0114-KDIP1-2.4012.506.2022.1.RD - Zwolnienie z VAT towarów importowanych przez siły zbrojne USA lub na ich rzecz

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 15 grudnia 2022 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-2.4012.506.2022.1.RD Zwolnienie z VAT towarów importowanych przez siły zbrojne USA lub na ich rzecz

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

17 października 2022 r. wpłynął Państwa wniosek z 12 października 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy zwolnienia od podatku importu zbiornika (...) oraz innych towarów nabywanych przez Spółkę na rzecz sił zbrojnych USA.

Opis zdarzenia przyszłego

X Sp. z o.o. (dalej:, Spółka, X) jest podmiotem z siedzibą na terytorium Polski, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT). Głównym przedmiotem działalności Spółki pozostają usługi doradcze, inżynieryjne oraz zarządzania projektami w zakresie realizacji projektów budowlanych (konstrukcyjnych).

Zasadniczy sposób działalności Spółki opiera się na modelu, w ramach którego Spółka zajmuje się realizacją projektów inicjowanych na poziomie grupy kapitałowej do której należy. Szczegółowy model zlecania i realizacji oraz rozliczania prac pomiędzy Spółką, a podmiotami z grupy, zlecanych w związku z przedmiotem niniejszego wniosku został przedstawiony w dalszej części opisu zdarzenia przyszłego.

Przedmiotem niniejszego wniosku pozostaje czynność nabycia i importu zbiornika z terenu USA na teren Polski, jak również planowane w przyszłości do nabycia na podobnych zasadach inne towary stanowiące elementy omawianej w dalszej części infrastruktury. W celu jednak zobrazowania pełnego tła planowanej transakcji, której dotyczyć będzie pytanie w ramach przedmiotowego wniosku, w pierwszej kolejności przedstawiono warunki zawarcia umowy oraz towarzyszące jej okoliczności, która to umowa pozostaje zasadniczo podstawą dla dokonania planowanej transakcji, jak również zaistniałe równolegle zmiany organizacyjne w obrębie grup kapitałowych, do których należy oraz w przeszłości należała Spółka.

1. Tło historyczne zawarcia umowy na realizacje Projektu

W przeszłości Spółka pozostawała podmiotem należącym do grupy Z z siedzibą w USA (dalej: Grupa Z), która w Polsce funkcjonowała od 1995 r. Obszarem działalności Grupy Z pozostawał zasadniczo konsulting, usługi Inżynieryjne, zarządzanie projektami oraz świadczenie usług budowlanych. Grupa prowadziła w tym zakresie działalność w sektorze wydobycia ropy i gazu, czystej energii, środowiska i Infrastruktury oraz na rynku górniczym, jak również prowadziła obszerne programy projektowo-budowlane w całej Europie, rejonie Pacyfiku, Bliskim Wschodzie oraz południowo-zachodniej Azji, mające na celu konstrukcję nowych obiektów oraz odbudowę Infrastruktury, obsługi operacji oraz zabezpieczeń w bazach wojskowych.

W 2016 r. jeden z podmiotów Grupy Z w ówczesnym jej kształcie organizacyjnym, tj. Z, Inc. (z powodów opisanych w dalszej części począwszy od 27 sierpnia 2019 r. funkcjonująca pod nazwą B, Inc.; dalej: B) wygrał przetarg związany z realizacją trzeciej fazy programu (...), dotyczącego budowy lądowego systemu (...) (dalej: Projekt). Projekt pozostaje efektem zawartej uprzednio umowy z Korpusem (...) dalej: Zlecający), dotyczącym budowy bazy (...) (dalej: Kontrakt).

Dla pełnego kontekstu zawarcia ww. Kontraktu na realizację Projektu Spółka pragnie w tym miejscu wskazać, iż kluczowe do jego zawarcia pozostawały uzgodnienia umowy zawartej między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z 11 grudnia 2009 r. (Dz. U. z 2010 r. Nr 66, poz. 422; dalej: umowa (...)). Zaznaczyć przy tym należy, iż umowa ta, na skutek dalszego rozwoju współpracy między Polską i USA, została obecnie zastąpiona nową umową między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisaną w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 2153; dalej: umowa (...)).

W świetle ww. zawarcia umów (...) a następnie (...), należy jednocześnie wskazać, iż Korpus (...) stanowi integralną część sił zbrojnych USA i jest podmiotem odpowiedzialnym za działania na polu inżynieryjnym i konstrukcyjnym zarówno na płaszczyźnie militarnej jak i cywilnej. Korpus (...) pozostaje częścią jak również podlega Departamentowi Sił Zbrojnych USA. W efekcie Korpus pozostaje podmiotem kwalifikowanym, jako "Siły Zbrojne USA" w rozumieniu art. 2 lit. a Umowy (...).

Jednocześnie należy wskazać, iż w opisanym w dalszej części modelu współpracy, w ramach realizacji Projektu, Spółka nie posiada bezpośrednio zawartej umowy z wskazanymi wyżej Siłami Zbrojnymi USA w rozumieniu art. 2 lit. a (...). Umowa w tym zakresie jest bowiem zawarta pomiędzy B, a Korpusem (...).

Niezależnie, w 2017 r. Grupa Z wliczając w to B oraz Spółkę, w ramach transakcji restukturyzacyjnych zainicjowanych na poziomie Grupy, została przejęta przez C z siedzibą w Szkocji, stając się tym samym częścią międzynarodowej grupy C, lidera w dostarczaniu usług projektowych, inżynieryjnych i technicznych na rynki energetyczne i przemysłowe (dalej: Grupa C).

Należy przy tym podkreślić, iż na moment ww. przejęcia Grupy Z, sam proces ów nie wpłynął następczo na strukturę podmiotów realizujących Projekt.

2. Realizacja Projektu - model realizacji obowiązujący do 30 czerwca 2022 r.

Zgodnie z pierwotnie przyjętą strukturą realizacji Projektu B pozostaje jego generalnym wykonawcą. Jednocześnie w modelu obowiązującym do 30 czerwca 2022 r. B posiadała pierwotnie zawartą umowę z D., (do 30 czerwca 2022 r. funkcjonująca pod nazwą D Inc.; dalej: E), która w tym modelu pozostawała głównym podwykonawcą Projektu (...).

W tym schemacie większość prac, do których wykonania zobowiązał się B jako generalny wykonawca, była podzlecona E, który wykonał lub był zobowiązany do wykonania w przyszłości szeregu niezbędnych w związku z realizacją Projektu (...) usług, w tym m.in.:

- przygotowania miejsca budowy,

- wzniesienia budynków/budowli,

- przygotowania infrastruktury niezbędnej dla funkcjonowania bazy wojskowej,

- wycięcia drzew,

- budowy różnego typu obiektów,

- budowy infrastruktury wojskowej,

- montażu systemów elektrycznych oraz bezpieczeństwa.

W celu realizacji wyżej wymienionych usług/czynności E m.in. korzystał (uprzednio, jako D.) z usług dalszych podwykonawców, w tym z usług Spółki, która w takim układzie miała status podwykonawcy głównego podwykonawcy Projektu. W związku z realizowanymi pracami, E pozostawał także podmiotem zarejestrowanym dla celów VAT w Polsce.

W związku z tak opisanym schematem, Spółka oraz E zawarły w przeszłości stosowaną umowę, w ramach której Spółka zobowiązała się, w zależności od konkretnego przedmiotu zleconych prac przez E do m.in.:

- świadczenia usług wsparcia technicznego w postaci lokalnej koordynacji projektu, czy też zarządzania oraz wykonania niezbędnych prac technicznych

- wykonania prac budowlanych oraz konstrukcyjnych takich tak roboty inżynieryjne i konstrukcyjne dotyczące poszczególnych (...).

Szczegółowy zakres prac, do których wykonania mogła być zobowiązana Spółka został określony w ramach załącznika do ww. umowy. Co przy tym istotne, z postanowień umownych wynikało, iż Spółka odpowiedzialna była za zapewnienie tak zasobów ludzkich, w tym odpowiednio wykwalifikowanego personelu, jak również, na co Spółka zwraca uwagę, wszelkich niezbędnych materiałów oraz wyposażenia, potrzebnych do wykonania zleconych prac.

W tym zakresie Spółka została upoważniona do nabywania we własnym imieniu towarów, jak również odpowiednio usług, w tym korzystanie w ramach realizowanych prac z usług dalszych podwykonawców, w zakresie w jakim są one potrzebne do realizacji zlecanych jej zadań w ramach realizacji Projektu, które to zarazem mogą być nabywane zarówno od podmiotów posiadających w Polsce siedzibę lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, jak i podmiotów, które nie posiadają w Polsce siedziby lub/i stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej. Finalnie, zarówno wartość towarów i jak i usług nabywanych w tym kontekście przez Spółkę, pozostawała refakturowana na E.

3. Realizacja Projektu - model realizacji obowiązujący od 1 lipca 2022 r.

Z dniem 1 lipca 2022 r., rozpoczął się proces wychodzenia E z Grupy, z uwagi na decyzję o sprzedaży E do niezależnego podmiotu pozostającego w całości poza zakresem omawianego przedmiotu wniosku. Proces nabycia został ostatecznie sfinalizowany w dniu 21 września 2022 r., w którym to nastąpiło ostateczne nabycie E przez podmiot trzeci.

W związku z ww. sprzedażą E, mając na względzie niezależnie trwający Projekt, doszło do podpisania szeregu umów oraz porozumień w tym przede wszystkim pomiędzy Spółką, E oraz B.

Wśród nich zainteresowane strony, w tym m.in. E, Grupa C oraz B zawarły umowę, na mocy której E została co do zasady wyłączona ze struktury Projektu. W ramach rzeczonej umowy strony określiły tymczasowe obowiązki E (komunikacja z dotychczasowymi podwykonawcami, przekazywanie płatności etc.), które ta miała podejmować w okresie przejściowym, przy czym w myśl umowy, działania E wymagały od tej pory zgody określonych podmiotów z Grupy D.

Niezależnie, z perspektywy Spółki, ta zawarła szereg umów, na mocy których Spółka wchodziła w prawa i obowiązki E względem jej (E) dotychczasowych podwykonawców. Zastrzec przy tym należy, iż w przypadku części podwykonawców E, dla których zgodnie z umowami przyjęte były na potrzeby rozliczeń inne niż polska waluta, analogiczne jak ww. umowy zawierał B.

Jednocześnie w związku z występowaniem E ze struktury Grupy D oraz Projektu, Spółka zawarła dodatkowo szereg innych umów tak z B, jak i innymi podmiotami z Grupy D, w celu uregulowania swojego statusu w ramach Projektu.

Efektem ww. szeregu zawartych umów pozostaje fakt, iż od dnia 1 lipca 2022 r. Spółka zaczęła przejmować szereg dotychczasowych praw i obowiązków E, powodując iż na moment składania niniejszego wniosku Spółka weszła zasadniczo w rolę podwykonawcy generalnego wykonawcy (tj. B).

Omawiane zmiany można zaprezentować w następujący sposób: - Struktura realizacyjna Projektu do 30 czerwca 2022 r.:

Korpus (...) (zlecający - główny inwestor) -> B (generalny wykonawca) -> E (główny podwykonawca) -> Spółka (podwykonawca głównego podwykonawcy) - Struktura realizacyjna Projektu od 1 lipca 2022 r.:

Korpus (...) (zlecający - główny inwestor) -> B (generalny wykonawca) -> Spółka (pozostająca w roli podwykonawcy).

W świetle tak ukształtowanej struktury, B pozostaje podmiotem, który co do zasady zarządza całością Projektu i który pozostaje głównym kontaktem z perspektywy zlecającego Projekt. Zarazem jednak bieżąca obsługa, procedowanie i koordynacja poszczególnych zadań odbywa się za pośrednictwem Grupy C, co jest efektem poprzednio funkcjonującego, analogicznego modelu, gdzie tę samą rolę sprawowała Grupa Z.

W efekcie, w świetle ww. zmiany schematu podmiotów w ramach Grupy, Spółka oraz B przyjęły model refaktury kosztów, tj. Spółka w ramach realizacji Projektu refakturuje wszelkie koszty, tak materiałów jak i ewentualnych podwykonawców na B, jako generalnego wykonawcę, który następnie rozlicza tak refakturowane przez Spółkę koszty, wraz z pozostałymi ponoszonymi kosztami w ramach Projektu, z głównym inwestorem. W efekcie wystawianie faktur w obrębie Projektu odbywa się w następujący sposób:

Spółka (ponosi pierwotne koszty w związku realizacją Projektu zgodnie z zakresem zleconych prac) > B (rozlicza m.in. refakturowane przez Spółkę koszty z głównym inwestorem) -> Korpus (...) (jako główny inwestor i zleceniodawca, ponosi ostateczne koszty realizacji inwestycji).

4. Opis transakcji

Obecnie w związku z realizacją Kontraktu Spółka planuje dokonać nabycia (importu) zbiornika z terytorium USA na terytorium Polski. Na moment składania niniejszego wniosku zbiornik jest konserwowany i przygotowywany do wysyłki, pozostając na terytorium USA.

Koszt nabycia, jak również wszelkie związane z tym wydatki będą zgodnie z ww. schematem rozliczeń podlegały refakturowaniu na rzecz B, analogicznie jak inne koszty które Spółka ponosi w ramach realizacji Projektu.

Dostawa rzeczonego zbiornika odbędzie się z zastosowaniem zgłaszania poprzez formularz 302 (tj. formularz, o którym mowa w § 11 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zgłoszeń celnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1841 t.j.; dalej: formularz 302)). Z wypełnionego formularza 302 będzie przy tym wynikało, iż przedmiotowy zbiornik będzie wykorzystywany tylko i wyłącznie przez Siły Zbrojne USA w rozumieniu postanowień umowy (...). W tym celu na formularzu 302 znajdować będzie się odpowiednia adnotacja, zaś jako odbiorca wskazane będą Siły Zbrojne USA. Równolegle natomiast, w ramach pozostałej dokumentacji towarzyszącej wwozowi, w tym m.in. listu przewozowego, jako dane faktycznego odbiorcy, podane będą dane Spółki.

Niezależnie Spółka nie wyklucza, iż w przyszłości, na analogicznych zasadach w ramach opisanego modelu funkcjonującego od 1 lipca 2022 r., Spółka będzie nabywała też inne towary niezbędne do realizacji Projektu, w tym towary nabywane (importowane) i transportowane do Polski spoza terytorium UE w rozumieniu art. 2 pkt 3 ustawy o VAT, głównie z terytorium USA oraz Wielkiej Brytanii.

Należy końcowo podkreślić, iż w momencie zakończenia Projektu i oddania całości do użytku, zarówno zbiornik, jak również planowane w przyszłości do nabycia inne towary niezbędne do realizacji Projektu po jego zakończeniu i oddaniu całości do użytku będą przeznaczone i efektywnie wykorzystywane tylko i wyłącznie przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych w rozumieniu w rozumieniu art. 2 lit. a (...). Jednocześnie po stosownej instalacji, zarówno w trakcie jak i po zakończeniu trwania Kontraktu, czy to Spółka, czy inne podmioty trzecie nie będą wykorzystywać tak zbiornika jak i wskazanych planowanych do nabycia w przyszłości towarów, do jakichkolwiek własnych celów prowadzonej działalności.

Pytania

1. Czy opisana w zdarzeniu przyszłym transakcja w zakresie nabycia (importu) zbiornika (...) przez Spółkę, która odbędzie się na zasadach i warunkach wskazanych w opisie zdarzenia przyszłego będzie zwolniona od opodatkowania VAT?

2. Czy planowane w przyszłości transakcje nabycia (importu) innych towarów przez Spółkę na potrzeby wykonania zleconych prac w związku z realizacją Projektu (...), które odbędą się na zasadach i warunkach wskazanych w opisie zdarzenia przyszłego będą zwolnione od opodatkowania VAT?

Państwa stanowisko w sprawie

Spółka stoi na stanowisku, iż:

1. Opisana w zdarzeniu przyszłym transakcja w zakresie nabycia (importu) zbiornika (...) przez Spółkę, która odbędzie się na zasadach i warunkach wskazanych w opisie zdarzenia przyszłego będzie zwolniona od opodatkowania VAT.

2. Planowane w przyszłości transakcje nabycia (importu) innych towarów przez Spółkę na potrzeby wykonania zleconych prac w związku z realizacją Projektu, które odbędą się na zasadach i warunkach wskazanych w opisie zdarzenia przyszłego będą zwolnione od opodatkowania VAT.

UZASADNIENIE stanowiska Spółki

Ad 1

Stosownie do art. 77 ust. 1 lit. a rozporządzenia Parlamentu Europejskiego i Rady (UE) nr 952/2013 z dnia 9 października 2013 r. ustanawiającego unijny kodeks celny (Dz.Urz.UE. L 269 z dnia 10 października 2013 r. z późn. zm. - dalej: UKC) dług celny w przywozie powstaje w wyniku objęcia towarów nieunijnych podlegających należnościom celnym przywozowym procedurą dopuszczenia do obrotu. Objęcie towaru procedurą dopuszczenia do obrotu wymaga, stosownie do art. 201 ust. 2 lit. a UKC, pobrania wszelkich należności celnych przywozowych, przy czym, jak wynika z art. 85 ust. 1 UKC, kwota należności celnych przywozowych jest określana zgodnie z takimi zasadami obliczania należności celnych, jakie miały zastosowanie do danych towarów w chwili powstania w stosunku do nich długu celnego.

Wspomniany dług celny powstaje, co do zasady w miejscu, w którym składa się zgłoszenie celne i powstaje w chwili przyjęcia zgłoszenia celnego (odpowiednio art. 87 ust. 1 UKC oraz art. 77 ust. 2 UKC). Jednocześnie dłużnikiem długu celnego jest zgłaszający (art. 77 ust. 3 UKC). Zgodnie natomiast z art. 56 ust. 1 UKC podstawą należności celnych przywozowych i wywozowych jest Wspólna Taryfa Celna, którą z kolei określa Rozporządzenie Rady (EWG) nr 2658/87 z dnia 23 lipca 1987 r. w sprawie nomenklatury taryfowej i statystycznej oraz w sprawie Wspólnej Taryfy Celnej (Oz. U. UE. L. z 1987 r. Nr 256, str. 1 z późn. zm.; dalej: Rozporządzenie o WTC).

W myśl działu 73 sekcji XV załącznika I do Rozporządzenia o WTC "Zbiorniki, cysterny, kadzie i podobne pojemniki na dowolny materiał (inny niż sprężony lub skroplony gaz), z żeliwa lub stali, o pojemności przekraczającej 300 I, nawet pokryte lub izolowane cieplnie, ale niewyposażone w urządzenia mechaniczne lub termiczne" z przeznaczeniem do przechowywania cieczy, oznaczone kodem CN 7309 00 30 podlegają stawce celnej 2,2%.

Równolegle, na gruncie ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2020 r. poz. 106 z późn. zm.; dalej: ustawa o VAT), stosownie do jej art. 5 ust. 1 pkt 3 opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega między innymi import towarów.

Obowiązek podatkowy z tytułu importu towarów powstaje przy tym z chwilą powstania długu celnego stosownie do treści art. 19a ust. 9 ustawy o VAT. Jednocześnie, zgodnie z art. 30b ust. 1 ustawy o VAT podstawą opodatkowania z tytułu importu towarów jest wartość celna powiększona o należne cło.

Mając na względzie powyższe, nabycie przez Spółkę opisanego w ramach zdarzenia przyszłego zbiornika (...), co do zasady podlegałoby opodatkowaniu VAT importowemu z tytułu takiej transakcji.

Niemniej jednak, umowa (...), stanowiąca uzupełnienie do umowy (...), wprowadziła szereg zwolnień, w tym między innymi zwolnienie przewidziane w ramach artykułu 19 tej umowy. Jak wynika z treści art. 19 ust. 1 umowy (...) przepis ten wprowadza zwolnienie o następującej treści: "Zwalnia się od podatku od towarów i usług (VAT), podatku akcyzowego lub podobnych podatków albo takich, które je zastąpią, towary importowane przez siły zbrojne USA lub na ich rzecz do ich wyłącznego użytku, o którym mowa w ustępie 1 Artykułu 21 niniejszej Umowy (tutaj i w dalszej części dot. umowy (...) - przyp. Spółki) lub służące do zaopatrzenia ich wojskowej usługowej działalności wspierającej, o której mowa w Artykule 24 niniejszej Umowy.

W dalszej części zwolnienia przepis ten precyzuje, iż warunkami jego zastosowania pozostają:

- złożenie stosownego zgłaszania poprzez formularz 302,

- fakt, że odbiorcą towarów pozostają siły zbrojne USA.

Jednocześnie, zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 umowy (...)" (...) materiały, zaopatrzenie, sprzęt i inne mienie

a)

wwożone przez siły zbrojne USA,

b)

przeznaczone do wyłącznego użytku przez siły zbrojne USA lub na ich rzecz, w tym dla zaopatrzenia wojskowej usługowej działalności wspierającej,

c)

do wykorzystania w celu wykonania umowy zawartej z siłami zbrojnymi USA lub w ich imieniu, lub

d)

które mają być włączone do artykułów lub obiektów używanych przez siły zbrojne USA,

otrzymują zezwolenie na przywóz na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. (...)".

Jak wynika z wyżej przytoczonych postanowień umowy (...), m.in. zwolnienie od opodatkowania VAT ma zastosowanie do wwożonych materiałów, zaopatrzenia, sprzętu i innego mienia wwożonego przez siły zbrojne USA lub "przeznaczone do wyłącznego użytku przez siły zbrojne USA lub na ich rzecz".

Z uwagi na treść art. 19 ust. 1 w zw. z art. 21 ust. 1 umowy (...), w tym miejscu należy zarazem przywołać definicję "wykonawcy kontraktowego", którą wprowadza art. 2 lit. e umowy (...), który przez taki podmiot każe rozumieć " (...) osobę fizyczną, która nie jest członkiem sił zbrojnych ani personelu cywilnego, osobę prawną albo inny podmiot posiadający zdolność prawną, dostarczający towary lub świadczący usługi siłom zbrojnym USA na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartej z siłami zbrojnymi USA lub na ich rzecz."

Wobec powyższego, można wskazać, iż w celu zastosowania przez podmiot inny niż siły zbrojne USA ww. zwolnienia od opodatkowania VAT, spełnione powinny zostać następujące warunki:

1. Podmiot dokonujący wwozu wymienionych wyżej towarów jest osobą prawną albo innym podmiotem posiadającym zdolność prawną;

2. Na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartej z siłami zbrojnymi USA, podmiot ten dostarcza towary, których dostawa ma miejsce na terytorium Rzeczpospolitej, a ich nabywcą pozostają siły zbrojnych USA, lub też;

3. Powyższe towary wwożone (importowane) są na rzecz sił zbrojnych USA do ich wyłącznego użytku.

W ocenie Spółki, wszystkie powyższe przesłanki pozostają spełnione w stosunku do planowanej transakcji opisanej szczegółowo w opisie zdarzenia przyszłego.

Spółka spełnia niewątpliwie pierwszy z warunków, gdyż jest podmiotem prowadzącym działalność w formie spółki z ograniczoną odpowiedzialnością w rozumieniu przepisów ustawy z dnia 15 września 2000 r. - Kodeks spółek handlowych, posiadając siedzibę na terytorium Polski - tj. Spółka pozostaje osobą prawną posiadając w związku z tym zarazem zdolność prawną.

Równolegle, spełniony jest drugi z warunków ww. przepisów umowy (...). Choć Spółka, jak wynika z opisu zdarzenia przyszłego, nie posiada bezpośrednio zawartej umowy z siłami zbrojnymi USA, planowana dostawa opisanego w opisie zdarzenia przyszłego zbiornika dokonywana w ramach świadczonych usług przez Spółkę, jako podwykonawcy względem generalnego wykonawcy tj. B, będzie niewątpliwie dokonana "na rzecz" tychże sił zbrojnych USA. Jak bowiem wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, omawiany zbiornik zostanie przewieziony do Polski i zamontowany w celu realizacji zleconych Spółce prac i będzie pozostawał do wyłącznego użytku sił zbrojnych USA w ramach Projektu. Spółka będzie w tym wypadku zobowiązana do realizacji jedynie zleconych prac i w żadnym zakresie nie będzie korzystać z zamontowanego zbiornika np. do celów własnej działalności gospodarczej.

Rozpatrując konstrukcję tak definicji "wykonawcy kontraktowego" w rozumieniu art. 2 lit. e umowy (...), jak również treść zwolnienia, o którym mowa w art. 19 ust. 1 umowy (...), należy przyjąć, iż celem stron umowy (...) było wprowadzenie możliwie szerokiego katalogu podmiotów, które wykonywać mogą zlecone prace na rzecz sił zbrojnych USA. Warto zauważyć, iż ww. definicja explicite wskazuje na wykonawców i podwykonawców ("dostarczający towary lub świadczący usługi siłom zbrojnym USA na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartej z siłami zbrojnymi USA").

Jednocześnie, użyte w ww. definicji sformułowanie "lub na ich rzecz" użyte in fine tego przepisu, powoduje, iż rzeczonym wykonawcą kontraktowym będzie w istocie każdy podmiot, który dokonuje dostawy towarów lub świadczenia usług, których odbiorcą pozostają siły zbrojne USA, które będą przeznaczone na wyłączny użytek tychże sił zbrojnych. W świetle powyższego, bez wpływu pozostaje kwestia bezpośredniego zawarcia umowy z siłami zbrojnymi USA przez B, na rzecz którego to (B) Spółka wykonywać będzie zlecone zadania w ramach Kontraktu i w świetle którego nabyty zostanie omawiany zbiornik - kluczowe bowiem w tym wypadku pozostaje finalne przeznaczenie nabywanych towarów.

Za powyższymi wnioskami przemawiają również korespondujące z powyższymi określenia użyte przez strony umowy (...) w art. 21 ust. 1 umowy (...). Jak wynika z cytowanej już treści tego przepisu, celem zwolnienia jest objęcie wszelkich towarów, które w istocie mogą być zarówno "przeznaczone do wyłącznego użytku przez siły zbrojne USA lub na ich rzecz" jak również wykorzystane "w celu wykonania umowy zawartej z siłami zbrojnymi USA lub w ich imieniu", lub też, "które mają być włączone do artykułów lub obiektów używanych przez siły zbrojne USA".

Wprowadzenie ponownie tak szerokiego przeznaczenia dla powyższych towarów, wskazuje, iż celem stron umowy było możliwie jak najszersze ułatwienie realizacji celów umowy (...), w tym m.in. wznoszenie niezbędnych obiektów, o których mowa w art. 3 ust. 6 umowy (...), niezależnie od statusu dostawcy w ramach zawieranych z siłami zbrojnymi umów - tj. niezależnie od faktu, czy dany podmiot jest generalnym wykonawcą, podwykonawcą, czy dalszym podwykonawcą. Przyjęcie odwrotnego założenia byłoby sprzeczne z celami omawianej umowy (...), jak również niespójne z rzeczywistością gospodarczą, gdzie szereg inwestycji, w szczególności o tak złożonym charakterze jak Projekt (...), jest realizowanych niejednokrotnie przez wielu dalszych podwykonawców.

Wobec powyższego Spółka stoi na stanowisku, iż niezależnie od posiadanego obecnie przez Spółkę statusu w ramach Projektu (...), szczegółowo opisanego w ramach zdarzenia przyszłego, oraz faktu, iż ta nie posiada bezpośrednio zawartej umowy z Korpusem (...) (tj. siłami zbrojnymi USA), z uwagi na cel i faktyczne przeznaczenie zbiornika będącego przedmiotem importu, Spółka będzie uprawniona do zastosowania omawianego zwolnienia od opodatkowania VAT, o którym mowa w art. 19 ust. 1 umowy (...).

Spółka pragnie przy tym końcowo jeszcze raz podkreślić, iż jak już wskazano w opisie zdarzenia przyszłego, omawiana dostawa (wwóz) zbiornika odbędzie się z zastosowaniem zgłaszania poprzez formularz 302, z którego będzie wynikało, iż zbiornik do (...) nabywany jest w związku z realizacją Projektu, a zarazem nabycie to odbywa się na rzecz i w celu wyłącznego wykorzystania omawianego zbiornika przez Siły Zbrojne USA w rozumieniu postanowień umowy (...).

Ad 2

Odnosząc się do planowanych w przyszłości nabyć (importu) innych towarów w związku z realizacją zlecanych prac w ramach Projektu, w sytuacji gdy te na gruncie przepisów ustawy o VAT będą co do zasady podlegały opodatkowaniu, w ocenie Spółki, z tych samych powodów jak przedstawionych w uzasadnieniu do stanowiska w zakresie pierwszego pytania, Spółka będzie miała również prawo do zastosowania zwolnienia od VAT takich transakcji z zastosowaniem formularza 302.

Spółka pragnie bowiem wskazać, iż każdorazowo w przypadku planowanych nabyć, Spółka będzie posiadała status "wykonawcy kontraktowego", o którym mowa w art. 2 lit. e umowy (...). Zarazem, podobnie jak w przypadku omawianego zbiornika, jak wynika ze stanu faktycznego, nabywane towary, będące przedmiotem niniejszego wniosku będą przeznaczone tylko i wyłącznie na potrzeby realizacji zlecanych zadań w ramach Projektu, a więc będą nabywane na rzecz oraz jednocześnie docelowo na wyłączne potrzeby Sił Zbrojnych USA w rozumieniu postanowień umowy (...). W efekcie, każdorazowo w stosunku do nabywanych towarów będą spełnione omówione uprzednio warunki wynikające z art. 21 ust. 1 umowy (...), a zatem takie dostawy będą korzystały ze zwolnienia, o którym mowa w art. 19 ust. 1 umowy (...).

W świetle powyższych rozważań, Spółka pragnie niezależnie wskazać, iż powyższe wnioski w odniesieniu do przedstawionego stanowiska własnego zarówno w zakresie pytania oznaczonego numerem 1 jak i 2, znajdują potwierdzenie w wydanych Interpretacjach indywidulanych w przedmiocie zwolnienia od podatku dochodowego od osób prawnych w odniesieniu do dochodu uzyskiwanego w związku ze świadczeniem przez polskie podmioty szeregu usług na rzecz sił zbrojnych USA.

W interpretacji Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej z dnia z dnia 5 listopada 2021 r., znak 0114-KDIP3-2.4011.943.2021.1.JK2, Dyrektor KIS zgodził się ze Spółką, iż w stosunku do niego znajdzie zastosowanie zwolnienie z podatku dochodowego od osób prawnych i to nawet w sytuacji, gdy podmiot ten pozostawał podwykonawcą Spółki A, która zarazem była głównym podwykonawcą Spółki B, która posiadała zawartą umowę z siłami zbrojnymi USA (był zatem podwykonawcą głównego podwykonawcy). Kanwą rozstrzygnięcia w powyższej interpretacji pozostawało rozporządzenie Ministra Finansów, Funduszy i Polityki Regionalnej z 18 grudnia 2020 r. w sprawie zaniechania poboru podatku dochodowego od dochodów (przychodów) osiąganych przez wykonawców kontraktowych z tytułu dostarczania towarów i usług siłom zbrojnym USA lub budowy Infrastruktury dla sił zbrojnych USA (dalej: Rozporządzenie). Rozporządzenie to zaś w zamierzeniu miało zrównać, z punktu widzenia stosowania zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych wykonawców kontraktowych USA ze statusem wykonawców kontraktowych odpowiednio w rozumieniu art. 2 lit. e i f umowy (...).

Analogiczne rozstrzygnięcia zapadły na kanwie interpretacji indywidualnych Dyrektora KIS:

- z dnia 4 lutego 2022 r. znak 0114-KDIP3-2.4011.1117.2021.2.JK2, oraz

- z dnia 2 maja 2022 r. znak 0111-KDIB1-2.4010.48.2022.2.ANK.

Końcowo warto zauważyć, iż powyższe zwolnienie w zakresie podatku dochodowego, znalazło również finalnie potwierdzenie w ramach zmian wprowadzonych do ustawy CIT w związku z wejściem w życie tzw. Polskiego Ładu, tj. na mocy ustawy z dnia 29 października 2021 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. z 2021 r. poz. 2105). Ustawodawca dostrzegając powyższy problem dokonał nowelizacji m.in. katalogu zwolnień przedmiotowych poprzez dodanie art. 17 ust. 1 pkt 23a, który wprowadził analogiczne do wprowadzonego przez Rozporządzenie zawieszenia poboru podatku dochodowego od wyżej opisanych dochodów dla wykonawców kontraktowych w rozumieniu umowy (...).

Fakt braku wprowadzenia analogicznych zmian w stosunku do przepisów regulujących VAT oraz Cło wskazuje nadto, iż w ocenie ustawodawcy kwestia ta została analogicznie w sposób wystarczający uregulowana na poziomie przepisów umowy (...), które stanowią kluczową podstawę prawną do przyjętej w niniejszym wniosku argumentacji, która przemawia za pozytywnym rozstrzygnięciem dla wniosku Spółki.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 931, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów na terytorium kraju;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

W myśl art. 2 pkt 1 ustawy,

przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Jednocześnie w myśl art. 2 pkt 4 ustawy,

przez terytorium państwa członkowskiego rozumie się terytorium państwa wchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Natomiast stosowanie do art. 2 pkt 5 ustawy,

przez terytorium państwa trzeciego rozumie się terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Unii Europejskiej, z zastrzeżeniem art. 2a ust. 1 i 3.

Towarami, według art. 2 pkt 6 ustawy, są

rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

Na mocy art. 2 pkt 7 ustawy,

przez import towarów rozumie się przywóz towarów z terytorium państwa trzeciego na terytorium Unii Europejskiej.

Przy tym w myśl art. 26a ust. 1 ustawy,

miejscem importu towarów jest terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie ich wprowadzenia na terytorium Unii Europejskiej.

Natomiast w myśl art. 7 ust. 1 ustawy,

przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

W świetle art. 8 ust. 1 ustawy,

przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów (...).

W myśl art. 2 lit. a Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 2153 i 2154), zwanej dalej "Umową o wzmocnionej współpracy obronnej"

siły zbrojne USA - oznaczają podmiot obejmujący członków sił zbrojnych, personelu cywilnego oraz całe mienie, sprzęt i materiały Sił Zbrojnych USA w tym informacje oficjalne znajdujące się na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Zaś stosownie do art. 2 lit. e Umowy o wzmocnionej współpracy obronnej,

wykonawca kontraktowy - oznacza osobę fizyczną, która nie jest członkiem sił zbrojnych ani personelu cywilnego, osobę prawną albo inny podmiot posiadający zdolność prawną, dostarczający towary lub świadczący usługi siłom zbrojnym USA na podstawie umowy lub umowy o podwykonawstwo zawartej z siłami zbrojnymi USA lub na ich rzecz.

Na podstawie art. 19 ust. 1 Umowy o wzmocnionej współpracy obronnej,

zwalnia się od podatku od towarów i usług (VAT), podatku akcyzowego lub podobnych podatków albo takich, które je zastąpią, towary importowane przez siły zbrojne USA lub na ich rzecz do ich wyłącznego użytku, o którym mowa w ustępie 1 Artykułu 21 niniejszej Umowy lub służące do zaopatrzenia ich wojskowej usługowej działalności wspierającej, o której mowa w Artykule 24 niniejszej Umowy, pod warunkiem, że importowane towary są zgłaszane na zaświadczeniu określonym w Artykule XI ustęp 4 umowy NATO (...) (obecnie formularz 302) i siły zbrojne USA są odbiorcą takich towarów. Zwolnienie stosuje się w chwili wwozu. Dla celów niniejszej Umowy import i eksport dotyczy także przemieszczania towarów z lub do jakiegokolwiek innego kraju, w tym z lub do krajów pozostających z Rzecząpospolitą Polską we wspólnym obszarze celnym, do lub z terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Z art. 21 ust. 1 Umowy o wzmocnionej współpracy obronnej wynika, że

zgodnie z Artykułem XI umowy NATO (...), materiały, zaopatrzenie, sprzęt i inne mienie (a) wwożone przez siły zbrojne USA, (b) przeznaczone do wyłącznego użytku przez siły zbrojne USA lub na ich rzecz, w tym dla zaopatrzenia wojskowej usługowej działalności wspierającej, (c) do wykorzystania w celu wykonania umowy zawartej z siłami zbrojnymi USA lub w ich imieniu, lub (d) które mają być włączone do artykułów lub obiektów używanych przez siły zbrojne USA, otrzymują zezwolenie na przywóz na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Przywóz takich towarów zwolniony jest z należności celnych, opłat wwozowych lub innych opłat. Strony podejmują współpracę, jeśli okaże się to konieczne, w celu zapewnienia, że materiały, zaopatrzenie, sprzęt i inne wwożone mienie będzie przywożone w uzasadnionych ilościach. Siły zbrojne USA przedstawią Rzeczypospolitej Polskiej stosowne zaświadczenie stwierdzające, że takie materiały, zaopatrzenie, sprzęt i inne mienie są wwożone przez siły zbrojne USA lub, w przypadku gdy wwożone towary przeznaczone są do wyłącznego użytku sił zbrojnych USA lub w celu wykonania umowy zawartej z siłami zbrojnymi USA lub w ich imieniu, lub mają być włączone do artykułów lub obiektów używanych przez siły zbrojne USA, oraz że materiały, zaopatrzenie, sprzęt i inne mienie są wwożone w imieniu sił zbrojnych USA.

Natomiast na podstawie art. 2 ust. 1 Porozumienia Wykonawczego do Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dotyczące procedur celnych z dnia 23 października 2014 r. (Dz. U. z 2014 r. poz. 1833) zwanego dalej "Porozumieniem" wynika, że

przywóz, wywóz i powrotny wywóz dokonywany przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych, który jest wolny od wszelkich opłat, jest dokumentowany przy użyciu formularza 302 - przywozowo-wywozowej deklaracji celnej zgodnie z wzorem określonym w załączniku A do niniejszego Porozumienia). Przywóz i wywóz poczty sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych za pośrednictwem wojskowych urzędów pocztowych Stanów Zjednoczonych jest dokumentowany przy użyciu formularza 302 albo formularza AV-7 zgodnie z wzorem określonym w załączniku B do niniejszego Porozumienia). Informacje dotyczące wyznaczenia urzędnika do spraw celnych Stanów Zjednoczonych upoważnionego do podpisywania formularza 302 są przekazywane punktom kontaktowym Stron, właściwym w zakresie procedur celnych, w ramach niniejszego Porozumienia.

Zgodnie zaś z art. 2 ust. 2 Porozumienia,

przywóz towarów wykonawców kontraktowych dokonywany przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych podlega takim samym procedurom jak określone w ustępie 1. Dokumenty celne i przewozowe stwierdzają, że towary są przywożone do wyłącznego użytku przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych lub na ich rzecz lub do wykorzystania na cele wykonania umowy zawartej z siłami zbrojnymi Stanów Zjednoczonych lub w ich imieniu, lub które mają być włączone do artykułów lub obiektów używanych przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych; powinny one odnosić się do numeru umowy, w ramach której towary są przywożone, i być wysłane do oficera zamawiającego Stanów Zjednoczonych lub jego przedstawiciela.

Na mocy art. 2 ust. 3 Porozumienia,

towary wraz z towarzyszącym wypełnionym formularzem 302 i wszelkimi dodatkowymi dokumentami celnymi wzajemnie uzgodnionymi są niezwłocznie zwalniane przez funkcjonariusza Służby Celnej Rzeczypospolitej Polskiej w lokalnym urzędzie celnym. W przypadku, gdy uzgodnione dokumenty nie zostały przedstawione, siły zbrojne Stanów Zjednoczonych przekazują te dokumenty, o ile jest to możliwe, w terminie jednego dnia roboczego od otrzymania wniosku o ich przedstawienie. Zatrzymane towary zostają zwolnione w ciągu jednego dnia roboczego od przedstawienia uzgodnionych dokumentów. Na żądanie wniesione przez lub na rzecz sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych wyznaczony urzędnik we właściwej Izbie Celnej wspomaga siły zbrojne Stanów Zjednoczonych przy zwalnianiu towarów. Wykaz wyznaczonych urzędników powinien być dostarczony poprzez odpowiedni podkomitet Wspólnej Komisji.

Natomiast artykuł 2 Porozumienia wykonawczego między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki do Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej dotyczącego zwolnień podatkowych dla celów oficjalnych, podpisanego w Warszawie z dnia 27 kwietnia 2015 r. (Dz. U. z 2015 r. poz. 817) stanowi, że

zwolnienie z podatków stosowane do towarów i usług nabytych przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych lub na ich rzecz stosuje się w momencie sprzedaży, jeżeli transakcja została potwierdzona dokumentem wystawionym przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych przedstawionym dostawcy towarów lub usług (...).

Jednocześnie stosownie do § 5 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 grudnia 2013 r. w sprawie zwolnień od podatku od towarów i usług oraz warunków stosowania tych zwolnień (Dz. U. z 2020 r. poz. 1983), zwanego dalej rozporządzeniem w sprawie zwolnień,

zwalnia się od podatku import paliw, olejów i smarów przez siły zbrojne, o których mowa w art. I ust. 1 lit. a Umowy między Państwami-Stronami Traktatu Północnoatlantyckiego dotyczącej statusu ich sił zbrojnych, sporządzonej w Londynie dnia 19 czerwca 1951 r. (Dz. U. z 2000 r. poz. 257 i 258 oraz z 2008 r. poz. 1052), zwanej dalej "Umową NATO (...)", oraz przez siły zbrojne Państw-Stron Traktatu Północnoatlantyckiego uczestniczących w Partnerstwie dla Pokoju, przeznaczonych wyłącznie do użytku w służbowych pojazdach, statkach powietrznych i okrętach sił zbrojnych lub ich personelu cywilnego, podczas ich pobytu na terytorium kraju.

Na podstawie zaś § 5 ust. 1 pkt 7 rozporządzenia w sprawie zwolnień,

zwalnia się od podatku import towarów przez siły zbrojne USA, o których mowa w art. 2 lit. a Umowy między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisanej w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz. U. poz. 2153 i 2154), zwanej dalej "Umową o wzmocnionej współpracy obronnej", lub na ich rzecz przeznaczonych do ich wyłącznego użytku służbowego lub też do zaopatrzenia ich wojskowej usługowej działalności wspierającej, o której mowa w art. 24 tej umowy, zgłaszanych w zaświadczeniu określonym w art. XI ust. 4 Umowy NATO (...), jeżeli siły te biorą udział we wspólnych działaniach obronnych;

W myśl § 5 ust. 2 pkt 4 rozporządzenia w sprawie zwolnień,

warunkiem zastosowania zwolnień, o których mowa w ust. 1 pkt 1-5d i 7-9, jest przedłożenie organowi celnemu w przypadku, o którym mowa w ust. 1 pkt 7, zaświadczenia określonego w art. XI ust. 4 Umowy NATO (...), potwierdzającego, że siły zbrojne USA w rozumieniu Umowy o wzmocnionej współpracy obronnej będą odbiorcą importowanych towarów.

Artykuł XI ust. 4 umowy między Państwami-Stronami Traktatu Północnoatlantyckiego dotyczącej statusu ich sił zbrojnych, sporządzonej w Londynie dnia 19 czerwca 1951 r. (Dz. U. z 2000 r. poz. 257 i 258 oraz z 2008 r. poz. 1052) wskazuje, że

siły Zbrojne mogą wwozić, bez cła wyposażenie na użytek sił zbrojnych oraz uzasadnione ilości żywności zaopatrzenia i innych towarów do wyłącznego użytku sił zbrojnych i, w przypadku gdy jest to dozwolone przez Państwo przyjmujące, również ich personelowi cywilnemu i członków rodzin. Wwóz na zasadach bezcłowych będzie wymagał przedłożenia organom celnym w odpowiednim przejściu granicznym, obok uzgodnionych dokumentów celnych, zaświadczenia w formie uzgodnionej między Państwem Przyjmującym a państwem wysyłającym, podpisanego przez osobę do tego upoważnioną przez Państwo wysyłające. Pełnomocnictwo osoby upoważnionej do wydawania wyżej wymienionego zaświadczenia oraz wzory podpisów i pieczęci, które będą używane w tym celu, zostaną przesłane organom celnym Państwa Przyjmującego.

Na podstawie zaś § 11 Rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zgłoszeń celnych z 8 września 2016 r. (tekst jedn.: Dz. U. z 2021 r. poz. 1841),

1. Wyposażenie oraz uzasadnione ilości żywności, zaopatrzenia i innych towarów wprowadzane na obszar celny Unii lub wyprowadzane poza ten obszar na wyłączny użytek:

1)

obcych sił zbrojnych Państw-Stron Traktatu Północnoatlantyckiego i innych państw uczestniczących w Partnerstwie dla Pokoju,

2)

sił zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej

- w związku z działaniami podejmowanymi w ramach Traktatu Północnoatlantyckiego lub Partnerstwa dla Pokoju, można zgłosić na formularzu 302, którego wzór stanowi załącznik nr 6 do rozporządzenia.

2. W przypadku wprowadzania na obszar celny Unii towarów:

1) o których mowa w ust. 1 albo

2) które mają być przemieszczane lub wykorzystywane w kontekście działań wojskowych z zastosowaniem formularza UE 302, o którym mowa w art. 1 pkt 51 rozporządzenia delegowanego - odpowiednio do formularza 302 i formularza UE 302 dołącza się zgodę właściwego organu na pobyt wojsk obcych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wydaną na podstawie art. 3 albo art. 3a ustawy z dnia 23 września 1999 r. o zasadach pobytu wojsk obcych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz zasadach ich przemieszczania się przez to terytorium (Dz. U. z 2018 r. poz. 2110).

Z opisu sprawy wynika, że X Sp. z o.o. (Spółka, X) jest podmiotem z siedzibą na terytorium Polski, czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług (VAT). Głównym przedmiotem działalności Spółki pozostają usługi doradcze, inżynieryjne oraz zarządzania projektami w zakresie realizacji projektów budowlanych (konstrukcyjnych). Przedmiotem niniejszego wniosku pozostaje czynność nabycia i importu zbiornika z terenu USA na teren Polski, jak również planowane w przyszłości do nabycia na podobnych zasadach inne towary stanowiące elementy omawianej w dalszej części infrastruktury. W celu jednak zobrazowania pełnego tła planowanej transakcji należy wskazać, że w przeszłości Spółka pozostawała podmiotem należącym do grupy Z. (...) (Grupa Z), która w Polsce funkcjonowała od 1995 r. Obszarem działalności Grupy Z pozostawał zasadniczo konsulting, usługi Inżynieryjne, zarządzanie projektami oraz świadczenie usług budowlanych. W 2016 r. jeden z podmiotów Grupy Z w ówczesnym jej kształcie organizacyjnym, tj. funkcjonująca pod nazwą B Inc.; (B)) wygrał przetarg związany z realizacją trzeciej fazy programu (...), dotyczącego budowy lądowego (...) (Projekt (...). Projekt (...) pozostaje efektem zawartej uprzednio umowy z Korpusem (...) dalej: (Zlecający), dotyczącym budowy (...) (Kontrakt). W świetle zawarcia umów (...) (umowy zawartej między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o statusie sił zbrojnych Stanów Zjednoczonych Ameryki na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej z 11 grudnia 2009 r.) a następnie (...), (umowa między Rządem Rzeczypospolitej Polskiej a Rządem Stanów Zjednoczonych Ameryki o wzmocnionej współpracy obronnej, podpisaną w Warszawie dnia 15 sierpnia 2020 r. (Dz. U. z 2020 r. poz. 2153;) należy jednocześnie wskazać, iż Korpus (...) stanowi integralną część sił zbrojnych USA i jest podmiotem odpowiedzialnym za działania na polu inżynieryjnym i konstrukcyjnym zarówno na płaszczyźnie militarnej jak i cywilnej. Korpus (...) pozostaje częścią jak również podlega Departamentowi Sił Zbrojnych USA. W efekcie Korpus pozostaje podmiotem kwalifikowanym, jako "Siły Zbrojne USA" w rozumieniu art. 2 lit. a Umowy (...). Jednocześnie Państwo wskazujecie, iż w opisanym w dalszej części modelu współpracy, w ramach realizacji Projektu, Spółka nie posiada bezpośrednio zawartej umowy ze wskazanymi wyżej Siłami Zbrojnymi USA w rozumieniu art. 2 lit. a (...). Umowa w tym zakresie jest bowiem zawarta pomiędzy B, a Korpusem (...). Niezależnie, w 2017 r. Grupa Z wliczając w to B oraz Spółkę, w ramach transakcji restukturyzacyjnych zainicjowanych na poziomie Grupy, została przejęta przez C z siedzibą w Szkocji, stając się tym samym częścią międzynarodowej grupy C, lidera w dostarczaniu usług projektowych, inżynieryjnych I technicznych na rynki energetyczne i przemysłowe (Grupa C). Należy przy tym podkreślić, iż na moment ww. przejęcia Grupy Z, sam proces ów nie wpłynął następczo na strukturę podmiotów realizujących Projekt. W modelu realizacji projektu obowiązującego do 30 czerwca 2022 r. B pozostawał jego generalnym wykonawcą. Jednocześnie w modelu obowiązującym do 30 czerwca 2022 r. B posiadała pierwotnie zawartą umowę z D, (do 30 czerwca 2022 r. funkcjonująca pod nazwą D Inc.; dalej: E), która w tym modelu pozostawała głównym podwykonawcą Projektu. Struktura realizacyjna Projektu do 30 czerwca 2022 r. wyglądała następująco:Korpus (...) (zlecający - główny inwestor) -> B (generalny wykonawca) -> E (główny podwykonawca) -> Spółka (podwykonawca głównego podwykonawcy).

Z dniem 1 lipca 2022 r., rozpoczął się proces wychodzenia E z Grupy. E, Grupa D oraz B zawarły umowę, na mocy której E została co do zasady wyłączona ze struktury Projektu. W ramach rzeczonej umowy strony określiły tymczasowe obowiązki E (komunikacja z dotychczasowymi podwykonawcami, przekazywanie płatności etc.), które ta miała podejmować w okresie przejściowym, przy czym w myśl umowy, działania E wymagały od tej pory zgody określonych podmiotów z Grupy D. Efektem szeregu zawartych umów pozostaje fakt, iż od dnia 1 lipca 2022 r. Spółka zaczęła przejmować szereg dotychczasowych praw i obowiązków E, powodując iż na moment składania niniejszego wniosku Spółka weszła zasadniczo w rolę podwykonawcy generalnego wykonawcy (tj. B). Struktura realizacyjna Projektu od 1 lipca 2022 r. wyglądała następująco: Korpus (...) (zlecający - główny inwestor) -> B (generalny wykonawca) -> Spółka (pozostająca w roli podwykonawcy). W świetle tak ukształtowanej struktury, B pozostaje podmiotem, który co do zasady zarządza całością Projektu i który pozostaje głównym kontaktem z perspektywy zlecającego Projekt. Zarazem jednak bieżąca obsługa, procedowanie i koordynacja poszczególnych zadań odbywa się za pośrednictwem Grupy D, co jest efektem poprzednio funkcjonującego, analogicznego modelu, gdzie tę samą rolę sprawowała Grupa Z. Spółka w ramach realizacji Projektu refakturuje wszelkie koszty, tak materiałów jak i ewentualnych podwykonawców na B, jako generalnego wykonawcę, który następnie rozlicza tak refakturowane przez Spółkę koszty, wraz z pozostałymi ponoszonymi kosztami w ramach Projektu, z głównym inwestorem. W efekcie wystawianie faktur w obrębie Projektu odbywa się w następujący sposób: Spółka (ponosi pierwotne koszty w związku realizacją Projektu zgodnie z zakresem zleconych prac) > B (rozlicza m.in. refakturowane przez Spółkę koszty z głównym inwestorem) -> Korpus (...) (jako główny inwestor i zleceniodawca, ponosi ostateczne koszty realizacji inwestycji).

Obecnie w związku z realizacją Kontraktu Spółka planuje dokonać nabycia (importu) zbiornika z terytorium USA na terytorium Polski. Na moment składania niniejszego wniosku zbiornik jest konserwowany i przygotowywany do wysyłki, pozostając na terytorium USA. Koszt nabycia, jak również wszelkie związane z tym wydatki będą zgodnie z ww. schematem rozliczeń podlegały refakturowaniu na rzecz B, analogicznie jak inne koszty które Spółka ponosi w ramach realizacji Projektu. Dostawa rzeczonego zbiornika odbędzie się z zastosowaniem zgłaszania poprzez formularz 302 (tj. formularz, o którym mowa w § 11 rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zgłoszeń celnych (Dz. U. z 2021 r. poz. 1841 t.j.; dalej: formularz 302)). Z wypełnionego formularza 302 będzie przy tym wynikało, iż przedmiotowy zbiornik (...) będzie wykorzystywany tylko i wyłącznie przez Siły Zbrojne USA w rozumieniu postanowień umowy (...). W tym celu na formularzu 302 znajdować będzie się odpowiednia adnotacja, zaś jako odbiorca wskazane będą Siły Zbrojne USA. Równolegle natomiast, w ramach pozostałej dokumentacji towarzyszącej wwozowi, w tym m.in. listu przewozowego, jako dane faktycznego odbiorcy, podane będą dane Spółki. Niezależnie Spółka nie wyklucza, iż w przyszłości, na analogicznych zasadach w ramach opisanego modelu funkcjonującego od 1 lipca 2022 r., Spółka będzie nabywała też Inne towary niezbędne do realizacji Projektu, w tym towary nabywane (importowane) i transportowane do Polski spoza terytorium UE w rozumieniu art. 2 pkt 3 ustawy o VAT, głównie z terytorium USA oraz Wielkiej Brytanii. W momencie zakończenia Projektu i oddania całości do użytku, zarówno zbiornik, jak również planowane w przyszłości do nabycia inne towary niezbędne do realizacji Projektu po jego zakończeniu i oddaniu całości do użytku będą przeznaczone i efektywnie wykorzystywane tylko i wyłącznie przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych w rozumieniu w rozumieniu art. 2 lit. a (...). Jednocześnie po stosownej instalacji, zarówno w trakcie jak i po zakończeniu trwania Kontraktu, czy to Spółka, czy inne podmioty trzecie nie będą wykorzystywać tak zbiornika jak i wskazanych planowanych do nabycia w przyszłości towarów, do jakichkolwiek własnych celów prowadzonej działalności.

Wątpliwości Państwa sprecyzowane w pytaniu nr 1 i 2 dotyczą kwestii, czy opisana w zdarzeniu przyszłym transakcja nabycia (importu) zbiornika (...), a także w przyszłości transakcje nabycia (importu) innych towarów, na potrzeby wykonania zleconych prac w związku z realizacją Projektu będą zwolnione z opodatkowania.

Odnosząc się do wątpliwości Państwa Spółki należy zauważyć w pierwszej kolejności, że Korpus (...) stanowi integralną część sił zbrojnych USA i podlega (...). Jak Państwo wskazujecie Korpus (...) jest podmiotem o którym mowa w art. 2 lit. a Umowy o wzmocnionej współpracy obronnej. W związku z realizacją Projektu, choć Spółka nie będzie miała bezpośrednio zawartej umowy z Siłami Zbrojnymi USA, to umowa ta będzie zawarta pomiędzy B a Siłami Zbrojnymi USA. B, zaś rozlicza refakturowane koszty przez Spółkę i obciąża nimi bezpośrednio Siły Zbrojne USA z którymi ma podpisaną umowę. Importowany z kraju trzeciego przez Państwa Spółkę zbiornik (...) jak również importowane inne towary na potrzeby wykonania zleconych prac w związku z realizacją zostaną wykorzystane przez B wyłącznie na realizację umowy z Siłami Zbrojnymi Stanów Zjednoczonych. Projekt jest efektem zawartej uprzednio umowy z Siłami Zbrojnymi USA dotyczącym budowy bazy (...). Nabywane towary przez Siły Zbrojne USA będą zatem wykorzystywane tylko przez ten podmiot. Jak zresztą sami Państwo wskazaliście, w momencie zakończenia Projektu i oddania całości do użytku, zarówno zbiornik, jak również planowane w przyszłości do nabycia inne towary niezbędne do realizacji Projektu po jego zakończeniu i oddaniu całości do użytku będą przeznaczone i efektywnie wykorzystywane tylko i wyłącznie przez siły zbrojne Stanów Zjednoczonych. Jednocześnie po stosownej instalacji, zarówno w trakcie jak i po zakończeniu trwania Kontraktu, czy to Spółka, czy inne podmioty trzecie nie będą wykorzystywać tak zbiornika jak i wskazanych planowanych do nabycia w przyszłości towarów, do jakichkolwiek własnych celów prowadzonej działalności. Co również istotne w sprawie, dostawa zbiornika odbędzie się z zastosowaniem zgłaszania poprzez formularz 302. W tym miejscu należy zauważyć, że formularz 302 jest deklaracją celną eksportowo-importową, dla towarów które są własnością wojsk stanowiącą załącznik do rozporządzenia Ministra Finansów w sprawie zgłoszeń celnych z dnia 8 września 2016 r. (tekst jedn.: Dz. U. z 2021 r. poz. 1841). Zgodnie z § 11 ust. 1 pkt 1 ww. rozporządzenia, formularz ten dotyczy m.in. zgłoszeń wyposażenia oraz uzasadnionych ilości żywności, zaopatrzenia i innych towarów wprowadzanych na obszar celny Unii na wyłączny użytek obcych sił zbrojnych Państw-Stron Traktatu Północnoatlantyckiego i innych państw uczestniczących w Partnerstwie dla Pokoju, w związku z działaniami podejmowanymi w ramach Traktatu Północnoatlantyckiego lub Partnerstwa dla Pokoju. Natomiast, jak wynika z § 11 ust. 2 ww. rozporządzenia, w przypadku wprowadzania na obszar celny Unii towarów, o których mowa w ust. 1 albo które mają być przemieszczane lub wykorzystywane w kontekście działań wojskowych z zastosowaniem formularza UE 302, o którym mowa w art. 1 pkt 51 rozporządzenia delegowanego odpowiednio do formularza 302 i formularza UE 302 dołącza się zgodę właściwego organu na pobyt wojsk obcych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej wydaną na podstawie art. 3 albo art. 3a ustawy z dnia 23 września 1999 r. o zasadach pobytu wojsk obcych na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej oraz zasadach ich przemieszczania się przez to terytorium (Dz. U. z 2018 r. poz. 2110).

Jak z powyższego rozporządzenia wynika, formularz 302 jest zgłoszeniem celnym, którego prawidłowość wypełnienia podlega kontroli organów celno-skarbowych. Tylko prawidłowe złożenie deklaracji 302 oraz ewentualne dołączenie innych niezbędnych a wymaganych w tej procedurze dokumentów może skutkować zwolnieniem z podatku VAT z tytułu importu towarów.

Zatem, w sytuacji prawidłowo wypełnionego formularza 302, z którego będzie wynikało, że przedmiotowy zbiornik (...) będzie wykorzystywany tylko i wyłącznie przez Siły Zbrojne USA w rozumieniu postanowień umowy o wzmocnionej współpracy obronnej i na formularzu 302 jako odbiorca wskazane będą Siły Zbrojne USA należy uznać, że opisana w zdarzeniu przyszłym transakcja importu zbiornika (...), których koszt będzie refakturowany na B (podmiot, który posiada umowę z Siłami Zbrojnymi USA), zaś B będzie obciążał tym kosztem Siły Zbrojne USA będzie mogła korzystać ze zwolnienia z podatku VAT z tytułu importu.

Również planowane w przyszłości transakcje importu innych towarów przez Spółkę na potrzeby wykonania zleconych prac w związku z realizacją Projektu (...), które odbędą się na zasadach i warunkach wskazanych w opisie zdarzenia przyszłego będą mogły korzystać ze zwolnienia od podatku VAT. Jak wynika ze sprawy te importowane towary będą nabywane na analogicznych zasadach w ramach modelu funkcjonującego od 1 lipca 2022 r.m.in. koszt nabycia zgodnie ze schematem rozliczeń będzie podlegał refakturowaniu na rzecz B, który ma podpisaną umowę z Siłami Zbrojnymi USA, które to Siły Zbrojne jako główny inwestor i zleceniodawca będzie ponosić ostateczne koszty.

Tym samym Państwa stanowisko w zakresie pytania oznaczonego nr 1 i 2 należy uznać za prawidłowe.

Dodatkowe informacje

Należy wskazać, że prawidłowość wypełnienia zgłoszeń celnych w tym deklaracji 302 podlega kontroli organów celno-skarbowych.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawili i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie wskazujemy, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem zdarzenia przyszłego i zastosujecie się Państwo do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2022 r. poz. 329 z późn. zm.; dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.)

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2021 r. poz. 1540 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl