0114-KDIP1-3.4012.91.2020.1.PRM - Prawo do wystawienia i wydania faktury (faktury elektronicznej w formacie np. PDF) w przypadku, gdy nabywcą jest osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej lub rolnik ryczałtowy.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 marca 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-3.4012.91.2020.1.PRM Prawo do wystawienia i wydania faktury (faktury elektronicznej w formacie np. PDF) w przypadku, gdy nabywcą jest osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej lub rolnik ryczałtowy.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 lutego 2020 r. (data wpływu 10 lutego 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do wystawienia i wydania faktury (faktury elektronicznej w formacie np. PDF) w przypadku gdy nabywcą jest osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej lub rolnik ryczałtowy - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 lutego 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do wystawienia i wydania faktury (faktury elektronicznej w formacie np. PDF) w przypadku gdy nabywcą jest osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej lub rolnik ryczałtowy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny oraz następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka (dalej: "Spółka" lub "Wnioskodawca") prowadzi działalność gospodarczą głównie w zakresie sprzedaży detalicznej towarów na terytorium Polski. Działalność handlowa Wnioskodawcy jest prowadzona oprócz sklepów wielkopowierzchniowych również na stacjach benzynowych, na których prowadzona jest sprzedaż detaliczna, głównie paliw i gazu LPG (dalej: "paliwa") służących do napędu pojazdów. Sprzedaż paliw realizowana jest zarówno na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej/rolników ryczałtowych, jak i podmiotów prowadzących działalność gospodarczą.

Z uwagi na dynamiczny rozwój technologii mobilnych Spółka planuje wdrożyć na stacjach paliw nowy mechanizm pobierania płatności oraz przekazywania dokumentów potwierdzających zakup paliwa. Rozwiązanie, które planuje wprowadzić Spółka będzie umożliwiało klientowi - nabywcy paliwa - dokonanie płatności w systemie pre-paid, tzn. klient przed zatankowaniem pojazdu będzie dokonywał samoobsługowej płatności za paliwo bezpośrednio przy dystrybutorze za pośrednictwem aplikacji mobilnej Spółki, zainstalowanej na swoim smartfonie. W tym celu, Wnioskodawca udostępni klientowi w istniejącej już aplikacji mobilnej A. nową funkcjonalność, umożliwiającą z jednej strony realizację płatności na stacjach Wnioskodawcy, z drugiej strony umożliwiającą klientowi otrzymanie dokumentu potwierdzającego zakup paliwa (dalej: "aplikacja B.").

Poniżej Wnioskodawca przedstawia szczegółowy opis działania aplikacji B., za pośrednictwem której klienci będą mogli dokonywać zakupów paliwa na stacjach Wnioskodawcy.

Aplikacja B., która jest częścią aplikacji A., będzie dostępna jedynie dla tych klientów, którzy uprzednio pobiorą i zainstalują na swoich smartfonach aplikację A., a następnie włączą moduł B. W celu skorzystania z aplikacji B. niezbędna będzie rejestracja profilu klienta oraz akceptacja regulaminu korzystania z aplikacji. W regulaminie korzystania z aplikacji B. Wnioskodawca zawrze m.in. postanowienie, zgodnie z którym nabywca paliwa - klient - wyraża zgodę na otrzymywanie faktur elektronicznych w formie pliku, np. PDF, które będą dokumentować transakcje sprzedaży paliwa na stacji Wnioskodawcy z użyciem płatności mobilnej. Faktury będą przekazywane klientowi na adres e-mail wskazany przez klienta podczas rejestracji konta użytkownika. Przekazanie klientowi faktury oznacza jednocześnie, że klient nie otrzyma paragonu dokumentującego transakcję sprzedaży paliwa.

Podczas rejestracji konta, w celu korzystania z aplikacji, klient będzie także zobowiązany do podania m.in. następujących danych: adresu/ów e-mail, numeru telefonu oraz ustanowienia własnego numeru PIN dla celów autoryzacji płatności mobilnych (numer ten będzie używany wyłącznie do autoryzacji płatności przez aplikację A.). Aplikacja B. będzie umożliwiała posiadanie kilku profili klienta, w zależności od tego, czy klient będzie dokonywał zakupu paliwa dla potrzeb własnych/indywidualnych, czy też firmowych/związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Klient po zalogowaniu się do aplikacji B., wybraniu sekcji tankowania i odpowiedniego profilu, będzie zobowiązany do zeskanowania kodu (...) znajdującego się na dystrybutorze, przez który możliwy jest zakup paliwa poprzez płatność w aplikacji A. (zeskanowanie kodu (...) wymaga aktywacji funkcji GPS w smartfonie i ma na celu umożliwienie identyfikacji konkretnego dystrybutora, z którego zamierza skorzystać klient). Po zeskanowaniu kodu (...) nastąpi zdalna weryfikacja poprawności działania dystrybutora i dopiero wówczas klient wskaże właściwą kartę z portfela (...) (narzędzia umożliwiającego realizację szybkich płatności) lub też dostępny e-Bon rabatowy, numer rejestracyjny pojazdu (opcjonalnie), a także kwotę, jaką ma zamiar przeznaczyć na zakup paliwa. Potwierdzenie zadeklarowanej kwoty przeznaczonej na zakup paliwa nastąpi poprzez wpisanie numeru PIN dla płatności mobilnych w aplikacji A. W przypadku poprawnej weryfikacji kodu PIN i dostępności środków, rachunek bankowy karty klienta, znajdującej się w portfelu (...), zostanie obciążony do wysokości zadeklarowanej kwoty i klient zostanie poinformowany w aplikacji o możliwości rozpoczęcia tankowania pojazdu.

Po dokonaniu tankowania paliwa, system kasowy Wnioskodawcy przekaże komunikat o dokonaniu sprzedaży do kasy/drukarki fiskalnej, zainstalowanej na danej stacji paliw Wnioskodawcy, w celu zaewidencjonowania na niej tej sprzedaży. W przypadku awarii drukarki fiskalnej, sprzedaż będzie przekierowywana do specjalnie przeznaczonej do tego celu drukarki zapasowej (awaryjnej).

Po zarejestrowaniu transakcji, wygenerowany/wydrukowany zostanie paragon, który może zawierać NIP nabywcy paliwa jeżeli kupujący będzie posiadał status podatnika VAT. Paragon ten będzie zachowany w dokumentacji Spółki, wraz z jego kopią. Spółka zapewni również, aby paragon ten lub jego kopia nie zostały przekazane klientowi, który akceptując regulamin aplikacji B., wyraził zgodę (żądanie) na otrzymywanie faktur dokumentujących sprzedaż paliwa na stacjach Wnioskodawcy, co w świetle przepisów ustawy o VAT stanowi jednocześnie rezygnację z otrzymania paragonu.

Równocześnie, po zarejestrowaniu transakcji sprzedaży paliwa na rzecz klienta i po wygenerowaniu paragonu, klientowi zostanie przekazana/dostarczona faktura elektroniczna (np. w formacie PDF) na adres e-mail wskazany przez klienta przy rejestracji profilu w usłudze B. Faktura będzie zawierała wszystkie niezbędne dane przewidziane w ustawie o VAT.

W dokumentacji Wnioskodawcy, oprócz paragonu wygenerowanego z systemu kasowego Wnioskodawcy, pozostanie również egzemplarz faktury przekazanej klientowi.

Wygenerowany elektroniczne egzemplarz faktury, który zostanie przekazany klientowi oraz egzemplarz pozostawiony w dokumentacji Wnioskodawcy, będzie zawierał wszystkie wymagane ustawowo elementy, jak również będzie spełniał ustawowe kryteria w zakresie autentyczności pochodzenia, integralności oraz czytelności treści, o których mowa w art. 106m ustawy o VAT, tzn.:

1.

planowany przez Wnioskodawcę sposób dostarczania faktur będzie zapewniał pewność co do tożsamości podmiotu, do którego został skierowany;

2.

stosowany format pliku (np. PDF), w którym faktura zostanie przekazana klientowi - nabywcy paliwa - będzie uniemożliwiać modyfikowanie danych zawartych w fakturze;

3. Spółka na żądanie organu podatkowego lub organu kontroli podatkowej, będzie w stanie zapewnić bezzwłoczny dostęp do faktur.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w opisanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca jest uprawniony do wystawienia i wydania faktury (faktura elektroniczna w formacie, np. PDF) za zakupione przez klienta przy użyciu aplikacji B. paliwo, w sytuacji gdy nabywcą jest osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej/rolnik ryczałtowy?

Zdaniem Wnioskodawcy:

I. Stanowisko Wnioskodawcy

Zdaniem Wnioskodawcy w opisanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca jest uprawniony do wystawienia i wydania faktury (faktura elektroniczna w formacie np. PDF) za zakupione przez klienta (przy użyciu aplikacji B.) paliwo, w sytuacji gdy nabywcą jest osoba fizyczna nieprowadząca działalność gospodarczej/rolnik ryczałtowy.

II. Uzasadnienie stanowiska Wnioskodawcy

1. Ramy prawne

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących. Treść art. 2 pkt 22 ustawy o VAT wskazuje, że przez sprzedaż należy rozumieć odpłatną dostawę i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Z kolei, z art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy o VAT wynika, iż podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani dokonywać wydruku paragonu fiskalnego lub faktury z każdej sprzedaży oraz wydawać wydrukowany dokument nabywcy.

Natomiast w art. 106b ust. 3 ustawy o VAT przewidziano, iż na żądanie nabywcy towaru lub usług podatnik jest zobowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

1. czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, z wyjątkiem czynności, o których mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4, oraz otrzymanie całości lub części zapłaty przed wykonaniem tych czynności, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów - jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1,

2. sprzedaż zwolnioną, o której mowa w ust. 2, z zastrzeżeniem art. 117 pkt 1 i art. 118, - jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.

Pod pojęciem faktury, zgodnie z art. 2 pkt 31 ustawy o VAT, rozumie się dokument w formie papierowej lub w formie elektronicznej, zawierający dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie, natomiast pkt 32 ww. ustawy, określa, iż pod pojęciem faktury elektronicznej rozumie się fakturę w formie elektronicznej, wystawioną i otrzymaną w dowolnym formacie elektronicznym.

Wnioskodawca będzie wystawiać faktury elektroniczne, potwierdzające zakup paliwa, stąd też w przypadku, gdy na rzecz klienta zostanie wystawiona faktura elektroniczna do paragonu, zastosowanie znajdzie art. 106h ust. 3 ustawy o VAT. Przepis ten przewiduje, że w przypadku gdy faktura w formie elektronicznej dotyczy sprzedaży zarejestrowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej, podatnik zostawia w dokumentacji paragon dotyczący tej sprzedaży z danymi identyfikującymi wystawioną fakturę.

Jednocześnie z art. 145b ust. 1 pkt 1 lit. b ustawy o VAT w brzmieniu nadanym przez Nowelizację wynika, iż podatnicy mogli, w terminie do dnia 31 grudnia 2019 r., prowadzić ewidencję sprzedaży benzyny silnikowej, oleju napędowego, i gazu przeznaczonego do napędu silników spalinowych przy zastosowaniu kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii. Innymi słowy podatnicy, którzy dokonują sprzedaży ww. produktów są od 1 stycznia 2020 r. zobowiązani do wymiany dotychczasowych kas fiskalnych na nowe kasy on-line. Przy tym pod pojęciem kasy on-line, zgodnie z § 2 pkt 6 Rozporządzenia, rozumie się kasę, o której mowa w art. 111 ust. 6a ustawy, tj. kasę rejestrującą, która zapewniać musi prawidłowe zaewidencjonowanie, przechowywanie i bezpieczne przesyłanie danych z kasy rejestrującej na zewnętrzne nośniki danych oraz umożliwiać połączenie i przesyłanie danych między kasą rejestrującą a Centralnym Repozytorium Kas, zgodnie z art. 111a ust. 3.

2. Wydanie paragonu

Z analizy powyższych przepisów wynika, iż Spółka w odniesieniu do dokumentowania sprzedaży paliwa na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej/rolników ryczałtowych, za które płatność następuje za pośrednictwem aplikacji B., jest zobowiązana ewidencjonować te transakcje na kasie on-line, w tym wydawać paragon nabywcy. Spółka takie transakcje będzie ewidencjonować na kasie on-line.

Jednocześnie Spółka przewidziała w regulaminie (który klient jest zobowiązany zaakceptować przed przystąpieniem do zakupu paliwa, za które płatność nastąpi z wykorzystaniem aplikacji B.), że klient otrzyma fakturę, bowiem akceptując regulamin zgłasza on jednocześnie żądanie otrzymywania faktur w postaci elektronicznej.

Fakt wystawienia faktury nie wyłącza obowiązku ujęcia sprzedaży paliwa na rzecz osoby fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej/rolnika ryczałtowego na kasie rejestrującej (on-line). Jednocześnie w sytuacji gdy (jak przewiduje Wnioskodawca) każda sprzedaż paliwa za pośrednictwem aplikacji B. będzie dokumentowana fakturą elektroniczną, art. 106h ust. 3 ustawy o VAT nakłada obowiązek zachowania przez sprzedawcę paragonu.

Pogląd Wnioskodawcy znajduje także oparcie w interpretacji indywidualnej Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej (dalej: "DKIS") z dnia 7 listopada 2018 r., sygn. 0112-KDIL2-2.4012.447.2018.l.AP, w której organ interpretacyjny zaprezentował następujące stanowisko:

"Reasumując, Wnioskodawca postąpi prawidłowo, nie wydając klientom paragonów z kasy fiskalnej, w przypadku zakupu towarów w sklepie internetowym, jeżeli dokona wysyłki faktury elektronicznej za pośrednictwem poczty e-mail zgodnie z żądaniem nabywcy wyrażonym poprzez zaakceptowanie Regulaminu zamieszczonego na stronie sklepu internetowego, o ile paragony fiskalne dotyczące tych transakcji będą przez niego przechowywane (archiwizowane) z danymi identyfikującymi wysłaną fakturę elektroniczną".

Również w interpretacji Indywidualnej Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 21 kwietnia 2016 r. sygn. IPPP2/4512-172/16-2/JO) stwierdzono, że:

" (...) zaewidencjonowanie sprzedaży przez wystawienie i wysłanie nabywcy faktury elektronicznej na adres e-mail nabywcy oraz paragonu fiskalnego pozostającego w dokumentacji Spółki, w tej sytuacji będzie prawidłowe, gdyż nabywca otrzyma dokument potwierdzający dokonany przez niego zakup, czyli w omawianej sytuacji fakturę elektroniczną przesyłaną na adres e-mail nabywcy".

Uwzględniając powyższe, zdaniem Wnioskodawcy, jest on uprawniony do przekazania nabywcy paliwa - osobie fizycznej nieprowadzącej działalności gospodarczej/rolnikowi ryczałtowemu - faktury elektronicznej dokumentującej sprzedaż paliwa, przy jednoczesnym pozostawieniu w dokumentacji paragonu (paragon nie zostanie wręczony nabywcy). Zgodnie bowiem z art. 106h ust. 3 ustawy o VAT, w przypadku posługiwania się fakturą elektroniczną, faktura powinna zostać przekazana klientowi, natomiast paragon powinien pozostać u sprzedawcy.

Klient podczas rejestracji w aplikacji B. potwierdza fakt zapoznania się z treścią regulaminu i akceptuje jego postanowienia stanowiące, że każda sprzedaż paliwa z wykorzystaniem aplikacji B. dokumentowana jest fakturą elektroniczną, przesyłaną automatycznie na wskazany przez niego adres e-mail. Tym samym, paragon z kasy rejestrującej (on-line) nie będzie musiał być wręczany klientowi. Po dokonaniu ewidencji sprzedaży na kasie rejestrującej, znajdującej się w budynku stacji paliw, paragon fiskalny będzie archiwizowany przez Wnioskodawcę wraz z danymi pozwalającymi na identyfikację danej faktury elektronicznej. W efekcie, nabywca paliwa otrzyma dokument potwierdzający dokonany zakup paliwa z użyciem Systemu B., a zatem Wnioskodawca dokona "wydania" faktury nabywcy. Zdaniem Spółki, w tej sytuacji zostanie spełniony warunek, o którym mowa w przepisie art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy o VAT.

Jednocześnie Wnioskodawca zaznacza, iż faktura elektroniczna dokumentująca sprzedaż paliwa przekazywana klientowi będzie zawierała wszystkie wymagane dane, o których mowa w art. 106e ustawy o VAT. Ponadto, model dokumentowania transakcji nabycia paliwa za pomocą faktur elektronicznych spełniać będzie kryteria określone w ustawie o VAT, tj.:

* jeden egzemplarz faktury elektronicznej zostanie wydany nabywcy paliwa, drugi zaś zostanie zachowany w dokumentacji podatkowej Wnioskodawcy;

* po wydrukowaniu paragonu z drukarki fiskalnej zostanie on zachowany w dokumentacji Wnioskodawcy z danymi identyfikującymi wystawioną fakturę elektroniczną;

* aby nabywca paliwa mógł skorzystać z systemu płatności mobilnych Wnioskodawcy, będzie musiał uprzednio w toku procesu rejestracyjnego wyrazić wolę (zgodę) na otrzymywanie faktur elektronicznych;

* Wnioskodawca zapewni autentyczność pochodzenia, integralność oraz czytelność treści, o których mowa w przepisach art. 106m ustawy o VAT, tzn.:

i. planowany przez Wnioskodawcę sposób dostarczania faktur, będzie zapewniał pewność, co do tożsamości podmiotu, do którego został skierowany;

ii. stosowany format pliku (np. PDF), w którym faktura zostanie wystawiona i przekazana klientowi - nabywcy paliwa - nie będzie umożliwiać modyfikowania danych zawartych w fakturze;

iii. Spółka na żądanie organu podatkowego lub organu kontroli podatkowej, będzie w stanie zapewnić bezzwłoczny dostęp do faktur.

Wnioskodawca, na poparcie swojego stanowiska, zgodnie z którym jest uprawniony do wystawienia i przekazania faktury elektronicznej klientowi nabywającemu paliwo za pośrednictwem aplikacji B., wskazuje również na utrwaloną praktykę interpretacyjną w tym zakresie. Przykładowo, w interpretacji indywidualnej z dnia 30 maja 2018 r., nr 0115-KDIT1-3.4012.149.2018.3.AT DKIS uznał, że:

" (...) wysłanie faktury w formacie PDF (faktura elektroniczna) na wskazany przez nabywcę e-mail, zgodnie z jego żądaniem oznacza, że dokument został nabywcy udostępniony (przydzielony) i w odniesieniu do faktury elektronicznej świadczy o tym, że wypełniony został warunek, o którym mowa w art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy, tj. wydano fakturę nabywcy".

Analogicznie w interpretacji indywidualnej z dnia 19 grudnia 2018 r., nr 0114-KDIP1- 3.4012.686.2018.2.k.p. DKIS uznał, że:

"W omawianej sytuacji nabywca, który wyraził żądanie otrzymania faktury i wskazał adres e-mail, na który ma zostać wysłana faktura elektroniczna otrzyma dokument potwierdzający dokonany przez niego zakup, czyli w omawianej sytuacji Wnioskodawca wyda (przydzieli) fakturę nabywcy przesyłając ją na adres e-mail nabywcy. Wysłanie faktury w formacie PDF (faktura elektroniczna) na wskazany przez nabywcę e-mail zgodnie z jego żądaniem oznacza, że dokument został nabywcy udostępniony (przydzielony) i w odniesieniu do faktury elektronicznej świadczy o tym, że wypełniony został warunek, o którym mowa w art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy, tj. wydano fakturę nabywcy".

Zbliżone stanowisko zostało wyrażone przez DKIS w interpretacji indywidualnej z dnia 22 listopada 2018 r., nr 0114-KDIP1-3.4012.506.2018.2.SM:

"W konsekwencji należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że planowane przez Wnioskodawcę wysyłanie faktur elektronicznych w formacie pliku PDF z wykorzystaniem i za pośrednictwem infrastruktury (...) związanej z aplikacją mobilną, na adres e-mailowy wskazany przez nabywcę podczas akceptacji regulaminu aplikacji mobilnej, w którym wyraził żądanie otrzymywania faktur w formie elektronicznej, będzie spełniało przesłanki do uznania, że nastąpi wydanie faktury w myśl art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy".

Reasumując, w opisanym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym Wnioskodawca jest uprawniony do wystawienia i wydania faktury (faktury elektronicznej w formacie np. PDF) za zakupione przez klienta przy użyciu aplikacji B. paliwo, w sytuacji gdy odbiorcą jest osoba fizyczna nieprowadząca działalność gospodarczej/rolnik ryczałtowy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106) zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez sprzedaż - stosownie do art. 2 pkt 22 ustawy - rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Stosowanie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Na podstawie art. 2 pkt 31 ustawy, przez fakturę rozumie się dokument w formie papierowej lub w formie elektronicznej zawierający dane wymagane ustawą i przepisami wydanymi na jej podstawie.

Przez fakturę elektroniczną, o której mowa w art. 2 pkt 32 ustawy, rozumie się fakturę w formie elektronicznej wystawioną i otrzymaną w dowolnym formacie elektronicznym.

Podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych - na mocy art. 111 ust. 1 ustawy - są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem, podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

W myśl art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy, podatnicy prowadzący ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani dokonywać wydruku paragonu fiskalnego lub faktury z każdej sprzedaży oraz wydawać wydrukowany dokument nabywcy.

Wskazać tym miejscu należy, że w określonych w ustawie wrażliwych branżach istnieje obowiązek stosowania nowego rodzaju kas rejestrujących (kas on-line) w celu prowadzenia ewidencji sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Kasy on-line wyposażone są w nowe funkcjonalności umożliwiające, oprócz zapisu w pamięci fiskalnej i chronionej kasy, również przekazywanie w sposób ciągły, zautomatyzowany i bezpośredni danych rejestrowanych przy ich użyciu z prowadzonej ewidencji oraz danych o zdarzeniach mających znaczenie dla pracy kas do systemu teleinformatycznego Centralnego Repozytorium Kas.

Stosownie do art. 111 ust. 3 ustawy, jeżeli z przyczyn niezależnych od podatnika nie może być prowadzona ewidencja sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, podatnik jest obowiązany ewidencjonować sprzedaż przy zastosowaniu rezerwowej kasy rejestrującej. W przypadku gdy ewidencjonowanie sprzedaży przy zastosowaniu rezerwowej kasy rejestrującej jest niemożliwe, podatnik nie może dokonywać sprzedaży.

Zgodnie z art. 111 ust. 3c ustawy, do prowadzenia ewidencji sprzedaży mogą być stosowane wyłącznie kasy rejestrujące, które zostały nabyte w okresie obowiązywania potwierdzenia, o którym mowa w ust. 6b, z uwzględnieniem ust. 3d.

Sposób prowadzenia przez podatników ewidencji oraz warunki używania kas rejestrujących określono w rozporządzeniu Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2019 r. poz. 816) zwanego dalej "rozporządzeniem w sprawie kas".

Stosownie do § 2 pkt 16 rozporządzenia w sprawie kas, przez paragon fiskalny albo fakturę rozumie się dokument fiskalny wystawiany przy użyciu kasy dla nabywcy potwierdzający dokonanie sprzedaży.

W myśl § 6 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w sprawie kas, podatnicy, prowadząc ewidencję wystawiają i wydają nabywcy, bez jego żądania, paragon fiskalny podczas dokonywania sprzedaży, nie później niż z chwilą przyjęcia należności, bez względu na formę płatności, z zastrzeżeniem § 12.

Podatnik - zgodnie z art. 106b ust. 1 ustawy - jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą:

1.

sprzedaż, a także dostawę towarów i świadczenie usług, o których mowa w art. 106a pkt 2, dokonywane przez niego na rzecz innego podatnika podatku, podatku od wartości dodanej lub podatku o podobnym charakterze lub na rzecz osoby prawnej niebędącej podatnikiem:

2.

sprzedaż wysyłkową z terytorium kraju i sprzedaż wysyłkową na terytorium kraju na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;

3.

wewnątrzwspólnotową dostawę towarów na rzecz podmiotu innego niż wskazany w pkt 1;

4.

otrzymanie przez niego całości lub części zapłaty przed dokonaniem czynności, o których mowa w pkt 1 i 2, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów lub czynności, dla których obowiązek podatkowy powstaje zgodnie z art. 19a ust. 5 pkt 4.

W myśl art. 106b ust. 3 pkt 1 ustawy, na żądanie nabywcy towaru lub usługi podatnik jest obowiązany wystawić fakturę dokumentującą czynności, o których mowa w ust. 1 pkt 1, z wyjątkiem czynności, o których mowa w art. 19a ust. 5 pkt 4, oraz otrzymanie całości lub części zapłaty przed wykonaniem tych czynności, z wyjątkiem przypadku, gdy zapłata dotyczy wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów - jeżeli obowiązek wystawienia faktury nie wynika z ust. 1 - jeżeli żądanie jej wystawienia zostało zgłoszone w terminie 3 miesięcy, licząc od końca miesiąca, w którym dostarczono towar lub wykonano usługę bądź otrzymano całość lub część zapłaty.

Wszelkie elementy jakie powinna zawierać faktura zostały szczegółowo wymienione w art. 106e ustawy.

Zgodnie z art. 106g ust. 1 ustawy, faktury wystawia się co najmniej w dwóch egzemplarzach, z których jeden otrzymuje nabywca, a drugi zachowuje w swojej dokumentacji podatnik dokonujący sprzedaży.

W myśl art. 106g ust. 3 pkt 1 ustawy, w przypadku faktur przesyłanych w formie elektronicznej podatnik dokonujący sprzedaży lub upoważniona przez niego do wystawiania faktur osoba trzecia przesyła je lub udostępnia nabywcy, zachowując je jednocześnie w swojej dokumentacji.

Stosownie do art. 106h ust. 1 ustawy, w przypadku gdy faktura dotyczy sprzedaży zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej, do egzemplarza faktury pozostającego u podatnika dołącza się paragon dokumentujący tę sprzedaż.

Na mocy art. 106h ust. 2 ustawy, przepis ust. 1 nie dotyczy sprzedaży dokumentowanej fakturą wystawioną przy zastosowaniu kasy rejestrującej, w przypadkach gdy wartość sprzedaży i kwota podatku są zaewidencjonowane w raporcie fiskalnym dobowym kasy.

W przypadku gdy faktura w formie elektronicznej dotyczy sprzedaży zaewidencjonowanej przy zastosowaniu kasy rejestrującej, w myśl art. 106h ust. 3 ustawy, podatnik zostawia w dokumentacji paragon dotyczący tej sprzedaży z danymi identyfikującymi tę fakturę.

Zgodnie z art. 106h ust. 4 ustawy, przepisu ust. 1 nie stosuje się w przypadku, gdy paragon został uznany za fakturę wystawioną zgodnie z art. 106e ust. 5 pkt 3.

Jak wynika z opisu sprawy, Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą głównie w zakresie sprzedaży detalicznej w sklepach wielkopowierzchniowych. Poza tym, Spółka posiada również stacje benzynowe, na których prowadzona jest sprzedaż detaliczna, głównie paliw i gazu LPG służących do napędu pojazdów. Sprzedaż paliw realizowana jest zarówno na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, rolników ryczałtowych, jak i podmiotów prowadzących działalności gospodarczą.

Obecnie Spółka planuje wdrożyć na stacjach paliw nowy mechanizm pobierania płatności

(w systemie pre-paid) oraz przekazywania dokumentów potwierdzających zakup paliwa nabywcy.

Wnioskodawca, w tym celu udostępni klientowi w istniejącej już aplikacji mobilnej A. nową funkcjonalność - moduł B. dostępną jedynie dla tych klientów, którzy uprzednio pobiorą i zainstalują na swoich smartfonach ww. aplikację. W celu możliwości skorzystania z modułu B., niezbędna jest rejestracja profilu klienta oraz akceptacja regulaminu korzystania z aplikacji. Regulamin zawierać będzie zapis, w którym nabywca wyraża zgodę (żądanie) na otrzymywanie faktur elektronicznych, dokumentujących nabycie paliwa z użyciem płatności mobilnej, w formie pliku np. PDF. Klient nie otrzyma paragonu dokumentującego transakcję sprzedaży paliwa, natomiast przekazana zostanie mu, na wskazany w profilu adres e-mail, faktura elektroniczna.

Aplikacja B. będzie umożliwiała posiadanie kilku profili jednego klienta, w zależności czy nabywca będzie dokonywał zakupu dla potrzeb konsumpcyjnych (potrzeb własnych/indywidulanych) czy też firmowych tzn. związanych z prowadzoną działalnością gospodarczą.

Klient, w celu dokonania transakcji nabycia paliwa na stacji benzynowej Spółki, po zalogowaniu się do aplikacji B. oraz dokonaniu wyboru sekcji tankowania i odpowiedniego profilu, będzie zobowiązany do zeskanowania kodu (...) znajdującego się na dystrybutorze. Zeskanowanie kodu ma na celu zidentyfikowanie konkretnego dystrybutora, z którego klient zamierza skorzystać, oraz weryfikację poprawności jego działania. Po weryfikacji klient wskaże właściwą kartę z portfela (...) lub też dostępny e-Bon rabatowy, opcjonalnie - numer rejestracyjny pojazdu oraz kwotę, którą zamierza przeznaczyć na zakup paliwa. Potwierdzenie ww. czynności następuje poprzez wpisanie numeru PIN dla płatności mobilnych w aplikacji A. Numer PIN zostaje ustalony w momencie rejestracji profilu. W przypadku poprawnej weryfikacji kodu PIN i dostępności środków, rachunek bankowy klienta zostanie obciążony do wysokości zadeklarowanej kwoty. Klient otrzyma informację o możliwości rozpoczęcia tankowana pojazdu.

Po zakończonej czynności tankowania pojazdu, system kasowy Spółki przekaże komunikat o dokonaniu sprzedaży do zainstalowanej na danej stacji benzynowej Wnioskodawcy kasy/drukarki fiskalnej, w celu zaewidencjonowania na niej konkretnej sprzedaży. W sytuacji awarii drukarki fiskalnej, sprzedaż zostanie przekierowana do drukarki zapasowej (awaryjnej).

Po zaewidencjonowaniu sprzedaży wygenerowany/wydrukowany zostanie paragon, który może zawierać NIP nabywcy paliwa, pod warunkiem, że kupujący będzie posiadał status podatnika VAT. Paragon ten zostanie zachowany w dokumentacji Spółki wraz z jego kopią. Wnioskodawca zapewni, aby paragon ten lub jego kopia nie zostały przekazane klientowi.

Równocześnie, po zaewidencjonowaniu sprzedaży i po wygenerowaniu paragonu, do klienta zostanie dostarczona/przekazana faktura elektroniczna w formacie np. PDF, na wskazany podczas rejestracji profilu adres e-mail nabywcy. Faktura będzie zawierała wszelkie niezbędne dane przewidziane w ustawie o VAT.

Wnioskodawca w swojej dokumentacji, oprócz paragonu wygenerowanego z systemu kasowego, będzie przechowywał również egzemplarz faktury przekazanej klientowi.

Wygenerowany elektroniczne egzemplarz faktury, który zostanie przekazany klientowi będzie spełniał - zgodnie z twierdzeniem Wnioskodawcy - ustawowe kryteria w zakresie autentyczności pochodzenia, integralności oraz czytelności treści.

Wnioskodawca ma wątpliwości, czy w opisanej sytuacji ma prawo do wystawienia i wydania faktury - faktury elektronicznej w formacie np. PDF - w przypadku gdy nabywcą jest osoba fizyczna nieprowadząca działalności gospodarczej lub rolnik ryczałtowy.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, aby Wnioskodawca miał prawo do wystawienia i wydania faktury elektronicznej (za zakupione paliwo) w formacie np. PDF, spełnione muszą zostać warunki określone ustawą oraz rozporządzeniem.

W omawianej sprawie, klient chcąc zarejestrować się w aplikacji B. - będącej modułem aplikacji A. - musi dokonać akceptacji regulaminu korzystania z niej. We wspomnianym regulaminie nabywca będzie wyrażał zgodę (żądanie) na otrzymywanie faktur elektronicznych w formie pliku np. PDF, które będą dokumentować transakcję sprzedaży paliwa na stacjach paliw Spółki. Wnioskodawca zostanie zatem zobowiązany do wystawienia faktury na żądanie nabywcy towaru lub usługi na podstawie art. 106b ust. 3 ustawy.

Mając na uwadze powyższe przepisy wskazać należy, że przez fakturę rozumie się nie tylko dokument w formie papierowej, ale także w formie elektronicznej, który może być wystawiony i otrzymany w dowolnym formacie elektronicznym, również jak w przedmiotowym przypadku w formacie PDF, pamiętając o tym, aby zawierał elementy wymagane przepisami ustawy o VAT.

Zgodnie z treścią wniosku, podczas rejestracji konta klient będzie zobowiązany do uzupełnienia danych na profilu lub profilach. Aplikacja B. umożliwiać bowiem będzie posiadanie kilku profili klienta. Nabywca paliwa będzie mógł wybrać czy dokonuje zakupu na potrzeby własne/indywidualne czy też dla potrzeb związanych z prowadzona działalnością gospodarczą. Należy zatem przyjąć, zgodnie z treścią wniosku, że wystawiana faktura będzie zawierała wszystkie niezbędne dane przewidziane w art. 106e ustawy.

Ponadto należy zauważyć, że w momencie wysyłania faktury elektronicznej do nabywcy paliwa, zostanie wydrukowany/wygenerowany paragon (zawierający numer NIP lub bez niego w zależności od wybranego przez klienta profilu), który nie zostanie przekazany kupującemu. Wydrukowany paragon będzie zachowany w dokumentacji Spółki, wraz z jego kopią. Spełniony zostanie wówczas warunek zapisany w art. 106h ust. 1 oraz art. 111 ust. 1 ustawy.

Reasumując, przez fakturę należy rozumieć nie tylko dokument w formie papierowej, ale także w formie elektronicznej, która może być wystawiona i otrzymana w dowolnym formacie elektronicznym, również jak w przedmiotowym przypadku w formacie np. PDF, pamiętając o tym, aby zawierała elementy wymagane przepisami ustawy o podatku od towarów i usług. W konsekwencji należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że wystawianie i wysyłanie faktur elektronicznych w formacie pliku np. PDF z wykorzystaniem i za pośrednictwem aplikacji B., na adres e-mail wskazany przez nabywcę podczas akceptacji regulaminu ww. aplikacji, w którym wyraził żądanie otrzymywania faktur w formie elektronicznej, będzie zobowiązywało Spółkę do wysłania faktury w formie elektronicznej w myśl art. 106b ust. 3 ustawy. Nastąpi zatem wydanie faktury, w przedmiotowym wniosku na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej/rolników ryczałtowych, w myśl art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy, przy zachowaniu pozostałych warunków wynikających z ustawy.

W związku z tym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego oraz stanu faktycznego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym, w zakresie zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny, co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl