem Wnioskodawcy, w przypadku odpowiedzi pozytywnej na pytanie 2, z uwagi na zastosowanie koncepcji look through, to Fundusz będzie uprawniony do otrzymania nadpłaty podatku pobranego przez płatnika (np. Biuro Maklerskie) od dywidend wypłaconych przez Spółkę na podstawie art. 75 § 1 Ordynacji podatkowej (dla części należności nieprzekraczającej 2 000 000 złotych) oraz będzie uprawniony na podstawie art. 28b ust. 1 Ustawy o CIT do otrzymania zwrotu podatku pobranego zgodnie z art. 26 ust. 2e Ustawy o CIT (tj. dla części należności przekraczającej 2 000 000 złotych)

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytania 2

Zgodnie z art. 75 § 1 Ordynacji podatkowej, jeżeli podatnik kwestionuje zasadność pobrania przez płatnika podatku albo wysokość pobranego podatku, może złożyć wniosek o stwierdzenie nadpłaty podatku.

W myśl art. 75 § 2 Ordynacji podatkowej uprawnienie do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty przysługuje podatnikom, płatnikom i inkasentom oraz osobom, które były wspólnikami spółki cywilnej w momencie rozwiązania spółki w zakresie zobowiązań spółki. Płatnik lub inkasent jest uprawniony do złożenia wniosku o stwierdzenie nadpłaty, jeżeli wpłacony podatek nie został pobrany od podatnika.

Jednocześnie, zgodnie z art. 26 ust. 2e Ustawy o CIT, jeżeli łączna kwota należności wypłacanych z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 pkt 1 oraz art. 22 ust. 1 Ustawy o CIT na rzecz podmiotu powiązanego, przekroczyła w roku podatkowym obowiązującym u wypłacającego te należności łącznie kwotę 2 000 000 zł na rzecz tego samego podatnika, osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami są obowiązane jako płatnicy pobrać, z zastrzeżeniem ust. 2g, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat według stawki podatku określonej w art. 21 ust. 1 pkt 1 lub art. 22 ust. 1 od nadwyżki ponad kwotę 2 000 000 zł:

1)

z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a-1e;

2)

bez możliwości niepobrania podatku na podstawie właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, a także bez uwzględniania zwolnień lub stawek wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Jednocześnie, na podstawie art. 28b ust. 1 Ustawy o CIT w przypadku poboru podatku na podstawie opisanego art. 26 ust. 2e Ustawy o CIT, organ podatkowy zwraca na wniosek pobrany podatek (przy spełnieniu określonych warunków).

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że miała miejsce oraz możliwa będzie sytuacja, w której płatnik na podstawie art. 26 ust. 2c Ustawy o CIT, przy dokonywaniu wypłaty dywidendy na rzecz C. pobierze podatek u źródła i wpłaci go do urzędu skarbowego. Jak wskazano w opisie stanu faktycznego, Fundusz jest/ będzie uprawniony do decydowania o przeznaczeniu tej dywidendy wypłaconej przez Spółkę. Zatem to Wnioskodawca poniesie ponosi ekonomiczny ciężar podatku.

Jak zostało wskazane w uzasadnieniu do pytania 2, zdaniem Wnioskodawcy, dochody (przychody) Funduszu korzystają ze zwolnienia z podatku CIT. Zatem Fundusz stoi na stanowisku, że zwolnienie to obejmuje również dochody/przychody, które zostały wskazane w art. 22 ust. 1 ustawy o CIT (np. dywidendy i inne dochody z udziału w zyskach osób prawnych), od których podatek pobierany jest przez płatnika (tzw. podatek u źródła).

Wnioskodawca wskazuje, że dochody (przychody) z dywidend nie stanowią dochodu (przychodu) wyłączonego spod zwolnienia przedmiotowego na bazie art. 17 ust. 1 pkt 57 ustawy o CIT, w szczególności nie stanowią przychodu (dochodu) wskazanego w art. 17 ust. 1 pkt 57 lit. a oraz b ustawy o CIT. Przepis ten odnosi się bowiem wyłącznie do dochodów (przychodów), których źródłem jest dochód z udziałów w podmiocie transparentnym podatkowo (tj. podmiotowi niebędącemu podatnikiem podatku dochodowego).

Zatem, w ocenie Wnioskodawcy, zostały spełnione wszelkie warunki do zwolnienia z opodatkowania z CIT dochodów osiąganych przez Fundusz z tytułu dywidend wypłacanych przez Spółkę do C. i w konsekwencji do braku obowiązku poboru podatku u źródła na podstawie art. 22 ustawy o CIT.

Na podstawie wskazanych wyżej przepisów Ordynacji podatkowej, gdy płatnik pobierze od podatnika kwotę podatku w wysokości większej od należnej, to podatnik ma możliwość wystąpienia do właściwego organu o zwrot nadpłaty. Zatem, Fundusz będzie uprawniony do zwrotu w pełnej wysokości podatku pobranego przez płatnika (np. Biuro Maklerskie) od dywidend wypłaconych przez Spółkę do C.

Podsumowując należy stwierdzić, że z uwagi na zastosowanie koncepcji look through, to Fundusz będzie uprawniony do otrzymania zwrotu podatku w pełnej wysokości (z uwagi na zwolnienie dochodów Funduszu na bazie art. 17 ust. 1 pkt 58 ustawy o CIT) na podstawie art. 75 § 1 Ordynacji (dla części należności nieprzekraczającej 2 000 000 złotych), oraz na podstawie art. 28b ust. 1 Ustawy o CIT (tj. dla części należności przekraczającej 2 000 000 złotych).

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Na wstępie należy zaznaczyć, że pytania przedstawione przez Państwa we wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej wyznaczają zakres przedmiotowy tego wniosku. W związku z powyższym, wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (Państwa zapytań). Zatem, inne kwestie wynikające z opisu sprawy nieobjęte pytaniem, nie zostały rozpatrzone w niniejszej interpretacji.

Z wnioskiem o wydanie interpretacji indywidualnej wystąpił Fundusz węgierski otrzymujący dywidendę od polskiej Spółki za pośrednictwem podmiotu węgierskiego, którego jest udziałowcem. Z opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego wynika, że Fundusz jest rzeczywistym właścicielem ww. dywidendy.

Dywidendy wypłacane przez Spółkę, co do zasady objęte są zakresem zastosowania art. 22 ust. 1 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2805 z późn. zm., dalej: "ustawa o CIT"). Zgodnie z tym przepisem:

Podatek dochodowy od określonych w art. 7b ust. 1 pkt 1 przychodów z dywidend oraz innych przychodów (dochodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustala się w wysokości 19% uzyskanego przychodu (dochodu).

Zgodnie z art. 7b ust. 1 pkt 1 ustwy o CIT:

Za przychody z zysków kapitałowych uważa się:

1)

przychody z udziału w zyskach osób prawnych, z zastrzeżeniem art. 12 ust. 1 pkt 4b, stanowiące przychody faktycznie uzyskane z tego udziału, w tym:

a)

dywidendy, nadwyżki bilansowe w spółdzielniach oraz otrzymane przez uczestników funduszy inwestycyjnych lub instytucji wspólnego inwestowania dochody tego funduszu lub tej instytucji, w przypadku gdy statut przewiduje wypłacanie tych dochodów bez odkupywania jednostek uczestnictwa albo wykupywania certyfikatów inwestycyjnych,

b)

przychody z umorzenia udziału (akcji) lub ze zmniejszenia ich wartości,

c)

przychody z wystąpienia wspólnika ze spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3, które następuje w inny sposób niż określony w lit. b,

d)

przychody ze zmniejszenia udziału kapitałowego wspólnika w spółce, o której mowa w art. 1 ust. 3, które następuje w inny sposób niż określony w lit. b,

e)

wartość majątku otrzymanego w związku z likwidacją osoby prawnej lub spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3,

f)

równowartość zysku osoby prawnej oraz spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3, przeznaczonego na podwyższenie jej kapitału zakładowego, równowartość nadwyżki bilansowej spółdzielni przeznaczonej na podwyższenie funduszu udziałowego oraz równowartość kwot przekazanych na ten kapitał (fundusz) z innych kapitałów (funduszy) takiej osoby prawnej lub spółki,

g)

dopłaty otrzymane w przypadku połączenia lub podziału podmiotów lub

h)

przychody wspólnika spółki dzielonej, z wyjątkiem podziału przez wyodrębnienie, jeżeli majątek przejmowany na skutek podziału, a przy podziale przez wydzielenie - majątek przejmowany na skutek podziału lub majątek pozostający w spółce, nie stanowią zorganizowanej części przedsiębiorstwa,

i)

zapłata, o której mowa w art. 12 ust. 4d,

j)

wartość niepodzielonych zysków w spółce oraz wartość zysku przekazanego na inne kapitały niż kapitał zakładowy w spółce przekształcanej - w przypadku przekształcenia spółki w spółkę niebędącą osobą prawną, z tym że przychód określa się na dzień przekształcenia,

k)

odsetki od udziału kapitałowego, wypłacane na rzecz wspólnika przez spółkę, o której mowa w art. 1 ust. 3,

l)

odsetki od pożyczki udzielonej osobie prawnej lub spółce, o której mowa w art. 1 ust. 3, jeżeli wypłata odsetek od takiej pożyczki lub ich wysokość uzależnione są od osiągnięcia zysku przez tę osobę prawną lub spółkę lub od wysokości tego zysku (pożyczka partycypacyjna),

m)

przychody uzyskane w następstwie przekształceń, łączenia lub podziałów podmiotów, w tym:

)

przychody osoby prawnej lub spółki, o której mowa w art. 1 ust. 3, przejmującej w następstwie łączenia lub podziału majątek lub część majątku innej osoby prawnej lub spółki,

)

przychody wspólnika spółki łączonej lub dzielonej,

)

przychody spółki dzielonej,

n)

przychód ze zmniejszenia kapitału akcyjnego w prostej spółce akcyjnej.

Zatem, przychody z dywidend oraz innych przychodów (dochodów) z tytułu udziału w zyskach osób prawnych mających siedzibę lub zarząd na terytorium RP podlegają w Polsce opodatkowaniu podatkiem dochodowym w wysokości 19% uzyskanego przychodu (dochodu).

Jednocześnie w art. 17 ust. 1 pkt 58 ww. ustawy przewidziane zostało zwolnienie przedmiotowe, zgodnie z którym:

Wolne od podatku są dochody (przychody) instytucji wspólnego inwestowania posiadających siedzibę w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, o których mowa w art. 6 ust. 4 pkt 1, spełniających warunki, o których mowa w art. 6 ust. 1 pkt 10a lit. a i d-f, z wyłączeniem dochodów określonych w pkt 57 lit. a-g.

Zgodnie z art. 6 ust. 4 pkt 1 ustawy o CIT:

Zwolnienie, o którym mowa w ust. 1 pkt 10a, nie ma zastosowania do:

1)

instytucji wspólnego inwestowania:

a)

które prowadzą swoją działalność w formie instytucji wspólnego inwestowania typu zamkniętego albo są instytucją wspólnego inwestowania typu otwartego działającą na podstawie zasad i ograniczeń inwestycyjnych odpowiadających instytucjom wspólnego inwestowania typu zamkniętego, lub

b)

których tytuły uczestnictwa, zgodnie z dokumentami założycielskimi, nie są oferowane w drodze oferty publicznej, dopuszczone do obrotu na rynku regulowanym ani wprowadzone do alternatywnego systemu obrotu oraz mogą być nabywane także przez osoby fizyczne wyłącznie w przypadku, gdy osoby te dokonają jednorazowego nabycia tytułów uczestnictwa o wartości nie mniejszej niż 40 000 euro.

Zgodnie z art. 6 ust. 1 pkt 10a ustawy o CIT:

Zwalnia się od podatku instytucje wspólnego inwestowania, z zastrzeżeniem ust. 4, posiadające siedzibę w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim Unii Europejskiej lub w innym państwie należącym do Europejskiego Obszaru Gospodarczego, które spełniają łącznie następujące warunki:

a)

podlegają w państwie, w którym mają siedzibę, opodatkowaniu podatkiem dochodowym od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania,

b)

wyłącznym przedmiotem ich działalności jest zbiorowe lokowanie środków pieniężnych, zebranych w drodze publicznego proponowania nabycia ich tytułów uczestnictwa w papiery wartościowe lub instrumenty rynku pieniężnego,

c)

prowadzą swoją działalność na podstawie zezwolenia właściwych organów nadzoru nad rynkiem finansowym państwa, w którym mają siedzibę,

d)

ich działalność podlega bezpośredniemu nadzorowi właściwych organów nadzoru nad rynkiem finansowym państwa, w którym mają siedzibę,

e)

posiadają depozytariusza przechowującego aktywa tej instytucji,

f)

zarządzane są przez podmioty, które prowadzą swoją działalność na podstawie zezwolenia właściwych organów nadzoru nad rynkiem finansowym państwa, w którym podmioty te mają siedzibę.

W myśl art. 17 ust. 1 pkt 57 ustawy o CIT:

Wolne od podatku są dochody (przychody) funduszy inwestycyjnych zamkniętych lub specjalistycznych funduszy inwestycyjnych otwartych stosujących zasady i ograniczenia inwestycyjne określone dla funduszy inwestycyjnych zamkniętych, utworzonych na podstawie ustawy o funduszach inwestycyjnych, z wyłączeniem:

a)

dochodów (przychodów) z udziału w spółkach niemających osobowości prawnej lub jednostkach organizacyjnych niemających osobowości prawnej, mających siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczpospolitej Polskiej lub w innym państwie, jeżeli zgodnie z przepisami ustawy lub prawa podatkowego państwa, w którym te spółki lub jednostki organizacyjne mają siedzibę lub zarząd, podmioty te nie są traktowane jak osoby prawne i nie podlegają w tym państwie opodatkowaniu od całości swoich dochodów bez względu na miejsce ich osiągania,

b)

dochodów (przychodów) z odsetek od pożyczek (kredytów) udzielonych podmiotom, o których mowa w lit. a, oraz odsetek od innych zobowiązań tych podmiotów wobec funduszu, z wyjątkiem odsetek od wierzytelności z tytułu pożyczek (kredytów) nabytych przez fundusz od podmiotów, których działalność podlega nadzorowi państwowego organu nadzoru nad rynkiem finansowym, uprawnionych do udzielania pożyczek (kredytów) na podstawie odrębnych ustaw regulujących zasady ich funkcjonowania, jeżeli pożyczki (kredyty) te zostały udzielone przez te podmioty,

c)

dochodów (przychodów) z odsetek od udziału kapitałowego w podmiotach, o których mowa w lit. a,

d)

darowizn bądź innych nieodpłatnych lub częściowo odpłatnych świadczeń dokonywanych przez podmioty, o których mowa w lit. a,

e)

dochodów (przychodów) z tytułu odsetek (dyskonta) od papierów wartościowych emitowanych przez podmioty, o których mowa w lit. a,

f)

dochodów (przychodów) z tytułu zbycia papierów wartościowych wyemitowanych przez podmioty, o których mowa w lit. a, lub udziałów w tych podmiotach,

g)

dochodów z nieruchomości, o których mowa w art. 24b podatek dochodowy od przychodów ze środka trwałego będącego budynkiem ust. 1, w tym uzyskanych przez podmioty, o których mowa w lit. a;

Dla zastosowania powyższego zwolnienia podatkowego, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 58 ustwy o CIT, konieczne jest w pierwszej kolejności ustalenie osoby podatnika. Ze zwolnienia może bowiem skorzystać instytucja wspólnego inwestowania, która jest podatnikiem CIT.

Przepis art. 3 ust. 2 ustawy o CIT stanowi, że:

Podatnicy, jeżeli mają siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, podlegają obowiązkowi podatkowemu od całości swoich dochodów, bez względu na miejsce ich osiągania.

W art. 3 ust. 3 pkt 5 ww. ustawy doprecyzowano, że:

Za dochody (przychody) osiągane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w ust. 2, uważa się w szczególności dochody (przychody) z: tytułu należności regulowanych, w tym stawianych do dyspozycji, wypłacanych lub potrącanych, przez osoby fizyczne, osoby prawne albo jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, mające miejsce zamieszkania, siedzibę lub zarząd na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, niezależnie od miejsca zawarcia umowy i wykonania świadczenia.

Z kolei zgodnie z art. 3 ust. 5 przywołanej ustawy wskazano, że:

Za dochody (przychody), o których mowa w ust. 3 pkt 5, uważa się przychody wymienione w art. 21 ust. 1 i art. 22 ust. 1, jeżeli nie stanowią dochodów (przychodów), o których mowa w ust. 3 pkt 1-4.

Nie ulega wątpliwości, że dywidendy wypłacane przez Spółkę są dochodami (przychodami) wymienionymi w art. 22 ust. 1, jednakże w analizowanej sprawie należy również mieć na względzie, że wypłaty dokonywane są/będą na rzecz bezpośredniego akcjonariusza Spółki czyli C.

Zgodnie z art. 26 ust. 1 ustawy o CIT:

Osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami, które dokonują wypłat należności z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1, są obowiązane jako płatnicy pobierać, z zastrzeżeniem ust. 2, 2b, 2d i 2e, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat, z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a-1e. Zastosowanie stawki podatku wynikającej z właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania albo niepobranie podatku zgodnie z taką umową jest możliwe pod warunkiem udokumentowania siedziby podatnika dla celów podatkowych uzyskanym od podatnika certyfikatem rezydencji. Przy weryfikacji warunków zastosowania stawki podatku innej niż określona w art. 21 ust. 1 lub art. 22 ust. 1, zwolnienia lub warunków niepobrania podatku, wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania, płatnik jest obowiązany do dochowania należytej staranności. Przy ocenie dochowania należytej staranności uwzględnia się charakter, skalę działalności prowadzonej przez płatnika oraz powiązania w rozumieniu art. 11a ust. 1 pkt 5 płatnika z podatnikiem.

W konsekwencji w dniu dokonania wypłaty, zgodnie z tym przepisem, powstanie obowiązek podatkowy wobec węgierskiej spółki C. jako podatnika.

Mając na uwadze powyższe zwolnienie, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 58 ustawy o CIT nie może mieć zastosowania względem Funduszu, ponieważ w przedstawionej sprawie nie posiada on statusu podatnika podatku dochodowego. Nie ma przy tym znaczenia, że Fundusz będzie rzeczywistym właścicielem dywidendy, ponieważ o statusie podatnika decyduje fakt uzyskiwania przychodów (dochodów) a nie posiadanie statusu beneficial owner.

W tym przypadku podatnikiem jest węgierska spółka C., gdyż to jej jest wypłacana dywidenda jako akcjonariuszowi polskiej spółki B. Zatem jedynie wobec węgierskiej spółki C. jako podatnika możliwe mogłoby być rozpatrywanie zasad opodatkowania/zwolnienia wypłacanej dywidendy. Z kolei wnioskodawca, jako fundusz inwestycyjny nie posiadający statusu podatnika względem wypłacanej dywidendy nie może korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 58 ustawy CIT.

Powyższe stanowisko potwierdza Ministerstwo Finansów w aktualnym projekcie Objaśnień podatkowych z 25 września 2023 r. dotyczącym poboru podatku u źródła. Z pkt 2.3. powyższego projektu wynika, że stosowanie koncepcji "look-through approach" (czyli ustalania przez organ podatkowy, kto jest rzeczywistym właścicielem należności w sytuacji, gdy podmiot uzyskujący taką należność nie jest jej rzeczywistym właścicielem) nie znajduje uzasadnienia ani w przepisach ustawy o CIT, ani w przepisach Ordynacji podatkowej. Ministerstwo Finansów powołując się na orzecznictwo TSUE oraz NSA stwierdziło, że można i należy uznać, że organy podatkowe nie są - co do zasady - zobowiązane do stosowania tej koncepcji.

Należy zauważyć, że stanowisko Ministerstwa Finansów w odniesieniu do koncepcji look through approach zmieniło się w porównaniu do poglądów przedstawionych w projekcie Objaśnień podatkowych z 19 czerwca 2019 r. dotyczącym zasad poboru podatku u źródła, z których wynikało, że w niektórych sytuacjach ostateczni odbiorcy należności (m.in. z tytułu dywidendy) mają status rzeczywistego właściciela i w związku z tym to oni, z pominięciem podmiotu pośredniczącego mogą korzystać ze zwolnienia z podatku u źródła.

Zatem, Państwa stanowisko w zakresie zagadnienia objętego pytaniem nr 1 jest nieprawidłowe.

Odstąpiono od rozpatrywania zagadnienia objętego pytaniem nr 2, ponieważ jest to pytanie warunkowe, uzależnione od potwierdzenia, że przychody Funduszu korzystają ze zwolnienia w podatku CIT.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

* stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia;

* zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Państwa i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanego przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona interpretacja traci swoją aktualność.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

* Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl