0114-KDIP1-2.4012.97.2018.1.MC - 0% stawka VAT dla usługi celnej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 7 marca 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-2.4012.97.2018.1.MC 0% stawka VAT dla usługi celnej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 3 stycznia 2018 r. (data wpływu 9 stycznia 2018 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania dla usługi celnej stawki podatku VAT w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 19 ustawy (przypadek nr 2) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 9 stycznia 2018 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania dla usługi celnej stawki podatku VAT w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 19 ustawy.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Sp. z o.o. (zwana dalej Wnioskodawcą) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i prowadzi działalność gospodarczą m.in. w zakresie świadczenia usług spedycji, logistycznych i celnych. Usługi celne związane są bezpośrednio z organizacją eksportu towarów i w ramach tych usług występują następujące przypadki:

Przypadek 1

Usługa celna związana jest z wywozem towarów z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej. Przemieszczenie w ramach eksportu jest realizowane na warunkach Incoterms EXW. Wnioskodawca posiada fakturę wystawioną przez eksportera na rzecz zagranicznego nabywcy, powiązany z nią Wywozowy Dokument Towarzyszący (dalej WDT) oraz Świadectwo Przewozowe ATR (dalej Świadectwo ATR). Usługa Wnioskodawcy polega na dokonaniu zgłoszenia celnego eksportowego na podstawie faktury wystawionej przez eksportera i wykonywana jest w zakresie przygotowania przez Wnioskodawcę dokumentu WDT oraz Świadectwa ATR. Czynności Wnioskodawcy kończą się zwolnieniem towaru do procedury wywozu (otrzymaniem komunikatu IE-529) oraz potwierdzeniem świadectwa ATR przez organ celny.

Przypadek 2

Usługa celna związana jest z wywozem towarów z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej. Przemieszczenie w ramach eksportu jest realizowane na warunkach Incoterms FCA. Wnioskodawca posiada fakturę wystawioną przez eksportera na rzecz zagranicznego nabywcy oraz powiązany z nią WDT. Usługa Wnioskodawcy polega na dokonaniu zgłoszenia celnego eksportowego na podstawie faktury wystawionej przez eksportera i wykonywana jest w zakresie przygotowania przez Wnioskodawcę dokumentu WDT. Czynności Wnioskodawcy kończą się zwolnieniem towaru do procedury wywozu (otrzymaniem komunikatu IE-529).

Przypadek 3

Usługa celna związana jest z wywozem towarów z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej. Przemieszczenie w ramach eksportu jest realizowane na warunkach Incoterms CPT w ramach procedury uszlachetniania biernego. Wysyłka towaru jest realizowana jako "naprawa w ramach gwarancji". Wnioskodawca posiada fakturę proforma wystawioną przez eksportera na rzecz zagranicznego nabywcy oraz powiązany z nią WDT. Usługa Wnioskodawcy polega na dokonaniu zgłoszenia celnego eksportowego na podstawie faktury wystawionej przez eksportera i wykonywana jest w zakresie przygotowania przez Wnioskodawcę dokumentu WDT. Czynności Wnioskodawcy kończą się zwolnieniem towaru do procedury wywozu (otrzymaniem komunikatu IE-529).

Przypadek 4

Usługa celna związana jest z wywozem towarów z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej w ramach karnetu ATA. W ramach usługi Wnioskodawca przedstawia organom celnym karnet ATA uzyskany przez klienta w Krajowej Izbie Gospodarczej. Karnet ATA jest rejestrowany przez urząd celno-skarbowy. Wnioskodawca odbiera zarejestrowany karnet ATA i przekazuje go przewoźnikowi.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie (oznaczone nr 2):

Czy w przypadku nr 2 Wnioskodawca ma prawo do zastosowania 0% stawki VAT do usługi celnej na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 19 ustawy o VAT?

Stanowisko Wnioskodawcy do pytania (oznaczonego nr 2):

Zdaniem Wnioskodawcy w przypadku nr 2 ma on prawo do zastosowania 0% stawki VAT na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 19 ustawy o VAT.

W świetle art. 83 ust. 1 pkt 19 ustawy o VAT, stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług polegających na wykonywaniu czynności bezpośrednio związanych z organizacją eksportu towarów, a w szczególności wystawianiu dokumentów spedytorskich, konosamentów i załatwianiu formalności celnych.

W myśl art. 2 pkt 8 ustawy o VAT, przez eksport towarów rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez:

a.

dostawcę lub na jego rzecz, lub

b.

nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę do celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych

- jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych.

Usługa celna jest w tym przypadku związana z wywozem towarów z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej. Przemieszczenie w ramach eksportu jest realizowane na warunkach Incoterms FCA. Wnioskodawca posiada fakturę wystawioną przez eksportera na rzecz zagranicznego nabywcy oraz powiązany z nią WDT. Usługa celna obejmuje wystawienie dokumentu odprawy celnej eksportowej WDT, zatem jest związana z organizacją eksportu towarów. Tym samym Wnioskodawcy przysługuje prawo do zastosowania 0% stawki podatku od towarów i usług na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 19 ustawy o VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Natomiast zgodnie z art. 2 pkt 8 ustawy przez eksport towarów rozumie się dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej przez:

a.

dostawcę lub na jego rzecz, lub

b.

nabywcę mającego siedzibę poza terytorium kraju lub na jego rzecz, z wyłączeniem towarów wywożonych przez samego nabywcę do celów wyposażenia lub zaopatrzenia statków rekreacyjnych oraz turystycznych statków powietrznych lub innych środków transportu służących do celów prywatnych

- jeżeli wywóz towarów poza terytorium Unii Europejskiej jest potwierdzony przez właściwy organ celny określony w przepisach celnych.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku od towarów i usług wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

Jednocześnie należy zaznaczyć, że w oparciu o art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i ust. 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przy czym, zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 19 ustawy stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług polegających na wykonywaniu czynności bezpośrednio związanych z organizacją eksportu towarów, a w szczególności wystawianiu dokumentów spedytorskich, konosamentów i załatwianiu formalności celnych.

Z okoliczności przedmiotowej sprawy wynika, że Wnioskodawca (w przypadku nr 2) jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług i prowadzi działalność gospodarczą w zakresie świadczenia usług spedycji, logistycznych i celnych. Usługi celne związane są bezpośrednio z organizacją eksportu towarów. Usługa celna związana jest z wywozem towarów z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej. Przemieszczenie w ramach eksportu jest realizowane na warunkach Incoterms FCA. Wnioskodawca posiada fakturę wystawioną przez eksportera na rzecz zagranicznego nabywcy oraz powiązany z nią WDT. Usługa Wnioskodawcy polega na dokonaniu zgłoszenia celnego eksportowego na podstawie faktury wystawionej przez eksportera i wykonywana jest w zakresie przygotowania przez Wnioskodawcę dokumentu WDT. Czynności Wnioskodawcy kończą się zwolnieniem towaru do procedury wywozu (otrzymaniem komunikatu IE-529).

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości zastosowania dla usługi celnej, o której mowa w przypadku nr 2 stawki podatku VAT w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 19 ustawy.

Mając na uwadze przedstawione we wniosku okoliczności sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego stwierdzić należy, że w przypadku nr 2 Wnioskodawca będzie uprawniony do zastosowania obniżonej stawki podatku VAT, o której mowa w art. 83 ust. 1 pkt 19 ustawy. Zgodnie z tym przepisem stawkę podatku w wysokości 0% stosuje się do usług polegających na wykonywaniu czynności bezpośrednio związanych z organizacją eksportu towarów, a w szczególności wystawianiu dokumentów spedytorskich, konosamentów i załatwianiu formalności celnych. W analizowanym przypadku Wnioskodawca świadczy usługę celną. Przedmiotowa usługa celna jest związana z wywozem towarów z terytorium kraju poza terytorium Unii Europejskiej. Usługa Wnioskodawcy polega na dokonaniu zgłoszenia celnego eksportowego na podstawie faktury wystawionej przez eksportera i wykonywana jest w zakresie przygotowania przez Wnioskodawcę dokumentu WDT. Jak wskazał Wnioskodawca przedmiotowa usługa związana jest bezpośrednio z organizacją eksportu towarów. Zatem stwierdzić należy, że do świadczonej przez Wnioskodawcę usługi celnej znajduje zastosowanie preferencyjna stawka podatku w wysokości 0% na podstawie art. 83 ust. 1 pkt 19 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Jednocześnie tut. Organ informuje, że niniejsza interpretacja rozstrzyga tylko i wyłącznie w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 2, zaś w zakresie pytań oznaczonych we wniosku nr 1, 3 oraz 4 zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl