0114-KDIP1-2.4012.618.2017.1.PC - Rozpoznanie wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz zastosowanie 0% stawki podatku VAT. Warunki uznania kilku następujących po sobie dostaw za dokonane w ramach transakcji łańcuchowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 30 listopada 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-2.4012.618.2017.1.PC Rozpoznanie wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz zastosowanie 0% stawki podatku VAT. Warunki uznania kilku następujących po sobie dostaw za dokonane w ramach transakcji łańcuchowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.), Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 6 listopada 2017 r. (data wpływu 14 listopada 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozpoznania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz zastosowania 0% stawki podatku VAT - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 14 listopada 2017 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozpoznania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz zastosowania 0% stawki podatku VAT.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Wnioskodawca, Sp. z o.o. (dalej: Wnioskodawca, Y. PL), spółka prawa polskiego, jest czynnym podatnikiem VAT w Polsce, zarejestrowanym także dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych. Y. PL jest częścią grupy kapitałowej D. (dalej: Grupa). 100% udziałowcem Wnioskodawcy jest D. AG (dalej: D. AG), spółka prawa niemieckiego, wiodący światowy leader branży motoryzacyjnej i właściciel kilkunastu marek samochodów osobowych, autobusów, ciężarówek oraz vanów.

D. AG ma siedzibę działalności gospodarczej oraz jest zarejestrowany dla celów VAT w Niemczech. Ponadto D. AG ma właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych nadany mu w Niemczech, zawierający dwuliterowy kod tj. "DE", stosowany dla podatku od wartości dodanej. D. AG jest również zarejestrowany dla celów VAT w Polsce. D. AG nie ma w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności w rozumieniu przepisów o VAT.

W związku z decyzją Grupy o utworzeniu na terytorium Polski nowego zakładu produkcyjnego, dedykowanego produkcji silników dla pojazdów marki D. AG (dalej: Silniki), Wnioskodawca obecnie podejmuje działania ukierunkowane na uruchomienie produkcji. Rozpoczęcie produkcji planowane jest na rok 2019, podczas gdy osiągnięcie pełnej zdolności produkcyjnej ma nastąpić w roku 2021.

Po uruchomieniu produkcji Wnioskodawca rozpocznie realizację zamówień składanych przez D. AG. Silniki wyprodukowane w polskiej fabryce będą sprzedawane tylko do D. AG. W ramach każdej jednorazowej transakcji sprzedaży dla D. AG. Silniki będą transportowane poza terytorium Polski na terytorium innego kraju przeznaczenia.

Wnioskodawca rozważa kilka możliwych scenariuszy przyszłego przepływu Silników. Jeden ze scenariuszy, który Y. PL planuje wdrożyć w pierwszych latach od rozpoczęcia produkcji (dalej: Scenariusz Przejściowy) będzie dotyczył Silników, dla których ostatecznymi odbiorcami będą kontrahenci spoza UE, np. z Meksyku albo USA.

I. Przepływ Silników w ramach Scenariusza Przejściowego

* Silniki po etapie produkcji w Polsce, będą transportowane bezpośrednio do Niemiec, do Centrum Logistycznego D. AG w Niemczech.

* Wnioskodawca i D. AG uzgodnili, że do transakcji będą stosować warunki dostaw INCOTERMS FCA (ang Free Carrier).

* D. AG będzie poszukiwał oraz ostatecznie decydował o wyborze przewoźnika, z którym podjęta zostanie współpraca;

* D. AG będzie ponosił koszty transportu Silników z Polski do Niemiec, w ramach zawartej z przewoźnikiem umowy na transport Silników.

* Pomimo przyjętych warunków dostaw INCOTERMS FCA, Wnioskodawca będzie w znaczącym stopniu zaangażowany w proces organizacji transportu, tj. Wnioskodawca będzie przygotowywał i zabezpieczał Silniki do transportu oraz będzie kontaktował się z przewoźnikiem w celu poinformowania, że Silniki są gotowe do odbioru. Transport będzie odbywał się przy użyciu ciężarówek, niemniej w przyszłości Wnioskodawca nie wyklucza również możliwości rozszerzenia wykorzystywanych w tym celu środków transportu również na kolej (transport kolejowy).

* Prawo do rozporządzania Silnikami jak właściciel, łącznie z ryzykiem ich utraty bądź uszkodzenia, będzie przechodzić na D. AG w Polsce, w momencie załadowania Silników na dedykowany środek transportu.

* Dokumentacja towarzysząca transportowi Silników z terytorium Polski na terytorium Niemiec będzie wskazywała m.in. na:

o Y. PL jako nadawcę transportu Silników

o Adres fabryki Y. PL jako miejsca załadowania Silników,

o Centrum Logistyczne D. AG w Niemczech jako miejsce przeznaczenia Silników.

* Y. PL będzie posiadał dowody, że Silniki zostały wywiezione z terytorium Polski i zostały dostarczone do Centrum Logistycznego D. AG w Niemczech.

II. Schemat fakturowania w ramach Scenariusza Przejściowego

* Y. PL wystawi fakturę na D. AG.

* Faktura będzie zawierać polski numer VAT Wnioskodawcy oraz niemiecki numer VAT D. AG (dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych, z przedrostkiem DE).

III. Dalsza dostawa towarów

* Po tym jak Silniki zostaną dostarczone do ich miejsca przeznaczenia w Centrum Logistycznym w Niemczech:

o zostaną poddane weryfikacji tj. zliczeniu pod kątem sprawdzenia kompletności zamówienia. Przedmiotową weryfikację przeprowadzi na rzecz D. AG wynajęta zewnętrzna firma;

o zostaną przeładowane ze środka transportu do odpowiedniego/ich kontenera/ów celem ich dalszej dostawy (pojedyncza dostawa z Polski do Niemiec co do zasady nie pokryje w pełni pojemności kontenera, co w konsekwencji oznacza, iż dopiero kilka transportów pozwoli aby zapełnić jeden kontener Silnikami);

o zostaną poddane konserwacji (zabezpieczeniu) dla celów dalszego transportu, jeśli przedmiotowe czynności będą wymagane ze względu na zachowanie standardów jakościowych;

o zostaną poddane przepakowaniu, jeżeli okaże się, iż ze względu na charakter dalszego transportu taka czynność jest niezbędna,

o będą magazynowane w kontenerach do momentu aż określona (docelowa) ilość Silników zostanie zgromadzona i kontener będzie gotowy do dalszej wysyłki.

* Powyższe czynności, którym będą / mogą zostać poddane Silniki, będą trwać od 1 nawet do kilkunastu dni, licząc od dnia, w którym Silniki dotrą do Centrum Logistycznego w Niemczech.

* Następnie, po wykonaniu powyżej opisanych czynności, Silniki będą transportowane z Niemiec do kontrahentów spoza UE, np. Meksyku albo USA, w ramach transakcji sprzedaży pomiędzy D. AG oraz jego kontrahentem. Odprawa celna dotycząca wywozu Silników poza UE (np. do Meksyku albo USA) będzie dokonywana w Niemczech na rzecz D. AG. D. AG będzie wskazany jako eksporter tych towarów.

* Y. PL nie będzie w żaden sposób zaangażowany w transakcję pomiędzy D. AG a jego kontrahentem spoza UE, w szczególności Y. PL nie będzie zaangażowany w odprawę celną Silników w Niemczech.

* W momencie rozpoczęcia transportu Silników z Polski do Niemiec, Y. PL, co do zasady, nie będzie miał wiedzy, do którego konkretnie kraju Silniki będą dostarczone i kiedy dokładnie ta kolejna dostawa nastąpi. Wynika to faktu, iż w pierwszej kolejności to D. AG będzie otrzymywał zamówienia z różnych krajów spoza UE i dopiero na ich podstawie przygotuje oraz przedłoży Y. PL jedno zbiorcze zamówienie, które będzie zawierać kumulatywne wartości na podstawie uprzednio złożonych bezpośrednio do D. AG zamówień. D. AG wskaże na zamówieniu swoje Centrum Logistyczne w Niemczech jako miejsce przeznaczenia Silników, które Y. PL będzie zobowiązany do wyprodukowania. Dalsza dystrybucja i transport Silników do odbiorców docelowych z Niemiec poza UE będzie realizowana przez D. AG, bez zaangażowania Y. PL.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, czynności podejmowane przez Wnioskodawcę obejmujące dostawy Silników na rzecz D. AG, które to Silniki w ramach dostawy będą transportowane z terytorium Polski na terytorium Niemiec, będą stanowić wewnątrzwspólnotową dostawę towarów w myśl przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221; dalej: ustawa o VAT)?

2. W przypadku pozytywnej odpowiedzi na pytanie nr 1, czy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, dostawy Silników na rzecz D. AG będą podlegać opodatkowaniu stawką 0% VAT, przy założeniu spełnienia warunków przewidzianych w ustawie o VAT do zastosowania stawki 0% VAT w ramach transakcji WDT, w szczególności zakładając, iż Wnioskodawca przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy będzie posiadał dowody, że Silniki zostały wywiezione z terytorium Polski i zostały dostarczone do Niemiec?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad.1

Zdaniem Wnioskodawcy w przedstawionym zdarzeniu przyszłym, realizowane przez niego dostawy Silników na rzecz D. AG, które to Silniki w ramach dostawy będą transportowane z terytorium Polski na terytorium Niemiec, będą stanowić wewnątrzwspólnotową dostawę towarów w myśl przepisów ustawy o VAT.

Zgodnie z artykułem 5 ust. 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podatkiem VAT podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów na terytorium kraju;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotową dostawa towarów (dalej: WDT).

Dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, co do zasady, należy rozumieć jako przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (art. 7 ust. 1 ustawy o VAT).

Zgodnie z art. 13 ust. 1 ustawy o VAT przez WDT, którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5 ustawy o VAT, należy rozumieć wywóz towarów z terytorium Polski w wykonaniu czynności określonych w art. 7 ustawy o VAT, na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium Polski.

Biorąc pod uwagę powyższe, z WDT mamy do czynienia, gdy następujące warunki są spełnione łącznie:

* ma miejsce dostawa towarów,

* w ramach przedmiotowej dostawy towarów, następuje przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel,

* w ramach przedmiotowej dostawy, towary są przemieszczane z terytorium Polski na terytorium innego państwa UE niż terytorium Polski.

Poza warunkami co do istoty samej transakcji, istnieją również warunki konieczne do spełnienia przez podmioty zaangażowane w transakcję. I tak, dodatkowo, WDT ma miejsce wówczas, gdy:

* dostawa jest dokonywana przez podatnika wykonującego samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na jej cel lub rezultat, tj. w rozumieniu art. 15 ustawy o VAT, u którego sprzedaż nie jest zwolniona z VAT, przy założeniu progu wartości sprzedaży nie przekraczającej 200 000 zł w poprzednim roku podatkowym zgodnie z art. 113 ust. 1 oraz 9 ustawy o VAT (art. 13 ust. 6 ustawy o VAT)

* nabywcą jest osoba prawna zarejestrowana dla celów podatku od wartości dodanej i zidentyfikowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium innego państwa UE niż terytorium Polski (art. 13 ust. 1 oraz 2 ustawy o VAT).

Biorąc pod uwagę powyższe przepisy ustawy o VAT oraz opis zdarzenia przyszłego, zarówno warunki odnoszące się do istoty samej transakcji jak i skierowane do podmiotów uczestniczących w transakcji, traktujące o uznaniu transakcji za WDT, są łącznie spełnione. Wniosek ten opiera się na następujących stwierdzeniach:

* Silniki, po ich wyprodukowaniu w Polsce, będą dostarczone do D. AG w ramach transakcji dostawy towarów.

* Y. PL wystawi fakturę na D. AG.

* Prawo do rozporządzania Silnikami jak właściciel, łącznie z ryzykiem ich utraty lub uszkodzenia, przejdzie na D. AG na terytorium Polski, w momencie załadowania na środek transportu.

* Silniki będą transportowane z terytorium Polski bezpośrednio do Niemiec, do Centrum Logistycznego D. AG w Niemczech.

* Dostawa będzie dokonywana przez Y. PL, który wykonuje samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na jej cel lub rezultat, zgodnie z art. 15 ustawy o VAT.

* Sprzedaż Y. PL nie jest zwolniona z VAT zgodnie z art. 113 ust. 1 i 9 ustawy o VAT.

* D. AG jest osobą prawną oraz podatnikiem zidentyfikowanym dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium Niemiec, a faktury wystawione przez Y. PL będą zawierały niemiecki nr VAT D. AG (z prefiksem DE).

Fakt, że Silniki będą następnie dostarczane z Niemiec do kontrahentów spoza UE, np. Meksyku albo USA, pozostaje bez wpływu na klasyfikację przedmiotowej transakcji jako WDT. Kolejna transakcja będzie bowiem niezależna i będzie miała miejsce pomiędzy D. AG i jego kontrahentami. Odprawa celna towarów dostarczanych poza terytorium UE (np. do Meksyku lub USA) będzie dokonywana w Niemczech w imieniu / na rzecz D. AG, co oznacza, że D. AG będzie eksporterem towarów, a Y. PL nie będzie w żaden sposób zaangażowany w tę kolejną, niezależną transakcję.

Dodatkowo, do opisanego zdarzenia przyszłego nie będą miały zastosowania przepisy art. 22 ust. 2 w związku z art. 7 ust. 8 ustawy o VAT, traktujące o miejscu opodatkowania oraz zasadach przypisania transportu w przypadku tak zwanej "dostawy łańcuchowej", tj. sytuacji gdy kilka podmiotów (rozumianych jako więcej niż dwa) dokonuje dostawy tego samego towaru w ten sposób, że pierwszy z nich wydaje ten towar bezpośrednio ostatniemu w kolejności podmiotowi w "łańcuchu" i towar ten jest wysyłany lub transportowany.

Powyższe wynika z tego, że w zdarzeniu przyszłym nie wystąpią okoliczności charakteryzujące dostawę łańcuchową, rozumianą jako taką, w której uczestniczą więcej niż dwa podmioty. Dostawa dokonywana przez Y. PL dotyczy tylko i wyłącznie dwóch podmiotów, tj. Y. PL oraz D. AG. Y. PL wydaje towary do drugiego i jednocześnie ostatniego podmiotu, tj. D. AG. Transakcja pomiędzy Y. PL oraz D. AG będzie traktowana jako odrębna oraz w swej istocie niezależna od jakichkolwiek innych transakcji. Dostawa dokonana przez Y. PL nie będzie powiązania z kolejnymi transakcjami dokonywanymi w Niemczech przez D. AG, będącego w roli nowego właściciela Silników po ich zakupie od Y. PL. Y. PL nie będzie miał wiedzy i wpływu na niezależne decyzje podejmowane przez D. AG odnośnie czynności wykonywanych na Silnikach / z Silnikami w Centrum Logistycznym w Niemczech (przykładowo sprawdzenie Silników pod względem ilościach przepakowanie, przeładunek z ciężarówek do kontenerów). Wspomniane czynności, którym będą mogły podlegać Silniki w Niemczech, będą mogły zająć od 1 dnia do nawet kilkunastu dni lub dłużej, licząc od dnia, w którym Silniki dotrą do Centrum Logistycznego w Niemczech Y. PL nie ma wpływu na okres, przez jaki Silniki będę w Niemczech, ani na moment ich wywozu poza UE.

Ponadto, w momencie transportu Silników z Polski do Niemiec, Y. PL, co do zasady, nie będzie miał wiedzy, do którego konkretnie kraju będą one dostarczone. Wynika to z faktu, iż D. AG mimo że będzie otrzymywał zamówienia z różnych krajów spoza UE, to na ich podstawie przygotuje oraz przedłoży Y. PL jedno zbiorcze zamówienie, które będzie zawierać kumulatywne wartości na podstawie uprzednio złożonych bezpośrednio do D. AG zamówień. D. AG wskaże na zamówieniu swoje Centrum Logistyczne w Niemczech jako miejsce przeznaczenia Silników, które Y. PL będzie zobowiązany do wyprodukowania.

Ad.2

Biorąc pod uwagę opisane zdarzenie przyszłe jak i przepisy ustawy o VAT, odpowiadając na pytanie nr 2 Wnioskodawca stoi na stanowisku, że będzie uprawniony do zastosowania stawki VAT 0% w związku z transakcjami WDT dokonywanymi na rzecz D. AG z Polski do Niemiec.

Zgodnie z art. 41 ust. 3 ustawy o VAT, WDT podlega opodatkowaniu stawką VAT 0% z zastrzeżeniem art. 42 ustawy o VAT.

Zgodnie z art. 42 ust. 1 ustawy o VAT, WDT podlega opodatkowaniu stawką 0% pod warunkiem, że:

1.

podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej;

2.

podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju;

3.

podatnik składając deklarację podatkową, w której wykazuje tę dostawę towarów, jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE.

Dowodami, o których mowa powyżej są następujące dokumenty, jeżeli łącznie potwierdzają dostarczenie towarów będących przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju:

* dokumenty przewozowe otrzymane od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju, z których jednoznacznie wynika, że towary zostały dostarczone do miejsca ich przeznaczenia na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju - w przypadku gdy przewóz towarów jest zlecany przewoźnikowi (spedytorowi),

* specyfikacja poszczególnych sztuk ładunku (art. 42 ust. 3 ustawy o VAT).

Dodatkowo, zgodnie z art. 42 ust. 11 ustawy o VAT, w przypadku gdy dokumenty o których mowa w art. 42 ust. 3 ustawy o VAT, nie potwierdzają jednoznacznie dostarczenia do nabywcy znajdującego się na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju towarów, dowodami, o których mowa w ust. 1 pkt 2, mogą być również inne dokumenty wskazujące, że nastąpiła dostawa wewnątrzwspólnotową, w szczególności:

1.

korespondencja handlowa z nabywcą, w tym jego zamówienie;

2.

dokumenty dotyczące ubezpieczenia lub kosztów frachtu;

3.

dokument potwierdzający zapłatę za towar, z wyjątkiem przypadków, gdy dostawa ma charakter nieodpłatny lub zobowiązanie jest realizowane w innej formie, w takim przypadku inny - dokument stwierdzający wygaśnięcie zobowiązania;

4.

dowód potwierdzający przyjęcie przez nabywcę towaru na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju.

W przedstawionym zdarzeniu przyszłym:

* D. AG jest zarejestrowany dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych w Niemczech oraz posiada właściwy i ważny numer dla transakcji wewnątrzwspólnotowych nadany w Niemczech, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej (tj. "DE");

* Y. PL będzie posiadał przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, dowody, które łącznie jednoznacznie będą potwierdzały, że Silniki będące przedmiotem WDT zostały wywiezione z Polski i zostały dostarczone do D. AG w Niemczech. Y. PL będzie zarejestrowany dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych w Polsce jako aktywny podatnik VAT-UE na moment złożenia deklaracji VAT, w której będą zaraportowane wspomniane transakcje WDT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej "ustawą", opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów na terytorium kraju;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Natomiast art. 7 ust. 1 ustawy stanowi, że przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Przez terytorium kraju - zgodnie z definicją zawarta w art. 2 pkt 1 ustawy - rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Przez terytorium Unii Europejskiej rozumie się - co do zasady - terytoria państw członkowskich Unii Europejskiej (pkt 3 ww. artykułu).

Artykuł 2 pkt 6 ustawy stanowi, że przez towary rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Zgodnie z art. 2 pkt 22 ustawy - przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów i wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Jak wynika z art. 13 ust. 1 ustawy - przez wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5, rozumie się wywóz towarów z terytorium kraju w wykonaniu czynności określonych w art. 7 na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju, z zastrzeżeniem ust. 2-8.

Zgodnie z ust. 2 ww. artykułu przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że nabywca towarów jest:

1.

podatnikiem podatku od wartości dodanej zidentyfikowanym na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;

2.

osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, która jest zidentyfikowana na potrzeby transakcji wewnątrzwspólnotowych na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju;

3.

podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, działającymi w takim charakterze na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium kraju, niewymienionymi w pkt 1 i 2, jeżeli przedmiotem dostawy są wyroby akcyzowe, które, zgodnie z przepisami o podatku akcyzowym, są objęte procedurą zawieszenia poboru akcyzy lub procedurą przemieszczania wyrobów akcyzowych z zapłaconą akcyzą;

4.

podmiotem innym niż wymienione w pkt 1 i 2, działającym (zamieszkującym) w innym niż Rzeczpospolita Polska państwie członkowskim, jeżeli przedmiotem dostawy są nowe środki transportu.

Na podstawie art. 13 ust. 6 ustawy - wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów występuje, jeżeli dokonującym dostawy jest podatnik, o którym mowa w art. 15, u którego sprzedaż nie jest zwolniona od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, z zastrzeżeniem ust. 7.

Dla uznania danej czynności za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów musi zaistnieć wywóz towarów z terytorium kraju na terytorium innego państwa członkowskiego, w wyniku dokonania dostawy tych towarów (przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel).

Z opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca jest czynnym podatnikiem VAT w Polsce, zarejestrowanym także dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych. 100% udziałowcem Wnioskodawcy jest D. AG. D. AG ma siedzibę działalności gospodarczej oraz jest zarejestrowany dla celów VAT w Niemczech. D. AG ma właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych nadany mu w Niemczech, zawierający dwuliterowy kod tj. "DE", stosowany dla podatku od wartości dodanej. D. AG jest również zarejestrowany dla celów VAT w Polsce. D. AG nie ma w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności w rozumieniu przepisów o VAT.

W związku z decyzją Grupy o utworzeniu na terytorium Polski nowego zakładu produkcyjnego, dedykowanego produkcji silników dla pojazdów marki D. AG, Wnioskodawca obecnie podejmuje działania ukierunkowane na uruchomienie produkcji. Po uruchomieniu produkcji Wnioskodawca rozpocznie realizację zamówień składanych przez D. AG. Silniki wyprodukowane w polskiej fabryce będą sprzedawane tylko do D. AG. W ramach każdej jednorazowej transakcji sprzedaży dla D. AG, Silniki będą transportowane poza terytorium Polski na terytorium innego kraju przeznaczenia.

Jeden ze scenariuszy, który Wnioskodawca planuje wdrożyć w pierwszych latach od rozpoczęcia produkcji będzie dotyczył Silników, dla których ostatecznymi odbiorcami będą kontrahenci spoza UE, np. z Meksyku albo USA.

Scenariusz ten będzie wyglądał nastepująco:

* Silniki po etapie produkcji w Polsce, będą transportowane bezpośrednio do Niemiec, do Centrum Logistycznego D. AG w Niemczech.

* Wnioskodawca i D. AG uzgodnili, że do transakcji będą stosować warunki dostaw INCOTERMS FCA (ang Free Carrier).

* D. AG będzie ponosił koszty transportu Silników z Polski do Niemiec, w ramach zawartej z przewoźnikiem umowy na transport Silników.

* Pomimo przyjętych warunków dostaw INCOTERMS FCA, Wnioskodawca będzie w znaczącym stopniu zaangażowany w proces organizacji transportu, tj. Wnioskodawca będzie poszukiwał oraz ostatecznie decydował o wyborze przewoźnika, z którym podjęta zostanie współpraca; Wnioskodawca będzie przygotowywał i zabezpieczał Silniki do transportu oraz będzie kontaktował się z przewoźnikiem w celu poinformowania, że Silniki są gotowe do odbioru. Transport będzie odbywał się przy użyciu ciężarówek, niemniej w przyszłości Wnioskodawca nie wyklucza również możliwości rozszerzenia wykorzystywanych w tym celu środków transportu również na kolej (transport kolejowy).

* Prawo do rozporządzania Silnikami jak właściciel, łącznie z ryzykiem ich utraty bądź uszkodzenia, będzie przechodzić na D. AG w Polsce, w momencie załadowania Silników na dedykowany środek transportu.

* Dokumentacja towarzysząca transportowi Silników z terytorium Polski na terytorium Niemiec będzie wskazywała m.in. na:

o Y. PL jako nadawcę transportu Silników

o Adres fabryki Y. PL jako miejsca załadowania Silników,

o Centrum Logistyczne D. AG w Niemczech jako miejsce przeznaczenia Silników.

* Y. PL będzie posiadał dowody, że Silniki zostały wywiezione z terytorium Polski i zostały dostarczone do Centrum Logistycznego D. AG w Niemczech.

* Y. PL wystawi fakturę na D. AG.

* Faktura będzie zawierać polski numer VAT Wnioskodawcy oraz niemiecki numer VAT D. AG (dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych, z przedrostkiem DE).

* Po tym jak Silniki zostaną dostarczone do ich miejsca przeznaczenia w Centrum Logistycznym w Niemczech:

o zostaną poddane weryfikacji tj. zliczeniu pod kątem sprawdzenia kompletności zamówienia. Przedmiotową weryfikację przeprowadzi na rzecz D. AG wynajęta zewnętrzna firma;

o zostaną przeładowane ze środka transportu do odpowiedniego/ich kontenera/ów celem ich dalszej dostawy (pojedyncza dostawa z Polski do Niemiec co do zasady nie pokryje w pełni pojemności kontenera, co w konsekwencji oznacza, iż dopiero kilka transportów pozwoli aby zapełnić jeden kontener Silnikami);

o zostaną poddane konserwacji (zabezpieczeniu) dla celów dalszego transportu, jeśli przedmiotowe czynności będą wymagane ze względu na zachowanie standardów jakościowych;

o zostaną poddane przepakowaniu, jeżeli okaże się, iż ze względu na charakter dalszego transportu taka czynność jest niezbędna,

o będą magazynowane w kontenerach do momentu aż określona (docelowa) ilość Silników zostanie zgromadzona i kontener będzie gotowy do dalszej wysyłki.

* Powyższe czynności, którym będą / mogą zostać poddane Silniki, będą trwać od 1 nawet do kilkunastu dni, licząc od dnia, w którym Silniki dotrą do Centrum Logistycznego w Niemczech.

Następnie, po wykonaniu powyżej opisanych czynności, Silniki będą transportowane z Niemiec do kontrahentów spoza UE, np. Meksyku albo USA, w ramach transakcji sprzedaży pomiędzy D. AG oraz jego kontrahentem. Odprawa celna dotycząca wywozu Silników poza UE (np. do Meksyku albo USA) będzie dokonywana w Niemczech na rzecz D. AG. D. AG będzie wskazany jako eksporter tych towarów.

Wnioskodawca nie będzie w żaden sposób zaangażowany w transakcję pomiędzy D. AG a jego kontrahentem spoza UE, w szczególności Wnioskodawca nie będzie zaangażowany w odprawę celną Silników w Niemczech. W momencie rozpoczęcia transportu Silników z Polski do Niemiec, Wnioskodawca, co do zasady, nie będzie miał wiedzy, do którego konkretnie kraju Silniki będą dostarczone i kiedy dokładnie ta kolejna dostawa nastąpi. Wynika to faktu, iż w pierwszej kolejności to D. AG będzie otrzymywał zamówienia z różnych krajów spoza UE i dopiero na ich podstawie przygotuje oraz przedłoży Y. PL jedno zbiorcze zamówienie, które będzie zawierać kumulatywne wartości na podstawie uprzednio złożonych bezpośrednio do D. AG zamówień. D. AG wskaże na zamówieniu swoje Centrum Logistyczne w Niemczech jako miejsce przeznaczenia Silników, które Wnioskodawca będzie zobowiązany do wyprodukowania. Dalsza dystrybucja i transport Silników do odbiorców docelowych z Niemiec poza UE będzie realizowana przez D. AG, bez zaangażowania Wnioskodawcy.

Na tle tak przedstawionego opisu sprawy Wnioskodawca ma wątpliwości czy czynności podejmowane przez Wnioskodawcę obejmujące dostawy Silników na rzecz D. AG, będą stanowić wewnątrzwspólnotową dostawę towarów oraz czy dostawy te będą podlegać opodatkowaniu stawką 0% VAT zakładając, iż Wnioskodawca przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy będzie posiadał dowody, że Silniki zostały wywiezione z terytorium Polski i zostały dostarczone do Niemiec.

Analiza przedstawionych regulacji pozwala na ustalenie dwóch podstawowych warunków, od spełnienia których uzależnione jest uznanie danej dostawy za dostawę o charakterze wewnątrzwspólnotowym. Uprawnia to w konsekwencji do zastosowania preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0%. Pierwszy z tych warunków dotyczy aspektu prawnego transakcji - jego spełnienie ma gwarantować, że czynność ta zostanie potraktowana jako wewnątrzwspólnotowe nabycie w państwie przeznaczenia i jako taka zostanie tam faktycznie opodatkowana.

Drugi z warunków dotyczy aspektu faktycznego transakcji - jego spełnienie pozwala na przyjęcie, że rzeczywiście nastąpił wywóz towarów z kraju i jego transport (przemieszczenie) do innego państwa członkowskiego Unii Europejskiej. Drugi z warunków dotyczy zatem faktycznych, a nie prawnych aspektów transakcji i został określony w art. 42 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Jak zostało wskazane w opisie sprawy, Wnioskodawca - czynny podatnik VAT w Polsce, zarejestrowany dla celów transakcji wewnątrzwspólnotowych dokonywał będzie na rzecz D. AG posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych nadany w Niemczech dostawy silników. Silniki po etapie produkcji w Polsce, będą transportowane bezpośrednio do Niemiec, do Centrum Logistycznego kontrahenta w Niemczech. Prawo do rozporządzania silnikami jak właściciel, łącznie z ryzykiem ich utraty bądź uszkodzenia, będzie przechodzić na D. AG w Polsce, w momencie załadowania silników na dedykowany środek transportu.

Zatem, spełnione będą warunki dla uznania dokonywanej przez Wnioskodawcę dostawy towarów za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów w rozumieniu art. 13 ust. 1 ustawy, ponieważ Wnioskodawca posiada polski nr VAT UE, natomiast Kontrahent niemiecki nr VAT UE, a wywóz towarów z terytorium kraju na terytorium Niemiec nastąpi w wyniku dokonania ich dostawy.

W konsekwencji biorąc pod uwagę powyższy opis sprawy oraz powołane przepisy prawa należy stwierdzić, że Wnioskodawca prawidłowo kwalifikuje opisaną transakcję na gruncie podatku VAT, jako wewnątrzwspólnotową dostawę towarów o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 5 ustawy.

Co istotne, transakcja opisana w zdarzeniu przyszłym nie stanowi tzw. transakcji łańcuchowej, o której mowa w przepisach art. 7 ust. 8 ustawy o VAT i art. 22 ust. 2 ustawy o VAT.

Zgodnie z przepisem art. 7 ust. 8 ustawy o VAT, w przypadku gdy kilka podmiotów dokonuje dostawy tego samego towaru w ten sposób, że pierwszy z nich wydaje ten towar bezpośrednio ostatniemu w kolejności nabywcy, uznaje się że dostawy dokonał każdy z podmiotów biorących udział w tych czynnościach.

Ponadto, zgodnie z przepisem art. 22 ust. 2 ustawy, w przypadku gdy kilka podmiotów dokonuje dostawy tego samego towaru w ten sposób, że pierwszy z nich wydaje ten towar bezpośrednio ostatniemu w kolejności nabywcy, przy czym towar ten jest wysyłany lub transportowany, to wysyłka lub transport tego towaru są przyporządkowane tylko jednej dostawie; jeżeli towar jest wysyłany lub transportowany przez nabywcę, który dokonuje również jego dostawy, przyjmuje się, że wysyłka lub transport są przyporządkowane dostawie dokonanej dla tego nabywcy, chyba że z warunków dostawy wynika, że wysyłkę lub transport towaru należy przyporządkować jego dostawie.

Zatem zgodnie z treścią przepisu art. 7 ust. 8 w zw. z art. 22 ust. 2 ustawy o VAT, aby kilka następujących po sobie dostaw zostało uznanych za dokonane w ramach transakcji łańcuchowej konieczne jest łączne spełnienie wszystkich poniższych warunków: 1) w transakcji biorą udział co najmniej 3 podmioty, 2) wszystkie transakcje w łańcuchu stanowią dostawę towarów, 3) przedmiotem każdej z następujących po sobie dostaw jest ten sam towar, 4) towar jest wydawany bezpośrednio przez pierwszy podmiot w łańcuchu ostatniemu podmiotowi uczestniczącemu w transakcji i w konsekwencji dochodzi tylko do jednej wysyłki towarów. Natomiast w analizowanym przypadku nie jest spełniony ostatni z warunków bowiem nie dochodzi do wydania towaru bezpośrednio przez Wnioskodawcę ostatecznemu nabywcy tj. kontrahentowi z Meksyku lub USA.

W wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów stawka podatku wynosi 0%, z zastrzeżeniem art. 42 (art. 41 ust. 3 ustawy).

Należy zaznaczyć, że stosownie do art. 42 ust. 1 ustawy - wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów podlega opodatkowaniu według stawki podatku 0%, pod warunkiem że:

1.

podatnik dokonał dostawy na rzecz nabywcy posiadającego właściwy i ważny numer identyfikacyjny dla transakcji wewnątrzwspólnotowych, nadany przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, zawierający dwuliterowy kod stosowany dla podatku od wartości dodanej;

2.

podatnik przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy, posiada w swojej dokumentacji dowody, że towary będące przedmiotem wewnątrzwspólnotowej dostawy zostały wywiezione z terytorium kraju i dostarczone do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju;

3.

podatnik składający deklarację podatkową, w której wykazuje tę dostawę towarów, jest zarejestrowany jako podatnik VAT UE.

Jak wynika z powyższych uregulowań, prawo podatnika do zastosowania przy wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów preferencyjnej stawki podatku w wysokości 0%, uzależnione jest zatem od posiadania dokumentów potwierdzających jednoznacznie, że doszło do wywozu towaru z terytorium kraju i dostarczenia go do nabywcy na terytorium państwa członkowskiego inne niż Polska.

W związku z powyższym należy stwierdzić, że w sytuacji gdy przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy Wnioskodawca posiadał będzie dowody, że Silniki zostały wywiezione z terytorium Polski i zostały dostarczone do Niemiec, Wnioskodawca postępował będzie prawidłowo wystawiając do opisanej transakcji, stanowiącej wewnątrzwspólnotową dostawę towarów, fakturę sprzedaży ze stawką podatku od towarów i usług w wysokości 0%.

W konsekwencji stanowisko Wnioskodawcy zgodnie z którym realizowane przez niego dostawy silników na rzecz D. AG będą stanowić wewnątrzwspólnotową dostawę towarów opodatkowaną stawką 0% podatku VAT przy założeniu że przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy Wnioskodawca posiadał będzie dowody, że silniki zostały wywiezione z terytorium Polski i zostały dostarczone do siedziby D. AG do Niemiec należało uznać za prawidłowe.

Nadmienia się, że niniejsza interpretacja ogranicza się wyłącznie do oceny stanowiska Wnioskodawcy w zakresie zadanego pytania i jako element zdarzenia przyszłego przyjęto, że Wnioskodawca posiadał będzie dowody, że Silniki zostały wywiezione z terytorium Polski i zostały dostarczone do Niemiec.

Zaznaczenia wymaga również, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa, w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl