0114-KDIP1-3.4012.456.2017.1.KC - Wyłączenie z VAT wypłaty dywidendy rzeczowej w formie zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 8 stycznia 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-3.4012.456.2017.1.KC Wyłączenie z VAT wypłaty dywidendy rzeczowej w formie zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Spółki przedstawione we wniosku z dnia 19 października 2017 r. (data wpływu9 listopada 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania transakcji wypłaty dywidendy w formie niepieniężnej (dywidenda rzeczowa) w formie zorganizowanej części przedsiębiorstwa za niepodlegającą opodatkowaniu VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 listopada 2017 r. wpłynął ww. wniosek Spółki o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie uznania transakcji wypłaty dywidendy w formie niepieniężnej (dywidenda rzeczowa) w formie zorganizowanej części przedsiębiorstwa za niepodlegającą opodatkowaniu VAT.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

I. S.A. jest spółką kontrolowaną w grupie kapitałowej przez spółkę dominującą P. S.A., która jest jej jedynym akcjonariuszem, posiada 100% udziału w kapitale zakładowym. I. S.A. jest czynnym podatnikiem VAT, wykonującym w przeważającej części usługi, z którymi związane jest prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT. I. S.A. nie stosuje przepisów w sprawie częściowego odliczenia podatku VAT naliczonego z wykorzystaniem wskaźnika proporcji.

Dnia 12 kwietnia 2017 r. Zarząd I. S.A. postanowił o wyodrębnieniu pod względem organizacyjnym, finansowym i funkcjonalnym zorganizowanej części przedsiębiorstwa I. S.A. (dalej ZCP) obejmującej elementy struktury organizacyjnej i związane z nimi zadania, prawa oraz obowiązki.

UZASADNIENIEm wyodrębnienia ZCP w ramach I. S.A. była konieczność przygotowania I. S.A. do reorganizacji. Była ona realizowana przez właściciela I. S.A. - Spółkę P. S.A., w związku z dążeniem do zwiększenia efektywności i bezpieczeństwa realizacji inwestycji P. S.A. mających na celu zapewnienie bezpieczeństwa Krajowego Systemu Elektroenergetycznego.

W ramach ZCP wyodrębniono następujące struktury pod względem organizacyjnym, finansowym i funkcjonalnym:

1. Pion Przygotowania Inwestycji:

a. Biuro Przygotowania Inwestycji w W.

b. Biuro Przygotowania Inwestycji w K.

c. Biuro Projektów

d. Biuro ds. Środowiska

2. Pion Realizacji Inwestycji:

a. Biuro Realizacji Inwestycji w W.

b. Biuro Realizacji Inwestycji w K.

c. Biuro Realizacji Inwestycji w P.

d. Biuro Realizacji Inwestycji w R.

e. Biuro Realizacji Inwestycji w B.

3. Pion Finansowy:

a. Biuro Rachunkowości

b. Stanowisko ds. Finansów i Kontrolingu

4. Pion Komunikacji

a. Biuro Komunikacji Korporacyjnej

b. Biuro Komunikacji Społecznej

5. Biuro Nieruchomości

6. Biuro Prawne

7. Biuro Zarządu

8. Biuro Zarządzania Kapitałem Ludzkim

9. Biuro Strategii i Organizacji

10. Biuro Hseq

a. Stanowisko Pełnomocnika ds. Systemów Zarządzania

11. Biuro PMO

12. Stanowisko Ds. Audytu Wewnętrznego.

W skład wydzielonej ZCP I. S.A. zakwalifikowano wszelkie wartości materialne i niematerialne związane z ww. elementami struktury organizacyjnej Spółki, zobowiązania i roszczenia zarówno aktualne, jak i mogące powstać w związku z nią w przyszłości.

W skład ZCP I. S.A. zaliczono składniki (rzeczy, prawa i wierzytelności) powstałe lub nabyte przez I. S.A. od dnia 31 marca 2017 r. nie ujęte w uchwale Zarządu I. S.A. (z dnia 12 kwietnia 2017 r. w sprawie wydzielenia ZCP), do dnia 30 kwietnia 2017 r. włącznie, w szczególności:

1.

składniki majątku trwałego (środki trwałe i wartości niematerialne i prawne) podlegające amortyzacji;

2.

wyposażenie i inne niskocenne składniki majątku trwałego;

3.

prawa i obowiązki wynikające z zawartych umów leasingu środków trwałych;

4.

prawa i obowiązki wynikające z umów z innymi kontrahentami (dostawcami);

5.

należności i zobowiązania związane z prowadzoną działalnością;

6.

pracownicy.

W związku z przeniesieniem ZCP I. S.A. na P. S.A. nastąpiła cesja zobowiązań umownych I. S.A. na P. S.A. Wszyscy kontrahenci umów związanych z ZCP zostali powiadomieni o przejściu ZCP na P. S.A. Żaden z kontrahentów umów związanych z ZCP nie wyraził sprzeciwu wobec przejścia obowiązków z I. S.A. na P. S.A.

Do czasu wydzielenia wymienionych w pkt 3 struktur pod względem organizacyjnym, finansowym i funkcjonalnym I. S.A., w oparciu o posiadane zasoby majątkowe, kadrę pracowniczą (w tym kadrę kierowniczą) oraz prawa i obowiązki wynikające z zawartych umów, prowadziła działalność gospodarczą, której przedmiotem było świadczenie na rzecz P. S.A. usług przygotowania i nadzoru nad inwestycjami w zakresie budowy infrastruktury energetycznej i majątku sieciowego przesyłowych linii elektroenergetycznych, w tym usług przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie budowy, rozbudowy i modernizacji obiektów kubaturowych.

Zastrzeżono, że w skład wydzielanej ZCP nie wchodzi funkcjonujące w ramach I. S.A. Biuro Inwestycji Kubaturowych i wszelkie związane z nim zadania, prawa oraz obowiązki, wartości materialne i niematerialne. Biuro Inwestycji Kubaturowych stanowi odrębną część przedsiębiorstwa I. S.A., realizując odmienne zadania.

Wskutek tego wydzielenia, I. S.A., w oparciu o posiadane zasoby majątkowe, kadrę pracowniczą (w tym kadrę kierowniczą) oraz prawa i obowiązki wynikające z zawartych umów, prowadzi obecnie działalność gospodarczą, której przedmiotem jest świadczenie na rzecz P. S.A. usług przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie budowy, rozbudowy i modernizacji obiektów kubaturowych. Aktualny zakres działalności Spółki nie jest więc tak szeroki jak to miało miejsce przed wyodrębnieniem struktur, które wskazano w pkt 3.

W wyniku wydzielenia w I. S.A. pozostali:

1.

pracownicy (ok. 3 etaty) wraz z wyposażeniem ich stanowisk pracy;

2.

środki pieniężne zgromadzone na rachunkach bankowych Spółki.

Wszelkie pozostałe składniki przedsiębiorstwa I. S.A. nie wchodzące w skład Biura Inwestycji Kubaturowych stanowią składniki ZCP I. S.A.

Dnia 27 kwietnia 2017 r. Zwyczajne Walne Zgromadzenie akcjonariuszy I. S.A podjęło uchwałę w sprawie wypłaty dywidendy w formie niepieniężnej (dywidenda rzeczowa) poprzez przeniesienie ZCP I. S.A. na P. S.A.

W celu wykonania uchwały Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia akcjonariuszy I. S.A. w sprawie wypłaty dywidendy w formie niepieniężnej (dywidenda rzeczowa) w postaci ZCP oraz uregulowania aspektów prawnych i faktycznych związanych z przeniesieniem ZCP I. SA. na P. S.A., obydwie Spółki zawarły w dniu 28 kwietnia 2017 r. umowę wykonawczą.

Wydanie ZCP I. S.A. na rzecz P. S.A. nastąpiło w dniu 28 kwietnia 2017 r. na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego w postaci wykazu elementów składających się na ZCP, podpisanego bez zastrzeżeń przez przedstawicieli I. S.A. i P. S.A.

Termin wypłaty dywidendy i przejścia ZCP I. S.A na P. S.A. ustalono na dzień 1 maja 2017 r.

ZCP I. S.A. stanowi część zakładu pracy w rozumieniu art. 231 § 1 ustawy z dnia 26 czerwca 1974 r. - Kodeks pracy. Z dniem 1 maja 2017 r. z mocy prawa nastąpiło przejście części zakładu pracy stanowiącej ZCP I. S.A. na P. S.A.

W skład ZCP I. S.A. nie wchodzi użytkowanie wieczyste gruntu, nieruchomości, w tym na terenie Rzeczpospolitej Polskiej, w szczególności nie wchodzą nieruchomości rolne w rozumieniu art. 2 ustawy z dnia 11 kwietnia 2003 r. o kształtowaniu ustroju rolnego (Dz. U. z 2012 r. poz. 803 z późn. zm.).

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym transakcja wypłaty dywidendy w formie niepieniężnej (dywidenda rzeczowa), w związku z przeniesieniem ZCP I. S.A. na P. S.A., stosownie do art. 6 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy;

Zgodnie z przedstawionym stanem faktycznym, transakcja wypłaty dywidendy w formie niepieniężnej (dywidenda rzeczowa), w związku z przeniesieniem zorganizowanej części przedsiębiorstwa I. S.A. na P. S.A., nie podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Stosownie do art. 6 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa, natomiast zgodnie z art. 2 pkt 27e ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa - rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Zdaniem Wnioskodawcy przedstawiony stan faktyczny potwierdza prawidłowość kwalifikacji opisanej transakcji w zakresie definicji zorganizowanej części przedsiębiorstwa, określonej w art. 2 pkt 27e ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług. Wymienione w art. 2 pkt 27e ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, kryteria wyodrębnienia organizacyjnego, finansowego i funkcjonalnego zostały spełnione. Przeniesiona do P. S.A. ZCP I. S.A., niezależnie, samodzielnie realizuje zadania, których w ramach prowadzonej działalności gospodarczej od dnia 1 maja 2017 r. nie realizuje I. S.A.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą" opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy).

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Ustawodawca zrównał niektóre dostawy towarów wykonywane nieodpłatne z odpłatną dostawą towarów, podlegającą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

I tak, na mocy art. 7 ust. 2 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1.

przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2.

wszelkie inne darowizny

- jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Z powołanego wyżej art. 7 ust. 2 ustawy wynika, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wszelkie nieodpłatne przekazania towarów pod warunkiem, że podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Stosownie do postanowień art. 6 pkt 1 ustawy, przepisów ustawy nie stosuje się do transakcji zbycia przedsiębiorstwa lub zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ze względu na szczególny charakter przepisu art. 6 pkt 1 ustawy, winien on być interpretowany ściśle, co oznacza, że ma zastosowanie wyłącznie w przypadku zbycia (a zatem wszelkich czynności, w ramach których następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel) przedsiębiorstwa (w rozumieniu Kodeksu cywilnego) lub zorganizowanej jego części, zdefiniowanej w art. 2 pkt 27e ustawy.

Przepis art. 2 pkt 27e ustawy stanowi, że pod pojęciem zorganizowanej części przedsiębiorstwa rozumie się organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, który zarazem mógłby stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące te zadania.

Podstawowym wymogiem dla uznania, że transakcja dotyczy zorganizowanej części przedsiębiorstwa jest więc to, aby stanowiła ona zespół składników materialnych i niematerialnych (w tym zobowiązań). Kolejnym warunkiem jest wydzielenie tego zespołu w istniejącym przedsiębiorstwie. Wydzielenie to ma zachodzić na trzech płaszczyznach: organizacyjnej, finansowej i funkcjonalnej (przeznaczenie do realizacji określonych zadań gospodarczych).

Wyodrębnienie organizacyjne oznacza, że zorganizowana część przedsiębiorstwa ma swoje miejsce w strukturze organizacyjnej podatnika jako dział, wydział, oddział, itp. Przy czym w doktrynie zwraca się uwagę, że organizacyjne wyodrębnienie powinno być dokonane na bazie statutu, regulaminu lub innego aktu o podobnym charakterze.

Wyodrębnienie finansowe nie oznacza samodzielności finansowej, ale sytuację, w której poprzez odpowiednią ewidencję zdarzeń gospodarczych możliwe jest przyporządkowanie przychodów i kosztów oraz należności i zobowiązań do zorganizowanej części przedsiębiorstwa.

Ponadto wymagane jest, aby zorganizowana część przedsiębiorstwa mogła stanowić potencjalne, niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze, których realizacji służy w istniejącym przedsiębiorstwie. Powyższe oznacza, że przez zorganizowaną część przedsiębiorstwa można rozumieć wyłącznie tę część przedsiębiorstwa, która jest przede wszystkim wyodrębniona organizacyjnie, ale także posiada wewnętrzną samodzielność finansową.

Zatem, aby w rozumieniu przepisów podatkowych, określony zespół składników majątkowych mógł zostać uznany za zorganizowaną część przedsiębiorstwa, nie jest wystarczające jakiekolwiek zorganizowanie masy majątkowej, ale musi się ona odznaczać pełną odrębnością niezbędną do samodzielnego funkcjonowania w obrocie gospodarczym.

Zorganizowaną część przedsiębiorstwa tworzą więc składniki, będące we wzajemnych relacjach takich, by można było mówić o nich jako o zespole, a nie o zbiorze przypadkowych elementów, których jedyną cechą wspólną jest własność jednego podmiotu gospodarczego.

Oznacza to, że zorganizowana część przedsiębiorstwa nie jest sumą poszczególnych składników, przy pomocy których będzie można prowadzić odrębny zakład, lecz zorganizowanym zespołem tych składników, przy czym punktem odniesienia jest tutaj rola, jaką składniki majątkowe odgrywają w funkcjonowaniu przedsiębiorstwa (na ile stanowią w nim wyodrębnioną organizacyjnie i funkcjonalnie całość).

Zaznaczenia wymaga, że definicja zorganizowanej części przedsiębiorstwa zawarta w przepisie art. 2 pkt 27e ustawy, nie jest definicją samoistną, lecz należy rozpatrywać ją m.in. w kontekście uregulowań art. 6 pkt 1 ustawy, który wyłącza z opodatkowania podatkiem od towarów i usług zbycie składników majątkowych i niemajątkowych uprzednio wyodrębnionych organizacyjnie i finansowo w istniejącym przedsiębiorstwie, przeznaczonych do realizacji określonych zadań gospodarczych, nie dotyczy zaś zbycia poszczególnych składników majątkowych przedsiębiorstwa.

Zgodnie z art. 19 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L 347 str. 1, z późn. zm.), w przypadku przekazania, odpłatnie lub nieodpłatnie lub jako aportu do spółki całości lub części majątku, państwa członkowskie mogą uznać, że dostawa towarów nie miała miejsca i że w takim przypadku osoba, której przekazano towary, będzie traktowana jako następca prawny przekazującego. W przypadkach gdy odbiorca nie podlega w pełni opodatkowaniu, państwa członkowskie mogą przedsięwziąć środki niezbędne w celu uniknięcia zakłóceń konkurencji. Mogą także przyjąć wszelkie niezbędne środki, aby zapobiec uchylaniu się od opodatkowania lub unikaniu opodatkowania poprzez wykorzystanie przepisów niniejszego artykułu.

Z powyższego przepisu wynika, że wprowadza on, tak samo jak ma to miejsce w ustawie o podatku od towarów i usług, możliwość wyłączenia z zakresu opodatkowania przekazania całości lub części majątku przedsiębiorstwa.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest spółką kontrolowaną w grupie kapitałowej przez spółkę dominującą P. S.A. która jest jej jedynym akcjonariuszem, posiada 100% udziału w kapitale zakładowym. Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT, wykonującym w przeważającej części usługi, z którymi związane jest prawo do odliczenia naliczonego podatku VAT, nie stosuje przepisów w sprawie częściowego odliczenia podatku VAT naliczonego z wykorzystaniem wskaźnika proporcji.

Dnia 12 kwietnia 2017 r. Zarząd Wnioskodawcy postanowił o wyodrębnieniu pod względem organizacyjnym, finansowym i funkcjonalnym zorganizowanej części przedsiębiorstwa (dalej ZCP) obejmującą elementy struktury organizacyjnej i związane z nimi zadania, prawa oraz obowiązki.

UZASADNIENIEm wyodrębnienia ZCP była konieczność przygotowania Wnioskodawcy do reorganizacji. Była ona realizowana przez właściciela - Spółkę P. S.A., w związku z dążeniem do zwiększenia efektywności i bezpieczeństwa realizacji inwestycji P. S.A. mających na celu zapewnienie bezpieczeństwa Krajowego Systemu Elektroenergetycznego.

Do czasu wydzielenia struktur pod względem organizacyjnym, finansowym i funkcjonalnym Wnioskodawca, w oparciu o posiadane zasoby majątkowe, kadrę pracowniczą (w tym kadrę kierowniczą) oraz prawa i obowiązki wynikające z zawartych umów, prowadził działalność gospodarczą, której przedmiotem było świadczenie na rzecz P. S.A. usług przygotowania i nadzoru nad inwestycjami w zakresie budowy infrastruktury energetycznej i majątku sieciowego przesyłowych linii elektroenergetycznych, w tym usług przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie budowy, rozbudowy i modernizacji obiektów kubaturowych.

Dnia 27 kwietnia 2017 r. Zwyczajne Walne Zgromadzenie akcjonariuszy Wnioskodawcy podjęło uchwałę w sprawie wypłaty dywidendy w formie niepieniężnej (dywidenda rzeczowa) poprzez przeniesienie ZCP I. S.A. na P. S.A. W celu wykonania uchwały Zwyczajnego Walnego Zgromadzenia akcjonariuszy I. S.A. w sprawie wypłaty dywidendy w formie niepieniężnej (dywidenda rzeczowa) w postaci ZCP oraz uregulowania aspektów prawnych i faktycznych związanych z przeniesieniem ZCP I. SA. na P. S.A., obydwie Spółki zawarły w dniu 28 kwietnia 2017 r. umowę wykonawczą. Wydanie ZCP I. S.A. na rzecz P. S.A. nastąpiło w dniu 28 kwietnia 2017 r. na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego w postaci wykazu elementów składających się na ZCP, podpisanego bez zastrzeżeń przez przedstawicieli I. S.A. i P. S.A.

W związku z opisanym stanem faktycznym, wątpliwości Wnioskodawcy wiążą się z uznaniem czy transakcja wypłaty dywidendy w formie niepieniężnej (dywidenda rzeczowa), w związku z przeniesieniem ZCP I. S.A. na P. S.A., stosownie do art. 6 pkt 1 ustawy nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zasady wypłaty dywidendy przez spółkę akcyjną regulują przepisy ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych (Dz. U. z 2017 r. poz. 1577 z późn. zm.).

Zgodnie z art. 347 § 1 ww. Kodeksu, akcjonariusze mają prawo do udziału w zysku wykazanym w sprawozdaniu finansowym, zbadanym przez biegłego rewidenta, który został przeznaczony przez walne zgromadzenie do wypłaty akcjonariuszom. Natomiast w myśl art. 348 § 2 cyt. Kodeksu, uprawnionymi do dywidendy za dany rok obrotowy są akcjonariusze, którym przysługiwały akcje w dniu powzięcia uchwały o podziale zysku. Statut może upoważnić walne zgromadzenie do określenia dnia, według którego ustala się listę akcjonariuszy uprawnionych do dywidendy za dany rok obrotowy (dzień dywidendy).

W świetle przepisów Kodeksu spółek handlowych, głównym prawem akcjonariusza jest prawo do wypłaty dywidendy.k.s.h. nie określa formy jej wypłaty, dlatego też należy uznać dopuszczalność wypłaty dywidendy zarówno w formie pieniężnej jak i rzeczowej. Statut Spółki przewiduje możliwość wypłaty dywidendy w formie pieniężnej jak i niepieniężnej. Zaznaczyć należy, że wypłata dywidendy jest szczególnym rodzajem czynności prawnej, uregulowanej w k.s.h. i nie mają do niej zastosowania przepisy Kodeksu cywilnego dotyczące sprzedaży lub zamiany.

Zatem z powyższych przepisów wynika, że dywidenda jest formą partycypowania przez akcjonariuszy w zysku rocznym spółki. Akcjonariusz ma prawo do udziału w zyskach spółki, której akcji jest posiadaczem, pod warunkiem przeznaczenia go uchwałą walnego zgromadzenia do wypłaty. Wypłata dywidendy jest jednostronnym świadczeniem spółki na rzecz akcjonariusza.

Jednocześnie, co do zasady, wypłata dywidendy w formie rzeczowej podlega opodatkowaniu jako nieodpłatna dostawa towaru na mocy art. 7 ust. 2 ustawy.

W przedstawionym we wniosku stanie faktycznym, przedmiotem dywidendy wypłaconej przez Wnioskodawcę będzie zorganizowana część przedsiębiorstwa, określona według definicji z art. 2 pkt 27e ustawy. Oznacza to, że takie przekazanie, przy spełnienie wymogów formalnoprawnych stanowić będzie czynność niepodlegająca regulacjom ustawy, w myśl art. 6 pkt 1 ustawy.

Jak wskazano powyżej, aby na gruncie ustawy o VAT można było mówić o zorganizowanej części przedsiębiorstwa, spełnione muszą być łącznie następujące przesłanki:

a.

istnieje zespół składników materialnych i niematerialnych, w tym zobowiązania,

b.

zespół ten jest organizacyjnie i finansowo wyodrębniony w istniejącym przedsiębiorstwie,

c.

składniki te przeznaczone są do realizacji określonych zadań gospodarczych,

i zespół tych składników może stanowić niezależne przedsiębiorstwo samodzielnie realizujące zadania gospodarcze. Wynika z tego, że dla zakwalifikowania danego zespołu składników jako ZCP najistotniejszym czynnikiem jest rola, jaką składniki te odgrywają w funkcjonowaniu istniejącego przedsiębiorstwa.

Jak wskazuje Wnioskodawca, w ramach swojej struktury, dokonano wyodrębnienia pod względem organizacyjnym, finansowym i funkcjonalnym zorganizowanej części przedsiębiorstwa, które obejmuje elementy struktury organizacyjnej i związane z nimi zadania, prawa oraz obowiązki. I tak, w skład tej wyodrębnionej części wchodzi: Pion Przygotowania Inwestycji, Pion Realizacji Inwestycji, Pion Finansowy, Pion Komunikacji, Biuro Nieruchomości, Biuro Prawne, Biuro Zarządu, Biuro Zarządzania Kapitałem Ludzkim, Biuro Strategii i Organizacji, Biuro Hseq, Biuro PMO oraz Stanowisko Ds. Audytu Wewnętrznego.

W skład wydzielonej części przedsiębiorstwa zakwalifikowano wszelkie wartości materialne i niematerialne związane z elementami struktury organizacyjnej Spółki, zobowiązania i roszczenia zarówno aktualne, jak i mogące powstać w związku z nią w przyszłości, składniki (rzeczy, prawa i wierzytelności) powstałe lub nabyte przez Wnioskodawcę od dnia 31 marca 2017 r. nie ujęte w uchwale Zarządu do dnia 30 kwietnia 2017 r. włącznie, w szczególności:

1.

składniki majątku trwałego (środki trwałe i wartości niematerialne i prawne) podlegające amortyzacji;

2.

wyposażenie i inne niskocenne składniki majątku trwałego;

3.

prawa i obowiązki wynikające z zawartych umów leasingu środków trwałych;

4.

prawa i obowiązki wynikające z umów z innymi kontrahentami (dostawcami);

5.

należności i zobowiązania związane z prowadzoną działalnością;

6.

pracownicy.

W związku z przeniesieniem zorganizowanej części przedsiębiorstwa nastąpiła cesja zobowiązań umownych na na P. S.A.

Jednocześnie, w skład wydzielanej części nie wchodzi funkcjonujące w ramach I. S.A. Biuro Inwestycji Kubaturowych i związane z nim zadania, gdyż stanowi ono odrębną część przedsiębiorstwa, realizujące odmienne zadania.

Przedmiot Transakcji - wypłaty dywidendy rzeczowej akcjonariuszowi - stanowi zatem organizacyjnie wyodrębnioną i spójną całość, samodzielną w sensie zdolności do odrębnego funkcjonowania, która po wniesieniu do Spółki P. S.A. samodzielnie i autonomicznie kontynuuje działalność gospodarczą, tj. realizuje usługi przygotowania i nadzoru nad inwestycjami w zakresie budowy infrastruktury energetycznej i majątku sieciowego przesyłowych linii elektroenergetycznych, w tym usług przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie budowy, rozbudowy i modernizacji obiektów kubaturowych.

Analiza przedstawionego stanu faktycznego oraz treść powołanych przepisów prawa prowadzi do stwierdzenia, że skoro w chwili zbycia składniki majątkowe i niemajątkowe posiadały cechy wymienione w art. 2 pkt 27e ustawy, to stanowią one zorganizowaną część przedsiębiorstwa i czynność jej zbycia, na podstawie art. 6 pkt 1 ustawy, jest wyłączona z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Podsumowując, uznać należy, że transakcja wypłaty dywidendy w formie niepieniężnej (dywidenda rzeczowa), w związku z przeniesieniem ZCP I. S.A. na P. S.A., stosownie do art. 6 pkt 1 ustawy nie podlega opodatkowaniu podatkiem VAT.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Tut. Organ informuje, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie przedstawione w opisie sprawy, które nie zostały objęte pytaniem nie mogą być - zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - rozpatrzone. Dotyczy to m.in. kwestii związanych z wykładnią przepisów kodeksu spółek handlowych.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe postępowanie jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl