0114-KDIP1-3.4012.768.2021.2.AMA - Obowiązek stosowania kasy rejestrującej w przypadku sprzedaży używanych tabletów

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 lutego 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-3.4012.768.2021.2.AMA Obowiązek stosowania kasy rejestrującej w przypadku sprzedaży używanych tabletów

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

21 grudnia 2021 r. wpłynął Państwa wniosek z 20 grudnia 2021 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy możliwości wyrejestrowania dotychczas używanej kasy rejestrującej oraz obowiązku ponownej jej instalacji w przypadku zaistnienia sprzedaży tabletów, zakwalifikowanych jako środki trwałe, na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie - pismem z 26 stycznia 2022 r. (wpływ 26 stycznia 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług oraz posiada kasę fiskalną. Od wielu lat nie dokonuje sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w związku z czym nie ewidencjonuje żadnych operacji na kasie fiskalnej. Sprzedaż na rzecz osób fizycznych może pojawić się jedynie okazjonalnie np. sprzedaż zużytych tabletów (zamortyzowanych środków trwałych) radnym, którzy w myśl ww. ustawy są osobami fizycznymi, nieprowadzącymi działalności gospodarczej.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu zdarzenia przyszłego.

Wnioskodawca wskazał, że może się tak zdarzyć, gdy raz na cztery lata pojawi się sprzedaż np. tabletów na rzecz osób fizycznych (np. radnych). Ponadto informacja o zbędnych składnikach majątku umieszczana jest na stronie BIP. Teoretycznie każda osoba fizyczna może wówczas zgłosić chęć zakupienia takiego składnika, jednak w praktyce nigdy takiej sytuacji nie było.

Przedmiotowe tablety są zakwalifikowane jako Pozostałe Środki Trwałe. Ich sprzedaż w całości dokumentowana jest fakturą.

Wnioskodawca poinformował, że do dnia dzisiejszego (przez okres 20 lat) nie odnotował dostaw towarów bądź świadczenia usług, o których mowa w § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 r. poz. 2442), na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych sprzedaży. Nie można jednak wykluczyć, że do sprzedaży wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 1 lit. h oraz lit. i ww. rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących nie dojdzie. Będzie to wówczas wyłącznie sprzedaż incydentalna.

Wnioskodawca wskazał, że symbol PKWiU dla ww. tabletów, na podstawie rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 4 września 2015 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU) (Dz. U. z 2015 r. poz. 1676 z późn. zm.) to 26.30.23.0.

W przypadku sprzedaży towarów (zużytych tabletów) na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych Wnioskodawca otrzymamy zapłatę za pośrednictwem poczty lub banku. Z dokumentu zapłaty będzie wynikać konkretnie jaki towar jest przedmiotem sprzedaży.

Pytania

1. Czy Wnioskodawca może złożyć do właściwego naczelnika urzędu skarbowego wniosek o wyrejestrowanie dotychczas używanej kasy?

2. Czy gdyby zaistniała sprzedaż tabletów (zamortyzowanych środków trwałych) na rzecz osób fizycznych trzeba ponownie zakupić kasę rejestrującą w celu zaewidencjonowania takiej sprzedaży?

Państwa stanowisko w sprawie

Ad 1

Tak. Podatnik dokonuje wyłącznie dostawy towarów objętej zwolnieniem z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy lub dokonuje dostawy na rzecz podmiotów gospodarczych, sprzedaż którym nie podlega takiemu wymogowi.

Ad 2

Nie. Zgodnie z poz. 47 załącznika rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących do czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej zalicza się dostawa towarów i świadczenie usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, jeżeli czynności te w całości zostały udokumentowane fakturą.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2021 r. poz. 685 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą":

opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosowanie do art. 8 ust. 1 ustawy:

przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zarówno dostawa towarów, jak i świadczenie usług, mieszczą się w definicji sprzedaży, określonej w art. 2 pkt 22 ustawy, zgodnie z którym:

ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z art. 111 ust. 1 ustawy, w myśl którego:

podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Wskazany wyżej przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Jeżeli nabywcą danej usługi jest podmiot inny niż wymieniony w art. 111 ust. 1, to taka sprzedaż w ogóle nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania jej przy użyciu kasy rejestrującej.

Zgodnie z art. 111 ust. 3a pkt 13 ustawy:

podatnicy prowadzący ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani zakończyć używanie kas rejestrujących w przypadku zakończenia działalności gospodarczej lub pracy kas rejestrujących, zapewniając zabezpieczenie danych z kasy rejestrującej.

Kwestie dotyczące postępowania w przypadku zakończenia używania kasy rejestrującej regulują przepisy rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 r. poz. 1625). W przypadku zakończenia używania kasy rejestrującej z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii zastosowanie mają przepisy § 34-36 ww. rozporządzenia w sprawie kas rejestrujących.

Kwestie dotyczące zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących, reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2021 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2021 r. poz. 2442), zwanym dalej "rozporządzeniem".

Stosownie do zapisu § 2 ust. 1 rozporządzenia:

zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2023 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

Zgodnie z § 2 ust. 2 rozporządzenia:

w odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.

W myśl § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia:

zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2023 r. podatników, u których wartość sprzedaży dokonanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczyła w poprzednim roku podatkowym kwoty 20 000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli wartość sprzedaży z tego tytułu nie przekroczyła, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20 000 zł.

Stosownie do § 3 ust. 2 rozporządzenia:

zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w ust. 1 pkt 1, nie stosuje się do podatników, którzy w poprzednim roku podatkowym byli obowiązani do ewidencjonowania lub przestali spełniać warunki do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania.

Powołane wyżej przepisy rozporządzenia przewidują zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia zawierającym wykaz czynności zwolnionych z obowiązku ewidencjonowania (zwolnienie przedmiotowe) oraz związane z osiąganym przez podatników obrotem (zwolnienie podmiotowe).

Ponadto, czynnością zwolnioną z obowiązku ewidencjonowania, zgodnie z załącznikiem do rozporządzenia, jest m.in. sprzedaż dotycząca szczególnych czynności, wśród których wymienione zostały w poz. 47 tego załącznika:

dostawa towarów i świadczenie usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, jeżeli czynności te w całości zostały udokumentowane fakturą

Zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się jednak w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług wymienionych w przepisie § 4 ust. 1 rozporządzenia.

W myśl § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia:

zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku dostawy:

a)

gazu płynnego,

b)

części do silników (CN 8409 91 00 i 8409 99 00),

c)

silników do napędu pojazdów i motocykli, silników spalinowych tłokowych z zapłonem iskrowym i samoczynnym do różnego rodzaju jednostek, w tym motocykli (CN 8407 i 8408),

d)

nadwozi do pojazdów silnikowych (CN 8707),

e)

przyczep i naczep (CN 8716 10, 8716 31 00, ex 8716 39, 8716 40 00); kontenerów (CN 8609 00),

f)

części przyczep, naczep i pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego (CN 8716 90),

g)

części i akcesoriów do pojazdów silnikowych (CN 8708 i 9401 90 80), z wyłączeniem motocykli, to jest do: ciągników; pojazdów silnikowych do przewozu dziesięciu lub więcej osób z kierowcą; samochodów i pozostałych pojazdów silnikowych przeznaczonych zasadniczo do przewozu osób, włącznie z samochodami osobowo-towarowymi (kombi) oraz samochodami wyścigowymi; pojazdów silnikowych do transportu towarów; pojazdów silnikowych specjalnego przeznaczenia, innych niż te zasadniczo przeznaczone do przewozu osób lub towarów, w szczególności: pojazdów pogotowia technicznego, dźwigów samochodowych, pojazdów strażackich, betoniarek samochodowych, zamiatarek, polewaczek, przewoźnych warsztatów, ruchomych stacji radiologicznych,

h)

komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych oraz silników elektrycznych, prądnic i transformatorów (PKWiU ex 26 i ex 27.11),

i)

sprzętu fotograficznego, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego (PKWiU ex 26.70.1),

j)

wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej "ustawą",

k)

zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych,

l)

wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol CN,

m)

wyrobów tytoniowych (CN 2401, 2402, 2403), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,

n)

napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2%, napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5% (bez względu na kod CN), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,

o)

perfum i wód toaletowych (CN 3303 00 10, 3303 00 90), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów.

Zatem bezwzględnemu obowiązkowi ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących, niezależnie od przysługującego podatnikowi zwolnienia od tego obowiązku na podstawie § 2 i § 3 powołanego rozporządzenia, podlega m.in. dostawa towarów wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, dokonywane na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest podatnikiem podatku od towarów i usług oraz posiada kasę fiskalną. Jednak od wielu lat nie dokonuje sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w związku z czym nie ewidencjonuje żadnych operacji na kasie fiskalnej.

Wnioskodawca nie wyklucza jednak, że może pojawić się okazjonalna sprzedaż na rzecz osób fizycznych np. sprzedaż zużytych tabletów (zamortyzowanych środków trwałych) radnym, chociaż od wielu lat nie dokonuje takiej sprzedaży i nie ewidencjonuje żadnych operacji na kasie fiskalnej.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości złożenia wniosku o wyrejestrowanie dotychczas używanej kasy rejestrującej oraz obowiązku ponownej instalacji kasy w przypadku wystąpienia sprzedaży tabletów, zakwalifikowanych jako pozostałe środki trwałe, na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej (radnych).

Z powołanych wyżej regulacji prawnych wynika, iż podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Jeżeli nabywcą danej usługi jest podmiot inny niż wymieniony w art. 111 ust. 1 ustawy, to taka sprzedaż w ogóle nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej. Tym samym obowiązek ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej wystąpi wyłącznie w przypadku sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych.

W analizowanej sprawie Wnioskodawca wskazuje, że może u Niego wystąpić sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Tym samym u Wnioskodawcy wystąpi obowiązek ewidencjonowania ww. sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej zgodnie z art. 111 ust. 1 ustawy. W tym przypadku zasadna będzie więc analiza możliwości zastosowania zwolnień z obowiązku ewidencjonowania przy użyciu kasy rejestrującej, o których mowa w rozporządzeniu.

Jak wynika z opisy sprawy, Wnioskodawca okazjonalnie dokonuje sprzedaży zużytych laptopów, zaliczonych przez Niego do pozostałych środków trwałych podlegających amortyzacji na rzecz osób fizycznych. Wnioskodawca dokumentuje te czynności w całości fakturą.

Wskazać należy, że zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej, na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 47 załącznika do rozporządzenia dotyczy dostawy towarów realizowanej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych, gdy na podstawie przepisów o podatku dochodowym ww. towary są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, pod warunkiem, że czynności te w całości zostały udokumentowane fakturą.

Aby zatem podatnik miał prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 47 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

* dokonuje on dostawy towarów i świadczenia usług, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji;

* czynności te w całości zostały udokumentowane fakturą oraz

* przedmiotem dostawy nie są towary wymienione w § 4 rozporządzenia.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

W tym miejscu należy wskazać, że wśród czynności, które - co do zasady - muszą być ewidencjonowane przy zastosowaniu kas rejestrujących zostały wymienione w przepisie § 4 ust. 1 pkt 1 lit. h rozporządzenia, dostawy komputerów, wyrobów elektronicznych i optycznych oraz silników elektrycznych, prądnic i transformatorów (PKWiU ex 26 i ex 27.11).

Zgodnie z art. 2 pkt 30 ustawy:

ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o ex - rozumie się przez to zakres towarów i usług węższy niż określony odpowiednio w danym dziale, pozycji, podpozycji lub kodzie Nomenklatury scalonej (CN) lub danym grupowaniu klasyfikacji wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej.

Wnioskodawca w uzupełnieniu wniosku wskazał symbol PKWiU przeznaczonych do sprzedaży tabletów jako 26.30.23.0. Ponadto, Wnioskodawca nie wykluczył wystąpienia sprzedaży towarów wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 1 lit. h oraz lit. i rozporządzenia, pomimo, że do dnia dzisiejszego (przez okres 20 lat) nie odnotował takich dostaw towarów.

Z uwagi zatem na przedstawione zdarzenie przyszłe należy wskazać, że Wnioskodawca nie będzie miał prawa korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży towarów wymienionych w PKWiU 26.30.23.0 na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych w oparciu o zapis § 2 ust. 1 rozporządzenia w zw. z poz. 47 załącznika do rozporządzenia, nawet jeśli ww. towary są zaliczane przez Wnioskodawcę do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji, na podstawie przepisów o podatku dochodowym, oraz sprzedaż ta w całości udokumentowana jest fakturą, bowiem przedmiotem dostawy są towary wymienione w § 4 rozporządzenia. Ten fakt wyklucza możliwość korzystania ze zwolnienia podmiotowego i przedmiotowego, nawet w sytuacji, gdy sprzedaż tych towarów występuje incydentalnie.

Tym samym, w zakresie opisanej, nawet okazjonalnej, sprzedaży zużytych tabletów (bądź innych towarów wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 1 lit. i), Wnioskodawca nie jest uprawniony do rezygnacji z ewidencjonowania za pomocą kasy fiskalnej oraz nie może zaprzestać dokumentowania tych transakcji paragonami fiskalnymi. W konsekwencji, z powodu braku wystąpienia przesłanek uprawniających Wnioskodawcę do zakończenia używania dotychczasowej kasy rejestrującej, nie może On złożyć wniosku o jej wyrejestrowanie do właściwego naczelnika urzędu skarbowego.

W związku z tym, oceniając całościowo stanowisko Wnioskodawcy, należało uznać je za nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczenia wymaga, że Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Ponadto, wydana interpretacja nie rozstrzyga kwestii poprawności zaklasyfikowania tabletów do odpowiedniego grupowania PKWiU, ponieważ analiza prawidłowości dokonanej przez Wnioskodawcę klasyfikacji statystycznej nie mieści się w ramach określonych przepisem art. 14b § 1 ustawy - Ordynacja podatkowa. Organ podatkowy nie jest uprawniony do zajmowania stanowiska w zakresie przyporządkowania formalnego towarów i usług do właściwych grupowań klasyfikacyjnych.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego lub zdarzenia przyszłego i zastosują się Państwo do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl