0114-KDIP1-3.4012.542.2018.2.ISK - Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży na kasie rejestrującej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 grudnia 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-3.4012.542.2018.2.ISK Zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży na kasie rejestrującej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 19 września 2018 r. (data wpływu 25 września 2018 r.) uzupełnionym pismem z dnia 28 listopada 2018 r., nadanym w placówce pocztowej dnia 3 grudnia 2018 r. (data wpływu 11 grudnia 2018 r.) w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu z dnia 7 listopada 2018 r. nr 0114-KDIP1-3.4012.542.2018.1.ISK (doręczone Stronie w dniu 26 listopada 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży na kasie rejestrującej na podstawie pozycji 38 załącznika do rozporządzenia, w przypadku dokonywania wysyłki za pośrednictwem poczty lub przesyłkami kurierskimi - jest prawidłowe;

* zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży na kasie rejestrującej na podstawie pozycji 38 załącznika do rozporządzenia, w przypadku dokonywania wysyłki za pośrednictwem transportu własnego lub innych niż przesyłki kurierskie form dostarczania towarów - jest nieprawidłowe;

* uwarunkowania zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży na kasie rejestrującej na podstawie pozycji 38 załącznika do rozporządzenia od wysyłki świadczonej jedynie za pośrednictwem poczty lub przesyłkami kurierskimi - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 25 września 2018 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, uzupełniony pismem z dnia 28 listopada 2018 r. nadanym w placówce pocztowej dnia 3 grudnia 2018 r. (data wpływu 11 grudnia 2018 r.), będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 7 listopada 2018 r. nr 0114-KDIP1-3.4012.542.2018.1.ISK (skutecznie doręczonym w dniu 26 listopada 2018 r.), dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży wysyłkowej na kasie rejestrującej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca posiada siedzibę na terytorium Polski. Przedmiotem działalności Spółki będzie sprzedaż mebli prowadzona w wyspecjalizowanych sklepach. Spółka otrzymała numer NIP, obecnie oczekuje na rejestrację jako podatnik VAT czynny. W toku są prace przygotowawcze i organizacyjne zmierzające do uruchomienia salonu sprzedaży detalicznej mebli. Dokonywana w tym salonie sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych będzie ewidencjonowana przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W przyszłości Spółka zamierza prowadzić także sprzedaż wysyłkową mebli przy wykorzystaniu strony internetowej. Po skompletowaniu zamówienia i zapoznaniu się z warunkami transakcji Klient, za pośrednictwem internetu, złoży zamówienie i dokona płatności: kartą płatniczą, automatycznym przelewem elektronicznym (e-płatności) lub przy użyciu portfela wirtualnego.

Przy tej formie sprzedaży - jako zasadę - Klient nie będzie miał możliwości odbioru towaru własnym transportem z salonu, ani zapłaty gotówką w salonie, a jeśli - czego nie można wykluczyć - na życzenie Klienta - transakcja zapoczątkowana zamówieniem na stronie internetowej zostanie sfinalizowana w salonie (zapłatą lub odbiorem towaru w salonie) to jest oczywistym, że traci ona charakter sprzedaży wysyłkowej i zostanie zarejestrowana przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Wracając do sprzedaży wysyłkowej, płatności będą następowały wyłącznie w formie bezgotówkowej na rachunek bankowy Spółki. W tytule płatności Klient podaje nr zamówienia. W ramach wymienionych powyżej form płatności kwota zapłaty trafia w pierwszej kolejności na konto pośrednika płatności a następnie jest przypisywana do portfela sprzedawcy. Zapłata i obsługa takich transakcji następuje w całości za pośrednictwem banku i pośrednika obsługującego płatność w systemie płatności elektronicznych. Systemy obsługi płatności online pozwalają na pełną identyfikację osoby, która dokonała płatności, czyli powiązanie zapłaty z nabywcą i nr zamówienia.

Spółka będzie posiadać system przyjmowania i obsługi zamówień, który zawierał będzie dane Klienta, w tym jego adres, nr zamówienia, nr i datę faktury lub dowodu dostawy, adres dostawy, datę, kwotę i sposób płatności, nazwę i adres przewoźnika, datę powierzenia do przewozu i datę dostawy do Klienta. Wystawiana na żądanie klienta faktura będzie zawierała dane wskazane w art. 106e ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług a więc także precyzyjne określenie przedmiotu czynności; w sytuacji gdy Klient nie zażąda faktury, dowód dostawy będzie zawierał nazwę, jednostkę miary i ilość mebli będących przedmiotem transakcji.

Przy sprzedaży wysyłkowej dostawa mebli do Klienta dokonywana będzie przy wykorzystaniu usług poczty, firm zwanych potocznie firmami kurierskimi, innych firm zajmujących się transportem towarów lub transportem własnym.

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że Spółka będzie dokonywała sprzedaży wysyłkowej zarówno na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych jak i na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą: jednakże pytania nie dotyczą sprzedaży na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, nie jest ona bowiem - zgodnie z art. 111 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług - objęta obowiązkiem prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Spółka zapłaty z tytułu sprzedaży wysyłkowej otrzymywać będzie za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy Spółki lub na rachunek Spółki w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, jeśli zostałaby jej członkiem) a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie będzie wynikać, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy Spółka dokonując dostawy towarów w wyspecjalizowanym sklepie i prowadząc jednocześnie sprzedaż wysyłkową mebli w przedstawionym hipotetycznie stanie faktycznym będzie mogła korzystać ze zwolnienia z ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej w odniesieniu do części przychodu uzyskiwanego ze sprzedaży wysyłkowej prowadzonej w wyżej opisanych warunkach - na podstawie pozycji 38 części II załącznika do rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 20 grudnia 2017 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących?

2. Jeżeli zapis, cyt. "pocztą lub przesyłkami kurierskimi" w pozycji 38 części II załącznika do rozporządzenia Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 20 grudnia 2017 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, traktować jako dodatkowy warunek, spełnienie którego warunkuje możliwość korzystania z tego zwolnienia, to w świetle braku w polskim prawie definicji pojęć "firma kurierska" i "przesyłka kurierska" jakie kryteria ma Spółka stosować przy zlecaniu transportu podmiotom zewnętrznym aby odróżnić firmę kurierską od firmy niekurierskiej, przesyłkę kurierską od przesyłki niekurierskiej by wypełnić ten dodatkowy warunek do korzystania z omawianego zwolnienia od ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej przychodu ze sprzedaży wysyłkowej?

Zdaniem Wnioskodawcy, w pozycji 38 części II załącznika do rozporządzenia Ministra Rozwoju Finansów z dnia 20 grudnia 2017 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących Minister sformułował w odniesieniu do sprzedaży wysyłkowej, dwa warunki, których łączne spełnienie jest niezbędne do korzystania z tego zwolnienia: zapłata za dostawę towaru nastąpi na rachunek bankowy podatnika a jednocześnie podatnik posiada dokumentację, na podstawie której da się jednoznacznie przyporządkować otrzymaną zapłatę do konkretnej czynności dostawy towarów. W wyżej opisanym przyszłym stanie faktycznym oba warunki będą spełnione i w tym zakresie Spółka może korzystać z będącego przedmiotem zapytania zwolnienia.

Zawarty w analizowanym przepisie zapis "pocztą lub przesyłkami kurierskimi", stanowi jedynie przykładowe wskazanie podmiotów gospodarczych, z usług których może skorzystać podmiot prowadzący sprzedaż wysyłkową a powierzenie usługi transportu towaru przewoźnikowi, który nie nazywa siebie firmą kurierską a transportowanego towaru przesyłką kurierską lub dostarczenie tego towaru do nabywcy własnym transportem sprzedającego nie stanowi przesłanki do utraty prawa do zwolnienia opisanego w pozycji 38 części II załącznika do rozporządzenia Ministra Rozwoju Finansów z dnia 20 grudnia 2017 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Pamiętajmy, że wprowadzenie przez ustawodawcę obowiązku rejestrowania sprzedaży przy pomocy kas fiskalnych ma na celu zapobieganie unikaniu opodatkowania. Ten sam cel w przypadku sprzedaży wysyłkowej jest realizowany poprzez stosowanie dwu rygorów: zapłata za dostawę towaru nastąpi na rachunek bankowy podatnika, a jednocześnie podatnik posiada dokumentację, na podstawie której da się jednoznacznie przyporządkować otrzymaną zapłatę do konkretnej czynności dostawy towarów.

Dodatkowy warunek ograniczający krąg podmiotów, którym można zlecić dostawę towaru do wyłącznie poczty i przesyłek kurierskich pozostaje bez wpływu na cel nadrzędny tj. uniemożliwienie unikania opodatkowania a dodatkowo godzi w zasadę swobody gospodarczej.

Ponadto zważyć należy, że firma kurierska i przesyłka kurierska to pojęcia potoczne, niezdefiniowane w polskim prawie, więc zlecający transport a także organ podatkowy, w razie sporu, stanie przed dylematem jakimi kryteriami się posłużyć by odróżnić firmę kurierską od niekurierskiej i przesyłkę kurierską od niekurierskiej.

Ustawodawca w art. 2 pkt 23 i 24 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług formułując definicje sprzedaży wysyłkowej w handlu zagranicznym (sprzedaż wysyłkowa z terytorium kraju i sprzedaż wysyłkowa na terytorium kraju) w zakresie dotyczącym kręgu podmiotów transportujących towar od sprzedawcy do nabywcy, w obu definicjach stwierdza, że przez sprzedaż wysyłkową rozumie się "dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych przez podatnika podatku od towarów i usług". Z definicji tych jednoznacznie wynika, że nie zawierają one żadnych ograniczeń gdy idzie o podmioty transportujące towar od sprzedawcy do nabywcy, czyli sprzedawca dokonując sprzedaży wysyłkowej może powierzyć transport przez siebie wybranej, dowolnej firmie transportowej lub dostarczyć ten towar do nabywcy własnym transportem. Trudno przyjąć, że handel wysyłkowy krajowy, w zakresie dotyczącym podmiotu transportującego towar, ma inną definicję niż handel wysyłkowy zagraniczny.

W tym stanie rzeczy, zdaniem Wnioskodawcy, zarówno kiedy towar do odbiorcy dostarczy własnym transportem sprzedawca, jak i kiedy przewozu dokona dowolna firma transportowa, sprzedaż wysyłkowa zrealizowana z zachowaniem dwu warunków: zapłata za dostawę towaru nastąpi na rachunek bankowy podatnika, a jednocześnie podatnik posiada dokumentację na podstawie której da się jednoznacznie przyporządkować otrzymaną zapłatę do konkretnej czynności dostawy towarów - nie musi być rejestrowana za pomocą kasy fiskalnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest:

* prawidłowe w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży na kasie rejestrującej na podstawie pozycji 38 załącznika do rozporządzenia, w przypadku dokonywania wysyłki za pośrednictwem poczty lub przesyłkami kurierskimi;

* nieprawidłowe w zakresie zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży na kasie rejestrującej na podstawie pozycji 38 załącznika do rozporządzenia, w przypadku dokonywania wysyłki za pośrednictwem transportu własnego lub innych niż przesyłki kurierskie form dostarczania towarów oraz uwarunkowania zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży na kasie rejestrującej na podstawie pozycji 38 załącznika do rozporządzenia od wysyłki świadczonej jedynie za pośrednictwem poczty lub przesyłkami kurierskimi.

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. Zgodnie z tym przepisem, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

W myśl art. 111 ust. 1a ustawy o VAT - do obrotu wykazywanego w ewidencji, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się kwoty podatku należnego.

Na podstawie art. 111 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (...).

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących od 1 stycznia 2018 r. reguluje rozporządzenie Ministra Rozwoju i Finansów z dnia 20 grudnia 2017 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2017 r. poz. 2454, z późn. zm.), zwane dalej rozporządzeniem.

Zwolnienie z obowiązku instalowania kas rejestrujących zostało określone w § 2 i § 3 ww. rozporządzenia.

Powyższe zwolnienia wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie zwolnienie dla określonych grup podatników (zwolnienie podmiotowe) i zwolnienie dla konkretnych czynności (zwolnienie przedmiotowe).

Stosownie do § 2 ust. 1 rozporządzenia - zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2018 r. czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku (ust. 2 § 2 rozporządzenia).

I tak w załączniku do rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących w poz. 38 ww. załącznika do rozporządzenia, dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej, tj. dotyczy przedmiotu działalności.

Zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3 - zgodnie z § 4 rozporządzenia - nie stosuje się, w określonych w nim przypadkach.

Zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku dostawy:

a.

gazu płynnego,

b.

części do silników (PKWiU 28.11.4),

c.

silników spalinowych wewnętrznego spalania w rodzaju stosowanych do napędu pojazdów (PKWiU 29.10.1),

d.

nadwozi do pojazdów silnikowych (PKWiU 29.20.1),

e.

przyczep i naczep; kontenerów (PKWiU 29.20.2),

f.

części przyczep, naczep i pozostałych pojazdów bez napędu mechanicznego (PKWiU 29.20.30.0),

g.

części i akcesoriów do pojazdów silnikowych (z wyłączeniem motocykli), gdzie indziej niesklasyfikowanych (PKWiU 29.32.30.0),

h.

silników spalinowych tłokowych wewnętrznego spalania w rodzaju stosowanych w motocyklach (PKWiU 30.91.3),

i.

sprzętu radiowego, telewizyjnego i telekomunikacyjnego, z wyłączeniem lamp elektronowych i innych elementów elektronicznych oraz części do aparatów i urządzeń do operowania dźwiękiem i obrazem, anten (PKWiU ex 26 i ex 27.90),

j.

sprzętu fotograficznego, z wyłączeniem części i akcesoriów do sprzętu i wyposażenia fotograficznego (PKWiU ex 26.70.1),

k.

wyrobów z metali szlachetnych lub z udziałem tych metali, których dostawa nie może korzystać ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, zwanej dalej "ustawą",

I.

zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych,

m.

wyrobów przeznaczonych do użycia, oferowanych na sprzedaż lub używanych jako paliwa silnikowe albo jako dodatki lub domieszki do paliw silnikowych, bez względu na symbol PKWiU,

n.

wyrobów tytoniowych (PKWiU 12.00), napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2% oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5%, bez względu na symbol PKWiU, z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów,

o.

perfum i wód toaletowych (PKWiU 20.42.11.0), z wyłączeniem towarów dostarczanych na pokładach samolotów.

Tym samym § 4 rozporządzenia zawiera katalog czynności, do których nie mają zastosowania zwolnienia przedmiotowe, podmiotowe oraz podmiotowo-przedmiotowe. Oznacza to, że podatnik dokonujący czynności wymienionych w ww. przepisie nie ma prawa do korzystania ze zwolnienia z ewidencjonowania przy pomocy kasy rejestrującej. Wyłączenie to dotyczy jednak konkretnych wskazanych przez ustawodawcę czynności. Tak więc, w stosunku do pozostałych czynności, innych niż wymienione w § 4 ust. 1 ww. rozporządzenia, podatnik może korzystać z przewidzianych w rozporządzeniu tytułów zwolnieniowych np. przedmiotowych określonych w § 2 ww. rozporządzenia, o ile spełni odrębne warunki. W ramach prowadzonej działalności podatnik dokonuje różnych czynności. Dlatego też w prowadzonej działalności może zaistnieć sytuacja, w której podatnik będzie ewidencjonował przy zastosowaniu kasy rejestrującej jedynie część swojej sprzedaży, a w pozostałym zakresie będzie korzystał ze zwolnienia z tego obowiązku.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zamierza prowadzić działalność gospodarczą jako podatnik VAT czynny polegającą na sprzedaży mebli w wyspecjalizowanych sklepach. Dokonywana w tym salonie sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych będzie ewidencjonowana przy zastosowaniu kas rejestrujących. W przyszłości Wnioskodawca zamierza prowadzić także sprzedaż wysyłkową mebli przy wykorzystaniu strony internetowej zarówno na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej i rolników ryczałtowych jak i na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą.

Po skompletowaniu zamówienia i zapoznaniu się z warunkami transakcji Klient, za pośrednictwem internetu, złoży zamówienie i dokona płatności: kartą płatniczą, automatycznym przelewem elektronicznym (e-płatności) lub przy użyciu portfela wirtualnego. Płatności będą następowały wyłącznie w formie bezgotówkowej na rachunek bankowy Spółki. W tytule płatności Klient podaje nr zamówienia. Systemy obsługi płatności online pozwalają na pełną identyfikację osoby, która dokonała płatności, czyli powiązanie zapłaty z nabywcą i nr zamówienia. Spółka zapłaty z tytułu sprzedaży wysyłkowej otrzymywać będzie za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy Spółki lub na rachunek Spółki w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, jeśli zostałaby jej członkiem) a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie będzie wynikać, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Przy sprzedaży wysyłkowej dostawa mebli do Klienta dokonywana będzie przy wykorzystaniu usług poczty, firm zwanych potocznie firmami kurierskimi, innych firm zajmujących się transportem towarów lub transportem własnym.

Niniejszy wniosek nie dotyczy sprzedaży na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą.

Ad 1

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do zastosowania zwolnienia od podatku VAT dla sprzedaży wysyłkowej mebli na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych na podstawie pozycji 38 załącznika do rozporządzenia prowadząc jednocześnie sprzedaż mebli w wyspecjalizowanym sklepie.

Wskazać w tym miejscu należy, że w celu skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 38 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

* dostawa towarów nastąpi w systemie wysyłkowym za pośrednictwem poczty lub przesyłkami kurierskimi;

* zapłata za towar musi być dokonana w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem);

* z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę musi jednoznacznie wynikać, jakiej konkretnie czynności zapłata dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana;

* przedmiotem dostawy nie są towary wymienione w § 4 rozporządzenia.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa należy wskazać, że Wnioskodawca na podstawie § 2 w powiązaniu z poz. 38 załącznika do rozporządzenia, ma prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej jedynie sprzedaży wysyłkowej mebli na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych dokonywanej za pośrednictwem poczty lub przesyłkami kurierskimi, gdzie zapłata będzie dokonywana za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy Spółki lub na rachunek Spółki w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, jeśli zostałaby jej członkiem) a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie będzie wynikać, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

W sytuacji natomiast gdy sprzedaż mebli na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, gdzie zapłata będzie dokonywana za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy Spółki lub na rachunek Spółki w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, jeśli zostałaby jej członkiem) a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie będzie wynikać, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres), będzie wysyłana za pośrednictwem transportu własnego lub innych firm zajmujących się transportem towarów, Wnioskodawca nie będzie spełniać warunku umożliwiającego korzystanie ze zwolnienia na podstawie § 2 w powiązaniu z poz. 38 załącznika do rozporządzenia, gdyż dostawa nie będzie dokonywana przez pocztę czy też kuriera.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe w zakresie prawa do skorzystania ze zwolnienia na podstawie § 2 w powiązaniu z poz. 38 załącznika do rozporządzenia dla mebli wysyłanych za pośrednictwem poczty lub przesyłkami kurierskimi, natomiast za nieprawidłowe w zakresie prawa do skorzystania ze zwolnienia na podstawie § 2 w powiązaniu z poz. 38 załącznika do rozporządzenia dla mebli wysyłanych za pośrednictwem transportu własnego lub innych niż przesyłki kurierskie form dostarczania towarów.

Ad 2

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą interpretacji zapisu "pocztą lub przesyłkami kurierskimi" znajdującego się w pozycji 38 załącznika do rozporządzenia w celu prawidłowego wypełnienia dodatkowego warunku do korzystania z omawianego zwolnienia od ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej przychodu ze sprzedaży wysyłkowej.

Wskazać w tym miejscu należy, iż ustawodawca wprost wskazał, że jedynie wysyłki towaru za pośrednictwem poczty lub przesyłkami kurierskimi uprawniają do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji za pomocą kasy rejestrującej na podstawie § 2 w powiązaniu z poz. 38 załącznika do rozporządzenia, przy spełnieniu pozostałych warunków wynikających z ww. przepisu.

Zgodnie z art. 1 ustawy z dnia 23 listopada 2012 r. - Prawo pocztowe (Dz. U. z 2018 r. poz. 2188 z późn. zm.) zwanej dalej ustawą pocztową, ustawa określa zasady wykonywania działalności gospodarczej polegającej na świadczeniu usług pocztowych w obrocie krajowym lub zagranicznym, zwanej dalej "działalnością pocztową".

W myśl art. 46 ust. 1 tej ustawy pocztowej, do świadczenia usług powszechnych na terytorium całego kraju jest obowiązany operator wyznaczony. Natomiast zgodnie z art. 3 pkt 13 ustawy pocztowej, operator wyznaczony, to operator pocztowy obowiązany do świadczenia usług powszechnych.

W dniu 30 czerwca 2015 r. Prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej wydał decyzję o wyborze X do pełnienia obowiązków operatora wyznaczonego do świadczenia usług powszechnych na lata 2016-2025.

Z powyższych przepisów ustawy - Prawo pocztowe wynika, że do świadczenia powszechnych usług pocztowych w Polsce obowiązany jest wyznaczony operator, którym na lata 2016-2025 jest X.

W odniesieniu natomiast do usług kurierskich wskazać należy, iż co prawda nie zostały one wprost uregulowane w prawie polskim, jednak do zagadnień tych nawiązuje ustawa z dnia 15 listopada 1984 r. - Prawo przewozowe (Dz. U. z 2017 r. poz. 1983) jak i ustawa - Prawo pocztowe.

Przesyłka kurierska w myśl art. 3 pkt 19 ustawy pocztowej stanowi przesyłkę listową będącą przesyłką rejestrowaną lub paczkę pocztową, przyjmowaną, sortowaną, przemieszczaną i doręczaną w sposób łącznie zapewniający:

a.

bezpośredni odbiór przesyłki pocztowej od nadawcy,

b.

śledzenie przesyłki pocztowej od momentu nadania do doręczenia,

c.

doręczenie przesyłki pocztowej w gwarantowanym terminie określonym w regulaminie świadczenia usług pocztowych lub w umowach o świadczenie usług pocztowych,

d.

doręczenie przesyłki pocztowej bezpośrednio do rąk adresata lub osoby uprawnionej do odbioru,

e.

uzyskanie pokwitowania odbioru przesyłki pocztowej w formie pisemnej lub elektronicznej.

Z kolei z treści ustawy - Prawo przewozowe wynika, iż usługa przewozu może obejmować przesyłki i w tym zakresie oznacza przyjęcie oraz przemieszczenie z jednego miejsca w drugie przesyłki towarowej na podstawie dokumentu przewozowego.

Pomimo jednak, że w rezultacie wydanie firmie przewozowej paczki na podstawie umowy przewozu w celu jej dostarczenia do adresata da ten sam skutek co nadanie jej u operatora pocztowego jako przesyłki kurierskiej, to różnica zasadza się w odpowiedzialności za powierzoną przesyłkę. Odpowiedzialność bowiem operatora pocztowego (firmy kurierskiej) jest pełna i obejmuje niewykonanie lub nienależyte wykonanie usługi (art. 87-88 ustawy - Prawo pocztowe), zaś przewoźnik odpowiada jedynie za utratę, ubytek lub uszkodzenie przesyłki powstałe od przyjęcia jej do przewozu aż do jej wydania oraz za opóźnienie w przewozie przesyłki (art. 65 ustawy - Prawo przewozowe).

Jednocześnie dodać należy, że działalność operatora pocztowego, a zatem również firmy kurierskiej działającej na podobnych zasadach, zalicza się do działalności regulowanej i w tym sensie wymaga dodatkowej rejestracji oraz spełnienia określonych warunków. Tymczasem uruchomienie usług przewozu rzeczy sprowadza się tylko do zarejestrowania działalności gospodarczej.

Mając powyższe na uwadze, nie można zgodzić się z Wnioskodawcą, że w tożsamy sposób można traktować sprzedaż wysyłkową, o której mowa w art. 2 pkt 23 i 24 ustawy VAT, w której dowolny podmiot może dokonać dostawy, ze sprzedażą w systemie wysyłkowym, o której mowa w pozycji 38 załącznika do rozporządzenia, w której ustawodawca celowo wyodrębnił dostawę towarów świadczoną za pośrednictwem poczty lub przesyłek kurierskich jako warunek uprawniający do zwolnienia z ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej.

Wskazać należy, że ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie nie regulują kwestii wzajemnych rozliczeń podatników. W prawodawstwie polskim obowiązuje zasada swobody umów, w ramach której strony mogą dowolnie kształtować treść umowy w granicach wyznaczonych przez prawo. Zasada ta ma również zastosowanie na gruncie prawa podatkowego.

Tym samym tut. Organ nie może narzucać kryteriów, jakie ma stosować Wnioskodawca przy zlecaniu transportu podmiotom zewnętrznym. Jednakże to do Wnioskodawcy w przypadku kontroli będzie należało przedłożenie odpowiednich dokumentów, z których będzie wynikało prawo do właściwego zastosowania zwolnienia z obowiązku prowadzenia ewidencji za pomocą kasy rejestrującej na podstawie § 2 w powiązaniu z poz. 38 załącznika do rozporządzenia.

Mając powyższe na uwadze stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 2 należało uznać za nieprawidłowe.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl