0114-KDIP1-3.4012.386.2017.1.MT - Brak opodatkowania podatkiem VAT przekazania owoców w zamian za rekompensatę.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 31 października 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-3.4012.386.2017.1.MT Brak opodatkowania podatkiem VAT przekazania owoców w zamian za rekompensatę.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 30 września 2017 r. (data wpływu 6 października 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania podatkiem VAT przekazania owoców w zamian za rekompensatę - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 października 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku opodatkowania podatkiem VAT przekazania owoców w zamian za rekompensatę.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca zwraca się z prośbą o wydanie interpretacji indywidualnej przepisu prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w związku z otrzymaniem przez Wnioskodawcę, jako producenta rolnego, rekompensaty pieniężnej z tytułu przekazania owoców na cele charytatywne.

W dniu 22 lutego 2017 r. Wnioskodawca przekazał/wycofał z rynku owoce (3978 kg) jako rolnik ryczałtowy. Wnioskodawca posiada świadectwo Agencji Rynku Rolnego potwierdzające odbiór produktów wycofanych z rynku.

Natomiast od 1 marca 2017 r. Wnioskodawca zrezygnował ze zwolnienia, o którym mowa art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT. W sierpniu 2017 r. już jako podatnik VAT czynny Wnioskodawca otrzymał na konto bankowe kwotę ww. rekompensaty z Agencji Rynku Rolnego. Rekompensata pieniężna zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT stanowi podstawę opodatkowania VAT jako dotacja mająca bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczonych przez podatnika.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie.

Czy otrzymanie rekompensaty pieniężnej w sierpniu 2017 r. spowodowało konieczność rozliczenia podatku VAT jeśli przekazanie towarów miało miejsce przed zarejestrowaniem się do VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy:

W związku z zaistniałym, wyżej opisanym stanem faktycznym Wnioskodawca uważa, że otrzymanie rekompensaty pieniężnej w sierpniu 2017 r. z Agencji Rynku Rolnego z tytułu przekazania owoców na cele charytatywne przed zarejestrowaniem się przez Wnioskodawcę do celów podatku VAT, nie spowodowało obowiązku rozliczenia VAT należnego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221) - zwanej dalej "ustawą o VAT" - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Artykuł 7 ust. 1 ustawy o VAT stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1

pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy o VAT. Zgodnie z zapisem zawartym w tym przepisie, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - art. 15 ust. 2 ustawy o VAT obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Na podstawie art. 29a ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że 22 lutego 2017 r. Wnioskodawca jako rolnik ryczałtowy przekazał/wycofał z rynku owoce. Natomiast od 1 marca 2017 r. Wnioskodawca zrezygnował ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT i w sierpniu 2017 r. będąc czynnym podatnikiem podatku VAT otrzymał rekompensatę za przekazane owoce od Agencji Rynku Rolnego.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą konieczności rozliczenia podatku VAT w sytuacji otrzymania rekompensaty pieniężnej w sierpniu 2017 r., w sytuacji przekazania towarów, które miało miejsce przed zarejestrowaniem się jako czynny podatnik podatku VAT.

Należy zauważyć, że rolnikiem ryczałtowym, w myśl art. 2 pkt 19 ustawy o VAT, jest rolnik dokonujący dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczący usługi rolnicze, korzystający ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3, z wyjątkiem rolnika obowiązanego na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT zwalnia się od podatku dostawę produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej, dokonywaną przez rolnika ryczałtowego oraz świadczenie usług rolniczych przez rolnika ryczałtowego.

Zatem, podmiot, który dokonuje dostawy produktów rolnych pochodzących z własnej działalności rolniczej lub świadczy usługi rolnicze może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT, posługując się statusem "rolnika ryczałtowego" - zgodnie z art. 2 pkt 19 tej ustawy. Rolnikami ryczałtowymi nie mogą być jednak podatnicy zobowiązani na podstawie odrębnych przepisów do prowadzenia ksiąg rachunkowych.

Rolnik ryczałtowy, sprzedający produkty rolne pochodzące z własnej produkcji rolnej oraz świadczący usługi w zakresie rolnictwa, jest zwolniony z szeregu obowiązków dotyczących ogółu podatników VAT. Nie dotyczy go obowiązek:

* wystawiania faktur dokumentujących dokonaną sprzedaż, o których mowa w art. 106b ustawy,

* prowadzenia ewidencji dostaw oraz nabyć towarów i usług,

* składania w urzędzie skarbowym comiesięcznych deklaracji podatkowych rozliczających podatek VAT,

* dokonania zgłoszenia rejestracyjnego celem wpisania do rejestru czynnych podatników VAT, o którym mowa w art. 96 ustawy o VAT.

Rolnik ryczałtowy dokonujący dostawy produktów rolnych lub świadczący usługi rolnicze, może zrezygnować z tego zwolnienia pod warunkiem dokonania zgłoszenia rejestracyjnego jako podatnika czynnego VAT.

Mając na uwadze powyższe przepisy prawa należy stwierdzić, że do opodatkowania czynności przekazania owoców w zamian za rekompensatę są zobowiązani producenci rolni będący podatnikami VAT czynnymi. Natomiast tzw. rolnicy ryczałtowi, którzy dokonują dostaw produktów rolnych pochodzących z ich własnej działalności rolniczej (a więc również w ramach dostawy dla organizacji charytatywnych) nie będą odprowadzać podatku VAT z tytułu takich dostaw, rolnicy tacy korzystają bowiem ze zwolnienia od podatku VAT, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT.

W związku z tym, że Wnioskodawca na moment dostawy owoców w dniu 22 lutego 2017 r. nie był czynnym zarejestrowanym podatnikiem VAT, tylko korzystał jako rolnik ryczałtowy ze zwolnienia na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 3 ustawy o VAT nie jest on zobowiązany do odprowadzenia podatku VAT z tytułu ww. czynności dostawy owoców.

Tym samym, otrzymanie rekompensaty pieniężnej po rejestracji Wnioskodawcy jako podatnika podatku VAT czynnego z tytułu dostawy towarów (owoców) dokonanej przed rejestracją do celów podatku VAT, nie spowoduje u Wnioskodawcy obowiązku rozliczenia podatku VAT należnego.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl