0114-KDIP1-2.4012.605.2019.2.PC - Rozliczanie VAT przez gminę w związku z realizacją projektu w zakresie usług internetowych.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 stycznia 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-2.4012.605.2019.2.PC Rozliczanie VAT przez gminę w związku z realizacją projektu w zakresie usług internetowych.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 9 października 2019 r. (data wpływu 16 października 2019 r.), uzupełnionym w dniu 30 grudnia 2019 r. (data wpływu 3 stycznia 2020 r.) na wezwanie Organu z dnia 23 grudnia 2019 r., o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie:

* prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...." w zakresie komponentu 2 - jest prawidłowe,

* prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...." w zakresie komponentów 1, 3-6 - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 16 października 2019 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...".

Wniosek został uzupełniony w dniu 30 grudnia 2019 r. (data wpływu 3 stycznia 2020 r.) na wezwanie Organu z dnia 23 grudnia 2019 r., skutecznie doręczone w dniu 23 grudnia 2019 r.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe:

Gmina jest czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług.

W 2018 r. zamierza rozpocząć realizację następującego projektu "..." realizowanego w ramach projektu objętego współfinansowaniem środkami Unii Europejskiej w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa na lata 2014 - 2020 w ramach Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Osi Priorytetowej VII "...", działanie 7.1 "...", projekt obejmuje następujące komponenty

1.

utworzenie portalu interesanta,

2.

e-woda,

3. Sprzęt IT,

4. Modernizacja systemów dziedzinowych,

5. Modernizacja stron www,

6. Promocja projektu.

Wydatki ponoszone na realizację niniejszego projektu w zakresie modułu 2) e-woda będą związane wyłącznie z działalnością opodatkowaną, a w zakresie pozostałych modułów z działalnością mieszaną: opodatkowaną, zwolnioną, jak również niepodlegającą VAT.

Faktury dokumentujące nabycie dóbr powstałych w wyniku realizacji projektu wystawiane będą na Gminę. Inwestycja realizowana jest w ramach zadań własnych Gminy, wynikających z art. 7 ust. 1 pkt 3, 3a ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym. Do zadań własnych gminy należy zaspokojenie zbiorowych potrzeb wspólnoty. W szczególności zadania własne obejmują sprawy z zakresu wodociągów i zaopatrzenia w wodę, kanalizacji, usuwania i oczyszczania ścieków komunalnych, telekomunikacji. W ramach wydatków inwestycyjnych ponoszone będą również koszty ogólne związane m.in. z pełnieniem nadzoru inwestorskiego, autorskiego, promocją projektu. Wydatki te powiększać będą wysokość środka trwałego, który powstanie w rezultacie realizacji przedmiotowego projektu.

Komponent 1 - związany z utworzeniem portalu interesanta obejmuje również utworzenie 35 e-usług. Powstanie portalu interesanta umożliwi dwukierunkową interakcję między urzędem, a mieszkańcem. Funkcjonalności powstałe w rezultacie realizacji komponentu 1 wykorzystywane będą do czynności mieszanych (związanych z czynnościami opodatkowanymi, zwolnionymi i niezwiązanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT).

Komponent 2 e-woda zakłada wymianę wodomierzy, których odczyt odbywać się będzie w sposób zdalny drogą radiową. Gmina samodzielnie prowadzi gospodarkę wodno-ściekową, tak więc urządzenia zakupione w ramach komponentu e-woda wykorzystywane będą wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT.

Na zakres rzeczowy komponentu 3 - składa się zakup komputerów, serwery, innych urządzeń komputerowych. Urządzenia zakupione w rezultacie realizacji komponentu 3 wykorzystywane będą do czynności mieszanych (związanych z czynnościami opodatkowanymi, zwolnionych i niezwiązanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług).

Modernizacja systemów dziedzinowych w ramach komponentu 4, zakłada wymianę księgowych programów i systemów informatycznych związanych z działalnością Gminy. Wartości niematerialne i prawne nabyte w rezultacie realizacji komponentu nr 4, wykorzystywane do czynności mieszanych (związanych z czynnościami opodatkowanymi, zwolnionymi i niezwiązanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług).

Pozostałe komponenty związane z promocją projektu (komponent 6) oraz modernizacją strony internetowej (komponent 5), stanowić będą wartości niematerialne i prawne, wykorzystywane do czynności mieszanych (związanych z czynnościami opodatkowanymi, zwolnionymi i niezwiązanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług).

Wszystkie wydatki stanowić będą wydatki inwestycyjne.

Wydatki związane z realizacją ww. projektu w zakresie komponentu 2, będą wykorzystywane przez jednostki organizacyjne Gminy tj. jednostki budżetowe. Wymiana wodomierzy dokonywana będzie również w jednostkach organizacyjnych Gminy, tj. jednostkach budżetowych. Towary i usługi są wykorzystywane przez Gminę w związku z działalnością jednostek organizacyjnych do czynności zwolnionych z opodatkowania podatkiem od towarów i usług. Zadania w zakresie komponentu 2 będą wykorzystywane przez Gminę do prowadzenia działalności gospodarczej, natomiast jednostki budżetowe będą wykorzystywać je na własne potrzeby bieżącego funkcjonowania. Istnieje możliwość przyporządkowania tych wydatków w całości do celów działalności gospodarczej. Towary i usługi w zakresie komponentu 2 będą wykorzystywane przez Gminę wraz z jej jednostkami organizacyjnymi zarówno do czynności opodatkowanych podatkiem VAT oraz czynności zwolnionych od podatku VAT.

Gmina nie jest w stanie przyporządkować wydatków w całości do celów działalności gospodarczej w zakresie komponentów 1, 3-6, nie istnieje możliwość przyporządkowania całości lub części kwot podatku naliczonego do poszczególnych rodzajów czynności.

Ponadto w odpowiedzi na wezwanie Organu Wnioskodawca wskazał, że:

Gmina nie ma obiektywnej możliwości odrębnego określenia/wyodrębnienia części kwoty podatku naliczonego od wydatków dotyczących realizacji projektu związanego z "komponentem 1 - utworzenie portalu interesanta".

Gmina nie ma obiektywnej możliwości odrębnego określenia / wyodrębnienia części kwoty podatku naliczonego od wydatków dotyczących realizacji projektu w zakresie "komponentu 1 - utworzenie portalu interesanta" związanej wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, związanej wyłącznie z czynnościami podlegającymi zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT oraz związanej wyłącznie z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT.

Gmina ma obiektywną możliwość odrębnego określenia/wyodrębnienia części kwoty podatku naliczonego od wydatków dotyczących realizacji projektu związanego wyłącznie z "komponentem 2-e-woda". Dokonywana w ramach "komponentu 2- e-woda" wymiana wodomierzy odbywa się tylko i wyłącznie u mieszkańców gminy. Dokonywana w ramach "komponentu 2 e-woda" wymiana wodomierzy u mieszkańców gminy służy wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT, które nie korzystają ze zwolnienia z opodatkowania lecz podlegają opodatkowaniu według właściwej stawki 8%. Dokonywana w ramach "komponentu 2- e-woda" wymiana wodomierzy odbywać się będzie tylko u mieszkańców gminy. Jednocześnie wyjaśniono, że we wniosku nastąpiła pomyłka ponieważ Gmina nie planuje wymiany wodomierzy w swoich jednostkach organizacyjnych ponieważ posiadają aktualną datę legalizacji i nie wymagają wymiany.

Gmina nie ma obiektywnej możliwości odrębnego określenia/wyodrębnienia części kwoty podatku naliczonego od wydatków dotyczących realizacji projektu związanego wyłącznie z "komponentem 3 - Sprzęt IT".

Gmina nie ma obiektywnej możliwości odrębnego określenia/wyodrębnienia części kwoty podatku naliczonego od wydatków dotyczących realizacji projektu w zakresie "komponentu 3 - Sprzęt IT" związanej wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, związanej wyłącznie z czynnościami podlegającymi zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT oraz związanej wyłącznie z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT.

Gmina nie ma obiektywnej możliwości odrębnego określenia/wyodrębnienia części kwoty podatku naliczonego od wydatków dotyczących realizacji projektu związanej wyłącznie z "komponentem 4 - Modernizacja systemów dziedzinowych".

Gmina nie ma obiektywnej możliwości odrębnego określenia/wyodrębnienia części kwoty podatku naliczonego od wydatków dotyczących realizacji projektu w zakresie "komponentu 4 - Modernizacja systemów dziedzinowych" związanej wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, związanej wyłącznie z czynnościami podlegającymi zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT oraz związanej wyłącznie z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT.

Gmina nie ma obiektywnej możliwości odrębnego określenia/wyodrębnienia części kwoty podatku naliczonego od wydatków dotyczących realizacji projektu związanej wyłącznie z "komponentem 5 - Modernizacja stron www".

Gmina nie ma obiektywnej możliwości odrębnego określenia/wyodrębnienia części kwoty podatku naliczonego od wydatków dotyczących realizacji projektu w zakresie "komponentu 5 - Modernizacja stron www". związanej wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, związanej wyłącznie z czynnościami podlegającymi zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT oraz związanej wyłącznie z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT.

Gmina nie ma obiektywnej możliwości odrębnego określenia/wyodrębnienie części kwoty podatku naliczonego od wydatków dotyczących realizacji projektu związanej wyłącznie z "komponentem 6 - Promocja projektu".

Gmina nie ma obiektywnej możliwości odrębnego określenia/wyodrębnienia części kwoty podatku naliczonego od wydatków dotyczących realizacji projektu w zakresie "komponentu 6 - Promocja projektu" związanej wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, związanej wyłącznie z czynnościami podlegającymi zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT oraz związanej wyłącznie z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Gminie przysługiwać będzie prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją inwestycji pn. "..."?

Zdaniem Wnioskodawcy:

Gminie przysługiwać będzie prawo do odliczenia podatku VAT związanego z realizacją projektu pn. "..." w następującym zakresie: w całości w zakresie komponentu 2 e-woda (wymiana wodomierzy - w tym zakup niezbędnych urządzeń do zdalnego odczytu), w części z zastosowaniem pre-wskaźnika w pozostałej części: komponenty 1, 3-6 (podstawa prawna art. 86 ust. 2a-2 h ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.)

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest

* prawidłowe w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." w zakresie komponentu 2 oraz

* nieprawidłowe w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "..." w zakresie komponentów 1, 3-6.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86

ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106,

z późn. zm.), zwanej dalej ustawą. W myśl tego przepisu - w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa

w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Na mocy art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy - kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Z treści powołanego art. 86 ust. 1 ustawy, wynika zatem, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do czynności opodatkowanych, tzn. takich, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Odliczyć zatem można w całości podatek naliczony, który jest związany z transakcjami opodatkowanymi podatnika. Wskazana zasada wyłącza tym samym możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku lub niepodlegających opodatkowaniu VAT.

Ponadto, należy podkreślić, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Podatnik w celu odliczenia podatku naliczonego, w pierwszej kolejności ma obowiązek odrębnego określenia, z jakim rodzajem działalności będzie związany podatek wynikający z otrzymanych faktur zakupu, czyli dokonania tzw. bezpośredniej alokacji. Jeżeli takie wyodrębnienie jest możliwe, podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości przy nabyciu towarów i usług związanych z czynnościami opodatkowanymi.

Natomiast, na mocy art. 86 ust. 2a ustawy - w przypadku nabycia towarów i usług wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej podatnika nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej, zwanym dalej "sposobem określenia proporcji". Sposób określenia proporcji powinien najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć.

Stosownie do art. 86 ust. 2b ustawy - sposób określenia proporcji najbardziej odpowiada specyfice wykonywanej przez podatnika działalności i dokonywanych przez niego nabyć, jeżeli:

1.

zapewnia dokonanie obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wyłącznie w odniesieniu do części kwoty podatku naliczonego proporcjonalnie przypadającej na wykonywane w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowane oraz

2.

obiektywnie odzwierciedla część wydatków przypadającą odpowiednio na działalność gospodarczą oraz na cele inne niż działalność gospodarcza, z wyjątkiem celów osobistych, do których ma zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2, oraz celów, o których mowa w art. 8 ust. 5 - w przypadku, o którym mowa w tym przepisie, gdy przypisanie tych wydatków w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe.

W myśl art. 86 ust. 2c ustawy - przy wyborze sposobu określenia proporcji można wykorzystać w szczególności następujące dane:

1.

średnioroczną liczbę osób wykonujących wyłącznie prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie osób wykonujących prace w ramach działalności gospodarczej i poza tą działalnością;

2.

średnioroczną liczbę godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą w ogólnej średniorocznej liczbie godzin roboczych przeznaczonych na prace związane z działalnością gospodarczą i poza tą działalnością;

3.

roczny obrót z działalności gospodarczej w rocznym obrocie podatnika z działalności gospodarczej powiększonym o otrzymane przychody z innej działalności, w tym wartość dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze, otrzymanych na sfinansowanie wykonywanej przez tego podatnika działalności innej niż gospodarcza;

4.

średnioroczną powierzchnię wykorzystywaną do działalności gospodarczej w ogólnej średniorocznej powierzchni wykorzystywanej do działalności gospodarczej i poza tą działalnością.

Według art. 86 ust. 2d ustawy - w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje się dane za poprzedni rok podatkowy.

Podatnik rozpoczynający w danym roku podatkowym wykonywanie działalności gospodarczej i działalności innej niż działalność gospodarcza, w celu obliczenia kwoty podatku naliczonego w przypadku, o którym mowa w ust. 2a, przyjmuje dane wyliczone szacunkowo, według prognozy uzgodnionej z naczelnikiem urzędu skarbowego w formie protokołu (art. 86 ust. 2e ustawy).

Na podstawie art. 86 ust. 2f ustawy - przepis ust. 2e stosuje się również, gdy podatnik uzna, że w odniesieniu do wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć dane za poprzedni rok podatkowy byłyby niereprezentatywne.

Jak stanowi art. 86 ust. 2g ustawy - proporcję określa się procentowo w stosunku rocznym. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej. Przepisy art. 90 ust. 5, 6, 9a i 10 stosuje się odpowiednio.

W tym miejscu należy wskazać, że zgodnie z art. 86 ust. 2h ustawy w przypadku gdy podatnik, dla którego sposób określenia proporcji wskazują przepisy wydane na podstawie ust. 22, uzna, że wskazany zgodnie z przepisami wydanymi na podstawie ust. 22 sposób określenia proporcji nie będzie najbardziej odpowiadać specyfice wykonywanej przez niego działalności i dokonywanych przez niego nabyć, może zastosować inny bardziej reprezentatywny sposób określenia proporcji.

Jak stanowi art. 86 ust. 22 ustawy, minister właściwy do spraw finansów publicznych może, w drodze rozporządzenia, określić w przypadku niektórych podatników sposób określenia proporcji uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć oraz wskazać dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem tego sposobu określenia proporcji, uwzględniając specyfikę prowadzenia działalności przez niektórych podatników i uwarunkowania obrotu gospodarczego.

Na podstawie ww. art. 86 ust. 22 ustawy zostało wydane rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 17 grudnia 2015 r. w sprawie sposobu określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej w przypadku niektórych podatników (Dz. U. z 2015 r. poz. 2193), zwane dalej rozporządzeniem. Rozporządzenie to określa, w przypadku niektórych podatników, sposób określania zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej uznany za najbardziej odpowiadający specyfice wykonywanej przez tych podatników działalności i dokonywanych przez nich nabyć, zwany dalej "sposobem określenia proporcji" oraz wskazuje dane, na podstawie których jest obliczana kwota podatku naliczonego z wykorzystaniem sposobu określenia proporcji (§ 1 pkt 1 i 2 rozporządzenia).

W rozporządzeniu tym wskazano podatników, do których przepisy w nim zawarte się odnoszą. Są to: jednostki samorządu terytorialnego, samorządowe instytucje kultury, państwowe instytucje kultury, uczelnie publiczne, instytuty badawcze.

W świetle zapisów § 2 pkt 8 rozporządzenia, ilekroć w rozporządzeniu jest mowa o jednostkach organizacyjnych jednostki samorządu terytorialnego - rozumie się przez to:

a.

urząd obsługujący jednostkę samorządu terytorialnego,

b.

jednostkę budżetową,

c.

zakład budżetowy.

Powołany art. 86 ust. 2a ustawy określa, co stanowi kwotę podatku naliczonego w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych. Zgodnie z tą normą, w przypadku nabycia towarów i usług, wykorzystywanych zarówno do celów wykonywanej przez podatnika działalności gospodarczej, jak i do celów innych niż działalność gospodarcza (z wyjątkiem wykorzystania na cele osobiste, do których może mieć zastosowanie art. 7 ust. 2 i art. 8 ust. 2 ustawy), w sytuacji gdy przypisanie tych towarów i usług w całości do działalności gospodarczej nie jest możliwe, kwotę podatku naliczonego oblicza się zgodnie ze sposobem określenia zakresu wykorzystywania nabywanych towarów i usług do celów działalności gospodarczej.

Ponadto należy zauważyć, że w przypadku wykonywania w ramach działalności gospodarczej czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług oraz zwolnionych z opodatkowania tym podatkiem, należy mieć na uwadze uregulowania zawarte w art. 90 ustawy. Powyższe przepisy stanowią uzupełnienie regulacji art. 86 ustawy.

Zgodnie z art. 90 ust. 1 ustawy - w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego.

Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości lub części kwot, o których mowa w ust. 1, to - na mocy art. 90 ust. 2 ustawy - podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, z zastrzeżeniem ust. 10.

Na podstawie art. 90 ust. 3 ustawy - proporcję, o której mowa w ust. 2, ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo.

Przepis art. 90 ust. 4 ustawy stanowi, że proporcje, o której mowa w ust. 3, określa się procentowo w stosunku rocznym na podstawie obrotu osiągniętego w roku poprzedzającym rok podatkowy, w odniesieniu do którego jest ustalana proporcja. Proporcję tę zaokrągla się w górę do najbliższej liczby całkowitej.

Stosownie do art. 90 ust. 10 ustawy - w przypadku gdy proporcja określona zgodnie z ust. 2-8:

1.

przekroczyła 98% oraz kwota podatku naliczonego niepodlegająca odliczeniu, wynikająca z zastosowania tej proporcji, w skali roku, była mniejsza niż 500 zł - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 100%;

2.

nie przekroczyła 2% - podatnik ma prawo uznać, że proporcja ta wynosi 0%.

Analiza powołanych wyżej przepisów wskazuje zatem, że na podstawie art. 90 ust. 1 ustawy, występuje obowiązek wyodrębnienia podatku naliczonego związanego z czynnościami, w stosunku do których przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz kwot podatku naliczonego związanego z czynnościami, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje.

Należy podkreślić, że przepisy dotyczące zasad odliczania częściowego, zawarte w art. 90 ustawy, znajdują zastosowanie wyłącznie w odniesieniu do czynności wykonywanych w ramach działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy. Zatem dotyczą czynności podlegających opodatkowaniu (opodatkowanych i zwolnionych).

Na zakres prawa do odliczeń w sposób bezpośredni wpływa również pojmowanie statusu danego podmiotu jako podatnika podatku od towarów i usług wykonującego czynności opodatkowane. Tylko podatnik w rozumieniu art. 15 ustawy, ma prawo do odliczenia podatku naliczonego. Co do zasady status podatnika związany jest z prowadzeniem przez dany podmiot działalności gospodarczej w rozumieniu ustawy.

W myśl art. 15 ust. 1 ustawy, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Działalność gospodarcza, na podstawie art. 15 ust. 2 ustawy, obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Należy zauważyć, że zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy, nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Oznacza to, że organ jest uznany za podatnika podatku od towarów i usług w dwóch przypadkach, tj. gdy wykonuje czynności inne niż te, które mieszczą się w ramach jego zadań oraz, gdy wykonuje czynności mieszczące się w ramach jego zadań, ale czyni to na podstawie umów cywilnoprawnych. Z powołanych wyżej przepisów wynika, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych.

W oparciu o art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (Dz. U. z 2019 r. poz. 506, z późn. zm.), gmina wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Natomiast zgodnie z art. 6 ust. 1 ww. ustawy do zakresu działania gminy należą wszystkie sprawy publiczne o znaczeniu lokalnym, niezastrzeżone ustawami na rzecz innych podmiotów. Katalog zadań własnych gminy został określony w art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca - czynny podatnik podatku VAT, zamierza rozpocząć realizację projektu ".....".

Projekt obejmuje następujące komponenty:

1.

utworzenie portalu interesanta,

2.

e-woda,

3. Sprzęt IT,

4. Modernizacja systemów dziedzinowych,

5. Modernizacja stron www,

6. Promocja projektu.

Wydatki ponoszone na realizację niniejszego projektu w zakresie modułu 2) e-woda będą związane wyłącznie z działalnością opodatkowaną, a w zakresie pozostałych modułów z działalnością mieszaną: opodatkowaną, zwolnioną, jak również niepodlegającą VAT.

Gmina ma obiektywną możliwość odrębnego określenia/ wyodrębnienia części kwoty podatku naliczonego od wydatków dotyczących realizacji projektu związanego wyłącznie z komponentem 2e-woda.

W zakresie komponentów 1, 3-6 Gmina nie ma obiektywnej możliwości odrębnego określenia/wyodrębnienia części kwoty podatku naliczonego od wydatków dotyczących realizacji projektu. Gmina nie ma obiektywnej możliwości odrębnego określenia/wyodrębnienia części kwoty podatku naliczonego od wydatków dotyczących realizacji projektu w zakresie w zakresie komponentów 1, 3-6, związanej wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, związanej wyłącznie z czynnościami podlegającymi zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT oraz związanej wyłącznie z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT.

Komponent 1 - związany z utworzeniem portalu interesanta obejmuje również utworzenie 35 e-usług. Powstanie portalu interesanta umożliwi dwukierunkową interakcję między urzędem, a mieszkańcem. Funkcjonalności powstałe w rezultacie realizacji komponentu 1 wykorzystywane będą do czynności mieszanych (związanych z czynnościami opodatkowanymi, zwolnionymi i niezwiązanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT).

Komponent 2 e-woda zakłada wymianę wodomierzy, których odczyt odbywać się będzie w sposób zdalny drogą radiową. Gmina samodzielnie prowadzi gospodarkę wodno-ściekową, tak więc urządzenia zakupione w ramach komponentu e-woda wykorzystywane będą wyłącznie do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. Dokonywana w ramach komponentu 2 wymiana wodomierzy odbywa się tylko i wyłącznie u mieszkańców gminy. Wymiana wodomierzy u mieszkańców gminy służy wykonywaniu czynności opodatkowanych podatkiem VAT, które nie korzystają ze zwolnienia z opodatkowania lecz podlegają opodatkowaniu według właściwej stawki 8%.

Na zakres rzeczowy komponentu 3 - składa się zakup komputerów, serwery, innych urządzeń komputerowych Urządzenia zakupione w rezultacie realizacji komponentu 3 wykorzystywane będą do czynności mieszanych (związanych z czynnościami opodatkowanymi, zwolnionych i niezwiązanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług).

Modernizacja systemów dziedzinowych w ramach komponentu 4, zakłada wymianę księgowych programów i systemów informatycznych związanych z działalnością Gminy. Wartości niematerialne i prawne nabyte w rezultacie realizacji komponentu nr 4, wykorzystywane do czynności mieszanych (związanych z czynnościami opodatkowanymi, zwolnionymi i niezwiązanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług).

Pozostałe komponenty związane z promocją projektu (komponent 6) oraz modernizacją strony internetowej (komponent 5), stanowić będą wartości niematerialne i prawne, wykorzystywane do czynności mieszanych (związanych z czynnościami opodatkowanymi, zwolnionymi i niezwiązanych z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług).

Wątpliwości dotyczą kwestii czy Gminie przysługiwać będzie prawo do odliczenia podatku VAT w związku z realizacją inwestycji pn. "....".

Wnioskodawca wskazał, że ma obiektywną możliwość odrębnego określenia/wyodrębnienia części kwoty podatku naliczonego od wydatków dotyczących realizacji projektu związanego wyłącznie z komponentem 2e-woda. Przy tym jak wskazano realizując projekt w zakresie dotyczącym komponentu 2 - e-woda Wnioskodawca będzie nabywał towary i usługi, które będą służyć do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług, które nie korzystają ze zwolnienia.

Zatem stwierdzić należy, że w odniesieniu do wydatków, ponoszonych w ramach realizacji komponentu 2, zostaną spełnione przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego - wskazane w art. 86 ust. 1 ustawy, ponieważ Wnioskodawca jest zarejestrowanym czynnym podatnikiem podatku VAT oraz wydatki ponoszone w ramach realizacji komponentu 2 będą służyły wyłącznie do wykonywania czynności opodatkowanych.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją projektu pn. "...." w zakresie komponentu 2 należało uznać za prawidłowe.

Z kolei jak wynika z okoliczności sprawy, w zakresie komponentów 1, 3-6 Gmina nie ma obiektywnej możliwości odrębnego określenia/wyodrębnienia części kwoty podatku naliczonego od wydatków dotyczących realizacji projektu. Gmina nie ma obiektywnej możliwości odrębnego określenia/wyodrębnienia części kwoty podatku naliczonego od wydatków dotyczących realizacji projektu w zakresie w zakresie komponentów 1, 3-6, związanej wyłącznie z czynnościami opodatkowanymi podatkiem VAT, związanej wyłącznie z czynnościami podlegającymi zwolnieniu z opodatkowania podatkiem VAT oraz związanej wyłącznie z czynnościami niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT. Wydatki ponoszone przez Wnioskodawcę w celu realizacji projektu w zakresie komponentów: 1. Utworzenie portalu interesanta, 3. Sprzęt IT, 4. Modernizacja systemów dziedzinowych, 5. Modernizacja stron www. 6. Promocja projektu będą związane z czynnościami opodatkowanymi, zwolnionymi oraz niepodlegającymi opodatkowaniu podatkiem VAT.

Biorąc pod uwagę powyższe należy wskazać, że skoro nabywane towary i usługi w ramach realizacji projektu w zakresie komponentów 1 oraz 3-6 będą związane jednocześnie z prowadzoną przez Wnioskodawcę działalnością gospodarczą (opodatkowaną i zwolnioną od podatku od towarów i usług) oraz działalnością inną niż gospodarcza (niepodlegającą opodatkowaniu), to Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego w części w jakiej te wydatki będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych podatkiem VAT. W związku z faktem, że Wnioskodawca nie będzie miał możliwości bezpośredniego przyporządkowania kwoty podatku naliczonego do poszczególnych rodzajów działalności, Wnioskodawca będzie zobowiązany ustalić wysokość kwoty podatku naliczonego do odliczenia w oparciu o sposób określenia proporcji, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy oraz w rozporządzeniu. W dalszym etapie, ponieważ - jak wynika z okoliczności sprawy - nabywane towary i usługi związane z realizacją projektu w zakresie komponentów 1 oraz 3-6, w ramach prowadzonej działalności gospodarczej, będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych, jak również do czynności zwolnionych od podatku, Wnioskodawca będzie obowiązany, do proporcjonalnego rozliczenia podatku, zgodnie z art. 90 ust. 2 i 3 ustawy.

Zatem realizując projekt pn. "..." w części dotyczącej komponentu 2 - e-woda, Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do pełnego odliczenia kwot podatku naliczonego. Natomiast, realizując projekt pn. "..." w części dotyczącej komponentu 1 oraz 3-6 Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do częściowego odliczenia podatku naliczonego w wysokości ustalonej w pierwszej kolejności w oparciu o sposób określenia proporcji, o którym mowa w art. 86 ust. 2a ustawy z uwzględnieniem zasad określonych w rozporządzeniu, tj. według ustalonego prewspółczynnika a następnie na podstawie proporcji, o której mowa w art. 90 ust. 3 ustawy.

Tym samym, oceniając stanowisko Wnioskodawcy w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego od wydatków ponoszonych na realizację projektu w zakresie komponentów 1, 3-6, w którym - pomimo iż w opisie stanu sprawy Wnioskodawca wskazał, że wydatki ponoszone na realizację niniejszego projektu w zakresie modułów 1, 3-6 będą związane z działalnością opodatkowaną, zwolnioną, jak również niepodlegającą VAT - Wnioskodawca nie uwzględnił odliczenia podatku VAT według proporcji, o której mowa w art. 90 ustawy, należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku zdarzenia przyszłego. Interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej, może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl