0114-KDIP1-3.4012.58.2020.1.PRM - Prawo do odliczenia VAT w związku z projektem realizowanym przez stowarzyszenie.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 10 lutego 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-3.4012.58.2020.1.PRM Prawo do odliczenia VAT w związku z projektem realizowanym przez stowarzyszenie.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 lutego 2020 r. (data wpływu drogą elektroniczną e-PUAP 4 lutego 2020 r.) uzupełnionym pismem z dnia 6 lutego 2020 r. (data wpływu drogą elektroniczną e-PUAP 6 lutego 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług poniesionych w związku z realizacją projektu " (...)" dofinansowanego ze środków PROW na lata 2014-2020 - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 lutego 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, uzupełniony pismem z dnia 6 lutego 2020 r. (data wpływu 6 lutego 2020 r.), dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług poniesionych w związku z realizacją projektu " (...)" dofinansowanego ze środków PROW na lata 2014-2020.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie (dalej: "Stowarzyszenie" lub "Wnioskodawca") nie jest podatnikiem podatku VAT.

W okresie od (...) r. do (...) r. Stowarzyszenie zrealizowało zadanie pod nazwą: "(...)". Faktury dokumentujące zakup towarów i usług w związku z realizacją ww. zadania zostały wystawione na Stowarzyszenie.

Stowarzyszenie będzie wykorzystywało nabyte towary i usługi do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT.

Aby wzbogacić ofertę kulturalną obszaru (...) został zorganizowany w (...)" (...)" czterech gmin należących do LGD.

Celem projektu, polegającego na wzajemnej inspiracji twórczej i wymianie doświadczeń pomiędzy artystami, będzie stworzenie kolekcji prac, które artyści przekażą na rzecz Wnioskodawcy, aby mogły być prezentowane podczas wystaw, aukcji, na terenie gmin: (...) i (...).

Realizacja operacji pn. " (...)" była pierwszą jaka została przeprowadzona z tak dużym rozmachem, tj. z udziałem artystów-malarzy z terenu całego kraju.

Zaproszeni artyści wzięli udział w 2-tygodniowym plenerze. Podczas pleneru w miłej, koleżeńskiej atmosferze powstały ciekawe prace ukazujące piękno krajobrazu i architektury obszaru LGD, które przyczynią się do dalszego rozwoju malarstwa na terenie (...) jak również w kraju.

Koordynatorem wszelkich działań ze strony artystów był Komisarz pleneru.

Artyści mieszkali w hotelu znajdującym się najbliżej (...), w pokojach dwuosobowych z łazienką + wyżywienie (śniadanie, obiadokolacja). Ponadto każdy z artystów miał przez 7 dni do dyspozycji opiekuna/przewodnika zapewnionego przez Stowarzyszenie, który przekazał swą wiedzę na temat historii obszaru, wskazał ciekawe i piękne miejsca naszego terenu.

Opiekunowie wykonywali swoje zadanie w formie wkładu niefinansowego.

W drugim tygodniu pobytu malarzy na terenie LGD zostały przeprowadzone warsztaty plastyczno-malarskie dla dzieci i młodzieży. Warsztaty odbyły się przez dwa dni, po 2,5 godz. dziennie. Warsztaty przeprowadzone zostały na rynku w (...). Do udziału zaproszone zostały dzieci i młodzież w wieku 10-16 lat z terenu LGD. O zakwalifikowaniu do udziału w warsztatach decydowała kolejność zgłoszeń. Ogłoszenie o naborze było skierowane do szkół z terenu LGD. Udział w warsztatach wzięło 30 dzieci (po 2 dzieci na 1 artystę, przy założeniu, że z każdej gminy wezmą udział co najmniej 2 osoby, a w przypadku braku chętnych osób w jednej z poszczególnych gmin decydowała kolejność zgłoszeń).

Podczas warsztatów każde z dzieci otrzymało zakupione uprzednio materiały plastyczno-malarskie w liczbie 30 kompletów (po jednym dla każdego dziecka), które wykorzystały do stworzenia prac pod kierunkiem artystów. Zostały zorganizowane 3 wernisaże plenerowe w gminach obszaru LGD w miejscowościach: (...) i (...), w miejscach ustalonych uprzednio z Komisarzem pleneru. Grupa docelowa odbiorców - wszystkie osoby zainteresowane - wstęp wolny. Czwarty wernisaż, został zakończony uroczystą kolacją w ostatni dzień pleneru malarskiego w (...). W kolacji pożegnalnej wzięli udział artyści, wolontariusze oraz zaproszeni goście.

Do oprawy prac zostały zakupione ramy w ilości 15 sztuk.

Podczas pleneru malarskiego niezbędne było zatrudnienie fotografa, który rejestrował wszelkie działania. Zdjęcia wykonane podczas pleneru zostały wykorzystane do albumu wydanego po zakończeniu prac malarskich.

Do organizacji pleneru malarskiego zakupione zostały dwa namioty o wymiarach 3x6 m i jeden o wymiarach 8x12 m oraz mikrofon nagłowny.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie może odliczyć podatek VAT z faktur dokumentujących zakup towarów i usług w związku z realizacją zadania pn. " (...)" - dofinansowanego ze środków PROW na lata 2014-2020?

Zdaniem Wnioskodawcy, Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT, w związku z powyższym nie ma możliwości odliczenia VAT z faktur dokumentujących zakup towarów i usług w związku z realizacją zadania pn. " (...)" dofinansowanego ze środków PROW na lata 2014-2020.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego - zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy - stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Jak wynika z przytoczonych przepisów możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje, gdy dokonuje go podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Zaprezentowana wyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem towarów i usług, które nie są w ogóle wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Zgodnie z art. 88 ust. 4 obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego, nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

W związku w powyższym, z prawa do odliczenia podatku skorzystać mogą wyłącznie podatnicy, którzy są zarejestrowani, jako podatnicy VAT czynni.

Zatem, aby podmiot mógł skorzystać z prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z dokonanym nabyciem towarów i usług, w pierwszej kolejności powinien spełnić przesłanki umożliwiające uznanie go - dla tej czynności - za podatnika podatku od towarów i usług, działającego w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - w myśl art. 15 ust. 2 ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że Stowarzyszenie nie jest podatnikiem podatku VAT. W okresie od (...) r. do (...) r. Wnioskodawca realizował projekt pn. " (...)" dofinansowanego ze środków PROW na lata 2014-2020. Faktury dokumentujące poniesione wydatki na realizację ww. projektu wystawione zostały na Stowarzyszenie. Nabyte towary i usługi wykorzystane zostały przez Wnioskodawcę do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Celem projektu była wzajemna inspiracja twórcza i wymiana doświadczeń pomiędzy artystami z terenu całego kraju. Podczas projektu zorganizowano trzy ogólnodostępne wernisaże, na które wstęp był wolny.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją zadania pn. " (...)" dofinansowanego ze środków PROW na lata 2014-2020.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, aby rozliczyć podatek naliczony na zasadach przytoczonych w art. 86 ust. 1 ustawy, nabywane przez podatnika VAT czynnego towary i usługi muszą być wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Wnioskodawcy nie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego - w myśl art. 86 ust. 1 ustawy - w związku z realizacją projektu pn.: "(...)". Nabyte towary i usługi związane z realizacją zadania nie były wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT, ponieważ jak wskazał Wnioskodawca wykorzystane zostały do czynności niepodlegających opodatkowaniu podatkiem VAT. Ponadto Stowarzyszenie nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W związku z tym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl