0114-KDIP1-2.4012.626.2019.2.IG - Zwolnienie z VAT dostawy nieruchomości zabudowanej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 stycznia 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-2.4012.626.2019.2.IG Zwolnienie z VAT dostawy nieruchomości zabudowanej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 17 października 2019 r. (data wpływu 23 października 2019 r.), uzupełnionym w dniu 7 stycznia 2020 r. (data wpływu 14 stycznia 2020 r.) w odpowiedzi na wezwanie Organu z dnia 18 grudnia 2019 r. otrzymane przez Wnioskodawcę w dniu 2 stycznia 2020 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 23 października 2019 r. wpłynął wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości. Wniosek został uzupełniony w dniu 7 stycznia 2020 r. (data wpływu 14 stycznia 2020 r.).

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe:

Wnioskodawca zamierza zbyć zabudowaną nieruchomość gruntową, będącą w jego ustawowej współwłasności majątkowej małżeńskiej. Nieruchomość według stanu wpisu w księdze wieczystej ma powierzchnię (...) ha i obejmuje działki oznaczone w ewidencji gruntów numerami 8/3 i 7/2, o sposobie korzystania określonym jako działki zabudowane. Na nieruchomości znajdują się: budynki usługowe, biurowe, produkcyjne oraz magazynowe.

Nieruchomość, której dotyczy wniosek została nabyta przez Wnioskodawcę (...) jako prawo wieczystego użytkowania gruntu i własność nieruchomości budynkowych. W dniu (...) prawo wieczystego użytkowania gruntu zostało przekształcone w prawo własności. Nieruchomość przeznaczona do sprzedaży była od dnia jej nabycia do dnia dzisiejszego wykorzystywana na cele prowadzenia działalności gospodarczej Wnioskodawcy, za wyjątkiem okresu od grudnia 2017 r. do maja 2018 r., kiedy była wydzierżawiona.

Wnioskodawca przeprowadził następujące ulepszenia znajdujących się na nieruchomości budynków:

1. Budynek produkcyjny przyjęty 31 grudnia 1993 w wartości (...)

* aktualizacja wartości ST 1 stycznia 1995 (...) (zwiększenie o (...)

* nakłady 31 lipca 1997 r. (...) =% ulepszenia 12,71%

* nakłady 31 grudnia 1997 r. (...) =% ulepszenia 13,46%

* nakłady 31 maja 1999 r. (...) =% ulepszenia 42,52%

* nakłady 30 października 1999 r. (...) =% ulepszenia 5,69%

Wartość początkowa na 1 stycznia 2000 = (...) =% ulepszenia 42,52% dnia 31 maja 1999 r.

2. Budynek magazynowy przyjęty 31 grudnia 1997 w wartości (...) * nakłady 31 grudnia 1999 r. (...)

Wartość początkowa na 1 stycznia 2000 r. = (...) =% ulepszenia poniżej 30%

3. Budynek magazynowy przyjęty 31 grudnia 1997 r. w wartości (...)

* nakłady 31 maja 1999 r. (...) =% ulepszenia 21,51%

* nakłady 31 grudnia 2000 r. (...) =% ulepszenia 40,89%

Wartość początkowa na 1 stycznia 2001 r. = (...) =% ulepszenia 40,89% dnia 31 grudnia 2000 r.

4. Budynek socjalny przyjęty 31 grudnia 1997 r. w wartości (...) * nakłady 31 grudnia 2000 r. (...)

Wartość początkowa na 1 stycznia 2001 = (...) =% ulepszenia 82,79% dnia 31 grudnia 2000 r.

5. Budynek warsztatu przyjęty 31 grudnia 1997 r. w wartości (...)

* nakłady 31 grudnia 1999 r. (...) =% ulepszenia 30,35%

* nakłady 10 grudnia 2004 r. (...) =% ulepszenia 10,54%

Wartość początkowa na 1 stycznia 2005 r. = (...) =% ulepszenia 30,35% dnia 31 grudnia 1999 r.

6. Portiernia przyjęta 31 grudnia 1997 r. w wartości (...)

Wartość początkowa na 1 stycznia 1998 r. = (...) zł = brak ulepszeń

7. Hala produkcyjna przyjęta 31 października 1998 r. w wartości (...)

* nakłady 30 listopada 2002 r. (...) =% ulepszenia 11,58%

* nakłady 28 listopada 2003 r. (...) zł =% ulepszenia 8,72%

Wartość początkowa na 1 stycznia 2004 r. = (...) =% ulepszenia poniżej 30%

8. Wiata obudowana na silosy przyjęta 31 października 1998 r. w wartości (...)

Wartość początkowa na 1 stycznia 1999 = (...) = brak ulepszeń

W uzupełnieniu wniosku wskazano, że działka nr 8/3 obejmuje - budynek magazynowy przyjęty 31 grudnia 1997 w wartości (...) - we wniosku oznaczony jako nr 3.

Działka nr 7/2 obejmuje - budynek produkcyjny przyjęty 31 grudnia 1993 r. w wartości (...) - we wniosku oznaczony jako nr 1,

* budynek magazynowy przyjęty 31 grudnia 1997 r. w wartości (...) - we wniosku oznaczony jako nr 2,

* budynek socjalny przyjęty 31 grudnia 1997 r. w wartości (...) - we wniosku oznaczony jako nr 4.

* budynek warsztatu przyjęty 31 grudnia 1997 r. w wartości (...) - we wniosku oznaczony jako nr 5,

* portiernia przyjęta 31 grudnia1997 r. w wartości (...) - we wniosku oznaczona jako nr 6,

* hala produkcyjna przyjęta 31 października 1998 r. w wartości (...) - we wniosku oznaczona jako nr 7,

* wiata obudowana na silosy przyjęta 31 października 1998 r. w wartości (...) zł we wniosku oznaczona jako nr 8.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie:

Czy zdarzenie przyszłe będące dostawą wskazanej w opisie zabudowanej nieruchomości będzie podlegało zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT?

Stanowisko Wnioskodawcy:

W ocenie Wnioskodawcy dostawa wskazanej w opisie zdarzenia przyszłego nieruchomości zabudowanej będzie podlegała zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174) - dalej: ustawa o VAT, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W rozumieniu ustawy o VAT, towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy o VAT).

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Stosownie do art. 15 ust. 1 ustawy o VAT podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności. Zgodnie z ust. 2 tego artykułu działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Zgodnie z art. 29a ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania, z zastrzeżeniem ust. 2-5, art. 30a-30c, art. 32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4 i 5, jest wszystko, co stanowi zapłatę, którą dokonujący dostawy towarów lub usługodawca otrzymał lub ma otrzymać z tytułu sprzedaży od nabywcy, usługobiorcy lub osoby trzeciej, włącznie z otrzymanymi dotacjami, subwencjami i innymi dopłatami o podobnym charakterze mającymi bezpośredni wpływ na cenę towarów dostarczanych lub usług świadczonych przez podatnika. Przy czym, stosownie do ust. 8 tego artykułu, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Przez pierwsze zasiedlenie, zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy o VAT rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Sprzedaż budynków stanowi przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel, o którym mowa w art. 7 ust. 1 ustawy o VAT. Tym samym sprzedaż budynków stanowi dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT. Przy czym w przypadku takiej dostawy, zgodnie z art. 29a ust. 8 ustawy o VAT z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu. Dostawa nieruchomości zabudowanej podlega zatem opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, z zastrzeżeniem zwolnień na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 i 10a ustawy o VAT.

Zdaniem Wnioskodawcy w przedmiotowym przypadku sprzedaż nieruchomości będzie zwolniona z podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, ponieważ nieruchomość była od chwili jej nabycia przez Wnioskodawcę wykorzystywana do celów prowadzenia działalności gospodarczej wnioskodawcy, a ostatnie nakłady na nieruchomość poczynione w celu jej ulepszenia miały miejsce w roku 1997, a więc okres czasu pomiędzy ich dokonaniem a sprzedażą nieruchomości będzie dłuższy niż dwa lata. Wobec powyższego w opisanym stanie faktycznym dostawa nieruchomości spełnia przesłanki zwolnienia z podatku.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Z art. 7 ust. 1 ustawy wynika, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez towary, stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy, rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Artykuł 2 pkt 22 ustawy stanowi, że ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o sprzedaży - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Zatem zgodnie z powołanymi przepisami, grunt, a także i budynki i budowle a także lokale spełniają definicję towaru wynikającą z art. 2 pkt 6 ustawy, a ich sprzedaż jest traktowana jako czynność odpłatnej dostawy towarów na terytorium kraju.

Należy podkreślić, że nie każda czynność stanowiąca dostawę, w rozumieniu art. 7 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, bowiem aby dana czynność była opodatkowana tym podatkiem, musi być wykonana przez podmiot, który w związku z jej wykonaniem jest podatnikiem podatku od towarów i usług.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Podkreślić należy, że dokonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług może albo być opodatkowana właściwą stawką podatku, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

Na mocy art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W świetle art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż - 6% stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Przy czym zarówno w treści ustawy, jak i w przepisach wykonawczych do niej, ustawodawca przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienie od podatku.

Zakres i zasady zwolnienia od podatku od towarów i usług dostawy towarów lub świadczenia usług zostały określone m.in. w art. 43 ustawy.

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

W art. 43 ust. 1 pkt 10 i pkt 10a ustawy, ustawodawca przewidział zwolnienie od podatku VAT dla dostawy nieruchomości zabudowanych spełniających określone w tych przepisach warunki.

Stosownie do treści art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Z powyższego uregulowania wynika, że dostawa budynków, budowli lub ich części jest - co do zasady - zwolniona od podatku od towarów i usług. Wyjątek stanowi dostawa w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz jeżeli pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem, dla ustalenia zasad opodatkowania dostawy budynków, budowli lub ich części kluczowym jest ustalenie, kiedy nastąpiło pierwsze zasiedlenie i jaki upłynął okres od tego momentu.

Przez pierwsze zasiedlenie, według art. 2 pkt 14 ustawy (w brzmieniu obowiązującym od 1 września 2019 r.), rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Jak wynika z powyższych uregulowań, zwolnienie na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, jeżeli w stosunku do nich nastąpiło pierwsze zasiedlenie, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.

W tym miejscu należy zauważyć, że w przypadku nieruchomości niespełniających przesłanek do zwolnienia od podatku na podstawie powołanego wyżej przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy ustawodawca umożliwia podatnikom - po spełnieniu określonych warunków - skorzystanie ze zwolnienia wskazanego w pkt 10a tego przepisu.

W myśl art. 43 ust. 1 pkt 10a ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części nieobjętą zwolnieniem, o którym mowa w pkt 10, pod warunkiem, że:

a.

w stosunku do tych obiektów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego,

b.

dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ich ulepszenie, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Powyższy przepis wskazuje, jakie muszą zostać spełnione warunki aby sprzedaż budynków, budowli lub ich części mogła korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Z przepisów tych wynika, że prawo do zwolnienia przysługuje wówczas, gdy w stosunku do obiektów będących przedmiotem sprzedaży nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, oraz dokonujący ich dostawy nie ponosił wydatków na ulepszenie tych obiektów, w stosunku do których miał prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, a jeżeli ponosił takie wydatki, to były one niższe niż 30% wartości początkowej tych obiektów.

Z analizy powołanych wyżej przepisów wynika, że jeżeli dostawa budynków, budowli lub ich części będzie mogła korzystać ze zwolnienia z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, wówczas badanie przesłanek wynikających z przepisu art. 43 ust. 1 pkt 10a stanie się bezzasadne.

Analiza przepisów ustawy o podatku od towarów i usług, regulujących wyżej wskazane prawo do zwolnienia od podatku dostaw budynków, budowli lub ich części, prowadzi do konkluzji, że w odniesieniu do tych towarów może wystąpić jedna z ww. podstaw do zastosowania zwolnienia od tego podatku. Istotne jest wobec tego każdorazowe kompleksowe zbadanie okoliczności towarzyszących dostawie ww. obiektów. Stosowanie zwolnień od podatku ma charakter wyjątkowy i nie podlega ani wykładni rozszerzającej, ani zawężającej, natomiast możliwość wychodzenia poza wykładnię literalną jest niedopuszczalna. W efekcie podatnik uprawniony będzie do zastosowania ww. preferencji, gdy charakter świadczonych przez niego czynności, w sposób jednoznaczny i niebudzący wątpliwości, wyczerpuje znamiona ujęte w treści przepisu statuującego jego prawo do zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Zgodnie z art. 29a ust. 8 ustawy w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

W przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego wynika, że Wnioskodawca zamierza zbyć zabudowaną nieruchomość gruntową, będącą w jego ustawowej współwłasności majątkowej małżeńskiej. Nieruchomość ma powierzchnię 0,3336 ha i obejmuje działki oznaczone w ewidencji gruntów numerami 28/3 i 27/2, o sposobie korzystania określonym jako działki zabudowane. Na nieruchomości znajdują się: budynki usługowe, biurowe, produkcyjne oraz magazynowe.

Nieruchomość, której dotyczy wniosek została nabyta przez Wnioskodawcę 27 kwietnia1993 r. jako prawo wieczystego użytkowania gruntu i własność nieruchomości budynkowych. W dniu 20 lipca 1998 r. prawo wieczystego użytkowania gruntu zostało przekształcone w prawo własności. Nieruchomość przeznaczona do sprzedaży była od dnia jej nabycia do dnia dzisiejszego wykorzystywana na cele prowadzenia działalności gospodarczej Wnioskodawcy, za wyjątkiem okresu od grudnia 2017 r. do maja 2018 r., kiedy była wydzierżawiona.

Wnioskodawca przeprowadził następujące ulepszenia znajdujących się na nieruchomości budynków:

1. Budynek produkcyjny przyjęty 31 grudnia 1993 w wartości (...)

* aktualizacja wartości ST 1 stycznia 1995 (...) (zwiększenie o (...)

* nakłady 31 lipca 1997 r. (...) =% ulepszenia 12,71%

* nakłady 31 grudnia 1997 r. (...) =% ulepszenia 13,46%

* nakłady 31 maja 1999 r. (...) =% ulepszenia 42,52%

* nakłady 30 października 1999 r. (...) =% ulepszenia 5,69%

Wartość początkowa na 1 stycznia 2000 = (...) =% ulepszenia 42,52% dnia 31 maja 1999 r.

2. Budynek magazynowy przyjęty 31 grudnia 1997 w wartości (...) * nakłady 31 grudnia 1999 r. (...)

Wartość początkowa na 1 stycznia 2000 r. = (...) =% ulepszenia poniżej 30%

3. Budynek magazynowy przyjęty 31 grudnia 1997 r. w wartości (...)

* nakłady 31 maja 1999 r. (...) =% ulepszenia 21,51%

* nakłady 31 grudnia 2000 r. (...) =% ulepszenia 40,89%

Wartość początkowa na 1 stycznia 2001 r. = (...) =% ulepszenia 40,89% dnia 31 grudnia 2000 r.

4. Budynek socjalny przyjęty 31 grudnia 1997 r. w wartości (...) * nakłady 31 grudnia 2000 r. (...)

Wartość początkowa na 1 stycznia 2001 = (...) =% ulepszenia 82,79% dnia 31 grudnia 2000 r.

5. Budynek warsztatu przyjęty 31 grudnia 1997 r. w wartości (...)

* nakłady 31 grudnia 1999 r. (...) =% ulepszenia 30,35%

* nakłady 10 grudnia 2004 r. (...) =% ulepszenia 10,54%

Wartość początkowa na 1 stycznia 2005 r. = (...) =% ulepszenia 30,35% dnia 31 grudnia 1999 r.

6. Portiernia przyjęta 31 grudnia 1997 r. w wartości (...)

Wartość początkowa na 1 stycznia 1998 r. = (...) zł = brak ulepszeń

7. Hala produkcyjna przyjęta 31 października 1998 r. w wartości (...)

* nakłady 30 listopada 2002 r. (...) =% ulepszenia 11,58%

* nakłady 28 listopada 2003 r. (...) zł =% ulepszenia 8,72%

Wartość początkowa na 1 stycznia 2004 r. = (...) =% ulepszenia poniżej 30%

8. Wiata obudowana na silosy przyjęta 31 października 1998 r. w wartości (...)

Wartość początkowa na 1 stycznia 1999 = (...) = brak ulepszeń

Na działce nr 8/3 znajduje się budynek magazynowy we wniosku oznaczony jako nr 3.

Natomiast na działce nr 7/2 znajdują się pozostałe budynki i budowle wymienione w opisie zdarzenia przyszłego o nr 1, 2, 3, 5, 6, 7 i 8.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą tego, czy dostawa wskazanej w opisie zabudowanej nieruchomości będzie podlegała zwolnieniu z opodatkowania na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Na wstępie należy wskazać, że zgodnie z art. 4 pkt 1 ustawy o gospodarce nieruchomościami z dnia 21 sierpnia 1997 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 65) ilekroć w ustawie jest mowa o nieruchomości gruntowej - należy przez to rozumieć grunt wraz z częściami składowymi, z wyłączeniem budynków i lokali, jeżeli stanowią odrębny przedmiot własności.

W myśl art. 4 pkt 3 ww. ustawy, ilekroć mowa jest w niej o działce gruntu - należy przez to rozumieć niepodzieloną, ciągłą część powierzchni ziemskiej stanowiącą część lub całość nieruchomości gruntowej.

Ponadto, zgodnie z § 9 ust. 1 rozporządzenia Ministra Rozwoju Regionalnego i Budownictwa z dnia 29 marca 2001 r. w sprawie ewidencji gruntów i budynków (Dz. U. z 2019 r. poz. 393) działkę ewidencyjną stanowi ciągły obszar gruntu, położony w granicach jednego obrębu, jednorodny pod względem prawnym, wydzielony z otoczenia za pomocą linii granicznych.

Według § 9 ust. 2 tego rozporządzenia, sąsiadujące ze sobą działki ewidencyjne, będące przedmiotem tych samych praw oraz władania tych samych osób lub jednostek organizacyjnych, wykazuje się w ewidencji jako odrębne działki ewidencyjne, jeżeli:

1.

wyodrębnione zostały w wyniku podziału nieruchomości, a materiały powstałe w wyniku prac geodezyjnych i kartograficznych związanych z tym podziałem przyjęte zostały do państwowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego;

2.

są wyszczególnione w istniejących dokumentach określających stan prawny nieruchomości, a w szczególności w księgach wieczystych, zbiorach dokumentów, aktach notarialnych, prawomocnych orzeczeniach sądowych i ostatecznych decyzjach administracyjnych, a jednocześnie są działkami gruntu lub działkami budowlanymi w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami;

3.

obejmują grunty zajęte pod drogi publiczne, linie kolejowe, wody śródlądowe, rowy, a ich wyróżnienie w postaci odrębnych działek jest celowe ze względu na odrębne oznaczenia tych gruntów w innych ewidencjach i rejestrach publicznych bądź ze względu na ich różne nazwy urzędowe.

Powyższe oznacza, że szerokie pojęcie "nieruchomość" nie jest tożsame z pojęciem "działki", która jest najmniejszą wyodrębnioną jednostką gruntu.

Zatem dokonując oceny dotyczącej opodatkowania podatkiem od towarów i usług dostawy przedmiotowej nieruchomości należy odnieść się do sytuacji każdej działki, która jest przedmiotem transakcji: tj. osobno do opodatkowania transakcji sprzedaży działki nr 28/3 i osobno do opodatkowania transakcji sprzedaży działki 27/2.

Tym samym w analizowanym przypadku dostawa/kupno w ramach transakcji sprzedaży każdej geodezyjnie wyodrębnionej działki stanowi w podatku od towarów i usług odrębne zdarzenie przyszłe wymagające oceny pod względem opodatkowania.

W celu ustalenia czy w odniesieniu do przedmiotowej dostawy działki zabudowanej nr 28/3 zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, należy w pierwszej kolejności rozstrzygnąć, czy względem ww. działki zabudowanej doszło do pierwszego zasiedlenia i kiedy ewentualnie doszło do ostatniego pierwszego zasiedlenia w rozumieniu przepisów ustawy o VAT.

Analizując informacje zawarte w opisie sprawy w kontekście definicji pierwszego zasiedlenia należy stwierdzić, że transakcja sprzedaży ww. działki zabudowanej nie nastąpi w ramach pierwszego zasiedlenia. W stosunku do działki zabudowanej doszło już bowiem do jej pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT i od tego momentu do chwili sprzedaży upłynie okres dłuższy niż 2 lata. Jak wynika z wniosku Wnioskodawca zaczął użytkować budynek magazynowy na cele działalności gospodarczej w 1997 r. a po ulepszeniach przekraczających 30% wartości początkowej, ponownie użytkował budynek magazynowy od 2001 r.

Od momentu ponownego pierwszego zasiedlenia budynku magazynowego w rozumieniu przepisów ustawy, upłynął więc okres co najmniej 2 lat.

Zatem w opisanej sytuacji są spełnione warunki do zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy.

Tak więc, skoro dostawa ww. działki nr 28/3 zabudowanej budynkiem magazynowym może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy (dostawa nie jest dokonywana w ramach ponownego pierwszego zasiedlenia i od ponownego pierwszego zasiedlenia upłynął okres co najmniej 2 lat), to tym samym bezzasadnym stało się badanie przesłanek do zastosowania zwolnienia od podatku w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 10a oraz art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Podsumowując sprzedaż działki zabudowanej budynkiem magazynowym, będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Dodatkowo, należy zauważyć, że podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części po spełnieniu warunków, o których mowa w art. 43 ust. 10 i ust. 11 ustawy.

W celu ustalenia czy w odniesieniu do przedmiotowej dostawy działki 27/2 zabudowanej zastosowanie znajdzie zwolnienie od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, należy w pierwszej kolejności rozstrzygnąć, czy względem ww. działki zabudowanej doszło do pierwszego zasiedlenia i kiedy ewentualnie doszło do ostatniego pierwszego zasiedlenia w rozumieniu przepisów ustawy o VAT.

Analizując informacje zawarte w opisie sprawy w kontekście definicji pierwszego zasiedlenia należy stwierdzić, że transakcja sprzedaży ww. działki zabudowanej nie nastąpi w ramach pierwszego zasiedlenia. W stosunku do działki zabudowanej doszło już bowiem do jej pierwszego zasiedlenia w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy o VAT i od tego momentu do chwili sprzedaży upłynie okres dłuższy niż 2 lata. Jak wynika z wniosku Wnioskodawca zaczął użytkować budynki i budowle znajdujące się na tej działce - budynek produkcyjny, budynek magazynowy, budynek socjalny, budynek warsztatu, portiernię, halę produkcyjną oraz wiatę obudowaną, na cele działalności gospodarczej w latach dziewięćdziesiątych ubiegłego wieku a po ulepszeniach przekraczających 30% wartości początkowej ponownie użytkował te budynki lub budowle najpóźniej od 2005 r.

Zatem od momentu pierwszego zasiedlenia lub ponownego pierwszego zasiedlenia tych budynków lub budowli w rozumieniu przepisów ustawy, upłynął okres co najmniej 2 lat.

Zatem w opisanej sytuacji są spełnione warunki do zastosowania zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy dla sprzedaży budynków lub budowli znajdujących się na tej działce.

Tak więc skoro dostawa ww. działki nr 27/2 zabudowanej może korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy (dostawa nie jest dokonywana w ramach ponownego pierwszego zasiedlenia i od ponownego pierwszego zasiedlenia upłynął okres co najmniej 2 lat), to tym samym bezzasadnym stało się badanie przesłanek do zastosowania zwolnienia od podatku w oparciu o art. 43 ust. 1 pkt 10a oraz art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Podsumowując sprzedaż działki 27/2 zabudowanej budynkami i budowlami, będzie korzystać ze zwolnienia od podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT.

Dodatkowo, należy zauważyć, że podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części po spełnieniu warunków, o których mowa w art. 43 ust. 10 i ust. 11 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie przedstawionych zdarzeń przyszłych jest prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Bydgoszczy ul. Jana Kazimierza 5, 85-035 Bydgoszcz, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325 z późn. zm.). Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl