0114-KDIP1-2.4012.516.2020.1.AAT - VAT w zakresie skutków podatkowych związanych z transakcją sprzedaży nieruchomości.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 26 lutego 2021 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-2.4012.516.2020.1.AAT VAT w zakresie skutków podatkowych związanych z transakcją sprzedaży nieruchomości.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1, art. 14r. ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2020 r. poz. 1325 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku wspólnym z dnia 27 listopada 2020 r. (data wpływu 30 listopada 2020 r.) uzupełnionym pismem z dnia 14 grudnia 2020 r. (data wpływu 18 grudnia 2020 r.) o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie skutków podatkowych związanych z transakcją sprzedaży nieruchomości - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 30 listopada 2020 r. wpłynął do tutejszego Organu ww. wniosek wspólny o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie skutków podatkowych związanych z transakcją sprzedaży nieruchomości.

Wniosek został uzupełniony pismem z dnia 14 grudnia 2020 r., (data wpływu 18 grudnia 2020 r.).

We wniosku złożonym przez: * Zainteresowanego będącym stroną postępowania:

Wnioskodawca * Zainteresowanego niebędącego stroną postępowania:

Spółka

przedstawiono następujące zdarzenie przyszłe (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku):

Wnioskodawca (...) wraz z żoną (...) jest właścicielem (na zasadzie małżeńskiej wspólności majątkowej) od 2003 r. nieruchomości rolnych/gruntów ornych położonych w miejscowości (...), składającej się z działki o numerze ewidencyjnym (...), o powierzchni całkowitej 37 100 metrów kwadratowych (dalej m2), dla której Sąd Rejonowy w. Wydział Ksiąg Wieczystych z siedzibą w... prowadzi księgę wieczystą nr.... Ujawniony w tej księdze wieczystej sposób korzystania - grunty orne. Nieruchomość ta jest zabudowana budynkami i budowlami.

Wnioskodawca... jest czynnym podatnikiem VAT.

Do 2018 r. Wnioskodawca na przedmiotowej nieruchomości prowadził działalność rolniczą - gospodarstwo rolne.

W 2018 r. Wnioskodawca wydzierżawił tę nieruchomość do spółki, która to spółka zgodnie z umową z dnia 1 lutego 2018 r. użytkuje je z przeznaczeniem na prowadzenie działalności rolniczej - działów specjalnych produkcji rolnej. W przywołanej umowie dzierżawy określono, iż przedmiotem dzierżawy jest grunt wraz z następującymi budynkami i budowlami:

* Budynek gospodarczy główny (cześć biurowa, hala nr 1, część socjalna) o powierzchni zabudowy 500 m2 i powierzchni użytkowej 825,26 m2 - to budynek w rozumieniu prawa budowlanego;

* Budynek gospodarczo - magazynowy (hala nr 2) o powierzchni zabudowy 1 200 m2 i powierzchni użytkowej 1 153 m2 - to budynek w rozumieniu prawa budowlanego;

* Stróżówka wraz z śmietnikiem o powierzchni zabudowy 14,52 m2 i powierzchni użytkowej 12,40 m2 - to budynek w rozumieniu prawa budowlanego;

* Kotłownia do B1 - Budynek K o powierzchni zabudowy 18,0 m2 i powierzchni użytkowej 16,24 m2 - to budynek w rozumieniu prawa budowlanego;

* Hydrofornia o powierzchni zabudowy 31,50 m2 i powierzchni użytkowej 26,04 m2

- to budynek w rozumieniu prawa budowlanego;

* Magazynek 1 o powierzchni zabudowy 34,50 m2 i powierzchni użytkowej 32,12 m2

- to budynek w rozumieniu prawa budowlanego;

* Magazynek 2 o powierzchni zabudowy 34,50 m2 i powierzchni użytkowej 32,12 m2

- to budynek w rozumieniu prawa budowlanego;

* Magazynek 3 o powierzchni zabudowy 34,50 m2 i powierzchni użytkowej 32,12 m2

- to budynek w rozumieniu prawa budowlanego;

* Magazynek 4 o powierzchni zabudowy 34,50 m2 i powierzchni użytkowej 32,12 m2

- to budynek w rozumieniu prawa budowlanego;

* Magazynek 5 o powierzchni zabudowy 34,50 m2 i powierzchni użytkowej 32,12 m2

- to budynek w rozumieniu prawa budowlanego;

* Magazynek 6 o powierzchni zabudowy 34,50 m2 i powierzchni użytkowej 32,12 m2

- to budynek w rozumieniu prawa budowlanego;

* Namiot magazynowo - produkcyjny (hala nr 3) o powierzchni zabudowy 600 m2

- to budowla w rozumieniu prawa budowlanego;

* Tunel foliowy zblokowany B1 o powierzchni zabudowy 1 520 m2 - to budowla w rozumieniu prawa budowlanego;

* Tunel foliowy zblokowany B2 o powierzchni zabudowy 4 950 m2 - to budowla w rozumieniu prawa budowlanego;

* Tunel foliowy zblokowany B3 o powierzchni zabudowy 3 300 m2 - to budowla w rozumieniu prawa budowlanego;

* Tunel foliowy zblokowany B4 o powierzchni zabudowy 1920 m2 - to budowla w rozumieniu prawa budowlanego;

* Namiot wolnostojący N1 o powierzchni zabudowy 450 m2 - to budowla w rozumieniu prawa budowlanego;

* Namiot wolnostojący N2 o powierzchni zabudowy 450 m2 - to budowla w rozumieniu prawa budowlanego;

* Namiot wolnostojący N3 o powierzchni zabudowy 465 m2 - to budowla w rozumieniu prawa budowlanego;

* Stanowiska rozsady roślin (szkółka pojemnikowa południowa) o powierzchni 2 000 m2- to grunt;

* Zbiornik wodny nr 1 o powierzchni 462 m2 - to budowla w rozumieniu prawa budowlanego;

* Zbiornik wodny nr 2 o powierzchni 462 m2 - to budowla w rozumieniu prawa budowlanego;

* Zbiornik wodny nr 3 o powierzchni 640 m2- to budowla w rozumieniu prawa budowlanego.

Powyżej wymienione stanowiska rozsady roślin, zostały w umowie dzierżawy wyszczególnione jako dzierżawione budynki i budowle, jednakże po dogłębnej analizie, nie mieszczą się one ani w kategorii budynku, ani w kategorii budowli, prawidłowa kategoria w tym przypadku to grunt.

Wnioskodawca - Sprzedający dzierżawi przedmiotową nieruchomość od dnia 1 lutego 2018 r. i od tego okresu (ponad dwóch lat) nie poniósł wydatków na ulepszenie przedmiotowych budynków i budowli, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, które stanowiłyby co najmniej 30% ich wartości początkowej.

Dzierżawiony przedmiot transakcji nie był wykorzystywany przez Wnioskodawcę wyłącznie do czynności zwolnionych z podatku VAT.

W przypadku gdyby do sprzedaży znalazło zastosowanie zwolnienie z artykułu 43 ust. 1 pkt 10 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, strony zrezygnują ze zwolnienia.

Nabywca przedmiotowej nieruchomości będzie wykorzystywał ją wyłącznie do czynności opodatkowanych, które nie korzystają ze zwolnienia.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytania (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku):

1. Czy sprzedaż przedmiotowej nieruchomości przez Wnioskodawcę będzie podlegać zwolnieniu z opodatkowania, ale Wnioskodawca będzie mógł z niego zrezygnować?

2. Czy w przypadku, gdy Spółka-Kupujący otrzyma od Sprzedającego fakturę z wykazanym podatkiem będzie miała prawo do odliczenia podatku?

Stanowisko Wnioskodawcy (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku):

Zdaniem Wnioskodawcy przedmiotowa transakcja sprzedaży nieruchomości będzie podlegać zwolnieniu z podatku VAT na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy o VAT, a Wnioskodawca będzie mógł z tego zwolnienia zrezygnować.

W przypadku, gdy Spółka-Kupujący otrzyma od Sprzedającego fakturę z wykazanym podatkiem VAT będzie miała prawo do odliczenia podatku VAT naliczonego wynikającego z tej faktury.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego jest prawidłowe.

Zgodnie z treścią art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1 rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...). Przez towary natomiast rozumie się rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii (art. 2 pkt 6 ustawy).

Jak stanowi art. 2 ust. 22 ustawy, przez sprzedaż rozumie się odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Należy zauważyć, że wykonywana czynność, która podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, może być opodatkowana właściwą stawką podatku, albo może korzystać ze zwolnienia od tego podatku.

I tak, zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy, zwalnia się od podatku dostawę budynków, budowli lub ich części, z wyjątkiem gdy:

a.

dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim,

b.

pomiędzy pierwszym zasiedleniem a dostawą budynku, budowli lub ich części upłynął okres krótszy niż 2 lata.

Zatem zwolnienie wynikające z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy stosuje się w odniesieniu do dostawy całości lub części budynków, budowli, jeżeli w stosunku do nich powstało pierwsze zasiedlenie, przy czym okres pomiędzy pierwszym zasiedleniem, a dostawą nie jest krótszy niż 2 lata. Wykluczenie z tego zwolnienia następuje w sytuacjach, gdy dostawa jest dokonywana w ramach pierwszego zasiedlenia lub przed nim oraz w sytuacji, gdy od momentu pierwszego zasiedlenia do chwili sprzedaży nie minęły co najmniej 2 lata.

Przy tym przez pierwsze zasiedlenie - zgodnie z art. 2 pkt 14 ustawy - rozumie się oddanie do użytkowania pierwszemu nabywcy lub użytkownikowi lub rozpoczęcie użytkowania na potrzeby własne budynków, budowli lub ich części, po ich:

a.

wybudowaniu lub

b.

ulepszeniu, jeżeli wydatki poniesione na ulepszenie, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, stanowiły co najmniej 30% wartości początkowej.

Z powyższego przepisu wynika, że pierwszym zasiedleniem jest pierwsze zajęcie budynku, budowli lub ich części do używania. Zatem aby można było mówić o pierwszym zasiedleniu, musi dojść do zajęcia budynku, budowli lub ich części, ich używania, w tym na potrzeby własne. Pierwsze zasiedlenie budynku, budowli lub ich części ma więc miejsce zarówno w sytuacji, w której po wybudowaniu budynek, budowlę lub ich części oddano w najem, jak i w przypadku wykorzystywania budynku, budowli lub ich części na potrzeby własnej działalności gospodarczej podatnika czy też potrzeby własne osoby fizycznej - bowiem w obydwu przypadkach dochodzi do korzystania z budynku, budowli lub ich części.

Jednocześnie należy wskazać, że zwolnienie uregulowane w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy ma charakter zwolnienia fakultatywnego, gdyż w myśl art. 43 ust. 10 ustawy podatnik może zrezygnować ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w ust. 1 pkt 10, i wybrać opodatkowanie dostawy budynków, budowli lub ich części, pod warunkiem że dokonujący dostawy i nabywca budynku, budowli lub ich części:

1.

są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni;

2.

złożą, przed dniem dokonania dostawy tych obiektów właściwemu dla ich nabywcy naczelnikowi urzędu skarbowego, zgodne oświadczenie, że wybierają opodatkowanie dostawy budynku, budowli lub ich części.

Stosownie do art. 43 ust. 11 ustawy oświadczenie, o którym mowa w ust. 10 pkt 2, musi również zawierać:

1.

imiona i nazwiska lub nazwę, adresy oraz numery identyfikacji podatkowej dokonującego dostawy oraz nabywcy;

2.

planowaną datę zawarcia umowy dostawy budynku, budowli lub ich części;

3.

adres budynku, budowli lub ich części.

Tak więc ustawodawca daje podatnikom, dokonującym dostawy budynków, budowli lub ich części - po spełnieniu określonych warunków - możliwość rezygnacji ze zwolnienia, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy i opodatkowania transakcji sprzedaży według właściwej stawki podatku.

Jednocześnie stosownie do art. 29a ust. 8 ustawy, w przypadku dostawy budynków lub budowli trwale z gruntem związanych albo części takich budynków lub budowli z podstawy opodatkowania nie wyodrębnia się wartości gruntu.

Zatem, co do zasady, grunt będący przedmiotem sprzedaży podlega opodatkowaniu według takiej stawki podatku od towarów i usług, jaką opodatkowane są budynki/budowle na nim posadowione. Oznacza to, że do dostawy gruntu stosuje się analogiczną stawkę podatku jak przy dostawie budynków, budowli lub ich części trwale związanych z tym gruntem. Jeżeli zatem dostawa budynków albo budowli lub ich części korzysta z obniżonej stawki podatku, bądź też ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, to z takiej preferencji korzysta również dostawa gruntu, na którym dany budynek (budowla) jest posadowiony.

Należy zauważyć, że przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie definiują pojęcia "budynku", "budowli" oraz "urządzenia budowlanego". W tym zakresie należy odnieść się do przepisów ustawy z dnia 7 lipca 1994 r. - Prawo budowlane (Dz. U. z 2020 r. poz. 1333 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą - Prawo budowlane.

I tak, w myśl art. 3 pkt 1 ustawy - Prawo budowlane, ilekroć w ustawie jest mowa o obiekcie budowlanym należy przez to rozumieć budynek, budowlę bądź obiekt małej architektury, wraz z instalacjami zapewniającymi możliwość użytkowania obiektu zgodnie z jego przeznaczeniem, wzniesiony z użyciem wyrobów budowlanych.

Stosownie do treści art. 3 pkt 2 ustawy - Prawo budowlane, przez budynek należy rozumieć taki obiekt budowlany, który jest trwale związany z gruntem, wydzielony z przestrzeni za pomocą przegród budowlanych oraz posiada fundamenty i dach.

Zgodnie z art. 3 pkt 3 ustawy - Prawo budowlane przez budowlę należy rozumieć każdy obiekt budowlany niebędący budynkiem lub obiektem małej architektury, jak: obiekty liniowe, lotniska, mosty, wiadukty, estakady, tunele, przepusty, sieci techniczne, wolno stojące maszty antenowe, wolno stojące trwale związane z gruntem tablice reklamowe i urządzenia reklamowe, budowle ziemne, obronne (fortyfikacje), ochronne, hydrotechniczne, zbiorniki, wolno stojące instalacje przemysłowe lub urządzenia techniczne, oczyszczalnie ścieków, składowiska odpadów, stacje uzdatniania wody, konstrukcje oporowe, nadziemne i podziemne przejścia dla pieszych, sieci uzbrojenia terenu, budowle sportowe, cmentarze, pomniki, a także części budowlane urządzeń technicznych (kotłów, pieców przemysłowych, elektrowni jądrowych, elektrowni wiatrowych i innych urządzeń) oraz fundamenty pod maszyny i urządzenia, jako odrębne pod względem technicznym części przedmiotów składających się na całość użytkową.

Stosownie do art. 3 pkt 3a ustawy - Prawo budowlane obiektem liniowym jest obiekt budowlany, którego charakterystycznym parametrem jest długość, w szczególności droga wraz ze zjazdami, linia kolejowa, wodociąg, kanał, gazociąg, ciepłociąg, rurociąg, linia i trakcja elektroenergetyczna, linia kablowa nadziemna i, umieszczona bezpośrednio w ziemi, podziemna, wał przeciwpowodziowy oraz kanalizacja kablowa, przy czym kable w niej zainstalowane oraz kable zainstalowane w kanale technologicznym nie stanowią obiektu budowlanego lub jego części ani urządzenia budowlanego.

Natomiast zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług.

Z powyższych przepisów wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Należy podkreślić, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy.

I tak, stosownie do art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego oraz zwrotu różnicy podatku lub zwrotu podatku naliczonego faktury i dokumenty celne w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

Z treści wniosku wynika, że Wnioskodawca zamierza sprzedać nieruchomość, której właścicielem jest od 2003 r. Zarówno Sprzedający, jak i Kupujący, są zarejestrowanymi czynnymi podatnikami VAT. Nabywca przedmiotową nieruchomość będzie wykorzystywał wyłącznie do czynności opodatkowanych, które nie korzystają ze zwolnienia. Do 2018 r. Wnioskodawca na przedmiotowej nieruchomości prowadził działalność rolniczą - gospodarstwo rolne. W 2018 r. Wnioskodawca wydzierżawił nieruchomość do spółki, która to spółka użytkuje ją z przeznaczeniem na prowadzenie działalności rolniczej - działów specjalnych produkcji rolnej. Nieruchomość składa się z działki o nr ewidencyjnym... i jest zabudowana budynkami i budowlami. Zabudowania stanowiące budynek w rozumieniu prawa budowlanego to Budynek gospodarczy główny (cześć biurowa, hala nr 1, część socjalna); Budynek gospodarczo - magazynowy (hala nr 2); Stróżówka wraz z śmietnikiem; Kotłownia do B1 - Budynek K; Hydrofornia; Magazynek 1; Magazynek 2; Magazynek 3; Magazynek 4; Magazynek 5; Magazynek 6. Zabudowania stanowiące budowlę w rozumieniu prawa budowlanego to Namiot magazynowo - produkcyjny (hala nr 3); Tunel foliowy zblokowany B1; Tunel foliowy zblokowany B2; Tunel foliowy zblokowany B3; Tunel foliowy zblokowany B4; Namiot wolnostojący N1; Namiot wolnostojący N2; Namiot wolnostojący N3; Zbiornik wodny nr 1; Zbiornik wodny nr 2; Zbiornik wodny nr 3. Ponadto na przedmiot transakcji składają się stanowiska rozsady roślin (szkółka pojemnikowa południowa) stanowiące grunt. Wnioskodawca dzierżawi przedmiotową nieruchomość od dnia 1 lutego 2018 r. i od tego okresu (ponad dwóch lat) nie poniósł wydatków na ulepszenie przedmiotowych budynków i budowli, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, które stanowiłyby co najmniej 30% ich wartości początkowej. Przy tym wskazano, że w przypadku gdyby do sprzedaży znalazło zastosowanie zwolnienie z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy strony zrezygnują ze zwolnienia.

Wątpliwości Wnioskodawcy dotyczą możliwości zastosowania zwolnienia od podatku dla planowanej sprzedaży nieruchomości oraz możliwości rezygnacji z tego zwolnienia.

Z treści wniosku wynika, że przedmiotową nieruchomość Wnioskodawca dzierżawi od 1 lutego 2018 r. i od tego okresu (ponad dwóch lat) nie poniósł wydatków na ulepszenie budynków i budowli, w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym, które stanowiłyby co najmniej 30% ich wartości początkowej. Zatem, mając na uwadze opis sprawy oraz obowiązujące przepisy prawa należy stwierdzić, że w stosunku do budynków i budowli zlokalizowanych na działce nr... doszło do pierwszego zasiedlenia, w rozumieniu art. 2 pkt 14 ustawy i jednocześnie od pierwszego zasiedlenia budynków i budowli do ich sprzedaży upłynie okres dłuższy niż 2 lata. Tym samym, w odniesieniu do dostawy budynków i budowli zlokalizowanych na działce nr... spełnione są przesłanki do zastosowania zwolnienia od podatku, na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy. Jednocześnie jak wskazano zwolnienie uregulowane w przepisie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy ma charakter zwolnienia fakultatywnego i po spełnieniu warunków określonych w art. 43 ust. 10 ustawy w zw. z art. 43 ust. 11 ustawy podatnik może zrezygnować z tego zwolnienia i opodatkować transakcję według właściwej stawki podatku. Zatem w sytuacji gdy, w odniesieniu do budynków i budowli zlokalizowanych na działce nr..., Sprzedający i Kupujący zrezygnują ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy przez złożenie zgodnego oświadczenia, o którym mowa w art. 43 ust. 10 pkt 2 ustawy i art. 43 ust. 11 ustawy sprzedaż (dostawa) budynków i budowli zlokalizowanych na działce nr..., będzie podlegała opodatkowaniu według właściwej stawki podatku.

W konsekwencji (w przypadku rezygnacji ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy) w zw. z art. 29a ust. 8 ustawy, opodatkowaniu według właściwej stawki podatku będzie podlegała sprzedaż (dostawa) gruntów stanowiących działkę nr..., na których są posadowione budynki i budowle.

Zatem sprzedaż nieruchomości podlega zwolnieniu na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy ale przy spełnieniu warunków, o których mowa w art. 43 ust. 10 i 11 ustawy istnieje możliwość rezygnacji z tego zwolnienia.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy w zakresie pytania nr 1 należy uznać za prawidłowe.

W pytaniu nr 2 powzięto wątpliwości, czy w przypadku, gdy Spółka - Kupujący otrzyma od Sprzedającego fakturę z wykazanym podatkiem VAT będzie miała prawo do odliczenia tego podatku.

Z wniosku wynika, że zarówno Sprzedający, jak i Kupujący, są zarejestrowanymi czynnymi podatnikami VAT. Przy tym wskazano, że przedmiotową nieruchomość Kupujący będzie wykorzystywał wyłącznie do czynności opodatkowanych, które nie korzystają ze zwolnienia. Zatem spełnione będą przesłanki warunkujące prawo do odliczenia podatku naliczonego, określone w art. 86 ust. 1 ustawy. Ponadto jak wskazano, w sytuacji gdy, w odniesieniu do budynków i budowli zlokalizowanych na działce nr..., Sprzedający i Kupujący zrezygnują ze zwolnienia od podatku, o którym mowa w art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy przez złożenie zgodnego oświadczenia, o którym mowa w art. 43 ust. 10 pkt 2 ustawy i art. 43 ust. 11 ustawy dostawa budynków i budowli wraz z gruntem, będzie podlegała opodatkowaniu według właściwej stawki podatku. Zatem w sytuacji rezygnacji przez Sprzedającego i Kupującego ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy nie znajdzie zastosowania w analizowanej sprawie art. 88 ust. 3a pkt 2 ustawy, zgodnie z którym nie stanowią podstawy do obniżenia podatku należnego faktury w przypadku gdy transakcja udokumentowana fakturą nie podlega opodatkowaniu albo jest zwolniona od podatku.

W konsekwencji, w sytuacji rezygnacji przez Sprzedającego i Kupującego ze zwolnienia wynikającego z art. 43 ust. 1 pkt 10 ustawy Kupującemu, na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy, będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego z faktury dokumentującej zakup nieruchomości.

Zatem, stanowisko w zakresie pytania nr 2 należy uznać za prawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Zaznaczenia wymaga, że organ podatkowy jest ściśle związany przedstawionym we wniosku opisem zdarzenia przyszłego. Wnioskodawca ponosi ryzyko związane z ewentualnym błędnym lub nieprecyzyjnym przedstawieniem we wniosku opisu zdarzenia przyszłego. Podkreślenia wymaga, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, o ile rzeczywisty stan sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z tym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swą aktualność.

Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3.

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych (art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej).

Powyższe unormowania należy odczytywać łącznie z przepisami art. 33 ustawy z 23 października 2018 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, ustawy - Ordynacja podatkowa oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. poz. 2193), wprowadzającymi regulacje intertemporalne.

Zainteresowanemu będącemu stroną postępowania (art. 14r. § 2 Ordynacji podatkowej) przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w... za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2019 r. poz. 2325, z późn. zm.) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy).

Skargę wnosi się w dwóch egzemplarzach (art. 47 § 1 ww. ustawy) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała lub drogą elektroniczną na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP. W przypadku pism i załączników wnoszonych w formie dokumentu elektronicznego odpisów nie dołącza się (art. 47 § 3 ww. ustawy). W przypadku wnoszenia skargi w okresie obowiązywania stanu zagrożenia epidemicznego i stanu epidemii jako najwłaściwszy proponuje się kontakt z wykorzystaniem systemu teleinformatycznego ePUAP.

Jednocześnie, zgodnie z art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl