0114-KDIP1-3.4012.168.2020.3.KP - Opodatkowanie podatkiem VAT środków pieniężnych otrzymanych od osób wspierających akcję crowdfundingową.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 20 maja 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-3.4012.168.2020.3.KP Opodatkowanie podatkiem VAT środków pieniężnych otrzymanych od osób wspierających akcję crowdfundingową.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 10 marca 2020 r. (data wpływu 10 marca 2020 r.) uzupełnionym pismem z dnia 6 maja 2020 r. (data wpływu 6 maja 2020 r.) w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu z dnia 24 kwietnia 2020 r. nr 0114-KDIP1-3.4012. 168.2020.2.k.p. (doręczone stronie w dniu 26 kwietnia 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie powstania obowiązku podatkowego z tytułu otrzymanych środków pieniężnych od osób wspierających akcję crowdfundingową - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 10 marca 2020 r. wpłynął do tut. Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie powstania obowiązku podatkowego z tytułu otrzymanych środków pieniężnych od osób wspierających akcję crowdfundingową. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 6 maja 2020 r. (data wpływu 6 maja 2020 r.) w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu z dnia 24 kwietnia 2020 r. nr 0114-KDIP1-3.4012.168.2020.2.k.p. (doręczone stronie w dniu 26 kwietnia 2020 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Od 2 listopada 2016 r. Wnioskodawczyni prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą pod firmą (...), której przedmiotem jest m.in. działalność agencji reklamowych, działalność związana z produkcją filmów, nagrań wideo i programów telewizyjnych, działalność postprodukcyjna związana z filmami, nagraniami wideo i programami telewizyjnymi, działalność portali internetowych, działalność fotograficzna, artystyczna i literacka działalność twórcza. W ramach działalności gospodarczej jest czynnym podatnikiem VAT. Wnioskodawczyni prowadzi kanał na (...), (...), (...) oraz (...) o tematyce podróżniczej.

W związku ze zbudowaniem znaczącej liczby stałych odbiorców relacji z podróży Wnioskodawczyni założyła profil w serwisie (...). Serwis ten umożliwia twórcom ogłoszenie się w celu zebrania wsparcia finansowego od darczyńców, nazywanych (...). Osoby te, które chcą dobrowolnie wspierać twórców, dokonują wpłat za pośrednictwem wyżej wymienionego serwisu i mogą zadeklarować wsparcie w postaci równych, miesięcznych wpłat lub jednorazowej pomocy finansowej. Autor ma możliwość ustawienia progów wpłat (np. 5 zł miesięcznie, 10 zł miesięcznie, 20 zł miesięcznie, 50 zł miesięcznie itd.). Wspierający zachowują dowolność w wyborze progów wpłat oraz nie są zobowiązani do świadczenia pomocy finansowej stale. Po zebraniu danej kwoty i pobraniu prowizji przez (...), portal ten dokonuje przelewu zebranych środków na rachunek bankowy lub portfel (...) Twórcy. Profil Wnioskodawczyni na portalu (...) został stworzony przede wszystkim po to, aby widzowie i sympatycy Wnioskodawczyni mieli możliwość wsparcia finansowego podróży Wnioskodawczyni oraz partnera Wnioskodawczyni w postaci crowdfundingu.

W tym roku Wnioskodawczyni planuje wyjechać w podróż na rok, zwiedzić takie kraje jak m.in. Gruzja, Armenia, Azerbejdżan, Kazachstan, Uzbekistan, Kirgistan czy Tadżykistan, a wrażeniami z przygody podzielić się na wspomnianych profilach społecznościowych w postaci filmów, zdjęć i opisów. W ramach dołączenia do grupy osób wspierających działania Wnioskodawczyni, Wspierający mają prawo do otrzymania od Wnioskodawczyni podziękowań oraz symbolicznych wyrażeń wdzięczności, takich jak kartka pocztowa z podróży, wyświetlenie imienia i nazwiska (lub pseudonimu) w filmie czy dołączenie do grupy na platformie (...), na której mają szansę porozmawiać z Wnioskodawczynią, innymi Wspierającymi oraz obejrzeć niepublikowane materiały z podróży, które nie trafiły do oficjalnie publikowanych filmów. Czas i miejsce otrzymania wyrażeń wdzięczności nie jest ściśle określony oraz nie jest w żadnym stopniu obowiązkowy dla Wspierających.

Przygotowane, ostateczne wersje filmów, opisy oraz zdjęcia z podróży będą publicznie dostępne na stronie (...), (...), (...) oraz na platformie (...). Dostęp do nich będzie nieodpłatny i nieograniczony podmiotowo. Wspierający nie będą pod tym względem w żaden sposób uprzywilejowani względem innych osób.

W odpowiedzi na wezwanie Wnioskodawczyni wskazała, że nie ma ścisłego powiązania pomiędzy decyzją o realizacji podróży a wysokością wpływów od Wspierających. Aktualnie, podróż została przesunięta ze względu na sytuację związaną z COVID-19, a profil na (...) dalej funkcjonuje i zbiera wpłaty od Wspierających. Podróże to hobby Wnioskodawczyni - robiła to długo przed rozpoczęciem zbierania pieniędzy od Wspierających i zamierza to robić dalej bez względu na to, ile oraz czy w ogóle otrzymuje takie wsparcie. Wnioskodawczyni wskazuje (...), jakie są Jej obecne cele i zamiary, ale zbierane środki nie są składką na konkretny projekt, który wymagałby zebrania określonej puli pieniędzy.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy od otrzymywanych wpłat od Wspierających Wnioskodawczyni jest zobowiązana odprowadzać podatek od towarów i usług?

Zdaniem Wnioskodawczyni, od wpłat otrzymywanych od Wspierających nie jest zobowiązana odprowadzać podatku od towarów i usług, ponieważ nie stanowią zaliczki ani zapłaty.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniem podatkiem od towarów i usług podlegają między innymi odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl przepisu art. 2 pkt 6 ustawy o VAT, przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Jak stanowi art. 7 ust. 1 ustawy - przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Stosownie do art. 8 ust. 1 ustawy przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Pod pojęciem usługi (świadczenia) należy rozumieć każde zachowanie, na które składać się może zarówno działanie (uczynienie, wykonanie czegoś na rzecz innej osoby), jak i zaniechanie (nieczynienie bądź też tolerowanie). Przy ocenie charakteru świadczenia jako usługi należy mieć na względzie fakt, że ustawa zalicza do grona usług każde świadczenie, które nie jest dostawą w myśl art. 7 ustawy. Zauważyć również należy, że usługą będzie tylko takie świadczenie, w przypadku którego istnieje bezpośredni konsument, odbiorca świadczenia odnoszący korzyść o charakterze majątkowym.

W związku z powyższym czynność podlega opodatkowaniu jedynie wówczas, gdy wykonywana jest w ramach umowy zobowiązaniowej, a jedna ze stron transakcji może zostać uznana za bezpośredniego beneficjenta tej czynności. Przy czym związek pomiędzy otrzymywaną płatnością a świadczeniem na rzecz dokonującego płatności musi mieć charakter bezpośredni i na tyle wyraźny, aby można powiedzieć, że płatność następuje w zamian za to świadczenie.

Z tak szeroko sformułowanej definicji wynika, że przez świadczenie usług należy przede wszystkim rozumieć określone zachowanie podatnika na rzecz odrębnego podmiotu, które zasadniczo wynika z dwustronnego stosunku zobowiązaniowego, zakładającego istnienie podmiotu będącego odbiorcą (nabywcą usługi), jak również podmiotu świadczącego usługę.

Jak wynika z przywołanych wyżej przepisów opodatkowaniu podatkiem VAT - co do zasady - podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług. Aby uznać dane świadczenie za odpłatne, musi istnieć stosunek prawny pomiędzy świadczącym usługę a odbiorcą, a w zamian za wykonywanie usługi powinno zostać wypłacone wynagrodzenie. Co istotne, ww. świadczenie musi zostać wykonane przez działającego w tym zakresie podatnika podatku VAT.

Zasady dotyczące momentu powstania obowiązku podatkowego w podatku od towarów i usług uregulowane zostały w art. 19a ustawy o VAT.

Według art. 19a ust. 1 ustawy, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towarów lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 1a, 5 i 7-11, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Stosownie do art. 19a ust. 8 ustawy, jeżeli przed dokonaniem dostawy towaru lub wykonaniem usługi otrzymano całość lub część zapłaty, w szczególności: przedpłatę, zaliczkę, zadatek, ratę, wkład budowlany lub mieszkaniowy przed ustanowieniem spółdzielczego prawa do lokalu mieszkalnego lub lokalu o innym przeznaczeniu, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty, z zastrzeżeniem ust. 5 pkt 4.

Z konstrukcji podatku od towarów i usług wynika, że podatnik, który wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, zobowiązany jest opodatkować daną czynność w momencie powstania obowiązku podatkowego. Powyższy przepis art. 19a ust. 1 formułuje zasadę ogólną, zgodnie z którą obowiązek podatkowy powstaje z chwilą dokonania dostawy towaru bądź wykonania usługi co oznacza, że podatek staje się wymagalny w rozliczeniu za okres, w którym dokonana została dostawa towarów bądź świadczenie usług i powinien być rozliczony za ten okres. Jednakże, w sytuacji, gdy przed wykonaniem usługi podatnik otrzyma całość lub część zapłaty, obowiązek podatkowy powstanie z chwilą jej otrzymania w odniesieniu do otrzymanej kwoty.

Z okoliczności sprawy wynika, że Wnioskodawczyni od 2 listopada 2016 r. prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, której przedmiotem jest m.in. działalność związana z produkcją filmów, nagrań wideo za pośrednictwem portali internetowych. W ramach działalności gospodarczej Wnioskodawczyni jest czynnym podatnikiem VAT. Wnioskodawczyni prowadzi kanał na (...), (...), (...) oraz (...) o tematyce podróżniczej. W związku ze zbudowaniem znaczącej liczby stałych odbiorców relacji z podróży Wnioskodawczyni założyła profil w serwisie (...). Serwis ten umożliwia twórcom ogłoszenie się w celu zebrania wsparcia finansowego od darczyńców, nazywanych (...). Osoby te, które chcą dobrowolnie wspierać twórców, dokonują wpłat za pośrednictwem wyżej wymienionego serwisu i mogą zadeklarować wsparcie w postaci równych, miesięcznych wpłat lub jednorazowej pomocy finansowej. Autor ma możliwość ustawienia progów wpłat (np. 5 zł miesięcznie, 10 zł miesięcznie, 20 zł miesięcznie, 50 zł miesięcznie itd.). Wspierający zachowują dowolność w wyborze progów wpłat oraz nie są zobowiązani do świadczenia pomocy finansowej stale. Po zebraniu danej kwoty i pobraniu prowizji przez (...), portal ten dokonuje przelewu zebranych środków na rachunek bankowy lub portfel (...) Twórcy. Profil Wnioskodawczyni na portalu (...) został stworzony przede wszystkim po to, aby widzowie i sympatycy Wnioskodawczyni mieli możliwość wsparcia finansowego podróży Wnioskodawczyni oraz partnera Wnioskodawczyni w postaci crowdfundingu. W tym roku Wnioskodawczyni planuje wyjechać w podróż na rok, zwiedzić takie kraje jak m.in. Gruzja, Armenia, Azerbejdżan, Kazachstan, Uzbekistan, Kirgistan czy Tadżykistan, a wrażeniami z przygody podzielić się na wspomnianych profilach społecznościowych w postaci filmów, zdjęć i opisów. Ponadto Wnioskodawczyni wskazała, że nie ma ścisłego powiązania pomiędzy decyzją o realizacji podróży a wysokością wpływów od Wspierających. Aktualnie, podróż została przesunięta ze względu na sytuację związaną z COVID-19, a profil na (...) dalej funkcjonuje i zbiera wpłaty od Wspierających. Podróże to hobby Wnioskodawczyni - robiła to długo przed rozpoczęciem zbierania pieniędzy od Wspierających i zamierza to robić dalej bez względu na to, ile oraz czy w ogóle otrzymuje takie wsparcie. Wnioskodawczyni wskazuje (...), jakie są Jej obecne cele i zamiary, ale zbierane środki nie są składką na konkretny projekt, który wymagałby zebrania określonej puli pieniędzy.

Na tle tak przedstawionego opisu sprawy Wnioskodawczyni ma wątpliwości czy od otrzymywanych wpłat od Wspierających Wnioskodawczyni jest zobowiązana odprowadzać podatek od towarów i usług.

Aby odpowiedzieć na zawarte we wniosku pytanie, należy przeanalizować, czy wpłacane środki pieniężne otrzymywane od osób Wspierających ww. akcję crowfundingową polegającą na wsparciu finansowym podróży Wnioskodawczyni stanowią przedpłatę, bądź zaliczkę na poczet świadczenia usługi.

Należy zauważyć, że ustawodawca nie zamieścił w treści ustawy o podatku od towarów i usług definicji zaliczki ani przedpłaty. Zgodnie więc z definicją słownikową (http://sjp.pwn.pl), zaliczka to część należności wpłacana lub wypłacana z góry na poczet tej należności. Natomiast przez przedpłatę należy rozumieć określoną sumę pieniędzy, stanowiącą część ceny towaru, wpłacaną z góry w celu uzyskania gwarancji jego zakupu w określonym terminie. Zatem, zaliczkę oraz przedpłatę wpłaca się na poczet przyszłej dostawy towarów lub przyszłego wykonania usługi przed faktyczną dostawą lub faktycznym wykonaniem usługi. Stosownie do powyższego, zaliczka, jak również przedpłata, jako zapłata na poczet przyszłej należności musi być powiązana z konkretną transakcją.

Jednakże, aby w ogóle rozpatrywać, czy wpłacone przez Wspierających kwoty stanowią zaliczkę bądź przedpłatę należy ustalić, czy Wnioskodawczyni wykonuje na ich rzecz usługi, za które otrzymuje wynagrodzenie.

W przedmiotowej sprawie należy wskazać na orzeczenie ETS w sprawie R. J. Tolsma a Inspecteur der Omzetbelasting Leeuwarden (wyrok z dnia 3 marca 1994 r., sprawa C-16/93). Tolmsa był ulicznym grajkiem, który prezentował swoją twórczość. Grajek ustawiał przed sobą puszkę, do której przechodnie mogli wrzucać datki. ETS, wskazując na brak bezpośredniego związku między graniem muzyki a zapłatą oraz na dobrowolność datków, uznał, iż datki nie podlegają opodatkowaniu VAT, bowiem w tym wyroku TSUE stwierdził, że "czynność podlega opodatkowaniu wyłącznie wtedy, gdy istnieje związek prawny między usługodawcą i usługobiorcą, w ramach którego następuje świadczenie wzajemne, przy czym wynagrodzenie otrzymane przez usługodawcę stanowi wartość faktycznie przekazaną w zamian za usługi świadczone na rzecz usługobiorcy".

Z cytowanego wyżej art. 8 ust. 1 ustawy oraz powyższego wyroku wynika, że przesłanką uznania danego zdarzenia za opodatkowane VAT świadczenie usługi za wynagrodzeniem jest istnienie stosunku prawnego pomiędzy świadczącym usługę i jej beneficjentem, z którego wynika świadczenie wzajemne, w postaci wynagrodzenia płatnego przez beneficjenta usługi na rzecz usługodawcy.

Jak wynika z wniosku Wspierający za dokonane wpłaty mają prawo do otrzymania od Wnioskodawczyni podziękowań oraz symbolicznych wyrażeń wdzięczności, takich jak kartka pocztowa z podróży, wyświetlenie imienia i nazwiska (lub pseudonimu) w filmie czy dołączenie do grupy na platformie (...), na której mają szansę porozmawiać z Wnioskodawczynią, innymi Wspierającymi oraz obejrzeć niepublikowane materiały z podróży, które nie trafiły do oficjalnie publikowanych filmów. Czas i miejsce otrzymania wyrażeń wdzięczności nie jest ściśle określony oraz nie jest w żadnym stopniu obowiązkowy dla Wspierających. Przygotowane, ostateczne wersje filmów, opisy oraz zdjęcia z podróży będą publicznie dostępne na stronie (...), (...), (...) oraz na platformie (...). Dostęp do nich będzie nieodpłatny i nieograniczony podmiotowo. Wspierający nie będą pod tym względem w żaden sposób uprzywilejowani względem innych osób.

Biorąc pod uwagę przedstawione okoliczności sprawy oraz brzmienie ww. przepisów, należy zgodzić się z Wnioskodawczynią, że otrzymywane przez Wnioskodawczynię środki pieniężne w opisanych okolicznościach, nie stanowią zaliczki czy też przedpłaty, o których mowa w art. 19a ust. 8 ustawy, gdyż brak jest bezpośredniego związku między podróżą Wnioskodawczyni i zapłatą. W niniejszej sprawie co istotne otrzymywane przez Wnioskodawczynię wpłaty - stanowią przejaw dobrowolnego wsparcia finansowego przez Wspierających na podróż, którą Wnioskodawczyni zamierza odbyć. "Wynagrodzenie" to jest uznaniowym, dobrowolnym świadczeniem pieniężnym, którego nie można rozpatrywać w kategoriach kwoty należnej za wykonaną usługę. Wnioskodawczyni jako podróżnik nie będzie żądała zapłaty za swoje usługi. Bowiem jak Zainteresowana wskazała w opisie sprawy - nie ma ścisłego powiązania pomiędzy decyzją o realizacji podróży a wysokością wpływów od Wspierających. Podróże to hobby Wnioskodawczyni - robiła to długo przed rozpoczęciem zbierania pieniędzy od Wspierających i zamierza to robić dalej bez względu na to, ile oraz czy w ogóle otrzymuje takie wsparcie. Wnioskodawczyni wskazuje (...), jakie są Jej obecne cele i zamiary, ale zbierane środki nie są składką na konkretny projekt, który wymagałby zebrania określonej puli pieniędzy.

Ponadto należy również wskazać, że w odniesieniu do podziękowań polegających na wyświetleniu imienia i nazwiska (lub pseudonimu) w filmie przez Wnioskodawczynię wobec osób Wspierających - nie mamy do czynienia ze świadczeniem wzajemnym, bezpośrednim polegającym na usługach reklamowych, ponieważ z wniosku nie wynika, aby Wnioskodawczyni udostępniała w filmach np. logo podmiotu prowadzącego działalność gospodarczą, lecz jedynie imię i nazwisko (lub pseudonim) osoby Wspierającej. Dodatkowo z okoliczności sprawy wynika, że otrzymana wdzięczność nie jest ściśle określona oraz nie jest w żadnym stopniu obowiązkowa dla Wspierających.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że nie istnieje bezpośredni związek pomiędzy czynnościami wykonywanymi przez Wnioskodawczynię a wpłaconymi kwotami pieniężnymi, ponieważ jak wynika z wniosku Wnioskodawczyni nie otrzymuje od tych osób wynagrodzenia (są to dobrowolne wpłaty), tym samym Wnioskodawczyni nie świadczy usług bezpośrednio na rzecz konkretnych osób Wspierających podróż Wnioskodawczyni.

Zatem, z tytułu otrzymania środków pieniężnych, Wnioskodawczyni nie będzie musiała rozpoznać obowiązku podatkowego, zgodnie z art. 19a ust. 8 ustawy, gdyż otrzymane środki pieniężne nie stanowią zaliczki ani przedpłaty za świadczoną usługę.

Tym samym stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.

Tut. Organ informuje, że w zakresie podatku od spadków i darowizn (pytanie nr 1 wniosku) zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Stosownie do § 2 ww. artykułu przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...) za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl