0114-KDIP1-3.4012.259.2019.2.ISK - Prawo do odliczenia VAT przez spółkę z związku z organizacją atrakcji rozrywkowych podczas konferencji.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 18 września 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-3.4012.259.2019.2.ISK Prawo do odliczenia VAT przez spółkę z związku z organizacją atrakcji rozrywkowych podczas konferencji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 czerwca 2019 r. (data wpływu 14 czerwca 2019 r.) uzupełnionym pismem z dnia 17 lipca 2019 r. (data wpływu 19 lipca 2019 r.) w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu z dnia 12 lipca 2019 r. nr 0114-KDIP1-3.4012.259.2019.1.ISK (doręczone Stronie w dniu 12 lipca 2019 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług:

* w zakresie pytania nr 1 w części dotyczącej prawa do odliczenia podatku VAT z faktury obejmującej usługi organizowania dodatkowych atrakcji rozrywkowych dla kontrahentów Spółki podczas organizowania konferencji (Wydarzeń zewnętrznych) - jest nieprawidłowe;

* w pozostałym zakresie - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 czerwca 2019 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, uzupełniony pismem z dnia 17 lipca 2019 r. (data wpływu 19 lipca 2019 r.) będącym odpowiedzią na wezwanie tut. Organu z dnia 12 lipca 2019 r. nr 0114-KDIP1-3.4012.259.2019.1.ISK (skutecznie doręczonym w dniu 12 lipca 2019 r.), dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktury dokumentującej zakup kompleksowej usługi organizacji Wydarzenia zewnętrznego od Usługodawcy, kompleksowej usługi konferencyjnej od hotelu lub kompleksowej usługi organizacji Wydarzenia wewnętrznego.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny i zdarzenie przyszłe:

Sp. z o.o. (dalej: "Wnioskodawca" lub "Spółka") jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym. Podstawową działalnością Spółki jest świadczenie szeroko rozumianych usług telekomunikacyjnych, głównie w zakresie telefonii komórkowej (mobilnej), usług dostępu do sieci Internet oraz usług dostępu do telewizji, zarówno na rzecz klientów biznesowych, jak i indywidualnych. W ramach swojej działalności Spółka dokonuje także sprzedaży towarów, np. telefonów komórkowych. Spółka sprzedaje swoje produkty poprzez rozbudowaną sieć sprzedaży. W całym kraju zlokalizowane są salony/punkty sprzedaży zarówno Wnioskodawcy, jak i podmiotów współpracujących z Wnioskodawcą, działających pod jedną marką wykorzystywaną przez Spółkę dla potrzeb prowadzonej działalności.

W związku ze swoją działalnością Spółka zleca organizację różnych wydarzeń, takich jak konferencje, integracje, szkolenia, wyjazdy o charakterze szkoleniowo-integracyjnym (dalej: "Wydarzenia") przeznaczonych przede wszystkim dla pracowników Spółki i osób stale z nią współpracujących w oparciu o umowy cywilnoprawne (dalej "Współpracownicy"), a także dla kontrahentów Spółki (lub ich pracowników/osób współpracujących z kontrahentami, dalej łącznie: "Uczestnicy").

W zależności od rodzaju Wydarzenia, może być ono poświęcone prezentacji produktów będących w ofercie Spółki, zapoznaniu się Uczestników z nowymi urządzeniami i technologami, uzupełnieniu ich wiedzy, omówieniu wyników działalności Spółki, kierunków i planów rozwoju Wnioskodawcy, budowaniu relacji z kontrahentami. Celem Wydarzeń może być także integracja Uczestników oraz ich motywowanie do większego zaangażowania i efektywniejszego wykonywania swoich obowiązków. W każdym przypadku docelowym powodem zorganizowania Wydarzenia jest poprawa wyników Spółki, w szczególności poprzez intensyfikację sprzedaży produktów i usług znajdujących się w ofercie Wnioskodawcy.

Spółka zleca przygotowanie i obsługę Wydarzeń profesjonalnym firmom zajmującym się organizacją tego typu wydarzeń - w szczególności agencjom marketingowym i eventowym, agencjom PR oraz hotelom (dalej: "Usługodawcy"). W ramach świadczonych na rzecz Spółki usług, Usługodawcy są odpowiedzialni za pełne przygotowanie organizacyjne zleconego Wydarzenia. W zależności od charakteru i zakresu konkretnego Wydarzenia, Usługodawca może być w szczególności zobowiązany do:

* wynajęcia/udostępnienia sali konferencyjnej lub powierzchni wystawienniczej,

* zapewnienia odpowiedniego wyposażenia i sprzętu technicznego (np. nagłośnienia, oświetlenia, projektora, tablic, itp.),

* zapewnienia wyżywienia uczestnikom,

* zapewnienia noclegów dla uczestników,

* zapewnienia miejsc parkingowych dla uczestników,

* zapewnienia transportu, ubezpieczenia uczestników,

* zapewnienia brandingu (oznaczenia logotypem przestrzeni itp.),

* zapewnienia osób prowadzących Wydarzenie - np. konferansjerów, ekspertów, trenerów,

* zorganizowania dodatkowych atrakcji dla uczestników - np. występów zespołów artystycznych, zajęć rekreacyjno-integracyjnych, itp.

Powyższa lista ma charakter przykładowy i w zależności od sytuacji, umowy, warunków, oczekiwań usługa organizacji danego Wydarzenia może składać się ze wszystkich lub tylko wybranych elementów. W szczególności, często za wkład merytoryczny konferencji/szkolenia odpowiada Wnioskodawca - np. prezentacje prowadzone są przez pracowników Spółki lub osoby (eksperci, trenerzy) zaangażowane przez Spółkę.

Wydarzenia odbywają się z reguły w hotelach i trwają zazwyczaj 1-3 dni. W ramach Wydarzenia uczestnicy mają zapewniony nocleg (dla tych trwający powyżej jednego dnia) oraz wyżywienie, które w zależności od przypadku może przyjąć postać usługi gastronomicznej, bądź cateringu (usługi cateringowej). Zapewnienie Uczestnikom zakwaterowania i wyżywienia jest nieodłącznym elementem kilkudniowych konferencji czy imprez.

Wynagrodzenie Usługodawcy za organizację Wydarzenia jest zawsze ustalane w oparciu o kosztorys usług składających się na Wydarzenia (z reguły świadczonych przez podwykonawców Usługodawcy). Kosztorys zawiera ceny za poszczególne elementy Wydarzenia oraz marżę Usługodawcy. W praktyce, koszty związane z noclegiem oraz zapewnieniem wyżywienia mogą stanowić istotną część kosztów całego wynagrodzenia należnego Usługodawcy z tytułu organizacji danego Wydarzenia.

Wydarzenia organizowane są na terenie Polski i w zależności od potrzeb oraz głównego motywu mogą przyjąć poniższe formy:

1. Wydarzeń zewnętrznych - których uczestnikami są zarówno pracownicy i Współpracownicy Spółki, jak i podmioty zewnętrzne - tj. kontrahenci (lub ich pracownicy/osoby współpracujące z kontrahentami),

2. Wydarzenia wewnętrzne - których uczestnikami są pracownicy lub Współpracownicy Spółki.

Wydarzenia zewnętrzne

W przypadku Wydarzeń zewnętrznych, kluczowym ich elementem jest część konferencyjna, merytoryczna, a ich tematyka jest uzależniania od rodzaju Wydarzenia - np. część konferencyjna może być poświęcona prezentacji nowych smartfonów danego producenta, bądź prezentacji wyników, strategii i kierunków rozwoju Spółki. W zależności od Wydarzenia, może być ono organizowane w całości przez agencję marketingową/eventową lub usługi konferencyjne mogą być nabywane przez Wnioskodawcę bezpośrednio od hotelu.

Wydarzenia zewnętrzne organizowane w całości przez agencję marketingową

Wnioskodawca prowadzi działalność w branży, która charakteryzuje się wysokim stopniem innowacyjności i zmienności produktów. Na rynku stale pojawiają się nowe technologie oraz nowe, zaawansowane technicznie urządzenia (w szczególności telefony i smartfony). W związku z tym, Wnioskodawca, jego pracownicy, Współpracownicy, jak również bezpośredni kontrahenci Wnioskodawcy stale muszą monitorować pojawiające się nowości techniczne oraz śledzić występujące na rynku trendy. Z tego względu Spółka często zleca zorganizowanie konferencji o tematyce produktowej/technologicznej, które poświęcone są omówieniu nowych produktów i trendów na rynku.

Zazwyczaj, cała usługa zorganizowania konferencji nabywana jest od jednego Usługodawcy (np. agencji marketingowej/eventowej). Z tytułu nabycia usługi organizacji tego typu Wydarzenia Spółka otrzymuje fakturę z VAT. W takim wypadku, wynagrodzenie ustalane jest, jako suma poniesionych przez Usługodawcę kosztów oraz elementu wynagrodzenia Usługodawcy. W efekcie Spółka dysponuje pełną listą "elementów" kalkulacyjnych wynagrodzenia.

Wydarzenia zewnętrzne organizowane przez hotel

Z reguły raz w roku Wnioskodawca zleca organizację dużej konferencji mającej na celu podsumowanie danego roku działalności Spółki - w takim wypadku omawiane są wyniki finansowe Wnioskodawcy i kierunki rozwoju Spółki. Podczas tego typu konferencji mogą być nagradzani pracownicy (ewentualnie pracownicy kontrahentów), którzy uzyskali najlepsze wyniki (np. pod względem sprzedaży).

W przypadku tego typu Wydarzeń, z uwagi na długoletnią współpracę i wypracowane relacje biznesowe bardziej opłacalne dla Spółki jest nabycie części usług bezpośrednio od hotelu (Spółka jest w stanie wynegocjować z hotelem korzystniejsze ceny wynajmu sal konferencyjnych, powierzchni wystawienniczych, pokoi hotelowych czy wyżywienia).

W takim wypadku Wnioskodawca nabywa od hotelu "usługę konferencyjną", w ramach której hotel zobowiązuje się do udostępnienia Spółce całego obiektu w określonym terminie praktycznie na wyłączność, wynajmu sal konferencyjnych, powierzchni wystawienniczych, a także zapewnienia zakwaterowania oraz wyżywienia Uczestnikom. Dodatkowo w ramach usługi konferencyjnej hotel zapewnia Spółce usługi dodatkowe, takie jak ochrona imprezy, zabezpieczenie imprezy przez straż pożarną, parking, czy dodatkowy kontener na śmieci. W ramach usługi Spółka może nabyć szereg innych usług dodatkowych w zależności od potrzeb (np. wynajem powierzchni magazynowej czy dodatkowe nagłośnienie).

Niezależnie od usług zakupionych bezpośrednio od hotelu, Spółka nabywa także usługi związane z obsługą konferencji od innych Usługodawców. Obsługa konferencji obejmuje koordynację Wydarzenia w tym np.: zorganizowanie koncertu, ustawienie sceny, przygotowanie identyfikatorów, zapewnienie dodatkowego personelu (np. hostessy), itp. W omawianym przypadku Spółka otrzymuje więc w praktyce faktury z VAT od dwóch Usługodawców (pierwszą od hotelu - z tytułu nabycia usług bezpośrednio od hotelu oraz drugą - od agencji marketingowej/eventowej z tytułu szeroko rozumianej obsługi konferencji).

Nabywane usługi organizacji Wydarzeń zewnętrznych są ściśle związane z działalnością gospodarczą Spółki. Ich celem jest wspieranie działań marketingowych i sprzedażowych Spółki, a tym samym, docelowo, wzrost przychodów ze sprzedaży towarów i usług.

Wydarzenia wewnętrzne

Uczestnikami Wydarzeń wewnętrznych są tylko pracownicy i Współpracownicy Spółki, a Wydarzenia te mają charakter integracyjny, integracyjno-szkoleniowy lub wyłącznie szkoleniowy.

W każdym wypadku elementem nabywanej przez Spółkę usługi organizacji Wydarzenia jest zapewnienie Uczestnikom zakwaterowania i wyżywienia, często również udostępnienie sali konferencyjnej. W ramach Wydarzenia mogą być zapewnione także elementy integracyjne, towarzyszące Wydarzeniu - np. zajęcia rekreacyjne (paintball, quady, strzelnica, itp.), impreza z DJ, itp. Zakres atrakcji i usług dodatkowych w ramach Wydarzenia jest uzależniony od planu organizatora, jak i budżetu danego Wydarzenia.

Wydarzenia wewnętrzne organizowane są w całości przez jednego Usługodawcę. Z tytułu nabycia usługi organizacji Wydarzenia Spółka otrzymuje fakturę z VAT.

Głównym celem Wydarzeń wewnętrznych jest motywowanie Uczestników do większego zaangażowania i efektywniejszego wykonywania swoich obowiązków, integracja pracowników i Współpracowników Spółki w trakcie elementów rozrywkowych towarzyszących Wydarzeniu (o ile takie elementy pojawiają się w trakcie danego Wydarzenia) lub podnoszenie kwalifikacji Uczestników.

Należy podkreślić, że zarówno w przypadku Wydarzeń zewnętrznych, jak i Wydarzeń wewnętrznych, Wnioskodawca nie jest zainteresowany zakupem od dostawców poszczególnych elementów Wydarzenia (wymienionych w kosztorysie). Jedynie nabywane łącznie tworzą one dla Spółki pożądane świadczenie, tzn. zorganizowanie określonego Wydarzenia dla określonej liczby osób.

W uzupełnieniu wniosku z dnia 17 lipca 2019 r. (data wpływu 19 lipca 2019 r.) Wnioskodawca wskazał, że w skład nabywanych usług organizacji Wydarzeń mogą wchodzić świadczenia w postaci zorganizowania dodatkowych atrakcji dla Uczestników (np. występów artystycznych, zajęć rekreacyjno-integracyjnych, itp.). Zapewnienie Uczestnikom dodatkowych atrakcji podczas Wydarzenia jest każdorazowo uzależnione od programu danego Wydarzenia uzgodnionego ze Spółką.

W przypadku Wydarzeń wewnętrznych (takich jak wyjazdy o charakterze integracyjnym, szkoleniowym, integracyjno-szkoleniowym) dodatkowe atrakcje mają na celu w szczególności integrację pracowników i Współpracowników Spółki, a także służą ich motywowaniu do większego zaangażowania oraz efektywniejszego wykonywania swoich obowiązków, co w założeniu ma wpływać na działalność Spółki oraz jej wyniki finansowe.

Natomiast zapewnienie dodatkowych atrakcji w przypadku Wydarzeń zewnętrznych (w szczególności konferencji) wynika przede wszystkim z chęci budowania dobrych relacji biznesowych z kontrahentami Spółki lub potencjalnymi kontrahentami. Dobre relacje z kontrahentami mają istotny wpływ na wyniki sprzedażowe Wnioskodawcy. Jednocześnie, Spółka podkreśla, że z reguły dodatkowe atrakcje mają charakter poboczny względem części merytorycznej, która każdorazowo stanowi kluczowy element organizacji Wydarzenia zewnętrznego.

Spółka podkreśla, że w każdym przypadku docelowym powodem zorganizowania Wydarzenia jest poprawa wyników Spółki, w szczególności poprzez intensyfikację sprzedaży produktów i usług znajdujących się w ofercie Wnioskodawcy.

Usługi organizacji Wydarzeń nabywane przez Spółkę nie są finansowane ze środków pochodzących z zakładowego Funduszu Świadczeń Socjalnych. Wnioskodawca finansuje te wydatki ze środków obrotowych Spółki.

Co do zasady udział uczestników w organizowanych Wydarzeniach nie jest odpłatny. Jedynie w przypadku Wydarzeń wewnętrznych, mogą wystąpić sytuacje, że uczestnicy pokrywają niewielką część kosztów Wydarzenia. Sytuacja taka może wystąpić, gdy kosztorys danego Wydarzenia przekracza zaplanowany i założony na takie Wydarzenie budżet.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy w zakresie w jakim nabywane usługi związane są z działalnością opodatkowaną VAT Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej zakup kompleksowej usługi organizacji Wydarzenia zewnętrznego, wystawionej przez Usługodawcę - np. agencję marketingową/eventową?

2. Czy w zakresie w jakim nabywane usługi związane są z działalnością opodatkowaną VAT, Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej zakup kompleksowej usługi konferencyjnej bezpośrednio od hotelu?

3. Czy w zakresie w jakim nabywane usługi związane są z działalnością opodatkowaną VAT, Spółce przysługuje pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej zakup kompleksowej usługi organizacji Wydarzenia wewnętrznego?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania 1

Zdaniem Wnioskodawcy, w zakresie w jakim nabywane usługi związane są z działalnością opodatkowaną VAT, Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego faktury dokumentującej zakup kompleksowej usługi organizacji Wydarzenia zewnętrznego, wystawionej przez Usługodawcę - agencję marketingową/eventową.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania 2

Spółka stoi na stanowisku, że w zakresie w jakim nabywane usługi związane są z działalnością opodatkowaną VAT, Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego faktury dokumentującej zakup kompleksowej usługi organizacji konferencji bezpośrednio od hotelu.

Stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania 3

W ocenie Wnioskodawcy, w zakresie w jakim nabywane usługi związane są z działalnością opodatkowaną VAT, Spółce przysługuje prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego faktury dokumentującej zakup kompleksowej usługi organizacji Wydarzenia wewnętrznego.

UZASADNIENIE STANOWISKA WNIOSKODAWCY

Uwagi ogólne.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT w zakresie w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Jak stanowi art. 86 ust. 2 pkt 1 Ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu (i) nabycia towarów i usług, (ii) dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powołanych przepisów art. 86 Ustawy o VAT wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie określone warunki, tj.

* odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług (zgodnie z art. 15 ust. 1 Ustawy o VAT, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Jak stanowi z kolei ust. 2 art. 15 działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych),

* towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego),

* faktura dokumentuje czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski, czyli została na niej wskazana kwota podatku.

Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jak wskazano powyżej, Wnioskodawca jest zarejestrowanym podatnikiem VAT czynnym, prowadzącym działalność gospodarczą w rozumieniu art. 15 ust. 2 Ustawy o VAT. W związku ze swoją działalnością Spółka zleca organizację różnych wydarzeń, takich jak konferencje, integracje, wyjazdy o charakterze szkoleniowo-integracyjnym, które jak podkreślono w przedstawionym stanie faktycznym, w zależności od potrzeb oraz głównego motywu, mogą przyjąć formę Wydarzeń zewnętrznych i wewnętrznych.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej. Decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia będzie miał zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi.

Ponadto, regulacje Ustawy o VAT w żadnym przypadku nie ograniczają prawa do odliczenia podatku naliczonego wyłącznie do przypadków, kiedy pozostaje on jedynie w bezpośrednim związku z czynnościami opodatkowanymi. Związek zakupów z działalnością gospodarczą (opodatkowaną) może mieć bowiem również charakter pośredni.

O bezpośrednim związku dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą, np. dalszej odsprzedaży (towary handlowe) lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy - bezpośrednio wiążą się więc z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika. Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa - mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu.

O związku nabywanych towarów i usług z czynnościami opodatkowanymi wypowiadał się wielokrotnie Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej (dalej: "TSUE"), który wskazał, że prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przysługuje zarówno, gdy związek z czynnościami opodatkowanymi ma charakter bezpośredni jak i pośredni. Przykładowo, w wyroku z 21 lutego 2013 r. w sprawie Finanzamt Koln-Nord przeciwko Wolframowi Beckerowi (sygn. C-104/12) TSUE zwrócił uwagę, że bezpośredni związek między konkretną transakcją na wcześniejszym etapie obrotu a transakcją lub transakcjami dającymi prawo do odliczenia dokonanymi na późniejszym etapie obrotu jest, co do zasady, niezbędny do powstania po stronie podatnika prawa do odliczenia podatku naliczonego oraz do określenia wysokości tego odliczenia. Podatnik korzysta jednak z prawa do odliczenia również w sytuacji braku bezpośredniego związku między konkretną transakcją na wcześniejszym etapie obrotu a transakcją lub transakcjami na późniejszym etapie obrotu powodującymi powstanie prawa do odliczenia, jeżeli cena nabycia otrzymanych świadczeń wchodzi w zakres ogólnych kosztów działalności podatnika i stanowi w związku z tym element ceny dostarczanych przez niego towarów lub świadczonych usług. Tego rodzaju koszty mają bowiem bezpośredni związek z całością działalności gospodarczej podatnika. W związku z powyższym, podatnik będzie korzystał z prawa do odliczenia podatku naliczonego od kwoty podatku należnego także w przypadku, gdy związek pomiędzy zakupami towarów i usług a czynnościami opodatkowanymi będzie miał charakter pośredni.

Jak wskazano powyżej, nabywane usługi organizacji Wydarzeń związane są zawsze z podstawową działalnością operacyjną Spółki. W ocenie Spółki związek ten ma pośredni charakter. Wydatki na nabycie usługi organizacji Wydarzeń wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa. Celem nabywanych usług organizacji Wydarzeń jest wspieranie działań marketingowych i sprzedażowych Spółki, a tym samym, docelowo, wzrost przychodów ze sprzedaży towarów i usług. Wydarzenia zewnętrzne organizowane są przede wszystkim w celu prezentacji produktów będących w ofercie Spółki, zapoznania się Uczestników z nowymi urządzeniami i technologami, uzupełnienia ich wiedzy, omówienia wyników działalności Spółki, kierunków i planów rozwoju Wnioskodawcy, a także budowania relacji z kontrahentami. Jak podkreślono powyżej, Spółka prowadzi działalność w branży, która charakteryzuje się wysokim stopniem innowacyjności i zmienności produktów. W związku z tym, Wnioskodawca, jego pracownicy, Współpracownicy, jak również bezpośredni kontrahenci Wnioskodawcy stale muszą monitorować pojawiające się nowości techniczne oraz śledzić występujące na rynku trendy. Dzięki organizacji ww. Wydarzeń pracownicy i Współpracownicy Spółki jak i podmioty współpracujące z Wnioskodawcą, mają możliwość zapoznania się zwłaszcza z najnowszymi urządzeniami, jakie będą oferować/sprzedawać klientom Spółki. Z kolei celem Wydarzeń wewnętrznych jest przede wszystkim motywowanie Uczestników do większego zaangażowania i efektywniejszego wykonywania swoich obowiązków oraz integracja pracowników i Współpracowników Spółki w trakcie elementów rozrywkowych towarzyszących Wydarzeniu. Wydarzenia wewnętrzne mogą mieć również charakter stricte szkoleniowy (edukacyjny), co ma na celu uzupełnienie wiedzy oraz podniesienie kwalifikacji Uczestników Wydarzenia.

Powyższe znajduje potwierdzenie w utrwalonej linii interpretacyjnej organów podatkowych. Przykładowo, w interpretacji indywidulanej wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 8 listopada 2018 r. (sygn. 0114-KDIP1-3.4012.514.2018.1.JF), w której organ podatkowy potwierdził, że nabycie kompleksowej usługi organizacji imprezy o charakterze szkoleniowym / integracyjnym ma pośredni związek z działalnością opodatkowaną podatnika (świadczącego usługi wsparcia dla budownictwa). W wydanej interpretacji organ stwierdził, że: "W analizowanej sprawie wydatki związane z kompleksową organizacją imprezy mają związek z czynnościami opodatkowanymi Spółki - spotkanie zostanie zorganizowane w celu podsumowania wyników biznesowych osiągniętych przez Spółkę w 2018 r., prezentacji planów działalności Spółki (w tym rozwoju sprzedaży produktów), omówieniu strategii biznesowej, przeprowadzeniu szkoleń dla pracowników, integracji pracowników. Zatem - jak wskazano - organizacja imprezy może wpłynąć na poprawę osiąganych przez Spółkę wyników gospodarczo-ekonomicznych poprzez lepsze zrozumienie aktualnej sytuacji finansowej oraz jej strategii biznesowej wśród pracowników, wzrost kompetencji pracowników w wyniku odbytych szkoleń, poprawę atmosfery pracy, wzrost motywacji do wykonywania obowiązków pracowniczych, zwiększenie zaangażowania w wykonywaną pracę. Skoro, organizowana impreza stanowi dla Spółki element strategii skutecznego zarządzania personelem, nakierowanej na wzrost wydajności personelu i przez to Spółki, co z kolei wpływa na zwiększenie jej przychodów wynikających ze sprzedaży opodatkowanej VAT, to należy podzielić zdanie Spółki, że usługa organizacji imprezy szkoleniowo-integracyjnej spełnia przesłankę występowania związku między jej nabyciem a działalnością opodatkowaną Wnioskodawcy (w sposób pośredni)".

Podsumowując powyższe należy stwierdzić, że w zakresie w jakim nabywane usługi są związane ze sprzedażą opodatkowaną Spółki, spełnione są wszystkie przesłanki pozytywne, wynikających z ww. art. 86 Ustawy o VAT.

Kompleksowy charakter świadczeń nabywanych przez Wnioskodawcę

W tym miejscu należy wskazać, że ustawodawca przyznał podatnikom prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem zarówno spełnienia przez niego przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 Ustawy o VAT oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 Ustawy o VAT.

Przepis art. 88 określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 4 Ustawy o VAT, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób.

Prawo do odliczenia podatku naliczonego jest podstawowym prawem podatnika. Jest ono także fundamentalnym elementem systemu VAT, który umożliwia zachowanie zasady neutralności tego podatku. W związku z powyższym, regulacje prawne zawarte w art. 88 Ustawy o VAT należy uznać za przepisy szczególne. Mają one charakter wyjątkowy, wprowadzają bowiem ograniczenie względem zasadniczego, przysługującego podatnikom prawa do odliczenia podatku naliczonego. Taki, a nie inny charakter powyższych komentowanych przepisów musi wpływać także na sposób ich interpretacji. Zgodnie z ogólnymi regułami w tym względzie muszą one być wykładane ściśle. Nie jest przede wszystkim dopuszczalna ich rozszerzająca wykładnia prowadząca do powiększania zakresu wyłączeń z prawa do odliczenia, a tym samym ograniczająca zakres uprawnień podatników (A. Bartosiewicz, VAT. Komentarz, wyd. XIII.).

Należy przy tym podkreślić, że wyłączenie prawa do odliczenia przewidziane w art. 88 ust. 1 pkt 4 Ustawy o VAT ma zastosowanie wyłącznie do usług noclegowych i gastronomicznych, które są nabywane jako odrębne, samoistne świadczenia. Ograniczenie to nie ma jednak zastosowania szczególnie w sytuacji, gdy przedmiotem zakupu jest kompleksowa usługa organizacji określonego wydarzenia (np. konferencji), czyli jedna usługa, na którą składają się poszczególne elementy, w tym między innymi przedmiotowe usługi noclegowe i/lub gastronomiczne. W przypadku świadczeń złożonych, obejmujących kilka usług "składowych", do poszczególnych elementów usługi głównej (np. takich elementów jak zapewnienie sali konferencyjnej, zapewnienie noclegu, wyżywienia) stosuje się bowiem te same zasady opodatkowania/konsekwencje podatkowe co do usługi zasadniczej (usługi organizacji konferencji). Powyższe obejmuje także prawo podatnika nabywającego usługi, do odliczenia podatku naliczonego.

Tym samym, w ocenie Spółki, z uwagi na to, że nabywane usługi, polegające na organizacji Wydarzeń, mają kompleksowy charakter, nie mogą znaleźć do nich zastosowania wyłączenia prawa do odliczenia, o których mowa w art. 88 ust. 1 pkt 4 Ustawy o VAT.

Należy zauważyć, że sposób opodatkowania świadczeń złożonych nie wynika wprost z brzmienia przepisów prawa podatkowego. Koncepcja opodatkowania takich czynności dla celów podatku VAT ukształtowana została na gruncie orzecznictwa Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, znajdując również wyraz w praktyce krajowych sądów administracyjnych oraz interpretacjach indywidualnych wydawanych przez polskie organy podatkowe.

W tym miejscu podkreślić należy, że co do zasady, każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem VAT powinno być traktowane jako odrębne i niezależne. Jednak w sytuacji, gdy jedna usługa obejmuje w istocie kilka świadczeń, usługa ta stanowi z ekonomicznego punktu widzenia świadczenie jednolite, które nie powinno być sztucznie dzielone dla celów podatkowych.

Podstawowym kryterium pozwalającym uznać zbiór określonych czynności za usługę kompleksową (złożoną) jest określenie wzajemnych relacji pomiędzy czynnościami wchodzącymi w skład takiej usługi, w szczególności pod kątem celów, które one realizują. Czynność należy uznać za pomocniczą w stosunku do czynności zasadniczej, jeżeli nie stanowi ona dla klienta (odbiorcy usługi) celu samego w sobie, ale jest środkiem do skorzystania (lepszego wykorzystania) z czynności zasadniczej. Podstawowym celem czynności pomocniczej, tworzącej - razem z czynnością główną - czynność kompleksową, jest zatem wykorzystanie bądź lepsze wykorzystanie przez klienta czynności głównej.

Tym samym, aby dana czynność pomocnicza mogła być uznana za element czynności kompleksowej powinna służyć bezpośrednio realizacji czynności głównej. W celu ustalenia czy dana czynność może być uznana za czynność złożoną, konieczne jest zbadanie przebiegu konkretnej transakcji z uwzględnieniem wszystkich jej ekonomicznych aspektów. Takie podejście do tematyki świadczeń kompleksowych potwierdzał wielokrotnie TSUE w wydawanych wyrokach. Przykładowo w wyroku w sprawie Card Protection Plan Ltd. z 25 lutego 1999 r. (sygn. C-349/96) TSUE wskazał, że po pierwsze każda transakcja powinna być uznawana za odrębną i niezależną, a po drugie, że czynność złożona z jednego świadczenia w sensie ekonomicznym nie powinna być sztucznie rozdzielana, by nie zakłócać funkcjonowania podatku VAT. W wyroku tym TSUE wskazał, że: "(...) świadczenie jednolitej usługi ma miejsce w szczególności w przypadkach, gdy jeden lub więcej elementów może być uznany za tworzący świadczenie (usługę) główne podczas, gdy jeden lub więcej elementów mogą być uznane za świadczenia (usługi) dodatkowe, do których stosuje się te same konsekwencje podatkowe, jak w przypadku świadczenia (usługi) głównego. Usługa musi być uznana za dodatkową w stosunku do usługi głównej, jeżeli nie stanowi dla nabywcy celu samego w sobie, ale środek lepszego wykorzystania dostarczonej usługi głównej".

Do podobnych wniosków prowadzi stanowisko TSUE przedstawione w wyroku w sprawie Levob Verzekeringen BV z 27 października 2005 r. (sygn. C-41/04), w którym TSUE stwierdził, że: "(...) jeżeli dwa lub więcej świadczenia (lub czynności) dokonane przez podatnika na rzecz konsumenta, rozumianego jako konsumenta przeciętnego, są tak ściśle związane, że obiektywnie tworzą one w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jedno świadczenie do celów stosowania podatku od wartości dodanej". Ponadto TSUE wskazał w tym wyroku, że usługę kompleksową powinien cechować związek czasowy między poszczególnymi jej elementami, aby stanowiły one całość.

Analiza orzeczeń TSUE odnoszących się do traktowania dla celów VAT świadczeń kompleksowych prowadzi do wniosku, iż aby daną transakcję można było traktować jako usługę złożoną, należy przede wszystkim poszukiwać elementów charakterystycznych dla rozpatrywanej czynności celem określenia, czy podatnik dostarcza konsumentowi, rozumianemu jako przeciętny konsument, kilka odrębnych świadczeń głównych, czy też jedno świadczenie.

Jak podkreślono powyżej, Wnioskodawca jest zainteresowany nabyciem usługi, która polega na organizacji i zapewnieniu sprawnego przebiegu całego Wydarzenia. Poszczególne (wymienione w stanie faktycznym) świadczenia w tym nabywane usługi noclegowe niewątpliwie nie mają charakteru samoistnego, lecz wchodzą w skład jednej kompleksowej usługi (składają się na jedną usługę kompleksową). Poszczególne świadczenia wchodzące w skład usługi kompleksowej spełniają cel Wnioskodawcy, jakim jest nabycie usługi całościowej organizacji konferencji, wyjazdu integracyjnego, szkoleniowego lub integracyjno-szkoleniowego. W związku z tym, usługa organizacji Wydarzeń przedstawia dla Spółki wartość ekonomiczną jedynie jako całość, tzn. zorganizowanie określonego Wydarzenia dla określonej liczby osób. W konsekwencji, nabywana usługa organizacji Wydarzeń (zarówno wewnętrznych jak i zewnętrznych) stanowi jedno świadczenie kompleksowe (jedną całość), którego rozdzielenie miałoby niewątpliwie sztuczny charakter.

W szczególności, z perspektywy przepisów VAT, nie ma znaczenia, że w skład usługi organizacji Wydarzeń wchodzą usługi gastronomiczne i noclegowe, tj. czynności, które gdyby były nabywane odrębnie, nie dawałyby prawa do odliczenia podatku naliczonego. Zapewnienie Uczestnikom zakwaterowania i wyżywienia jest nieodłącznym elementem kilkudniowych konferencji, spotkań o charakterze integracyjnym czy szkoleń. Zatem w ramach całości, którą stanowi usługa polegająca na organizacji Wydarzenia, nie pełnią one samodzielnej roli, a jedynie rolę podporządkowaną (pomocniczą) w stosunku do innych świadczeń, a tym samym nie przesądzają o charakterze całego świadczenia. Usługi noclegowe i gastronomiczne są jedynie elementem usługi głównej (organizacji Wydarzenia) i przez to są one wtórne z punktu widzenia celów Wydarzenia. W związku z tym, w opinii Wnioskodawcy nie powinny podlegać analizie jako świadczenia odrębne.

Ponadto, w ocenie Wnioskodawcy bez znaczenia, dla uznania nabywanego świadczenia za usługę kompleksowej organizacji Wydarzenia pozostaje status Usługodawcy (to od kogo usługa jest nabywana). Jak wskazano w przedstawionym stanie faktycznym, Usługodawcą może być agencja marketingowa, eventowa, agencja PR czy też hotel. Wybór Usługodawcy jest co do zasady uzależniony od warunków przedstawionej Spółce oferty. W konsekwencji nie ma znaczenia, że w przypadku niektórych Wydarzeń zewnętrznych usługa konferencyjna (w skład której wchodzą usługi noclegowe i gastronomiczne) świadczona jest bezpośrednio przez hotel. Taki wybór Usługodawcy jest podyktowany jedynie względami biznesowymi - długoletnią współpracą i wypracowanymi relacjami handlowymi Spółki z hotelem (jak bowiem wskazano Spółka jest w stanie wynegocjować z hotelem korzystniejszą cenę za świadczenie obejmujące wynajem sal konferencyjnych, powierzchni wystawienniczych, pokoi hotelowych czy wyżywienia). Powyższe w żadnym wypadku nie wpływa na potraktowanie nabywanej usługi organizacji konferencji, jako świadczenia kompleksowego.

Spółka podkreśla, że w każdym przypadku celem nabywanego przez Spółkę świadczenia jest kompleksowa organizacja Wydarzeń dla Uczestników, a z uwagi na charakter tych Wydarzeń w ich skład niejako samoistnie wchodzą usługi noclegowe i gastronomiczne (usługi te stanowią standardowy element kilkudniowych wydarzeń).

Powyższe rozważania na temat kompleksowości usług organizacji np. konferencji, znajdują potwierdzenie w orzecznictwie sądowo-administracyjnym oraz utrwalonej linii interpretacyjnej organów podatkowych wydawanych w podobnych sprawach.

Przykładowo, Spółka zwraca uwagę na wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie z 22 marca 2018 r. (sygn. III SA/Wa 1789/17), który dotyczył nabywania przez podatnika kompleksowej usługi organizacji różnych wydarzeń (w tym konferencji). Z przedstawionego w wyroku opisu sprawy wynika, że "w ramach organizacji i produkcji Konferencji usługodawcy świadczą kompleksową usługę, na którą składać się może między innymi: przygotowanie i organizacja obiektów, w których odbywa się konferencja, w tym zapewnienie niezbędnego wyposażenia technicznego, organizacja transportu do miejsca konferencji, w tym organizacja przelotów i komunikacji do i z lotniska (...), przygotowanie gadżetów, organizacja rozrywek podczas czasu wolnego, w tym przykładowo wstępów do parków wodnych, zwiedzanie miasta, imprez tanecznych, zapewnienie pracownikom zakwaterowania i wyżywienia, w tym napojów (również alkoholowych)". WSA, w wydanym orzeczeniu, przyznał rację podatnikowi stwierdzając, że: "Skoro więc, Wnioskodawca zlecając podmiotowi zewnętrznemu przygotowanie Konferencji, to nabywa on kompleksową usługę organizacji Konferencji. Tak też ta usługa odbierana jest z perspektywy zamawiającego ją Skarżącego, który oczekuje od kontrahenta zewnętrznego zrealizowania wszystkich elementów składających się na kompleksową usługę. Rozdzielenie tych elementów dokonane w skarżonej interpretacji jest w ocenie Sądu sztucznym działaniem (...) skoro nabywane świadczenia kompleksowe służą do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, to na podstawie przepisów art. 86 ust. 1 i ust. 2 u.p.t.u. Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wykazany w fakturze dokumentującej ich wykonanie w pełnej wysokości".

Ponadto, w wyroku tym sąd zwrócił uwagę, że: "w przypadku kilkudniowych Konferencji, pracownicy i współpracownicy pozostają w ich trakcie w całodniowej dyspozycji Skarżącej nawet przez kilka dni i to w interesie Spółki jest, by program Konferencji przewidywał pewne urozmaicenie dnia uczestników, gdyż przyczyni się to do zapewnienia udziału w Konferencji możliwie najszerszego grona pracowników i współpracowników Spółki, a tym samym do skuteczniejszej realizacji ww. celów, jakie Skarżąca chce osiągnąć poprzez organizację Konferencji. Niewątpliwie również zorganizowanie atrakcji podczas tzw. czasu wolnego w trakcie kilkudniowych konferencji stanowi pewien standard przebiegu tego typu spotkań, kiedy uczestnicy pozostają w dyspozycji pracodawcy poza miejscem zamieszkania (...) Korzyści uzyskiwane przez pracowników nie determinują skutków organizowanych Konferencji w świetle przedstawionego celu ich organizacji i stanu faktycznego opisanego przez Spółkę (...) Główną korzyść odnosi Spółka, bowiem dobre relacje pomiędzy pracownikami odnoszą pozytywny efekt na jej działalność opodatkowaną. Jednocześnie elementy rozrywkowe mają jedynie charakter towarzyszący, poboczny, względem głównych merytorycznych części Konferencji, których przeprowadzenie stanowi w istocie cel organizacji każdej Konferencji".

Podobne stanowisko zostało wyrażone w interpretacji indywidulanej wydanej przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z 13 lutego 2018 r. (sygn. 0114-KDIP1-1.4012.716.2017.l.KBR). Interpretacja została wydana na wniosek podatnika (prowadzącego działalność polegającą na promocji i marketingu produktów leczniczych), który nabywał usługi kompleksowej organizacji szkolenia, konferencji m.in. dla swoich pracowników i kontrahentów (lekarzy). Jak wynika z opisanego stanu faktycznego: "Podczas Eventów Pracowniczych, oprócz udziału w szkoleniach merytorycznych oraz konferencji, pracownicy mają możliwość wewnętrznej integracji. Organizując Eventy Pracownicze Wnioskodawca nabywa świadczenie, w skład którego wchodzi szereg elementów składowych (kalkulacyjnych), w tym m.in udostępnienie sali konferencyjnej i niezbędnego sprzętu, zapewnienie wyżywienia, napojów alkoholowych i bezalkoholowych oraz noclegów dla uczestników, a także zapewnienie obsługi technicznej i organizacyjnej, organizacja zajęć o charakterze integracyjnym, udostępnienie infrastruktury rekreacyjno-sportowej, np.: basenu, sauny, centrum fitness, parkingu itp.)". Organ podatkowy, w wydanej interpretacji stwierdził, że: "nabywana przez Wnioskodawcę usługa organizacji Eventów oraz Eventów Pracowniczych obiektywnie tworzy - w aspekcie gospodarczym - jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to na podstawie przepisów art. 86 ust. 1 i ust. 2 ustawy, Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wykazany w fakturach dokumentujących jej nabycie".

Podobne stanowisko zostało przedstawione w interpretacji indywidulanej wydanej przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z 4 listopada 2016 r. (sygn. IPPP3/4512-630/16-1/PC). Z opisanego przez wnioskodawcę stanu faktycznego wynika, że: "Spółka nabywa od danego podmiotu usługę organizacji określonej konferencji, szkolenia, spotkania (także w formie pakietów konferencyjnych, szkoleniowych). W zakres tego typu usługi mogą wchodzić m.in.: udostępnienie sali konferencyjnej wraz z niezbędnym wyposażeniem i sprzętem technicznym (w tym m.in. rzutnik, projektor, flipcharty), zapewnienie wyżywienia (w tym m.in. lunch, obiad, kolacja, kawa, ciastka, owoce, napoje), zapewnienie noclegów oraz miejsc parkingowych dla uczestników, zapewnienie obsługi organizacyjnej (w tym m.in. rezerwacja i obsługa techniczna). Niekiedy w ramach nabywanej usługi organizator przygotowuje również zajęcia o charakterze integracyjnym takie jak impreza taneczna, ognisko lub inne zajęcia rekreacyjne. Możliwe są również sytuacje, gdy w ramach usługi nabywanej przez Spółkę uczestnicy konferencji (szkolenia, spotkania) mają możliwość skorzystania z dostępnej w danym obiekcie infrastruktury rekreacyjno-sportowej". Organ podatkowy, w wydanej interpretacji, zgodził się z podatnikiem, że z tytułu nabycia kompleksowej usługi organizacji konferencji przysługuje mu pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego, wskazując, że: "Skoro zatem, nabywane świadczenia kompleksowe służą do wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, to na podstawie przepisów art. 86 ust. 1 i ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wykazany w fakturze dokumentującej ich wykonanie, o ile nie zachodzą przesłanki wykluczające to prawo określone w art. 88 tej ustawy. Podkreślenia wymaga, że w świetle powołanego art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy o podatku od towarów i usług podatek naliczony z tytułu nabycia usług noclegowych i gastronomicznych - co do zasady - nie podlega odliczeniu. Ograniczenie to nie ma jednak zastosowania w sytuacji, gdy przedmiotem zakupu jest kompleksowa usługa organizacji konferencji czy szkolenia, czyli co do istoty jedna usługa, na którą składają się poszczególne elementy, w tym usługi gastronomiczne i noclegowe".

Ponadto, Wnioskodawca zwraca uwagę na interpretację indywidulaną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z 23 lutego 2017 r. (sygn. 0461-ITPP1.4512.18.2017.l.DM). Interpretacja dotyczyła organizacji kompleksowej usługi organizacji wydarzenia (jubileuszu), która miała na celu m.in. przedstawienie wyników sprzedażowych oraz planów na dalszy rozwój firmy. W skład świadczenia wchodziły w szczególności następujące elementy (które podatnik nabywał od różnych kontrahentów): wynajem sal, usługa przygotowania posiłków dla 250 osób, koszt obsługi kelnerskiej, wynajem hali magazynowej, wynajem sali konferencyjnej w hotelu/restauracji, obsługa techniczna imprezy, występ artystyczny, dyplomy dla pracowników z najdłuższym stażem pracy. Organ podatkowy stwierdził, że: "w okolicznościach przedstawionych przez Wnioskodawcę, nabycie przedmiotowej usługi należy zaliczyć do usług złożonych, składających się z kombinacji różnych czynności. Można bowiem w powyższych okolicznościach mówić o jednym świadczeniu głównym - organizacji jubileuszu, na który składają się inne świadczenia pomocnicze stanowiące elementy usługi kompleksowej, takie jak usługi udostępnienia sali, przygotowania posiłków i obsługa kelnerska. Dlatego też nabywane przez Wnioskodawcę usługi, można uznać za usługę kompleksową, zaś czynności składające się na usługę główną są traktowane jako usługi pomocnicze. (...) Wnioskodawcy przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki poniesione w związku z organizacją przedmiotowego jubileuszu, bowiem z treści wniosku wynika, że wydatki te zostały poniesione na cele działalności gospodarczej i są związane z czynnościami opodatkowanymi".

Podsumowując powyższe, nabywane przez Spółkę usługi organizacji Wydarzeń zewnętrznych i Wydarzeń wewnętrznych należy uznać za jedno świadczenie złożone (kompleksowe). W związku z tym, Spółce przysługuje prawo do odliczenia VAT z tytułu nabywanych świadczeń.

Podsumowanie w zakresie pytania 1

Mając na uwadze powyższe rozważania, w ocenie Spółki należy uznać, że usługa organizacji Wydarzenia zewnętrznego świadczona przez agencję marketingową/eventową (np. organizacji konferencji o tematyce produktowej/technologicznej poświęconej omówieniu nowych produktów i trendów na rynku) stanowi usługę kompleksową, której elementy (m.in. usługi gastronomiczne czy hotelowe) stanowią czynności pomocnicze wobec świadczenia głównego (organizacji całości konferencji). Powyższe oznacza, że w zakresie w jakim nabywane usługi są związane ze sprzedażą opodatkowaną VAT, Spółka będzie miała pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej zakup kompleksowej usługi organizacji Wydarzenia zewnętrznego, wystawionej przez Usługodawcę - np. agencję marketingową / eventową.

Podsumowanie w zakresie pytania 2

Mając na uwadze powyższe rozważania, w ocenie Wnioskodawcy należy uznać, że usługa organizacji Wydarzenia zewnętrznego świadczona przez hotel (np. organizacji konferencji poświęconej m.in. omówieniu wyników finansowych Wnioskodawcy/kierunków rozwoju Spółki) stanowi usługę kompleksową, której elementy (m.in. usługi gastronomiczne czy hotelowe) stanowią czynności pomocnicze wobec świadczenia głównego (organizacji całości konferencji). Powyższe oznacza, że w zakresie w jakim nabywane usługi są związane ze sprzedażą opodatkowaną VAT, Spółka będzie miała pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej zakup kompleksowej usługi konferencyjnej, wystawionej przez hotel.

Podsumowanie w zakresie pytania 3

W świetle powyższych rozważań, zdaniem Spółki należy uznać, że usługa organizacji imprezy Wydarzenia wewnętrznego (wydarzenia o charakterze integracyjnym, szkoleniowym lub integracyjno-szkoleniowym, których głównym celem jest integracja Uczestników, podnoszenie ich kwalifikacji oraz motywowanie do większego zaangażowania i efektywniejszego wykonywania swoich obowiązków), stanowi usługę kompleksową, której elementy (m.in. usługi gastronomiczne czy hotelowe) stanowią czynności pomocnicze wobec świadczenia głównego (organizacji całości wydarzenia). Powyższe oznacza, że w zakresie w jakim nabywane usługi są związane ze sprzedażą opodatkowaną VAT, Spółka będzie miała pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z faktury dokumentującej zakup kompleksowej usługi organizacji Wydarzenia wewnętrznego.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego i zdarzenia przyszłego jest:

* nieprawidłowe - w zakresie pytania nr 1 w części dotyczącej prawa do odliczenia podatku VAT z faktury obejmującej usługi organizowania dodatkowych atrakcji rozrywkowych dla kontrahentów Spółki podczas organizowania konferencji (Wydarzeń zewnętrznych) oraz

* prawidłowe - w pozostałym zakresie.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z powołanych przepisów art. 86 ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione łącznie określone warunki:

1.

odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług,

2.

towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego),

3.

faktura dokumentuje czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług na terytorium Polski, czyli została na niej wskazana kwota podatku.

Przedstawiona zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Należy zauważyć, że formułując w art. 86 ust. 1 ustawy warunek związku ze sprzedażą opodatkowaną, ustawodawca nie uzależnia prawa do odliczenia od związku zakupu z obecnie wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Wystarczającym jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towarów lub usług przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakupy te dokonane są w celu ich wykorzystania w ramach jego działalności opodatkowanej.

Ponadto należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W myśl art. 88 ust. 1 pkt 4 lit. b ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika usług noclegowych i gastronomicznych, z wyjątkiem nabycia gotowych posiłków przeznaczonych dla pasażerów przez podatników świadczących usługi przewozu osób.

Ponadto, zgodnie z art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury w przypadku, gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Natomiast w myśl art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z wniosku wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność gospodarczą w zakresie szeroko rozumianych usług telekomunikacyjnych, głównie w zakresie telefonii komórkowej (mobilnej), usług dostępu do sieci Internet oraz usług dostępu do telewizji, zarówno na rzecz klientów biznesowych, jak i indywidualnych. W ramach swojej działalności Spółka dokonuje także sprzedaży towarów, np. telefonów komórkowych. Spółka sprzedaje swoje produkty poprzez rozbudowaną sieć sprzedaży. W całym kraju zlokalizowane są salony/punkty sprzedaży zarówno Wnioskodawcy, jak i podmiotów współpracujących z Wnioskodawcą, działających pod jedną marką wykorzystywaną przez Spółkę dla potrzeb prowadzonej działalności.

W związku ze swoją działalnością Spółka zleca organizację różnych wydarzeń, takich jak konferencje, integracje, szkolenia, wyjazdy o charakterze szkoleniowo-integracyjnym przeznaczone przede wszystkim dla pracowników Spółki i osób stale z nią współpracujących w oparciu o umowy cywilnoprawne (Współpracownicy), a także dla kontrahentów Spółki (lub ich pracowników/osób współpracujących z kontrahentami).

W zależności od rodzaju Wydarzenia, może być ono poświęcone prezentacji produktów będących w ofercie Spółki, zapoznaniu się Uczestników z nowymi urządzeniami i technologami, uzupełnieniu ich wiedzy, omówieniu wyników działalności Spółki, kierunków i planów rozwoju Wnioskodawcy, budowaniu relacji z kontrahentami. Celem Wydarzeń może być także integracja Uczestników oraz ich motywowanie do większego zaangażowania i efektywniejszego wykonywania swoich obowiązków. W każdym przypadku docelowym powodem zorganizowania Wydarzenia jest poprawa wyników Spółki, w szczególności poprzez intensyfikację sprzedaży produktów i usług znajdujących się w ofercie Wnioskodawcy.

Organizację poszczególnych Wydarzeń Wnioskodawca zleca firmom zewnętrznym (agencjom marketingowym, eventowym, agencjom PR lub hotelom). Wnioskodawca we wniosku dokonał podziału nabywanych usług na tzw. Wydarzenia zewnętrzne i Wydarzenia wewnętrzne.

W przypadku Wydarzeń zewnętrznych organizacja Wydarzenia (konferencji) może odbywać się przez agencję marketingową/eventową, która wystawia fakturę na całość usługi obejmującej zarówno usługi typowe dla organizacji konferencji jak i dodatkowe atrakcje rozrywkowe w postaci występów zespołów artystycznych czy zajęć rekreacyjno-integracyjnych. Organizacja Wydarzeń zewnętrznych w postaci konferencji może odbywać się również w ten sposób, że hotel wystawia na rzecz Wnioskodawcy fakturę na świadczenie usługi kompleksowej mającej na celu organizację konferencji, w skład której oprócz usług typowych dla organizacji konferencji wymienionych we wniosku wchodzą m.in. usługi noclegowe oraz gastronomiczne, z wyłączeniem usług rozrywkowych w postaci dodatkowych atrakcji dla uczestników. Dodatkowo usługi rozrywkowe są organizowane przez agencje marketingowe/eventowe. Uczestnikami Wydarzeń zewnętrznych są pracownicy i Współpracownicy Spółki oraz kontrahenci (lub ich pracownicy/osoby współpracujące z kontrahentami).

W przypadku natomiast Wydarzeń wewnętrznych, wydarzenia te są przeznaczone wyłącznie dla pracowników i Współpracowników Spółki i mają one charakter integracyjny, szkoleniowy lub integracyjno-szkoleniowy, przy czym dodatkowo organizowane są atrakcje w postaci zajęć rekreacyjnych np. paintball, quady, strzelnica czy impreza z DJ. Wydarzenia są organizowane przez jednego Usługodawcę, który wystawia na rzecz Wnioskodawcy fakturę na świadczenie kompleksowe. W skład nabywanej usługi wchodzą m.in. usługi noclegowe i gastronomiczne jednakże jak Wnioskodawca wskazuje jego celem jest nabycie kompleksowej usługi organizacji danego wydarzenia.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości odliczenia podatku VAT związanego z nabyciem usług od hotelu i agencji marketingowej/eventowej w przypadku organizacji Wydarzeń zewnętrznych (konferencji) oraz nabycia usług od ww. agencji w przypadku organizacji Wydarzeń wewnętrznych przeznaczonych dla pracowników i Współpracowników.

Zdaniem Wnioskodawcy, w każdym z opisanych przypadków ma On prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem usług od hoteli i agencji marketingowej/eventowej, z tego względu, że pomiędzy nabyciem usług a sprzedażą opodatkowaną występuje ścisły związek. Wnioskodawca podnosi, że poszczególne (wymienione w stanie faktycznym) świadczenia w tym nabywane usługi noclegowe i gastronomiczne niewątpliwie nie mają charakteru samoistnego, lecz wchodzą w skład jednej kompleksowej usługi.

Odpowiadając na wątpliwości Wnioskodawcy należy wskazać, że zgodnie z przytoczonym wcześniej art. 86 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Przy czym prawo to nie przysługuje - nawet gdy określone wcześniej warunki są spełnione - w sytuacji wystąpienia przesłanek negatywnych określonych w art. 88 ustawy.

Biorąc pod uwagę, że prawo do odliczenia powinno być realizowane natychmiast po powstaniu podatku naliczonego, decydujące znaczenie dla oceny istnienia prawa do odliczenia będzie miał zamierzony (deklarowany) związek podatku naliczonego z czynnościami opodatkowanymi. Przy czym związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.

O związku bezpośrednim dokonywanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy nabywane towary służą, np. dalszej odsprzedaży (towary handlowe) lub też nabywane towary i usługi są niezbędne do wytworzenia towarów lub usług będących przedmiotem dostawy. Bezpośrednio wiążą się więc z czynnościami opodatkowanymi wykonywanymi przez podatnika.

Natomiast o pośrednim związku nabywanych towarów i usług z działalnością przedsiębiorcy można mówić wówczas, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania przedsiębiorstwa - mają pośredni związek z działalnością gospodarczą, a tym samym z osiąganym przez podatnika obrotem opodatkowanym. Aby jednak można było wskazać, że określone zakupy mają chociażby pośredni związek z działalnością podmiotu, istnieć musi związek przyczynowo-skutkowy pomiędzy dokonanymi zakupami towarów i usług, a powstaniem obrotu. O pośrednim związku dokonanych zakupów z działalnością podatnika można mówić wówczas, gdy zakup towarów i usług nie przyczynia się bezpośrednio do uzyskania obrotu przez podatnika, np. poprzez ich odsprzedaż, lecz poprzez wpływ na ogólne funkcjonowanie przedsiębiorstwa jako całości, przyczynia się do generowania przez podmiot obrotu.

Istnienie związku między nabywanymi towarami i usługami a transakcjami opodatkowanymi podatnika jest traktowane jako niezbędny wymóg powstania prawa do odliczenia podatku również w Dyrektywie 2006/112/WE Rady z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L 347 z 11.12.2006, str. 1, z późn. zm.). Stanowisko powyższe znajduje również potwierdzenie w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej.

Zasada neutralności podatku VAT, a także kwestia pośredniego związku pomiędzy podatkiem naliczonym VAT a czynnościami opodatkowanymi jako warunku wystarczającego do zachowania prawa do odliczenia VAT były przedmiotem licznych orzeczeń TSUE m.in.: wyrok z 15 stycznia 1998 r. w sprawie C-37/95 (Państwo Belgijskie v. Ghent Coal Terminal NV), wyrok z 22 lutego 2001 r. w sprawie C-408/96 (Abbey National plc v. Commissioners of Customs & Excisie), wyrok z 26 maja 2005 r. w sprawie C-465/03 (Kretztechnik AG v. Finanzamt Linz), wyrok z 27 września 2001 r. w sprawie C-16/00 (CIBO Particiationis SA v. Directeur region al des impots du Nord-Pas-de-Calats). TSUE podkreślał, że co do zasady, prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego przysługuje podatnikom wówczas, gdy istnieje bezpośredni związek poniesionych wydatków ze sprzedażą opodatkowaną. Jednakże, brak bezpośredniego związku z konkretną czynnością podlegającą opodatkowaniu nie wyklucza prawa odliczenia podatku VAT w przypadku tzw. kosztów ogólnych działania podatnika, o ile koszty te mogą być przypisane do działalności podatnika podlegającej opodatkowaniu VAT.

Ustawa o podatku od towarów i usług ustanawia zasadę tzw. niezwłocznego odliczenia podatku naliczonego. Zasada ta wyraża się tym, że podatnik, aby skorzystać z prawa do odliczenia podatku naliczonego nie musi czekać aż nabyty towar lub usługa zostaną odsprzedane lub efektywnie wykorzystane na potrzeby działalności opodatkowanej.

Istotna jest intencja nabycia - jeśli dany towar (usługa) ma służyć wykonywaniu czynności opodatkowanych, wówczas - po spełnieniu wymienionych w art. 86 ustawy wymogów formalnych - odliczenie jest prawnie dozwolone, oczywiście jeżeli nie wyłączają go inne przepisy ustawy lub aktów wykonawczych.

Wystarczającym zatem jest, że z okoliczności towarzyszących nabyciu towaru lub usługi, przy uwzględnieniu rodzaju prowadzonej oraz planowanej przez podatnika działalności gospodarczej wynika, że zakup ten dokonany został w celu jego wykorzystania w ramach działalności opodatkowanej. Ta warunkowość realizacji określonego w art. 86 ust. 1 ustawy prawa obniżenia podatku należnego o podatek naliczony powoduje, że nieziszczenie się warunku pozytywnego, jakim jest wykorzystanie towaru lub usługi do realizacji czynności opodatkowanej podatnika, np. gdy okaże się, że zmieniono przeznaczenie towaru (usługi) i został on ostatecznie wykorzystany do czynności zwolnionych od VAT lub niepodlegających VAT - spowoduje konieczność weryfikacji uprzedniego odliczenia podatku naliczonego.

W świetle powołanego wyżej art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy, podatek naliczony z tytułu nabycia usług noclegowych i gastronomicznych - co do zasady - nie podlega odliczeniu. Powyższe ograniczenie nie ma jednak zastosowania w sytuacji, gdy przedmiotem zakupu jest usługa kompleksowa.

Zatem w przedmiotowej sprawie istotnym jest rozstrzygnięcie, czy Wnioskodawca będzie nabywać kompleksowe usługi organizacji Wydarzeń, na które składają się poszczególne elementy, w tym usługi gastronomiczne i noclegowe.

Odnosząc się do powyższego należy wskazać, że zasadniczo każde świadczenie dla celów opodatkowania podatkiem od towarów i usług, powinno być uznawane za odrębne i niezależne, jednak w sytuacji, gdy kilka świadczeń obejmuje z ekonomicznego punktu widzenia jedną usługę, usługa ta nie powinna być sztucznie dzielona dla celów podatkowych. Jeżeli zatem dwa lub więcej niż dwa świadczenia (lub czynności) dokonane przez podatnika na rzecz konsumenta są tak ściśle związane, że obiektywnie tworzą one w aspekcie gospodarczym jedną całość, której rozdzielenie miałoby sztuczny charakter, to wszystkie te świadczenia lub czynności stanowią jednolite świadczenie do celów stosowania przepisów ustawy o podatku od towarów i usług.

Powyższe znajduje wyraz w orzecznictwie Trybunału Sprawiedliwości Unii Europejskiej, w którym wskazuje się na konieczność traktowania, dla celów podatkowych, złożonego działania podatnika, jako jednolitej całości bez sztucznych podziałów. W orzeczeniu z dnia 25 lutego 1999 r. w sprawie Card Protection Plan Ltd v Commissioners of Customs and Excise (C-349/96), Trybunał rozstrzygnął, że przy świadczeniu usług obejmujących kilka części składowych należy stosować te same zasady opodatkowania, co do usługi zasadniczej. Usługę należy uznać za usługę pomocniczą, jeżeli nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie, lecz środek do lepszego wykorzystania usługi zasadniczej. Podobnie wypowiedział się Trybunał, wydając w dniu 27 września 2012 r. orzeczenie w trybie prejudycjalnym w sprawie C-392/11 Field Fisher Waterhouse.

Usługę należy uznać za usługę pomocniczą w stosunku do świadczenia zasadniczego, jeśli nie stanowi ona dla klienta celu samego w sobie, lecz jest środkiem w skutecznym wykorzystaniu świadczenia zasadniczego. Ważne jest, czy świadczenia są ze sobą ściśle powiązane w taki sposób, że samodzielnie nie przynoszą wymaganej praktycznej korzyści z punktu widzenia przeciętnego konsumenta. Nie ma znaczenia subiektywny punkt widzenia dostawcy lub odbiorcy świadczenia. Istnienie jednego świadczenia złożonego nie jest wykluczone z tego powodu, że do poszczególnych elementów wykazane są odrębnie ceny. Jeżeli jednak w skład świadczonej usługi wchodzić będą czynności, które nie służą wyłącznie wykonaniu czynności głównej, zasadniczej, lecz mogą mieć również charakter samoistny, to wówczas nie ma podstaw dla traktowania ich jako elementu usługi kompleksowej.

W przedmiotowej sprawie Wnioskodawca zleca profesjonalnym firmom organizację Wydarzeń takich jak konferencje, integracje, szkolenia czy wyjazdy o charakterze szkoleniowo-integracyjnym. W ramach świadczonych na rzecz Spółki usług, Usługodawcy są odpowiedzialni za pełne przygotowanie organizacyjne zleconego wydarzenia. Wnioskodawca podzielił organizowane Wydarzenia na Wydarzenia zewnętrzne - których uczestnikami są pracownicy i Współpracownicy Spółki oraz podmioty zewnętrzne tj. kontrahenci, lub ich pracownicy/osoby współpracujące z kontrahentami, oraz Wydarzenia wewnętrzne - których uczestnikami są pracownicy i Współpracownicy Spółki.

Jak wskazuje Wnioskodawca, kluczowym elementem Wydarzeń zewnętrznych jest część konferencyjna, merytoryczna natomiast dodatkowe atrakcje mają charakter poboczny względem części merytorycznej. Zapewnienie dodatkowych atrakcji w przypadku Wydarzeń zewnętrznych (w szczególności konferencji) wynika przede wszystkim z chęci budowania dobrych relacji biznesowych z kontrahentami Spółki lub potencjalnymi kontrahentami. W zależności od Wydarzenia, mogą być one organizowane w całości przez agencję marketingową/eventową lub usługi konferencyjne mogą być nabywane przez Wnioskodawcę bezpośrednio od hotelu. W ramach nabywanych od hotelu usług konferencyjnych hotel zobowiązuje się do udostępnienia Spółce całego obiektu w określonym terminie praktycznie na wyłączność, wynajmu sal konferencyjnych, powierzchni wystawienniczych, a także zapewnienia zakwaterowania oraz wyżywienia Uczestnikom. Hotel zapewnia Spółce usługi dodatkowe, takie jak ochrona imprezy, zabezpieczenie imprezy przez straż pożarną, parking, czy dodatkowy kontener na śmieci. Niezależnie od usług zakupionych bezpośrednio od hotelu, Spółka nabywa także usługi związane z obsługą konferencji od innych Usługodawców.

W odniesieniu do Wydarzeń wewnętrznych mają one charakter integracyjny, integracyjno-szkoleniowy lub wyłącznie szkoleniowy i są organizowane w całości przez jednego Usługodawcę. W każdym wypadku elementem nabywanej przez Spółkę usługi organizacji Wydarzenia wewnętrznego jest zapewnienie Uczestnikom zakwaterowania i wyżywienia, często również udostępnienie sali konferencyjnej, mogą być także zapewnione elementy integracyjne, towarzyszące Wydarzeniu - np. zajęcia rekreacyjne (paintball, quady, strzelnica, itp.), impreza z DJ, itp.

Wnioskodawca podkreślił we własnym stanowisku, że jest zainteresowany nabyciem usługi, która polega na organizacji i zapewnieniu sprawnego przebiegu całego Wydarzenia. Poszczególne (wymienione w stanie faktycznym) świadczenia w tym nabywane usługi noclegowe i wyżywienia niewątpliwie nie mają charakteru samoistnego, lecz wchodzą w skład jednej kompleksowej usługi (składają się na jedną usługę kompleksową). Zapewnienie Uczestnikom zakwaterowania i wyżywienia jest nieodłącznym elementem kilkudniowych konferencji, spotkań o charakterze integracyjnym czy szkoleń. Poszczególne świadczenia wchodzące w skład usługi kompleksowej spełniają cel Wnioskodawcy, jakim jest nabycie usługi całościowej organizacji konferencji, wyjazdu integracyjnego, szkoleniowego lub integracyjno-szkoleniowego. W związku z tym, usługa organizacji Wydarzeń przedstawia dla Spółki wartość ekonomiczną jedynie jako całość, tzn. zorganizowanie określonego Wydarzenia dla określonej liczby osób. W konsekwencji, nabywana usługa organizacji Wydarzeń (zarówno wewnętrznych jak i zewnętrznych) stanowi jedno świadczenie kompleksowe (jedną całość), którego rozdzielenie miałoby niewątpliwie sztuczny charakter.

Oceniając tak przedstawione stanowisko Wnioskodawcy należy zgodzić się, że nabyta usługa organizacji Wydarzenia lub usługa konferencyjna stanowią świadczenie kompleksowe złożone ze świadczeń nierozerwalnie ze sobą związanych niezbędnych do realizacji usługi głównej. Wskazać należy, że również usługi noclegowe lub gastronomiczne nabywane przez Wnioskodawcę od Usługodawców będą stanowiły element składowy świadczenia głównego w postaci organizacji Wydarzenia lub usługi konferencyjnej.

Jednocześnie tut. Organ zauważa, że w stosunku do organizacji Wydarzeń zewnętrznych w postaci konferencji nabywanych od agencji marketingowych/eventowych w zakresie w jakim dotyczą one zorganizowania dodatkowych atrakcji dla Uczestników w postaci występów zespołów artystycznych czy zajęć rekreacyjnych, nie stanowią one elementu kompleksowej usługi organizacji tego Wydarzenia lecz są odrębnymi świadczeniami.

Powyższe wynika z faktu, że ww. usługi dodatkowe nie mają wpływu na należyte wyświadczenie usługi głównej jaką jest organizacja Wydarzenia zewnętrznego w postaci konferencji o tematyce produktowej/technologicznej, poświęconych omówieniu nowych produktów i trendów na rynku, czy też omówieniu wyników finansowych Wnioskodawcy i kierunków rozwoju Spółki. W przedmiotowym przypadku świadczenia dodatkowe w postaci występów zespołów artystycznych czy zajęć rekreacyjnych, nie stanowią środka do lepszego wykonania usługi konferencyjnej, która zostanie również wykonana bez tych dodatkowych atrakcji. Zatem, ww. dodatkowe atrakcje stanowią usługę odrębną od usługi organizacji Wydarzenia zewnętrznego w postaci konferencji, mającą na celu jedynie uatrakcyjnienie Wydarzenia zewnętrznego pomimo, iż jego wartość jest objęta jedną ceną, ustalaną przez Wnioskodawcę z podmiotem organizującym Wydarzenie zewnętrzne.

Przechodząc do kwestii prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z nabyciem kompleksowej usługi organizacji Wydarzenia lub kompleksowej usługi konferencyjnej, należy jeszcze raz wskazać, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Zatem w przedmiotowej kwestii nie ma znaczenia status Usługodawcy tj. nie ma znaczenia czy Wnioskodawca nabywa usługę kompleksowej organizacji Wydarzenia od agencji eventowej, agencji marketingowej czy bezpośrednio od hotelu.

Podkreślenia wymaga, że podstawową przesłanką warunkującą prawo do odliczenia podatku jest związek ponoszonych wydatków z czynnościami opodatkowanymi, przy czym jak wskazano powyżej, związek ten może mieć charakter bezpośredni lub pośredni.

W odniesieniu do nabywanych przez Wnioskodawcę usług kompleksowej organizacji Wydarzeń zewnętrznych jak i Wydarzeń wewnętrznych, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktury zakupu w całości, w zakresie w jakim Uczestnikami są pracownicy i Współpracownicy Spółki z uwagi na związek nabywanych usług w tym zakresie z działalnością opodatkowaną Wnioskodawcy.

Powyższe wynika z faktu, że nabywane usługi organizacji Wydarzeń zewnętrznych, w których biorą również udział pracownicy i Współpracownicy Wnioskodawcy, których kluczowym elementem jest część konferencyjna i merytoryczna, są ściśle związane z działalnością gospodarczą Spółki. Ich celem jest wspieranie działań marketingowych i sprzedażowych Spółki, a tym samym, docelowo, wzrost przychodów ze sprzedaży towarów i usług. W odniesieniu natomiast do Wydarzeń wewnętrznych realizowanych wyłącznie dla pracowników i Współpracowników Wnioskodawcy, ich głównym celem jest motywowanie Uczestników do większego zaangażowania i efektywniejszego wykonywania swoich obowiązków, integracja pracowników i Współpracowników Spółki w trakcie elementów rozrywkowych towarzyszących Wydarzeniu lub podnoszenie kwalifikacji.

W odniesieniu natomiast do prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących nabycie kompleksowych usług organizacji Wydarzenia zewnętrznego lub usługi konferencji nabywanych od agencji marketingowych/eventowych, w zakresie w jakim dotyczą one usług organizacji dodatkowych atrakcji dla Uczestników będących podmiotami zewnętrznymi (tj. kontrahentami, ich pracownikami lub osobami współpracującymi z kontrahentami) wskazać należy, iż Wnioskodawcy prawo te nie będzie przysługiwało.

Jak sam wskazał Wnioskodawca w treści wniosku, kluczowym elementem Wydarzenia jest część konferencyjna, merytoryczna, a z reguły dodatkowe atrakcje mają charakter poboczny względem części merytorycznej, która każdorazowo stanowi kluczowy element organizacji Wydarzenia zewnętrznego. Zapewnienie dodatkowych atrakcji w przypadku wydarzeń zewnętrznych (w szczególności konferencji) wynika przede wszystkim z chęci budowania dobrych relacji biznesowych z kontrahentami Spółki lub potencjalnymi kontrahentami. Zwrócić jednak należy uwagę, że organizacja dodatkowych atrakcji w postaci występów zespołów artystycznych lub zajęć rekreacyjno-integracyjnych nie jest związana wprost ani pośrednio z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością w zakresie sprzedaży szeroko rozumianych usług telekomunikacyjnych. Uczestnictwo podmiotów zewnętrznych w ww. dodatkowych atrakcjach nie wpłynie na zwiększenie sprzedaży u Wnioskodawcy. Wskazać należy, że atrakcje te służą jedynie celom osobistym, prywatnym kontrahentów, ich pracowników/osób współpracujących z kontrahentami.

Podkreślenia wymaga fakt, że w świetle powołanego art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy, podatek naliczony z tytułu nabycia usług noclegowych i gastronomicznych - co do zasady - nie podlega odliczeniu. Powyższe ograniczenie nie ma jednak zastosowania w sytuacji, gdy przedmiotem zakupu są kompleksowe usługi, czyli co do istoty jedna usługa, na którą składają się poszczególne elementy, w tym usługi gastronomiczne, czy też noclegowe. Zatem z uwagi na fakt, że nabywane przez Wnioskodawcę usługi noclegowe i gastronomiczne, już wcześniej wskazano, stanowią element usługi kompleksowej organizacji Wydarzenia lub usługi konferencyjnej, nie znajdzie do nich zastosowania wyłączenie, o którym mowa w art. 88 ust. 1 pkt 4 ustawy.

Podsumowując, w okolicznościach rozpatrywanej sprawy, stwierdzić należy, że Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia w całości podatku VAT naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakup usług kompleksowej organizacji Wydarzeń wewnętrznych oraz usług organizacji konferencji nabywanych od hotelu dotyczących Wydarzeń zewnętrznych. W odniesieniu natomiast do usług kompleksowej organizacji Wydarzeń zewnętrznych nabywanych od Usługodawców np. agencji marketingowych/eventowych, Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego z faktury jedynie w części dotyczącej wydatków na zakup dodatkowych atrakcji w postaci występów zespołów artystycznych lub zajęć rekreacyjnych dla Uczestników będących kontrahentami Spółki, ich pracownikami lub osobami współpracującymi z kontrahentami.

W związku z tym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za nieprawidłowe w zakresie pytania nr 1 w części dotyczącej prawa do odliczenia podatku VAT z faktury obejmującej usługi organizowania dodatkowych atrakcji rozrywkowych dla kontrahentów Spółki podczas organizowania konferencji (Wydarzeń zewnętrznych) oraz prawidłowe - w pozostałym zakresie.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego i stanu faktycznego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym, w zakresie zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę - stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl