0114-KDIP1-3.4012.17.2020.1.KP - Rezygnacja z ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 lutego 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-3.4012.17.2020.1.KP Rezygnacja z ewidencjonowania sprzedaży przy użyciu kasy rejestrującej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 7 stycznia 2020 r. (data wpływu 13 stycznia 2020 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości rezygnacji z dotychczasowego ewidencjonowania sprzedaży towarów oraz usług przy użyciu kasy rejestrującej oraz momentu rezygnacji z ewidencjonowania - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 stycznia 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie możliwości rezygnacji z dotychczasowego ewidencjonowania sprzedaży towarów oraz usług przy użyciu kasy rejestrującej oraz momentu rezygnacji z ewidencjonowania.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca (dalej zwany również, jako: "Spółka") prowadzi działalność, jako dystrybutor prasy cyfrowej w Polsce. Obecnie za pośrednictwem trzech portali internetowych, realizowana jest sprzedaż ponad 65 tysięcy ebooków i audiobooków, 400 gazet i czasopism oraz blisko 100 tysięcy produktów fizycznych. Dodatkowo firma obsługuje sprzedaż produktów elektronicznych, w szczególności prasy w ramach serwisów specjalistycznych wydawcy a także licencji oprogramowania.

Spółka prowadzi, oprócz sprzedaży na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, także sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej przez portale internetowe oraz sporadycznie na targach.

Rodzaje sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej:

1.

usługi elektroniczne:

* e-prasa,

* serwisy internetowe,

* e-booki (w formie plików elektronicznych),

* audiobooki (w formie plików elektronicznych),

2.

produkty fizyczne:

* książki,

* zabawki i gry planszowe,

* płyty CD, DVD, Blueray.

Pierwszy portal sprzedaje e-prasę oraz dostęp do serwisów internetowych. Zespół obsługujący ten portal dysponuje kasą rejestrującą, za pomocą której ewidencjonuje sprzedaż na rzecz osób fizycznych.

Drugi portal zajmuje się sprzedażą e-booków i audioboków (w formie plików elektronicznych), a także sprzedażą produktów fizycznych, w tym płyty CD, DVD, Blueray. Portal ten dysponuje kasą rejestrującą, za pomocą której ewidencjonuje sprzedaż na rzecz osób fizycznych. Sporadycznie, Spółka sprzedaje produkty fizyczne na targach, ale zawsze taka sprzedaż jest ewidencjonowana na kasie rejestrującej.

Sprzedaż prowadzona przez Spółkę, co do zasady dokonywana jest za pośrednictwem jej portali internetowych lub aplikacji na smartfony, a całość należności jest uiszczana przez nabywców za pośrednictwem rachunku bankowego, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

W dniu 24 września 2019 r. Spółka otrzymała interpretację, sygn. 0114-KIDP1-3.4012.316.2019. 2.k.p., w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej udzielając odpowiedzi w na pytania E-Kiosk S A. wskazał, że:

a.

sprzedaż usług elektronicznych (tj. ebook, audiobook, prasa elektroniczna, dostęp cyfrowy, aplikacja, licencja na treści, vouchery kwotowe, vouchery produktowe, punkty, przegląd prasy oraz inne usługi w formie subskrypcji lub jednorazowego zakupu) podlega zwolnieniu z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej.

b.

sprzedaż produktów fizycznych (tj. książki, gry, zabawki) podlega zwolnieniu z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej.

c.

sprzedaż produktów fizycznych zapisanych na nośniku materialnym (tj. książki, gry, muzyka, filmy, zapisane na płytach CD, DVD, Blueray) podlega obowiązkowemu ewidencjonowaniu na kasie rejestrującej.

Opierając się na treści interpretacji udzielonej Spółce przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej Spółka zamierza zrezygnować z ewidencjonowania na kasie rejestrującej:

a.

sprzedaży usług elektronicznych (tj. ebook, audiobook, prasa elektroniczna, dostęp cyfrowy, aplikacja, licencja na treści, vouchery kwotowe, vouchery produktowe, punkty, przegląd prasy oraz inne usługi w formie subskrypcji lub jednorazowego zakupu),

b.

sprzedaż produktów fizycznych (tj. książki, gry, zabawki).

W dalszym ciągu Spółka będzie prowadziła ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących produktów fizycznych zapisanych na nośniku materialnym (tj. książki, gry, muzyka, filmy, zapisane na płytach CD, DVD, Blueray), nabywanych przez osoby fizyczne nieprowadzące działalności za pośrednictwem portalu Spółki, a także sprzedaży, która ma miejsce na targach.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy w przypadku, gdy Spółka dostarcza towary lub świadczy usługi wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 i 2 Rozporządzenia w sprawie zwolnień, a także dostarcza inne towary lub świadczy inne usługi, które zwolnione są z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących na podstawie § 2 Rozporządzenia w sprawie zwolnień, to zwolnienie z § 2 tego Rozporządzenia traci moc z chwilą wykonania pierwszej czynności, o której mowa w § 4 tego Rozporządzenia?

2. Czy Spółka, w przypadku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych co do której może ona korzystać ze zwolnienia z obowiązku jej ewidencjonować przy zastosowaniu kasy rejestrującej, może w dowolnym miesiącu zrezygnować z ewidencjonowania tej sprzedaży przy pomocy kasy rejestrującej?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad 1

Zdaniem Spółki, dostarczanie towarów lub świadczenie usług wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 1 i 2 Rozporządzenia w sprawie zwolnień, nie ma znaczenia dla stosowania zwolnienia z ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących obowiązującego na podstawie § 2 Rozporządzenia w sprawie zwolnień. Oznacza to, że Spółka jest obowiązana do ewidencjowania na kasie rejestrującej czynności wskazanych w § 4 Rozporządzenia w sprawie zwolnień, wykonywanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jednocześnie jednak cały czas ma prawo do stosowania zwolnień z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących na podstawie § 2 ww. Rozporządzenia, do czynności, wykonywanych na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, które wymienione są w załączniku do Rozporządzenia oraz zgodnie z warunkami wskazanymi w tym załączniku do Rozporządzenia.

Zgodnie z § 4 ust. 1 ww. Rozporządzenia, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i 3, nie stosuje się w przypadku dostawy towarów lub świadczenia usług wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 1 i 2.

Zgodnie z § 2 ust. 1 Rozporządzenia w sprawie zwolnień - zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia. W ustępie 2 tego paragrafu wskazano, że w odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.

Zatem, w § 2, poprzez wskazanie konkretnych czynności w załączniku, jest ustanowione zwolnienie przedmiotowe.

W § 3 tego Rozporządzenia, są zdefiniowane m.in. zwolnienia podmiotowe, czyli zależne od wielkości obrotów (ust. 1 pkt 1, 2), a także zwolnienie podmiotowo-przedmiotowe (ust. 1 pkt 3), gdy zwolnienie zależy od udziału procentowego obrotu z czynności, wymienionych w części pierwszej załącznika do Rozporządzenia, w całym obrocie, wskazanym w art. 111 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług.

Zatem, opierając się na brzmieniu § 4 ust. 1 zdanie pierwsze ww. Rozporządzenia, podatnik, który rozpoczął wykonywanie czynności wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 1 i 2 Rozporządzenia, nie może korzystać z żadnego ze zwolnień w stosunku do czynności wymienionych w § 4 ust. 1 pkt 1 i 2.

Jednakże, w § 5 ust. 7 Rozporządzenia w sprawie zwolnień dodatkowo wskazano, że podatnik traci prawo także do zwolnienia podmiotowego, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1 i 2 w przypadku wykonania czynności, o której mowa w § 4 tego Rozporządzenia.

Zatem, wykonywanie czynności wymienionych w § 4 ww. Rozporządzenia powoduje automatyczną utratę prawa do zwolnienia podmiotowego na podstawie § 5 ust. 7, ale tylko w zakresie tego zwolnienia, które zostało wskazane w § 3 ust. 1 pkt 1 i 2. Podatnik może natomiast korzystać z innych tytułów zwolnieniowych, czyli przedmiotowych i podmiotowo-przedmiotowych.

Ze względu na powyższe, Spółka, która sprzedaje towary, wymienione w § 4 Rozporządzenia w sprawie zwolnień, jest obowiązana ewidencjonować ich sprzedaż na kasie rejestrującej. Jednakże, co do dostawy innych towarów, które mogą korzystać ze zwolnienia, wymienionego w § 2 Rozporządzenia w sprawie zwolnień, Spółka nie ma obowiązku ewidencjowania ich sprzedaży na kasie rejestrującej.

Ad 2

Zdaniem Spółki, w przypadku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży, na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, co do której może ona korzystać ze zwolnienia z obowiązku jej ewidencjonowania przy zastosowaniu kasy rejestrującej, może w dowolnym miesiącu zrezygnować z ewidencjonowania tej sprzedaży przy pomocy kasy rejestrującej.

Zgodnie z § 1 Rozporządzenia w sprawie zwolnień, określa ono zwolnienia na czas określony niektórych grup podatników i niektórych czynności z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz warunki korzystania ze zwolnienia.

Zatem, ww. Rozporządzenie nie zakazuje ewidencjonowania sprzedaży, która może korzystać ze zwolnienia wymienionego w § 2 tego Rozporządzeniu. Nie ma również zakazu korzystania ponownie z tego zwolnienia w przypadku, gdy podatnik podjął decyzję, że nie będzie z tego zwolnienia przedmiotowego korzystał, a później zmienił zdanie. Jedynie w § 8 ust. 3 Rozporządzenia w sprawie zwolnień, zawarte jest wyłączenie z możliwości korzystania ze zwolnienia wskazanego w § 2 ww. Rozporządzenia, gdy podatnicy rozpoczęli ewidencjonowanie czynności wymienionych w poz. 39 i 40 załącznika do Rozporządzenia, ale tylko wyłącznie do tych czynności. Spółka nie świadczy czynności wymienionych w § 8 ust. 3 Rozporządzenia w sprawie zwolnień.

Podsumowując, w przypadku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży, na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, co do której nie ma Spółka obowiązku jej ewidencjonować, Spółka może w dowolnym miesiącu zrezygnować z ewidencjonowania tej sprzedaży przy pomocy kasy rejestrującej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106), zwanej dalej ustawą. Zgodnie z tym przepisem, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W myśl art. 111 ust. 1b ustawy - w ewidencji, o której mowa w ust. 1, wykazuje się dane o sprzedaży, zawarte w dokumentach wystawianych przy zastosowaniu kas rejestrujących, w tym określające przedmiot opodatkowania, wysokość podstawy opodatkowania i podatku należnego oraz dane służące identyfikacji poszczególnych sprzedaży, w tym numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku albo podatku od wartości dodanej.

Jak wynika z art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż należy rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Pojęcie towaru ustawodawca zdefiniował w art. 2 pkt 6 ustawy. Zgodnie z zapisem zawartym w tym przepisie, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Wskazany wyżej przepis art. 111 ust. 1 ustawy, określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Jeżeli nabywcą danej usługi jest podmiot inny niż wymieniony w art. 111 ust. 1, to taka sprzedaż w ogóle nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania jej przy użyciu kasy rejestrującej.

Należy jednak zauważyć, że na mocy delegacji ustawowej zawartej w przepisie art. 111 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (...).

Może zatem zaistnieć sytuacja, w której podatnik będzie ewidencjonował przy zastosowaniu kasy rejestrującej jedynie część swojej sprzedaży, a niektórych czynności nie, bowiem mogą one korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej.

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących od 1 stycznia 2019 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2018 r. poz. 2519), zwane dalej rozporządzeniem.

Zwolnienie z obowiązku instalowania kas rejestrujących zostało określone w § 2 i § 3 ww. rozporządzenia.

Powyższe zwolnienia wskazują na dwojakiego rodzaju zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kas rejestrujących, mianowicie zwolnienie dla określonych grup podatników (zwolnienie podmiotowe) i zwolnienie dla konkretnych czynności (zwolnienie przedmiotowe).

Stosownie do § 2 ust. 1 rozporządzenia - zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r. czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku (ust. 2 § 2 rozporządzenia).

W poz. 36 ww. załącznika wskazano dostawę towarów w systemie wysyłkowym (pocztą lub przesyłkami kurierskimi), jeżeli dostawca towaru otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła i na czyją rzecz została dokonana (dane nabywcy, w tym jego adres).

Natomiast w poz. 37 tego załącznika wymieniono, świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Powyższe zwolnienia są zwolnieniami przedmiotowymi z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej, tj. dotyczą przedmiotu działalności.

Niektóre usługi oraz dostawa niektórych towarów zostały wyłączone przez ustawodawcę z prawa do zwolnienia o którym mowa w przepisach § 2 i § 3 ww. rozporządzenia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej. Szczegółowo zostały one wymienione w § 4 powołanego rozporządzenia.

Na podstawie § 4 ust. 1 pkt 1 lit. l rozporządzenia, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku dostawy zapisanych i niezapisanych nośników danych cyfrowych i analogowych.

Zgodnie z § 8 ust. 3 rozporządzenia w przypadku podatników, którzy przed dniem 1 stycznia 2019 r. rozpoczęli ewidencjonowanie czynności wymienionych w poz. 39 lub 40 załącznika do niniejszego rozporządzenia, zwolnienia, o którym mowa w § 2, w zakresie tych czynności ewidencjonowanych nie stosuje się.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność, jako dystrybutor prasy cyfrowej w Polsce. Obecnie za pośrednictwem trzech portali internetowych, realizowana jest sprzedaż ponad 65 tysięcy ebooków i audiobooków, 400 gazet i czasopism oraz blisko 100 tysięcy produktów fizycznych. Dodatkowo firma obsługuje sprzedaż produktów elektronicznych, w szczególności prasy w ramach serwisów specjalistycznych wydawcy, a także licencji oprogramowania. Spółka prowadzi, oprócz sprzedaży na rzecz podmiotów prowadzących działalność gospodarczą, także sprzedaż na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej przez portale internetowe oraz sporadycznie na targach. Rodzaje sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej: usługi elektroniczne: e-prasa, serwisy internetowe, e-booki (w formie plików elektronicznych), audiobooki (w formie plików elektronicznych) oraz produkty fizyczne: książki, zabawki i gry planszowe, płyty CD, DVD, Blueray. Pierwszy portal sprzedaje e-prasę oraz dostęp do serwisów internetowych. Zespół obsługujący ten portal dysponuje kasą rejestrującą, za pomocą której ewidencjonuje sprzedaż na rzecz osób fizycznych. Drugi portal zajmuje się sprzedażą e-booków i audioboków (w formie plików elektronicznych), a także sprzedażą produktów fizycznych, w tym płyty CD, DVD, Blueray. Portal ten dysponuje kasą rejestrującą, za pomocą której ewidencjonuje sprzedaż na rzecz osób fizycznych. Sporadycznie, Spółka sprzedaje produkty fizyczne na targach, ale zawsze taka sprzedaż jest ewidencjonowana na kasie rejestrującej. Sprzedaż prowadzona przez Spółkę, co do zasady dokonywana jest za pośrednictwem jej portali internetowych lub aplikacji na smartfony, a całość należności jest uiszczana przez nabywców za pośrednictwem rachunku bankowego, a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Wnioskodawca ma wątpliwości, czy w przypadku, gdy Spółka dostarcza towary lub świadczy usługi wymienione w § 4 ust. 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień, a także dostarcza inne towary lub świadczy inne usługi, które zwolnione są z obowiązku ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących na podstawie § 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień, to zwolnienie z § 2 tego rozporządzenia traci moc z chwilą wykonania pierwszej czynności, o której mowa w § 4 tego rozporządzenia oraz czy Spółka, w przypadku ewidencjonowania na kasie rejestrującej sprzedaży, na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, co do której może ona korzystać ze zwolnienia z obowiązku jej ewidencjonować przy zastosowaniu kasy rejestrującej, może w dowolnym miesiącu zrezygnować z ewidencjonowania tej sprzedaży przy pomocy kasy rejestrującej.

W odpowiedzi na zadane pytania w pierwszej kolejności należy wskazać, że § 4 rozporządzenia zawiera katalog czynności, do których nie mają zastosowania zwolnienia przedmiotowe, podmiotowe oraz podmiotowo-przedmiotowe. Oznacza to, że podatnik dokonujący czynności wymienione w ww. przepisie nie ma prawa do korzystania ze zwolnienia z ewidencjonowania przy pomocy kasy rejestrującej. Wyłączenie to dotyczy jednak konkretnych wskazanych przez ustawodawcę czynności. Natomiast w stosunku do pozostałych czynności, innych niż wymienione w § 4 ust. 1 rozporządzenia, podatnicy mogą korzystać z innych tytułów zwolnienia (podmiotowo-przedmiotowych, określonych w § 3 ust. 1 pkt 3 i 4, oraz przedmiotowych, określonych w § 2 rozporządzenia), o ile spełniają warunki dla nich przewidziane.

Z opisu sprawy wynika, że sprzedaż usług elektronicznych (tj. ebook, audiobook, prasa elektroniczna, dostęp cyfrowy, aplikacja, licencja na treści, vouchery kwotowe, vouchery produktowe, punkty, przegląd prasy oraz inne usługi w formie subskrypcji lub jednorazowego zakupu) oraz sprzedaż produktów fizycznych (tj. książki, gry, zabawki) może korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej na podstawie § 2 rozporządzenia w związku z poz. 36 i 37 załącznika do rozporządzenia. Natomiast sprzedaż produktów fizycznych zapisanych na nośniku materialnym (tj. książki, gry, muzyka, filmy, zapisane na płytach CD, DVD, Blueray) podlega obowiązkowemu ewidencjonowaniu na kasie rejestrującej.

Zatem należy się zgodzić z Wnioskodawcą, że sprzedaż towarów i usług, wymienionych w § 4 rozporządzenia w sprawie zwolnień, Wnioskodawca jest zobowiązany ewidencjonować na kasie rejestrującej. Jednakże, co do usług elektronicznych (tj. ebook, audiobook, prasa elektroniczna, dostęp cyfrowy, aplikacja, licencja na treści, vouchery kwotowe, vouchery produktowe, punkty, przegląd prasy oraz inne usługi w formie subskrypcji lub jednorazowego zakupu) oraz sprzedaży produktów fizycznych (tj. książki, gry, zabawki), które mogą korzystać ze zwolnienia, wymienionego w § 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień, Spółka nie ma obowiązku ewidencjowania ich sprzedaży na kasie rejestrującej. Przy czym § 8 ust. 3 rozporządzenia nie ma zastosowania w niniejszej sprawie, ponieważ Wnioskodawca nie wykonuje czynności wymienionych w poz. 39 lub 40 załącznika do niniejszego rozporządzenia.

Natomiast odnosząc się do kwestii dotyczącej momentu rezygnacji z ewidencjonowania ww. sprzedaży przy pomocy kasy rejestrującej należy wskazać, że Zainteresowany ma prawo korzystać ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kasy rejestrującej sprzedaży usług elektronicznych (tj. ebook, audiobook, prasa elektroniczna, dostęp cyfrowy, aplikacja, licencja na treści, vouchery kwotowe, vouchery produktowe, punkty, przegląd prasy oraz inne usługi w formie subskrypcji lub jednorazowego zakupu) oraz sprzedaży produktów fizycznych (tj. książki, gry, zabawki) w oparciu o zapis § 2 ust. 1 w zw. z poz. 36 i poz. 37 załącznika do rozporządzenia Ministra Finansów. W związku z tym, w sytuacji gdy do tej pory Spółka ewidencjonowała taką sprzedaż, to może w dowolnym miesiącu zaprzestać ewidencjonowania tej sprzedaży przy pomocy kasy rejestrującej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych do dnia 31 grudnia 2021 r.

W konsekwencji odpowiadając na pytania Wnioskodawcy stwierdzić należy, że dostarczanie towarów lub świadczenie usług wymienionych w § 4 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień, nie mam znaczenia dla stosowania zwolnienia z ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących obowiązującego na podstawie § 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień. Oznacza to, że Spółka dokonując czynności wymienionych w § 4 rozporządzenia nie ma prawa do korzystania ze zwolnienia z ewidencjonowania przy pomocy kasy rejestrującej w stosunku tylko do tych czynności. Natomiast w stosunku do sprzedaży usług elektronicznych (tj. ebook, audiobook, prasa elektroniczna, dostęp cyfrowy, aplikacja, licencja na treści, vouchery kwotowe, vouchery produktowe, punkty, przegląd prasy oraz inne usługi w formie subskrypcji lub jednorazowego zakupu) oraz sprzedaż produktów fizycznych (tj. książki, gry, zabawki), innych niż wymienione w § 4 ust. 1 rozporządzenia, Wnioskodawca może korzystać ze zwolnienia określonego w § 2 ust. 1 w zw. z poz. 36 i poz. 37 załącznika do rozporządzenia i w dowolnym miesiącu zaprzestać ewidencjonowania tej sprzedaży przy pomocy kasy rejestrującej na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych do dnia 31 grudnia 2021 r.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Stosownie do § 2 ww. artykułu przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl