0114-KDIP1-3.4012.224.2017.1.ISK - Ustalenie prawa do odzyskania podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków na realizację projektu pn. "Tradycyjne pasterstwo jako forma czynnej ochrony zagrożonych gatunków i siedlisk przyrodniczych".

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 lipca 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-3.4012.224.2017.1.ISK Ustalenie prawa do odzyskania podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków na realizację projektu pn. "Tradycyjne pasterstwo jako forma czynnej ochrony zagrożonych gatunków i siedlisk przyrodniczych".

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 lipca 2017 r. (data wpływu 17 lipca 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków na realizację projektu pn. "Tradycyjne pasterstwo jako forma czynnej ochrony zagrożonych gatunków i siedlisk przyrodniczych" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 lipca 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odzyskania podatku naliczonego z tytułu poniesionych wydatków na realizację projektu pn. "Tradycyjne pasterstwo jako forma czynnej ochrony zagrożonych gatunków i siedlisk przyrodniczych".

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Towarzystwo (T.) to założona w 1991 r. organizacja pozarządowa (działająca w formie stowarzyszenia) o statusie pożytku publicznego, zajmująca się ochroną dzikich ptaków i ich siedlisk.

Celem Stowarzyszenia jest zachowanie dziedzictwa przyrodniczego dla dobra obecnych i przyszłych pokoleń. Działania te wspiera rzesza kilku tysięcy członków i wolontariuszy.

Stowarzyszenie jest partnerem światowej federacji towarzystw.

T. jest jedną z największych organizacji chroniących przyrodę w Polsce. Prowadzi działania zmierzające do ochrony ptaków, a przez to ochrony całej przyrody. W celu zwiększenia skuteczności, działania są skoncentrowane przede wszystkim na priorytetowych gatunkach, siedliskach i ostojach. Równolegle z działaniami w zakresie cennych siedlisk przyrodniczych oraz siedlisk ptaków, zgodnie ze statutem organizacji, T prowadzi działania edukacyjne.

T. jako podmiot upoważniony do ponoszenia wydatków kwalifikowalnych razem z Narodową Fundacją Ochrony Środowiska - (zakład NFOŚ) będąca głównym beneficjentem ubiega się o dofinansowanie projektu "Tradycyjne pasterstwo jako forma czynnej ochrony zagrożonych gatunków i siedlisk przyrodniczych".

Wniosek w tej sprawie został złożony na konkurs Centrum Koordynacji Projektów Środowiskowych, Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, Ochrona przyrody i edukacja ekologiczna. Działania o charakterze dobrych praktyk, związane z ochroną zagrożonych gatunków i siedlisk.

Projekt ma na celu:

* utrzymanie lub poprawę półnaturalnych nieleśnych ekosystemów górskich łąk i muraw w polskiej części;

* utrzymanie lub poprawę stanu siedlisk lęgowych i żerowiskowych wybranych gatunków ptaków.

Realizowane przez T zadania w ww. projekcie, będą obejmowały:

* inwentaryzację przyrodniczą hal w zakresie gat. Ptaków, udział w opracowaniu wytycznych do wypasu;

* monitoring przyrodniczy w zakresie gatunków ptaków;

* prowadzenie nieodpłatnych działań edukacyjnych i promocji pasterstwa w zakresie ornitofauny;

* zarządzanie powyższymi zadaniami w projekcie.

Wymienione zadania są związane z czynnościami nieopodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w związku z prowadzonymi działaniami, wymienionymi w pkt G związanymi z czynnościami nieopodatkowanymi w ramach realizacji projektu, Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług nabytych w celu realizacji tych działań ?

Zdaniem Wnioskodawcy, w świetle przedstawionego stanu faktycznego jak i poniższej argumentacji prawnej, Stowarzyszeniu nie przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów (w tym stanowiących środki trwałe) i usług nabytych w celu realizacji wyżej wymienionego projektu, związanych z czynnościami nieopodatkowanymi.

Artykuł 86 ust. 1 Ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535 z późn. zm. dalej "uptu") zawiera ogólną zasadę, iż w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonania czynności opodatkowanych, podatnikowi o którym mowa w art. 15 uptu, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Przepis ten wyraża zatem prawo podatnika do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego odnoszącego się tylko do realizacji czynności opodatkowanych.

Opisane w stanie faktycznym działania nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych i stowarzyszenie jako organizacja pożytku publicznego nie realizuje w tym zakresie żadnych przychodów.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221), zwanej dalej "ustawą", w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z przedstawionego zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca będący organizacją pozarządową działającą w formie stowarzyszenia o statusie pożytku publicznego, zajmuje się ochroną dzikich ptaków i ich siedlisk, prowadzi działania zmierzające do ochrony ptaków, a przez to ochrony całej przyrody.

Wnioskodawca jako podmiot upoważniony do ponoszenia wydatków kwalifikowalnych razem z Narodową Fundacją Ochrony Środowiska - (zakład NFOŚ) będąca głównym beneficjentem ubiega się o dofinansowanie projektu "Tradycyjne pasterstwo jako forma czynnej ochrony zagrożonych gatunków i siedlisk przyrodniczych".

Wniosek w tej sprawie został złożony na konkurs Centrum Koordynacji Projektów Środowiskowych, Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko 2014-2020, Ochrona przyrody i edukacja ekologiczna. Działania o charakterze dobrych praktyk, związane z ochroną zagrożonych gatunków i siedlisk.

Realizowane przez Wnioskodawcę zadania w ww. projekcie są związane z czynnościami nieopodatkowanymi podatkiem od towarów i usług.

Wątpliwości Wnioskodawcy sprowadzają się do wskazania, czy w związku z prowadzonymi czynnościami nieopodatkowanymi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego, wynikającego z faktur dokumentujących zakup towarów i usług nabytych w celu realizacji projektu.

Z uwagi na powołane powyżej przepisy prawa oraz przedstawiony opis sprawy należy stwierdzić, że rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, ponieważ - jak wynika z okoliczności sprawy - efekty powstałe w wyniku projektu nie będą związane z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji ww. projektu.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pod nazwą: "Tradycyjne pasterstwo jako forma czynnej ochrony zagrożonych gatunków i siedlisk przyrodniczych", ponieważ wydatki poniesione w ramach realizacji tego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

W związku z tym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl