0114-KDIP1-3.4012.89.2017.1.MT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 17 maja 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-3.4012.89.2017.1.MT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 12 kwietnia 2017 r. (data wpływu 18 kwietnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia podmiotowego dla świadczonych usług - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 18 kwietnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania zwolnienia podmiotowego dla świadczonych usług.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Od 2006 r. Wnioskodawczyni prowadzi indywidualną działalność gospodarczą na terenie Polski. Głównym przedmiotem działalności wg PKD była do tej pory 74.30.Z - Działalność związana z tłumaczeniami - w ramach której Wnioskodawczyni korzystała ze zwolnienia podmiotowego z podatku VAT zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

12 grudnia 2016 r. na podstawie umowy cywilnoprawnej Wnioskodawczyni nawiązała współpracę z organizacją pozarządową zajmującą się wdrażaniem projektów dofinansowanych z funduszy Unii Europejskiej o tematyce kulturowej i turystycznej. Począwszy od tej daty współpraca ta stanowi główne źródło przychodów.

Zakres czynności wykonywanych przez Wnioskodawczynię w ramach współpracy jest następujący:

1.

nadzór nad realizacją projektu,

2.

sporządzanie materiałów, takich jak podręczniki czy kompilacje oraz materiałów pomocniczych w realizacji projektów, takich jak wzory dokumentów, zgodnie z zadaniami zapisanymi w konkretnym wniosku projektowym,

3.

prowadzenie bieżącej korespondencji z partnerami projektów i podmiotami nadzorującymiz ramienia UE,

4.

uzgadnianie szczegółów dotyczących realizacji projektu drogą mailową i udzielanie odpowiedzi i wyjaśnień drogą mailową lub telefoniczną,

5.

przygotowywanie wniosków projektowych,

6.

reprezentowanie projektu na zewnątrz,

7.

udział w okresowych spotkaniach partnerskich i przygotowywanie materiałów na te spotkania, takich jak prezentacje, materiały na warsztaty związane z tematyką projektu,

8.

sporządzanie i przedkładanie podmiotom nadzorującym z ramienia UE okresowych raportów z postępu realizacji zadań i działań projektowych na podstawie informacji uzyskanych od partnerów projektów,

9.

identyfikacja bieżących zagrożeń w realizacji celów projektów i wdrażanie działań zaradczych,

10.

wsparcie językowe: angielski i hiszpański.

12 grudnia 2016 r. Wnioskodawczyni skierowała wniosek o ustalenie grupowania nowego rodzaju działalności według PKD do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego. Odpowiedź Wnioskodawczyni otrzymała 17 marca 2017 r.z grupowaniem PKD 70.22.Z - Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania, co nakłada na Wnioskodawczynię obowiązek odprowadzenia podatku VAT w wysokości 23%.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy świadcząc ww. usługi zaliczane do PKD 70.22.Z Wnioskodawczyni ma prawo korzystać ze zwolnienia podmiotowego w zakresie podatku od towarów i usług w art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy, w związku z charakterem współpracy z organizacją pozarządową, która nie będzie nosić znamion doradztwa, potocznie rozumianego jako udzielanie porad, opinii i wyjaśnień oraz wskazywanie sposobu postępowania w jakiejś sprawie Wnioskodawczyni uważa, że ma prawo skorzystać ze zwolnienia podmiotowego z VAT zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2016 r. poz. 710 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o VAT", opodatkowaniu podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez świadczenie usług - stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy o VAT - rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7, w tym również:

1.

przeniesienie praw do wartości niematerialnych i prawnych, bez względu na formę,w jakiej dokonano czynności prawnej;

2.

zobowiązanie do powstrzymania się od dokonania czynności lub do tolerowania czynności lub sytuacji;

3.

świadczenie usług zgodnie z nakazem organu władzy publicznej lub podmiotu działającego w jego imieniu lub nakazem wynikającym z mocy prawa.

Jak wynika z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT (w brzmieniu obowiązującym od dnia 1 stycznia2017 r.), zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200.000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Zgodnie z przepisem art. 18 ust. 1 ustawy z dnia 1 grudnia 2016 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2016 r. poz. 2024), podatnicy,u których łączna wartość sprzedaży w 2016 r. była wyższa niż 150.000 zł i nie przekroczyła 200.000 zł, mogą skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.

Według ust. 2 ww. artykułu, podatnicy, którzy rozpoczęli w 2016 r. wykonywanie czynności określonych w art. 5 ustawy zmienianej w art. 1, u których łączna wartość sprzedaży, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczyła 150.000 zł i nie przekroczyła 200.000 zł, mogą skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT zmienianej w art. 1, w brzmieniu nadanym niniejszą ustawą.

Na podstawie art. 113 ust. 2 ustawy o VAT, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

1.

wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju oraz sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju;

2.

odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a.

transakcji związanych z nieruchomościami,

b.

usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

c.

usług ubezpieczeniowych

- jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych;

3.

odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.<

Według ust. 5 ww. artykułu, jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Przepis art. 113 ust. 13 ustawy o VAT stanowi, że zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników:

1.

dokonujących dostaw:

a.

towarów wymienionych w załączniku nr 12 do ustawy,

b.

towarów opodatkowanych podatkiem akcyzowym, w rozumieniu przepisów o podatku

akcyzowym, z wyjątkiem:

* energii elektrycznej (PKWiU 35.11.10.0),

* wyrobów tytoniowych,

* samochodów osobowych, innych niż wymienione w lit. e, zaliczanych przez podatnika, na

podstawie przepisów o podatku dochodowym, do środków trwałych podlegających

amortyzacji,

c.

budynków, budowli lub ich części, w przypadkach, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 lit. a i b,

d.

terenów budowlanych,

e.

nowych środków transportu;

2.

świadczących usługi:

a.

prawnicze,

b.

w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą

roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu

zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,

c.

jubilerskie;

3.

nieposiadających siedziby działalności gospodarczej na terytorium kraju.

Wskazać należy, że ani ustawa o VAT, ani przepisy wykonawcze do tej ustawy nie definiują pojęcia "doradztwo". Wobec braku ustawowej definicji tego pojęcia należy posiłkowo odwołać się do wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego (Wydawnictwo Naukowe PWN. Warszawa 1996), pod pojęciem "doradcy" należy rozumieć tego, "kto doradza", natomiast pojęcie "doradzić" oznacza "udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie". Zatem użyty w ustawie o podatku od towarów i usług termin "usługi w zakresie doradztwa" należy rozumieć szeroko, przy czym najistotniejszy jest charakter wykonywanych czynności. Należy podkreślić, że porada czy opinia nie musi mieć charakteru odrębnego pisemnego dokumentu, bowiem już samo wykonywanie czynności, których istotą jest doradztwo, decyduje o wyłączeniu tych czynności ze zwolnienia podmiotowego.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że od 2006 r. Wnioskodawczyni prowadzi indywidualną działalność gospodarczą na terenie Polski. Głównym przedmiotem działalności wg PKD była do tej pory 74.30.Z - Działalność związana z tłumaczeniami - w ramach której Wnioskodawczyni korzystała ze zwolnienia podmiotowego z podatku VAT zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług. 12 grudnia 2016 r. na podstawie umowy cywilnoprawnej Wnioskodawczyni nawiązała współpracę z organizacją pozarządową zajmującą się wdrażaniem projektów dofinansowanych z funduszy Unii Europejskiej o tematyce kulturowej i turystycznej. Począwszy od tej daty współpraca ta stanowi główne źródło przychodów.

Zakres czynności wykonywanych przez Wnioskodawczynię w ramach współpracy jest następujący: nadzór nad realizacją projektu; sporządzanie materiałów, takich jak podręczniki czy kompilacje oraz materiałów pomocniczych w realizacji projektów, takich jak wzory dokumentów, zgodnie z zadaniami zapisanymi w konkretnym wniosku projektowym; prowadzenie bieżącej korespondencji z partnerami projektów i podmiotami nadzorującymi z ramienia UE; uzgadnianie szczegółów dotyczących realizacji projektu drogą mailową i udzielanie odpowiedzi i wyjaśnień drogą mailową lub telefoniczną; przygotowywanie wniosków projektowych; reprezentowanie projektu na zewnątrz; udział w okresowych spotkaniach partnerskich i przygotowywanie materiałów na te spotkania, takich jak prezentacje, materiały na warsztaty związane z tematyką projektu; sporządzanie i przedkładanie podmiotom nadzorującym z ramienia UE okresowych raportów z postępu realizacji zadań i działań projektowych na podstawie informacji uzyskanych od partnerów projektów; identyfikacja bieżących zagrożeń w realizacji celów projektów i wdrażanie działań zaradczych; wsparcie językowe: angielski i hiszpański.

12 grudnia 2016 r. Wnioskodawczyni skierowała wniosek o ustalenie grupowania nowego rodzaju działalności według PKD do Ośrodka Klasyfikacji i Nomenklatur Urzędu Statystycznego, który odpowiedzią z dnia 17 marca 2017 r. zaklasyfikował nowy rodzaj działalności do grupowania PKD 70.22.Z - Pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania, co nakłada na Wnioskodawczynię obowiązek odprowadzenia podatku VAT w wysokości 23%.

Analiza przedstawionego zdarzenia przyszłego oraz treści przywołanych przepisów prawa prowadzi do stwierdzenia, że o ile faktycznie - jak podano w treści wniosku - przedmiotem działalności gospodarczej Wnioskodawczyni jest współpraca z organizacją pozarządową w ramach której Wnioskodawczyni wykonuje czynności wymienione w opisie sprawy i w ramach prowadzonej działalności gospodarczej Wnioskodawczyni nie wykonuje jakichkolwiek usług doradczych, ani żadnych innych czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT, to z tytułu świadczenia usług w ramach ww. działalności gospodarczej Wnioskodawczyni przysługuje prawo do korzystania ze zwolnienia podmiotowego od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy o VAT.

Zaznaczyć jednakże należy, że Wnioskodawczyni utraci ww. zwolnienie od podatku w przypadku wykonania jakichkolwiek czynności doradztwa - z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego-lub innych czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy o VAT. Ponadto, Wnioskodawczyni utraci zwolnienie podmiotowe określone w art. 113 ust. 1 ustawy o VAT, jeżeli wartość sprzedaży przekroczy kwotę 200.000 zł (począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę).

Jednocześnie wskazuje się, że interpretacja została wydana na podstawie przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego, co oznacza, że w przypadku, gdy w toku postępowania podatkowego, kontroli podatkowej, bądź celno - skarbowej zostanie określony odmienny stan faktyczny, interpretacja nie wywoła w tym zakresie skutków prawnych.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację - w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu - do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi- Dz. U. z 2016 r. poz. 718, z późn. zm.). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach-art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie,w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl