0114-KDIP1-3.4012.278.2018.1.MK - Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 czerwca 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-3.4012.278.2018.1.MK Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 24 maja 2018 r. (data wpływu 29 maja 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. ".." - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 29 maja 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Stowarzyszenie zostało utworzone w dniu 29 listopada 2005 r. Stowarzyszenie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług VAT.

Celem działania Stowarzyszenia jest działalność na rzecz dobra publicznego w zakresie:

* rozwoju obszarów wiejskich i ich mieszkańców,

* wspieranie i upowszechnianie zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich,

* rozwój społeczeństwa obywatelskiego,

* rozwój gospodarki opartej na wiedzy,

* budowanie partnerstwa i dialogu na rzecz zrównoważonego rozwoju wsi,

* aktywizowanie społeczności lokalnych na obszarach wiejskich.

Stowarzyszenie prowadzi działalność statutową:

* nieodpłatną,

* statutową odpłatną,

W ramach działalności statutowej Stowarzyszenie realizuje projekt pt. "..." na realizację operacji w ramach Planu Działania Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Plan operacyjny na lata 2018-2019 zawartą pomiędzy Stowarzyszeniem, a Fundacją Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA.

Łączna wartość projektu (dotacji) to kwota 622 202,06 zł.

Okres realizacji projektu to kwiecień 2018 - październik 2018 r.

Uczestnicy warsztatów to liderzy lokalnych i centralnych organizacji pozarządowych zajmujący się rozwiązywaniem problemów mieszkańców obszarów wiejskich z Polski. Do udziału w warsztatach zaprosimy organizacje podejmujące inicjatywy służące włączeniu społecznemu, osoby aktywizujące lokalne społeczności, mające wpływ na rozwój lokalny zarówno społeczny, środowiskowy jak również ekonomiczny. Warsztaty te dla uczestników są bezpłatne, a otrzymana dotacja ma charakter zakupowy, przeznaczona jest na pokrycie kosztów poniesionych w ramach realizowanego projektu. Nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną.

Z dotacji pokrywane są koszty projektu:

1.

merytorycznego przygotowania warsztatów w tym: wynagrodzenia ekspertów, trenerów, wynagrodzenie specjalisty ds. rekrutacji, uruchomienie strony internetowej, panelu informatycznego do zarządzania projektem:

2.

organizacja warsztatów w tym: koszty wynajmu sal wykładowych, noclegów, wyżywienia uczestników i trenerów

3.

organizacja wyjazdu studyjnego w tym: koszty autokaru, wyżywienia, koszty organizacji wyjazdu.

4. Koszty konferencji

5. Organizacja konkursu dla animatorów.

Związek Stowarzyszeń:

1. Nie jest jednostką objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania. Tym samym realizowane warsztaty nie są świadczone jak przez jednostkę objętą systemem oświaty w rozumieniu przepisów o systemie oświaty, w zakresie kształcenia i wychowania.

2. Realizowane przez Stowarzyszenie warsztaty w ramach ww. projektu nie są prowadzone w formach i na zasadach przewidzianych w odrębnych przepisach.

3. Stowarzyszenie nie posiada akredytacji w rozumieniu przepisów o systemie oświaty. Przedmiotowe usługi szkoleniowe nie są objęte tą akredytacją.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie realizując projekt o nazwie "..." będzie miało prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizacja powyższego zadania?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Stowarzyszenie uważa, iż nie będzie miało prawa do odliczenia podatku VAT zawartego w całkowitej wartości projektu co wynika wprost z zapisu art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, który stanowi, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4 i art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Z powyższego uregulowania wynika, że prawo do obniżenia podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje jedynie podatnikom w związku z zakupem towarów i usług wykorzystywanych do wykonywania czynności opodatkowanych. Istotną zasadą dla realizacji prawa do odliczania podatku naliczonego od podatku należnego jest istnienie związku tegoż podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

W związku z faktem, iż wydatki związane z realizacją powyższego zadania, które zostaną poniesione przez Stowarzyszenie nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, nie będzie przysługiwać prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących wydatki związane z realizacją zadania.

Zgodnie z informacją otrzymaną od instytucji przyznającej dofinansowanie wymagane jest przedstawienie przez Stowarzyszenie wniosku interpretacji indywidualnej z Izby Skarbowej o braku możliwości odzyskania podatku VAT od zakupów dokonanych w celu realizacji projektu.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą o VAT, w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ww. ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Podkreślić należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 cyt. ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 tej ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jedno z takich ograniczeń zostało wskazane w art. 88 ust. 4 ustawy o VAT, zgodnie z którym obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest niewątpliwy i bezsporny związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, tzn. których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Przedstawiona wyżej zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku i niepodlegających temu podatkowi.

Stosownie do art. 15 ust. 1 powołanej ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - w myśl ust. 2 ww. przepisu - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że Stowarzyszenie jest zarejestrowanym, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Celem działania Stowarzyszenia jest działalność na rzecz dobra publicznego w zakresie: rozwoju obszarów wiejskich i ich mieszkańców, wspieranie i upowszechnianie zrównoważonego rozwoju obszarów wiejskich, rozwój społeczeństwa obywatelskiego, rozwój gospodarki opartej na wiedzy, budowanie partnerstwa i dialogu na rzecz zrównoważonego rozwoju wsi, aktywizowanie społeczności lokalnych na obszarach wiejskich. W ramach działalności statutowej Stowarzyszenie realizuje projekt pt. "..." na realizację operacji w ramach Planu Działania Krajowej Sieci Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020. Plan operacyjny na lata 2018-2019 zawartą pomiędzy Stowarzyszeniem, a Fundacją Programów Pomocy dla Rolnictwa FAPA. Łączna wartość projektu (dotacji) to kwota 622 202,06 zł. Okres realizacji projektu to kwiecień 2018 - październik 2018 r. Uczestnicy warsztatów to liderzy lokalnych i centralnych organizacji pozarządowych zajmujący się rozwiązywaniem problemów mieszkańców obszarów wiejskich z Polski. Do udziału w warsztatach zaprosimy organizacje podejmujące inicjatywy służące włączeniu społecznemu, osoby aktywizujące lokalne społeczności, mające wpływ na rozwój lokalny zarówno społeczny, środowiskowy jak również ekonomiczny. Warsztaty te dla uczestników są bezpłatne, a otrzymana dotacja ma charakter zakupowy, przeznaczona jest na pokrycie kosztów poniesionych w ramach realizowanego projektu. Nie ma związku ze sprzedażą opodatkowaną. Z dotacji pokrywane są koszty projektu: merytorycznego przygotowania warsztatów w tym: wynagrodzenia ekspertów, trenerów, wynagrodzenie specjalisty ds. rekrutacji, uruchomienie strony internetowej, panelu informatycznego do zarządzania projektem; organizacja warsztatów w tym: koszty wynajmu sal wykładowych, noclegów, wyżywienia uczestników i trenerów; organizacja wyjazdu studyjnego w tym: koszty autokaru, wyżywienia, koszty organizacji wyjazdu; koszty konferencji; organizacja konkursu dla animatorów.

W odniesieniu do przedstawionej sytuacji wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

Jak wynika z powołanych powyżej przepisów prawa rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W niniejszej sprawie warunek ten nie został spełniony, ponieważ z wniosku wynika, że poniesione wydatki związane z realizacją powyższego zadania nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Tym samym, z uwagi na przedstawione we wniosku okoliczności oraz treść powołanych przepisów prawa należy stwierdzić, że z uwagi na niespełnienie przesłanki warunkującej prawo do odliczenia podatku naliczonego, określonej w art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, jaką jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

Zatem stanowisko Wnioskodawcy uznano za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl