0114-KDIP1-2.4012.524.2017.2.RM - Zwolnienie z opodatkowania sprzedaży nieruchomości.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 17 listopada 2017 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-2.4012.524.2017.2.RM Zwolnienie z opodatkowania sprzedaży nieruchomości.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2017 r. poz. 201, z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 26 września 2017 r. (data wpływu 6 października 2017 r.), uzupełnionym w dniu 3 listopada 2017 r. (data wpływu 9 listopada 2017 r.) na wezwanie tut. Organu z dnia 27 października 2017 r. (skutecznie doręczone w dniu 31 października 2017 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości - jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 6 października 2017 r. wpłynął do tutejszego organu ww. wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie opodatkowania sprzedaży nieruchomości.

Wniosek uzupełniony został w dniu 3 listopada 2017 r. (data wpływu 9 listopada 2017 r.) na wezwanie Organu z dnia 27 października 2017 r.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny, uzupełniony pismem z dnia 3 listopada 2017 r.:

Powiat zamierza sprzedać w drodze przetargu ustnego nieograniczonego niezabudowaną nieruchomość gruntową, oznaczoną w ewidencji gruntów i budynków jako działki nr:

1.

2461/23 o pow. 0,3369 ha, użytki: grunty orne RIIIb - 0,3369 ha;

2.

2461/25 o pow. 1,1631 ha, użytki: grunty orne RIIIb - 1,1631 ha;

3.

2461/27 o pow. 0,1939 ha, użytki: grunty orne RIIIb - 0,0513 ha, grunty orne RIVa - 0,1426 ha;

4.

2461/28 o pow. 0,3243 ha, użytki: grunty orne RIIIb - 0,3243 ha;

5.

2461/33 o pow. 1,1663 ha, użytki: grunty orne RIIIb - 0,2860 ha, grunty orne RIVa o pow. 0,4433 ha, grunty orne RIVb - 0,3843 ha, grunty orne RV - 0,0527 ha;

6.

2461/34 o pow. 1,8142 ha, użytki: grunty orne RIIIb - 1,4754 ha, grunty orne RIVa - 0,2241 ha, grunty orne RIVb-0,1147 ha.

Dla powyższej nieruchomości Sąd Rejonowy prowadzi księgę wieczystą, w której jako właściciel wpisany jest Powiat.

W miejscowym planie zagospodarowania przestrzennego Miasta:

1.

działki nr 2461/25 i 2461/34 - położone są w przeważającej części w terenie usług zdrowia oznaczonym na rysunku planu symbolem "A29 UZ", na pozostałej części w terenie na którym plan ogólny zagospodarowania utracił moc obowiązującą z dniem 1 stycznia 2003 r.;

2.

działka nr 2461/33 - położona jest w terenie usług zdrowia oznaczonym na rysunku planu symbolem "A29 UZ";

3.

działki nr 2461/23, 2461/27, 2461/28 - położona jest w terenie przeznaczonym pod zieleń i zabudowę związaną z obsługą komunikacji "3aZN,Ks".

Nadmienić należy, że zgodnie z art. 4 pkt 9 ustawy z dnia 21 sierpnia 1997 r. o gospodarce nieruchomościami (Dz. U. z 2016 r. poz. 2147 z późn. zm.), Zarząd Powiatu jest organem właściwym w sprawach gospodarowania nieruchomościami stanowiącymi własność Powiatu. Potwierdzeniem powyższego jest również przepis art. 32 ust. 2 pkt 3 ustawy z dnia 5 czerwca 1998 r. o samorządzie powiatowym (Dz. U. z 2016 r. poz. 814 z późn. zm.). Stosownie do przepisu art. 26 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym, zarząd powiatu jest organem wykonawczym powiatu. Starosta jest przewodniczącym zarządu powiatu - art. 26 ust. 2 ustawy o samorządzie powiatowym. Starosta organizuje prace zarządu powiatu - art. 34 ust. 1 ustawy o samorządzie powiatowym.

Podatnikiem podatku VAT jest Powiat.

W uzupełnieniu wniosku Wnioskodawca wskazał, że działki nr 2461/25 i 2461/34 położone są zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego w przeważającej części - w terenie usług zdrowia "A29 UZ", na pozostałej części, w terenie na którym plan ogólny zagospodarowania przestrzennego miasta utracił moc obowiązującą z dniem 1 stycznia 2003 r. W części gdzie według miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego są tereny usług zdrowia istnieje możliwość zabudowy związanej z usługami zdrowia. Dla działek nr 2461/25 i 2461/34 nie zostały wydane decyzje o warunkach zabudowy.

Powiatowi nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy ewentualnym nabyciu działek nr 2461/25 i 2461/34.

W odpowiedzi na wezwanie Organu dotyczące wskazania czy działki nr 2461/25 i 2461/34 były wykorzystywane wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług, Wnioskodawca wskazał, że działki nr 2461/25 i 2461/34 nie były wykorzystywane na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług.

Działka nr 2461/33 położona zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego w terenie usług zdrowia "A29 UZ" stanowi grunt przeznaczony pod zabudowę związaną z usługami zdrowia.

Powiatowi nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy ewentualnym nabyciu działki nr 2461/33.

W odpowiedzi na wezwanie Organu dotyczące wskazania czy działka nr 2461/33 była wykorzystywana wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług, Wnioskodawca wskazał, że działka nr 2461/33 nie była wykorzystywana na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług.

Działki nr 2461/23, 2461/27, 2461/28 - położone są zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego w terenie przeznaczonym pod zieleń i zabudowę z obsługą komunikacji "3aZN, KS". Na tym terenie istnieje możliwość lokalizacji parkingów.

Powiatowi nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy ewentualnym nabyciu działek nr 2461/23, 2461/27, 2461/28.

W odpowiedzi na wezwanie Organu dotyczące wskazania czy działki nr 2461/23, 2461/27, 2461/28 były wykorzystywane wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług Wnioskodawca wskazał, że działki nr 2461/23, 2461/27, 2461/28 nie były wykorzystywane na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy sprzedaż przedmiotowej nieruchomości podlega 23% VAT?

Zdaniem Wnioskodawcy, sprzedaż przedmiotowej nieruchomości podlega 23% VAT.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

W myśl art. 7 ust. 1 ustawy przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Towarami stosownie do art. 2 pkt 6 ustawy o VAT są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Według art. 2 pkt 22 ww. ustawy sprzedaż to odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Podkreślić jednak należy, że nie każda czynność stanowiąca dostawę towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług. Aby dana czynność podlegała opodatkowaniu tym podatkiem, musi być wykonana przez podatnika.

Zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy o VAT stawka podatku wynosi 22%, z zastrzeżeniem ust. 2-12c, art. 83, art. 119 ust. 7, art. 120 ust. 2 i 3, art. 122 i art. 129 ust. 1. Przy czym, stosownie do art. 146a pkt 1 ww. ustawy w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2018 r., z zastrzeżeniem art. 146f stawka podatku, o której mowa w art. 41 ust. 1 i 13, art. 109 ust. 2 i art. 110, wynosi 23%.

Jednakże zarówno w treści ustawy jak i w przepisach wykonawczych do niej ustawodawca przewidział zwolnienia od podatku oraz obniżone stawki podatku VAT.

I tak, w myśl art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane.

Przy czym przez teren budowlany, stosownie do art. 2 pkt 33 ustawy, rozumie się grunty przeznaczone pod zabudowę zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, a w przypadku braku takiego planu - zgodnie z decyzją o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu, o którym mowa w przepisach o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym.

Tak więc ustawa o podatku od towarów i usług nakazuje oceniać przeznaczenie określonego gruntu niezabudowanego wyłącznie na podstawie istniejącego miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego a w przypadku jego braku w oparciu o wydane decyzje o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu.

Zatem ze zwolnienia z podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy nie korzystają dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe niezabudowane, będące terenami budowlanymi w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy o VAT, pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, innych niż tereny budowlane - są zwolnione od podatku.

Ponadto, stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę towarów wykorzystywanych wyłącznie na cele działalności zwolnionej od podatku, jeżeli z tytułu nabycia, importu lub wytworzenia tych towarów nie przysługiwało dokonującemu ich dostawy prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Z przedstawionego opisu sprawy wynika, że Wnioskodawca zamierza sprzedać niezabudowaną nieruchomość gruntową, na którą składają się działki oznaczone nr ewidencyjnymi 2461/23, 2461/25, 2461/27, 2461/28, 2461/33 oraz 2461/34.

Zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego działki nr 2461/25 i 2461/34 w przeważającej części położone są na terenie usług zdrowia "A29 UZ". W części, w której według miejscowego planu zagospodarowania przestrzennego znajdują się tereny usług zdrowia istnieje możliwość zabudowy związanej z usługami zdrowia. Pozostała część działek nr 2461/25 2461/34 położona jest na obszarze, na którym plan ogólny zagospodarowania przestrzennego utracił moc obowiązującą w 2003 r. Dla działek nr 2461/25 i 2461/34 nie zostały wydane decyzje o warunkach zabudowy.

Działka nr 2461/33 położona jest na terenie usług zdrowia i stanowi grunt przeznaczony pod zabudowę związaną z usługami zdrowia.

Z kolei działki oznaczone nr ewidencyjnymi 2461/23, 2461/27 i 2461/28 położone są, zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego, na terenie przeznaczonym pod zieleń i zabudowę z obsługą komunikacji. Na terenie tym istnieje możliwość lokalizacji parkingów. Działki nr 2461/25, 2461/34, 2461/33, 2461/23, 2461/27 oraz 2461/28 nie były wykorzystywane na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług. Powiatowi u nie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego przy nabyciu ww. działek.

W tak przedstawionych okolicznościach sprawy Wnioskodawca powziął wątpliwości dotyczące opodatkowania transakcji zbycia przedmiotowej nieruchomości.

Wnioskodawca zamierza sprzedać niezabudowaną nieruchomość gruntową, na którą składają się działki o nr 2461/23, 2461/25, 2461/27, 2461/28, 2461/33 oraz 2461/34. Zatem w analizowanym przypadku Wnioskodawca będzie dokonywał sprzedaży 6 wyodrębnionych działek i mimo tego, że Wnioskodawca traktuje ww. działki jako jedną nieruchomość to na gruncie przepisów podatkowych poszczególne działki należy traktować jako odrębny przedmiot opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

Z opisu sprawy wynika, że zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego działki oznaczone numerami ewidencyjnymi 2461/33, 2461/23, 2461/27 oraz 2461/28 są przeznaczone pod zabudowę.

Skoro zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego działki o nr ewidencyjnych 2461/33, 2461/23, 2461/27 i 2461/28 są przeznaczone pod zabudowę, to tym samym stanowią one tereny budowlane w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy o VAT. W konsekwencji transakcja przeniesienia prawa własności przedmiotowych działek nie spełnia przesłanek do zastosowania zwolnienia z podatku, o którym mowa w powołanym art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Jednocześnie wskazać należy, że dostawa działek 2461/33, 2461/23, 2461/27 oraz 2461/28 nie będzie korzystać ze zwolnienia z podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy. Wnioskodawca wskazał, że działki 2461/33, 2461/23, 2461/27 oraz 2461/28 nie były wykorzystywane na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług. W konsekwencji transakcja zbycia działek 2461/33, 2461/23, 2461/27 oraz 2461/28 nie spełnia przesłanek do zastosowania zwolnienia z podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Zatem skoro do analizowanej transakcji zbycia działek o nr ewidencyjnych 2461/33, 2461/23, 2461/27 oraz 2461/28 nie znajdzie zastosowania zwolnienie z podatku wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy oraz z art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy, to tym samym dostawa ww. działek będzie opodatkowana stawką podstawową podatku VAT, zgodnie z art. 41 ust. 1 ustawy w związku z art. 146a pkt 1 ustawy, tj. 23%.

Na nieruchomość mającą być przedmiotem transakcji składają się również działki oznaczone nr ewidencyjnymi 2461/25 oraz 2461/34. Z treści wniosku wynika, że zgodnie z miejscowym planem zagospodarowania przestrzennego część powierzchni działek nr 2461/25 i 2461/34 położona jest na terenie usług zdrowia i dla tej części działek istnieje możliwość zabudowy związanej z usługami zdrowia. Natomiast pozostała część powierzchni działek nr 2461/25 i 2461/34 położona jest w obszarze, na którym plan ogólny zagospodarowania przestrzennego utracił moc obowiązującą w 2003 r. Jednocześnie dla działek nr 2461/25 i 2461/34 nie zostały wydane decyzje o warunkach zabudowy.

Przekładając obowiązujące przepisy prawa na grunt rozpatrywanej sprawy wskazać należy, że dostawa działek 2461/25 i 2461/34, w części stanowiącej tereny usług zdrowia nie spełnia przesłanek do zastosowania zwolnienia z podatku, o którym mowa w powołanym art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy, gdyż ww. części działek są przeznaczone pod zabudowę. W konsekwencji stanowią więc teren budowlany w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy.

Jednocześnie Wnioskodawca wskazał, że działki 2461/25 i 2461/34 nie były wykorzystywane na cele działalności zwolnionej od podatku od towarów i usług. W konsekwencji w odniesieniu do części przedmiotowych działek, które stanowią tereny usług zdrowia nie znajdzie zastosowania zwolnienie od podatku określone w art. 43 ust. 1 pkt 2 ustawy.

Mając na uwadze powyższe należy stwierdzić, że w odniesieniu do dostawy części działek nr 2461/25 i 2461/34, które stanowią tereny usług zdrowia, na których obowiązujący miejscowy plan zagospodarowania przestrzennego dopuszcza możliwość zabudowy związanej z usługami zdrowia, nie znajdzie zastosowania zarówno zwolnienie od podatku wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 2, jak i pkt 9 ustawy, w związku z czym, dostawa ww. części działek podlegać będzie opodatkowaniu stawką podstawową podatku od towarów i usług.

Natomiast dostawa pozostałej powierzchni działek nr 2461/25 oraz 2461/34 będzie zwolniona z podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy. Skoro bowiem w odniesieniu do tych części działek ogólny plan zagospodarowania przestrzennego utracił moc obowiązującą i jednocześnie dla działek nr 2461/25 i 2461/34 nie zostały wydane decyzje o warunkach zabudowy, to tym samym wskazane części działek nie stanowią terenów budowlanych w rozumieniu art. 2 pkt 33 ustawy.

W konsekwencji, dostawa części działek nr 2461/25 oraz 2461/34, w odniesieniu do których ogólny plan zagospodarowania przestrzennego utracił moc obowiązującą i jednocześnie dla ww. działek nie wydano decyzji o warunkach zabudowy będzie zwolniona z podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy. Natomiast dostawa pozostałej części działek 2461/25 i 2461/34, które zgodnie z obowiązującym planem zagospodarowania przestrzennego stanowią tereny usług zdrowia podlegać będzie opodatkowaniu podstawową stawką podatku VAT, tj. 23% na mocy art. 41 ust. 1 w związku z art. 146a pkt 1 ustawy.

Zatem zbycie przedmiotowej nieruchomości składającej się z działek nr 2461/23, 2461/25, 2461/27, 2461/28, 2461/33 oraz 2461/34 będzie podlegać opodatkowaniu z zastosowaniem stawki podatku w wysokości 23% w zakresie sprzedaży działek 2461/33, 2461/23, 2461/27, 2461/28 oraz części działek nr 2461/25 i 2461/34, które zgodnie z obowiązującym planem zagospodarowania przestrzennego stanowią tereny usług zdrowia. Natomiast w zakresie sprzedaży części działek nr 2461/25 i 2461/34 położonych na obszarze, na którym ogólny plan zagospodarowania przestrzennego utracił moc obowiązującą i jednocześnie dla ww. działek nie zostały wydane decyzje o warunkach zabudowy dostawa będzie korzystać ze zwolnienia z podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy, zgodnie z którym sprzedaż całej nieruchomości podlega opodatkowaniu z zastosowaniem stawki 23% należy uznać za nieprawidłowe.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem stanu faktycznego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu stanu faktycznego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2017 r. poz. 1369 z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl