0114-KDIP1-3.4012.367.2019.2.JF.MT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 2 grudnia 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-3.4012.367.2019.2.JF.MT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 18 lipca 2019 r. (data wpływu 20 sierpnia 2019 r.) uzupełnionym pismem z dnia 11 października 2019 r. (data wpływu 17 października 2019 r.) na wezwanie tutejszego Organu z dnia 4 października 2019 r. (doręczone w dniu 5 października 2019 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie niepodlegania opodatkowaniu podatkiem VAT przekazania przez Wnioskodawcę składników majątkowych na rzecz nowoutworzonej Gminy (...) - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 20 sierpnia 2019 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie niepodlegania opodatkowaniu podatkiem VAT przekazania przez Wnioskodawcę składników majątkowych na rzecz nowoutworzonej Gminy (...). Złożony wniosek został uzupełniony pismem z dnia 11 października 2019 r. (data wpływu 17 października 2019 r.) na wezwanie tutejszego Organu z dnia 4 października 2019 r. nr 0114-KDIP1-3.4012.367.2019.1.JF.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Na podstawie uchwały Rady (...) z dnia 19 maja 2019 r. z dniem 1 czerwca 2019 r. została utworzona Gmina (...).

W dniu 2 czerwca 2019 r. odpowiednie powiadomienie zostało doręczone Wojewodzie stosownie do przepisów (...)

Zgodnie z powołaną uchwałą Rady (dalej: Rada), a także zgodnie z przepisami (...) mają stanowić nieruchomości, ruchomości oraz inne prawa, które w dniu podjęcia uchwały znajdowały się w zarządzie oddziału Wnioskodawcy.

Zgodnie z (...) wyposażenie gmin w składniki majątku następuje w drodze określenia terenu działania gminy.

Jak wynika z powołanej uchwały Rady z dnia 19 maja 2019 r. o utworzeniu Gminy (...), zasięg terytorialny działania tej Gminy został określony jako teren dawnego województwa wg podziału administracyjnego na 1998 r. Zasięg ten jest tożsamy z zasięgiem dotychczasowego Oddziału Wnioskodawcy, który wraz z utworzeniem Gminy (...) został zniesiony. Konsekwencją określenia terenu działania utworzonej Gminy (...), a tym samym wyposażenia tej Gminy w majątek jest konieczność przeniesienia przez Wnioskodawcę na Gminę prawa własności nieruchomości zlokalizowanych na terenie tej Gminy, powołanych w załączniku nr 1 do uchwały o utworzeniu Gminy (...) oraz powołanych w § 3 ust. 1 pkt 4 tej ustawy, lokali niemieszkalnych w budynku (...), na działkach gruntu nr 1/7, 1/14, 2, dla których odrębnie prowadzona jest księga wieczysta, do których Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo własności.

Uzupełniając i doprecyzowując zdarzenie przyszłe wskazano, że w zakresie nieruchomości w postaci lokali niemieszkalnych w budynku (...), posadowionym na działkach gruntu nr 1/7, 1/14 oraz 2, powołanych szczegółowo w § 3 pkt 4) uchwały Rady (...) z dnia 19 maja 2019 r., które zostaną przeniesione przez Wnioskodawcę na nowoutworzoną Gminę (...) pomniejszył należny podatek VAT o podatek naliczony z wystawionej przez A. sp. z o.o. faktury VAT, albowiem przeznaczył te lokale na działalność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług, a taka działalność opodatkowana podatkiem od towarów i usług będzie również wykonywana w tych lokalach przez następcę prawnego Wnioskodawcy, a to nowoutworzoną Gminę, po wyposażeniu jej w te lokale, posadowione w zasięgu terytorialnym jej działania wynikającym z uchwały o jej utworzeniu.

W odpowiedzi na wezwanie wskazano, że Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT).

W związku z utworzeniem Gminy (...) w miejsce Oddziału (...) Wnioskodawca ma, zgodnie z przepisami (...), obowiązek wyposażenia Gminy (...) w składniki majątkowe znajdujące się na terenie działania tej Gminy, powołanym w uchwale o jej utworzeniu jako dawne województwo (według podziału administracyjnego sprzed 1998 r.), w tym przeniesienia na rzecz utworzonej Gminy (...) prawa własności ruchomości w postaci przedmiotów związanych z wykonywaniem kultu religijnego oraz prawa własności nieruchomości w postaci: (...)

Przeniesienie przez Wnioskodawcę na Gminę powołanych wyżej składników majątkowych nastąpi nieodpłatnie, w związku z utworzeniem tej Gminy i obowiązkiem Związku wyposażenia jej w majątek.

W zakresie nabycia prawa własności nieruchomości w postaci lokali niemieszkalnych w budynku (...), posadowionym na działkach gruntu nr 1/7, 1/14 oraz 2, powołanych szczegółowo w pkt 2) lit. g) - I) powyżej, Wnioskodawca pomniejszył należny podatek VAT o podatek naliczony z wystawionej przez A. sp. z o.o. faktury VAT, którą Wnioskodawca przedłożył w załączeniu, albowiem przeznaczył te lokale na działalność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług.

Poza powołanymi wyżej nieruchomościami, w związku z utworzeniem gminy (...), Wnioskodawca przeniesie na rzecz tej Gminy prawo własności ruchomości służących do wykonywania kultu religijnego, wyposażenia budynków powołanych wyżej służącego do wykonywania celów statutowych Gminy, wykonywanych uprzednio przez oddział Wnioskodawcy, umowy najmu nieruchomości.

W związku z utworzeniem Gminy (...) Gmina ta przejmie zatrudnienie dwóch pracowników religijnych, zatrudnianych dotychczas przez zlikwidowany wraz z utworzeniem tej Gminy Oddział (...).

Gmina (...) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT) i w zakresie lokali powołanych w pkt 2) lit. g) - I) powyżej będzie prowadzić działalność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług (VAT).

Przenoszone przez Wnioskodawca na rzecz utworzonej Gminy (...), a opisane wyżej składniki majątkowe stanowią ogół składników majątkowych (...) znajdujących się na terenie dawnego województwa (według podziału administracyjnego przed 1998 r.), nadto stanowią wyodrębniony organizacyjnie, funkcjonalnie i finansowo zespół służący do realizacji celów, dla których w miejsce oddziału Wnioskodawcy została powołana Gmina (...), związanych z organizacją na powołanym terenie działania (...)

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy wyposażenie Gminy (...) przez Wnioskodawcę w składniki majątku znajdujące się na terenie działania tej Gminy określone w uchwale Rady z dnia 19 maja 2019 r. o utworzeniu Gminy (...) jako teren dawnego województwa (...) według podziału administracyjnego na 1998 r., poprzez przeniesienie prawa własności tych składników na rzecz Gminy (...) jest czynnością prawną wolną od podatku od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Wyposażenie Gminy (...) przez Wnioskodawcę w składniki majątku znajdujące się na terenie działania tej Gminy określone w uchwale Rady z dnia 19 maja 2019 r. o utworzeniu Gminy (...) jako teren dawnego województwa (...) według podziału administracyjnego na 1998 r., poprzez przeniesienie prawa własności tych składników na rzecz Gminy (...) jest czynnością prawną wolną od podatku od towarów i usług.

Zgodnie z przepisami art. 28 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 17 maja 1989 r. o gwarancjach wolności sumienia i wyznania (Dz. U. z 2017 r., 1153) w sprawach majątkowych kościoły i inne związku wyznaniowe działają przez swoje osoby prawne. Przy czym osoby prawne kościołów i innych związków wyznaniowych, ich organy, zakres kompetencji i sposób powoływania oraz reprezentacji określają statuty (prawo wewnętrzne). Skoro zgodnie z (...) następuje w trybie przewidzianym w prawie wewnętrznym, a jak wynika z przepisów art. 50 ust. 1, art. 51 ust. 1, art. 51 ust. 2 prawa wewnętrznego gmin w składniki mienia, z którego dochodów zaspakajane są potrzeby lokalnej części wspólnoty następuje w drodze określenia terenu działania gminy, to wyposażenie Gminy (...) w składniki mienia przez Wnioskodawcę, w wykonaniu uchwały z dnia 19 maja 2019 r. o utworzeniu tej gminy, stanowi działalność statutową wynikającą z istoty związku wyznaniowego. Taka działalność statutowa nie jest działalnością gospodarczą. Zatem przeniesienie przez Wnioskodawcę na gminę (...) składników mienia, w tym własności nieruchomości powołanych w uchwale Rady z dnia 19 maja 2019 r. o utworzeniu tej Gminy jest wolne od podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest nieprawidłowe.

Na wstępie należy zaznaczyć, że niniejsza interpretacja odnosi się wyłącznie do przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego oraz przedstawionego własnego stanowiska w kontekście regulacji zawartej w art. 15 ust. 1 i ust. 2 ustawy o VAT, ponieważ wyłącznie te przepisy Wnioskodawca uczynił przedmiotem interpretacji.

Zgodnie z (...) gminy (...) zrzeszają (...), zwany dalej " (...)".

Na podstawie (...) osobowość prawną posiadają gminy (...). Natomiast na postawie art. 7 ust. 3 ww. ustawy nowo utworzone gminy (...) nabywają osobowość prawną z chwilą pisemnego powiadomienia właściwego wojewody. Odpis powiadomienia, z umieszczonym na nim potwierdzeniem odbioru, jest dowodem uzyskania osobowości prawnej.

Sprawy majątkowe gmin (...) i (...) zostały uregulowane w rozdziale 4 ww. ustawy. I tak zgodnie z (...) osobom prawnym, o których mowa w art. 5, przysługuje prawo nabywania, posiadania i zbywania mienia ruchomego i nieruchomego, nabywania i zbywania innych praw oraz swobodnego zarządzania swoim majątkiem. Z kolei na podstawie art. 24 ww. ustawy w przypadku zniesienia Gminy (...) lub innej osoby prawnej utworzonej na mocy ustawy, jej majątek przechodzi na własność (...).

Istotnym przepisem z punktu widzenia podatkowego jest art. 25 ust. 1 ww. ustawy, zgodnie z którym majątek i przychody gmin oraz (...) podlegają ogólnym przepisom podatkowym, z wyjątkami określonymi w ust. 2-5. Przy czym wyjątki wskazane w tym przepisie dotyczą podatku od nieruchomości, opłaty skarbowej oraz opłat sądowych. Tym samym nie dotyczą podatku od towarów usług.

Z powyższych uregulowań wynika, że na gruncie podatku od towarów i usług zarówno gminy (...) jak i związki gmin podlegają przepisom podatkowym jak każda osoba prawna.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o VAT", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Towarami stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy o VAT są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Na podstawie art. 7 ust. 2 ustawy o VAT, przez dostawę, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się również przekazanie nieodpłatnie przez podatnika towarów należących do jego przedsiębiorstwa, w szczególności:

1. przekazanie lub zużycie towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia,

2. wszelkie inne darowizny - jeżeli podatnikowi przysługiwało, w całości lub w części, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów lub ich części składowych.

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy o VAT, sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Nie każda jednak czynność, stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, musi być wykonana przez podatnika.

Na mocy art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy o VAT, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Definicja działalności gospodarczej zawarta w ustawie o VAT ma charakter uniwersalny, pozwalający na objęcie pojęciem "podatnik" te wszystkie podmioty, które prowadzą określoną działalność, występując w profesjonalnym obrocie gospodarczym.

Jak wynika z powyższych przepisów, dostawa towarów podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem VAT wyłącznie wówczas, gdy dokonywana będzie przez podmiot mający status podatnika, działającego w takim właśnie charakterze w odniesieniu do danej transakcji. Kluczowym dla ustalenia, że w odniesieniu do konkretnej dostawy mamy do czynienia z podatnikiem VAT, pozostaje stwierdzenie, że prowadzi on działalność gospodarczą w rozumieniu przepisów ustawy o VAT.

Z okoliczności sprawy wynika, że w związku z utworzeniem Gminy (...) (1 czerwca 2019 r.) Wnioskodawca jako (...) zamierza wyposażyć nowoutworzoną Gminę w majątek i tym samym nieodpłatnie przenieść składniki majątkowe. Majątek Gminy mają stanowić nieruchomości, ruchomości oraz inne prawa, które w dniu podjęcia uchwały (19 maja 2019 r. o utworzeniu Gminy (...)) znajdowały się w zarządzie zniesionego Oddziału Wnioskodawcy (Związku). Konsekwencją tego działania będzie przeniesienie m.in. prawa własności lokali niemieszkalnych. Wnioskodawca jest czynnym, zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT). Wnioskodawca przeznaczył ww. lokale na działalność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług (najem) i pomniejszył należny podatek VAT o podatek naliczony. W związku z utworzeniem Gminy w miejsce Oddziału Wnioskodawcy, Wnioskodawca (zgodnie z przepisami (...) w Rzeczypospolitej Polskiej) ma obowiązek wyposażenia Gminy (...) w składniki majątkowe znajdujące się na terenie działania tej Gminy, w tym przeniesienia na rzecz utworzonej Gminy prawa własności prawa własności nieruchomości w postaci wskazanych 8 działek gruntu (5 zabudowanych oraz 3 niezabudowane) oraz 6 lokali usługowych oraz ruchomości w postaci przedmiotów związanych z wykonywaniem kultu religijnego, wyposażenia budynków służących do wykonywania celów statutowych Gminy, wykonywanych uprzednio przez Oddział Wnioskodawcy, umowy najmu nieruchomości. Gmina przejmie również zatrudnienie dwóch pracowników religijnych, zatrudnianych dotychczas przez zlikwidowany oddział. Gmina jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT) i w zakresie wskazanych lokali usługowych będzie prowadzić działalność opodatkowaną podatkiem od towarów i usług (VAT). Wskazano ponadto, że opisane składniki majątkowe stanowią wyodrębniony organizacyjnie, funkcjonalnie i finansowo zespół służący do realizacji celów, dla których w miejsce Oddziału Wnioskodawcy została powołana Gmina, związany z organizacją na terenie działania powołanej Gminy (...)

Wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do tego, czy wyposażenie Gminy w składniki majątku znajdujące się na terenie działania tej Gminy poprzez przeniesienie prawa własności tych składników na rzecz Gminy jest czynnością prawną wolną od podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca w swoim stanowisku wskazał, że brak opodatkowania nieodpłatnego przeniesienia na rzecz Gminy wskazanych we wniosku składników majątkowych, opiera na uznaniu, że przeniesienie to stanowi działalność statutową wynikającą z istoty związku wyznaniowego, która to działalność nie jest działalnością gospodarczą. Za takim podejściem, zdaniem Wnioskodawcy przemawiają następujące okoliczności:

* tworzenie nowych gmin (...) oraz znoszenie lub przekształcenie następuje w trybie przewidzianym w prawie wewnętrznym (...),

* prawo wewnętrzne jest statutem - określa całokształt spraw związanych z wewnętrzną organizacją i funkcjonowaniem wyznaniowej społeczności (...),

* z przepisów prawa wewnętrznego wynika, że wyposażenie gmin w składniki mienia, z którego dochodów zaspokajane są potrzeby lokalnej części wspólnoty następuje w drodze określenia terenu działania Gminy.

Należy zauważyć, że wśród podstawowych celów działania struktur organizacyjnych Wspólnoty (którą tworzą gminy (...) i tworzony przez te gminy (...) wskazanych w art. 6 ww. prawa wewnętrznego nie wymieniono wyposażenia Gminy przez Wnioskodawcę w składniki majątkowe. Ponadto, przedmiotowymi składnikami majątkowymi (obok ruchomości i innych praw) są nieruchomości niezabudowane, jak i nieruchomości zabudowane, przy czym zabudowę tą stanowią (...) i inne zabudowania, jak również lokale usługowe.

W odniesieniu do nieruchomości, których zabudowę stanowią (...) zasadnym jest przyjęcie, że ww. nieruchomości służą realizacji celów statutowych, wynikających z istoty związku wyznaniowego, a mianowicie do realizacji celów związanych z organizacją na powołanym terenie (...). Poza tymi nieruchomościami, w związku z utworzeniem Gminy na rzecz tej Gminy przeniesione zostanie również prawo własności ruchomości, służących do wykonywania kultu religijnego, jak również wyposażenia budynków służącego do wykonywania celów statutowych Gminy, które to cele realizował uprzednio Oddział Wnioskodawcy. Należy stwierdzić, że ww. składniki majątku nie służą prowadzonej działalności gospodarczej lecz działalności statutowej, a zatem ich przekazanie nowoutworzonej Gminie (...) nie będzie podlegało opodatkowaniu podatkiem VAT.

Zatem, w odniesieniu do przekazania nowoutworzonej Gminie nieruchomości, w których skład wchodzą (...) prawo własności ruchomości służących do wykonywania kultu religijnego oraz wyposażenie budynków służących do wykonywania celów statutowych Gminy - Wnioskodawca nie będzie działał jako podatnik podatku VAT na podstawie art. 15 ust. 1 ustawy o VAT. Ponadto w odniesieniu do nieruchomości zabudowanych, tj. działek nr 7/1 i nr 7/4 w (...) oraz działek niezabudowanych, tj. działek nr 3/2 i 4/2 i nr 8/8 w (...), jeżeli nieruchomości te służą do wykonywania czynności statutowych Gminy dotyczących organizacji (...), to Wnioskodawca nie będzie działał jako podatnik VAT, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, z tytułu przeniesienia tych składników majątkowych.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika również, że Wnioskodawca dokonał odliczenia podatku VAT naliczonego związanego z zakupem lokali niemieszkalnych (lokali usługowych), gdyż przeznaczył te lokale na działalność opodatkowaną podatkiem VAT. Nowoutworzona Gmina Wyznaniowa (podatnik VAT czynny) będzie prowadzić działalność opodatkowaną podatkiem VAT wykorzystując te lokale niemieszkalne. W odniesieniu do tych (lokali usługowych) nie wskazano w opisie sprawy, aby służyły one do realizacji celów statutowych religijnych, a wręcz przeciwnie z opisu tego wynika, że służyły one działalności gospodarczej Wnioskodawcy i dalej będą wykorzystywane przez Gminę Wyznaniową do prowadzenia przez tę Gminę działalności gospodarczej opodatkowanej podatkiem VAT.

Zatem, w odniesieniu do przekazania przez Wnioskodawcę na rzecz nowoutworzonej Gminy nieruchomości składających się z lokali usługowych należy uznać, że ich przeniesienie następuje w związku z prowadzoną działalnością gospodarczą, a nie działalnością statutową. Tym samym Wnioskodawca, dokonując nieodpłatnego przeniesienia praw własności tych lokali usługowych na rzecz Gminy (...), będzie działał w charakterze podatnika w rozumieniu art. 15 ust. 1 ustawy o VAT i czynność ta będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem VAT.

W konsekwencji, oceniając stanowisko Wnioskodawcy całościowo należało uznać je za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Niniejsza interpretacja została wydana wyłącznie w odniesieniu do przedstawionego zdarzenia przyszłego, zadanego pytania oraz własnego stanowiska w kontekście wskazanych przepisów ustawy o VAT (tj. art. 15 ust. 1 i ust. 2), zatem przedmiotem interpretacji nie była kwestia ewentualnego sposobu opodatkowania nieodpłatnego przekazania lokali usługowych, w tym stawki podatku, zwolnienia od podatku czy też wyłączenia z opodatkowania podatkiem VAT na podstawie przepisów tej ustawy, gdyż nie przedstawiono w tym zakresie opisu sprawy, pytania ani własnego stanowiska. Również nie wskazano innych, poza art. 15 ust. 1 i ust. 2, przepisów ustawy o VAT, które miałyby być przedmiotem interpretacji.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl