0114-KDIP1-3.4012.405.2017.1.JG - Zwolnienie z VAT dostawy nieruchomości niezabudowanych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 24 października 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-3.4012.405.2017.1.JG Zwolnienie z VAT dostawy nieruchomości niezabudowanych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 16 października 2017 r. (data wpływu 19 października 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności sprzedaży nieruchomości w drodze licytacji komorniczej - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 19 października 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania czynności sprzedaży nieruchomości w drodze licytacji komorniczej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca jest Komornikiem Sądowym przy Sądzie Rejonowym wykonującym czynności egzekucyjne przewidziane w przepisach Kodeksu postępowania cywilnego. W związku z tym, zgodnie z art. 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054 z późn. zm.), Wnioskodawca jest płatnikiem tego podatku od dostawy dokonywanej w trybie egzekucji, towarów, w tym nieruchomości, będących własnością dłużnika.

Obecnie Wnioskodawca będzie dokonywał, w ramach prowadzonej egzekucji, licytacyjnej sprzedaży należących do dłużnika: Szkoła, niezabudowanych nieruchomości gruntowych.

Nieruchomość składa się z działek ewidencyjnych o numerach: 68/4, 68/5, 68/16, 68/17, 68/20 i 68/24. Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego działki te znajdują się na terenie przeznaczonym pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną wolnostojącą - symbol M2 oraz M3.

Nieruchomość składa się z działki ewidencyjnej numer 68/2, zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego działka ta znajduje się na terenie ciągów ekologicznych, (tj. terenów rolnych wzdłuż cieków, dolin rzecznych oraz terenów przyległych do zbiorników wodnych) - symbol RE.

Dłużnik nabył nieruchomość aktem notarialnym z dnia 15 stycznia 2004 r., transakcja nie była opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

Dłużnik nabył nieruchomość aktem notarialnym z dnia 13 lutego 2004 r. transakcja nie była opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

Dłużnik jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, prowadzi działalność gospodarczą w zakresie prowadzenia studiów wyższych zawodowych oraz studiów magisterskich oraz prowadzenia innych form kształcenia i doskonalenia zawodowego. Dłużnik nabył ww. nieruchomości w celu zainwestowania środków finansowych. Dłużnik nie wykorzystywał ww. nieruchomości w prowadzonej działalności gospodarczej, nie podejmował żadnych działań zmierzających do zabudowy ww. nieruchomości, ani nie podejmował czynności wymagających zaangażowania własnych środków finansowych zmierzających do podniesienia wartości ww. nieruchomości. Dłużnik nie wykorzystywał ww. nieruchomości ani do prowadzenia działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, ani do prowadzenia działalności zwolnionej z tego podatku.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania.

1. Czy planowana sprzedaż licytacyjna nieruchomości będzie opodatkowana i podatkiem od towarów i usług, czy też będzie zwolniona z tego podatku? Jeżeli sprzedaż licytacyjna nieruchomości będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, to jaką stawkę ww. podatku należy zastosować?

2. Czy planowana sprzedaż licytacyjna nieruchomości będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, czy też będzie zwolniona z tego podatku? Jeżeli sprzedaż licytacyjna nieruchomości będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, to jaką stawkę ww. podatku należy zastosować?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Uwzględniając stan prawny w zakresie podatku od towarów i usług oraz unormowania wynikające z ustawy o komornikach sądowych i egzekucji, a także mając na uwadze poprawność realizacji obowiązków podatkowych komornika sądowego jako płatnika podatnika podatku od towarów i usług Wnioskodawca uważa, że przyszła sprzedaż licytacyjna nieruchomości oraz nieruchomość nie powinna być opodatkowana podatkiem od towarów i usług, gdyż dłużnik nie wykorzystywał ww. nieruchomości w prowadzonej działalności gospodarczej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Na podstawie uregulowania zawartego w art. 18 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji (Dz. U. z 2014 r. poz. 1619, z późn. zm.) oraz komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego są płatnikami podatku od dostawy, dokonywanej w trybie egzekucji, towarów będących własnością dłużnika lub posiadanych przez niego z naruszeniem obowiązujących przepisów.

Definicja płatnika została zawarta w art. 8 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.), zgodnie z którym, płatnikiem jest osoba fizyczna, osoba prawna lub jednostka organizacyjna niemająca osobowości prawnej, obowiązana na podstawie przepisów prawa podatkowego do obliczenia i pobrania od podatnika podatku i wpłacenia go we właściwym terminie organowi podatkowemu.

Stosownie do art. 106c ustawy, faktury dokumentujące dostawę towarów, o której mowa w art. 18, z tytułu której na dłużniku ciąży obowiązek podatkowy, wystawiają w imieniu i na rzecz dłużnika:

1.

organy egzekucyjne określone w ustawie z dnia 17 czerwca 1966 r. o postępowaniu egzekucyjnym w administracji;

2.

komornicy sądowi wykonujący czynności egzekucyjne w rozumieniu przepisów Kodeksu postępowania cywilnego.

Zatem fakturę wystawia się, jeżeli na dłużniku spoczywa obowiązek podatkowy związany ze sprzedażą towarów

Zgodnie z dyspozycją art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku od towarów i usług, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 2 pkt 6 ustawy, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Artykuł 7 ust. 1 ustawy stanowi, iż przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Nie każda czynność stanowiąca dostawę w rozumieniu art. 7 ustawy podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem był podatnikiem podatku od towarów i usług.

W świetle zapisów art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - zgodnie z ust. 2 powołanego artykułu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Analiza powyższych przepisów prowadzi do stwierdzenia, że warunkiem opodatkowania danej czynności podatkiem od towarów i usług jest łączne spełnienie dwóch przesłanek: po pierwsze czynność winna być ujęta w katalogu czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, po drugie - musi być zrealizowana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

W świetle przytoczonych wyżej przepisów zauważyć należy, że status podatnika podatku od towarów i usług wynika z okoliczności dokonania czynności podlegających opodatkowaniu tym podatkiem. Dla ustalenia czy osoba dokonująca transakcji sprzedaży nieruchomości jest podatnikiem podatku VAT, istotne jest stwierdzenie, że prowadzi ona działalność gospodarcza w rozumieniu przepisów ustawy.

Stawka podatku - zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy - wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Stosownie do treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług oraz rozporządzeń wykonawczych wydanych na jej podstawie, przewidują dla niektórych towarów i usług stawki obniżone lub zwolnienie od podatku.

Stosownie do przepisu art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Zgodnie natomiast z art. 2 pkt 33 ustawy, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o terenach budowlanych - rozumie się przez to grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o których mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Opodatkowane są zatem dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe niezabudowane, będące terenami budowlanymi w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy.

Z powyższych przepisów wynika, że zwolnienie przysługuje względem takiej dostawy, której przedmiotem jest grunt niezabudowany i jednocześnie o przeznaczeniu innym niż budowlane. Zatem ze zwolnienia od podatku korzystać będą dostawy gruntów o charakterze rolnym, leśnym, itp.

Ustawa z dnia 27 marca 2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym (Dz. U. z 2016 r. poz. 778, z późn. zm.), reguluje zasady kształtowania polityki przestrzennej przez jednostki samorządu terytorialnego i organy administracji rządowej.

W świetle art. 3 ust. 1 ww. ustawy, kształtowanie i prowadzenie polityki przestrzennej na terenie gminy, w tym uchwalenie studium uwarunkowań i kierunków zagospodarowania przestrzennego gminy oraz miejscowych planów zagospodarowania przestrzennego, z wyjątkiem morskich wód wewnętrznych, morza terytorialnego i wyłącznej strefy ekonomicznej oraz terenów zamkniętych, należy do zadań własnych gminy.

Jak stanowi art. 4 ust. 1 cyt. ustawy, ustalenie przeznaczenia terenu, rozmieszczenie inwestycji celu publicznego oraz określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego.

W przypadku braku miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego - w myśl zapisów ust. 2 powołanego przepisu - określenie sposobów zagospodarowania i warunków zabudowy terenu następuje w drodze decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, przy czym:

a.

lokalizację inwestycji celu publicznego ustala się w drodze decyzji o lokalizacji inwestycji celu publicznego;

b.

sposób zagospodarowania terenu i warunki zabudowy dla innych inwestycji ustala się w drodze decyzji o warunkach zabudowy.

W tym miejscu warto wyjaśnić, że stosownie do treści wyroku Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej z dnia 28 marca 1996 r. w sprawie C-468/93 Gemeente Emmen - "teren budowlany oznacza każdy nieuzbrojony lub uzbrojony teren uznany przez państwa członkowskie za teren z przeznaczeniem pod zabudowę".

Wprowadzony do ustawy przepis art. 2 pkt 33, w zgodny sposób odpowiada zatem treści ww. orzeczenia, gdyż cechę przeznaczenia pod zabudowę ustalić należy na podstawie określonych wprost w ustawie dokumentów prawa miejscowego.

Z powyższych przepisów wynika, że przeznaczenie określonego gruntu należy oceniać wyłącznie w oparciu o istniejący plan zagospodarowania przestrzennego oraz wydane decyzje o warunkach zabudowy nieruchomości.

Należy nadmienić, że dla dostawy nieruchomości niezabudowanych, które nie spełniają przesłanek do objęcia ich zwolnieniem od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy ustawodawca przewidział możliwość zastosowania zwolnienia od podatku w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Według art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jednym z warunków zastosowania zwolnienia od podatku VAT jest brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego przy nabyciu (imporcie, wytworzeniu) towarów, będących przedmiotem dostawy.

Kolejnym warunkiem zastosowania zwolnienia od podatku VAT jest konieczność wykorzystywania towarów, będących przedmiotem dostawy przez podatnika, wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku VAT. Oznacza to, że towary te muszą zostać wykorzystane choć jeden raz na cele takiej działalności. W konsekwencji z tego zwolnienia nie może skorzystać dostawa towarów "handlowych" oraz takich towarów, które nigdy nie zostały wykorzystane, choć zostały zakupione w takim celu. Warunek wykorzystania wyłącznie na cele działalności zwolnionej oznacza, że od momentu ich nabycia do momentu ich zbycia muszą służyć wyłącznie takiej działalności, w żadnym momencie ich posiadania nie można zmienić ich przeznaczenia oraz sposobu wykorzystywania.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków daje podstawę do wyłączenia dostawy towarów ze zwolnienia od podatku VAT przewidzianego w ww. art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Z przedstawionego we wniosku opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jako Komornik Sądowy będzie dokonywał, w ramach prowadzonej egzekucji licytacyjnej sprzedaży nieruchomości.

Nieruchomość składa się z działek ewidencyjnych o numerach: 68/4, 68/5, 68/16, 68/17, 68/20 i 68/24. Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego działki te znajdują się na terenie przeznaczonym pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną wolnostojącą - symbol M2 oraz M3.

Nieruchomość składa się z działki ewidencyjnej numer 68/2, zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego działka ta znajduje się na terenie ciągów ekologicznych, (tj. terenów rolnych wzdłuż cieków, dolin rzecznych oraz terenów przyległych do zbiorników wodnych) - symbol RE.

Dłużnik nabył nieruchomość aktem notarialnym z dnia 15 stycznia 2004 r., transakcja nie była opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

Dłużnik nabył nieruchomość aktem notarialnym z dnia 13 lutego 2004 r. transakcja nie była opodatkowana podatkiem od towarów i usług.

Dłużnik jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, prowadzi działalność gospodarczą w zakresie prowadzenia studiów wyższych zawodowych oraz studiów magisterskich oraz prowadzenia innych form kształcenia i doskonalenia zawodowego. Dłużnik nabył ww. nieruchomości w celu zainwestowania środków finansowych. Dłużnik nie wykorzystywał ww. nieruchomości w prowadzonej działalności gospodarczej, nie podejmował żadnych działań zmierzających do zabudowy ww. nieruchomości, ani nie podejmował czynności wymagających zaangażowania własnych środków finansowych zmierzających do podniesienia wartości ww. nieruchomości. Dłużnik nie wykorzystywał ww. nieruchomości ani do prowadzenia działalności opodatkowanej podatkiem od towarów i usług, ani do prowadzenia działalności zwolnionej z tego podatku.

Przy tak przedstawionym opisie sprawy Wnioskodawca ma wątpliwości, czy planowana sprzedaż nieruchomości będzie opodatkowana podatkiem od towarów i usług, czy też będzie zwolniona z tego podatku.

Analiza okoliczności przedstawionych we wniosku oraz obowiązujących w tym zakresie przepisów prawa pozwala stwierdzić, że sprzedaż Nieruchomości, w skład której wchodzą działki niezabudowane o numerach 68/4, 68/5, 68/16, 68/17, 68/20, 68/24, a także sprzedaż Nieruchomości, w skład której wchodzi działka niezabudowana o numerze 68/2, podlegać będzie opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 23% zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy. Dłużnik zakupił przedmiotowe Nieruchomości w celu lokaty kapitału, więc z zamiarem późniejszej sprzedaży i osiągnięcia korzyści majątkowych, Zainteresowany więc, będzie występował w charakterze podatnika podatku VAT zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy prowadzącego działalność gospodarczą w myśl art. 15 ust. 2 ustawy.

Działki niezabudowane znajdujące się na Nieruchomości zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego przeznaczone są pod zabudowę mieszkaniową jednorodzinną wolnostojącą - są więc terenem budowlanym zgodnie z art. 2 pkt 33 ustawy i w odniesieniu do nich nie znajdzie zastosowania zwolnienie z podatku VAT na podstawie wyżej przytoczonego art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Jak wskazał Wnioskodawca Nieruchomości nigdy nie były wykorzystywane ani w prowadzeniu działalności opodatkowanej, ani zwolnionej z VAT, więc w stosunku do tej Nieruchomości nie znajdzie zastosowania również zwolnienie z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy. Jak wcześniej wskazano w niniejszej interpretacji, aby dostawa towarów mogła skorzystać ze zwolnienia na podstawie tego przepisu towary te muszą zostać wykorzystane choć jeden raz na cele takiej działalności. W konsekwencji ze zwolnienia od opodatkowania na podstawie ar. 43 ust. 2 nie może skorzystać dostawa towarów "handlowych" oraz takich towarów, które nigdy nie zostały wykorzystane. Sprzedaż przedmiotowej Nieruchomości podlegać będzie opodatkowaniu stawką podatku 23% zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy.

Wnioskodawca zamierza sprzedać również Nieruchomość oznaczoną numerem księgi wieczystej PL1 Z/00044934/8, na której znajduje się działka o numerze 68/2, w odniesie do tej działki istnieje plan zagospodarowania przestrzennego, zgodnie z którym działka ta usytuowana jest na terenie ciągów ekologicznych. Przedmiotowa działka o numerze księgi wieczystej PL1 Z/00044934/8 nie stanowi więc terenu budowlanego zdefiniowanego w art. 2 pkt 33 ustawy i w odniesieniu do jej dostawy Wnioskodawca skorzysta ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

W związku z tym w odpowiedzi na pytania należy wskazać, że:

1. Planowana sprzedaż licytacyjna nieruchomości będzie opodatkowana i podatkiem od towarów i usług w stawce 23% zgodnie z art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy.

2. Planowana sprzedaż licytacyjna nieruchomości będzie korzystała ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Zatem stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl