0114-KDIP1-3.4012.536.2020.2.KF - Nadzorowanie procesów, kierowanie projektami i reprezentowanie firm a zwolnienie limitowe z VAT.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 21 września 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-3.4012.536.2020.2.KF Nadzorowanie procesów, kierowanie projektami i reprezentowanie firm a zwolnienie limitowe z VAT.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 sierpnia 2020 r. (data wpływu 1 września 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do korzystania ze zwolnienia podmiotowego - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 1 września 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do korzystania ze zwolnienia podmiotowego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca działalność gospodarczą rozpoczął 2 marca 2020 r. Przeważająca działalność gospodarcza zgodnie z symbolem PKD to 70.22.Z - pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania. Obecnie Wnioskodawca współpracuje z firmami (...). Zgodnie z umowami zakres świadczonych przez Wnioskodawcę usług obejmuje:

* przygotowywanie kosztorysów oraz prezentacji przetargowych,

* komunikację z klientem Zleceniobiorcy w celu prawidłowej realizacji zlecenia,

* współpracę ze strukturami terenowymi Zleceniodawcy,

* występowanie w imieniu Zleceniodawcy w kontaktach z kontrahentami, dostawcami materiałów, usług logistycznych i magazynowych, firmami kurierskimi itd.,

* fizyczny nadzór nad przebiegiem projektów,

* odpowiedzialność za rentowność projektu,

* przygotowanie kosztorysów i prezentacji podwykonawczych,

* rozliczanie finansowe projektu,

* organizację pracy w firmie,

* przygotowywanie i prowadzenie projektów finansowanych ze środków UE,

* organizację udziału firmy w targach i wystawach,

* wsparcie we wprowadzaniu nowych projektów biznesowych,

* inne usługi ustalone ze Stronami.

Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Przewidywana przez Wnioskodawcę wartość sprzedaży w 2020 r. w proporcji do okresu prowadzonej działalności nie przekroczy kwoty 166,666,67 zł. Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia z VAT. Wnioskodawca nie świadczy usług prawniczych, ani w zakresie doradztwa, ani usług jubilerskich.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy świadcząc ww. usługi zaliczane do podklasy 70.22.Z Wnioskodawca ma prawo korzystać ze zwolnienia podmiotowego w zakresie podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i art. 113 ust. 9 ustawy o VAT ?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zdaniem Wnioskodawcy ma On prawo korzystać ze zwolnienia podmiotowego z VAT. Fakt korzystania ze zwolnienia od podatku VAT nie jest uzależniony od wyboru kodu PKD, lecz od faktycznie wykonywanych czynności. Usługi, które wykonuje Wnioskodawca nie stanowią doradztwa. Doradztwo jest udzielaniem fachowych zaleceń, porad, a przez doradcę rozumie się tego, kto udziela porad, doradza, zatem użyty w ustawie o podatku od towarów i usług termin "usługi w zakresie doradztwa" należy rozumieć szeroko. Charakter wykonywanych przez Wnioskodawcę czynności świadczy, że jest to bezpośrednia pomoc dla innych osób prowadzących działalność gospodarczą. Wnioskodawca nadzoruje różne procesy, kieruje projektami, reprezentuje firmy zgodnie z wytycznymi uzyskanymi od właścicieli firm.

Potwierdzeniem możliwości korzystania ze zwolnienia z podatku VAT pomimo PKD 70.22.Z są interpretacje podatkowe: - interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 15 maja 2019 r. 0112-KDIL4.4012.120.2019.2.AR - interpretacja Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia 19 lutego 2019 r., 0112-KDIL1-2.4012.791.2018.2.JO - interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 5 czerwca 2013 r., IPTPP4/443-144/13-4/JM - interpretacja indywidualna Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 4 stycznia 2013 r. ILPP2/443-1038/12-2/SJ.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W świetle art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Nie każda czynność, która stanowi dostawę towarów lub świadczenie usługi w rozumieniu art. 7 ust. 1 lub art. 8 ust. 1 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Na mocy art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że ustawodawca przewiduje zwolnienie od podatku VAT dla pewnej grupy podatników. Regulacje w tym zakresie zawarte zostały w art. 113 ustawy.

Jak wynika z art. 113 ust. 1 ustawy, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatników, u których wartość sprzedaży nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty 200 000 zł. Do wartości sprzedaży nie wlicza się kwoty podatku.

Zgodnie z art. 113 ust. 2 ustawy, do wartości sprzedaży, o której mowa w ust. 1, nie wlicza się:

1.

wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz sprzedaży wysyłkowej z terytorium kraju oraz sprzedaży wysyłkowej na terytorium kraju;

2.

odpłatnej dostawy towarów i odpłatnego świadczenia usług, zwolnionych od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 lub przepisów wydanych na podstawie art. 82 ust. 3, z wyjątkiem:

a.

transakcji związanych z nieruchomościami,

b.

usług, o których mowa w art. 43 ust. 1 pkt 7, 12 i 38-41,

c.

usług ubezpieczeniowych.

- jeżeli czynności te nie mają charakteru transakcji pomocniczych; 3. odpłatnej dostawy towarów, które na podstawie przepisów o podatku dochodowym są zaliczane przez podatnika do środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych podlegających amortyzacji.

Stosownie do art. 113 ust. 4 ustawy, podatnicy, o których mowa w ust. 1 i 9, mogą zrezygnować ze zwolnienia określonego w ust. 1 i 9 pod warunkiem pisemnego zawiadomienia o tym zamiarze naczelnika urzędu skarbowego przed początkiem miesiąca, w którym rezygnują ze zwolnienia, a w przypadku podatników rozpoczynających w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, którzy chcą zrezygnować ze zwolnienia od pierwszej wykonanej czynności - przed dniem wykonania tej czynności.

Z przepisu art. 113 ust. 5 ustawy, wynika, że jeżeli wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

Natomiast, zgodnie z art. 113 ust. 9 ustawy, zwalnia się od podatku sprzedaż dokonywaną przez podatnika rozpoczynającego w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności określonych w art. 5, jeżeli przewidywana przez niego wartość sprzedaży nie przekroczy, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej w roku podatkowym, kwoty określonej w ust. 1.

W myśl art. 113 ust. 10 ustawy, jeżeli faktyczna wartość sprzedaży zwolnionej od podatku na podstawie ust. 9, w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej, przekroczy w trakcie roku podatkowego kwotę określoną w ust. 1, zwolnienie traci moc począwszy od czynności, którą przekroczono tę kwotę.

W myśl art. 113 ust. 13 pkt 2 ustawy, zwolnień, o których mowa w ust. 1 i 9, nie stosuje się do podatników świadczących usługi:

a.

prawnicze,

b.

w zakresie doradztwa, z wyjątkiem doradztwa rolniczego związanego z uprawą i hodowlą roślin oraz chowem i hodowlą zwierząt, a także związanego ze sporządzaniem planu zagospodarowania i modernizacji gospodarstwa rolnego,

c.

jubilerskie,

d.

ściągania długów, w tym factoringu.

Zgodnie z treścią przytoczonego przepisu należy stwierdzić, że usługi w zakresie doradztwa (poza wskazanymi w ww. przepisie wyjątkami) nie mogą korzystać ze zwolnienia, o którym mowa w art. 113 ust. 1 i 9 ustawy.

Zauważyć należy, że ustawa o podatku od towarów i usług oraz przepisy wykonawcze do tej ustawy nie definiują pojęcia doradztwa. W potocznym rozumieniu termin "doradztwo" obejmuje szereg usług doradczych, tj.: podatkowe, prawne, finansowe, techniczne, inżynierskie i inne. Wobec braku w ustawie definicji doradztwa należy posiłkowo odwołać się do wykładni językowej. Zgodnie z definicją zawartą w Słowniku Języka Polskiego PWN 2006, pod pojęciem "doradcy" należy rozumieć "tego, kto doradza". Natomiast "doradzać", w myśl powołanego wyżej Słownika Języka Polskiego PWN 2006, oznacza "udzielić porady, wskazać sposób postępowania w jakiejś sprawie". Doradztwo jest zatem udzieleniem fachowych zaleceń, porad, np. ekonomicznych czy finansowych. Użyty w ustawie o podatku od towarów i usług termin "usługi w zakresie doradztwa" należy rozumieć w związku z tym szeroko.

Wnioskodawca nie jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem VAT. Przewidywana przez Wnioskodawcę wartość sprzedaży w 2020 r. w proporcji do okresu prowadzonej działalności nie przekroczy kwoty 166,666,67 zł. Wnioskodawca nie świadczy usług prawniczych, w zakresie doradztwa, ani usług jubilerskich.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości skorzystania ze zwolnienia podmiotowego, w zakresie podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 113 ust. 1 ustawy i art. 113 ust. 9 ustawy o VAT.

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa, aby sprzedaż dokonywana przez podatnika podlegała zwolnieniu od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy, nie może być stosowana do podatników wskazanych w art. 113 ust. 13 ustawy.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca działalność gospodarczą rozpoczął 2 marca 2020 r. Przeważająca działalność gospodarcza zgodnie z symbolem PKD to 70.22.Z - pozostałe doradztwo w zakresie prowadzenia działalności gospodarczej i zarządzania. Wnioskodawca świadczy usługi na rzecz dwóch podmiotów gospodarczych. Zgodnie z umowami zakres świadczonych przez Wnioskodawcę usług obejmuje:

* przygotowywanie kosztorysów oraz prezentacji przetargowych,

* komunikację z klientem Zleceniobiorcy w celu prawidłowej realizacji zlecenia,

* współpracę ze strukturami terenowymi Zleceniodawcy,

* występowanie w imieniu Zleceniodawcy w kontaktach z kontrahentami, dostawcami materiałów, usług logistycznych i magazynowych, firmami kurierskimi itd.,

* fizyczny nadzór nad przebiegiem projektów,

* odpowiedzialność za rentowność projektu,

* przygotowanie kosztorysów i prezentacji podwykonawczych,

* rozliczanie finansowe projektu,

* organizację pracy w firmie,

* przygotowywanie i prowadzenie projektów finansowanych ze środków UE,

* organizację udziału firmy w targach i wystawach,

* wsparcie we wprowadzaniu nowych projektów biznesowych,

* inne usługi ustalone ze Stronami.

Jak wskazano we wniosku działalność gospodarcza Wnioskodawcy nie będzie dotyczyła usług doradczych. Działalność Wnioskodawcy będzie obejmowała m.in. działania z zakresu przygotowywania kosztorysów i prezentacji przetargowych, bezpośredniej pomocy przy zarządzaniu projektami finansowanymi ze środków UE oraz komunikację z klientem. Wobec powyższego należy stwierdzić, że planowana działalność usługowa Wnioskodawcy nie została wyłączona ze zwolnienia z podatku VAT, w oparciu o art. 113 ust. 13 ustawy.

Poza tym Wnioskodawca w opisie sprawy zaznaczył, że przewidywany dochód z działalności gospodarczej nie przekroczy kwoty 166,666,67 zł. Należy zatem stwierdzić, że Wnioskodawca będzie mógł korzystać ze zwolnienia od podatku VAT, na podstawie art. 113 ust. 9 ustawy, do momentu przekroczenia wartości sprzedaży określonej zgodnie z ww. przepisem, czyli przewidywanej wartości sprzedaży określonej w art. 113 ust. 1 ustawy w proporcji do okresu prowadzonej działalności gospodarczej.

Podsumowując, w okolicznościach analizowanej sprawy, Wnioskodawca może w 2020 r. skorzystać ze zwolnienia podmiotowego, w zakresie podatku od towarów i usług, o którym mowa w art. 113 ust. 9 oraz w następnych latach na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy, w ramach wskazanego PKD 70.22.Z, w zakresie świadczonych usług, pod warunkiem nieprzekroczenia limitów sprzedaży wskazanych w tych przepisach oraz niewykonywania czynności wymienionych w art. 113 ust. 13 ustawy.

W związku z tym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2018 r. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...), za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl