0114-KDIP1-2.4012.478.2018.1.PC - Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji.

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 9 sierpnia 2018 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-2.4012.478.2018.1.PC Ustalenie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 13 § 2a, art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2018 r. poz. 800 z późn. zm.) Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy przedstawione we wniosku z dnia 31 lipca 2018 r. (data wpływu 2 sierpnia 2018 r.), o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 2 sierpnia 2018 r. wpłynął ww. wniosek o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do odliczenia podatku naliczonego w związku z realizacją inwestycji.

We wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.

Wnioskodawca nie jest "płatnikiem podatku VAT" i nie figuruje w ewidencji "płatników podatku VAT", a także podmiotowo zwolniony jest z prawa odliczenia podatku VAT od towarów i usług (zgodnie z ustawą o rachunkowości). Stowarzyszenie uzyskało dofinansowanie, podpisując umowę o przyznanie pomocy. Stowarzyszenie w ramach umowy realizuje operację w ramach poddziałania 19.2 "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 w tym przez podnoszenie wiedzy społeczności lokalnej w zakresie ochrony środowiska i zmian klimatycznych, także wykorzystaniem rozwiązań innowacyjnych. Stowarzyszenie realizuje operację pn. "Ulokowanie ścieżki dydaktycznej w oparciu o system audioprzewodników". W wyniku realizacji operacji osiągnięty został następujący cel: Wzmacnianie kapitału społecznego na obszarze Stowarzyszenia poprzez wsparcie operacji wykorzystujących innowacyjne narzędzia w zakresie promocji potencjału turystycznego, przyrodniczego, kulturowego.

W zakres operacji wchodzi:

1. Ulokowanie interaktywnej ścieżki dydaktycznej w oparciu o system Audioprzewodników (Audio-Guide) na terenie Parku - powstanie jedna ścieżka dydaktyczna o długości 2,5 km wyposażona w kompletny system audioprzewodników opartych na markerach ulokowanych w terenie.

2. Opracowanie i nagranie profesjonalnej trasy wykorzystywanej przez turystów w systemie audioprzewodników - powstanie jedna trasa wraz z wariantami dla turystów indywidualnych i grup zorganizowanych.

3. Zorganizowanie jednej imprezy promującej ulokowana nowej ścieżki dydaktycznej w oparciu o system Audioprzewodników (Audio-Guide).

Realizacja operacji bezpośrednio przyczyni się do poprawy jakości usług turystycznych w gminie poprzez zapewnienie oferty aktywnego wypoczynku i rekreacji zarówno mieszkańcom obszaru ale także turystom odwiedzających Park, bez względu na wiek i status materialny czy przynależność do jednej z grup osób de faworyzowanych. Poszerzona i uatrakcyjniona zostanie oferta turystyczna co wzmocni atrakcyjności turystyczną obszaru L. Operacja ma na celu, poprzez wykorzystanie innowacyjnego narzędzia w oparciu o nowoczesne techniki teleinformatyczne (markery ulokowane w terenie, zastosowanie technologii w otwartej przestrzeni) oraz nowy sposób angażowania turystów w zwiedzanie i nowatorski sposób wykorzystania lokalnych zasobów, wsparcie promocji niekwestionowanego potencjału kulturalnego, przyrodniczego i turystycznego. Trasa ścieżki dydaktycznej przygotowana w oparciu o system Audioprzewodników będzie jedyna w regionie (nieliczne w kraju) co bezpośrednio podniesie atrakcyjność obszaru i przyczyni się do promocji terenu (zarówno samej gminy jak i całego obszaru). Realizacja operacji wpłynie na wzmocnienie wizerunku Beneficjenta (Stowarzyszenie), postrzeganego jako organizację promującą turystykę na swoim terenie poprzez wprowadzanie innowacyjnych rozwiązań. To pośrednio przyczyni się do rozwoju potencjału społecznego oraz integracji społeczności lokalnej. Zmotywowanie do działania i samorozwoju poprzez stworzenie mieszkańcom miejsca i przestrzeni do aktywnego spędzania czasu w nowej, innowacyjnej formie jest wartością dodaną realizowanej operacji. System Audioprzewodników (odtwarzacze, słuchawki) będą udostępniane turystom nieodpłatnie w Domu Pracy Twórczej, prowadzonym od ponad 2 lat przez Beneficjenta. Zestawy będą udostępniane zarówno turystom indywidualnym jak i grupom zorganizowanym. Trasa ścieżki dydaktycznej zostanie wyznaczona i przetestowana we współpracy z ekspertami z Parku. Markery audycji uruchamiające poszczególne stacje ścieżki dydaktycznej będą zlokalizowane na obszarze ODM w G. W ramach operacji zakupione zostaną: odtwarzacze zaopatrzone w ładowarki z funkcją transmisji kontentu i pobierania danych statystycznych, smycze - 10 kompletów, słuchawki jednorazowe - 1000 sztuk, pętla indukcyjna zamiast słuchawek dla użytkowników aparatów słuchowych - 2 sztuki, nadajnik RF (marker audycji) - 5 sztuk.

Przeprowadzone zostanie szkolenie oraz instalacja systemu (luty/marzec 2018 r.) w terenie. Nabycie kompletnego zestawu audio przewodników sprawi, że turyści będą mogli samodzielnie bez potrzeby angażowania przewodników terenowych zwiedzać atrakcje turystyczne na terenie ODM (uczestnik sam decyduje o tempie zwiedzania, może powrócić do punktu w dowolnym czasie). Wnioskodawca zakłada, że w okresie realizacji projektu z systemu skorzysta minimum 1200 turystów, także spoza obszaru L. Jest to nowatorski sposób wykorzystania lokalnych zasobów ze szczególnym uwzględnieniem zasobów Ośrodka w G. oraz Skansenu. To rozwiązanie ma charakter działań proekologicznych (brak konieczności drukowanie ulotek i informatorów oraz stawiania tablic informacyjnych zaburzających krajobraz parku). W celu przygotowania nagrań audycji na poszczególne stacje ścieżki opracowany zostanie tekst trasy, tak by w sposób atrakcyjny zachęcić turystę do przejścia całej trasy i wzbogacić go o wiedzę i nowe doświadczenia ze spaceru po ścieżce dydaktycznej. Tematyka ścieżki dotyczyć będzie zarówno walorów przyrodniczych jak i kulturowych terenu Parku i wsi G. ze szczególnym uwzględnieniem walorów Skansenu. Teksty zostaną opracowane na przełomie grudnia 2017 i lutego 2018 r. przy udziale ekspertów Parku i nagrane w profesjonalnym studio dźwiękowym, przez profesjonalnego lektora. System pozwala na nagranie nieograniczonej ilości wersji trasy co umożliwi rozbudowę oferty o kolejne trasy w przyszłości lub dostosowywanie nagrań do pór roku lub wydarzeń odbywających się na terenie ODM. Dla celów promocyjnych i informacyjnych zorganizowana zostanie jedna impreza promująca ulokowana w G. nowej ścieżki dydaktycznej w oparciu o system Audioprzewodników (Audio-Guide). Uczestnicy zostaną zapoznani z zasadami użytkowania systemu oraz korzyściami jakie płyną z takiej formy aktywności turystycznej. Przeprowadzenie imprezy to także jeden z elementów koncepcji informowania i źródło wsparcia projektu oraz realizacja celu zakładającego promocję całego obszaru LSR jako miejsca gdzie powstała nowatorska ścieżka dydaktyczna. Impreza zostanie zorganizowana na otwarcie ścieżki dla turystów wiosną 2018 r. Przewiduje się udział minimum 200 uczestników. Impreza będzie miała charakter otwarty, będzie trwała przez cały dzień (w godzinach pracy ODM), tak by zapewnić turystom jak najlepszy dostęp do informacji o nowej ofercie turystycznej i wypromować projekt. W ramach imprezy Wnioskodawca zorganizuje wydarzenia towarzyszące (pokaz filmu, gry dydaktyczne przy udziale wolontariuszy, drobny poczęstunek - ognisko, występy artystyczne, warsztaty artystyczne oraz gry i konkursy z nagrodami). Przy zachowaniu zasad konkurencyjności zostaną wyłonieni dostawcy usług i wykonawcy poszczególnych etapów projektu. Wykonanie usług w sposób prawidłowy i rzetelny zapewnią wcześniejsze ustalenia i nadzór nad prawidłowym przebiegiem projektu prowadzony przez zarząd stowarzyszenia na wszystkich jego etapach. Promocja projektu prowadzona będzie wielokanałowo przy wsparciu partnerów (oświadczenia i zakres w załącznikach). Przygotowane zostaną plakaty, informacje w social mediach, na stronach internetowych partnerów i Beneficjenta oraz artykuły w prasie lokalnej i wydawnictwach branżowych. Powstanie dokumentacja fotograficzna z etapu przygotowania i realizacji projektu, która posłuży zarówno promocji jak i rozliczeniu projektu poprzez udokumentowanie osiągniętych rezultatów. Beneficjent posiada ponad 8 letnie doświadczenie przy realizacji projektów społecznych poparte realizacją zadań z zakresu turystyki takich jak realizacja w latach 2014-2015 projektu "Rozwój turystyki w Gminie K. - produkt turystyczny K. - etap I z RPOW na kwotę 587 836,40 zł oraz innych projektów w ramach Funduszu Inicjatyw Społecznych, Ministerstwa Edukacji Narodowej z zakresu wolontariatu na rzecz parków czy zadań własnych JST. Wymienione projekty zostały zakończone i rozliczone oraz pozytywnie ocenione przez Instytucje Zarządzające.

Prowadzony przez Beneficjenta od 2015 r. Dom Pracy Twórczej "G" stanowi zaplecze instytucjonalne i techniczne do prawidłowej realizacji operacji. Celem statutowym Wnioskodawcy jest między innymi poprawa jakości życia, wspomaganie rozwoju społeczności lokalnej na terenie gmin sąsiadujących z Puszczą poprzez zapewnianie oferty edukacyjnej, turystycznej i wychowawczej co czynimy z dużymi sukcesami od 2008 r.

W związku z powyższym opisem zadano następujące pytanie:

Czy Stowarzyszenie ma możliwość odzyskania podatku VAT z faktur związanych z realizacją projektu "Ulokowanie w G. ścieżki dydaktycznej w oparciu o system audioprzewodników" współfinansowany w ramach poddziałania "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" w ramach działania "Wsparcie dla rozwoju lokalnego w ramach inicjatywy LEADER" objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 w zakresie wzmacnianie kapitału społecznego, w tym przez podnoszenie wiedzy społeczności lokalnej w zakresie ochrony środowiska i zmian klimatycznych, także z wykorzystaniem rozwiązań innowacyjnych.

Zdaniem Wnioskodawcy, stosownie do art. 86 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.) Stowarzyszenie nie ma możliwości odzyskania podatku VAT z faktur, gdyż nabywane usługi i towary nie są przedmiotem dalszego obrotu i nie będą wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych podatkiem od towarów i usług. Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego jest prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2017 r. poz. 1221, z późn. zm.), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do art. 15 ust. 2 ustawy, działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Podstawowe zasady dotyczące odliczania podatku naliczonego zostały sformułowane w art. 86 ust. 1 ustawy. Zgodnie z tym przepisem w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 ustawy, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do art. 86 ust. 2 pkt 1 ustawy, kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a.

nabycia towarów i usług,

b.

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi.

Na mocy art. 87 ust. 1 ustawy, w przypadku gdy kwota podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2, jest w okresie rozliczeniowym wyższa od kwoty podatku należnego, podatnik ma prawo do obniżenia o tę różnicę kwoty podatku należnego za następne okresy lub do zwrotu różnicy na rachunek bankowy.

Zasady dokonywania zwrotu różnicy podatku na rachunek bankowy podatnika zostały określone w art. 87 ust. 2-6 ustawy.

Ponadto podkreślić należy, że ustawodawca zapewnił podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Przepis ten określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

I tak, na podstawie art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się również do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni, zgodnie z art. 96, z wyłączeniem przypadków, o których mowa w art. 86 ust. 2 pkt 7.

Z przepisów ustawy wynika zatem, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego).

Powyższa zasada wyklucza możliwość dokonania odliczenia podatku naliczonego przez podmiot niebędący czynnym zarejestrowanym podatnikiem podatku VAT oraz podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są wykorzystywane do czynności opodatkowanych.

Z przedstawionych okoliczności sprawy wynika, że Stowarzyszenie uzyskało dofinansowanie, podpisując umowę o przyznanie pomocy w ramach której realizuje operację w ramach poddziałania 19.2 "Wsparcie na wdrażanie operacji w ramach strategii rozwoju lokalnego kierowanego przez społeczność" z wyłączeniem projektów grantowych oraz operacji w zakresie podejmowania działalności gospodarczej objętego Programem Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata 2014-2020 w tym przez podnoszenie wiedzy społeczności lokalnej w zakresie ochrony środowiska i zmian klimatycznych, także wykorzystaniem rozwiązań innowacyjnych. Stowarzyszenie realizuje operację pn. "Ulokowanie ścieżki dydaktycznej w oparciu o system audioprzewodników". W wyniku realizacji operacji osiągnięty został następujący cel: Wzmacnianie kapitału społecznego na obszarze Stowarzyszenia poprzez wsparcie operacji wykorzystujących innowacyjne narzędzia w zakresie promocji potencjału turystycznego, przyrodniczego, kulturowego. W zakres operacji wchodzi:

1. Ulokowanie interaktywnej ścieżki dydaktycznej w oparciu o system Audioprzewodników (Audio-Guide) na terenie Parku - powstanie jedna ścieżka dydaktyczna o długości 2,5 km wyposażona w kompletny system audioprzewodników opartych na markerach ulokowanych w terenie.

2. Opracowanie i nagranie profesjonalnej trasy wykorzystywanej przez turystów w systemie audioprzewodników - powstanie jedna trasa wraz z wariantami dla turystów indywidualnych i grup zorganizowanych.

3. Zorganizowanie jednej imprezy promującej ulokowana w G. nowej ścieżki dydaktycznej w oparciu o system Audioprzewodników (Audio-Guide).

Realizacja operacji bezpośrednio przyczyni się do poprawy jakości usług turystycznych w gminie K. poprzez zapewnienie oferty aktywnego wypoczynku i rekreacji zarówno mieszkańcom obszaru LSR ale także turystom odwiedzających Park, bez względu na wiek i status materialny czy przynależność do jednej z grup osób de faworyzowanych. System Audioprzewodników (odtwarzacze, słuchawki) będą udostępniane turystom nieodpłatnie w Domu Pracy Twórczej, prowadzonym od ponad 2 lat przez Beneficjenta. Zestawy będą udostępniane zarówno turystom indywidualnym jak i grupom zorganizowanym.

Wnioskodawca nie jest "płatnikiem podatku VAT" i nie figuruje w ewidencji "płatników podatku VAT". Wnioskodawca korzysta ze zwolnienia podmiotowego.

W związku z tak przedstawionym opisem sprawy Wnioskodawca ma wątpliwości, czy ma możliwość odzyskania podatku VAT z faktur związanych z realizacją projektu "Ulokowanie ścieżki dydaktycznej w oparciu o system audioprzewodników".

Jak wskazano rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy uwarunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane przez podatnika podatku od towarów i usług do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie podatku przez podmioty niebędące zarejestrowanymi, czynnymi podatnikami podatku VAT.

W przedstawionej sprawie warunki uprawniające do odliczenia podatku naliczonego nie będą spełnione. Jak wskazał bowiem Wnioskodawca w opisie stanu faktycznego Stowarzyszenie nie jest czynnym podatnikiem podatku od towarów i usług - korzysta ze zwolnienia podmiotowego.

W konsekwencji Stowarzyszenie nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego VAT od poniesionych w ramach projektu wydatków.

Tym samym stanowisko Wnioskodawcy należy uznać za prawidłowe.

Zgodnie z art. 14na Ordynacji podatkowej przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej stanowi element czynności będących przedmiotem decyzji wydanej:

1.

z zastosowaniem art. 119a;

2.

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

Ponadto należy wskazać, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie ze stanem faktycznym (opisem zdarzenia przyszłego) podanym przez Wnioskodawcę w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia przedstawionego w stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa w dwóch egzemplarzach (art. 47 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi - Dz. U. z 2018 r. poz. 1302) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia skarżącemu rozstrzygnięcia w sprawie albo aktu, o którym mowa w art. 3 § 2 pkt 4a (art. 53 § 1 ww. ustawy). Jednocześnie, zgodnie art. 57a ww. ustawy, skarga na pisemną interpretację przepisów prawa podatkowego wydaną w indywidualnej sprawie, opinię zabezpieczającą i odmowę wydania opinii zabezpieczającej może być oparta wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd administracyjny jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną. Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania jest przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy), na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała.

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl