0114-KDIP1-3.4012.87.2020.1.ISK - Obowiązek ewidencjonowania sprzedaży dokonanej na rzecz rolników ryczałtowych oraz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 marca 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-3.4012.87.2020.1.ISK Obowiązek ewidencjonowania sprzedaży dokonanej na rzecz rolników ryczałtowych oraz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 5 lutego 2020 r. (data wpływu 12 lutego 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania sprzedaży dokonanej na rzecz rolników ryczałtowych oraz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej przy zastosowaniu kasy rejestrującej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 lutego 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania sprzedaży dokonanej na rzecz rolników ryczałtowych oraz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca (dalej: Spółka) jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Podstawowym przedmiotem działalności Spółki jest produkcja, dystrybucja i sprzedaż pasz dla zwierząt i dodatków paszowych. Głównymi odbiorcami produktów Spółki są mieszalnie pasz, integratorzy, rolnicy przygotowujący pasze we własnych gospodarstwach oraz hodowcy psów i kotów, w tym także pracownicy Spółki (nabywcy).

Sprzedaż dokonywana jest więc zarówno na rzecz podatników VAT jak również rolników ryczałtowych oraz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

W większości przypadków sprzedaż realizowana jest na podstawie zawieranych umów handlowych.

W niektórych przypadkach nabywcy, będący rolnikami ryczałtowymi lub osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej mogą składać zamówienia na towary bezpośrednio do Biura Obsługi Klienta Spółki (dalej: BOK) bądź bez pośrednictwa BOK - drogą faksową, za pomocą poczty elektronicznej lub za pomocą elektronicznego systemu składania zamówień (e-commerce).

Zamówienie składane bez pośrednictwa BOK musi zawierać co najmniej:

* numer klienta lub dane klienta,

* numer i datę zamówienia,

* dokładne określenie zamawianego towaru,

* wnioskowaną wielkość opakowania zamawianego towaru,

* ilość zamawianego towaru,

* adres, pod który ma nastąpić dostawa,

* numer telefonu Kupującego,

* określenie formy i terminu płatności,

* czytelny podpis osoby upoważnionej do składania zamówień w imieniu zamawiającego.

Zamówienie powinno zostać złożone co najmniej na pięć dni roboczych przed dniem wnioskowanej dostawy.

Informacja o realizowanym zamówieniu przesyłana jest przez Spółkę do spedytora, który następnie dokonuje dostawy do zamawiającego. Spółka korzysta z usług kilku firm transportowo - spedycyjnych. Żadna z nich nie jest podmiotem wpisanym do rejestru operatorów pocztowych.

W zależności od wartości lub ilości zamówionych towarów koszty transportu są albo pokrywane przez Spółkę albo doliczane do należności za zamawiane towary.

Zamawiający powinien dokonać zapłaty za zakupione towary w terminie od 14 do 30 dni od daty wystawienia faktury przez Spółkę. Płatności powinny być dokonywane przelewem bankowym na rachunek bankowy Spółki.

Na podstawie ewidencji, którą Spółka prowadzi istnieje możliwość jednoznacznego powiązania płatności z dostawami realizowanymi dla konkretnych zamawiających zidentyfikowanych w szczególności z nazwy lub imienia i nazwiska oraz adresu.

Wartość dostaw dokonanych w powyżej opisanym trybie przez Spółkę na rzecz rolników ryczałtowych lub osób nieprowadzących działalności gospodarczej przekracza rokrocznie wartość 20 000 zł.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w przedstawionym stanie faktycznym Spółka ma obowiązek rejestracji sprzedaży dokonanej na rzecz rolników ryczałtowych oraz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej przy zastosowaniu kasy rejestrującej?

Zdaniem Wnioskodawcy, Spółka nie ma obowiązku rejestracji sprzedaży dokonanej na rzecz rolników ryczałtowych oraz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej przy pomocy kasy rejestrującej.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.; dalej: "ustawa o VAT"), podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Niemniej, na podstawie art. 111 ust. 8 ustawy o VAT Minister Finansów w dniu 28 grudnia 2018 r. wydał rozporządzenie w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2018 r. poz. 2519; dalej: "Rozporządzenie"). Zgodnie z § 2 ust. 1 Rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W pozycji 36 załącznika do Rozporządzenia przewidziano następujące zwolnienie:

"Dostawa towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres)."

Zwolnienie to nie ma zastosowania do towarów wymienionych w § 4 Rozporządzenia. Towary sprzedawane przez spółkę nie są jednak wymienione w tym przepisie.

W związku z powyższym, w celu zastosowania zwolnienia z obowiązku rejestrowania sprzedaży na kasie rejestrującej niezbędnym jest aby:

1. dostawa towarów była realizowana w systemie wysyłkowym;

2. Spółka powinna otrzymać w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na swój rachunek bankowy lub na swój rachunek w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej); 3. z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę powinno jednoznacznie wynikać, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Ad 1 - dostawa w systemie wysyłkowym

Odnośnie pierwszego z warunków Spółka wyjaśnia, iż towary sprzedawane przez Spółkę są wysyłane do Kupujących. Tym samym nie jest to sprzedaż stacjonarna, która byłaby wprost wyłączona z zakresu zwolnienia.

Towary sprzedawane przez Spółkę nie są transportowane za pośrednictwem poczty, lecz za pośrednictwem specjalistycznych firm spedycyjnych, czyli podmiotów które profesjonalnie świadczą usługi transportu towarów.

W opinii Spółki taka sytuacja wypełnia przesłanki uznania jej za sprzedaż w systemie wysyłkowym. Towary nie są bowiem sprzedawane Kupującemu na miejscu, lecz są wysyłane za pośrednictwem profesjonalnego podmiotu do miejsca uzgodnionego z Kupującym.

Ad 2 i 3 - zapłata na rachunek oraz ewidencja i dowody dokumentujące zapłatę

Jak wskazano w stanie faktycznym Spółka otrzymuje płatności za zrealizowane przez siebie dostawy na swój rachunek bankowy. Równocześnie, na podstawie ewidencji którą Spółka posiada istnieje możliwość jednoznacznego powiązania płatności z dostawami realizowanymi dla konkretnych Kupujących zidentyfikowanych w szczególności z nazwy lub imienia i nazwiska oraz adresu. Płatność otrzymywaną od Kupującego można w sposób jednoznaczny powiązać z danym zamówieniem.

W związku z tym, w opinii Spółki warunki wskazane w pkt 2 i 3 są spełnione.

Podsumowując, mając na uwadze powyższe, w opinii Spółki w przedstawionym stanie faktycznym Spółka nie ma obowiązku rejestracji sprzedaży dokonanej na rzecz rolników ryczałtowych oraz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106), zwanej dalej ustawą, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem jednym z podstawowych kryteriów decydujących o obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

W myśl art. 111 ust. 3a pkt 1 ustawy, podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani dokonywać wydruku paragonu fiskalnego lub faktury z każdej sprzedaży oraz wydawać wydrukowany dokument nabywcy.

Na podstawie art. 111 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (...).

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących od 1 stycznia 2019 r. reguluje rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2018 r. poz. 2519), zwane dalej rozporządzeniem.

Regulacje zawarte w powołanym rozporządzeniu przewidują zwolnienie z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ze względu na wysokość obrotu - do określonej tym przepisem wysokości obrotów (zwolnienie podmiotowe - § 3 rozporządzenia) oraz zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia (zwolnienie przedmiotowe - § 2 rozporządzenia).

Stosownie do § 3 ust. 1 pkt 1-2 rozporządzenia - zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r.:

1.

podatników, u których obrót zrealizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczył w poprzednim roku podatkowym kwoty 20 000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli obrót z tego tytułu nie przekroczył, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20 000 zł;

2.

podatników rozpoczynających po dniu 31 grudnia 2018 r. dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli przewidywany przez podatnika obrót z tego tytułu nie przekroczy, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w danym roku podatkowym, kwoty 20 000 zł.

Zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie stosuje się do podatników, którzy w poprzednim roku podatkowym byli obowiązani do ewidencjonowania lub przestali spełniać warunki do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania (§ 3 ust. 2 rozporządzenia).

Powyższe zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej ma charakter podmiotowy, tj. dotyczy podmiotu.

Jak stanowi natomiast § 2 ust. 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

Zgodnie z § 2 ust. 2 rozporządzenia, w odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.

I tak, w załączniku do rozporządzenia, stanowiącym wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania, wskazano w poz. 36 dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej, tj. dotyczy przedmiotu działalności (danej czynności).

Jak już wcześniej wspomniano - w kwestii prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej - ustawodawca przewidział zwolnienia podmiotowe (§ 3 rozporządzenia), jak i przedmiotowe (§ 2 rozporządzenia) z tego obowiązku. Należy jednak zauważyć, że wykonywanie przez podatnika czynności wymienionych w § 4 rozporządzenia wyklucza możliwość zastosowania przez niego zwolnień określonych w § 2 i § 3 rozporządzenia.

Zgodnie z § 4 ust. 1 rozporządzenia, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku dostawy:

a.

gazu płynnego,

b.

części do silników (PKWiU 28.11.4),

c.

silników spalinowych wewnętrznego spalania w rodzaju stosowanych do napędu pojazdów (PKWiU 29.10.1),

d.

nadwozi do pojazdów silnikowych (PKWiU 29.20.1),

e.

przyczep i naczep; kontenerów (PKWiU 29.20.2),

f.

części przyczep, naczep i pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego (PKWiU 29.20.30.0),

g.

części i akcesoriów do pojazdów silnikowych (z wyłączeniem motocykli), gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 29.32.30.0),

h.

silników spalinowych tłokowych wewnętrznego spalania w rodzaju stosowanych w motocyklach (PKWiU 30.91.3),

i.

sprzętu radiowego, telewizyjnego i telekomunikacyjnego, z wyłączeniem lamp elektronowych i innych elementów elektronicznych oraz części do aparatów i urządzeń do operowania dźwiękiem i obrazem, anten (PKWiU ex 26 i ex 27.90),

j.

sprzętu fotograficznego, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego (PKWiU ex 26.70.1),

k.

wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej "ustawą",

I.

zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych,

m.

wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol PKWiU,

n.

wyrobów tytoniowych (PKWiU 12.00), napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%, bez względu na symbol PKWiU, z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,

o.

perfum i wód toaletowych (PKWiU 20.42.11.0), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku VAT. Podstawowym przedmiotem działalności Spółki jest produkcja, dystrybucja i sprzedaż pasz dla zwierząt i dodatków paszowych. Sprzedaż dokonywana jest zarówno na rzecz podatników VAT jak również rolników ryczałtowych oraz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

W większości przypadków sprzedaż realizowana jest na podstawie zawieranych umów handlowych. W niektórych przypadkach nabywcy, będący rolnikami ryczałtowymi lub osobami fizycznymi nieprowadzącymi działalności gospodarczej mogą składać zamówienia na towary bezpośrednio do Biura Obsługi Klienta Spółki (dalej: BOK) bądź bez pośrednictwa BOK - drogą faksową, za pomocą poczty elektronicznej lub za pomocą elektronicznego systemu składania zamówień (e-commerce).

Zamówienie powinno zostać złożone co najmniej na pięć dni roboczych przed dniem wnioskowanej dostawy.

Informacja o realizowanym zamówieniu przesyłana jest przez Spółkę do spedytora, który następnie dokonuje dostawy do zamawiającego. Spółka korzysta z usług kilku firm transportowo - spedycyjnych. Żadna z nich nie jest podmiotem wpisanym do rejestru operatorów pocztowych.

Zamawiający powinien dokonać zapłaty za zakupione towary w terminie od 14 do 30 dni od daty wystawienia faktury przez Spółkę. Płatności powinny być dokonywane przelewem bankowym na rachunek bankowy Spółki.

Na podstawie ewidencji, którą Spółka prowadzi istnieje możliwość jednoznacznego powiązania płatności z dostawami realizowanymi dla konkretnych zamawiających zidentyfikowanych w szczególności z nazwy lub imienia i nazwiska oraz adresu.

Wartość dostaw dokonanych w powyżej opisanym trybie przez Spółkę na rzecz rolników ryczałtowych lub osób nieprowadzących działalności gospodarczej przekracza rokrocznie wartość 20 000 zł.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej sprzedaży realizowanej w sposób opisany we wniosku, dokonanej na rzecz rolników ryczałtowych oraz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

Odnosząc się do powyższych wątpliwości wskazać należy, że aby podatnik miał prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

* dostawa towaru nastąpi w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi),

* dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem),

* z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres),

* przedmiotem dostawy nie są towary wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia.

Niespełnienie jednego z ww. warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Należy zaznaczyć, że ustawodawca wprost wskazał, że jedynie wysyłki towaru za pośrednictwem poczty lub przesyłkami kurierskimi uprawniają do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji za pomocą kasy rejestrującej na podstawie § 2 w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia, przy spełnieniu pozostałych warunków wynikających z ww. przepisu.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo pocztowe (Dz. U. z 2018 r. poz. 2188, z późn. zm.) zwanej dalej "ustawą pocztową", ustawa określa zasady wykonywania działalności gospodarczej polegającej na świadczeniu usług pocztowych w obrocie krajowym lub zagranicznym, zwanej dalej "działalnością pocztową".

W myśl art. 46 ust. 1 ustawy pocztowej, do świadczenia usług powszechnych na terytorium całego kraju jest obowiązany operator wyznaczony. Natomiast zgodnie z art. 3 pkt 13 ustawy pocztowej, operator wyznaczony, to operator pocztowy obowiązany do świadczenia usług powszechnych.

W odniesieniu natomiast do usług kurierskich wskazać należy, iż co prawda nie zostały one wprost uregulowane w prawie polskim, jednak do zagadnień tych nawiązuje ustawa z dnia 15 listopada 1984 r. - Prawo przewozowe (Dz. U. z 2020 r. poz. 8) jak i ustawa pocztowa.

Przesyłka kurierska w myśl art. 3 pkt 19 ustawy pocztowej, stanowi przesyłkę listową będącą przesyłką rejestrowaną lub paczkę pocztową, przyjmowaną, sortowaną, przemieszczaną i doręczaną w sposób łącznie zapewniający:

a.

bezpośredni odbiór przesyłki pocztowej od nadawcy,

b.

śledzenie przesyłki pocztowej od momentu nadania do doręczenia,

c.

doręczenie przesyłki pocztowej w gwarantowanym terminie określonym w regulaminie świadczenia usług pocztowych lub w umowach o świadczenie usług pocztowych,

d.

doręczenie przesyłki pocztowej bezpośrednio do rąk adresata lub osoby uprawnionej do odbioru,

e.

uzyskanie pokwitowania odbioru przesyłki pocztowej w formie pisemnej lub elektronicznej.

Stosownie do art. 4 pkt 3 lit. b ustawy z dnia 6 września 2001 r. o transporcie drogowym (Dz. U. z 2019 r. poz. 2140 z późn. zm), transport drogowy obejmuje również działalność gospodarczą w zakresie pośrednictwa przy przewozie rzeczy. Z kolei z treści ustawy - Prawo przewozowe wynika, że usługa przewozu może obejmować przesyłki i w tym zakresie oznacza przyjęcie oraz przemieszczenie z jednego miejsca w drugie przesyłki towarowej na podstawie dokumentu przewozowego.

Pomimo jednak, że w rezultacie wydanie firmie transportowej/przewozowej paczki na podstawie umowy przewozu w celu jej dostarczenia do adresata da ten sam skutek co nadanie jej u operatora pocztowego jako przesyłki kurierskiej, to różnica zasadza się w odpowiedzialności za powierzoną przesyłkę. Odpowiedzialność bowiem operatora pocztowego (firmy kurierskiej) jest pełna i obejmuje niewykonanie lub nienależyte wykonanie usługi (art. 87-88 ustawy pocztowej), zaś przewoźnik odpowiada jedynie za utratę, ubytek lub uszkodzenie przesyłki powstałe od przyjęcia jej do przewozu aż do jej wydania oraz za opóźnienie w przewozie przesyłki (art. 65 ustawy - Prawo przewozowe).

Zatem z uwagi na fakt, że w przedmiotowej sprawie Wnioskodawca wskazał, że dostawa zamówionych towarów realizowana jest za pośrednictwem firm transportowo-spedycyjnych uznać należy, że zamówione towary nie są wysyłane do klienta za pośrednictwem poczty lub przesyłek kurierskich. Tym samym nie zostaną spełnione warunki uprawniające do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 36 załącznika do rozporządzenia.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawcy nie będzie również przysługiwało zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia. Powyższe wynika z faktu, że jak wskazał Wnioskodawca w opisie sprawy, wartość dostaw dokonanych w powyżej opisanym trybie przez Spółkę na rzecz rolników ryczałtowych lub osób nieprowadzących działalności gospodarczej przekracza rokrocznie wartość 20 000 zł.

W konsekwencji, Spółka ma obowiązek rejestracji przedmiotowej sprzedaży wysyłanej za pośrednictwem firm transportowo-spedycyjnych na rzecz rolników ryczałtowych oraz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

W związku z tym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego i stanu faktycznego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym, w zakresie zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl