0114-KDIP1-3.4012.184.2019.1.KK - Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu - utworzenia infrastruktury rekreacyjnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 maja 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-3.4012.184.2019.1.KK Brak prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu - utworzenia infrastruktury rekreacyjnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 maja 2019 r. (data wpływu 10 maja 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją projektu. - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 maja 2019 r., wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej, dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie braku prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków poniesionych w związku z realizacją.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Ochotnicza Straż Pożarna realizuje przedsięwzięcie inwestycyjne pod nazwą ". W ramach zadania powstanie infrastruktura rekreacyjna. Zostaną wybudowane chodniki i plac z kostki brukowej z ogrodzeniem, boisko wiejskie o nawierzchni trawiastej z wyposażeniem. Plac będzie pełnił rolę parkingu dla mieszkańców korzystających z obiektu, również na nim będą mogły się odbywać zabawy wymagające utwardzonej powierzchni. Ponadto zostaną zamontowane obiekty małej architektury:

* ławki,

* kosze stalowe,

* altana drewniana,

* urządzenia do ćwiczeń na świeżym powietrzu: orbitek, biegacz, wyciąg górny.

Zostanie również zagospodarowany staw oraz wybudowany pomost drewniany. Na terenie inwestycji zostaną zasadzone krzewy i wykonana nawierzchnia trawiasta. Zagospodarowany teren będzie pełnił funkcję infrastruktury rekreacyjnej ogólnodostępnej, niekomercyjnej i zapewni możliwość aktywnego spędzania czasu dla lokalnej społeczności i przebywających w okolicy turystów. Dla zwiększenia bezpieczeństwa zostanie zainstalowany monitoring. Okres realizacji przedsięwzięcia od 4 lipca 2018 r. do 30 czerwca 2019 r.

Zadanie jest współfinasowane ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz rozwoju obszarów wiejskich w ramach programu Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014 - 2020.

Wnioskodawca nie prowadzi działalności opodatkowanej podatkiem VAT w obszarze, w którym będzie realizowane przedsięwzięcie inwestycyjne. Przedmiotowe przedsięwzięcie nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi. Powstała infrastruktura będzie udostępniana użytkownikom nieodpłatnie. Celem projektu jest stworzenie infrastruktury rekreacyjnej zapewniającej kompleksowe spędzanie czasu wolnego dla lokalnej społeczności. Jako nabywca wystawianych przez wykonawców i dostawców faktur będzie figurować Ochotnicza Straż Pożarna.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Ochotnicza Straż Pożarna może odliczyć podatek VAT związany z realizacją przedsięwzięcia inwestycyjnego?

Zdaniem Wnioskodawcy nie przysługuje mu prawo do odliczenia podatku VAT. Wnioskodawca nie prowadzi działalności opodatkowanej podatkiem VAT w obszarze, którego dotyczy projekt. Infrastruktura wytworzona w projekcie nie będzie wykorzystywana w ramach działalności opodatkowanej podatkiem VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.) zwanej dalej "ustawą", w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z treści cytowanych powyżej przepisów ustawy wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno tzw. przesłanek pozytywnych, m.in. tego że zakupy będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

Stosownie do treści art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług zgodnie z zasadą powszechności opodatkowania podlegają wszelkie transakcje, których przedmiotem jest dostawa towarów lub świadczenie usług, pod warunkiem, że są one realizowane przez "podatników" w rozumieniu ustawy i wykonywane w ramach działalności gospodarczej.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza - w myśl art. 15 ust. 2 ww. ustawy - obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca realizuje przedsięwzięcie. W ramach zadania zostaną wybudowane chodniki i plac z kostki brukowej z ogrodzeniem, boisko wiejskie o nawierzchni trawiastej z wyposażeniem. Plac będzie pełnił rolę parkingu dla mieszkańców korzystających z obiektu. Ponadto zostaną zamontowane obiekty małej architektury: ławki, kosze stalowe, altana drewniana, urządzenia do ćwiczeń na świeżym powietrzu. Na terenie inwestycji zostaną zasadzone krzewy i wykonana nawierzchnia trawiasta. Dla zwiększenia bezpieczeństwa zostanie zainstalowany monitoring. Wnioskodawca nie prowadzi działalności opodatkowanej podatkiem VAT w obszarze, w którym będzie realizowane przedsięwzięcie inwestycyjne. Przedmiotowe przedsięwzięcie nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi. Powstała infrastruktura będzie udostępniana użytkownikom nieodpłatnie. Celem projektu jest stworzenie infrastruktury rekreacyjnej zapewniającej kompleksowe spędzanie czasu wolnego dla lokalnej społeczności.

Wnioskodawca ma wątpliwości czy przysługuje mu prawo odliczenia podatku VAT związanego z realizacją przedsięwzięcia.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, odliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie Wnioskodawca jednoznacznie wskazał, że realizowany projekt nie będzie służył czynnościom opodatkowanym, ponieważ nie prowadzi działalności opodatkowanej podatkiem VAT. Przedmiotowe przedsięwzięcie nie ma związku z czynnościami opodatkowanymi i powstała infrastruktura będzie udostępniana użytkownikom nieodpłatnie. W świetle powyższego warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie zostaną spełnione. W konsekwencji, Wnioskodawcy nie będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego od wydatków poniesionych na nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu.

Reasumując, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumenujących nabycie towarów i usług w związku z realizacją projektu.

Jednocześnie Organ uznał za oczywista omyłkę przytoczona w treści opisu sprawy nazwę projektu gdyż zarówno z opisu sprawy, pytania i stanowiska Wnioskodawcy wynika, że inwestycja objęta dofinansowaniem dotyczy miejscowości. Organ wydając interpretację indywidualną dokonał poprawy tej oczywistej pomyłki, która nie prowadzi do zmiany merytorycznej rozstrzygnięcia interpretacji.

W związku z tym, stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Stosownie do § 2 ww. artykułu przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Kielcach, ul. Prosta 10, 25-366 Kielce, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl