0114-KDIP2-1.4010.207.2020.1.KS - Rozliczenia CIT przez podatnika korzystającego ze zwolnienia dochodu przeznaczonego na cele statutowe.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 19 sierpnia 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP2-1.4010.207.2020.1.KS Rozliczenia CIT przez podatnika korzystającego ze zwolnienia dochodu przeznaczonego na cele statutowe.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z 5 czerwca 2020 r. (data wpływu 15 czerwca 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie:

* braku wystąpienia obowiązku podatkowego w przypadku poniesienia straty w danym roku podatkowym, przy braku istnienia niewydatkowanego wcześniej dochodu z lat poprzednich zadeklarowanego jako wolny od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 p.d.o.p. -jest prawidłowe,

* stwierdzenia nadpłaty w sytuacji, gdy mimo straty w latach 2015 - 2019 oraz braku istnienia niewydatkowanego wcześniej dochodu z lat poprzednich zadeklarowanego jako wolny od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 p.d.o.p., Wnioskodawca w latach 2015-2019 uiszczał zaliczki na podatek dochodowy od osób prawnych od wskazanych we wniosku wpłat/wydatków na cele niezwiązane z działalnością statutową - jest prawidłowe,

* powstania obowiązku podatkowego od równowartości dochodu, przeznaczonego na pokrycie kosztów niezwiązanych z działalnością statutową tj. na PFRON, reprezentację, nieobowiązkowe składki członkowskie, grzywny i kary, darowizny, w przypadku poniesienia straty w następnych latach podatkowych, przy istnieniu niewydatkowanego wcześniej dochodu wolnego od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 p.d.o.p. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 czerwca 2020 r. do tutejszego organu wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych, w zakresie zobowiązań podatkowych podmiotów prowadzących działalność określoną w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

A (dalej: "Wnioskodawca" lub "Instytut") jest instytutem badawczym w rozumieniu art. 1 ust. 1 ustawy z dnia 30 kwietnia 2010 r. o instytutach badawczych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1350 z późn. zm.). Wnioskodawca posiada status państwowego instytutu badawczego w rozumieniu art. 21 ust. 1 ww. ustawy.

Celem statutowym Instytutu jest prowadzenie działalności naukowej w zakresie: prowadzenia badań naukowych i prac rozwojowych, przystosowywania wyników badań naukowych i prac rozwojowych do potrzeb praktyki, wdrażania wyników badań naukowych i prac rozwojowych. Działania Instytutu polegają na zapewnieniu bezpieczeństwa państwu w zakresie gospodarki zasobami surowców mineralnych i wód podziemnych, monitorowaniu stanu środowiska geologicznego i ostrzeganiu o zagrożeniach naturalnych.

Większość dochodu, oprócz niżej wskazanych wydatków, Instytut przeznacza na cele statutowe, co kwalifikuje go do korzystania ze zwolnienia przedmiotowego wymienionego w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 1406, dalej p.d.o.p.).

Wnioskodawca ponosi również wydatki niezwiązane z celem statutowym tj. na Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych (zgodnie z art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych - tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 426, dalej PFRON), na reprezentację, nieobowiązkowe składki członkowskie, grzywny i kary oraz darowizny.

Zgodnie z art. 16 ust. 1 p.d.o.p. wydatków na PFRON, na reprezentację, nieobowiązkowe składki członkowskie, grzywny i kary oraz darowizny nie uważa się za koszty uzyskania przychodów Wpływają one na zwiększenie dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych, w wyniku czego Instytut w latach 2015 - 2019 odprowadzał zaliczki na podatek dochodowy w wysokości 19% kwoty przedmiotowych wydatków, których dokonywał z bieżących środków otrzymanych na prowadzenie działalności statutowej: W 2015 r. dochód do opodatkowania wyniósł... zł, zapłacony podatek...zł.

W 2016 r. dochód do opodatkowania wyniósł...zł, zapłacony podatek...zł.

W 2017 r. dochód do opodatkowania wyniósł...zł, zapłacony podatek...zł.

W 2018 r. dochód do opodatkowania wyniósł...zł, zapłacony podatek...zł.

W 2019 r. dochód do opodatkowania wyniósł...zł, zapłacony podatek...zł.

W okresie ostatnich 5 latach działalność Instytutu nie jest dochodowa na swej działalności statutowej instytut ponosi stratę:

W 2015 strata na działalności statutowej wyniosła...zł.

W 2016 strata na działalności statutowej wyniosła...zł.

W 2017 strata na działalności statutowej wyniosła...zł.

W 2018 strata na działalności statutowej wyniosła...zł.

W 2019 strata na działalności statutowej wyniosła...zł.

Stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 p.d.o.p., przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich dochód ten został osiągnięty. Z art. 7 ust. 2 p.d.o.p. wynika, że dochodem jest, z zastrzeżeniem art. 10 i 11 nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą. Wnioskodawca wskazuje, że powstałe w latach od 2015 do 2019 r. straty wystąpiły zarówno przed jak i po wyłączeniu wydatków z tytułu opłat na PFRON, reprezentację, nieobowiązkowe składki członkowskie, grzywny kary, darowizny.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

1. Czy w momencie poniesienia przez Instytut straty podatkowej, przy niewystępowaniu wcześniej dochodu, wydatki ponoszone na pokrycie kosztów niezwiązanych z działalnością statutową tj. na PFRON, reprezentację, nieobowiązkowe składki członkowskie, grzywny i kary, darowizny, podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych?

2. W przypadku udzielenia odpowiedzi przeczącej na pytanie 1, czy uiszczone w latach 2015-2019 zaliczki na podatek dochodowy od osób prawnych od wskazanych we wniosku wpłat/wydatków, skorygowane deklaracjami podatkowymi CIT-8 odrębnie za każdy rok, będą stanowiły nadpłatę w rozumieniu art. 72 § 1 Ordynacji podatkowej?

3. Czy w momencie poniesienia straty podatkowej (hipotetycznie) w latach przyszłych przy niewydatkowanym wcześniej uzyskanym dochodzie wolnym - na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy o CIT, wydatki ponoszone na cele niezwiązane z działalnością statutową z tytułu: PFRON, reprezentacji, nieobowiązkowych składek członkowskich, kar i darowizny, które podlegają opodatkowaniu podatkiem chochołowym od osób prawnych, mogą pomniejszyć kwotę dochodu wcześniej niewydatkowanego (przeznaczonego do wydatkowania na cele statutowe w latach następnych) w roku poniesienia straty podatkowej?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z art. 7 ust. 1 p.d.o.p. przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym jest dochód stanowiący sumę dochodu osiągniętego z zysków kapitałowych oraz dochodu osiągniętego z innych źródeł przychodów. W przypadkach, o których mowa w art. 21, art. 22 i art. 24b, przedmiotem opodatkowania jest przychód. Dochodem ze źródła przychodów co do zasady jest nadwyżka sumy przychodów uzyskanych z tego źródła przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Stosownie natomiast do treści art. 7 ust. 2 p.d.o.p., jeżeli koszty uzyskania przychodów przekraczają sumę przychodów, różnica jest stratą ze źródła przychodów.

Dochód podatkowy może być przedmiotem zwolnienia z opodatkowania. Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 p.d.o.p. wolne od podatku są dochody podatników, z zastrzeżeniem ust. 1c, których celem statutowym jest działalność naukowa, naukowo - techniczna, oświatowa, w tym również polegająca na kształceniu studentów, kulturalna, w zakresie kultury fizycznej i sportu, ochrony środowiska, wspierania inicjatyw społecznych na rzecz budowy dróg i sieci telekomunikacyjnej na wsi oraz zaopatrzenia wsi w wodę, dobroczynności, ochrony zdrowia i pomocy społecznej, rehabilitacji zawodowej i społecznej inwalidów oraz kultu religijnego - w części przeznaczonej na te cele.

Stosownie natomiast do treści art. 17 ust. 1b p.d.o.p., warunkiem zwolnienia jest przeznaczenie dochodu na cele statutowe lub inne cele określone w tym przepisie, ma zastosowanie, jeżeli dochód jest przeznaczony i - bez względu na termin - wydatkowany na cele określone w tym przepisie, w tym także na nabycie środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych służących bezpośrednio realizacji tych celów oraz na opłacenie podatków niestanowiących kosztu uzyskania przychodu, z zastrzeżeniem ust. 1 pkt 5a.

Mając na uwadze treść ww. przepisów oraz biorąc pod uwagę, że podstawową działalnością Instytutu jest działalność naukowa w zakresie prowadzenia badań naukowych prac rozwojowych z zakresu geologii i górnictwa oraz zadań państwowej służby geologicznej i państwowej służby hydrogeologicznej, Wnioskodawca, w przypadku uzyskania dochodu i przeznaczenia go na cel statutowy (działalność naukowa), korzysta ze zwolnienia przedmiotowego w podatku dochodowym od osób prawnych.

Mając na uwadze treść ww. przepisów oraz biorąc pod uwagę, że podstawową działalnością Instytutu jest działalność naukowa w zakresie prowadzenia badań naukowych prac rozwojowych z zakresu geologii i górnictwa, Wnioskodawca, w przypadku uzyskania dochodu i przeznaczenia go na cel statutowy (działalność naukowa), korzysta ze zwolnienia przedmiotowego w podatku dochodowym od osób prawnych.

Zgodnie z powyższą regulacją wolne od podatku są dochody, w części przeznaczonej na cele statutowe, natomiast wydatki od opłat na PFRON, reprezentację, nieobowiązkowe składki członkowskie, kary, darowizny wpływają na zwiększenie osiągniętego dochodu w rozumieniu p.d.o.p., gdyż dochód ten nie jest wolny od podatku w myśl art. 17 ust. 4 pkt 1 w związku z art. 17 ust. 1b p.d.o.p. z uwagi na jego przeznaczenie (nie statutowe).

Wskazać należy, że ww. wydatki nie stanowią również kosztów uzyskania przychodów. Zgodnie bowiem z treścią art. 16 ust. 1 pkt 36 p.d.o.p. wydatków za PFRON nie uważa się za koszty uzyskania przychodów. Tak samo w przypadku reprezentacji (art. 16 ust. 1 pkt 28 p.d.o.p.), nieobowiązkowych składek członkowskich (art. 16 ust. 1 pkt 37 p.d.o.p.), grzywien i kar (art. 16 ust. 1 pkt 18 p.d.o.p.) i darowizn (art. 16 ust. 1 pkt 14 p.d.o.p.).

Reasumując w przypadku poniesienia wydatków niestanowiących kosztów uzyskania przychodu i nieuznanych za poniesione na cele statutowe podatnika ich równowartość nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 p.d.o.p. i wpływa na zwiększenie dochodu podlegającego opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Dodatkowo Wnioskodawca wskazuje, że stosownie do art. 72 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia sierpnia 1997 r. - Ordynacji podatkowej (tekst jedn.: Dz. U. z 2020 r. poz. 1325) za nadpłatę uważa się kwotę nadpłaconego lub nienależnie zapłaconego podatku. Mając powyższe na uwadze, zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 1) W przypadku poniesienia straty w danych roku podatkowym, przy braku istnienia niewydatkowanego wcześniej dochodu z lat poprzednich zadeklarowanego jako wolny od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 p.d.o.p. i przeznaczonego do wydatkowania w latach następnych, wydatki na cele niezwiązane z działalnością statutową nie podlegają opodatkowaniem podatkiem dochodowym od osób prawnych.

Ad. 2) Mając na uwadze odpowiedź powyżej, oraz biorąc pod uwagę okoliczność, że Wnioskodawca mimo straty w latach 2015 - 2019 oraz braku istnienia niewydatkowanego wcześniej dochodu z lat poprzednich, uiszczał w latach 2015-2019 zaliczki na podatek dochodowy od osób prawnych od wskazanych we wniosków wpłat/wydatków na cele niezwiązane z działalnością statutową, zapłacony podatek stanowi nadpłatę w rozumieniu art. 72 § 1 ustawy z dnia sierpnia 1997 r. - Ordynacji podatkowej (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 201 z późn. zm).

Ad.3) W przypadku poniesienia straty w następnych latach podatkowych, przy istnieniu niewydatkowanego wcześniej dochodu wolnego od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 p.d.o.p., wydatki poniesione na cele niezwiązane z działalnością statutową (PFRON, nieobowiązkowe składki członkowskie, kary, darowizny) podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób prawnych. Wydatki te jako stanowiące dochód podlegający opodatkowaniu, w roku poniesienia straty, pomniejszają kwotę niewydatkowanego wcześniej dochodu zadeklarowanego jako dochód wolny (art. 17 ust. 1 pkt 4 p.d.o.p. i przeznaczonego do wydatkowania w latach następnych.

Instytut wskazuje, że ww. stanowisko znajduje uzasadnienie w Interpretacjach Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej: znak 0111-KDlB2-1.4010.501.2019.1.MJ z 8 listopada 2019 r.;IBPB-1-3/4510-415/15/APO z 27 listopada 2015 r.; 0111-KDIB2-1.4010.420.2019.1.MJ z 8 listopada 2019 r.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego w zakresie:

* braku wystąpienia obowiązku podatkowego w przypadku poniesienia straty w danym roku podatkowym, przy braku istnienia niewydatkowanego wcześniej dochodu z lat poprzednich zadeklarowanego jako wolny od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 p.d.o.p. - jest prawidłowe,

* stwierdzenia nadpłaty w sytuacji, gdy mimo straty w latach 2015 - 2019 oraz braku istnienia niewydatkowanego wcześniej dochodu z lat poprzednich zadeklarowanego jako wolny od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 p.d.o.p., Wnioskodawca w latach 2015-2019 uiszczał zaliczki na podatek dochodowy od osób prawnych od wskazanych we wniosku wpłat/wydatków na cele niezwiązane z działalnością statutową - jest prawidłowe,

* powstania obowiązku podatkowego od równowartości dochodu, przeznaczonego na pokrycie kosztów niezwiązanych z działalnością statutową tj. na PFRON, reprezentację, nieobowiązkowe składki członkowskie, grzywny i kary, darowizny, w przypadku poniesienia straty w następnych latach podatkowych, przy istnieniu niewydatkowanego wcześniej dochodu wolnego od opodatkowania na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 p.d.o.p. - jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pyt. 1-3.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia oraz zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 i 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl