0114-KDIP1-3.4012.127.2020.7.KP - Zwolnienie z obowiązku prowadzenia sprzedaży usług przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 23 czerwca 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-3.4012.127.2020.7.KP Zwolnienie z obowiązku prowadzenia sprzedaży usług przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 25 lutego 2020 r. (data wpływu 28 lutego 2020 r.) uzupełnionym pismem z dnia 22 maja 2020 r. (data wpływu 25 maja 2020 r.) w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu z dnia 4 maja 2020 r. nr 0114-KDIP1-3.4012.127.2020.3.k.p. (doręczone stronie w dniu 8 maja 2020 r.) oraz pismem z dnia 2 czerwca 2020 r. (data wpływu 12 czerwca 2020 r.) w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu z dnia 28 maja 2020 r. nr 0114-KDIP1-3.4012.127.2020.6.k.p. (doręczone stronie w dniu 1 czerwca 2020 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia sprzedaży usług przy zastosowaniu kasy rejestrującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 28 lutego 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zwolnienia z obowiązku prowadzenia sprzedaży usług przy zastosowaniu kasy rejestrującej. Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 22 maja 2020 r. (data wpływu 25 maja 2020 r.) w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu z dnia 4 maja 2020 r. nr 0114-KDIP1-3.4012.127.2020.3.k.p. (doręczone stronie w dniu 8 maja 2020 r.) oraz pismem z dnia 2 czerwca 2020 r. (data wpływu 12 czerwca 2020 r.) w odpowiedzi na wezwanie tut. Organu z dnia 28 maja 2020 r. nr 0114-KDIP1-3.4012.127.2020.6.k.p. (doręczone stronie w dniu 1 czerwca 2020 r.).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Spółka S.A. ("Wnioskodawca", "Spółka") jest podatnikiem podatku dochodowego od osób prawnych od całości swoich dochodów oraz czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług. Spółka została zawiązana w roku 2018, w celu opracowania stałego rozwoju i komercjalizacji oprogramowania służącego profilaktyce zdrowotnej ("oprogramowanie").

Spółka zatrudnia 38 pracowników i współpracowników (według stanu na 31 stycznia 2020 r.): genetyków, biologów, bio-informatyków, informatyków oraz innych specjalistów.

Oprogramowanie

Obecnie dobiegają końca prace nad pierwszą komercyjną wersją oprogramowania. Oprogramowanie to jest zaawansowaną platformą do pozyskiwania, analizy i interpretacji informacji zawartych w DNA oraz danych behawioralnych i środowiskowych osób fizycznych.

Oprogramowanie stosuje się do danych behawioralnych osób fizycznych, danych środowiskowych tych osób lub do danych genetycznych tych osób (danych będących wynikiem sekwencjonowania genomu danej osoby).

Dane te podlegają opracowaniu w oparciu o algorytm uwzględniający zależności pomiędzy różnorodnymi cechami, predyspozycjami i zmiennymi oraz w oparciu o ciągle aktualizowaną bazę wariantów genetycznych i zaleceń opisanych przez specjalistów z dziedziny genetyki i medycyny, stanowiącą integralną część oprogramowania.

Wynikiem zastosowania oprogramowania jest określenie, dla danej osoby, predyspozycji do występowania cech wpływających na różne aspekty życia, takie jak:

a.

zdrowie (np. określenie predyspozycji genetycznych lub braku takich predyspozycji do zachorowania na określone choroby),

b.

dieta (np. określenie predyspozycji genetycznych lub braku takich predyspozycji do określonego sposobu odżywiania, w kontekście zapobiegania np. otyłości i cukrzycy),

c.

sport (np. określenie predyspozycji genetycznych lub braku takich predyspozycji do określonych urazów),

d.

nawet takich jak uroda, czy kariera (np. określenie predyspozycji genetycznych lub braku takich predyspozycji do określonych defektów urody, czy zdolności do obciążeń związanych z wykonywaniem określonych zawodów).

A także zindywidualizowanych wskazówek dotyczących tych aspektów. Nie ulega wątpliwości, że podstawową i dominującą funkcją oprogramowania jest profilaktyka zdrowotna - określenie wskazanych wyżej predyspozycji ułatwia zaplanowanie badań kontrolnych, dobór leczenia, dobór prozdrowotnego stylu życia, prozdrowotnej diety itp.

Aplikacje

Dostęp do różnych funkcji oprogramowania, w tym do wyników spersonalizowanej analizy, następuje poprzez aplikację mobilną lub aplikację webową ("aplikacje").

Aplikacje umożliwiają korzystanie z oprogramowania na dwóch poziomach:

* poziom podstawowy - obejmujący analizę i interpretację danych behawioralnych i środowiskowych danej osoby (to jest bez analizy i interpretacji danych genetycznych),

* pełna funkcjonalność - obejmujący analizę i interpretację danych genetycznych, behawioralnych i środowiskowych danej osoby.

Dostęp bezpłatny

Spółka planuje, iż korzystanie z aplikacji na poziomie podstawowym (to jest bez analizy i interpretacji danych genetycznych) będzie nieodpłatne.

Użytkownik odpowiedniego urządzenia mobilnego lub stacjonarnego będzie mógł nieodpłatnie pobrać aplikacje, wprowadzać do nich wybrane informacje behawioralne lub środowiskowe, a następnie uzyskiwać informacje o predyspozycjach możliwych do ustalenia na podstawie wprowadzonych danych behawioralnych i środowiskowych, a także korzystać ze wskazówek prozdrowotnych opartych na tych danych.

Dane wprowadzone przez użytkowników będą mogły być wykorzystywane, w zakresie zgód udzielonych przez tych użytkowników, przez Spółkę i współpracujące z nią podmioty m.in. do rozwoju oprogramowania oraz badań naukowych.

Nieodpłatne udostępnienie aplikacji ma na celu promocję usług odpłatnych świadczonych przez Spółkę (omówionych niżej), a także pozyskanie danych do rozwoju oprogramowania i badań naukowych, a ponadto dokonywane będzie w interesie publicznym - jakim jest promocja wiedzy i zachowań prozdrowotnych.

Dostęp płatny

Spółka planuje, iż korzystanie z aplikacji na poziomie pełnej funkcjonalności, a więc w zakresie analizy i interpretacji danych genetycznych, behawioralnych i środowiskowych danej osoby, będzie odpłatne.

W celu skorzystania z aplikacji w tym zakresie, użytkownik będzie uiszczał jednorazową lub periodyczną opłatę, a być może również jednorazowe opłaty za wybrane usługi dodatkowe ("usługi płatnego dostępu").

Ponadto, w celu skorzystania z aplikacji w tym zakresie, użytkownik będzie musiał dostarczyć Spółce dane genetyczne do wprowadzenia do oprogramowania. zwykle będzie to pełny opis genomu w standardowym formacie podanym przez Spółkę ("pełny opis genomu").

Usługę sekwencjonowania genomu ("usługa sekwencjonowania"), której wynikiem jest pełny opis genomu, użytkownik może zakupić w Spółce lub u innego usługodawcy.

Podobnie jak w wypadku danych behawioralnych i środowiskowych wprowadzonych przez użytkowników, dane genetyczne będą mogły być wykorzystywane, w zakresie zgód udzielonych przez tych użytkowników, przez Spółkę i współpracujące z nią podmioty m.in. do rozwoju oprogramowania oraz badań naukowych.

Zakup usługi sekwencjonowania w Spółce

W wypadku, gdy użytkownik aplikacji zamówi usługę sekwencjonowania w Spółce, Spółka zapewni użytkownikowi uzyskanie pełnego opisu genomu użytkownika, po uzyskaniu jego materiału genetycznego.

Usługę sekwencjonowania Spółka będzie zlecała podwykonawcy. Tym podwykonawcą będzie zwykle wyspecjalizowany podmiot powiązany kapitałowo ze Spółką.

Podwykonawca przeprowadzi sekwencjonowanie (samodzielnie lub zlecając je podwykonawcom) oraz zapewni obsługę logistyczną procesu sekwencjonowania, m.in. będzie monitorował proces sekwencjonowania we wszystkich jego fazach od pobrania próbek materiału genetycznego aż po dostarczenie wyniku sekwencjonowania do Spółki.

Za usługę sekwencjonowania, Spółka zapłaci podwykonawcy należne mu wynagrodzenie. Faktura podwykonawcy będzie obejmowała podatek VAT, gdyż podwykonawca nie jest podmiotem leczniczym, a ponadto same usługi sekwencjonowania (bez interpretacji wyników) nie korzystają ze zwolnienia w podatku VAT.

Spółka może też sprzedawać zainteresowanym osobom samą usługę sekwencjonowania, to jest możliwy jest zakup usługi sekwencjonowania bez zakupu dostępu do aplikacji na poziomie pełnej funkcjonalności.

Niezależnie od tego, czy usługa sekwencjonowania sprzedawana będzie użytkownikowi aplikacji, czy też osobie zainteresowanej zakupem samej usługi sekwencjonowania, pełny opis genomu udostępniany będzie wyłącznie przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość.

Dokumentowanie sprzedaży usług.

Spółka planuje, iż w wypadku, gdy nabywca usługi dostępu do aplikacji na poziomie pełnej funkcjonalności, nabywa równocześnie usługę sekwencjonowania, na dokumencie sprzedaży każda z tych usług wykazywana będzie odrębnie (jako odrębna pozycja).

Spółka planuje, iż w wypadku, gdy opłata za usługi dokonywana będzie za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej na rachunek bankowy Spółki, usługi te będą dokumentowane fakturami VAT, również w wypadku osób fizycznych nie prowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, bez wystawiania paragonów fiskalnych.

Rejestracja Spółki jako podmiotu leczniczego

Spółka rozważa również dokonanie rejestracji w charakterze podmiotu leczniczego.

W takim wypadku, osoba zatrudniona w Spółce, wykonująca zawód medyczny, będzie akceptowała:

1. każdy raport udostępniany użytkownikowi aplikacji na poziomie pełnej funkcjonalności,

lub 2. jedynie poszczególne warianty raportów.

Zakupy związane z usługami świadczonymi przez Spółkę

Spółka dokonuje i zamierza dokonywać zakupów dokumentowanych fakturami VAT, które służą zarówno świadczeniu przez Spółkę usług płatnego dostępu, jak i świadczeniu przez Spółkę usług sekwencjonowania, przy tym nie jest możliwe, ze względu na charakter nabywanych towarów oraz usług, wyodrębnienie całości lub części kwot tych zakupów związanych wyłącznie ze świadczeniem usług płatnego dostępu, ani też związanych wyłącznie ze świadczeniem usług sekwencjonowania (np. zakup wyposażenia i materiałów biurowych, zakup usług najmu, usług księgowych, usług prawnych; "zakupy wspólne").

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca wskazał, że w miesiącu marcu nastąpiły już pierwsze sprzedaże usług objętych Wnioskiem. Wnioskodawca sprzedawane usługi ujmuje w ewidencji sprzedaży VAT. Usługi objęte Wnioskiem dokumentowane są fakturami VAT. Zapłaty za te usługi dokonywane są wyłącznie na rachunek bankowy Wnioskodawcy, a Wnioskodawca posiada wyciągi z tego rachunku bankowego, które są jednoznacznie powiązane z fakturami VAT dokumentującymi sprzedaż usług objętych Wnioskiem.

Taki sposób dokumentowania, ewidencjonowania, otrzymywania zapłaty i powiązania zapłat z dowodami sprzedaży będzie też utrzymany w przyszłości. Ponadto, gdyby okazało się, iż klienci w stosunku do których Wnioskodawca nie ma obowiązku dokumentowania sprzedaży fakturami VAT, nie chcą otrzymywać takich faktur, to taki sposób ewidencjonowania, otrzymywania zapłaty i powiązania zapłat z dowodami sprzedaży będzie też stosowany do wszelkich innych niż faktury VAT dowodów sprzedaży.

Tak więc, Wnioskodawca odnośnie sprzedawanych usług prowadzi ewidencję i posiada dowody dokumentujące zapłaty, z których wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczy.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT, który zrezygnował ze zwolnienia VAT od pierwszej wykonanej czynności, na zasadzie art. 113 ust. 4 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ("Ustawa VAT") i nie korzystał z prawa do ponownego zwolnienia, na zasadzie art. 113 ust. 11 Ustawy VAT.

Ponadto Wnioskodawca wskazuje, że obrót, o którym mowa w art. 111 ust. 1 Ustawy VAT, ani za rok 2018, ani za rok 2019, nie przekroczył kwoty określonej w § 3 ustęp 1 punkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących ("Rozporządzenie").

Ponadto ani w roku 2018, ani w roku 2019, Wnioskodawca nie dokonywał czynności określonych w § 4 ustęp 1 Rozporządzenia.

Dodatkowo Wnioskodawca wyjaśnia, że obrót, o którym mowa w art. 111 ust. 1 Ustawy VAT, w miesiącu marcu 2020 r. przekroczył kwotę określoną w § 3 ustęp 1 punkt 1 Rozporządzenia, a ponadto w tymże samym miesiącu nastąpiły pierwsze sprzedaże usług objętych Wnioskiem.

Tak więc, Wnioskodawca w poprzednim roku podatkowym (to jest w roku 2019) był zobowiązany do ewidencjonowania sprzedaży - jeśli pytanie Organu dotyczy obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w art. 109 ust. 3 Ustawy VAT.

Natomiast, Wnioskodawca w poprzednim roku podatkowym (to jest w roku 2019) nie był zobowiązany do ewidencjonowania sprzedaży, ani też nie przestał spełniać warunków do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania - jeśli pytanie Organu dotyczy obowiązku ewidencjonowania, o którym mowa w art. 111 ust. 1 Ustawy VAT.

Ponadto Wnioskodawca wskazuje, że świadczenie Usługi Płatnego Dostępu następuje wyłącznie poprzez aplikację mobilną lub aplikację webową. W przyszłości, możliwe będzie uruchomienie dodatkowych funkcjonalności (np. konsultacje indywidualne) za pomocą innych niż wskazane aplikacje środków porozumiewania się na odległość (konsultacje telefoniczne, czat internetowy, e-mail).

Ponadto świadczenie Usługi Sekwencjonowania wymaga także czynności, które nie są dokonywane przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość, takich jak dostarczenie klientowi zestawu do pobrania materiału do badania, a następnie przekazanie przez klienta tegoż materiału do jednostki wykonującej badanie (zwykle nadanie przesyłki). Niezależnie jednak od tego, rezultat Usługi Sekwencjonowania, czyli Pełny Opis Genomu, udostępniany jest i będzie wyłącznie przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość.

Tak więc:

a.

w odniesieniu do Usług Płatnego Dostępu - Wnioskodawca świadczy przedmiotowe usługi wyłącznie przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość,

b.

w odniesieniu do Usług Sekwencjonowania - usługi te wymagają także czynności dokonywanych w inny sposób niż przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość, ale rezultat tych usług jest przekazywany wyłącznie przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (oznaczone we wniosku nr 6):

Czy w wypadku, gdy opłata za usługi świadczone przez Spółkę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych dokonywana będzie za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej na rachunek bankowy Spółki, a usługi te będą dokumentowane fakturami VAT, Spółka zwolniona będzie z obowiązku fiskalizacji takiej sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Zgodnie z § 2 ust. 1 rozporządzenia w sprawie zwolnień, zwalnia się z obowiązku w zakresie ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r" czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia, przy tym - zgodnie z § 2 ust. 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień - w odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.

Zgodnie z punktem 37 załącznika do rozporządzenia w sprawie zwolnień, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Jednakże, zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 2 litera f) rozporządzenia w sprawie zwolnień, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2, nie stosuje się w przypadku świadczenia usług w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów, z wyłączeniem usług świadczonych przez osoby wymienione w poz. 48 załącznika do rozporządzenia w sprawie zwolnień.

Zauważyć jednak należy, iż prawodawca przewidział wyjątek od powyższego wyjątku, a mianowicie zgodnie z § 4 ust. 3 pkt 2 rozporządzenia w sprawie zwolnień, przepisu § 4 ust. 1 pkt 2 nie stosuje się do świadczenia usług, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 2 lit. f-h, jeżeli świadczenie tych usług zgodnie z warunkami określonymi w pozycji 37 załącznika do rozporządzenia w sprawie zwolnień ma miejsce wyłącznie przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość, lub których rezultat jest przekazywany wyłącznie przy wykorzystaniu tych środków.

Z opisu zdarzenia przyszłego (punkt 9, punkt 25) wynika, że usługi płatnego dostępu świadczone będą wyłącznie przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość (czyli wyłącznie poprzez aplikacje), a także rezultat usług sekwencjonowania przekazywany będzie wyłącznie przy wykorzystaniu tych środków porozumiewania się na odległość.

Ponadto, z opisu zdarzenia przyszłego (punkt 27) wynika, że Spółka planuje, iż w wypadku, gdy opłata za usługi dokonywana będzie za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej na rachunek bankowy Spółki, usługi te będą dokumentowane fakturami VAT, co zapewni jednoznaczne powiązanie dokonywanych zapłat z usługami, których dotyczą.

Z powyższych względów, w wypadku, gdy opłata za usługi świadczone przez Spółkę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub rolników ryczałtowych dokonywana będzie za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej na rachunek bankowy Spółki, a usługi te będą dokumentowane fakturami VAT, Spółka zwolniona będzie z obowiązku fiskalizacji takiej sprzedaży za pomocą kasy fiskalnej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących wynika z zapisu art. 111 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. Zgodnie z tym przepisem, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.

W myśl art. 111 ust. 1b ustawy - w ewidencji, o której mowa w ust. 1, wykazuje się dane o sprzedaży, zawarte w dokumentach wystawianych przy zastosowaniu kas rejestrujących, w tym określające przedmiot opodatkowania, wysokość podstawy opodatkowania i podatku należnego oraz dane służące identyfikacji poszczególnych sprzedaży, w tym numer, za pomocą którego podatnik jest zidentyfikowany na potrzeby podatku albo podatku od wartości dodanej.

Jak wynika z art. 2 pkt 22 ustawy, przez sprzedaż należy rozumieć odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Natomiast zgodnie z art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Wskazany wyżej przepis art. 111 ust. 1 ustawy, określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń. Jeżeli nabywcą danej usługi jest podmiot inny niż wymieniony w art. 111 ust. 1, to taka sprzedaż w ogóle nie jest objęta obowiązkiem ewidencjonowania jej przy użyciu kasy rejestrującej.

Należy jednak zauważyć, że na mocy delegacji ustawowej zawartej w przepisie art. 111 ust. 8 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może zwolnić, w drodze rozporządzenia, na czas określony, niektóre grupy podatników oraz niektóre czynności z obowiązku, o którym mowa w ust. 1, oraz określić warunki korzystania ze zwolnienia, mając na uwadze interes publiczny, w szczególności sytuację budżetu państwa (...).

Kwestie dotyczące zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy użyciu kas rejestrujących niektórych czynności i niektórych grup podatników oraz terminów rozpoczęcia prowadzenia tej ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących od 1 stycznia 2019 r. reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2018 r. poz. 2519), zwane dalej rozporządzeniem.

I tak, stosownie do § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r. podatników, u których obrót zrealizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczył w poprzednim roku podatkowym kwoty 20 000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli obrót z tego tytułu nie przekroczył, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20 000 zł.

Powyższe zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej ze względu na wysokość osiągniętego obrotu jest zwolnieniem podmiotowym, tj. dotyczy podmiotu. Zgodnie z zapisem § 2 ust. 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

W myśl § 2 ust. 2 rozporządzenia, w odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.

W poz. 37 załącznika do rozporządzenia, jako czynność korzystającą ze zwolnienia, wymieniono świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Powyższe zwolnienie jest zwolnieniem przedmiotowym, tzn. że dotyczy konkretnych czynności.

W kwestii prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej - ustawodawca przewidział zwolnienia podmiotowe (§ 3 rozporządzenia), jak i przedmiotowe (§ 2 rozporządzenia) z tego obowiązku. Należy jednak zauważyć, że wykonywanie przez podatnika czynności wymienionych w § 4 rozporządzenia wyklucza możliwość zastosowania przez niego zwolnień określonych w § 2 i § 3 rozporządzenia.

Zatem bezwzględnemu obowiązkowi ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących, niezależnie od przysługującego podatnikowi zwolnienia od tego obowiązku na podstawie § 2 i § 3 powołanego rozporządzenia, podlegają czynności wymienione w § 4 rozporządzenia, dokonywane na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych.

Zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 2 lit. f rozporządzenia, zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku świadczenia usług: * w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów, z wyłączeniem usług świadczonych przez osoby wymienione w poz. 48 załącznika do rozporządzenia.

W myśl § 4 ust. 3 pkt 2 rozporządzenia, przepisu ust. 1 pkt 2 nie stosuje się do świadczenia usług, o których mowa w ust. 1 pkt 2 lit. f-h, jeżeli świadczenie tych usług zgodnie z warunkami określonymi w poz. 37 załącznika do rozporządzenia ma miejsce wyłącznie przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość, lub których rezultat jest przekazywany wyłącznie przy wykorzystaniu tych środków.

Tym samym § 4 rozporządzenia zawiera katalog czynności, do których nie mają zastosowania zwolnienia przedmiotowe, podmiotowe oraz podmiotowo-przedmiotowe. Oznacza to, że podatnik dokonujący czynności wymienionych w ww. przepisie nie ma prawa do korzystania ze zwolnienia z ewidencjonowania przy pomocy kasy rejestrującej.

Aby zatem podatnik miał prawo do skorzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 rozporządzenia powiązaniu z poz. 37 załącznika do rozporządzenia, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

a.

zapłata za usługę musi być dokonana w całości za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem;

b.

z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę musi jednoznacznie wynikać, jakiej konkretnie czynności zapłata dotyczyła;

c.

przedmiotem świadczenia nie są usługi wymienione w § 4 rozporządzenia, chyba, że zachodzą przesłanki z § 4 ust. 3 pkt 2 ww. rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Przy czym należy wskazać, że ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania na kasie rejestrującej mogą korzystać usługi przy spełnieniu warunków wskazanych w poz. 37 załącznika w zakresie opieki medycznej, o których mowa w § 4 ust. 1 pkt 2 lit. f rozporządzenia, jeśli świadczenie tych usług odbywa się wyłącznie przy wykorzystywaniu środków porozumiewania się na odległość lub których rezultat przekazywany jest wyłącznie w ten sposób.

Niespełnienie jednego z powyższych warunków, oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, który zrezygnował ze zwolnienia VAT od pierwszej wykonanej czynności, na zasadzie art. 113 ust. 4 ustawy o podatku od towarów i usług i nie korzystał z prawa do ponownego zwolnienia, na zasadzie art. 113 ust. 11 Ustawy VAT.

Obrót, o którym mowa w art. 111 ust. 1 Ustawy VAT, ani za rok 2018, ani za rok 2019, nie przekroczył kwoty określonej w § 3 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia. Ponadto ani w roku 2018, ani w roku 2019, Wnioskodawca nie dokonywał czynności określonych w § 4 ust. 1 Rozporządzenia. Natomiast obrót, o którym mowa w art. 111 ust. 1 Ustawy VAT, w miesiącu marcu 2020 r. przekroczył kwotę określoną w § 3 ust. 1 pkt 1 Rozporządzenia, a ponadto w tymże samym miesiącu nastąpiły pierwsze sprzedaże usług objętych Wnioskiem.

Wnioskodawca w poprzednim roku podatkowym (to jest w roku 2019) nie był zobowiązany do ewidencjonowania sprzedaży, ani też nie przestał spełniać warunków do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania.

Spółka została zawiązana w roku 2018, w celu opracowania stałego rozwoju i komercjalizacji oprogramowania służącego profilaktyce zdrowotnej ("oprogramowanie"). Spółka zatrudnia 38 pracowników i współpracowników (według stanu na 31 stycznia 2020 r.): genetyków, biologów, bio-informatyków, informatyków oraz innych specjalistów.

Oprogramowanie to jest zaawansowaną platformą do pozyskiwania, analizy i interpretacji informacji zawartych w DNA oraz danych behawioralnych i środowiskowych osób fizycznych.

Dane te podlegają opracowaniu w oparciu o algorytm uwzględniający zależności pomiędzy różnorodnymi cechami, predyspozycjami i zmiennymi oraz w oparciu o ciągle aktualizowaną bazę wariantów genetycznych i zaleceń opisanych przez specjalistów z dziedziny genetyki i medycyny, stanowiącą integralną część oprogramowania.

Wynikiem zastosowania oprogramowania jest określenie, dla danej osoby, predyspozycji do występowania cech wpływających na różne aspekty życia, takie jak: zdrowie (np. określenie predyspozycji genetycznych lub braku takich predyspozycji do zachorowania na określone choroby), dieta (np. określenie predyspozycji genetycznych lub braku takich predyspozycji do określonego sposobu odżywiania, w kontekście zapobiegania np. otyłości i cukrzycy), sport (np. określenie predyspozycji genetycznych lub braku takich predyspozycji do określonych urazów), nawet takich jak uroda, czy kariera (np. określenie predyspozycji genetycznych lub braku takich predyspozycji do określonych defektów urody, czy zdolności do obciążeń związanych z wykonywaniem określonych zawodów).

Dostęp do różnych funkcji oprogramowania, w tym do wyników spersonalizowanej analizy, następuje poprzez aplikację mobilną lub aplikację webową ("aplikacje"). W celu skorzystania z aplikacji w tym zakresie, użytkownik będzie uiszczał jednorazową lub periodyczną opłatę, a być może również jednorazowe opłaty za wybrane usługi dodatkowe ("usługi płatnego dostępu").

Ponadto, w celu skorzystania z aplikacji w tym zakresie, użytkownik będzie musiał dostarczyć spółce dane genetyczne do wprowadzenia do oprogramowania. Zwykle będzie to pełny opis genomu w standardowym formacie podanym przez Spółkę ("pełny opis genomu").

Wnioskodawca sprzedawane usługi ujmuje w ewidencji sprzedaży VAT. Usługi objęte Wnioskiem dokumentowane są fakturami. Zapłaty za te usługi dokonywane są wyłącznie na rachunek bankowy Wnioskodawcy, a Wnioskodawca posiada wyciągi z tego rachunku bankowego, które są jednoznacznie powiązane z fakturami dokumentującymi sprzedaż usług objętych Wnioskiem. Taki sposób dokumentowania, ewidencjonowania, otrzymywania zapłaty i powiązania zapłat z dowodami sprzedaży będzie też utrzymany w przyszłości. Ponadto, gdyby okazało się, iż klienci w stosunku do których Wnioskodawca nie ma obowiązku dokumentowania sprzedaży fakturami, nie chcą otrzymywać takich faktur, to taki sposób ewidencjonowania, otrzymywania zapłaty i powiązania zapłat z dowodami sprzedaży będzie też stosowany do wszelkich innych niż faktury dowodów sprzedaży. Tak więc, Wnioskodawca odnośnie sprzedawanych usług prowadzi ewidencję i posiada dowody dokumentujące zapłaty, z których wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczy.

Ponadto świadczenie Usługi Płatnego Dostępu następuje wyłącznie poprzez aplikację mobilną lub aplikację webową. W przyszłości, możliwe będzie uruchomienie dodatkowych funkcjonalności (np. konsultacje indywidualne) za pomocą innych niż wskazane aplikacje środków porozumiewania się na odległość (konsultacje telefoniczne, czat internetowy, e-mail). Ponadto świadczenie Usługi Sekwencjonowania wymaga także czynności, które nie są dokonywane przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość, takich jak dostarczenie klientowi zestawu do pobrania materiału do badania, a następnie przekazanie przez klienta tegoż materiału do jednostki wykonującej badanie (zwykle nadanie przesyłki). Niezależnie jednak od tego, rezultat Usługi Sekwencjonowania, czyli Pełny Opis Genomu, udostępniany jest i będzie wyłącznie przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość.

Tak więc w odniesieniu do Usług Płatnego Dostępu - Wnioskodawca świadczy przedmiotowe usługi wyłącznie przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość, w odniesieniu do Usług Sekwencjonowania - usługi te wymagają także czynności dokonywanych w inny sposób niż przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość, ale rezultat tych usług jest przekazywany wyłącznie przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość.

Ponadto Wnioskodawca planuje dokonanie rejestracji w charakterze podmiotu leczniczego, jednakże obecnie nie jest jeszcze zarejestrowany w tym charakterze. Tak więc, należy przyjąć, że Usługi Płatnego Dostępu będą świadczone przez Wnioskodawcę jako podmiot leczniczy w rozumieniu ustawy o działalności leczniczej.

Wnioskodawca ma wątpliwości czy w wypadku, gdy opłata za usługi świadczone przez Spółkę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych dokonywana będzie za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej na rachunek bankowy Spółki, a usługi te będą dokumentowane fakturami, Spółka zwolniona będzie z obowiązku fiskalizacji takiej sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej.

W analizowanej sprawie, Wnioskodawca przedstawia, że działa jako Spółka, która została zawiązana w celu opracowania stałego rozwoju i komercjalizacji oprogramowania służącego profilaktyce zdrowotnej. Oprogramowanie to jest zaawansowaną platformą do pozyskiwania, analizy i interpretacji informacji zawartych w DNA oraz danych behawioralnych i środowiskowych osób fizycznych. Dostęp do różnych funkcji oprogramowania, w tym do wyników spersonalizowanej analizy, następuje poprzez aplikację mobilną lub aplikację webową ("aplikacje"). W odniesieniu do Usług Płatnego Dostępu - Wnioskodawca świadczy przedmiotowe usługi wyłącznie przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość, w odniesieniu do Usług Sekwencjonowania - usługi te wymagają także czynności dokonywanych w inny sposób niż przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość, ale rezultat tych usług jest przekazywany wyłącznie przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość. Usługi Płatnego Dostępu będą świadczone przez Wnioskodawcę jako podmiot leczniczy w rozumieniu ustawy o działalności leczniczej. Zapłaty za te usługi dokonywane są wyłącznie na rachunek bankowy Wnioskodawcy, a Wnioskodawca posiada wyciągi z tego rachunku bankowego, które są jednoznacznie powiązane z fakturami VAT dokumentującymi sprzedaż usług objętych Wnioskiem. Taki sposób dokumentowania, ewidencjonowania, otrzymywania zapłaty i powiązania zapłat z dowodami sprzedaży będzie też utrzymany w przyszłości.

Zatem stwierdzić należy, że świadczone przez Wnioskodawcę usługi będą usługami świadczonymi przy wykorzystaniu środków porozumiewania się na odległość (aplikacje) oraz rezultat tych usług będzie przekazywany wyłącznie przy wykorzystaniu tych środków.

Należy zauważyć, że w myśl § 4 pkt 2 lit. f powołanego rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, ze zwolnienia z obowiązku ewidencji za pomocą kas rejestrujących, nie korzysta świadczenie usług w zakresie opieki medycznej realizowanej przez lekarzy. Wykładnia normy zawartej w tym przepisie wskazuje, że obowiązkiem ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących, bez względu na wysokość osiągniętego obrotu, zostali objęci podatnicy będący lekarzami lub lekarzami dentystami (osoby fizyczne). Obowiązek ten dotyczy także lekarzy, lekarzy dentystów świadczących usługi w ramach grupowej praktyki lekarskiej jako wspólnicy spółki jawnej, cywilnej lub partnerskiej. Tak więc świadczenie usług w zakresie opieki medycznej przez lekarza lub lekarza dentystę na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej lub na rzecz rolników ryczałtowych w sytuacji, gdy świadczenia te wykonywane są przez podmioty zatrudniające osoby posiadające odpowiednie kwalifikacje (lekarze) nie jest objęte obligatoryjnym obowiązkiem ewidencjonowania przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Mając powyższe na uwadze należy uznać, że w odniesieniu do świadczonych przez Wnioskodawcę usług służących do pozyskiwania, analizy i interpretacji informacji zawartych w DNA oraz danych behawioralnych i środowiskowych osób fizycznych poprzez Aplikacje, za które zapłata przyjmowana jest w całości za pośrednictwem banku na rachunek bankowy, Wnioskodawca będzie miał prawo do zastosowania zwolnienia, o którym mowa w § 2 ust. 1 rozporządzenia w związku z poz. 37 załącznika do tego rozporządzenia do dnia 31 grudnia 2021 r.

W związku z tym, stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 6 należało uznać za prawidłowe.

Tut. Organ informuje, że w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr od 1 - 5 zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Stosownie do § 2 ww. artykułu przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl