0114-KDIP1-2.4012.569.2019.2.RD - 0% stawka VAT dla dostawy towarów na rzecz organizacji międzynarodowej.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 27 stycznia 2020 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-2.4012.569.2019.2.RD 0% stawka VAT dla dostawy towarów na rzecz organizacji międzynarodowej.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2019 r. poz. 900 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 27 września 2019 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy e-PUAP 4 października 2019 r.), uzupełnionym w dniu 12 listopada 2019 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy e-PUAP 12 listopada 2019 r.) na wezwanie Organu z dnia 21 października 2019 r. (skutecznie doręczone w dniu 4 listopada 2019 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki 0% dla dostawy towarów na rzecz organizacji międzynarodowej w sytuacji gdy otrzymane świadectwo zwolnienia nie zawiera pieczęci w rubryce 6 oraz wypełnionej rubryki 7 i Wnioskodawca nie posiada pisma, które jednoznacznie wskazywałoby na możliwość odstąpienia potwierdzania świadectwa zwolnienia wydanego przez właściwe władze państwa - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 4 października 2019 r. za pośrednictwem platformy e-PUAP wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie zastosowania stawki 0% dla dostawy towarów na rzecz organizacji międzynarodowej w sytuacji gdy otrzymane świadectwo zwolnienia nie zawiera pieczęci w rubryce 6 oraz wypełnionej rubryki 7 i Wnioskodawca nie posiada pisma, które jednoznacznie wskazywałoby na możliwość odstąpienia potwierdzania świadectwa zwolnienia wydanego przez właściwe władze państwa. Wniosek został uzupełniony w dniu 12 listopada 2019 r. (data wpływu za pośrednictwem platformy e-PUAP 12 listopada 2019 r.) na wezwanie Organu z dnia 21 października 2019 r. (skutecznie doręczone w dniu 4 listopada 2019 r.).

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny:

A. (zwany dalej Wnioskodawcą) jest polskim podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT), mającym siedzibę w Szwecji. W Polsce wykonuje czynności opodatkowane i jest tu zarejestrowany dla celów VAT. A. sprzedało towary z dostawą do Niemiec na rzecz organizacji B., części Organizacji Narodów Zjednoczonych. Siedzibą B. jest Republika Włoska. Przedmiotem sprzedaży były meble dla celu urzędowego placówki (biura) B. w Niemczech. B. nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od wartości dodanej ani w Niemczech, ani we Włoszech.

Celem zastosowania przez Wnioskodawcę zerowej stawki VAT do wspomnianej dostawy B. dostarczył Wnioskodawcy wypełniony formularz według wzoru stanowiącego Załącznik II do Rozporządzenia Wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej. Jednak w przesłanym formularzu nie wypełniono rubryki 6, natomiast w rubryce 7 nie wskazano numeru pisma zwalniającego z obowiązku wypełnienia rubryki 6 formularza, ani daty tego pisma. Zamiast tego B. dołączył umowę zawartą z rządem włoskim z 1991 r. Zgodnie z wyjaśnieniami uzyskanymi przez Wnioskodawcę od B. - zdaniem rządu włoskiego może on wypełnić podane rubryki wyłącznie w przypadku dostawy towarów na terytorium Republiki Włoskiej.

Umowa między rządem włoskim a Organizacją Narodów Zjednoczonych stanowi, że w odniesieniu do wszelkich oficjalnych działań, B. jest zwolniony ze wszelkich form bezpośredniego opodatkowania. Ponadto, B. może korzystać ze wszystkich zwolnień podatkowych w takim zakresie, w jakim mają one zastosowanie wobec włoskiej administracji państwowej. Operacje i transakcje finansowe B. związane z osiąganiem ustawowych celów oraz pełnieniem swoich funkcji, powinny być zwolnione ze wszelkich form opodatkowania bezpośredniego. W odniesieniu do podatków obrotowych, a w szczególności podatku od towarów i usług (VAT), w tym VAT od towarów importowanych, B. korzysta ze zwolnienia z zapłaty takich podatków od zakupów, których wartość przekracza (...) lirów. Ponadto, umowa stanowi, iż B. powinno być zwolnione od obowiązku płacenia cła, innych opłat, zakazów i ograniczeń dowolnej natury, nakładanych na dobra importowane i eksportowane przez B.

Ponadto, Wnioskodawca otrzymał również od B. umowę zawartą pomiędzy rządem Republiki Federalnej Niemiec a Organizacją Narodów Zjednoczonych zawartą dnia 12 czerwca 1996 r. Wynika z niej, że Strony rozumieją, że Federalny Urząd Finansowy Republiki Federalnej Niemiec na żądanie zwróci kwotę podatku od wartości dodanej/podatku obrotowego zapłaconego w związku z dostawami i usługami nabytymi od podatnika do oficjalnego użytku B. pod warunkiem, że łącznie należny podatek przekracza (...) Deutsche Mark oraz gdy podatek został osobno wskazany na fakturze.

B. dostarczył również Wnioskodawcy list w którym wyjaśnia podstawy zwolnień podatkowych z jakich jest uprawniony do korzystania - w tym powołujący się na zwolnienie z VAT na podstawie art. 151 Dyrektywy 2006/112 - przy czym nie wskazano tam podstawy braku konieczności wypełnienia rubryki 6 w ww. formularzu.

W uzupełnieniu do wniosku Wnioskodawca na pytanie Organu czy organizacja B. jest organizacją międzynarodową, o której mowa w § 8 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U. z 2018 r. poz. 2350) uznaną za takie przez państwo siedziby i przez Rzeczpospolitą Polską w granicach i na warunkach ustalonych przez konwencje międzynarodowe ustanawiające takie organizacje lub przez umowy dotyczące ich siedzib" Wnioskodawca wskazał, że tak - B. jest organizacją międzynarodową, o której mowa w § 8 ust. 1 pkt 2 Rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług, oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U. z 2018 r. poz. 2350) uznaną za takie przez państwo siedziby i przez Rzeczpospolitą Polską w granicach i na warunkach ustalonych przez konwencje międzynarodowe ustanawiające takie organizacje lub przez umowy dotyczące ich siedzib.

Na pytanie Organu "czy nabywane przez organizację B. towary będą wykorzystywane do celów służbowych tej organizacji" Wnioskodawca wskazał, że tak - nabyte przez organizację B. od Wnioskodawcy towary będą wykorzystywane do celów służbowych tej organizacji.

Na pytanie Organu "czy Wnioskodawca przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy oprócz świadectwa zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (świadectwo zwolnienia), będzie posiadał zamówienie dotyczące towarów (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się przedmiotowe świadectwo" Wnioskodawca wskazał, że tak - Wnioskodawca przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy oprócz świadectwa zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku 11 do rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (świadectwo zwolnienia), posiadał zamówienie dotyczące towarów (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się przedmiotowe świadectwo.

Na pytanie Organu "czy Wnioskodawca posiada pismo, z którego jednoznacznie wynika możliwość odstąpienia od potwierdzania świadectwa zwolnienia, wydanego przez właściwe władze państwa, tj. zezwolenie na pominięcie pieczęci z rubryki 6 świadectwa zwolnienia" Wnioskodawca wskazał, że nie - Wnioskodawca nie posiada takiego pisma, które jednoznacznie wskazywałoby na możliwość odstąpienia od potwierdzania świadectwa zwolnienia, wydanego przez właściwe władze państwa, tj. zezwolenie na pominięcie pieczęci z rubryki 6 świadectwa zwolnienia.

Takie pismo w przypadku B. nie jest niezbędne, jako że jest to jedna z agend ONZ, a więc najbardziej uznanej organizacji międzynarodowej na świecie.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie nr 1 (ostatecznie sprecyzowane w uzupełnieniu do wniosku):

Czy na podstawie posiadanych dokumentów opisanych w stanie faktycznym Wnioskodawca może zastosować stawkę VAT 0% do opisanej dostawy - pomimo że świadectwo zwolnienia nie zawiera pieczęci w rubryce 6, a Wnioskodawca nie posiada pisma, które jednoznacznie wskazywałoby na możliwość odstąpienia od potwierdzania świadectwa zwolnienia, wydanego przez właściwe władze państwa, tj. zezwolenie na pominięcie pieczęci z rubryki 6 świadectwa zwolnienia?

Stanowisko Wnioskodawcy odnośnie pytania nr 1 (ostatecznie sprecyzowane w uzupełnieniu do wniosku):

Zdaniem Wnioskodawcy opisane dokumenty posiadane przez Wnioskodawcę są wystarczające do zastosowania stawki VAT 0% do analizowanej dostawy. Wprawdzie świadectwo zwolnienia nie zostało wypełnione w sposób kompletny, ale w przypadku tak powszechnie znanej organizacji jak B. nie jest to niezbędne. Takie stanowisko prezentuje B, argumentując, że w żadnym innym państwie UE nie wymaga się od niej żadnych dodatkowych dokumentów poza tymi, które już Wnioskodawcy przedstawiła. Co więcej, B twierdzi, że również inni dostawcy z Polski stosują stawkę VAT 0% do dostaw dla tej organizacji na podstawie dokumentów opisanych w stanie faktycznym, posiadanych przez Wnioskodawcę.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2018 r. poz. 2174 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów na terytorium kraju;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 2 pkt 1 ustawy przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Z kolei towarami - w świetle art. 2 pkt 6 ustawy - są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Stosownie do przepisu art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy, stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1.

W myśl art. 146aa ust. 1 pkt 1 ustawy, w okresie od dnia 1 stycznia 2019 r. do końca roku następującego po roku, dla którego wartość relacji, o której mowa w art. 38a pkt 4 ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych, jest nie większa niż 43% oraz wartość, o której mowa w art. 112aa ust. 5 tej ustawy, jest nie mniejsza niż - 6%, stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Ustawodawca zarówno w treści ustawy, jak i przepisów wykonawczych do niej, przewidział opodatkowanie niektórych czynności stawkami obniżonymi lub zwolnienia od podatku.

I tak na podstawie § 8 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia z dnia 23 grudnia 2013 r. w sprawie towarów i usług, dla których obniża się stawkę podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania stawek obniżonych (Dz. U. z 2018 r. poz. 2350), zwanego dalej rozporządzeniem, obniżoną do wysokości 0% stawkę podatku stosuje się również do dostawy towarów lub świadczenia usług na rzecz organizacji międzynarodowych posiadających siedzibę lub przedstawicielstwo:

a. na terytorium innego niż terytorium kraju państwa członkowskiego;

b. na terytorium państwa trzeciego - uznanych za takie przez państwo siedziby i przez Rzeczpospolitą Polską, w granicach i na warunkach ustalonych przez konwencje międzynarodowe ustanawiające takie organizacje lub przez umowy dotyczące ich siedzib - do celów służbowych tych organizacji.

Stosownie do § 8 ust. 2 rozporządzenia, przepis ust. 1 stosuje się, pod warunkiem że podmiot dokonujący dostawy towarów lub świadczący usługi przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy posiada:

1.

w przypadku o którym mowa w ust. 1 pkt 1-4 wypełnione odpowiednio na potrzeby podatku świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L 77 z 23.03.2011, str. 1 z późn. zm.), zwane dalej "świadectwem", dla tych towarów i usług, potwierdzone przez właściwe władze państwa, na którego terytorium podmioty wskazane w ust. 1 pkt 1-4 posiadają siedzibę lub przedstawicielstwo;

2.

zamówienie dotyczące towarów lub usług (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się świadectwo określone w pkt 1 i 1a.

Zgodnie z § 8 ust. 4 rozporządzenia w przypadku gdy towary lub usługi nabywane przez podmioty, o których mowa w ust. 1 pkt 1, pkt 2 lit. a, pkt 3 i 4, przeznaczone są do celów służbowych, świadectwo nie musi być potwierdzone przez właściwe władze państwa, na terytorium którego podmioty te posiadają siedzibę lub przedstawicielstwo.

W myśl § 8 ust. 5 rozporządzenia w przypadku, o którym mowa w ust. 4, podmioty określone w ust. 1 pkt 1, pkt 2 lit. a, pkt 3 i 4, przekazują dostawcy towarów lub usługodawcy dokumenty wskazane w ust. 2 oraz kopię pisma, o którym mowa w rubryce 7 świadectwa, zezwalającego na odstąpienie od potwierdzenia tego świadectwa, wydanego przez właściwe władze państwa, na terytorium którego podmioty te posiadają siedzibę lub przedstawicielstwo.

Przywołany wyżej przepis § 8 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia stanowi implementację przepisu art. 151 ust. 1 lit. b dyrektywy Rady 2006/112/WE z dnia 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L 347 z 11 grudnia 2006, str. 1, z późn. zm.), do krajowego porządku prawnego, zgodnie z którym państwa członkowskie zwalniają dostawy towarów lub świadczenie usług na rzecz organizacji międzynarodowych, innych niż organy, o których mowa w lit. aa, uznanych za takie przez organy władzy publicznej przyjmującego państwa członkowskiego, oraz na rzecz członków tych organizacji, w granicach i na warunkach ustalonych w konwencjach międzynarodowych ustanawiających takie organizacje lub w porozumieniach dotyczących ich siedzib.

Do czasu przyjęcia jednolitych przepisów podatkowych zwolnienia przewidziane w akapicie pierwszym mają zastosowanie w granicach ustalonych przez przyjmujące państwo członkowskie.

Na mocy art. 51 rozporządzenia wykonawczego Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiającego środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L 77 z 23.03.2011, str. 1 z późn. zm.), zwanego dalej rozporządzeniem 282/2011:

1. W przypadku gdy nabywca towarów lub usługobiorca posiada siedzibę na terytorium Wspólnoty, ale poza terytorium państwa członkowskiego, w którym ma miejsce dostawa towarów lub świadczenie usług, świadectwo zwolnienia z VAT lub podatku akcyzowego przewidziane w załączniku II do niniejszego rozporządzenia służy, z zastrzeżeniem objaśnień przedstawionych w załączniku do wspomnianego świadectwa, potwierdzeniu, że transakcja może być objęta takim zwolnieniem na mocy art. 151 dyrektywy 2006/112/WE. Wykorzystując to świadectwo, państwo członkowskie nabywcy towarów lub usługobiorcy może podjąć decyzję o tym, czy zastosuje wspólne świadectwo VAT i podatku akcyzowego, czy dwa odrębne świadectwa.

2. Świadectwo, o którym mowa w ust. 1, musi być opatrzone pieczęcią właściwych organów przyjmującego państwa członkowskiego. Natomiast w przypadku towarów lub usług o przeznaczeniu urzędowym państwa członkowskie mogą udzielić ich odbiorcy zwolnienia z wymogu przedstawiania świadectwa opatrzonego pieczęcią, na warunkach, jakie mogą określić. Zwolnienie takie można cofnąć w przypadku wystąpienia nadużyć. Państwa członkowskie powiadamiają Komisję o punkcie kontaktowym wyznaczonym w celu określenia organów odpowiedzialnych za opatrzenie świadectw pieczęcią oraz o zakresie, w jakim znoszą wymóg przedkładania świadectwa opatrzonego pieczęcią. Komisja przekazuje pozostałym państwom członkowskim informacje otrzymane od państw członkowskich.

3. W przypadku gdy w państwie członkowskim, w którym ma miejsce dostawa towarów lub świadczenie usług, stosuje się bezpośrednie zwolnienie, dostawca towarów lub usługodawca zobowiązani są uzyskać od nabywcy towarów lub usługobiorcy świadectwo, o którym mowa w ust. 1 niniejszego artykułu, zachowując je jako dokument do celów księgowych. W przypadku zwolnienia przyjmującego postać zwrotu VAT, zgodnie z art. 151 ust. 2 dyrektywy 2006/112/WE, świadectwo załącza się do wniosku o zwrot składanego we właściwym państwie członkowskim.

W załączniku nr II do rozporządzenia 282/2011, w którym określono wzór świadectwa zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego - w objaśnieniach w punkcie 1 wskazano, że świadectwo służy dostawcy lub uprawnionemu prowadzącemu skład podatkowy jako dokument będący podstawą do zwolnienia z podatku dostaw towarów i usług lub przesyłek towarów do kwalifikujących się podmiotów lub osób fizycznych określonych w art. 151 dyrektywy 2006/112/WE oraz art. 13 dyrektywy 2008/118/WE. Sporządza się odpowiednio po jednym świadectwie dla każdego dostawcy/właściciela składu. Ponadto dostawca/właściciel składu zobowiązany jest do przechowywania niniejszego świadectwa jako części swojej dokumentacji zgodnie z przepisami mającymi zastosowanie w danym państwie członkowskim.

W objaśnieniach w punkcie 6 wskazano, że oświadczenie kwalifikującego się podmiotu/kwalifikującej się osoby fizycznej poświadcza się urzędowo w rubryce 6 pieczęcią właściwego organu przyjmującego państwa członkowskiego. Organ ten może uzależnić zatwierdzenie od zgody innego organu w tym samym państwie członkowskim. Uzyskanie takiej zgody należy do właściwego organu podatkowego.

W objaśnieniach w punkcie 7 wskazano, że w celu uproszczenia procedury, właściwy organ może zwolnić kwalifikujący się podmiot od obowiązków zwracania się z prośbą o pieczęć w przypadku zwolnienia do celów służbowych. Kwalifikujący się podmiot powinien wskazać takie zwolnienie w rubryce 7 świadectwa.

Z powołanych przepisów wynika, że stawka podatku w wysokości 0% ma zastosowanie w przypadku łącznego spełnienia określonych warunków. W celu zastosowania dla dostawy towarów stawki podatku na podstawie § 8 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia transakcja musi być dokonana m.in. na rzecz organizacji międzynarodowej posiadającej siedzibę lub przedstawicielstwo na terytorium innego niż terytorium kraju państwa członkowskiego uznanej za taką przez państwo siedziby i przez Rzeczpospolitą Polską, w granicach i na warunkach ustalonych przez konwencje międzynarodowe ustanawiające takie organizacje lub przez umowy dotyczące ich siedzib. Przy tym dostawa towarów musi być dokonana do celów służbowych danej organizacji. Ponadto podmiot dokonujący dostawy towarów przed upływem terminu do złożenia deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy powinien posiadać odpowiednią dokumentację uprawniającą do zastosowania stawki podatku 0%, tj. wypełnione odpowiednio na potrzeby podatku świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia 282/2011 potwierdzone przez właściwe władze państwa, na którego terytorium dana organizacja posiada siedzibę lub przedstawicielstwo oraz zamówienie dotyczące towarów lub usług (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia 282/2011. Jednocześnie z powołanych przepisów wynika, że w przypadku, gdy towary nabywane przez organizację międzynarodową, o której mowa w § 8 ust. 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia przeznaczone są do celów służbowych, świadectwo nie musi być potwierdzone przez właściwe władze państwa, na którego terytorium posiada siedzibę lub przedstawicielstwo. W tym przypadku jednak organizacja międzynarodowa, o której mowa w § 8 ust. 1 pkt 2 lit. a rozporządzenia przekazuje dostawcy towarów dokumenty wskazane w § 8 ust. 2 rozporządzenia (tj. wypełnione odpowiednio na potrzeby podatku świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia 282/2011 oraz zamówienie dotyczące towarów lub usług (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia 282/2011) oraz kopię pisma, o którym mowa w rubryce 7 świadectwa, zezwalającego na odstąpienie od potwierdzenia tego świadectwa, wydanego przez właściwe władze państwa, na terytorium którego organizacja posiada siedzibę lub przedstawicielstwo.

Natomiast w przypadku gdy, nie są spełnione łącznie wskazane powyżej warunki dostawca towarów nie jest uprawniony do zastosowania stawki podatku w wysokości 0% na podstawie § 8 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia.

Z opisu sprawy wynika, że A. (Wnioskodawca) jest polskim podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT), mającym siedzibę w Szwecji. A. sprzedało towary z dostawą do Niemiec na rzecz organizacji (B), części Organizacji Narodów Zjednoczonych. Siedzibą dla B. jest Republika Włoska. We Włoszech posiada przedstawicielstwo. B. nie jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od wartości dodanej ani w Niemczech, ani we Włoszech. B., na rzecz której Wnioskodawca dokonał dostawy jest organizacją międzynarodową, o której mowa w § 8 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia uznaną za takie przez państwo siedziby i przez Rzeczpospolitą Polską w granicach i na warunkach ustalonych przez konwencje międzynarodowe ustanawiające takie organizacje lub przez umowy dotyczące ich siedzib.

Przedmiotem sprzedaży były meble dla celu urzędowego placówki (biura) B. w Niemczech. Nabyte przez organizację B. od Wnioskodawcy towary będą wykorzystywane do celów służbowych tej organizacji.

Celem zastosowania przez Wnioskodawcę zerowej stawki VAT do wspomnianej dostawy B. dostarczył Wnioskodawcy wypełniony formularz według wzoru stanowiącego załącznik II do rozporządzenia 282/2011. Jednak w przesłanym formularzu nie wypełniono rubryki 6, natomiast w rubryce 7 nie wskazano numeru pisma zwalniającego z obowiązku wypełnienia rubryki 6 formularza, ani daty tego pisma. Zamiast tego B dołączył umowę zawartą z rządem włoskim z dnia 15 marca 1991 r. Zgodnie z wyjaśnieniami uzyskanymi przez Wnioskodawcę od B - zdaniem rządu włoskiego może on wypełnić podane rubryki wyłącznie w przypadku dostawy towarów na terytorium Republiki Włoskiej. Umowa między rządem włoskim a Organizacją Narodów Zjednoczonych stanowi, że w odniesieniu do wszelkich oficjalnych działań, B jest zwolniony ze wszelkich form bezpośredniego opodatkowania. Ponadto, B może korzystać ze wszystkich zwolnień podatkowych w takim zakresie, w jakim mają one zastosowanie wobec włoskiej administracji państwowej. Operacje i transakcje finansowe B związane z osiąganiem ustawowych celów oraz pełnieniem swoich funkcji, powinny być zwolnione ze wszelkich form opodatkowania bezpośredniego. W odniesieniu do podatków obrotowych, a w szczególności podatku od towarów i usług (VAT), w tym VAT od towarów importowanych, B korzysta ze zwolnienia z zapłaty takich podatków od zakupów, których wartość przekracza (...) lirów. Ponadto, umowa stanowi, iż B powinno być zwolnione od obowiązku płacenia cła, innych opłat, zakazów i ograniczeń dowolnej natury, nakładanych na dobra importowane i eksportowane przez B. Ponadto, Wnioskodawca otrzymał również od B umowę zawartą pomiędzy rządem Republiki Federalnej Niemiec a Organizacją Narodów Zjednoczonych zawartą dnia 12 czerwca 1996 r. Wynika z niej, że Strony rozumieją, że Federalny Urząd Finansowy Republiki Federalnej Niemiec na żądanie zwróci kwotę podatku od wartości dodanej/podatku obrotowego zapłaconego w związku z dostawami i usługami nabytymi od podatnika do oficjalnego użytku B pod warunkiem, że łącznie należny podatek przekracza (...) Deutsche Mark oraz gdy podatek został osobno wskazany na fakturze. B dostarczył również Wnioskodawcy list w którym wyjaśnia podstawy zwolnień podatkowych z jakich jest uprawniony do korzystania - w tym powołujący się na zwolnienie z VAT na podstawie art. 151 Dyrektywy 2006/112 - przy czym nie wskazano tam podstawy braku konieczności wypełnienia rubryki 6 w formularzu stanowiącego załącznik II do rozporządzenia 282/2011.

Jak wskazano, Wnioskodawca przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy oprócz świadectwa zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku 11 do rozporządzenia 282/2011 posiadał zamówienie dotyczące towarów (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się przedmiotowe świadectwo. Jedocześnie, jak wskazano, Wnioskodawca nie posiada pisma, które jednoznacznie wskazywałoby na możliwość odstąpienia od potwierdzania świadectwa zwolnienia, wydanego przez właściwe władze państwa, tj. zezwolenie na pominięcie pieczęci z rubryki 6 świadectwa zwolnienia.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą prawa do zastosowania stawki 0% dla realizowanej na rzecz B. dostawy towarów w sytuacji gdy otrzymane świadectwo zwolnienia nie zawiera pieczęci w rubryce 6 a Wnioskodawca nie posiada pisma które jednoznacznie wskazywałoby na możliwość odstąpienia potwierdzania świadectwa zwolnienia wydanego przez właściwe władze państwa, tj. zezwolenie na pominięcie pieczęci z rubryki 6 świadectwa zwolnienia.

Odnosząc się do niniejszych wątpliwości wskazać należy, że z przepisów oraz objaśnień do załącznika nr II do rozporządzenia 282/2011, w którym określono wzór świadectwa zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego jednoznacznie wynika kiedy świadectwo (świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia 282/2011) nie musi być wypełnione w rubryce 6 oraz jakie formalności wówczas należy dopełnić. Jak wynika ze wzoru świadectwa zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego rubryka 6 "świadectwo wydane przez właściwe organy przyjmującego państwa członkowskiego" powinna, co do zasady, zawierać pieczęć właściwego organu przyjmującego państwa członkowskiego. Natomiast w przypadku niewypełnienia rubryki 6 należy wypełnić rubrykę 7 "zezwolenie na pominięcie pieczęci z rubryki 6 (wyłącznie w przypadku zwolnienia na użytek służbowy)", w której kwalifikujący się podmiot powinien wskazać zwolnienie z obowiązku zwracania się z prośbą o pieczęć z rubryki 6, tj. wskazać jakim pismem, z którego dnia, przez jaki organ kwalifikująca się instytucja została zwolniona z obowiązku pieczęci w polu 6. Obowiązek wykazania zwolnienia w rubryce 7 świadectwa zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia 282/2011 wynika wprost z objaśnień do załącznika nr II do rozporządzenia 282/2011. Jednocześnie z przepisów rozporządzenia wynika, że w takim przypadku dostawca towarów powinien być w posiadaniu dokumentów wskazanych w § 8 ust. 2 rozporządzenia (tj. wypełnionego odpowiednio na potrzeby podatku świadectwa zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia 282/2011 oraz zamówienia dotyczącego towarów lub usług (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia 282/2011) oraz kopii pisma, o którym mowa w rubryce 7 świadectwa, zezwalającego na odstąpienie od potwierdzenia tego świadectwa, wydanego przez właściwe władze państwa, na terytorium którego organizacja posiada siedzibę lub przedstawicielstwo.

Wnioskodawca wskazał, że przed złożeniem deklaracji podatkowej za dany okres rozliczeniowy posiadał zamówienie dotyczące towarów (wraz z ich specyfikacją), do których odnosi się świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego. Ponadto Wnioskodawca posiadał świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia 282/2011. Niemniej jednak, jak wskazano, posiadane świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego nie zostało wypełniono w rubryce 6 jednocześnie, co istotne, w rubryce 7 nie wskazano numeru pisma zwalniającego z obowiązku wypełnienia rubryki 6, ani daty tego pisma. Co więcej Wnioskodawca nie posiada pisma, które jednoznacznie wskazywałoby na możliwość odstąpienia od potwierdzania świadectwa zwolnienia, wydanego przez właściwe władze państwa, tj. zezwolenie na pominięcie pieczęci z rubryki 6 świadectwa zwolnienia. Zatem, nie można uznać, że w analizowanym przypadku zostały spełnione wszystkie warunki uprawniające do zastosowania obniżonej stawki podatku w wysokości 0% na podstawie § 8 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia. Z przepisów rozporządzenia oraz objaśnień do załącznika nr II do rozporządzenia 282/2011 jednoznacznie wynika, że w przypadku niewypełnienia rubryki 6 konieczne jest wypełnienie rubryki 7 oraz posiadanie kopii pisma, o którym mowa w rubryce 7.

Odnosząc się natomiast do argumentacji Wnioskodawcy wskazać należy, że sam fakt, że dostawa dokonywana jest na rzecz "powszechnie znanej organizacji jak B." czy też B. "jest to jedna z agend ONZ a więc najbardziej uznanej organizacji międzynarodowej na świecie" nie oznacza, że świadectwo zwolnienia z podatku VAT lub podatku akcyzowego, o którym mowa w załączniku II do rozporządzenia 282/2011 nie musi być wypełnione w rubryce 6 bez jednoczesnego wypełnienia rubryki 7 oraz posiadania kopii pisma, o którym mowa w rubryce 7 wskazującego na możliwość odstąpienia od potwierdzania świadectwa zwolnienia. Przepisy nie różnicują warunków zastosowania stawki 0% dla dostaw towarów w zależności od tego czy dana organizacja międzynarodowa na rzecz, której jest dokonywana dostawa jest mniej uznaną czy też bardziej. Z przepisów wynika, że stawka podatku w wysokości 0% znajduje zastosowanie dla dostaw towarów na rzecz organizacji międzynarodowych posiadających siedzibę lub przedstawicielstwo na terytorium innego niż terytorium kraju państwa członkowskiego bądź na terytorium państwa trzeciego uznanych za takie przez państwo siedziby i przez Rzeczpospolitą Polską, w granicach i na warunkach ustalonych przez konwencje międzynarodowe ustanawiające takie organizacje lub przez umowy dotyczące ich siedzib w sposób jednakowy, tj. przy spełnieniu tych samych warunków w ten sam sposób.

W konsekwencji, należy stwierdzić, że w sytuacji gdy otrzymane świadectwo zwolnienia nie zawiera pieczęci w rubryce 6 oraz wypełnionej rubryki 7 i Wnioskodawca nie posiada pisma, które jednoznacznie wskazywałoby na możliwość odstąpienia potwierdzania świadectwa zwolnienia wydanego przez właściwe władze państwa, tj. zezwolenie na pominięcie pieczęci z rubryki 6 świadectwa zwolnienia Wnioskodawca nie ma prawa do zastosowania stawki 0% dla realizowanej na rzecz B. dostawy towarów na podstawie § 8 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 ostatecznie sformułowanego w uzupełnieniu do wniosku należy uznać za nieprawidłowe.

Jednocześnie Organ wskazuje, że niniejsza interpretacja rozstrzyga jedynie w zakresie pytania nr 1 ostatecznie sformułowanego w uzupełnieniu do wniosku, tj. w zakresie zastosowania stawki 0% dla dostawy towarów na rzecz organizacji międzynarodowej w sytuacji gdy otrzymane świadectwo zwolnienia nie zawiera pieczęci w rubryce 6 oraz wypełnionej rubryki 7 i Wnioskodawca nie posiada pisma, które jednoznacznie wskazywałoby na możliwość odstąpienia potwierdzania świadectwa zwolnienia wydanego przez właściwe władze państwa. Natomiast w zakresie pytań nr 2 i 3 ostatecznie sformułowanych w uzupełnieniu do wniosku zostanie wydanie odrębne rozstrzygnięcie.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193 z późn. zm.), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Tut. Organ informuje, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego, za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302, z późn. zm.).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 54 § 1a ww. ustawy), w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl