0114-KDIP1-3.4012.102.2019.1.MT

Pisma urzędowe
Status:  Nieoceniane

Pismo z dnia 28 marca 2019 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-3.4012.102.2019.1.MT

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawczyni przedstawione we wniosku z dnia 10 marca 2019 r. (data wpływu 15 marca 2019 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania sprzedaży usług logopedycznych za pomocą kasy rejestrującej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 15 marca 2019 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczący podatku od towarów i usług w zakresie obowiązku ewidencjonowania sprzedaży usług logopedycznych za pomocą kasy rejestrującej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawczyni ukończyła Akademię i pracuje w Szkole Podstawowej jako logopeda. Nie jest to specjalizacja medyczna, a pedagogiczna (Wnioskodawczyni nie jest lekarzem). Po pracy Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą, którą rozpoczęła w 2016 r., jako logopeda prowadząc Podatkową Księgę Przychodów i Rozchodów na zasadach ogólnych dla indywidualnych klientów z pobliskiego przedszkola. Wnioskodawczyni korzysta również ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy.

W roku podatkowym 2017 przychód z działalności (przed opodatkowaniem) wyniósł 12.870,00 zł, a w 2018 r. 10.410,00 zł. Przychody w całości wpływają na rachunek bankowy, który Wnioskodawczyni specjalnie założyła na potrzeby działalności gospodarczej. Ponieważ wszystkie opłaty Wnioskodawczyni musi uiszczać przelewem bankowym - nie pobiera zapłaty w gotówce. Wnioskodawczyni jest umówiona z rodzicami na przelew bankowy.

Dodatkowo Wnioskodawczyni prowadzi rejestr (arkusz kalkulacyjny Excel), który pozwala na stwierdzenie, który rodzic za swoje dziecko ile ma zapłacić (ilość spotkań z dzieckiem oraz kwota) i kiedy ta kwota wpłynęła na rachunek bankowy (Wnioskodawczyni drukuje co miesiąc wyciągi bankowe jako potwierdzenie). Wszystkie wpłaty są opisane "terapia logopedyczna - imię i nazwisko dziecka".

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w roku podatkowym 2019 Wnioskodawczyni musi zakupić kasę fiskalną (plus zapasową) połączoną z internetem, aby ewidencjonować swoje przychody?

Zdaniem Wnioskodawczyni, prowadzona ww. ewidencja i księgowość jest wystarczająca, aby nie wydawać tak dużej kwoty na kasy rejestrujące.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawczyni w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą o VAT", opodatkowaniu podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast w art. 8 ust. 1 ustawy o VAT wskazano, że przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7.

Obowiązek stosowania kas rejestrujących wynika bezpośrednio z art. 111 ustawy o VAT. W myśl ust. 1 ww. przepisu, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących.

Powyższy przepis określa generalną zasadę, z której wynika, że obowiązek prowadzenia ewidencji sprzedaży przy zastosowaniu kasy rejestrującej dotyczy wszystkich podatników, którzy dokonują sprzedaży na rzecz określonych w nim odbiorców, tj. osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych. Zatem podstawowym kryterium decydującym o obowiązku stosowania ewidencji za pomocą kas rejestrujących jest status nabywcy wykonywanych przez podatnika świadczeń.

Kwestie szczególne dotyczące między innymi zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących, ustawodawca reguluje na mocy wydawanych rozporządzeń w zakresie kas rejestrujących.

W okresie od 1 stycznia 2019 r. kwestie dotyczące zwolnień na czas określony niektórych grup podatników i niektórych czynności z obowiązku prowadzenia ewidencji obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących oraz warunki korzystania ze zwolnienia reguluje rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 28 grudnia 2018 r. w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących (Dz. U. z 2018 r. poz. 2519).

Zgodnie z § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie dłużej jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r. podatników, u których obrót zrealizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych nie przekroczył w poprzednim roku podatkowym kwoty 20 000 zł, a w przypadku podatników rozpoczynających w poprzednim roku podatkowym dostawę towarów lub świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli obrót z tego tytułu nie przekroczył, w proporcji do okresu wykonywania tych czynności w poprzednim roku podatkowym, kwoty 20 000 zł.

Powyższe zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej ma charakter podmiotowy, tj. dotyczy podmiotu.

Stosownie do treści § 5 ust. 1 w przypadku podatników korzystających ze zwolnienia, o którym mowa w § 3 ust. 1 pkt 1, zwolnienie to traci moc po upływie dwóch miesięcy następujących po miesiącu, w którym podatnik przekroczył obrót realizowany na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych w kwocie 20 000 zł.

Zgodnie z § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia, zwalnia się z obowiązku ewidencjonowania w danym roku podatkowym, nie później jednak niż do dnia 31 grudnia 2021 r., czynności wymienione w załączniku do rozporządzenia.

Stosownie do § 2 ust. 1 ww. rozporządzenia w odniesieniu do niektórych czynności wymienionych w załączniku do rozporządzenia zwolnienie, o którym mowa w ust. 1, stosuje się zgodnie z warunkami określonymi w tym załączniku.

I tak w części II załącznika do rozporządzenia w sprawie zwolnień z obowiązku prowadzenia ewidencji przy zastosowaniu kas rejestrujących - w poz. 37 wskazano jako czynności zwolnione z obowiązku ewidencjonowania świadczenie usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych, jeżeli świadczący usługę otrzyma w całości zapłatę za wykonaną czynność za pośrednictwem poczty, banku lub spółdzielczej kasy oszczędnościowo-kredytowej (odpowiednio na rachunek bankowy podatnika lub na rachunek podatnika w spółdzielczej kasie oszczędnościowo-kredytowej, której jest członkiem), a z ewidencji i dowodów dokumentujących zapłatę jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie czynności dotyczyła.

Aby zatem Wnioskodawczyni miała prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 pkt 1 w związku z poz. 37 załącznika, muszą łącznie zostać spełnione następujące warunki:

* zapłata za wykonane świadczenie w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika,

* z ewidencji i dowodów dokumentujących transakcje jednoznacznie wynika, jakiej konkretnie transakcji zapłata dotyczyła.

Niewystąpienie jednego z ww. warunków oznacza brak możliwości zastosowania zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu przy zastosowaniu kasy rejestrującej.

Prawo do zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu i kwot podatku należnego przy zastosowaniu kas rejestrujących na mocy § 2 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 37 ww. załącznika do rozporządzenia, przysługuje w sytuacji, gdy zapłata za świadczone usługi w całości następuje za pośrednictwem poczty lub banku na rachunek bankowy podatnika. Wyrażenie "w całości" odnosi się do poszczególnych transakcji świadczonych przez podatnika. Taka konstrukcja przepisu powoduje, że zwolnieniu nie podlega świadczenie usługi, za którą zapłacono częściowo gotówką, a częściowo za pośrednictwem banku lub poczty. Warunkiem zwolnienia jest bowiem to, aby konkretna transakcja została w całości zapłacona za pośrednictwem banku lub poczty oraz by było możliwe zidentyfikowanie transakcji, której zapłata dotyczy.

Jednocześnie § 4 rozporządzenia wskazuje, że zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się, bez względu na wysokość osiąganych obrotów, przy dostawie towarów i świadczeniu usług w nim wymienionych.

I tak zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 2 lit. f rozporządzenia zwolnień z obowiązku ewidencjonowania, o których mowa w § 2 i § 3, nie stosuje się w przypadku świadczenia usług w zakresie opieki medycznej świadczonej przez lekarzy i lekarzy dentystów, z wyłączeniem usług świadczonych przez osoby wymienione w poz. 48 załącznika do rozporządzenia.

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawczyni świadczy usługi jako logopeda. Nie jest to specjalizacja medyczna, a pedagogiczna - Wnioskodawczyni nie jest lekarzem. Po pracy Wnioskodawczyni prowadzi działalność gospodarczą, którą rozpoczęła w 2016 r., jako logopeda prowadząc Podatkową Księgę Przychodów i Rozchodów na zasadach ogólnych dla indywidualnych klientów z pobliskiego przedszkola. Wnioskodawczyni korzysta ze zwolnienia z podatku VAT na podstawie art. 113 ust. 1 ustawy. W roku podatkowym 2017 przychód z działalności (przed opodatkowaniem) wyniósł 12.870,00 zł, a w 2018 r. 10.410,00 zł. Przychody w całości wpływają na rachunek bankowy, który Wnioskodawczyni specjalnie założyła na potrzeby działalności gospodarczej. Wnioskodawczyni nie pobiera zapłaty w gotówce, tylko przelewem bankowym. Wnioskodawczyni prowadzi rejestr (arkusz kalkulacyjny Excel), który pozwala na stwierdzenie, który rodzic za swoje dziecko ile ma zapłacić (ilość spotkań z dzieckiem oraz kwota) i kiedy ta kwota wpłynęła na rachunek bankowy (Wnioskodawczyni drukuje co miesiąc wyciągi bankowe jako potwierdzenie). Wszystkie wpłaty są opisane "terapia logopedyczna - imię i nazwisko dziecka".

Wątpliwości Wnioskodawczyni dotyczą obowiązku ewidencjonowania sprzedaży świadczonych usług przy pomocy kasy rejestrującej.

Jak wynika z opisu sprawy Wnioskodawczyni nie jest lekarzem, zatem nie będzie dokonywała sprzedaży usług na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych jako lekarz. Tym samym, Wnioskodawczyni z tytułu świadczenia usług jako logopeda nie zostanie wyłączona z prawa do korzystania ze zwolnienia z obowiązku ewidencjonowania obrotu za pomocą kasy rejestrującej na podstawie § 4 ust. 1 pkt 2 lit. f rozporządzenia.

W omawianej sprawie płatności z tytułu świadczenia przez Wnioskodawczynię usług jako logopeda będą dokonywane w całości przelewem bankowym i Wnioskodawczyni będzie posiadała dowody dokumentujące zapłatę za świadczone ww. usługi. Jak wynika z opisu sprawy Wnioskodawczyni będzie otrzymywać zapłatę za świadczone usługi w formie przelewu na rachunek bankowy i nie będzie pobierać zapłaty w gotówce. Ponadto Wnioskodawczyni prowadzi własny rejestr, z którego będzie jednoznacznie wynikać, jakiej konkretnie transakcji dotyczyła zapłata. Zatem z powyższych okoliczności wynika, że Wnioskodawczyni będzie posiadała dowody umożliwiające zidentyfikowanie transakcji, których dotyczy zapłata, a ponieważ płatności za świadczone przez Wnioskodawczynię usługi będą dokonywane w całości przelewem bankowym na konto Wnioskodawczyni, to zostaną spełnione przesłanki pozwalające uznać, że płatności zostaną dokonane za pośrednictwem banku.

Tym samym, Wnioskodawczyni spełnia przesłanki umożliwiające zwolnienie z obowiązku ewidencjonowania za pomocą kas rejestrujących wynikające z § 2 ust. 1 rozporządzenia w powiązaniu z poz. 37 ww. załącznika do rozporządzenia. Zatem Wnioskodawczyni, nie będzie miała obowiązku ewidencjonowania sprzedaży z tytułu świadczonych usług logopedycznych przy pomocy kasy rejestrującej.

Ponadto Wnioskodawczyni z uwagi na osiągnięte obroty z tytułu świadczenia usług logopedycznych korzysta także ze zwolnienia z obowiązku stosowania kas rejestrujących wskazanego w § 3 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia. Przy czym należy wskazać, że w sytuacji, gdy Wnioskodawczyni będzie świadczyła tylko usługi logopedyczne korzystające ze zwolnienia ewidencjonowania na kasie rejestrującej na podstawie § 2 ust. 1 w zw. z poz. 37 załącznika do rozporządzenia, przekroczenie limitu obrotów w wysokości 20 000 zł nie będzie skutkować obowiązkiem instalacji kasy rejestrującej.

Ponadto tut. Organ wskazuje, że przepisy dotyczące ewidencjonowania obrotów z zastosowaniem kas online nie zostały wprowadzone do systemu prawno-podatkowego, zatem w tym zakresie Organ nie może dokonywać interpretacji.

W konsekwencji, stanowisko Wnioskodawczyni należało uznać za prawidłowe.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawczyni ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawczynię w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawczynię i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Stosownie do § 2 ww. artykułu przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl