0114-KDIP1-3.4012.91.2017.1.KC - Brak obowiązku zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia dla nabywanej biżuterii.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 maja 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-3.4012.91.2017.1.KC Brak obowiązku zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia dla nabywanej biżuterii.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Strony przedstawione we wniosku z dnia 5 kwietnia 2017 r. (data wpływu 11 kwietnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia dla nabywanej biżuterii - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 kwietnia 2017 r. wpłynął ww. wniosek Strony o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku obowiązku zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia dla nabywanej biżuterii.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

A. sp z o.o. w ramach prowadzonej działalności gospodarczej chce nabywać towary w postaci biżuterii oraz innych wyrobów jubilerskich wykonanych ze złota o próbie 960, nabywane towary jubilerskie stanowią kompletne i wykończone wyroby biżuteryjne. Nabycie towarów następuje od podmiotu zarejestrowanego jako czynny podatnik VAT a zakup towaru dokumentowany jest fakturą.

Podmiot dokonujący dostawy wyrobów jubilerskich i biżuterii na rzecz A. sp. z o.o. jest podatnikiem, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o podatku od towarów i usług. A. sp. z o.o. także jest czynnym podatnikiem VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o VAT.

Dostawy towarów będące przedmiotem sprawy, nie są objęte zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 122 ustawy o VAT.

Nabywana biżuteria oraz towary jubilerskie stanowią kompletne i wykończone produkty (nie są to części/elementy biżuterii czy wyrobów jubilerskich).

Spółka nabywany towar kwalifikuje stawką 23%, gdyż w ocenie spółki nie znajdzie zastosowania podporządkowanie zakupionego towaru pod symbolem ex 32.12.13.0 (części biżuterii i części pozostałych wyrobów jubilerskich ze złota o próbie 325 tysięcznej lub większej - niewykończone lub niekompletne wyroby jubilerskie i wyraźne części biżuterii, w tym również pokrywane lub platerowane metalem szlachetnym), które wynikają z załącznika nr 11 do ustawy o VAT. Ustawodawca wprost wskazał inny rodzaj towarów wytworzonych ze złota (niekompletnych i niewykończonych, towar zakupowany przez A. sp z o.o. jest kompletny i wykończony.

Nabywane towary byłyby przeznaczone do dalszej odsprzedaży, zgodnie z umową spółki, która pozwala na prowadzenie takiej działalności w oparciu o PKD sygnowane numerem 46.72 - sprzedaż hurtowa metali i rud metali.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy w stanie prawnym obowiązującym od dnia 1 lipca 2015 r. nabycie przez A. sp. z o.o. wskazanych we wniosku wyrobów jubilerskich i biżuterii, skutkować będzie obowiązkiem rozliczenia podatku VAT przez spółkę na zasadzie odwrotnego obciążenia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku od towarów i usług?

2. Czy spółka ma prawo rozliczać zakup i sprzedaż towaru na zasadach ogólnych tj. stawką 23%?

Zdaniem Wnioskodawcy;

Zdaniem A. sp. z o.o. sprzedaż wyrobów jubilerskich, o których mowa we wniosku nie będzie podlegała opodatkowaniu na zasadzie odwrotnego obciążenia VAT, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o podatku od towarów i usług, obowiązanym do naliczenia VAT z tego tytułu będzie dostawca towarów według stawki 23%.

Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające towary wymienione w załączniku nr 11 do ustawy, z zastrzeżeniem ust. 1c jeżeli łącznie spełnione są następujące przesłanki:

1.

dokonującym dostaw jest podatnik o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podst. art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT,

2.

nabywcą jest podatnik, o którym mowa jest w art. 15 ustawy o VAT, zarejestrowany jako podatnik czynny VAT,

3.

dostawa nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 122 ustawy o VAT.

Katalog towarów objętych mechanizmem odwrotnego obciążenia został określony w załączniku nr 11 do ustawy o VAT. Obejmuje on między innymi wyroby jubilerskie (pkt 28d załącznika nr 11). Są one traktowane jako tzw. wyroby niekompletne i niewykończone. W ocenie A. sp. z o.o. sformułowanie i sklasyfikowanie wyrobów jako niekompletnych i niewykończonych oznacza, że nie obejmie on biżuterii stanowiącej wyrób gotowy i kompletny, gotowy do użycia.

Mając to na uwadze w przypadku zakupu towaru niepodlegającego dalszej obróbce, regulacja art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT nie znajdzie zastosowania.

Mechanizm odwrotnego obciążenia w stosunku do dostawy towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy ma zastosowanie, jeżeli zaistnieją łącznie cztery przesłanki:

1. Nabywcą ww. towarów jest podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT, zarejestrowany jako czynny podatnik VAT,

2. Dostawcą ww. towarów jest podatnik, o którym mowa w art. 15 ustawy o VAT,

3. Dostawca tych towarów nie korzysta ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT,

4. Dostawa ww. towarów nie jest objęta zwolnieniem, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 122 ustawy o VAT.

Jeżeli choćby jeden z wymienionych wyżej warunków nie został spełniony, nabywcy towarów nie powinni rozliczać podatku VAT z tytułu dostaw.

W tym miejscu zaznaczyć należy, że w analizowanej sprawie nie zostaną spełnione przesłanki warunkujące zastosowanie mechanizmu odwrotnego obciążenia, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 7 ustawy o VAT, w stosunku do nabywanych przez A. sp. z o.o. towarów. Co prawda, spółka i podmiot dokonujący dostawy wyrobów jubilerskich są czynnymi podatnikami VAT, jednakże będące przedmiotem transakcji wyroby nie stanowią towarów wymienionych w załączniku nr 11 do ustawy o VAT. A. sp. z o.o. chce nabyć towar wykończony i kompletny.

Podsumowując powyższe, nabycie towaru przez A. sp. z o.o. nie będzie skutkować obowiązkiem rozliczenia podatku od towarów i usług na zasadzie tzw. odwrotnego obciążenia, gdyż nabywany towar w ocenie spółki nie jest wymieniony w załączniku nr 11 do ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach - art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl