0114-KDIP1-2.4012.653.2017.1.MC - Brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizowanym projektem pt. „Przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu osób niepełnosprawnych poprzez modernizację i wyposażenie Domu Pomocy Społecznej”

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 22 grudnia 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-2.4012.653.2017.1.MC Brak prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizowanym projektem pt. „Przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu osób niepełnosprawnych poprzez modernizację i wyposażenie Domu Pomocy Społecznej”

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 15 listopada 2017 r. (data wpływu 27 listopada 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizowanym projektem pt. "Przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu osób niepełnosprawnych poprzez modernizację i wyposażenie Domu Pomocy Społecznej" - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 27 listopada 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku VAT naliczonego w związku z realizowanym projektem pt. "Przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu osób niepełnosprawnych poprzez modernizację i wyposażenie Domu Pomocy Społecznej".

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

Wnioskodawca od 100 lat prowadzi działalność na rzecz niewidomych i niedowidzących mając na celu otaczanie ich wszechstronną opieką i wychodzeniem naprzeciw ich potrzebom edukacyjno-wychowawczym, rehabilitacyjnym, socjalnym i religijnym. By móc te cele realizować Wnioskodawca z zachowaniem obowiązujących przepisów urządza i prowadzi m.in. domy małego dziecka, internaty, przedszkola, szkoły na wszystkich poziomach kształcenia, kursy rehabilitacji podstawowej i zawodowej, turnusy rehabilitacyjno-wypoczynkowe, zakłady opieki zdrowotnej i domy pomocy społecznej dla niewidomych. Ww. placówki - tak już funkcjonujące, jak i nowo powstające w zależności od potrzeb środowiska osób niewidomych - realizują cele statutowe przez zajęcia edukacyjno-dydaktyczne, opiekę zdrowotną, opiekę społeczną i rehabilitację.

Dnia 14 września 2016 r. Wnioskodawca złożył wniosek o dofinansowanie Projektu pt. "Przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu osób niepełnosprawnych poprzez modernizację i wyposażenie Domu Pomocy Społecznej" złożony w odpowiedzi na konkurs w ramach Działania 13.2. Infrastruktura usług społecznych, Oś priorytetowa 13 Infrastruktura społeczna Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014-2020. Wniosek został pozytywnie oceniony i wybrany do dofinansowania uzyskując wymaganą liczbę punktów i spełniając wymagane kryteria. Wartość projektu 2.061.815,84 złotych.

Warunkiem złożenia wniosku o płatność zaliczkową w Instytucji Zarządzającej jest dostarczenie indywidualnej interpretacji prawa podatkowego potwierdzającą brak możliwości odliczenia lub zwrotu podatku VAT naliczonego wystawionej przez upoważniony organ zgodnie z ustawą z dn. 29 sierpnia 1997 r. Ordynacji Podatkowej (Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 z późn. zm).

Projekt będzie realizowany przez placówkę Wnioskodawcy - Dom Pomocy Społecznej.

Celem głównym projektu jest zwiększenie dostępu osób niepełnosprawnych do usług społecznych na terenie gminy w zakresie rehabilitacji, integracji społecznej i poprawy zdolności do zatrudnienia. Uzupełnia go cel pośredni: Włączenie społeczne osób wykluczonych.

Realizacja przedsięwzięcia pozwoli na poddanie istniejącej infrastruktury całkowitemu dostosowaniu do potrzeb osób niepełnosprawnych i wykluczonych społecznie, co przyczyni się do poprawy jakości oferowanych usług społecznych.

Działania zaplanowane do realizacji w projekcie pozwolą na zwiększenie możliwości korzystania z usług społecznych w zakresie pracy nad usamodzielnieniem się, rehabilitacji społecznej i zawodowej osób niepełnosprawnych w zakresie pozyskania lub przywrócenia umiejętności niezbędnych do podjęcia samodzielności społecznej.

Projekt przewiduje wprowadzenie rozwiązań ułatwiających opiekę oraz w miarę możliwości samodzielne poruszanie się niepełnosprawnych podopiecznych oraz usunięcie istniejących barier architektonicznych.

Modernizacja budynków oraz usługi świadczone w ramach realizacji opisanego projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających podatkowi od towarów i usług.

Dokonane usługi jak i przeprowadzone remonty nie mają związku z transakcjami opodatkowanymi, gdyż korzystanie ze świadczonych usług osób niepełnosprawnych będzie bezpłatne. Zakupione w ramach ww. projektu towary i usługi służyć będą działalności statutowej obejmującej prowadzenie Domu Pomocy Społecznej. Faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji ww. projektu wystawione będą na Wnioskodawcę.

Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT czynnym, posiada status Organizacji Pożytku Publicznego i jego działalność statutowa jest wyłączona z podatku VAT na mocy przepisu art. 43 ust. 1 pkt 18, 22b, 26a, 29, 30 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy w związku z realizacją projektu pt. "Przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu osób niepełnosprawnych poprzez modernizację i wyposażenie Domu Pomocy Społecznej" od zakupionych towarów i usług na remont budynków oraz Warsztatu Terapii Zajęciowej będzie przysługiwało Wnioskodawcy prawo do odliczenia lub zwrotu podatku naliczonego?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Wnioskodawca nie ma możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pt. "Przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu osób niepełnosprawnych poprzez modernizację i wyposażenie Domu Pomocy Społecznej".

Zakupione przez Wnioskodawcę w ramach projektu towary i usługi nie są związane z wykonywaniem czynności opodatkowanych w rozumieniu ustawy o podatku od towarów i usług.

Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług, ale zakupione w ramach projektu towary i usługi służyć będą w zakresie prowadzonej działalności statutowej obejmującej prowadzenie domu pomocy społecznej i te świadczone usługi dla osób niepełnosprawnych z terenu Gminy będą bezpłatne. W związku z powyższym nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony wynikający z faktur.

Podsumowując Wnioskodawcy nie przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, ponieważ nabywane towary i usługi służyć będą nieodpłatnej działalności statutowej Wnioskodawcy i wykorzystywane będą do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na mocy przepisów art. 43 ust. 1 pkt 26a ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późn. zm.)

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Stosownie do art. 87 ust. 1 ustawy w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

W świetle art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Stosownie do cytowanych wyżej przepisów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje zarejestrowany, czynny podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyklucza zatem możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Z okoliczności przedmiotowej sprawy wynika, że Wnioskodawca prowadzi działalność na rzecz niewidomych i niedowidzących mając na celu otaczanie ich wszechstronną opieką i wychodzeniem naprzeciw ich potrzebom edukacyjno-wychowawczym, rehabilitacyjnym, socjalnym i religijnym. By móc te cele realizować Wnioskodawca urządza i prowadzi m.in. domy małego dziecka, internaty, przedszkola, szkoły na wszystkich poziomach kształcenia, kursy rehabilitacji podstawowej i zawodowej, turnusy rehabilitacyjno-wypoczynkowe, zakłady opieki zdrowotnej i domy pomocy społecznej dla niewidomych. Placówki te, tak już funkcjonujące, jak i nowo powstające w zależności od potrzeb środowiska osób niewidomych realizują cele statutowe przez zajęcia edukacyjno-dydaktyczne, opiekę zdrowotną, opiekę społeczną i rehabilitację. Dnia 14 września 2016 r. Wnioskodawca złożył wniosek o dofinansowanie Projektu pt. "Przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu osób niepełnosprawnych poprzez modernizację i wyposażenie Domu Pomocy Społecznej". Projekt będzie realizowany przez placówkę Wnioskodawcy - Dom Pomocy Społecznej. Celem głównym projektu jest zwiększenie dostępu osób niepełnosprawnych do usług społecznych na terenie gminy w zakresie rehabilitacji, integracji społecznej i poprawy zdolności do zatrudnienia. Uzupełnia go cel pośredni - włączenie społeczne osób wykluczonych w gminie. Realizacja przedsięwzięcia pozwoli na poddanie istniejącej infrastruktury całkowitemu dostosowaniu do potrzeb osób niepełnosprawnych i wykluczonych społecznie, co przyczyni się do poprawy jakości oferowanych usług społecznych. Działania zaplanowane do realizacji w projekcie pozwolą na zwiększenie możliwości korzystania z usług społecznych w zakresie pracy nad usamodzielnieniem się, rehabilitacji społecznej i zawodowej osób niepełnosprawnych w zakresie pozyskania lub przywrócenia umiejętności niezbędnych do podjęcia samodzielności społecznej. Projekt przewiduje wprowadzenie rozwiązań ułatwiających opiekę oraz w miarę możliwości samodzielne poruszanie się niepełnosprawnych podopiecznych oraz usunięcie istniejących barier architektonicznych. Modernizacja budynków oraz usługi świadczone w ramach realizacji opisanego projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających podatkowi od towarów i usług. Dokonane usługi jak i przeprowadzone remonty nie mają związku z transakcjami opodatkowanymi, gdyż korzystanie ze świadczonych usług osób niepełnosprawnych z Gminy będzie bezpłatne. Zakupione w ramach ww. projektu towary i usługi służyć będą działalności statutowej obejmującej prowadzenie Domu Pomocy Społecznej. Faktury VAT dokumentujące poniesione wydatki w ramach realizacji ww. projektu wystawione będą na Wnioskodawcę. Wnioskodawca jest podatnikiem podatku VAT czynnym, posiada status Organizacji Pożytku Publicznego.

Rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 ustawy, uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. W omawianej sprawie warunki uprawniające do odliczenia nie będą spełnione, ponieważ - jak wskazał Wnioskodawca - modernizacja budynków oraz usługi świadczone w ramach realizacji opisanego projektu będą wykorzystywane do czynności niepodlegających podatkowi od towarów i usług. Dokonane usługi, jak i przeprowadzone remonty nie mają związku z transakcjami opodatkowanymi, gdyż korzystanie ze świadczonych usług osób niepełnosprawnych z Gminy będzie bezpłatne. W związku z powyższym, Wnioskodawca nie będzie miał prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktur dokumentujących wydatki ponoszone z tytułu realizacji projektu, jak również Wnioskodawca nie będzie miał prawa do otrzymania z tego tytułu zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87 ust. 1 ustawy.

Zatem Wnioskodawca nie będzie miał możliwości obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pt. "Przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu osób niepełnosprawnych poprzez modernizację i wyposażenie Domu Pomocy Społecznej", ponieważ jak wskazał Wnioskodawca wydatki poniesione w ramach realizacji tego projektu nie będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należało uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl