0114-KDIP1-2.4012.669.2017.1.RM - Stawka podatku dla usługi budowlanej dotyczącej budowy budynku mieszkalnego wielorodzinnego.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 stycznia 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-2.4012.669.2017.1.RM Stawka podatku dla usługi budowlanej dotyczącej budowy budynku mieszkalnego wielorodzinnego.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 1 grudnia 2017 r. (data wpływu 11 grudnia 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku dla usługi budowlanej dotyczącej budowy budynku mieszkalnego wielorodzinnego (pytanie nr 1) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 grudnia 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie stawki podatku VAT dla usługi budowlanej dotyczącej budowy budynku mieszkalnego wielorodzinnego (pytanie nr 1).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca Sp. z o.o. prowadzi działalność handlową w zakresie sprzedaży okien, drzwi, klamek, parapetów (zakup od producentów), a także usługową w zakresie usług budowlano-montażowych. Spółka podpisała umowę z Inwestorem na budowę zespołu 2 (A i B) budynków mieszkalnych wielorodzinnych z garażem podziemnym, zagospodarowaniem terenu oraz infrastrukturą towarzyszącą.

Przedmiotem tej umowy jest wykonanie robót budowlanych dotyczących budynku jako całości, od podstaw, a nie wykonanie odrębnych robót budowlanych dotyczących poszczególnych lokali. Z umowy podpisanej z Inwestorem wynika, że budowa dotyczy całości budynku. Nie wynika z umowy wprost, że prace wykonywane przez Spółkę dotyczą powierzchni użytkowych.

Celem Inwestora jest nabycie jednej kompleksowej usługi polegającej na wybudowaniu całości budynku.

Część prac wynikających z powyższej umowy może być zlecona podwykonawcom.

Budynek został zakwalifikowany do kategorii XIII jako budynek mieszkalny stałego zamieszkania.

Pozwolenie na budowę: 218/16 z dnia 1 czerwca 2016 r. wydane przez Prezydenta Miasta. W budynku oprócz lokali mieszkalnych znajdują się klatki schodowe, korytarze, pomieszczenia techniczne, komórki lokatorskie, balkony, tarasy utwardzone, tarasy zielone oraz wielostanowiskowy garaż podziemny.

Powierzchnia netto budynków - 2 772,53 m2;

Powierzchnia wspólna budynku (komórki lokatorskie, pom. na odpady, instalacje, rowerownia) - 89,58 m2;

Powierzchnia garażu podziemnego - 619,96 m2;

Komunikacja wewnętrzna (przedsionek p.poż, schody, szacht windy, komunikacja) - 206,30 m2; Dach zielony - 15,52 m2;

Powierzchnia 15 mieszkań wraz z antresolami do 150 m2 - 1 367,32 m2;

Powierzchnia balkonów, tarasów utwardzonych i tarasów zielonych - 473,85 m2.

Nieruchomość składa się z 2 budynków (A i B), w których jest 15 lokali mieszkalnych i 18 miejsc postojowych w garażu podziemnym.

Budynek, którego dotyczy świadczona przez Wnioskodawcę kompleksowa usługa budowlana będąca przedmiotem zapytania sklasyfikowany jest według PKOB jako budynek o trzech lub więcej mieszkań (PKOB 1122).

Przedmiotem usług serwisowych wykonywanych w ramach umów serwisowych są roboty ogólnobudowlane, montażowe, instalacyjne, wykończeniowe.

Roboty te zlecane są podwykonawcom z chwilą zgłoszenia przez Inwestora Wnioskodawcy usterek, które wymagają poprawek w ramach serwisu.

Usługi dokumentowane są fakturami, w których w pozycji faktury "nazwa/rodzaj towaru lub usługi" wpisywana jest nazwa usługi, którą podwykonawca wykonał w ramach serwisu i oznaczona jest budowa, której ta usługa dotyczy np. usługa hydrauliczna w budynku mieszkalnym, wynagrodzenie ustalane jest na podstawie bieżącej wyceny usługi.

Wnioskodawca będzie nabywał usługi serwisowe od podwykonawców na inne potrzeby czyli w tym przypadku na rzecz Inwestora, który zlecił wykonanie robót budowlanych dotyczących budynku i ma prawo żądać od Wnioskodawcy usunięcia usterek w ramach umowy i uzgodnionego wynagrodzenia. Usługi serwisowe będą wykonywane po zakończeniu budowy i zafakturowaniu Inwestora przez Wnioskodawcę.

Poniżej symbol PKWiU usług jakie mogą być wykorzystane w ramach usług serwisowych:

PKWiU 41.00.40.0, PKWiU 43.21.10.2, PKWiU 43.22.11.0, PKWiU 43.22.12.0, PKWiU 43.22.20.0, PKWiU 43.29.11.0, PKWiU 43.31.10.0, PKWiU 43.32.10.0, PKWiU 43.34.10.0, PKWiU 43.34.20.0, PKWiU 43.39.19.0, PKWiU 43.91.11.0, PKWiU 43.91.19.0, PKWiU 43.99.10.0, PKWiU 43.99.50.0, PKWiU 43.99.70.0, PKWiU 43.99.90.0.

Podwykonawcy świadczący usługi serwisowe ma rzecz Wnioskodawcy są czynnymi podatnikami VAT i ich sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie oznaczone we wniosku nr 1:

Czy w obecnym stanie prawnym, kompleksowa usługa budowlana od podstaw podlega w całości opodatkowaniu stawką VAT w wysokości 8%?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Budynki mieszkalne wielorodzinne stałego zamieszkania sklasyfikowane są w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budownictwa w dziale 11, grupa 112, klasa 1122.

Zgodnie z obowiązującymi przepisami od dnia 1 stycznia 2011 r. art. 41 ust. 2 i 12, art. 146a ustawy o VAT, preferencyjna stawka podatku w wysokości 8% będzie miała zastosowanie do całości wykonanych robót budowlanych polegających na wybudowaniu całego budynku mieszkalno-usługowego (w tym także tych zleconych podwykonawcom Spółki).

Zgodnie z ustawą o podatku dochodowym osób prawnych i podatku VAT, opodatkowaniu VAT podlegają m.in. odpłatnie świadczone usługi na terytorium kraju.

W sytuacji, w której usługa ma charakter złożony (tj. składa się z zespołu świadczeń, tak jak ma to miejsce w przypadku usług budowlanych) może być ona dla celów VAT klasyfikowana jako:

* jedna kompleksowa usługa,

* usługa główna wraz z usługami pomocniczymi (klasyfikowanymi dla celów VAT jako usługa główna) albo

* szereg "równorzędnych" odrębnych usług (klasyfikowanych dla celów VAT odrębnie).

W analizowanej sytuacji celem ekonomicznym jest nabycie jednej kompleksowej usługi polegającej na wybudowaniu w całości budynku, należy zatem uznać, że świadczenia wchodzące w skład tej usługi są ze sobą tak ściśle i nierozerwalnie związane, że tworzą obiektywnie jedno świadczenie gospodarcze, którego rozdzielnie dla celów VAT miałoby sztuczny charakter.

Zgodnie z ustawą o VAT na infrastrukturę towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu (drogi, chodniki, podjazdy) zastosujemy stawkę podatku VAT w wysokości 23%.

Usługi związane z zagospodarowaniem terenu zieleni sklasyfikowane zgodnie z PKWiU 2008 r. pod symbolem 81.30.10.0 - korzystają z obniżonej stawki podatku VAT w wysokości 8%.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy, przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Zgodnie z art. 5a ustawy towary lub usługi będące przedmiotem czynności, o których mowa w art. 5, wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej, są identyfikowane za pomocą tych klasyfikacji, jeżeli dla tych towarów i usług przepisy ustawy lub przepisy wykonawcze wydane na jej podstawie powołują symbole statystyczne.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Stosownie do treści art. 146a pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy jak i w przepisach wykonawczych do niej ustawodawca przewidział zwolnienia od podatku oraz obniżone stawki podatku VAT.

I tak, zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy, dla towarów i usług wymienionych w załączniku nr 3 do ustawy stawka podatku wynosi 7%, z zastrzeżeniem ust. 12 i art. 114 ust. 1. Przy czym stosownie do art. 146a pkt 2 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 2, art. 120 ust. 2 i 3 oraz tytule załącznika nr 3 do ustawy, wynosi 8%.

W myśl art. 41 ust. 12 ustawy, stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się do dostawy, budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji lub przebudowy obiektów budowlanych lub ich części zaliczanych do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym.

Przez budownictwo objęte społecznym programem mieszkaniowym, rozumie się obiekty budownictwa mieszkaniowego lub ich części, z wyłączeniem lokali użytkowych, oraz lokale mieszkalne w budynkach niemieszkalnych sklasyfikowanych w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 12, a także obiekty sklasyfikowane w Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale ex 1264 - wyłącznie budynki instytucji ochrony zdrowia świadczących usługi zakwaterowania z opieką lekarską i pielęgniarską, zwłaszcza dla ludzi starszych i niepełnosprawnych, z zastrzeżeniem ust. 12b (art. 41 ust. 12a ustawy).

Zgodnie z art. 41 ust. 12b ustawy, do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym określonego w ust. 12a nie zalicza się:

1.

budynków mieszkalnych jednorodzinnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 300 m2,

2.

lokali mieszkalnych, których powierzchnia użytkowa przekracza 150 m2.

W przypadku budownictwa mieszkaniowego o powierzchni przekraczającej limity określone w ust. 12b stawkę podatku, o której mowa w ust. 2, stosuje się tylko do części podstawy opodatkowania odpowiadającej udziałowi powierzchni użytkowej kwalifikującej do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym w całkowitej powierzchni użytkowej (art. 41 ust. 12c ustawy).

Według art. 2 pkt 12 ustawy, przez obiekty budownictwa mieszkaniowego rozumie się budynki mieszkalne stałego zamieszkania sklasyfikowane w PKOB w dziale 11.

Zgodnie z rozporządzeniem Rady Ministrów z dnia 30 grudnia 1999 r. w sprawie Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych (PKOB) (Dz. U. z 2002 r. Nr 18, poz. 170 z późn. zm.) dział PKOB 11 obejmuje:

* budynki mieszkalne jednorodzinne - 111,

* budynki o dwóch mieszkaniach i wielomieszkaniowe - 112, w tym: budynki o trzech i więcej mieszkaniach (PKOB 1122),

* budynki zbiorowego zamieszkania - 113.

Przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęć: budowa, remont, modernizacja, termomodernizacja oraz przebudowa, dlatego też w tym zakresie należy odwołać się do przepisów prawa budowlanego.

Zgodnie z art. 3 pkt 6 ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2017 r. poz. 1332, z późn. zm.) przez budowę należy rozumieć wykonywanie obiektu budowlanego w określonym miejscu, a także odbudowę, rozbudowę, nadbudowę obiektu budowlanego.

W myśl art. 3 pkt 1 i 2 ustawy - Prawo budowlane pod pojęciem obiektu budowlanego rozumie się budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych. Budynkiem zaś jest taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Podkreślić należy, że stosowanie obniżonych stawek podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej. W efekcie, podatnik uprawniony jest do zastosowania ww. preferencji tylko wówczas, gdy charakter dokonywanych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania obniżonej stawki podatku od towarów i usług.

Przekładając powyższe na grunt analizowanej sprawy wskazać należy, że warunkiem zastosowania stawki 8%, jest łączne spełnienie dwóch przesłanek, tj. zakres wykonywanych czynności musi dotyczyć czynności wskazanych w art. 41 ust. 12 ustawy o podatku od towarów i usług, tj. budowy, remontu, modernizacji, termomodernizacji, przebudowy budynków lub ich dostawy i jednocześnie budynki lub ich części, których dotyczą ww. czynności, muszą być zaliczane do budownictwa objętego społecznym programem mieszkaniowym. Niespełnienie chociażby jednej z ww. przesłanek powoduje, że transakcja nie może korzystać z preferencyjnej stawki podatku w wysokości 8%.

Ponadto zastosowanie właściwej stawki podatku uzależnione jest od postanowień umowy na wykonanie robót budowlanych. Jeżeli przedmiotem umowy będą roboty budowlane w budynkach mieszkalnych (PKOB 11) jako całości - wówczas podlegać one będą opodatkowaniu z zastosowaniem stawki 8%. Natomiast jeżeli w umowie zostanie wskazane, że roboty budowlane dotyczyć będą poszczególnych części budynku, tj. powierzchni mieszkalnych i odrębnie powierzchni niemieszkalnych, wówczas w odniesieniu do części mieszkalnej zastosowanie znajdzie 8% stawka podatku, natomiast do usług wykonywanych w części niemieszkalnej - stawka podatku w wysokości 23%.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zawarł z Inwestorem umowę dotyczącą budowy zespołu dwóch budynków mieszkalnych wielorodzinnych (A i B) z garażem podziemnym, zagospodarowaniem terenu oraz infrastrukturą towarzyszącą. Przedmiotem umowy jest wykonanie robót budowlanych dotyczących budynku jako całości, od podstaw. Celem Inwestora jest nabycie jednej kompleksowej usługi polegającej na wybudowaniu całości budynku mieszkalnego wielorodzinnego. Budynek będący przedmiotem niniejszego wniosku Wnioskodawca zakwalifikował do PKOB 1122.

Przedmiotem wątpliwości Wnioskodawcy jest ustalenie czy usługa budowlana polegająca na budowie budynku mieszkalnego wielorodzinnego na rzecz Inwestora podlega opodatkowaniu stawką podatku VAT w wysokości 8%.

Wnioskodawca wskazał, że będzie realizował świadczenie polegające na wybudowaniu całego budynku (od podstaw) na rzecz Inwestora. Budynek ten jak wskazał Wnioskodawca sklasyfikowany jest wg Polskiej Klasyfikacji Obiektów Budowlanych w dziale 1122 - stanowi więc obiekt budownictwa mieszkaniowego, o którym mowa w art. 2 pkt 12 ustawy.

Zatem skoro przedmiotem umowy łączącej Wnioskodawcę z Inwestorem jest wybudowanie budynku mieszkalnego wielorodzinnego sklasyfikowanego w PKOB w dziale 11 (PKOB 1122) i umowa ta dotyczy wykonania budynku jako całości, to czynności wykonywane przez Wnioskodawcę dotyczące budowy ww. budynku korzystać będą z obniżonej 8% stawki podatku od towarów i usług na podstawie art. 41 ust. 2 i ust. 12 w zw. z art. 146a pkt 2 ustawy.

W związku z powyższym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania oznaczonego we wniosku nr 1 należało uznać za prawidłowe.

Jednocześnie wskazać należy, że niniejsza interpretacja rozstrzyga wyłącznie w zakresie stawki podatku VAT dla usługi budowlanej polegającej na budowie budynku mieszkalnego wielorodzinnego (pytanie nr 1). Natomiast w kwestii dotyczącej zastosowania mechanizmu odwrotnego obciążenia do usług serwisowych (pytanie nr 2) zostanie wydane odrębne rozstrzygnięcie.

Ponadto należy zwrócić uwagę, że wydana interpretacja dotyczy tylko sprawy będącej przedmiotem wniosku (zapytania) Wnioskodawcy. Inne kwestie wynikające z przedstawionego własnego stanowiska w sprawie, które nie zostały objęte pytaniem - nie mogą być zgodnie z art. 14b § 1 Ordynacji podatkowej - w wydanej interpretacji rozpatrzone. Dotyczy to w szczególności stawki podatku od towarów i usług dla usług związanych z infrastrukturą towarzyszącą budownictwu mieszkaniowemu (drogi, chodniki, podjazdy) oraz stawki podatku dla usług związanych z zagospodarowaniem terenu zieleni.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl