0114-KDIP1-3.4012.653.2023.1.KP - Dane nabywcy w ewidencji dostaw złota inwestycyjnego

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 stycznia 2024 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-3.4012.653.2023.1.KP Dane nabywcy w ewidencji dostaw złota inwestycyjnego

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

28 listopada 2023 r. wpłynął Państwa wniosek z 20 listopada 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy danych identyfikacyjnych nabywcę umieszczonych w ewidencji, o której w art. 125 ust. 2 ustawy.

Treść wniosku jest następująca:

Opis zdarzenia przyszłego

Planujecie Państwo rozpocząć prowadzenie działalności kantorowej polegającej na sprzedaży złota w postaci sztabek, o których mowa w art. 121 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z przedmiotową ustawą sprzedaż ta będzie dotyczyła złota inwestycyjnego, do której jest możliwość zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 122 ustawy. Zgodnie ze zobowiązaniem, o którym mowa w art. 125 ust. 2 ustawy o VAT, podatnicy dokonujący dostaw złota inwestycyjnego są obowiązani do prowadzenia ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy, umożliwiającej identyfikację nabywcy.

Pytanie

Jakie dane identyfikacyjne nabywcy powinien posiadać podatnik, aby ewidencja, o której mowa w art. 125 ust. 2 ustawy oraz art. 109 ust. 3 ustawy została uznana jako zgodna z przedmiotową ustawą.

Państwa stanowisko w sprawie

W Państwa ocenie danymi wystarczającymi do identyfikacji nabywcy, o której mowa w art. 125 ust. 2 ustawy będą imię i nazwisko oraz adres.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1570 z późn. zm.) zwanej dalej "ustawą":

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W świetle art. 2 pkt 6 ustawy:

Ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o towarach - rozumie się przez to rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Szczególne procedury dotyczące złota inwestycyjnego zostały uregulowane w rozdziale 5 Działu XII ustawy o podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 121 ustawy:

1. Ilekroć w przepisach niniejszego rozdziału jest mowa o złocie inwestycyjnym, rozumie się przez to:

1)

złoto w postaci sztabek lub płytek o próbie co najmniej 995 tysięcznych oraz złoto reprezentowane przez papiery wartościowe;

2)

złote monety, które spełniają łącznie następujące warunki:

a)

posiadają próbę co najmniej 900 tysięcznych,

b)

zostały wybite po roku 1800,

c)

są lub były obowiązującym środkiem płatniczym w kraju pochodzenia,

d)

są sprzedawane po cenie, która nie przekracza o więcej niż 80% wartości rynkowej złota zawartego w monecie.

2. Złote monety wymienione w spisie ogłaszanym co roku w serii C Dziennika Urzędowego Unii Europejskiej spełniają warunki określone w ust. 1 pkt 2 przez cały rok obowiązywania spisu.

3. Złotych monet, o których mowa w ust. 1 i 2, nie traktuje się jako przedmiotów kolekcjonerskich o wartości numizmatycznej.

Zgodnie z art. 125 ustawy:

1. Podatnicy dokonujący dostaw złota inwestycyjnego są obowiązani prowadzić ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3.

2. Ewidencja powinna zawierać także dane dotyczące nabywcy, które umożliwiają jego identyfikację.

Jak stanowi art. 109 ust. 3 ustawy:

Podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3 oraz podatników, u których sprzedaż jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 lub 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą dane pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku i sporządzenie informacji podsumowującej, w szczególności dane dotyczące:

1)

rodzaju sprzedaży i podstawy opodatkowania, wysokości kwoty podatku należnego, w tym korekty podatku należnego, z podziałem na stawki podatku;

2)

kwoty podatku naliczonego obniżającego kwotę podatku należnego, w tym korekty podatku naliczonego;

3)

kontrahentów;

4)

dowodów sprzedaży i zakupów.

Z opisu sprawy wynika, że planujecie Państwo rozpocząć prowadzenie działalności kantorowej polegającej na sprzedaży złota w postaci sztabek, o których mowa w art. 121 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług. Zgodnie z przedmiotową ustawą sprzedaż ta będzie dotyczyła złota inwestycyjnego, do której jest możliwość zastosowania zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 122 ustawy.

Państwa wątpliwości dotyczą kwestii, jakie dane identyfikacyjne nabywcy powinien posiadać podatnik, aby ewidencja, o której mowa w art. 125 ust. 2 ustawy była prowadzona prawidłowo.

Odnosząc się do kwestii obowiązku prowadzenia ewidencji sprzedaży złota inwestycyjnego należy wskazać, że art. 125 ust. 1 ustawy, wprowadza dla podatników dokonujących dostaw złota inwestycyjnego obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy. Dodatkowo ewidencja oprócz informacji, o których mowa w art. 109 ust. 3 ustawy, powinna zawierać także dane nabywcy, które umożliwiają jego identyfikację (art. 125 ust. 2 ustawy).

Zgodnie z opisem zdarzenia przyszłego złoto inwestycyjne zamierzają Państwo sprzedawać w postaci wskazanej w art. 121 ust. 1 pkt 1 ustawy. Jeżeli sprzedając złoto inwestycyjne będziecie Państwo chcieli skorzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 122 ustawy, wówczas będziecie Państwo zobowiązani na podstawie art. 125 w zw. z art. 109 ust. 3 ustawy do prowadzenia w zakresie podatku od towarów i usług ewidencji dostaw złota inwestycyjnego zawierającej dane pozwalające na prawidłowe rozliczenie podatku i sporządzenie informacji podsumowującej, w szczególności dane dotyczące:

1)

rodzaju sprzedaży i podstawy opodatkowania, wysokości kwoty podatku należnego, w tym korekty podatku należnego, z podziałem na stawki podatku;

2)

kwoty podatku naliczonego obniżającego kwotę podatku należnego, w tym korekty podatku naliczonego;

3)

kontrahentów;

4)

dowodów sprzedaży i zakupów;

5)

dane dotyczące nabywcy, które umożliwiają jego identyfikację.

Należy zauważyć, że ww. art. 125 ust. 2 ustawy, nie wskazuje jakie konkretnie dane identyfikujące nabywcę mają być umieszczone w prowadzonej ewidencji. Przepis ten odnosi się jedynie do danych dotyczących nabywcy, które umożliwiają jego identyfikację.

Należy zaznaczyć, że to na Państwu spoczywa obowiązek prowadzenia rzetelnej ewidencji, o której mowa w art. 109 ust. 3 ustawy oraz wskazanie w niej takich danych nabywcy, aby można było w sposób prawidłowy zidentyfikować nabywcę złota. Zatem prowadząc ewidencję będziecie Państwo zobowiązani do umieszczenia w niej danych niezbędnych do identyfikacji nabywcy towaru (złota). Wobec powyższego można uznać, że danymi wystarczającymi do identyfikacji nabywcy złota, o której mowa w art. 125 ust. 2 ustawy, będą imię i nazwisko oraz adres tego nabywcy.

Tym samym Państwa stanowisko uznaję za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Ponosicie Państwo ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Pana sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosuje się Pan do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

* Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 2383 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl