0114-KDIP1-3.4012.550.2019.1.KP - Ulga na zakup kasy rejestrującej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 stycznia 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-3.4012.550.2019.1.KP Ulga na zakup kasy rejestrującej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 11 listopada 2019 r. (data wpływu 12 listopada 2019 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia ulgi na zakup kasy rejestrującej oraz braku obowiązku zwrotu ulgi z tytułu zakupu kasy rejestrującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12 listopada 2019 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia ulgi na zakup kasy rejestrującej oraz braku obowiązku zwrotu ulgi z tytułu zakupu kasy rejestrującej.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

W ramach działalności gospodarczej rozpoczętej w dniu 1 kwietnia 2019 r. Wnioskodawca wykonuje usługi mieszczące się w zakresie naprawy i konserwacji pojazdów samochodowych (kod PKD 45.20.Z). W Polsce Wnioskodawca posiada nieograniczony obowiązek podatkowy. Wnioskodawca prowadzi podatkową księgę przychodów i rozchodów forma opodatkowania to skala podatkowa. Ze względu na nieprzekroczenie obrotów zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem VAT. Ze względu na działalność jaką wykonuje zgłoszenie zamiaru ewidencjonowania obrotów na kasie fiskalnej zostało złożone do Urzędu Skarbowego w dniu 2 kwietnia 2019 r., kasa fiskalna została zakupiona i zafiskalizowana w dniu 2 kwietnia 2019 r. jest to kasa z elektronicznym zapisem kopii tzw. OnLine (...). W dniu 3 kwietnia 2019 r. została na kasie ujęta pierwsza sprzedaż na rzecz osób fizycznych. Od dnia 1 kwietnia 2019 r. do 2 kwietnia 2019 r. Wnioskodawca nie wykonywał usług na rzecz osób fizycznych.

Dnia 22 sierpnia 2019 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego Wnioskodawca złożył wniosek o zwrot kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej wraz z wszystkimi niezbędnymi załącznikami tj. faktura na zakup kasy, dowód zapłaty za kasę oraz raport fiskalny potwierdzający zafiskalizowane urządzenia i dokonanie sprzedaży. Do dnia dzisiejszego Wnioskodawca nie otrzymał zwrotu w wysokości 900 zł oraz pisma odmownego odnośnie zasadności wniosku z dnia 22 sierpnia 2019 r.

W związku ze zmianą rozporządzenia i wprowadzeniu obowiązkowych kas online dla osób o profilu działalności Wnioskodawcy zgodnie z homologacją jaką uzyskał producent kasy (...) w dniu 26 sierpnia 2019 r. w porozumieniu z serwisem kasy dokonano odczytu z kasy oraz złożono wniosek o wyrejestrowanie kasy w Urzędzie Skarbowym. Czynności te spowodowane były obowiązkiem dokonania zmian w kasie Wnioskodawcy i tzw. przeróbki na kasę online. Zgodnie z homologacja jaką zatwierdzono producentowi Kasa (...) częściowo była dostosowana do wymogów kas online, kasa którą Wnioskodawca posiadał zgodnie z harmonogramem prac producenta i możliwości przerobowych została po odczycie odesłana do producenta. Firma X dokonała w kasie stosownych modyfikacji w celu dostosowania jej do wymogów rozporządzenia z dnia 1 maja 2019 r. w sprawie kas rejestrujących. W związku z dużym zapotrzebowaniem dokonywania modyfikacji okres oczekiwania na kasę wynosił ok. 1 miesiąca. Kasa po powrocie od producenta po wymianie modułu została ponownie zgłoszona w urzędzie skarbowym jako nowe urządzenie z nowym numerem ewidencyjnym jako Kasa fiskalna online (zgodnie z homologacją producenta). W okresie nie posiadania kasy fiskalnej Wnioskodawca nie wykonywał usług na rzecz osób fizycznych, jedynymi czynnościami jakie wykonywał w ramach prowadzonej działalności gospodarczej były usługi wykonywane na rzecz innych podmiotów gospodarczych.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

W związku z powyższym czy Wnioskodawca miał prawo do uzyskania zwrotu na zakup kasy fiskalnej zakupionej w dniu 2 kwietnia 2019 r. pomimo dokonanego wyrejestrowania i odczytu w dniu 26 sierpnia 2019 r.? Jeśli tak czy w związku z wyrejestrowaniem Wnioskodawca nie miałby obowiązku zwrotu kwoty ulgi na zakup kasy fiskalnej ze względu na nieużytkowanie przez okres 3 lat licząc od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania?

Zdaniem Wnioskodawcy miał On prawo do uzyskania zwrotu kwoty wydatkowanej na zakup kasy fiskalnej. Przed zakupem i rozpoczęciem ewidencjonowania czynności na kasie Wnioskodawca dokonał wiążących obowiązków, terminowo zostało złożone zawiadomienie o zamiarze ewidencjonowania na kasie fiskalnej, płatność za kasę została uiszczona, rozpoczęto ewidencjonowanie na kasie. W związku z § 2.1 Rozporządzenia w sprawie kas fiskalnych z dnia 27 grudnia 2010 r. wszelkie obowiązki zostały należycie dopełnione.

Zdaniem Wnioskodawcy nie będzie miał obowiązku zwrotu należnej ulgi na kasę fiskalną ze względu, iż Wnioskodawca nie zaprzestał wykonywania działalności, nie ogłosił upadłości ani likwidacji, sprzedaż firmy też nie nastąpiła. Wnioskodawca nie naruszył też zapisów par 2 i 3 rozporządzenia w sprawie kas fiskalnych. A dokonane wyrejestrowanie kasy fiskalnej było z przyczyn czysto technicznych (przed dokonaniem modyfikacji i wymianą modułu kasy należy dokonać odczytu, w związku z tym, że kasa wróci od producenta z nowym numerem ewidencyjnym dokuje się wyrejestrowania urządzenia z bazy Urzędu Skarbowego). To producentowi wydano możliwość wprowadzenia kas " (...)" i on otrzymał homologacje na takie kasy, a czynności czysto techniczne nie powinny rzutować na możliwość otrzymania zwrotu wydatku na kasę fiskalną. Skoro producent otrzymał homologacje na wprowadzenie kas pośrednich do kas online to działania techniczne nie powinny mieć wpływu na obowiązek zwrotu ulgi na kasę. Dokonanie wyrejestrowania kasy nie było uzależnione od Wnioskodawcy tylko narzucone przez producenta ze względu na działania modyfikacyjne a wszelkie czynności jakie zostały dokonane zostały wykonane zgodnie z homologacją jaką producentowi zatwierdzono i uzyskał on zgodę na sprzedaż takich urządzeń jak kasa fiskalna " (...)".

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 111 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o VAT" obowiązującym do 30 kwietnia 2019 r., podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Przez sprzedaż, w myśl art. 2 pkt 22 ustawy o VAT, rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Należy wskazać, że stosownie do zapisu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

W myśl art. 111 ust. 3a pkt 7 ustawy o VAT, podatnicy prowadzący ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących są obowiązani stosować kasy rejestrujące wyłącznie do prowadzenia ewidencji własnej sprzedaży, z zastrzeżeniem ust. 3b.

Zgodnie z art. 111 ust. 4 ustawy o VAT, podatnicy, którzy rozpoczną ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego w obowiązujących terminach, mogą odliczyć od tego podatku kwotę wydatkowaną na zakup każdej z kas rejestrujących zgłoszonych na dzień rozpoczęcia (powstania obowiązku) ewidencjonowania w wysokości 90% jej ceny zakupu (bez podatku), nie więcej jednak niż 700 zł.

Jak wynika z powyższego przepisu, odliczenie (ulga) przysługuje tylko przy zakupie kas w związku z wypełnieniem powstającego po raz pierwszy u danego podatnika obowiązku ewidencjonowania. Przepis ten stanowi bowiem o ulgach przysługujących przy zakupie kas rejestrujących zgłoszonych na dzień powstania obowiązku ewidencjonowania.

Zatem, ustawodawca utożsamia dzień rozpoczęcia ewidencjonowania z dniem powstania obowiązku ewidencjonowania. Art. 111 ust. 4 ustawy o VAT, stosuje tryb warunkowy i odnosi się do podatników, którzy wcześniej nie byli obowiązani do prowadzenia ewidencji obrotów i kwot podatku należnego za pomocą kas rejestrujących.

Stosownie do zapisu art. 111 ust. 6 ustawy o VAT, podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących, w przypadku gdy w okresie 3 lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania zaprzestaną ich używania lub nie dokonują w obowiązującym terminie zgłoszenia kasy do obowiązkowego przeglądu technicznego przez właściwy serwis, a także w przypadku naruszenia warunków związanych z odliczeniem tych kwot, określonych w przepisach wydanych na podstawie ust. 7 pkt 1 i 2.

Zgodnie z art. 111 ust. 6a ustawy o VAT kasa rejestrująca służąca do prowadzenia ewidencji, o której mowa w ust. 1, musi zapewniać prawidłowe zaewidencjonowanie podstawowych danych dotyczących zawieranych transakcji, w tym wysokości uzyskiwanego przez podatnika obrotu i kwot podatku należnego, oraz musi przechowywać te dane lub też zapewniać bezpieczny ich przekaz na zewnętrzne nośniki danych. Pamięć fiskalna kasy rejestrującej powinna posiadać numer unikatowy, nadawany w ramach czynności materialno-technicznych przez ministra właściwego do spraw finansów publicznych.

W tym miejscu należy podkreślić, że kwestia odliczenia kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej została szczegółowo uregulowana przepisami aktów wykonawczych do ustawy o VAT.

W związku z tym, że Wnioskodawca zakupił kasę rejestrującą w dniu 2 kwietnia 2019 r. to zgodnie z § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 29 kwietnia 2019 r. w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących obowiązuje w zakresie:

1. odliczenia lub zwrotu kwot wydanych na zakup kas rejestrujących z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii zakupionych przed dniem wejścia w życie niniejszego rozporządzenia oraz

2. zwrotu przez podatnika odliczonych lub zwróconych kwot wydanych na zakup kas, o których mowa w pkt 1 - stosuje się rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2010 r. w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących (Dz. U. z 2013 r. poz. 163).

Zgodnie z § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących, odliczenia kwoty, o której mowa w art. 111 ust. 4 ustawy o VAT, zwanego dalej "odliczeniem", lub jej zwrotu można dokonać pod warunkiem:

1.

złożenia przez podatnika do właściwego naczelnika urzędu skarbowego, przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego, pisemnego zgłoszenia o liczbie kas rejestrujących i miejscu (adresie) ich używania, które podatnik zamierza stosować do tego ewidencjonowania;

2.

rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego nie później niż w obowiązujących terminach, przy użyciu kas rejestrujących nabytych w okresie, kiedy kasy te były objęte ważnym potwierdzeniem, że kasy te spełniają funkcje wymienione w art. 111 ust. 6a ustawy oraz kryteria i warunki techniczne, którym muszą odpowiadać, zwanym dalej "potwierdzeniem";

3.

posiadania przez podatnika dowodu zapłaty całej należności za kasę rejestrującą.

Stosownie do § 3 ust. 1 ww. rozporządzenia w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących, odliczenie może być dokonane w deklaracji podatkowej dla podatku od towarów i usług za okres rozliczeniowy, w którym rozpoczęto ewidencjonowanie obrotu i kwot podatku należnego, lub za okresy następujące po tym okresie rozliczeniowym.

Cytowane wyżej przepisy wskazują, że ulga z tytułu zakupu kasy rejestrującej, przysługuje podatnikowi w sytuacji, gdy m.in. złoży on naczelnikowi właściwego urzędu skarbowego przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania, pisemne zgłoszenie o liczbie przewidywanych stanowisk kasowych wraz z podaniem miejsca instalacji kasy.

Z powołanych przepisów wynika, że ulga przysługuje tylko przy zakupie kas rejestrujących w związku z wypełnieniem powstającego po raz pierwszy u danego podatnika obowiązku ewidencjonowania.

Powyższe oznacza, że nabycie - po dacie powstania obowiązku ewidencjonowania (lub w związku z dobrowolnym rozpoczęciem ewidencjonowania) - kolejnych kas (które nie zostały wymienione w pisemnym zgłoszeniu) nie uprawnia podatnika do skorzystania z ustanowionej ulgi. Odnosi się to także do sytuacji, w której podatnik dokonuje rozszerzenia działalności, w związku z czym instalowane są nowe kasy, które są kasami nabytymi już po dniu powstania obowiązku ewidencjonowania (lub w związku z dobrowolnym rozpoczęciem ewidencjonowania), a także w sytuacji nabycia kas w celu wymiany starych modeli na nowe.

Zatem ulga z tytułu zakupu kas rejestrujących dotyczy tylko kas zgłoszonych na dzień rozpoczęcia ewidencjonowania, czyli prawo do skorzystania z ww. ulgi jest prawem przysługującym podatnikowi jednorazowo w trakcie jego działalności gospodarczej

Stosownie do § 6 ust. 1 ww. rozporządzenia, podatnicy są obowiązani do zwrotu odliczonych lub zwróconych im kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących w przypadkach, gdy w okresie trzech lat od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania:

1.

zaprzestaną działalności;

2.

nastąpi otwarcie likwidacji;

3.

zostanie ogłoszona upadłość;

4.

nastąpi sprzedaż przedsiębiorstwa lub zakładu (oddziału), a następca prawny nie będzie dokonywał sprzedaży, o której mowa w art. 111 ust. 1 ustawy;

5.

dokonają odliczenia z naruszeniem warunków, o których mowa w § 2 i 3.

Jak wskazał Naczelny Sąd Administracyjny w wyroku z dnia 14 kwietnia 2014 r. sygn. akt I FSK 2074/14 "są to przypadki stanowiące wyłączny katalog zdarzeń w rozumieniu art. 111 ust. 6 ustawy o VAT, co istotne zawęża hipotezę tej normy, eliminując jej stosowanie w odniesieniu do innych poza wymienionymi przypadkami, w tym także nie obejmuje sytuacji świadomego zaniechania ewidencjonowania obrotu mimo obowiązku."

Zwrot odliczonych lub zwróconych kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących w przypadkach, o których mowa w art. 111 ust. 6 ustawy o VAT, oraz w przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4 i 5, odnosi się tylko do tych kas, których te warunki lub przypadki dotyczyły (§ 6 ust. 2 rozporządzenia).

Stosownie do przepisu § 6 ust. 3 ww. rozporządzenia zwrotu odliczonych lub zwróconych kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących należy dokonać na rachunek właściwego urzędu skarbowego w terminie:

1.

do 25. dnia miesiąca następującego po:

a.

miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające dokonanie takiego zwrotu, jeżeli podatnik rozlicza podatek za okresy miesięczne,

b.

kwartale, w którym powstały okoliczności uzasadniające dokonanie takiego zwrotu, jeżeli podatnik rozlicza podatek za okresy kwartalne;

2.

do końca miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstały okoliczności uzasadniające dokonanie zwrotu w przypadku podatników, o których mowa w art. 111 ust. 5 ustawy.

Odnosząc się do powyższych przepisów należy wskazać, że z uwagi na brak zdefiniowania w ustawie o VAT, jak i przepisach wykonawczych do niej, terminu "zaprzestanie użytkowania", należy odwołać się do definicji określonej w Słowniku Języka Polskiego. Zgodnie z Internetowym Słownikiem Języka Polskiego (http://www.sjp.pwn.pl) wyraz "używać" oznacza posłużyć się czymś, zastosować coś jako środek, narzędzie, natomiast wyrażenie "zaprzestać" oznacza przerwać jakąś czynność, zaniechać robienia czegoś.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że w ramach działalności gospodarczej rozpoczętej w dniu 1 kwietnia 2019 r. Wnioskodawca wykonuje usługi mieszczące się w zakresie naprawy i konserwacji pojazdów samochodowych (kod PKD 45.20.Z). W Polsce Wnioskodawca posiada nieograniczony obowiązek podatkowy. Ze względu na nieprzekroczenie obrotów zgodnie z art. 113 ust. 1 ustawy o VAT Wnioskodawca nie jest czynnym podatnikiem VAT. Ze względu na działalność jaką wykonuje zgłoszenie zamiaru ewidencjonowania obrotów na kasie fiskalnej zostało złożone do Urzędu Skarbowego w dniu 2 kwietnia 2019 r., kasa fiskalna została zakupiona i zafiskalizowana w dniu 2 kwietnia 2019 r. jest to kasa z elektronicznym zapisem kopii tzw. model (...). W dniu 3 kwietnia 2019 r. została na kasie ujęta pierwsza sprzedaż na rzecz osób fizycznych. Od dnia 1 kwietnia 2019 r. do 2 kwietnia 2019 r. Wnioskodawca nie wykonywał usług na rzecz osób fizycznych. Dnia 22 sierpnia 2019 r. do Naczelnika Urzędu Skarbowego Wnioskodawca złożył wniosek o zwrot kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej wraz z wszystkimi niezbędnymi załącznikami tj. faktura na zakup kasy, dowód zapłaty za kasę oraz raport fiskalny potwierdzający zafiskalizowane urządzenia i dokonanie sprzedaży. Do dnia dzisiejszego Wnioskodawca nie otrzymał zwrotu kwoty ulgi oraz pisma odmownego dotyczącego zasadności wniosku z dnia 22 sierpnia 2019 r. W związku ze zmianą rozporządzenia i wprowadzeniu obowiązkowych kas on-line dla osób o profilu działalności Wnioskodawcy zgodnie homologacją, jaką uzyskał producent kasy (...), w dniu 26 sierpnia 2019 r. w porozumieniu z serwisem kasy dokonano odczytu z kasy oraz złożono wniosek o wyrejestrowanie kasy w Urzędzie Skarbowym. Czynności te spowodowane były obowiązkiem dokonania zmian w kasie Wnioskodawcy i tzw. przeróbki na kasę on-line. Zgodnie z homologacją, jaką zatwierdzono producentowi, Kasa (...) częściowo była dostosowana do wymogów kas on-line. Kasa, którą Wnioskodawca posiadał zgodnie z harmonogramem prac producenta i możliwości przerobowych została po odczycie odesłana do producenta. Firma X dokonała w kasie stosownych modyfikacji w celu dostosowania jej do wymogów rozporządzenia z dnia 1 maja 2019 r. w sprawie kas rejestrujących. W związku z dużym zapotrzebowaniem dokonywania modyfikacji okres oczekiwania na kasę wynosił ok. 1 miesiąca. Kasa po powrocie od producenta po wymianie modułu została ponownie zgłoszona w urzędzie skarbowym jako nowe urządzenie z nowym numerem ewidencyjnym jako Kasa fiskalna on-line (zgodnie z homologacją producenta). W okresie nie posiadania kasy fiskalnej Wnioskodawca nie wykonywał usług na rzecz osób fizycznych, jedynymi czynnościami jakie wykonywał w ramach prowadzonej działalności gospodarczej były usługi wykonywane na rzecz innych podmiotów gospodarczych.

Wnioskodawca ma wątpliwości czy miał prawo do uzyskania zwrotu na zakup kasy fiskalnej zakupionej w dniu 2 kwietnia 2019 r. pomimo dokonanego wyrejestrowania i odczytu w dniu 26 sierpnia 2019 r. Jeśli tak czy w związku z wyrejestrowaniem Wnioskodawca nie miałby obowiązku zwrotu kwoty ulgi na zakup kasy fiskalnej ze względu na nieużytkowanie przez okres 3 lat licząc od dnia rozpoczęcia ewidencjonowania.

W odpowiedzi na zadane pytania w pierwszej kolejności należy wskazać, że Wnioskodawca w niniejszej sprawie spełniał wymagania warunkujące skorzystanie z prawa do odliczenia kwoty wydanej na zakup kasy rejestrującej, o której mowa w § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2010 r. w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących. Wnioskodawca bowiem wskazał, że zgłoszenie zamiaru ewidencjonowania obrotów na kasie fiskalnej zostało złożone do Urzędu Skarbowego w dniu 2 kwietnia 2019 r., kasa fiskalna została zakupiona i zafiskalizowana w dniu 2 kwietnia 2019 r. jest to kasa z elektronicznym zapisem kopii tzw. model (...). W dniu 3 kwietnia 2019 r. została na kasie ujęta pierwsza sprzedaż na rzecz osób fizycznych. Od dnia 1 kwietnia 2019 r. do 2 kwietnia 2019 r. Wnioskodawca nie wykonywał usług na rzecz osób fizycznych. Zatem Wnioskodawca złożył Zawiadomienie przed terminem rozpoczęcia ewidencjonowania obrotu i kwoty podatku należnego z tytułu sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej.

Tym samym stwierdzić należy, że w przedstawionej sytuacji Wnioskodawca spełniał warunki określone w § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2010 r. w sprawie odliczania i zwrotu kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej wskazanej w Zawiadomieniu oraz nabył prawo do odliczenia kwoty, o której mowa w art. 111 ust. 4 ustawy o VAT na zakup zgłoszonej kasy rejestrującej.

Ponadto Wnioskodawca uważa, że nie będzie miał obowiązku zwrotu należnej ulgi na kasę fiskalną, gdyż nie zaprzestał wykonywania działalności, nie ogłosił upadłości ani likwidacji, sprzedaż firmy też nie nastąpiła. Wnioskodawca nie naruszył też zapisów § 2 i 3 rozporządzenia w sprawie kas fiskalnych.

Z wniosku wynika, że w dniu 26 sierpnia 2019 r. w porozumieniu z serwisem kasy dokonano odczytu z kasy oraz złożono wniosek o wyrejestrowanie kasy w Urzędzie Skarbowym. Czynności te spowodowane były obowiązkiem dokonania zmian w kasie Wnioskodawcy i tzw. przeróbki na kasę on-line. W związku z dużym zapotrzebowaniem dokonywania modyfikacji okres oczekiwania na kasę wynosił ok. 1 miesiąca. Kasa po powrocie od producenta po wymianie modułu została ponownie zgłoszona w urzędzie skarbowym jako nowe urządzenie z nowym numerem ewidencyjnym jako kasa fiskalna on-line (zgodnie z homologacją producenta). W okresie nie posiadania kasy fiskalnej Wnioskodawca nie wykonywał usług na rzecz osób fizycznych, jedynymi czynnościami jakie wykonywał w ramach prowadzonej działalności gospodarczej były usługi wykonywane na rzecz innych podmiotów gospodarczych.

W świetle powyższych okoliczności należy stwierdzić, że na gruncie niniejszej sprawy nie zaistniały okoliczności powodujące obowiązek zwrotu przez Wnioskodawcę odliczonej kwoty z tytułu zakupu kasy rejestrującej, zarówno na podstawie przepisów ustawy o VAT, jak i przepisów wykonawczych do niej. Z przedstawionego opisu sprawy nie wynika, aby zostały naruszone warunki związane z odliczeniem kwoty z tytułu zakupu kasy rejestrującej, określone w przepisach wydanych na podstawie art. 111 ust. 7 pkt 1 i 2 ustawy o VAT. Z opisu sprawy nie wynika również, aby zaistniały okoliczności wymienione w § 6 ust. 1 powołanego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2010 r. w sprawie odliczania i zwrotu kwot wydatkowanych na zakup kas rejestrujących, tj. Wnioskodawca: nie zaprzestał działalności, nie rozpoczął jej likwidacji, nie ogłosił upadłości ani nie sprzedał firmy, jak również nie dokonał odliczenia z naruszeniem warunków wymienionych w § 2 i 3.

Ponadto Wnioskodawca nie zaprzestał użytkowania zakupionej kasy rejestrującej, a jedynie czasowo jej nie użytkował z powodu dokonywania przeróbki na kasę on-line. Po dokonaniu stosownej modyfikacji tej kasy została ona ponownie zgłoszona do Urzędu Skarbowego i jest nadal użytkowana przez Wnioskodawcę. Zatem nie nastąpiło zaprzestanie ewidencjonowania o czym stanowi przepis art. 111 ust. 6 ustawy.

Zatem Wnioskodawca spełniał warunki określone w § 2 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 grudnia 2010 r. w sprawie odliczania i zwrotu kwoty wydatkowanej na zakup kasy rejestrującej wskazanej w Zawiadomieniu oraz nabył prawo do odliczenia kwoty, o której mowa w art. 111 ust. 4 ustawy o VAT na zakup zgłoszonej kasy rejestrującej. Ponadto Wnioskodawca nie jest zobowiązany do zwrotu ulgi z tytułu zakupu kasy fiskalnej, ponieważ nie zaprzestał jej użytkowania przed upływem 3 lat od momentu rozpoczęcia ewidencjonowania, o ile nie wystąpią później inne okoliczności, które spowodują konieczność zwrotu otrzymanej ulgi.

Zatem, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania). Inne kwestie przedstawione we wniosku, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone.

Jednocześnie tut. Organ podnosi, że Wnioskodawca we własnym stanowisku wskazał, że: "(...) W związku z § 2.1 Rozporządzenia w sprawie kas fiskalnych z dnia 27 grudnia 2000 r. wszelkie obowiązki zostały należycie dopełnione", potraktował jako oczywistą omyłkę i uznał, że niniejsze zdanie powinno brzmieć: "(...) W związku z § 2.1 Rozporządzenia w sprawie kas fiskalnych z dnia 27 grudnia 2010 r. wszelkie obowiązki zostały należycie dopełnione".

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Stosownie do § 2 ww. artykułu przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4 0/0, 00-013 Warszawa, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl