0114-KDIP2-1.4010.111.2020.1.KS - Opodatkowanie u źródła wypłaty odsetek.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 czerwca 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP2-1.4010.111.2020.1.KS Opodatkowanie u źródła wypłaty odsetek.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 marca 2020 r. (data wpływu 12 marca 2020 r.) uzupełnionym pismem z dnia 9 czerwca 2020 r. (data nadania 9 czerwca 2020 r., data wpływu 9 czerwca 2020 r.) na wezwanie nr 0114-KDIP2-1.4010.111.2020.1.KS z dnia 1 czerwca 2020 r. (data nadania 1 czerwca 2020 r., data odbioru 2 czerwca 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy:

* Wnioskodawca, jako płatnik podatku u źródła, przy wypłacie Odsetek na rzecz A. może przyjąć, że do Odsetek wypłacanych na rzecz A. będzie miała zastosowanie obniżona stawka 10% podatku u źródła wynikająca z art. 11 ust. 2 UPO - jest prawidłowe,

* w przypadku, gdy wypłata Odsetek nastąpi do 30 czerwca 2020 r. włącznie, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do poboru podatku u źródła według stawki podstawowej od nadwyżki kwoty wypłaconych Odsetek ponad 2 000 000 zł - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 marca 2020 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie ustalenia czy Wnioskodawca, jako płatnik podatku u źródła, przy wypłacie Odsetek na rzecz A. może przyjąć, że do Odsetek wypłacanych na rzecz A. będzie miała zastosowanie obniżona stawka 10% podatku u źródła wynikająca z art. 11 ust. 2 UPO oraz czy w przypadku, gdy wypłata Odsetek nastąpi do 30 czerwca 2020 r. włącznie, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do poboru podatku u źródła według stawki podstawowej od nadwyżki kwoty wypłaconych Odsetek ponad 2 000 000 zł.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

B. Spółka akcyjna (dalej: "Wnioskodawca") jest polskim rezydentem podatkowym spółką akcyjną prowadzącą w Polsce działalność w zakresie pośrednictwa ubezpieczeniowego. Wnioskodawca jest podatnikiem VAT czynnym.

Wnioskodawca jest stroną umowy o udzielenie finansowania - Facility Agreement (dalej: "Facility Agreement"). Na podstawie Facility Agreement, pięć podmiotów udzieliło Wnioskodawcy pożyczki (dalej: "Pożyczka"). Pożyczka została udzielona Wnioskodawcy w celu sfinansowania transakcji zakupu zorganizowanej części przedsiębiorstwa spółki C. Spółka akcyjna.

Jednym z pożyczkodawców, który udzielił Wnioskodawcy Pożyczki na podstawie Facility Agreement jest A z siedzibą w Irlandii (dalej: "A").

Wnioskodawca do 30 czerwca 2020 r. planuje dokonać wypłaty odsetek od Pożyczki na rzecz A (dalej: "Odsetki"). W przyszłości na rzecz A będą dokonywane dalsze wypłaty Odsetek.

1. Status prawny A. na gruncie prawa irlandzkiego

A. jest irlandzką spółką mającą formę prawną tzw. spółki z wyznaczoną działalnością o ograniczonej odpowiedzialności (Designated Activity Company Limited by Shares), która została zarejestrowana 2017 r. w irlandzkim rejestrze spółek (Registrar of Companies).

Zgodnie z irlandzką ustawą o spółkach z 2014 r. (the Companies Act 2014; dalej: "Ustawa o Spółkach"), spółka działająca w formie Designated Activity Company może prowadzić działalność wyłącznie w zakresie wskazanym w memorandum. Memorandum wraz z umową spółki tworzy dokument założycielski takiej spółki (constitution). Zakres działalności A został określony w memorandum A, które zawiera 38 pozycji dotyczących przedmiotów działalności. Podstawowym przedmiotem działalności A jest:

* emitowanie instrumentów finansowych;

* nabywanie aktywów finansowych; oraz

* zawieranie innych zgodnych z prawem porozumień.

A. została utworzona jako spółka celowa (special purpose vehicle, dalej: "SPV") dla celów prowadzenia działalności inwestycyjnej ukierunkowanej na osiąganie zysków przez inwestora - D. z siedzibą na Kajmanach.

Regulacje dotyczące powstania i działalności A znajdują się w Części 16 Ustawy o Spółkach, która jest jedyną ustawą dotyczącą działalności Designated Activity Companies w Irlandii.

2. Status A na gruncie podatku dochodowego

A. jest rezydentem podatkowym Irlandii, którego dochody co do zasady podlegają opodatkowaniu w Irlandii. Niemniej jednak, A. posiada status tzw. kwalifikowanej spółki (qualified company) na gruncie Artykułu 110 irlandzkiej ustawy Taxes Consolidated Act, 1997.

Zgodnie z prawem irlandzkim, spółki posiadające status tzw. kwalifikowanej spółki na podstawie Artykułu 110 są irlandzkimi SPV które posiadają i/lub zarządzają "kwalifikowanymi aktywami" ("quallfied assets") i spełniają określone wymogi. Posiadanie statusu tzw. kwalifikowanej spółki na podstawie Artykułu 110 pozwala na skorzystanie przez taką kwalifikowaną spółkę ze specjalnego, korzystnego reżimu opodatkowania jej zysków.

Zgodnie z powyższym korzystnym reżimem opodatkowania, SPV może odliczyć kwoty płatności na rzecz inwestora dokonywane na podstawie tzw. Profit Participation Note od podstawy opodatkowania. Rozwiązanie to jest stosowane powszechnie przez irlandzkie tzw. kwalifikowane spółki (takie jak A). Tzw. Profit Participation Note jest rodzajem pożyczki wewnętrznej udzielonej przez inwestora na rzecz spółki, której oprocentowanie może być dostosowane w celu pokrycia całości zysku danej spółki. Spółka (SPV) może potraktować odsetki od takiej "wewnętrznej" pożyczki jako wydatek (odliczany od podstawy opodatkowania) a nie jako dystrybucja zysków (która nie jest odliczana od podstawy opodatkowania), przez co zyski takiej SPV wypłacone na rzecz inwestora nie są efektywnie opodatkowane w Irlandii.

3. Działalność A

Aktywność gospodarcza A skupia się na inwestowaniu w instrumenty dłużne, instrumenty kapitałowe podmiotów zawierających umowy reasekuracji oraz udziały kapitałowe spółek ubezpieczeniowych. Podstawowe decyzje co do strategii inwestycyjnej A podejmuje menedżer inwestycyjny (investment manager), którym jest E z siedzibą w Wielkiej Brytanii (dalej: "E").

A. prowadzi zatem działalność gospodarczą w kraju siedziby - tj. w Irlandii - i uzyskuje przychody oraz ponosi koszty działalności inwestycyjnej, które wykazuje w swoim rachunku podatkowym w Irlandii takie jak wynagrodzenie menedżera inwestycyjnego (A jest irlandzkim rezydentem podatkowym). Udzielenie Pożyczki nastąpiło w ramach działalności inwestycyjnej A, która obejmuje inwestowanie zgromadzonych aktywów w celu maksymalizacji zysków dla inwestora. Otrzymane Odsetki powiększą aktywa A, które były źródłem Pożyczki udzielonej Wnioskodawcy.

A. na dzień 31 grudnia 2018 r. posiadał aktywa o wartości 144.579.065 USD, nadzór nad którymi to aktywami sprawuje podmiot zewnętrzny - powiernik (custodian). Powiernikiem A jest F. Do obowiązków powiernika należy m.in. przechowywanie aktywów A.

4. Pozostałe kwestie

Na moment wypłaty Odsetek, Wnioskodawca będzie w posiadaniu ważnego certyfikatu rezydencji A wydanego przez irlandzkie władze podatkowe.

Jednocześnie, w wykonaniu obowiązku wynikającego z art. 14b 3a Ordynacji podatkowej, Wnioskodawca wskazuje dane identyfikujące A.

Pismem z dnia 9 czerwca 2020 r. Wnioskodawca uzupełnił opis zdarzenia przyszłego wskazując:

* A samodzielnie decyduje o przeznaczeniu Odsetek. Decyzje co do strategii inwestycyjnej A podejmuje co prawda menedżer inwestycyjny (E), lecz menedżer ten zawsze działa (tj. podejmuje decyzje inwestycyjne) w imieniu i na rzecz A. Ewentualne ryzyko inwestycyjne również ponosi A;

* z uwagi na profil działalności A (jakim jest działalność o charakterze inwestycyjnym), A nie jest podmiotem, który bezpośrednio przekazywałby na rzecz inwestora otrzymane należności wynikające z dokonanych inwestycji (w tym z Odsetek). Co prawda, w przypadku A, poprzez mechanizm Profit Participation Note inwestor otrzymuje od A nie kwotę Odsetek, lecz całościowy zysk A za dany okres. Zysk A jest jednak wypadkową wielu czynników (np. trafności innych inwestycji poczynionych przez A). Z uwagi np. na poniesienia strat na niektórych inwestycjach, zysk może być niższy niż suma dochodów z inwestycji rentownych. W skrajnym wypadku może on nie wystąpić wcale, mimo iż A otrzyma Odsetki od Wnioskodawcy;

* ryzyko ekonomiczne związane z utratą Odsetek również obciąża A. Jeżeli Odsetki zostałyby utracone (lub też Wnioskodawca nie zapłaciłby Odsetek na rzecz A), podmiotem poszkodowanym byłby właśnie A;

* A prowadzi działalność gospodarczą w kraju siedziby - tj. w Irlandii - i uzyskuje przychody oraz ponosi koszty działalności inwestycyjnej (takie jak m.in. koszty obsługi administracyjnej oraz koszty związane z wynagrodzeniem menedżera inwestycyjnego i depozytariusza), które wykazuje w swoim rachunku podatkowym w Irlandii (A jest irlandzkim rezydentem podatkowym). Otrzymane Odsetki powiększą aktywa A, które były źródłem Pożyczki udzielonej Wnioskodawcy.

W świetle powyższego, w ocenie Spółki, należałoby uznać, że A jako rezydent Irlandii i jako odbiorca wypłacanych przez Wnioskodawcę odsetek spełnia warunki niezbędne do uznania go za rzeczywistego właściciela przedmiotowych należności (odsetek), w rozumieniu art. 4a pkt 29 ustawy o CIT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy Wnioskodawca, jako płatnik podatku u źródła, przy wypłacie Odsetek na rzecz A może przyjąć, że do Odsetek wypłacanych na rzecz A będzie miała zastosowanie obniżona stawka 10% podatku u źródła wynikająca z art. 11 ust. 2 UPO?

2. Jeżeli do Odsetek wypłacanych na rzecz A będzie miała zastosowanie obniżona stawka 10% podatku u źródła wynikająca z art. 11 ust. 2 UPO - to czy w przypadku, gdy wypłata Odsetek nastąpi do 30 czerwca 2020 r. włącznie, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do poboru podatku u źródła według stawki podstawowej od nadwyżki kwoty wypłaconych Odsetek ponad 2 000 000 zł?

Zdaniem Wnioskodawcy:

* Wnioskodawca, jako płatnik podatku u źródła, przy wypłacie Odsetek na rzecz A może przyjąć, że do Odsetek wypłacanych na rzecz A będzie miała zastosowanie obniżona stawka 10% podatku u źródła wynikająca z art. 11 ust. 2 UPO;

* w przypadku, gdy wypłata Odsetek nastąpi do 30 czerwca 2020 r. włącznie, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do poboru podatku u źródła według stawki podstawowej od nadwyżki kwoty wypłaconych Odsetek ponad 2 000 000 zł.

UZASADNIENIE stanowiska Wnioskodawcy w zakresie pytań 1 i 2

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT, podatek dochodowy z tytułu uzyskanych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przez podatników, o których mowa w art. 3 ust. 2, przychodów z odsetek, z praw autorskich lub praw pokrewnych, z praw do projektów wynalazczych, znaków towarowych i wzorów zdobniczych, w tym również ze sprzedaży tych praw, z należności za udostępnienie tajemnicy receptury lub procesu produkcyjnego, za użytkowanie lub prawo do użytkowania urządzenia przemysłowego, w tym także środka transportu, urządzenia handlowego lub naukowego, za informacje związane ze zdobytym doświadczeniem w dziedzinie przemysłowej, handlowej lub naukowej (know-how) - ustala się w wysokości 20% przychodów. Przepis ten stosuje się z uwzględnieniem umów w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, których stroną jest Rzeczpospolita Polska (art. 21 ust. 2 ustawy o CIT).

Nie ulega wątpliwości, że Odsetki wypłacane na rzecz A są należnościami, które objęte są zakresem zastosowania art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT.

Niemniej jednak, ustawa o CIT w art. 21 ust. 2 przewiduje, że przepis art. 21 ust. 1 pkt 1 ustawy o CIT powinno się stosować z uwzględnieniem UPO.

Na podstawie art. 11 ust. 1 UPO, odsetki które powstają w Umawiającym się Państwie i są wypłacane osobie mającej miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, mogą być opodatkowane w tym drugim Państwie.

Jednakże, takie odsetki mogą być także opodatkowane w tym Umawiającym się Państwie, w którym powstają, i zgodnie z prawem tego Państwa, ale jeżeli osoba uprawniona do odsetek ma miejsce zamieszkania lub siedzibę w drugim Umawiającym się Państwie, to podatek w ten sposób ustalony nie może przekroczyć 10 procent kwoty brutto tych odsetek. Właściwe organy Umawiających się Państw ustalą, w drodze wzajemnego porozumienia, sposób stosowania tego ograniczenia (art. 11 ust. 2 UPO).

Jednocześnie, w świetle art. 11 ust. 6 UPO, uważa się, że odsetki powstają w Umawiającym się Państwie, gdy płatnikiem jest to Państwo, jego jednostka terytorialna, władza lokalna lub osoba mająca w tym Państwie miejsce zamieszkania lub siedzibę. Jeżeli jednak osoba wypłacająca odsetki, bez względu na to, czy ma ona miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie, posiada w Umawiającym się Państwie zakład lub stałą placówkę, w związku z działalnością których powstało zadłużenie, z tytułu którego są wypłacane odsetki, i zapłata tych odsetek jest ponoszona przez ten zakład lub stałą placówkę, to uważa się, że odsetki takie powstają w Państwie, w którym położony jest zakład lub stała placówka.

Nie ulega wątpliwości, że w myśl art. 11 ust. 6 UPO Odsetki powstają w Polsce. Osobą wypłacającą Odsetki jest bowiem Wnioskodawca - polski rezydent podatkowy.

Zatem aby ustalić czy A może skorzystać z obniżonej stawki WHT wynikającej z UPO należałoby ustalić:

* czy A jest "osobą mającą miejsce zamieszkania lub siedzibę w Irlandii" w rozumieniu UPO, oraz

* czy A jest osobą uprawnioną do Odsetek w rozumieniu UPO.

a. A jako "osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Irlandii" w rozumieniu UPO

W myśl art. 3 ust. 1 lit. d UPO, określenie "osoba" obejmuje osobę fizyczną, spółkę oraz każde inne zrzeszenie osób.

Jednocześnie, w rozumieniu art. 4 ust. 1 UPO określenie "osoba mająca miejsce zamieszkania lub siedzibę w Umawiającym się Państwie" w rozumieniu UPO oznacza każdą osobę, która zgodnie z prawem tego Państwa podlega tam opodatkowaniu z uwagi na jej miejsce zamieszkania, pobytu, siedzibę, miejsce zarządu albo inne kryterium o podobnym charakterze. Jednakże określenie to nie obejmuje żadnej osoby, która podlega opodatkowaniu w tym Państwie z tytułu dochodu osiąganego ze źródeł położonych tylko w tym Państwie.

A jest osobą prawną z siedzibą na terytorium Irlandii. Posiada osobowość prawną i jest podatnikiem irlandzkiego podatku dochodowego. W konsekwencji, zdaniem Wnioskodawcy nie powinno ulegać wątpliwości, że A jest "osobą mającą miejsce zamieszkania w Irlandii" w rozumieniu UPO.

Fakt posiadania przez A statusu "osoby mającej miejsce zamieszkania w Irlandii" w rozumieniu UPO będzie potwierdzony certyfikatem rezydencji ważnym na moment wypłaty Odsetek (tj. ważnym w 2020 r.).

b. A jako osoba uprawniona do Odsetek w rozumieniu UPO

Jak wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, aktywność gospodarcza A skupia się na inwestowaniu w instrumenty dłużne, instrumenty kapitałowe podmiotów zawierających umowy reasekuracji oraz udziały kapitałowe spółek ubezpieczeniowych. Podstawowe decyzje co do strategii inwestycyjnej A podejmuje menedżer inwestycyjny (investment manager), którym jest E.

A prowadzi zatem działalność gospodarczą w kraju siedziby - tj. w Irlandii - i uzyskuje przychody oraz ponosi koszty działalności inwestycyjnej (takie jak m.in. koszty obsługi administracyjnej oraz koszty związane z wynagrodzeniem menedżera inwestycyjnego i depozytariusza), które wykazuje w swoim rachunku podatkowym w Irlandii (A jest irlandzkim rezydentem podatkowym). Otrzymane Odsetki powiększą aktywa A, które były źródłem Pożyczki udzielonej Wnioskodawcy.

Jednocześnie, A samodzielnie decyduje o przeznaczeniu Odsetek. Decyzje co do strategii inwestycyjnej A podejmuje co prawda menedżer inwestycyjny (E), lecz menedżer ten zawsze działa (tj. podejmuje decyzje inwestycyjne) w imieniu i na rzecz A. Ewentualne ryzyko inwestycyjne również ponosi A.

Co więcej, ryzyko ekonomiczne związane z utratą Odsetek również obciąża A. Jeżeli Odsetki zostałyby utracone (lub też Wnioskodawca nie zapłaciłby Odsetek na rzecz A), podmiotem poszkodowanym byłby właśnie A.

Jednocześnie, z uwagi na profil działalności A (jakim jest działalność o charakterze inwestycyjnym), A nie jest podmiotem który bezpośrednio przekazywałby na rzecz inwestora otrzymane należności wynikające z dokonanych inwestycji (w tym z Odsetek). Otrzymane wskutek inwestycji należności wpływają co prawda na wynik działalności inwestycyjnej A. Wynik ten natomiast wpływa na wysokość zysków, które są następnie dystrybuowane na rzecz inwestora (za pomocą tzw. Profit Participation Note).

Jednakże poprzez mechanizm Profit Participation Note inwestor otrzymuje od A nie kwotę Odsetek, lecz całościowy zysk A za dany okres. Zysk A jest jednak wypadkową wielu czynników (np. trafności innych inwestycji poczynionych przez A). Z uwagi np. na poniesienie strat na niektórych inwestycjach, zysk może być niższy niż suma dochodów z inwestycji rentownych. W skrajnym wypadku może on nie wystąpić wcale, mimo iż A otrzyma Odsetki od Wnioskodawcy.

W konsekwencji, w ocenie Wnioskodawcy, A można uznać za osobę uprawnioną do Odsetek w rozumieniu art. 11 ust. 2 UPO.

W świetle powyższego, wszystkie warunki niezbędne do zastosowania stawki 10% wynikającej z art. 11 ust. 2 UPO w przypadku wypłaty Odsetek na rzecz A zostaną spełnione.

Niezależnie od powyższego, na podstawie art. 26 ust. 2e ustawy o CIT obowiązującego od 1 stycznia 2019 r., jeżeli łączna kwota należności wpłacanych z tytułów wymienionych w art. 21 ust. 1 oraz art. 22 ust. 1 przekracza kwotę, o której mowa w ust. 1 (tj. 2 000 000 zł w roku kalendarzowym - przyp. Wnioskodawcy) osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne będące przedsiębiorcami są obowiązane jako płatnicy pobrać, z zastrzeżeniem ust. 2g, w dniu dokonania wypłaty zryczałtowany podatek dochodowy od tych wypłat według stawki podatku określonej w art. 21 ust. 1 lub art. 22 ust. 1 od nadwyżki ponad kwotę, o której mowa w ust. 1 (tj. 2 000 000 zł w roku kalendarzowym przyp. Wnioskodawcy):

1.

z uwzględnieniem odliczeń przewidzianych w art. 22 ust. 1a-le;

2.

bez możliwości niepobrania podatku na podstawie właściwej umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, a także bez uwzględniania zwolnień lub stawek wynikających z przepisów szczególnych lub umów o unikaniu podwójnego opodatkowania.

Powyższy przepis nakłada na płatników obowiązek poboru WHT według stawki podstawowej przy dokonywaniu wypłat przekraczających wskazany próg kwotowy (2 000 000 zł w roku kalendarzowym). Z literalnego brzmienia art. 26 ust. 2e ustawy o CIT wynika również, że ma on zastosowanie również w stosunku do dochodów (przychodów), w stosunku do których umowa o unikaniu podwójnego opodatkowania przewiduje obniżoną stawkę podatku. Obniżona stawka z art. 11 ust. 2 UPO jest bowiem "stawką wynikającą z (...) umów o unikaniu podwójnego opodatkowania", o której mowa w art. 26 ust. 2e ustawy o CIT.

W konsekwencji, w ocenie Wnioskodawcy, w związku z obowiązującą treścią art. 26 ust. 2e ustawy o CIT Wnioskodawca byłby co do zasady zobowiązany do poboru WHT według stawki podstawowej od nadwyżki kwoty wypłaconych Odsetek ponad 2 000 000 zł.

Jednocześnie:

* Rozporządzeniem z 31 grudnia zastosowanie art. 26e ustawy o CIT zostało zawieszone do 31 grudnia 2019 r. włącznie;

* następnie, rozporządzeniem Ministra Finansów z dnia 27 czerwca 2019 r. zmieniającego rozporządzenie w sprawie wyłączenia lub ograniczenia stosowania art. 26 ust. 2e ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2019 r. poz. 1203) zastosowanie art. 26e ustawy o CIT zostało zawieszone do 31 grudnia 2019 r. włącznie; oraz

* Rozporządzeniem z 23 grudnia zastosowanie art. 26e ustawy o CIT zostało zawieszone do 30 czerwca 2020 r. włącznie.

W konsekwencji, w ocenie Wnioskodawcy:

* Wnioskodawca, jako płatnik podatku u źródła, przy wypłacie Odsetek na rzecz A może przyjąć, że do Odsetek wypłacanych na rzecz A będzie miała zastosowanie obniżona stawka 10% podatku u źródła wynikająca z art. 11 ust. 2 UPO; oraz

* w przypadku, gdy wyplata Odsetek nastąpi do 30 czerwca 2020 r. włącznie, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do poboru podatku u źródła według stawki podstawowej od nadwyżki kwoty wypłaconych Odsetek ponad 2 000 000 zł.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie ustalenia czy:

* Wnioskodawca, jako płatnik podatku u źródła, przy wypłacie Odsetek na rzecz A może przyjąć, że do Odsetek wypłacanych na rzecz A będzie miała zastosowanie obniżona stawka 10% podatku u źródła wynikająca z art. 11 ust. 2 UPO - jest prawidłowe,

* w przypadku, gdy wypłata Odsetek nastąpi do 30 czerwca 2020 r. włącznie, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do poboru podatku u źródła według stawki podstawowej od nadwyżki kwoty wypłaconych Odsetek ponad 2 000 000 zł - jest prawidłowe.

Ad. 1

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie ustalenia, czy Wnioskodawca, jako płatnik podatku u źródła, przy wypłacie Odsetek na rzecz A może przyjąć, że do Odsetek wypłacanych na rzecz A będzie miała zastosowanie obniżona stawka 10% podatku u źródła wynikająca z art. 11 ust. 2 UPO organ uznała za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Ad. 2

Stanowisko Wnioskodawcy dotyczące przypadku, kiedy do Odsetek wypłacanych na rzecz A będzie miała zastosowanie obniżona stawka 10% podatku u źródła wynikająca z art. 11 ust. 2 UPO w zakresie ustalenia, czy, przy założeniu, że wypłata Odsetek nastąpi do 30 czerwca 2020 r. włącznie, Wnioskodawca nie będzie zobowiązany do poboru podatku u źródła według stawki podstawowej od nadwyżki kwoty wypłaconych Odsetek ponad

2 000 000 zł, organ uznał za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Końcowo wskazać należy, że przepis art. 26 ust. 1 ustawy o CIT nakłada na płatnika obowiązek dochowania należytej staranności przy weryfikacji warunków niepobrania podatku, zastosowania zwolnienia bądź obniżonej stawki podatku. Należy podkreślić, że należyta staranność w weryfikacji warunków niepobrania podatku, zastosowania zwolnienia bądź obniżonej stawki podatku wymagana jest po stronie płatnika bez względu na to, czy suma wypłat należności na rzecz jednego podatnika przekroczy w danym roku podatkowym kwotę 2 mln zł. Obowiązku tego nie wyłączają ani nie ograniczają przepisy Rozporządzenia z 23 grudnia 2019 r. (Dz. U. z 2018 r. poz. 2528).

Weryfikacja, o której mowa powyżej, powinna się zatem odbywać z należytą starannością. Obowiązek dochowania należytej staranności, o której mowa w art. 26 ust. 1 ustawy o CIT spoczywa na płatniku, który dokonując wypłaty nie pobiera podatku u źródła na podstawie umowy o unikaniu podwójnego opodatkowania, stosuje zwolnienie lub obniżoną stawkę.

Niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie problematyki będącej ściśle przedmiotem zapytania (zapytań) Wnioskodawcy. Treść pytania (pytań) wyznacza granice tematyczne wydanej interpretacji.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny (zdarzenie przyszłe) sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi. Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl