0114-KDIP1-3.4012.7.2018.2.JG - Ustalenie prawa do odliczenia podatku VAT.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 lutego 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-3.4012.7.2018.2.JG Ustalenie prawa do odliczenia podatku VAT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku wspólnym z dnia 20 grudnia 2017 r. (data wpływu 5 stycznia 2018 r.) uzupełnionym pismem z dnia 31 stycznia 2018 r. (data wpływu 2 lutego 2018 r.) na wezwanie tutejszego Organu z dnia 22 stycznia 2018 r. (doręczone w dniu 25 stycznia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działek oraz prawa do odliczenia podatku VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 grudnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży działek oraz prawa do odliczenia podatku VAT. Złożony wniosek został uzupełniony pismem z dnia 31 stycznia 2018 r. (data wpływu 2 lutego 2018 r.) na wezwanie tutejszego Organu z dnia 22 stycznia 2018 r. nr 0114-KDIP1-3.4012.7.2018.1.JG.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Spółka z o.o. (dalej: Spółka) jest właścicielem 33 działek (łączna powierzchnia 77,6990 ha) położonych w województwie, wieś: A, B, D oraz C, dla których prowadzona jest księga wieczysta. Działki:

* o numerach 76/5 i 76/3 położone są wyłącznie na terenie wsi C;

* o numerach 512; 510; 500; 499; 495; 488; 487 położone są wyłącznie na terenie wsi B;

* o numerach 308; 199/1; 298; 297 i 292 położone są wyłącznie na terenie wsi D;

* o numerach 28; 23/3 i 23/2 położone są wyłącznie na terenie wsi A;

* o numerach 514/1; 509/1; 507; 506; 504; 503; 494; 493; 489/2; 482; 313; 312; 309; 299/2; 29; 293 położone są na terenach czterech wsi: C, B, A oraz D.

Uchwałą Rady Miejskiej z dnia 29 marca 2012 r. w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części wsi D, A i B w gminie; (dalej: uchwała) uchwalono miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego terenu stanowiącego części terenów wsi D, A i B w gminie - określono dopuszczalne przeznaczenie ww. terenów oraz warunki tego dopuszczenia.

Jak wynika z § 1 ust. 4 uchwały opracowanie planu stanowi kontynuację procesu przygotowania do eksploatacji złoża kruszywa naturalnego "A B - D I". Marszałek Województwa w dniu 10 czerwca 2010 r. udzielił koncesji na wydobycie kruszywa naturalnego z części złoża "A B - D I" Spółce L. Sp. z o.o.

W § 5 ust. 1 uchwały wskazano, iż ustala się teren górniczy odkrywkowej kopalni kruszywa naturalnego, oznaczony na rysunku planu symbolem 1PG i dodatkowo czerwoną linią przerywaną zgodnie z koncesją na wydobycie kruszywa naturalnego.

Dalsze ustępy § 5 wskazują:

2. Na terenie, o którym mowa w ust. 1 ustala się:

1.

wyznaczenie obszaru górniczego oznaczonego symbolem 2PG i dodatkowo fioletową linią przerywaną;

2.

realizację, zgodnie z projektem zagospodarowania złoża:

a.

urządzeń zakładu przeróbczego kruszywa,

b.

zaplecza technicznego i socjalnego kopalni,

c.

parkingów sprzętu i stacji paliw,

d.

innych obiektów i urządzeń niezbędnych do prowadzenia działalności związanej z wydobyciem kruszywa.

3. W obszarze górniczym 2PG, dopuszcza się składowanie piasku, kruszywa, nadkładu, mas ziemnych, odpadów wydobywczych i przeróbczych, powstałych w trakcie wydobycia kopaliny i prowadzenia przeróbki mechanicznej kopaliny.

4. W obszarze górniczym 2PG nie dopuszcza się:

1.

sztucznego obniżania lustra wody gruntowej w celu wydobycia kruszywa;

2.

składowania i wypełniania wyrobisk innym materiałem niż wymieniony w ust. 3.

5. Technologia eksploatacji złoża i przeróbki kopaliny powinna być tak prowadzona, aby nie powodować zanieczyszczenia wód gruntowych.

6. Projekt zagospodarowania złoża powinien zawierać wskazanie sposobu rekultywacji terenów poeksploatacyjnych.

Zgodnie z § 7 uchwały:

1. Ustala się rezerwę terenu, oznaczoną na rysunku planu symbolem 6KB, pod budowę bocznicy kolejowej do obsługi obecnie przygotowywanych do eksploatacji terenów górniczych, a także do obsługi złóż przewidzianych do eksploatacji zgodnie z kierunkami zagospodarowania w Studium Gminy

2. Projekt bocznicy powinien uwzględniać obsługę transportową i załadowczą terenów położonych w sąsiedztwie bocznicy oraz możliwość przedłużenia bocznicy w okresie perspektywicznym.

3. Dopuszcza się częściową eksploatację złoża na terenie 6KB, pod warunkiem odbudowy terenu. Dodatkowo w zakresie zagospodarowania przestrzennego przedmiotowego terenu ustalono:

§ 8. Ustala się filary ochronne:

1.

od dróg, oznaczone na rysunku planu symbolem 3RF o szerokości nie mniej niż 10 m od linii rozgraniczających dróg;

2.

od terenów zabudowanych, oznaczone na rysunku planu symbolem 4RF o szerokości nie mniej niż 10 m od linii rozgraniczającej teren zabudowany;

3.

od gruntów rolnych i leśnych, oznaczone na rysunku planu symbolem 5RF o szerokości nie mniej niż 6 m od linii rozgraniczających grunty rolne i leśne;

4.

w powierzchni terenu 6KB, zarezerwowanym pod bocznicę kolejową, szerokości nie mniej jak 10 m od skrajni toru bocznicy.

§ 9. Pozostawia się w dotychczasowym użytkowaniu teren rolniczy oznaczony na rysunku planu symbolem 7Rzb, bez prawa do jakiejkolwiek zabudowy w związku z koniecznością ochrony złoża.

§ 10. Pozostawia się w dotychczasowym użytkowaniu teren leśny oznaczony na rysunku planu symbolem 8ZL, bez prawa do jakiejkolwiek zabudowy w związku z koniecznością ochrony złoża.

oraz że:

§ 12. 1. Rekultywacja terenów poeksploatacyjnych winna być prowadzona sukcesywnie w trakcie eksploatacji na terenach gdzie eksploatacja została zakończona.

2. Tereny poeksploatacyjne powinny być zrekultywowane w kierunku zagospodarowania terenów na cele turystyczno-rekreacyjne, przez wykorzystanie zbiorników wodnych. Powierzchnia biologicznie czynna obszaru po rekultywacji winna stanowić nie mniej niż 80% powierzchni w granicach jego opracowania.

3. Masy ziemne przemieszczane w związku z wydobywaniem kopaliny ze złoża należy użyć do budowy i naprawy dróg oraz rekultywacji terenów powydobywczych.

Spółka podjęła decyzję o sprzedaży działek z terenu wsi A, B, D oraz C, a więc m.in. obszaru objętego ww. uchwałą. Sprzedażą będą więc objęte działki gruntu znajdujące się na terenie ustalonym w uchwale jako teren górniczy odkrywkowej kopalni kruszywa naturalnego (oznaczony na rysunku planu symbolem 1PG), jak też w obrębie tzw. rezerwy terenu pod budowę bocznicy kolejowej do obsługi obecnie przygotowywanych do eksploatacji terenów (oznaczony symbolem 6KB); (dalej: nieruchomość gruntowa).

Spółka wskazuje, że sprzedaż 33 działek gruntu - w tym nieruchomości gruntowej, nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e Ustawy VAT, czy też przedsiębiorstwa zdefiniowanego w art. 55 <sup<1< up> Kodeksu cywilnego, przedmiotem sprzedaży będą wyłącznie działki gruntu.

</sup<1<>

R Spółka Jawna (dalej: Kupujący) zamierza nabyć ww. nieruchomość gruntową.

Zarówno Spółka, jak i Kupujący są zarejestrowanymi podatnikami VAT czynnymi.

Grunty podlegające sprzedaży nie będą wykorzystywane wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku.

Ponadto w uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, że Spółka podjęła decyzje o sprzedaży działek z terenu wsi A, B, D oraz C, a więc m.in. obszaru objętego ww. uchwała. Sprzedażą będą wiec objęte działki gruntu znajdujące się na terenie ustalonym w uchwale jako teren górniczy odkrywkowej kopalni kruszywa naturalnego (oznaczony na rysunku planu symbolem 1PG), jak też w obrębię tzw. rezerwy terenu pod budowę bocznicy kolejowej do obsługi obecnie przygotowywanych do eksploatacji terenów (oznaczony symbolem 6KB). Nieruchomość nie jest zabudowana, działki znajdujące się w obrębie nieruchomości gruntowej były związane z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT. Miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, jako teren górniczy odkrywkowej kopalni kruszywa naturalnego (zdefiniowana we wniosku nieruchomość gruntowa), objęte są działki położone we wsi D, A i B

* na terenie wsi D działki o numerach: 308; 199/1; 298; 297 i 292

* na terenie wsi B działki o numerach: 512; 510; 500; 499; 495; 488; 487

* na terenie wsi A działki o numerach 28; 23/3 i 23/2

Natomiast działki o numerach 514/1; 509/1; 507; 506; 504; 503; 494; 493; 489/2; 482; 313; 312; 309; 299/2; 29; 293 położone są na terenach czterech wsi: C, B, A oraz D, zatem jedynie w części położonej na obszarze wsi B, A oraz D grunt objęty jest miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, opisanym we wniosku i wchodzi w zakres nieruchomości gruntowej, o opodatkowanie której pyta Spółka. Niemniej Spółka wskazuje, że część tych działek, która nie jest objęta mpzp z 29 marca 2012 r., a więc nie stanowi terenu górniczego kopalni kruszywa naturalnego, objęta jest miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.

Dla pozostałych działek, które nie stanowią przedmiotu pytania, obowiązuje miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, z wyjątkiem działki nr 76/5 położonej w C. Działki objęte tym planem mają przeznaczenie jako filar ochronny od gruntów rolnych, leśnych i dróg, grunty rolne z zakazem zabudowy (5RF, 3RF, 7Rzb, 5Rzr).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy sprzedaż przez Spółkę działek znajdujących się w obszarze nieruchomości gruntowej podlega opodatkowaniu podatkiem VAT?

2. Czy Kupujący będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego z tytułu zakupu działek znajdujących się w obszarze nieruchomości gruntowej?

Zdaniem Wnioskodawcy, dostawa działek znajdujących się w obszarze nieruchomości gruntowej podlega opodatkowaniu podatkiem VAT w wysokości 23%, a Kupujący będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego z tytułu zakupu działek znajdujących się w obszarze nieruchomości gruntowej.

Ad 1

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 9 Ustawy VAT zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane. Przez tereny budowlane zgodnie z art. 2 pkt 33 Ustawy VAT rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Dla części wsi D, A i B w gminie uchwalono miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego, co oznacza, że dla działek gruntu objętych tym planem (w tym działek gruntu znajdujących się w obszarze nieruchomości gruntowej) istotny jest cel przeznaczenia gruntów.

Z treści § 5 ust. 1 uchwały wynika, że ustala się teren górniczy odkrywkowej kopalni kruszywa naturalnego, oznaczony na rysunku planu symbolem 1PG i dodatkowo czerwoną linią przerywaną zgodnie z koncesją na wydobycie kruszywa naturalnego. Ponadto w ust. 2 tego paragrafu wskazano, że na terenie, o którym mowa w ust. 1 (a więc na terenie PG1, tj. terenie górniczym) ustala się:

1.

wyznaczenie obszaru górniczego oznaczonego symbolem 2PG i dodatkowo fioletową linią przerywaną;

2.

realizację, zgodnie z projektem zagospodarowania złoża:

a.

urządzeń zakładu przeróbczego kruszywa,

b.

zaplecza technicznego i socjalnego kopalni,

c.

parkingów sprzętu i stacji paliw,

d.

innych obiektów i urządzeń niezbędnych do prowadzenia działalności związanej z wydobyciem kruszywa.

Natomiast z § 7 ust. 1 uchwały wynika, iż ustala się rezerwę terenu, oznaczoną na rysunku planu symbolem 6KB, pod budowę bocznicy kolejowej do obsługi obecnie przygotowywanych do eksploatacji terenów górniczych, a także do obsługi złóż przewidzianych do eksploatacji zgodnie z kierunkami zagospodarowania w Studium Gminy.

Wobec powyższego należy stwierdzić, iż działki gruntu przeznaczone do sprzedaży, a znajdujące się w obszarze ww. terenów, tj. terenu górniczego i terenu rezerwowego pod budowę bocznicy kolejowej, nazwane łącznie dla celów niniejszego wniosku nieruchomością gruntową będą podlegały opodatkowaniu podatkiem VAT, bowiem są to tereny przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego.

To, że po zakończeniu eksploatacji terenów dla celów wydobycia kruszywa nastąpi ich rekultywacja, dla celów opodatkowania w momencie, kiedy do rekultywacji nie doszło, nie ma znaczenia. Jak wynika bowiem z § 12 miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego, dopiero po wykorzystaniu terenów na cele kopalni, tereny poeksploatacyjne powinny być zrekultywowane w kierunku zagospodarowania terenów na cele turystyczno-rekreacyjne, przez wykorzystanie zbiorników wodnych. Zatem dopiero zaistnienie tej okoliczności spowoduje, że działki gruntu zrekultywowanego zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego nie będą stanowiły terenu budowlanego.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 z zastrzeżeniem art. 146f Ustawy VAT w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r. stawka podatku wynosi 23%, zgodnie z art. 146a pkt 1 tej ustawy. Oznacza to, że planowana dostawa nieruchomości gruntowej będzie podlegała opodatkowaniu stawką podstawową podatku VAT w wysokości 23%.

Ad 2

Kupujący nabywa nieruchomość gruntową w celu prowadzenia działalności gospodarczej. Zgodnie z art. 86 ust. 1 Ustawy VAT w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Natomiast zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 Ustawy VAT nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Skoro dostawa nieruchomości gruntowej podlega opodatkowaniu, zatem Kupującemu przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktury zakupu działek znajdujących się w obszarze nieruchomości gruntowej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221) - zwanej dalej ustawą - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 6 pkt 1 ustawy, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

W myśl art. 2 pkt 27e ustawy, przez zorganizowana część przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, która zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy - przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do treści art. 2 pkt 6 ustawy - przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że w oparciu o art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przy czym zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Na podstawie art. 2 pkt 33 ustawy, przez tereny budowlane rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Z powyższych przepisów wynika, że zwolnienie przysługuje względem takiej dostawy, której przedmiotem jest grunt niezabudowany i jednocześnie o przeznaczeniu innym niż budowlany. Zatem ze zwolnienia od podatku korzystać będą dostawy gruntów o charakterze rolnym, leśnym itp.

Ponadto, zgodnie z treścią art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Wskazać należy, że dla zastosowania zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, dla dostawy towarów, spełnione muszą być łącznie dwa warunki wskazane w tym przepisie, tj.:

* towary od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie działalności zwolnionej, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania,

* brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) tych towarów.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W świetle art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy, transakcja udokumentowana faktura nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W nawiązaniu do cytowanych wyżej przepisów, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zainteresowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Wnioskodawca jest właścicielem 33 działek niezabudowanych: nr 76/5 i 76/3 położone wyłącznie na terenie wsi C, nr 512; 510; 500; 499; 495; 488; 487 położone wyłącznie na terenie wsi B, nr 308; 199/1; 298; 297 i 292 położone wyłącznie na terenie wsi D, nr 28; 23/3 i 23/2 położone wyłącznie na terenie wsi A, nr 514/1; 509/1; 507; 506; 504; 503; 494; 493; 489/2; 482; 313; 312; 309; 299/2; 29; 293 położone są na terenach czterech wsi: C, B, A oraz D. Uchwałą Rady Miejskiej z dnia 29 marca 2012 r. w sprawie miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego części wsi D, A i B w gminie, uchwalono miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego terenu stanowiącego części terenów wsi D, A i B w gminie - określono dopuszczalne przeznaczenie ww. terenów oraz warunki tego dopuszczenia. Jak wynika z § 1 ust. 4 uchwały opracowanie planu stanowi kontynuację procesu przygotowania do eksploatacji złoża kruszywa naturalnego "A B - D I". Marszałek Województwa w dniu 10 czerwca 2010 r. udzielił koncesji na wydobycie kruszywa naturalnego z części złoża "A B - D I" Spółce L Sp. z o.o. W § 5 ust. 1 uchwały wskazano, iż ustala się teren górniczy odkrywkowej kopalni kruszywa naturalnego. Na terenie, o którym mowa w ust. 1 ustala się: wyznaczenie obszaru górniczego, realizację, zgodnie z projektem zagospodarowania złoża: urządzeń zakładu przeróbczego kruszywa, zaplecza technicznego i socjalnego kopalni, parkingów sprzętu i stacji paliw, innych obiektów i urządzeń niezbędnych do prowadzenia działalności związanej z wydobyciem kruszywa. W obszarze górniczym 2PG, dopuszcza się składowanie piasku, kruszywa, nadkładu, mas ziemnych, odpadów wydobywczych i przeróbczych, powstałych w trakcie wydobycia kopaliny i prowadzenia przeróbki mechanicznej kopaliny. Spółka podjęła decyzję o sprzedaży działek z terenu wsi A, B, D oraz C, a więc m.in. obszaru objętego ww. uchwałą. Sprzedażą będą więc objęte działki gruntu znajdujące się na terenie ustalonym w uchwale jako teren górniczy odkrywkowej kopalni kruszywa naturalnego, jak też w obrębie tzw. rezerwy terenu pod budowę bocznicy kolejowej do obsługi obecnie przygotowywanych do eksploatacji terenów. Spółka wskazuje, że sprzedaż 33 działek gruntu - w tym nieruchomości gruntowej, nie stanowi zorganizowanej części przedsiębiorstwa zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e Ustawy VAT, czy też przedsiębiorstwa zdefiniowanego w art. 55 <sup<1< up> Kodeksu cywilnego, przedmiotem sprzedaży będą wyłącznie działki gruntu. Działki znajdujące się w obrębie nieruchomości gruntowej były związane z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT. R Spółka Jawna (dalej: Kupujący) zamierza nabyć ww. nieruchomość gruntową. Zarówno Spółka, jak i Kupujący są zarejestrowanymi podatnikami VAT czynnymi. Grunty podlegające sprzedaży nie będą wykorzystywane wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku. Z wniosku wynika, że w przedmiotowej sprawie przedmiotem sprzedaży nie będzie przedsiębiorstwo ani jego zorganizowana część. Przedmiotem sprzedaży będą wyłącznie działki gruntu.

</sup<1<>

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą tego, czy sprzedaż przez Spółkę działek znajdujących się w obszarze nieruchomości gruntowej podlega opodatkowaniu podatkiem VAT, oraz czy Kupujący będzie miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego z tytułu zakupu działek znajdujących się w obszarze nieruchomości gruntowej. Przy czym w uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, że przedmiotem zapytania są działki o nr: 308, 199/1, 298, 297, 292, 512, 510, 500, 499, 495, 488, 487, 28, 23/3 i 23/2, 514/1, 509/1, 507, 506, 504, 503, 494, 493, 489/2, 48, 313, 312, 309, 299/2, 29, 293.

Dokonana wyżej analiza stanu faktycznego na tle przedstawionych przepisów prawnych jednoznacznie wskazuje, że działki na terenie wsi D o nr: 308, 199/1, 298, 297, 292, na terenie wsi B o nr: 512, 510, 500, 499, 495, 488, 487, na terenie wsi A o nr: 28, 23/3 i 23/2, oraz działki o nr: 514/1, 509/1, 507, 506, 504, 503, 494, 493, 489/2, 48, 313, 312, 309, 299/2, 29, 293 położone na terenach czterech wsi: C, B, A oraz D, które w uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał jako przedmiot sprzedaży, stanowią tereny budowlany zdefiniowane w art. 2 pkt 33 ustawy, co wyklucza zastosowanie zwolnienia od podatku VAT, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy. Jak z wniosku wynika, dla przedmiotowych działek podlegających sprzedaży istnieje plan zagospodarowania przestrzennego, plan stanowi kontynuację procesu przygotowania do eksploatacji złoża kruszywa naturalnego. Ponadto na terenie przedmiotowych działek wyznaczono obszar górniczy, realizację zgodnie z projektem zagospodarowania złoża: urządzeń zakładu przeróbczego kruszywa, zaplecza technicznego i socjalnego kopalni, parkingów, sprzętu i stacji paliw, innych obiektów i urządzeń niezbędnych do prowadzenia działalności związanej z wydobyciem kruszywa.

Do dostawy przedmiotowych działek nie znajdzie również zastosowania zwolnienie z podatku VAT o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, gdyż z wniosku wynika, że działki te były związane z działalnością opodatkowaną podatkiem VAT. Tak więc nie zostanie spełniony jeden z warunków przedstawionych w powołanym wyżej przepisie. Tym samym, dostawa działek, nie może korzystać również ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Skoro zatem dostawa działek znajdujących się w obszarze nieruchomości gruntowej, należących do Wnioskodawcy nie korzysta ani ze zwolnienia przewidzianego w art. 43 ust. 1 pkt 9, ani ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, to tę dostawę należy opodatkować stawką podatku w wysokości 23%, w myśl art. 43 ust. 1 w zw. z art. 146a pkt 1 ustawy.

W odniesieniu do prawa Kupującego do odliczenia podatku VAT z tytułu zakupu działek znajdujących się w obszarze nieruchomości gruntowej należy wskazać, że zgodnie z przytoczonym powyżej art. 86 ust. 1 ustawy, jeżeli Kupujący będzie wykorzystywał przedmiotowe działki do wykonywania czynności opodatkowanych, wówczas będzie mu przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Jak zostało we wniosku wskazane Kupujący jest czynnym podatnikiem podatku VAT, a przedmiotowe działki nabywa do prowadzenia działalności gospodarczej. A zatem z okoliczności sprawy wynika, że Kupujący wykorzystuje przedmiotową Nieruchomość do czynności opodatkowanych.

W konsekwencji Kupującemu będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego z tytułu zakupu działek znajdujących się w obszarze nieruchomości gruntowej.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r. § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl