0114-KDIP1-2.4012.586.2018.1.IG - Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji drogowej oraz opodatkowania nieodpłatnego przekazania inwestycji drogowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 14 listopada 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-2.4012.586.2018.1.IG Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji drogowej oraz opodatkowania nieodpłatnego przekazania inwestycji drogowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 13 września 2018 r. (data wpływu 17 września 2018 r.), o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji drogowej oraz opodatkowania nieodpłatnego przekazania inwestycji drogowej - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 17 września 2018 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji drogowej oraz opodatkowania nieodpłatnego przekazania inwestycji drogowej.

We wniosku przedstawiono następujące zdarzenia przyszłe:

Sp. z o.o. (dalej: "Spółka") zamierza zrealizować na należących do niej gruntach inwestycję polegającą na budowie logistycznego centrum dystrybucji - Centrum Dystrybucji (dalej: "Inwestycja").

Inwestycja będzie w przyszłości przez Spółkę wykorzystywana do prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej VAT. W szczególności Spółka zamierza wynajmować powierzchnie magazynowe i biurowe znajdujące się w Inwestycji. Usługi najmu będą, co do zasady, opodatkowane VAT wg stawki podstawowej 23%. Spółka nie prowadzi obecnie sprzedaży zwolnionej z VAT i w przyszłości nie zamierza realizować takiej sprzedaży.

W celu właściwego skomunikowania Inwestycji z drogami publicznymi, Spółka zawarła ze Skarbem Państwa - Generalnym Dyrektorem Dróg Krajowych i Autostrad (dalej: "GDDKiA") umowę użyczenia (dalej: "Umowa"), zgodnie z którą Spółka przejęła do bezpłatnego używania grunt pasa drogowego drogi krajowej w celu wykonania robót polegających na rozbudowie skrzyżowania na rondo w ramach rozbudowy drogi powiatowej na odcinku około 600 m przy włączeniu do węzła drogi krajowej oraz wykonaniu wszelkiej niezbędnej infrastruktury towarzyszącej (dalej: "Inwestycja drogowa"). Inwestycja drogowa będzie realizowana na działkach gruntu stanowiących własność GDDKiA. W wyniku realizacji Inwestycji drogowej powstanie układ drogowy, który będzie służyć Inwestycji - w szczególności najemcom powierzchni znajdujących się w Inwestycji. Powstały w wyniku przeprowadzenia Inwestycji drogowej układ drogowy będzie służył również innym użytkownikom drogi krajowej.

Inwestycja drogowa zostanie przeprowadzona m.in. zgodnie z procedurą przewidzianą w ustawie z 10 kwietnia 2003 r. o szczególnych zasadach przygotowania i realizacji inwestycji w zakresie dróg publicznych (t.j. z 7 lipca 2017 r., Dz. U. z 2017 r. poz. 1496), tj. na podstawie decyzji o zezwoleniu na realizację inwestycji drogowej (dalej: "Decyzja ZRID") oraz zgodnie z przepisami ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2016 r. poz. 290 z późn. zm.).

Na podstawie Umowy, Spółka zobowiązana jest m.in. do:

* wykonania Inwestycji drogowej zgodnie z zatwierdzonym projektem budowlanym, szczegółowymi specyfikacjami technicznymi oraz stałą organizacją ruchu oraz harmonogramem robót,

* oznakowania robót zgodnie z projektem czasowej organizacji ruchu,

* uwzględnienia w trakcie realizacji Inwestycji drogowej wszelkich uwag GDDKiA dotyczących technologii, jakości wykonywanych robót i wbudowanych materiałów,

* utrzymania porządku i czystości drogi krajowej w obrębie realizowanej Inwestycji drogowej,

* należytego zabezpieczenia wykonania robót oraz przedłożenia zabezpieczenia należnego wykonania zobowiązań wynikających z Umowy, w tym robót budowalnych,

* udzielenia GDDKiA gwarancji i rękojmi na wykonane roboty na ustalony okres czasu, ponoszenia odpowiedzialności z tytułu gwarancji za wady fizyczne zmniejszające wartość użytkową, techniczną i estetyczną wykonanych robót oraz usunięcia wad ujawnionych w okresie gwarancji/rękojmi,

* przedłożenia zabezpieczenia roszczeń z tytułu nieusunięcia lub nienależytego usunięcia wad,

* uzyskania decyzji o pozwoleniu na użytkowanie Inwestycji drogowej lub jeżeli nie będzie ona wymagana, dokonania zawiadomienia odpowiedniego organu o zakończeniu prac.

Zgodnie z Umową, wszelkie koszty związane z wykonaniem Inwestycji drogowej obciążają Spółkę. Zatem, w związku z realizacją Inwestycji drogowej, Spółka będzie ponosić we własnym imieniu i na własny rachunek wszelkie wydatki z nią związane, w szczególności wydatki związane z prowadzonymi pracami budowlanymi, usługami projektowymi, geodezyjnymi, doradczymi, inżynierskimi związanymi z przygotowaniem dokumentacji technicznej, nadzorem inwestorskim. GDDKiA nie będzie partycypować w kosztach realizacji Inwestycji drogowej. Ponoszone wydatki będą udokumentowane fakturami z wykazanymi na nich kwotami VAT.

Na podstawie Umowy, Spółka ponosi wyłączną odpowiedzialność za wszelkie szkody powstałe u osób trzecich w wyniku lub w związku z wykonaniem Inwestycji drogowej, w tym za należyte zabezpieczenie robót.

Po zrealizowaniu Inwestycji drogowej, Spółka dokona wraz z przedstawicielami GDDKiA odbioru końcowego Inwestycji drogowej (wraz z oznaczeniem pionowym oraz poziomym), a po uzyskaniu decyzji o pozwoleniu na użytkowanie (a jeżeli nie będzie konieczne jej uzyskanie, to po zgłoszeniu zakończenia prac) odbioru ostatecznego. Spółka następnie zwróci na podstawie protokołu zdawczo-odbiorczego GDDKiA pas drogowy/teren budowy (Inwestycję drogową wraz z oznaczeniem pionowym i poziomym) oraz przekaże niezbędne dane konieczne do wykonania obowiązków zarządcy drogi w zakresie zrealizowanej Inwestycji drogowej, m.in. dokumentację powykonawczą i projekt stałej organizacji ruchu. Dodatkowo w celu umożliwienia Gminie sprawowania zarządu nad Infrastrukturą drogową Spółka przekaże nieodpłatnie na rzecz Gminy przysługujące jej prawa autorskie majątkowe do dokumentacji projektowej. Spółka, w związku z realizacją Inwestycji drogowej, nie będzie występować z żadnymi roszczeniami, w tym finansowymi (o wynagrodzenie czy odszkodowanie) wobec GDDKiA, i w tym zakresie Spółka zrzeka się wszelkich roszczeń wobec GDDKiA.

Spółka jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania:

1. Czy Spółka będzie miała prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wydatków ponoszonych w związku z realizacją Inwestycji drogowej?

2. Czy nieodpłatne przekazanie GDDKiA Inwestycji drogowej będzie stanowiło czynność podlegającą opodatkowaniu VAT?

Stanowisko Wnioskodawcy:

Stanowisko w zakresie pytania nr 1

Zdaniem Spółki będzie jej przysługiwało pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z wszelkich wydatków ponoszonych w związku z realizacją Inwestycji drogowej.

UZASADNIENIE stanowiska w zakresie pytania nr 1

Co do zasady, zgodnie z art. 86 ust. 1 Ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zgodnie z art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a Ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług. Przywołane powyżej normy wprowadzają jedną z najistotniejszych zasad podatku VAT - prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Prawo to przysługuje zasadniczo wtedy, gdy nabyte towary i usługi będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych.

Przepisy nie wskazują jaki charakter ma mieć związek pomiędzy zakupami (podatkiem naliczonym) a sprzedażą opodatkowaną. Związek ten może mieć charakter bezpośredni bądź pośredni. Związek pośredni istnieje co do zasady wtedy, gdy ponoszone wydatki wiążą się z całokształtem funkcjonowania danego podatnika. Zdaniem Spółki w opisanym zdarzeniu przyszłym istnieje co najmniej związek pośredni pomiędzy wydatkami na realizację Inwestycji drogowej a sprzedażą opodatkowaną realizowaną przez Spółkę.

Działalność Spółki będzie polegać na wynajmie Nieruchomości bądź części powierzchni znajdujących się w zrealizowanej na niej Inwestycji. Aby podnieść atrakcyjność Nieruchomości i planowanej Inwestycji dla najemców, poprawić obsługę Nieruchomości i zwiększyć jej dostępność komunikacyjną, Spółka będzie ponosiła wydatki na realizację Inwestycji drogowej. W ocenie Spółki Inwestycja drogowa wpłynie w sposób pozytywny na Nieruchomość. Dzięki infrastrukturze drogowej zostanie podniesiony standard Nieruchomości, co może znaleźć przełożenie na zwiększenie zainteresowania potencjalnych klientów ofertą najmu oraz na zwiększenie wysokości czynszów najmu pobieranych przez Spółkę. Bez poniesienia wydatków na zaprojektowanie i wykonanie Inwestycji drogowej, prowadzenie przez Spółkę planowanej działalności gospodarczej byłoby utrudnione lub nawet niemożliwe. Nie ulega bowiem wątpliwości, że zapewnienie odpowiedniego dojazdu do logistycznego centrum dystrybucji jest rzeczą kluczową dla potencjalnych najemców. Żaden rozsądnie działający podmiot prowadzący działalność gospodarczą nie zdecyduje się wynająć powierzchni w Inwestycji jeżeli nie będzie ona odpowiednio połączona z siecią dróg publicznych. Dlatego zrealizowanie Inwestycji drogowej jest kluczowe z punktu widzenia działalności opodatkowanej VAT, którą zamierza prowadzić Spółka.

Mając na uwadze powyższą argumentację, zdaniem Spółki istnieje wyraźny związek pomiędzy wydatkami na realizację Inwestycji drogowej a czynnościami opodatkowanymi VAT, które Spółka zamierza w przyszłości wykonywać w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej. Dotyczy to w szczególności świadczenia usług najmu Nieruchomości opodatkowanych zasadniczo 23% stawką VAT, które Spółka zamierza świadczyć po zrealizowaniu Inwestycji.

Dla powyższego stanowiska nie ma znaczenia fakt, że Inwestycja drogowa zostanie przekazana przez Spółkę nieodpłatnie na rzecz GDDKiA. Okoliczność ta nie ma wpływu na to, że realizowana Inwestycja drogowa doprowadzi do zwiększenia atrakcyjności Nieruchomości oraz planowanej Inwestycji, która będzie przez Spółkę wykorzystywana do prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej VAT.

Mając na uwadze powyższe, Spółka stoi na stanowisku, że przysługuje jej pełne prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego od wszelkich wydatków związanych z realizacją Inwestycji drogowej.

Powyższe stanowisko znalazło potwierdzenie w interpretacjach indywidualnych Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej.

Przykładowo Spółka wskazuje interpretację z dnia 13 czerwca 2018 r. nr 0114-KDIP4.4012.239.2018.1.MP, w której wskazano: "Działalność Spółki będzie polegać na wynajmie Nieruchomości. Aby podnieść atrakcyjność Nieruchomości dla najemców, poprawić obsługę Nieruchomości i zwiększyć jej dostępność komunikacyjną, Spółka będzie ponosiła wydatki na realizację Inwestycji Drogowej (polegającej na budowie drogi oraz skrzyżowania stanowiącego połączenie drogi gminnej z drogą wojewódzką oraz przebudowy odcinka drogi wojewódzkiej). W ocenie Spółki Inwestycja Drogowa bez wątpienia wpłynie w sposób pozytywny na Nieruchomość. Dzięki wykonaniu infrastruktury drogowej zostanie podniesiony standard Nieruchomości, co może znaleźć przełożenie na zwiększenie zainteresowania potencjalnych klientów ofertą najmu Nieruchomości oraz na zwiększenie poziomu czynszów najmu pobieranych przez Spółkę. Spółka stwierdza zatem, że istnieje związek pomiędzy wydatkami na realizację Inwestycji Drogowej, a czynnościami opodatkowanymi VAT, które Spółka zamierza wykonywać w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej. Dotyczy to w szczególności świadczenia usług najmu Nieruchomości opodatkowanych zasadniczo 23% stawką VAT, które Spółka zamierza świadczyć po zakończeniu Inwestycji na Nieruchomości".

Również w interpretacji z dnia 25 maja 2017 nr 0114-KDIP1-1.4012.64.2017.1.DG organ podatkowy zgodził się ze stanowiskiem wnioskodawcy: Spółka prowadzi działalność gospodarczą opodatkowaną VAT przy wykorzystaniu Nieruchomości. Działalność ta polega na wynajmie Nieruchomości i ich części. Aby podnieść atrakcyjność Nieruchomości dla obecnych i przyszłych najemców, poprawić obsługę Nieruchomości i zwiększyć jej dostępność komunikacyjną, Spółka będzie ponosiła wydatki na realizację Inwestycji (polegającej na przebudowie infrastruktury komunikacyjnej znajdującej się w jej pobliżu). Inwestycja bez wątpienia wpłynie w sposób pozytywny na Nieruchomość. Dzięki nowej infrastrukturze drogowej znajdującej się w pobliżu Nieruchomości zostanie podniesiony jej standard, co może znaleźć przełożenie na zwiększenie zainteresowania potencjalnych klientów ofertą najmu Nieruchomości oraz na zwiększenie poziomu czynszów najmu pobieranych przez Spółkę. Spółka stwierdza zatem, że istnieje oczywisty związek pomiędzy Inwestycją, a czynnościami opodatkowanymi, które wykonuje i zamierza wykonywać w ramach prowadzonej przez siebie działalności gospodarczej". Organ interpretacyjny przychylił się do takiego stanowiska potwierdzając, że spółce ponoszącej wydatki związane z przebudową infrastruktury komunikacyjnej przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z prowadzonymi pracami.

Powyższe stanowisko wyrażone przez Spółkę znajduje potwierdzenie również w innych wydawanych interpretacjach indywidualnych. Spółka wskazuje przykładowo:

* interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 20 stycznia 2017 r., nr 3063-ILPP2-2.4512.206.2016.1.AD,

* nterpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 9 grudnia 2016 r., nr 1462-IPPP2.4512.783.2016.1.AM,

* interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 9 września 2015 r., nr ILPP5/4512-1-131/15-2/KG,

* interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 12 czerwca 2013 r., nr ILPP1/443-210/13-5/JSK,

* interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 12 lipca 2012 r., nr IPPP3/443-415/12-2/KB.

Stanowisko w zakresie pytania nr 2

Zdaniem Spółki nieodpłatne przekazanie GDDKiA Inwestycji drogowej nie będzie stanowiło czynności podlegającej opodatkowaniu VAT.

UZASADNIENIE stanowiska w zakresie pytania nr 2

Zakres opodatkowania VAT określa art. 5 ust. 1 Ustawy o VAT. Wskazuje on, że opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W celu określenia, czy nieodpłatne przekazanie Inwestycji drogowej na rzecz GDDKiA będzie stanowiło czynność podlegającą opodatkowaniu VAT konieczne jest rozważenie, czy przekazanie Inwestycji drogowej powinno być rozpatrywane jako dostawa towarów czy jako świadczenie usług.

Zgodnie z art. 7 ust. 1 Ustawy o VAT przez dostawę towarów rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Towarami na gruncie VAT są z kolei rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 Ustawy o VAT).

Na podstawie art. 8 ust. 1 Ustawy o VAT przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów.

Na gruncie prawa cywilnego nieruchomość jest bez wątpienia rzeczą. Na podstawie art. 47 § 2 ustawy z dnia 23 kwietnia 1964 r. - Kodeks cywilny, (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 459, dalej: "k.c.") częścią składową rzeczy jest wszystko, co nie może być od niej odłączone bez uszkodzenia lub istotnej zmiany całości albo bez uszkodzenia lub istotnej zmiany przedmiotu odłączonego. Zgodnie z art. 48 k.c. do części składowych gruntu należą w szczególności budynki i inne urządzenia trwale z gruntem związane, jak również drzewa i inne rośliny od chwili zasadzenia lub zasiania. W kontekście przedstawionego zdarzenia przyszłego Spółka wskazuje na istotną cywilistyczną zasadę stanowiąca, że wszelkie rzeczy połączone trwale z nieruchomością stają się jej częścią składową (łac. superficies solo cedit). Wyrazem tej zasady w polskim porządku prawnym jest art. 47 § 1 k.c. wskazujący, że część składowa rzeczy nie może być odrębnym przedmiotem własności i innych praw rzeczowych oraz art. 141 k.c., zgodnie z którym własność nieruchomości rozciąga się na rzecz ruchomą, która została połączona z nieruchomością w taki sposób, że stała się jej częścią składową.

Mając na uwadze przywołane powyżej regulacje prawa cywilnego stwierdzić należy, że właścicielem ruchomości (nakładów) połączonych z nieruchomością w taki sposób, że stały się jej częściami składowymi jest właściciel nieruchomości.

Inwestycja drogowa, którą Spółka będzie realizowała na nieruchomościach gruntowych będących własnością GDDKiA bez wątpienia będzie stanowiła część składową gruntu ponieważ Inwestycja drogowa polega na wybudowaniu infrastruktury, która będzie ściśle związana z gruntem w taki sposób, że jej odłączenie będzie niemożliwe bez jej uszkodzenia bądź istotnej zmiany (art. 47 § 2 w zw. z art. 48 k.c.). Oznacza to, że Inwestycja drogowa nie może być przedmiotem odrębnej własności, gdyż pod względem cywilistycznym w momencie jej wykonania stanie się ona własnością GDDKiA. Spółka nie będzie więc właścicielem samej Inwestycji drogowej i nie będzie mogła nią swobodnie rozporządzać jak właściciel. GDDKiA stanie się właścicielem poszczególnych elementów Inwestycji drogowej już w momencie ich połączenia z gruntem. Mając to na uwadze, zdaniem Spółki nieodpłatne przekazanie Inwestycji drogowej na rzecz GDDKiA nie może być traktowane jako dostawa towarów dla celów opodatkowania VAT.

Zgodnie z art. 8 ust. 1 Ustawy o VAT świadczeniem usług jest każde świadczenie, które nie stanowi dostawy towarów. Przekazanie Inwestycji drogowej wypełnia tę definicję i jest zdaniem Spółki świadczeniem usług na rzecz GDDKiA. Należy dodatkowo zwrócić uwagę, że zgodnie z Umową przekazanie Inwestycji drogowej będzie czynnością nieodpłatną, a opodatkowaniu VAT zasadniczo podlega tylko świadczenie usług za wynagrodzeniem.

Artykuł 8 ust. 2 pkt 2 Ustawy o VAT wskazuje, że za odpłatne świadczenie usług uznaje się również nieodpłatne świadczenie usług na cele osobiste podatnika lub jego pracowników, w tym byłych pracowników, wspólników, udziałowców, akcjonariuszy, członków spółdzielni i ich domowników, członków organów stanowiących osób prawnych, członków stowarzyszenia, oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług do celów innych niż działalność gospodarcza podatnika. Z punktu widzenia przedstawionego zdarzenia przyszłego istotne jest to, że nieodpłatne świadczenie usług może być uznane za odpłatne świadczenie usług podlegające opodatkowaniu VAT tylko i wyłącznie jeżeli świadczenie to będzie realizowane dla celów innych niż działalność gospodarcza Spółki. Przypadek taki nie zachodzi w przedstawionym zdarzeniu przyszłym.

Przekazanie Inwestycji drogowej wynika z powszechnie obowiązujących norm prawnych dotyczących dróg publicznych. Zgodnie z art. 16 ust. 1 ustawy z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2017 r. poz. 2222) (dalej: "Ustawa o drogach publicznych") budowa lub przebudowa dróg publicznych spowodowana inwestycją niedrogową należy do inwestora tego przedsięwzięcia. Wobec czego, Spółka podejmując budowę Inwestycji, zobowiązana jest do realizacji Inwestycji drogowej na mocy samej ustawy. Należy jednak podkreślić, że nawet gdyby przebudowa dróg w związku z Inwestycją nie wynikała z obowiązków ustawowych, to ze względu na potrzebę skomunikowania Inwestycji z okolicznymi drogami Spółka i tak podjęłaby się realizacji Inwestycji drogowej. Tylko bowiem w taki sposób Inwestycja stałaby się atrakcyjna z perspektywy biznesowej dla potencjalnych najemców i w konsekwencji opłacalna dla planowanej działalności gospodarczej.

W analizowanym przypadku mamy do czynienia z sytuacją, w której przekazanie Inwestycji drogowej bez wątpienia będzie miało związek z działalnością prowadzoną przez Spółkę. Rozbudowana w ramach Inwestycji drogowej infrastruktura komunikacyjna będzie miała wpływ na zwiększenie atrakcyjności Nieruchomości, która będzie wykorzystywana przez Spółkę do prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej VAT. Wykonując Inwestycję drogową Spółka dąży do zwiększenia atrakcyjności Nieruchomości dla potencjalnych klientów. Spółka nie godziłaby się na ponoszenie wydatków, gdyby inwestycja nie dawała w przyszłości możliwości zwiększenia przychodów z prowadzonej działalności opodatkowanej VAT. Mając to na uwadze, warunek o którym mowa w art. 8 ust. 2 pkt 2 Ustawy o VAT, nie został spełniony i przekazanie Inwestycji drogowej nie będzie stanowiło czynności podlegającej opodatkowaniu VAT.

Stanowisko Spółki znajduje również potwierdzenie w interpretacjach podatkowych. Przykładowo w interpretacji z dnia 13 czerwca 2018 r. nr. 0114-KDIP4.4012.239.2018.1.MP, organ potwierdził prawidłowość stanowiska wnioskodawcy, zgadzając się ze stwierdzeniem: "nieodpłatne przekazanie nakładów poniesionych przez Spółkę na Inwestycję Drogową (polegającej na budowie drogi oraz skrzyżowania stanowiącego połączenie drogi gminnej z drogą wojewódzką oraz przebudowy odcinka drogi wojewódzkiej) na rzecz Gminy, Województwa Dolnośląskiego lub Skarbu Państwa nie będzie stanowiło czynności podlegającej opodatkowaniu VAT".

W innej interpretacji indywidualnej z dnia 25 maja 2017 r. nr. 0114-KDIP1-1.4012.64.2017.1.DG organ interpretacyjny potwierdził również brak opodatkowania VAT nieodpłatnego przekazania zrealizowanej przebudowy infrastruktury drogowej. Organ interpretacyjny przychylił się do następującego stanowiska: "[nieodpłatne) przekazanie Inwestycji (polegającej na przebudowie infrastruktury komunikacyjnej znajdującej się w jej pobliżu) bez wątpienia będzie miało związek z działalnością prowadzoną przez Spółkę. Rozbudowana w ramach Inwestycji infrastruktura komunikacyjna będzie miała bez wątpienia wpływ na zwiększenie atrakcyjności Nieruchomości, która jest i będzie wykorzystywana przez Spółkę do prowadzenia działalności gospodarczej opodatkowanej VAT. Wykonując Inwestycję Spółka dąży do zwiększenia atrakcyjności Nieruchomości dla potencjalnych klientów. (...) Mając to na uwadze warunek o którym mowa w art. 8 ust. 2 pkt 2 Ustawy o VAT nie został spełniony i przekazanie Inwestycji na rzecz Gminy nie będzie stanowiło czynności podlegającej opodatkowaniu VAT".

Powyższe stanowisko Organu interpretacyjnego powinno zostać wzięte pod uwagę również w niniejszej sprawie.

Powyższe stanowisko wyrażone przez Spółkę znajduje potwierdzenie również w innych wydawanych, w analogicznych stanach faktycznych, interpretacjach indywidualnych. Spółka wskazuje przykładowo:

* interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu z dnia 20 stycznia 2017 r., nr 3063-ILPP2-2.4512.206.2016.1.AD,

* interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie z dnia 9 grudnia 2016 r., nr 1462-IPPP2.4512.783.2016.1.AM,

* interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi z dnia 12 czerwca 2015 r., nr IPTPP1/4512-147/15-6/AK,

* interpretację indywidualną wydaną przez Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy z dnia 14 października 2014 r., nr ITPP2/443-951/14/AD.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionych zdarzeń przyszłych jest prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania niniejszej interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl