0114-KDIP1-2.4012.46.2023.1.RD - Rozliczanie VAT w związku ze zwrotem towarów przez konsumentów zagranicznych

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 28 marca 2023 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-2.4012.46.2023.1.RD Rozliczanie VAT w związku ze zwrotem towarów przez konsumentów zagranicznych

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA - stanowisko prawidłowe

Szanowni Państwo,

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego w podatku od towarów i usług jest prawidłowe.

Zakres wniosku wspólnego o wydanie interpretacji indywidualnej

7 lutego 2023 r. wpłynął Państwa wniosek wspólny z 1 lutego 2023 r. o wydanie interpretacji indywidualnej, który dotyczy uznania opisanych transakcji za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów oraz prawa do odliczenia podatku VAT w związku z przedmiotowymi transakcjami. Treść wniosku jest następująca:

Zainteresowani, którzy wystąpili z wnioskiem

1) Zainteresowany będący stroną postępowania:

A

2) Zainteresowany niebędący stroną postępowania:

B

Opis stanu faktycznego oraz zdarzenia przyszłego

A (zwana dalej: "Spółką" lub "Wnioskodawcą") posiada siedzibę na terytorium Holandii. Głównym przedmiotem działalności Spółki jest handel elektroniczny tzw. e-commerce, w ramach którego dokonuje sprzedaży towarów modowych, tj. odzieży, obuwia, akcesoriów itp. (zwanych dalej: "Towarami") do klientów końcowych (głównie do prywatnych konsumentów (w ramach transakcji B2C do osób fizycznych niebędących podatnikami VAT), ale również do klientów biznesowych (w ramach transakcji B2B do podatników VAT)). Spółka jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny w Polsce.

B (zwana dalej: "Zainteresowanym") posiada siedzibę na terytorium Turcji i jest jedynym udziałowcem Spółki. Głównym przedmiotem działalności Zainteresowanego (podobnie jak Spółki) jest handel elektroniczny tzw. e-commerce do klientów końcowych (głównie prywatnych konsumentów (w ramach transakcji B2C do osób fizycznych niebędących podatnikami VAT), ale również do klientów biznesowych (w ramach transakcji B2B do podatników VAT)). Zainteresowany jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny w Polsce, ale i również w Niemczech (tj. jako podatnik podatku od wartości dodanej).

1. Nabycie Towarów przez Wnioskodawcę od Zainteresowanego

a. Nabycie Towarów pochodzących ze zwrotów dokonanych przez prywatnych konsumentów (dalej: "konsumentów")

Spółka i Zainteresowany wdrożyli model współpracy e-commerce (dalej: "Model Biznesowy") składający się z następujących etapów.

Etap 1

Zainteresowany - jako podatnik turecki - dokonuje sprzedaży Towarów w ramach tzw. sprzedaży na odległość towarów importowanych z państwa trzeciego na terytorium UE. W wyniku tej transakcji Towary przemieszczane są bezpośrednio z magazynu w Turcji do konsumentów w Niemczech (lub w innych krajach UE).

W tym miejscu należy nadmienić, że niniejszy wniosek o wydanie interpretacji dotyczy sprzedaży Towarów dokonywanej na rzecz konsumentów m.in. z Niemiec, ale przewiduje się, że te transakcje mogą być dokonywane również do innych krajów UE - w zależności od miejsca zamieszkania konsumenta. Z uwagi na to, że Zainteresowany nie posiada stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium UE, sprzedaż ta raportowana jest w procedurze IOSS przez pośrednika - tj. Spółkę, w Holandii (w tzw. kraju identyfikacji).

Zdarzają się sytuacje, że konsumenci z Niemiec (lub z innych krajów UE) zwracają Towary, wskutek czego Zainteresowany ponownie staje się ich właścicielem (z chwilą sfinalizowania przyjęcia zwracanych Towarów - zwrotu pieniędzy konsumentom) na terytorium Niemiec jako niemiecki podatnik VAT (lub innego kraju UE - gdzie Zainteresowany również posiada/ będzie posiadać rejestrację do VAT).

Jednak z przyczyn ekonomicznych oraz ekologicznych, Towary nie są przemieszczane z powrotem do Turcji, ale wysyłane są do Wnioskodawcy w Polsce.

Etap 2

Wysyłka dokonuje się w taki sposób, że Towary - będące w wyniku zwrotu ponownie własnością Zainteresowanego w Niemczech (lub w innych krajach UE) - odbierane są od konsumentów przez zewnętrznego przewoźnika (konsumenci mogą również dostarczyć zwrócone Towary do lokalnych biur przewoźnika w swoich regionach) i transportowane do Wnioskodawcy w Polsce - konkretnie do magazynu w Polsce należącego do C Sp. z o.o. (dalej zwanej: "Podmiotem trzecim"), z którym Spółka ma umowę obejmującą następujące usługi:

- przyjmowanie i wydawanie towarów z / do magazynu,

- magazynowanie towarów,

- realizację zamówień online w postaci przygotowywania wysyłek towarów (m.in. kompletowanie, pakowanie, adresowanie i wyposażanie przesyłek do dalszej wysyłki),

- koordynowanie współpracy ze wskazanymi zewnętrznymi przewoźnikami - zapewnianie za pośrednictwem przewoźnika dostawy towarów z magazynu do klientów końcowych,

- obsługę zwrotów towarów oraz obsługę przemieszania towarów z innych magazynów.

Transport do Polski realizowany jest na warunkach Incoterms z grupy D - przede wszystkim Incoterms DDP (ang. delivered duty paid). Jednocześnie, umowa z przewoźnikiem jest podpisana przez Wnioskodawcę (co oznacza, że to Spółka opłaca transport). Już od momentu zwrotu Towarów przez konsumentów w Niemczech (lub w innych krajach UE), wiadomo że Towary będą przeznaczone (sprzedane) dla konkretnego nabywcy, tj. Wnioskodawcy.

Etap 3

W magazynie w Polsce, po przyjęciu towaru, Podmiot trzeci przeprowadza na rzecz Wnioskodawcy usługę sprawdzenia (przede wszystkim pod kątem kompletności i braku wad) oraz wyceny (polegającej na określeniu ceny w zależności od stanu) zwróconych przez konsumentów Towarów (dalej zwanej: "Usługą").

Podkreślić należy, że Usługa nie polega na poddawaniu Towarów jakimkolwiek czynnościom mającym na celu ich modyfikację, ulepszenie czy zmianę itp., jedynie na określeniu finalnej ceny Towarów (na podstawie której Zainteresowany wystawia fakturę do Wnioskodawcy) oraz ustalenie, czy

1) Towary są od razu przekazywane na stan magazynowy i przeznaczone do dalszej sprzedaży klientom Wnioskodawcy czy

2)

przekazane do innego miejsca w celu ich dalszego przetworzenia (np. likwidacji czy naprawy - jeśli posiadają wady).

W każdym jednak przypadku (nawet jeżeli Towary są wadliwe), po wykonaniu Usługi, Towary stają się własnością Spółki i Zainteresowany wystawia na Spółkę fakturę za sprzedaż Towarów.

b. Import Towarów przez Spółkę od Zainteresowanego

Nabycie Towarów przez Wnioskodawcę następuje również w drodze ich importu do Polski bezpośrednio od Zainteresowanego z Turcji.

Spółka importuje Towary jako ich odbiorca, wskazany w zgłoszeniu celnym oraz opłaca wszystkie należności podatkowe, w tym również VAT od importu. Na Wnioskodawcy ciąży obowiązek zapłaty cła, również w przypadku gdy na podstawie przepisów celnych importowany towar jest zwolniony od cła albo cło na towar zostało zawieszone, w części lub w całości, albo zastosowano preferencyjną, obniżoną lub zerową stawkę celną. W związku z dokonywanym importem Towarów, Spółka jest w posiadaniu dokumentów celnych, z których wynika kwota podatku.

Od niedawna Spółce przysługuje prawo rozliczania podatku VAT w procedurze uproszczonej, o której mowa w art. 33a ustawy o VAT, które realizuje na części importów. W związku z tym niniejszy wniosek o interpretację, może dotyczyć sytuacji kiedy to Spółka rozlicza import na zasadach ogólnych lub na mocy art. 33a ustawy o VAT. Natomiast kwotę podatku naliczonego stanowi albo kwota wynikająca z dokumentu celnego albo kwota podatku należnego - w przypadku, o którym mowa w art. 33a ustawy o VAT.

2. Sprzedaż nabytych i importowanych Towarów przez Spółkę na rzecz klientów końcowych

Nabyte od Zainteresowanego Towary Spółka kolejno - w ramach swojej działalności gospodarczej - sprzedaje na rzecz klientów końcowych. Sprzedaż ta jest raportowana:

- w polskiej deklaracji VAT - w przypadku sprzedaży na rzecz prywatnych konsumentów z Polski (tj. transakcji B2C) oraz klientów biznesowych (tj. transakcji B2B; zarówno z Polski, jak i z innych krajów UE) - jako sprzedaż lokalna ze stawką krajową lub wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (w przypadku sprzedaży do klientów biznesowych z innych krajów UE), lub

- w deklaracji OSS w Holandii - w przypadku sprzedaży na rzecz prywatnych konsumentów z innych niż Polska krajów UE (tj. wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość).

Nabyte lub importowane przez Spółkę Towary są zatem wykorzystywane do dalszej ich sprzedaży (dostawy), która albo podlega opodatkowaniu VAT w Polsce, albo poza Polską (w przypadku raportowania wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość w procedurze OSS w Holandii).

Spółka posiada dokumenty, z których wynika związek nabytych lub importowanych Towarów z ich sprzedażą na rzecz prywatnych konsumentów na terytorium innych niż Polska krajów UE (przede wszystkim faktury). Należy podkreślić, że sprzedaż ta, gdyby podlegała opodatkowaniu w Polsce, to nie korzystałaby ze zwolnienia z opodatkowania VAT, lecz byłaby opodatkowana według właściwej stawki krajowej.

Pytania

1. Czy transakcja nabycia przez Spółkę od Zainteresowanego Towarów pochodzących ze zwrotów dokonanych przez konsumentów przedstawiona w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym stanowi dla Spółki wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów z Niemiec (lub innego kraju UE) do Polski?

2. Czy transakcja nabycia przez Spółkę od Zainteresowanego Towarów pochodzących ze zwrotów dokonanych przez konsumentów przedstawiona w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym nie stanowi dla Zainteresowanego nietransakcyjnego wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów z Niemiec (lub innego kraju UE) do Polski oraz dostawy lokalnej na rzecz Spółki w Polsce?

3. Czy w przedstawionym stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym Spółka ma prawo do odliczenia podatku VAT, związanego z nabyciem Towarów w drodze wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów z Niemiec (lub innego kraju UE) lub importu z Turcji, wykorzystywanych następnie do wykonywania czynności opodatkowanych - tj. do sprzedaży na rzecz klientów końcowych opodatkowanej w Polsce (poprzez sprzedaż krajową oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów) albo do wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość na rzecz prywatnych konsumentów z innych niż Polska krajów UE rozliczaną w procedurze OSS w Holandii?

4. Czy jeśli stanowisko Spółki i Zainteresowanego w zakresie pytania nr 1 i 2 jest nieprawidłowe, to czy transakcja nabycia przez Wnioskodawcę od Zainteresowanego Towarów pochodzących ze zwrotów dokonanych przez konsumentów przedstawiona w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym stanowi dla Zainteresowanego nietransakcyjne wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów z Niemiec (lub innego kraju UE) do Polski i dostawę lokalną do Wnioskodawcy na terytorium Polski?

5. Czy jeśli stanowisko Wnioskodawcy i Zainteresowanego w zakresie pytania 1 i 2 jest nieprawidłowe, to czy Wnioskodawcy przysługuje prawo odliczenia podatku naliczonego VAT z tytułu dostawy lokalnej od Zainteresowanego?

Państwa stanowisko w sprawie

Stanowisko Wnioskodawcy i Zainteresowanego

Ad 1

Zdaniem Wnioskodawcy i Zainteresowanego, transakcja nabycia przez Wnioskodawcę od Zainteresowanego Towarów pochodzących ze zwrotów dokonanych przez konsumentów przedstawiona w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym stanowi dla Wnioskodawcy wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów z Niemiec (lub innego kraju UE) do Polski.

Ad 2

Zdaniem Wnioskodawcy i Zainteresowanego, transakcja nabycia przez Wnioskodawcę od Zainteresowanego Towarów pochodzących ze zwrotów dokonanych przez konsumentów przedstawiona w stanie faktycznym/ zdarzeniu przyszłym nie stanowi dla Zainteresowanego:

1.

nietransakcyjnego wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów z Niemiec (lub innego kraju UE) do Polski, oraz

2.

dostawy lokalnej na rzecz Wnioskodawcy w Polsce.

Ad 3

Zdaniem Wnioskodawcy i Zainteresowanego, Spółka ma prawo do odliczenia podatku VAT, związanego z nabyciem Towarów w drodze wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów z Niemiec (lub innego kraju UE) oraz importu z Turcji, wykorzystywanych następnie do wykonywania czynności opodatkowanych - tj. do sprzedaży na rzecz klientów końcowych opodatkowanej w Polsce (poprzez sprzedaż krajową oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów) albo do wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość na rzecz prywatnych konsumentów z innych niż Polska krajów UE rozliczaną w procedurze OSS w Holandii.

Ad 4

Zdaniem Wnioskodawcy i Zainteresowanego, jeśli stanowisko Wnioskodawcy i Zainteresowanego w zakresie pytania 1 i 2 jest nieprawidłowe, to transakcja nabycia przez Wnioskodawcę od Zainteresowanego Towarów pochodzących ze zwrotów dokonanych przez konsumentów przedstawiona w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym stanowi dla Zainteresowanego nietransakcyjne wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów z Niemiec (lub innego kraju UE) do Polski i dostawę lokalną na rzecz Wnioskodawcy w Polsce.

Ad 5

Zdaniem Wnioskodawcy i Zainteresowanego, jeśli stanowisko Wnioskodawcy i Zainteresowanego w zakresie pytania 1 i 2 jest nieprawidłowe, to transakcja przedstawiona w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym stanowi dla Wnioskodawcy lokalne nabycie Towarów, od którego przysługuje mu prawo do odliczenia podatku naliczonego VAT.

UZASADNIENIE

Ad 1

Zgodnie z art. 5 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlega wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu VAT podlegają tylko te czynności wymienione w ustawie o VAT, które zostaną uznane za wykonane na terytorium kraju, rozumianym - w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy o VAT - jako terytorium Rzeczpospolitej Polskiej.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy o VAT, przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ustawy o VAT, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel.

Natomiast, w myśl art. 9 ust. 1 ustawy o VAT przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

Stosownie do art. 9 ust. 2 ustawy o VAT, przytoczony wyżej przepis stosuje się pod warunkiem, że:

1.

nabywcą towarów jest (z zastrzeżeniami wskazanymi w ustawie o VAT, które nie mają zastosowania w niniejszej sprawie):

a.

podatnik w rozumieniu ustawy o VAT, a nabywane towary mają służyć działalności gospodarczej.

b.

osoba prawna niebędąca podatnikiem w rozumieniu ustawy o VAT.

2.

dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem w rozumieniu ustawy o VAT.

Mając na uwadze powyższe przepisy należy uznać, że aby doszło do wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, muszą zostać spełnione (łącznie) następujące przesłanki:

1.

podmiot z Polski musi nabyć prawo do rozporządzania towarami jak właściciel - tj. na rzecz tego podmiotu musi być dokonana dostawa,

2.

towary są przemieszczane na terytorium Polski z terytorium innego kraju UE - w wyniku tej dostawy.

Odnosząc się do pierwszej przesłanki, wskazać należy, że Zainteresowany przenosi na Wnioskodawcę prawo do rozporządzania towarami jak właściciel i faktycznie sprzedaje te towary - nie ulega więc wątpliwościom, że Zainteresowany dokonuje dostawy Towarów na rzecz Wnioskodawcy. Dostawa ta dokumentowana jest fakturą.

Natomiast odnosząc się do drugiej przesłanki, należy rozważyć czy dostawa ma związek z przemieszczeniem Towarów.

Jak stwierdził TSUE w wyroku o sygn. C-84/09 z dnia 18 listopada 2010 r. (pkt 33) transakcja może zostać zakwalifikowana jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów jeśli istnieje czasowy i materialny związek między dostawą towarów i ich transportem oraz ciągłość w przeprowadzaniu transakcji: "W związku z tym zakwalifikowanie danej transakcji jako nabycia wewnątrzwspólnotowego nie może zależeć od przestrzegania określonego terminu, w którym powinien rozpocząć się lub zakończyć transport dostarczanego towaru. Niemniej jednak, aby można było dokonać takiej kwalifikacji i określić miejsce nabycia, należy ustanowić czasowy i materialny związek pomiędzy dostawą danego towaru i jego transportem oraz ciągłość w przeprowadzaniu transakcji."

"Związek czasowy i materialny" zachodzi w przedmiotowej sprawie, ze względu na przedstawione okoliczności:

- Towary przemieszczane są od Zainteresowanego do Wnioskodawcy, który nabywa prawo do rozporządzania nimi jak właściciel jak tylko Podmiot trzeci zakończy Usługę (de facto polegającą na wycenie Towarów i określeniu ich stanu, więc wykonywaną w związku z dostawą Towarów) na potwierdzenie czego Zainteresowany od razu po zakończeniu Usługi wystawia fakturę,

- Sam transport Towarów ma miejsce w związku z wykonaniem przez Zainteresowanego zobowiązań umownych (czyli dostarczenia Towarów do Wnioskodawcy).

"Ciągłość" natomiast jest definiowana jako wymóg, aby towar był w stanie zgodnym z zobowiązaniami umownymi w momencie rozpoczęcia transportu - co potwierdził TSUE w wyroku o sygn. C-446/13 Fonderie 2A (pkt 30). Zdaniem Wnioskodawcy i Zainteresowanego, ten wymóg również jest spełniony, ponieważ Towary nie są poddawane jakimkolwiek czynnościom mającym na celu ich modyfikację, ulepszenie czy zmienianie itp. przed dostarczeniem ich do Wnioskodawcy (a Usługa nie polega na doprowadzeniu ich do stanu zgodnego z zobowiązaniami umownymi).

Należy więc uznać, że dostawa Towarów na rzecz Wnioskodawcy ma związek z przemieszczeniem Towarów do Polski.

Powyższe wnioski znajdują również odzwierciedlenie w praktyce polskich organów podatkowych (które, co prawda, operują inną terminologią niż TSUE, ale potwierdzają, że musi istnieć związek czasowy i materialny oraz ciągłość, aby danę transakcję móc zakwalifikować jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów).

Po pierwsze, "związek czasowy i materialny" pomiędzy dostawą a transportem towarów jest potwierdzany poprzez stwierdzenie, że nawet jeśli przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel ma miejsce po tym, jak towary zostały już przemieszczone na terytorium Polski, to transakcja nadal jest uznawana jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów (a nie jako nietransakcyjne wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i dostawa lokalna na terytorium Polski). Potwierdzone to zostało w interpretacji indywidualnej z dnia 2 września 2021 r. nr 0114-KDIP1-2.4012.193.2021.2.RM, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, że: "...towar opuszczając terytorium Holandii będzie już przeznaczony dla konkretnego Nabywcy z Polski i będzie mu bezpośrednio dostarczany. Towar z magazynu Spółki w Holandii będzie dostarczany do określonego miejsca przeznaczenia, którym będzie konkretny adres wskazany przez Nabywcę na terytorium kraju. Co prawda, Nabywca stanie się właścicielem towaru w momencie, gdy znajdą się one we wskazanym miejscu i zostaną przygotowane do rozładowania (zgodnie z umową pomiędzy Spółką a Nabywcą, przeniesienie własności na klienta nastąpi w Polsce). Niemniej jednak w przypadku transakcji będącej przedmiotem wniosku Spółka przeniesie prawo do rozporządzania jak właściciel towarami na rzecz Nabywcy z Polski (Nabywca stanie się właścicielem towaru w momencie, gdy znajdą się one we wskazanym miejscu i zostaną przygotowane do rozładowania) i w momencie rozpoczęcia transportu towarów z magazynu Spółki znajdującego się w Holandii do Polski będą one przemieszczane z przeznaczeniem dla konkretnego Nabywcy z Polski, do określonego miejsca przeznaczenia, którym jest miejsce wskazane przez klienta. W momencie rozpoczęcia transportu Towary będą miały konkretne przeznaczenie i będą przemieszczane na terytorium Polski, w ramach transakcji z konkretnym Nabywcę z Polski, a nie w ramach transferu własnych towarów Wnioskodawcy pomiędzy krajami członkowskimi UE."

Po drugie, w zakresie "ciągłości", praktyka organów podatkowych potwierdza, że pewne przerwy w transporcie (np. z przyczyn technicznych czy logistycznych), są dopuszczalne i nie wpływają na ciągłość dostawy, pod warunkiem, że charakter dostawy pozostaje bez zmian oraz, że towar przeznaczony jest dla konkretnego nabywcy. Potwierdzone to zostało:

- w interpretacji indywidualnej z dnia 13 grudnia 2018 r. nr 0114-KDIP1-2.4012.716.2018.1.KT, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, że:

" (...) należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że transport towarów od dostawcy ze Szwecji na terytorium Polski w ramach przedstawionego schematu dostaw, wymagających chwilowego postoju w magazynie w Niemczech w celu przeładowania, pozostaje bez wpływu na zasady opodatkowania omawianych dostaw. Nie można bowiem w tym przypadku uznać, że w magazynie transport zostaje przerwany w sposób skutkujący przerwaniem ciągłości dostawy. Transport ten powinien być uznany za nieprzerwany do momentu dostarczenia towaru do Spółki. Zatrzymanie towarów w magazynie nie wpływa na zmianę właściwości (tożsamości) towarów będących przedmiotem dostawy, bowiem, jak podkreślił Wnioskodawca, towary w magazynie nie są w żaden sposób przetwarzane, nie następuje ich konfekcjonowanie, ani w żaden sposób nie są zmieniane ich parametry techniczne i jakościowe. Towary pozostają w magazynie na terytorium Niemiec wyłącznie na krótki czas niezbędny do dokonania ich weryfikacji oraz przeładunku na inny środek transportu. (...)

W przedstawionej sprawie przemieszczenie towarów z terytorium Szwecji na terytorium Polski, z przeładunkiem na terytorium Niemiec, realizowane jest w wyniku dostawy dokonanej przez szwedzkiego dostawcę na rzecz Wnioskodawcy, w celu przeniesienia na niego prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Zatem dostawa towarów przemieszczanych w opisanym schemacie na rzecz ustalonego z góry nabywcy ze Szwecji do Polski, stanowi transakcję dokonywaną przez dostawcę z terytorium Szwecji, jako kraju rozpoczęcia wysyłki, która kończy się dostarczeniem towaru nabywcy (Wnioskodawcy) na terytorium kraju. Tym samym należy uznać, że przemieszczenie to dokonywane jest w wykonaniu transakcji wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów z terytorium Szwecji do Spółki, która powinna rozpoznać z tytułu przedmiotowej transakcji wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów w Polsce (tj. w państwie zakończenia transportu)."

- w interpretacji indywidualnej z dnia 24 września 2018 r. nr 0114-KDIP1-2.4012.459.2018.1.KT, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, że:

"Powołane przepisy wskazują, że jeżeli wywóz towarów z danego państwa członkowskiego Unii Europejskiej następuje w wyniku dokonania transakcji z ustalonym nabywcą, w celu dostawy, tj. przeniesienia na konkretny podmiot prawa do dysponowania wywożonym towarem jak właściciel, zachodzi wówczas transakcja wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów w sprzedaży, której po stronie nabywcy odpowiada wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów w zakupie. Przy czym, gdy dla wywożonych towarów nie jest jeszcze znany nabywca lub towary mają służyć innym niż ich dostawa czynnościom, wówczas występuje u podatnika wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów w przemieszczeniu towarów (tzw. nietransakcyjnym), której odpowiada wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów przez ten sam podmiot na terytorium państwa zakończenia transportu lub wysyłki. (...) należy zgodzić się z Wnioskodawcą, że transport towarów do odbiorców w ramach zamówień wymagających skompletowania w dodatkowym magazynie (w Polsce albo w Niemczech) w ramach przedstawionego modelu dostaw pozostanie bez wpływu na zasady opodatkowania omawianych dostaw, nie można bowiem w przedstawionych przypadkach uznać, że w tym dodatkowym magazynie transport zostanie przerwany w sposób skutkujący przerwaniem ciągłości dostawy. Zatem transport dokonywany na zasadach opisanych w obydwu Schematach powinien być uznany za nieprzerwany do momentu dostarczenia towaru do odbiorcy. Jak podkreślił Wnioskodawca, zatrzymanie towarów w dodatkowym magazynie nie wpłynie w żaden sposób na zmianę właściwości (tożsamości) towarów będących przedmiotem dostawy. Posiadane przez Spółkę dokumenty będą jednoznacznie potwierdzały, że towary będące przedmiotem przywozu z Niemiec na terytorium Polski, czy też wywozu z Polski do Niemiec, są tymi samymi towarami, które są następnie wywożone z magazynu "końcowego" do ostatecznego odbiorcy."

- w interpretacji indywidualnej z dnia 15 maja 2019 r. nr 0114-KDIP1-2.4012.152.2019.1.KT, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, że:

" (...) w momencie rozpoczęcia wysyłki (przemieszczenia) towarów z Niemiec do Polski nie jest znane końcowe miejsce przeznaczenia tych towarów oraz ich ostateczny odbiorca, zatem przemieszczenie to nie może być uznane za część jednolitej transakcji dostawy dokonywanej na terytorium Niemiec. Jak bowiem wyżej wskazano, w sytuacji, gdy dla wywożonych towarów nie jest jeszcze znany nabywca lub towary mają służyć innym niż ich dostawa czynnościom, wówczas występuje u podatnika wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów w tzw. nietransakcyjnym przemieszczeniu towarów, której odpowiada wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów przez ten sam podmiot na terytorium państwa zakończenia transportu lub wysyłki."

Tym samym, biorąc pod uwagę przepisy ustawy o VAT oraz praktykę organów podatkowych, w sytuacji, gdy:

- prawo do rozporządzania towarami jak właściciel przechodzi ze sprzedawcy na nabywcę, oraz

- towary są fizycznie transportowane do Polski z innego państwa UE, oraz

- w momencie rozpoczęcia transportu towarów do Polski z innego kraju UE znany jest nabywca towarów (tj. towary są przeznaczone dla konkretnego, znanego wcześniej nabywcy), oraz

- przemieszczenie towarów do Polski z innego kraju UE wynika z transakcji z danym nabywcą ("związek czasowy i materialny"), oraz

- towar nie jest modyfikowany, ulepszany, zmieniany itp. w trakcie jego transportu do Polski z innego kraju UE ("ciągłość"),

to nabywca powinien rozpoznać standardowe wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów w Polsce (innymi słowy, transakcja nie powinna być sztucznie dzielona na: nietransakcyjną wewnątrzwspólnotową dostawę / nabycie towarów w Polsce oraz dostawę lokalną do nabywcy).

W zaprezentowanej sprawie, wszystkie powyższe warunki zostały spełnione.

Podsumowując, w ocenie Wnioskodawcy i Zainteresowanego, w przedstawionym stanie faktycznym/ zdarzeniu przyszłym wszystkie powyższe warunki zostały spełnione, w związku z czym dostawa towarów pochodzących ze zwrotów dokonanych przez konsumentów od Zainteresowanego z Niemiec (lub innego kraju UE) do Wnioskodawcy w Polsce, powinna być traktowana jako wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów w Polsce przez Wnioskodawcę.

Ad 2

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy o VAT, opodatkowaniu VAT podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów na terytorium kraju oraz wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju.

Jednocześnie, zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy o VAT, przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem rozumie się również przemieszczenie towarów przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz, należących do tego podatnika, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju, jeżeli towary te zostały przez tego podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo zaimportowane, i towary te mają służyć działalności gospodarczej podatnika.

Jeżeli stanowisko Wnioskodawcy i Zainteresowanej zaprezentowane w uzasadnieniu do pytania nr 1 jest prawidłowe, to Zainteresowany nie powinien rozpoznawać nietransakcyjnego wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów z Niemiec (lub innego kraju UE) do Polski, a następnie dostawy lokalnej na rzecz Wnioskodawcy w Polsce.

Skoro bowiem niniejsza transakcja będzie stanowiła dla Wnioskodawcy wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, to Zainteresowany, jako odwrócenie tej transakcji, powinien w Niemczech (lub odpowiednio w innym kraju UE) rozpoznać wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Takie stanowisko zostało potwierdzone przykładowo w interpretacji indywidualnej z dnia 13 stycznia 2021 nr 0112-KDIL1-3.4012.449.2020.2.JK, w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, że: "Czynność wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów co do zasady wymaga istnienia dwóch stron transakcji: jeden podmiot nabywa towary rozpoznając u siebie wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, natomiast druga strona dostarcza te towary dokonując wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów. Transakcji wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów towarzyszy zawsze lustrzana czynność, wykonywana przez drugą stronę transakcji, tj. dostawa towarów (co do zasady mająca charakter dostawy wewnątrzwspólnotowej)".

Podsumowując, w ocenie Wnioskodawcy i Zainteresowanego, transakcja nabycia przez Wnioskodawcę od Zainteresowanego Towarów pochodzących ze zwrotów dokonanych przez konsumentów przedstawiona w stanie faktycznym/ zdarzeniu przyszłym nie stanowi dla Zainteresowanego w Polsce nietransakcyjnego wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów z Niemiec (lub innego kraju UE) do Polski oraz dostawy lokalnej na rzecz Wnioskodawcy.

Ad 3

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o VAT, w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Stosownie do art. 86 ust. 2 ustawy o VAT, kwotę podatku naliczonego stanowi:

- suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika:

- z tytułu nabycia towarów,

- w przypadku importu towarów - kwota podatku:

- wynikająca z otrzymanego dokumentu celnego,

- należnego, w przypadku, o którym mowa w art. 33a,

- kwota podatku należnego z tytułu:

- wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Jednocześnie, jak wynika z art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT, podatnik ma prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium Polski, jeżeli:

- kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te byłyby wykonywane na terytorium Polski, oraz

- podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

W przedmiotowej sprawie, Spółka nabywa lub importuje Towary, których zakup jest udokumentowany fakturą lub zgłoszeniem celnym i wykorzystuje je do sprzedaży na rzecz:

- prywatnych konsumentów (z Polski) oraz klientów biznesowych (zarówno z Polski, jak i z innych krajów UE), która jest raportowana w polskiej deklaracji VAT jako sprzedaż lokalna ze stawką krajową lub wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (w przypadku sprzedaży do klientów biznesowych z innych krajów UE), lub

- prywatnych konsumentów z innych niż Polska krajów UE (tj. w ramach wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość), która jest raportowana w procedurze OSS w Holandii.

Sprzedaż Towarów na rzecz prywatnych konsumentów (z Polski) oraz klientów biznesowych (zarówno z Polski, jak i z innych krajów UE) stanowi czynności podlegające opodatkowaniu VAT w Polsce w myśl art. 5 ust. 1 pkt 1 oraz pkt 5 ustawy o VAT. W związku z tym, należy bezsprzecznie uznać, że Towary sprzedawane w ten sposób są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych i Wnioskodawcy przysługuje prawo do odliczenia VAT związanego z nabyciem lub importem tych Towarów.

W przypadku natomiast sprzedaży na rzecz prywatnych konsumentów z innych niż Polska krajów UE (tj. wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość opodatkowanej poza terytorium kraju), która jest raportowana w procedurze OSS w Holandii - do ustalenia prawa do odliczenia należy wpierw sprawdzić w świetle art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy o VAT czy kwoty mogłyby być odliczone, gdyby czynności te byłyby wykonywane na terytorium Polski, oraz czy Spółka posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami:

- Po pierwsze, gdyby ta sama sprzedaż miała miejsce na terytorium Polski, Spółka rozpoznawałby ją jako dostawę towarów z właściwą stawką lokalną, o której mowa w art. 5 ust. 1 ustawy o VAT a tym samym miałby prawo do odliczenia podatku VAT związanego z nabyciem lub importem Towarów. Co istotne taka sprzedaż nie korzystałaby ze zwolnienia z opodatkowania, lecz byłaby opodatkowana w Polsce według właściwej stawki - tak samo jak sprzedaż dokonywana na rzecz prywatnych konsumentów w Polsce (z miejscem dostawy w Polsce), którą przecież Spółka rozlicza w polskiej deklaracji,

- Po drugie - Spółka posiada dokumenty potwierdzające związek odliczonego podatku VAT ze sprzedażą Towarów w ramach wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość. Wskazać należy, że ustawodawca nie określił ani formy, ani treści takich dokumentów. Dostawa Towarów na rzecz prywatnych konsumentów B2C z innych niż Polska krajów UE jest potwierdzana fakturą, natomiast transport tych Towarów jest potwierdzany wystawionym przez przewoźnika potwierdzeniem odbioru Towarów przez prywatnych konsumentów. W związku z tym - zdaniem Wnioskodawcy - spełniony jest warunek posiadania dokumentacji wskazującej na związek odliczonego podatku z czynnością sprzedaży Towarów na terytorium innego niż Polska kraju UE.

Jednocześnie prawo do odliczenia VAT z tytułu nabycia towarów związanych ze sprzedażą opodatkowaną poza terytorium Polski, było wielokrotnie potwierdzane przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej, np. w niedawnej interpretacji indywidualnej z dnia 26 lipca 2022 r. nr 0112-KDIL1-3.4012.194.2022.2.MR., w której Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej stwierdził, że:

"Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy, w kontekście powołanych przepisów, należy stwierdzić, w analizowanej sprawie spełnione są przesłanki wynikające z art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy, uprawniające Wnioskodawcę do odliczenia podatku naliczonego. Importowane towary (mimo, że otrzymywane przez Wnioskodawcę nieodpłatnie) związane są z wykonywaniem przez Spółkę Usługi cyfrowego skanowania na rzecz Usługobiorcy z siedzibą w (...) która - w przypadku jej świadczenia na terytorium kraju - dawałaby Wnioskodawcy prawo do odliczenia podatku naliczonego. Ponadto, Spółka jest w posiadaniu dokumentów celnych, z których wynika kwota podatku z tytułu importu oraz posiada dokumenty, z których wynika związek importowanych towarów (wycisków stomatologicznych) z Usługą (skanowania cyfrowego). W konsekwencji, zgodnie z art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy w zw. z art. 86 ust. 1 ustawy, Spółka ma prawo do odliczenia podatku naliczonego z tytułu importu towarów (wycisków stomatologicznych)."

Podsumowując, zdaniem Wnioskodawcy i Zainteresowanego, w zaprezentowanym stanie faktycznym/ zdarzeniu przyszłym, Spółka ma prawo do odliczenia podatku naliczonego związanego z nabyciem Towarów w drodze wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów z Niemiec (lub innego kraju UE) lub importu z Turcji, które wykorzystuje do sprzedaży opodatkowanej zarówno na terytorium Polski jak i poza terytorium Polski (w ramach wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość) - tj. zarówno na rzecz klientów końcowych (głównie do prywatnych konsumentów lub klientów biznesowych) w Polsce lub w innym kraju UE (w przypadku sprzedaży do klientów biznesowych z innych krajów UE), jak i na rzecz prywatnych konsumentów z innych niż Polska krajów UE rozliczanej w procedurze OSS w Holandii.

Ad 4

Jeżeli w zaprezentowanym stanie faktycznym/ zdarzeniu przyszłym stanowisko w zakresie pytania nr 1 i 2 byłoby zdaniem organu podatkowego nieprawidłowe, to dla Zainteresowanego transakcja nabycia przez Wnioskodawcę od Zainteresowanego Towarów pochodzących ze zwrotów dokonanych przez konsumentów powinna byłaby stanowić wpierw nietransakcyjną wewnątrzwspólnotową dostawę towarów własnych z Niemiec do Polski (żeby odpowiednio odzwierciedlić przemieszczenie towarów do Polski) i kolejno dostawę lokalną do Wnioskodawcy na terytorium Polski.

Ad 5

Jeżeli w zaprezentowanym stanie faktycznym/ zdarzeniu przyszłym, stanowisko w zakresie pytania nr 1 i 2 byłoby zdaniem organu podatkowego nieprawidłowe, to dla Wnioskodawcy transakcja powinna byłaby stanowić zakup lokalny towarów, od którego przysługuje mu prawo do odliczenia podatku VAT - zgodnie z argumentacją przedstawioną w stanowisku do pytania nr 3.

Ocena stanowiska

Stanowisko, które Zainteresowani przedstawili we wniosku jest prawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 931 z późn. zm.) - zwanej dalej ustawą:

opodatkowaniu ww. podatkiem podlegają:

1.

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2.

eksport towarów;

3.

import towarów na terytorium kraju;

4.

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5.

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powołanego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają wymienione czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju, przez które - w myśl definicji zawartej w art. 2 pkt 1 ustawy:

rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

W myśl art. 2 pkt 22a ustawy

przez wewnątrzwspólnotową sprzedaż towarów na odległość rozumie się przez to dostawę towarów wysyłanych lub transportowanych przez dostawcę lub na jego rzecz, w tym wtedy, gdy dostawca uczestniczy pośrednio w transporcie lub wysyłce towarów, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium państwa członkowskiego zakończenia wysyłki lub transportu towarów do nabywcy, który jest:

a.

podatnikiem podatku od towarów i usług lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od towarów i usług, którzy nie mają obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 9, lub

b.

podatnikiem podatku od wartości dodanej lub osobą prawną niebędącą podatnikiem podatku od wartości dodanej, którzy nie mają obowiązku rozliczania wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów odpowiadającego wewnątrzwspólnotowemu nabyciu towarów, o którym mowa w art. 9, lub

c. podmiotem niebędącym podatnikiem - pod warunkiem że dostarczane towary nie są nowymi środkami transportu ani towarami, o których mowa w art. 22 ust. 1 pkt 2.

Na podstawie art. 7 ust. 1 ustawy:

przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Wskazać należy, że dostawa towarów, o której mowa w art. 7 ust. 1 ustawy, rozumiana jest przez ustawodawcę, jako przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. W określeniu "jak właściciel" zawiera się możliwość uznania za dostawę faktycznego przeniesienia władztwa nad rzeczą. W rozumieniu ustawy "dostawa" oznacza wszelkiego rodzaju rozporządzanie towarem (sprzedaż, zamiana, darowizna, oraz każdą inną czynność, która w aspekcie ekonomicznym będzie prowadziła do podobnego rezultatu). Pojęcie "przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel" dotyczy tego rodzaju czynności, która daje otrzymującemu towar prawo do postępowania z nim jak właściciel. Należy przy tym uznać, że chodzi tutaj przede wszystkim o możliwość faktycznego dysponowania rzeczą, a nie rozporządzania nią w sensie prawnym. Ponieważ istotą dostawy towarów nie jest przeniesienie prawa własności, zatem zwrotu "prawo do rozporządzania jak właściciel" nie można interpretować jako "prawa własności". Co więcej, czynności przejścia własności ekonomicznej nie musi towarzyszyć przejście własności w sensie prawnym, ponieważ "dostawa towarów" nie ogranicza się wyłącznie do zbycia prawa własności rzeczy.

Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy,

przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się nabycie prawa do rozporządzania jak właściciel towarami, które w wyniku dokonanej dostawy są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki lub transportu przez dokonującego dostawy, nabywcę towarów lub na ich rzecz.

Zgodnie z art. 9 ust. 2 ustawy,

przepis ust. 1 stosuje się pod warunkiem, że:

1.

nabywcą towarów jest:

a.

podatnik, o którym mowa w art. 15, lub podatnik podatku od wartości dodanej, a nabywane towary mają służyć działalności gospodarczej podatnika,

b.

osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w lit. a

- z zastrzeżeniem art. 10.

2. dokonujący dostawy towarów jest podatnikiem, o którym mowa w pkt 1 lit.a.

Zatem przy spełnieniu warunków odnośnie podmiotów biorących udział w transakcji, wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy ma miejsce wówczas, gdy w wyniku dostawy, w ramach której dochodzi do przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel towary są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki.

Ponadto, w myśl art. 11 ust. 1 ustawy,

przez wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 4, rozumie się również przemieszczenie towarów przez podatnika podatku od wartości dodanej lub na jego rzecz, należących do tego podatnika, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium kraju, jeżeli towary te zostały przez tego podatnika na terytorium tego innego państwa członkowskiego w ramach prowadzonego przez niego przedsiębiorstwa wytworzone, wydobyte, nabyte, w tym również w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, albo zaimportowane, i towary te mają służyć działalności gospodarczej podatnika.

Przepis ten rozszerza zatem zakres transakcji uznawanych za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów o przemieszczenie towarów własnych podatnika z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju do Polski. Zgodnie z art. 11 ust. 1 ustawy w sytuacji gdy następuje przemieszczenie należących do podatnika podatku od wartości dodanej towarów mających służyć działalności gospodarczej podatnika, z terytorium państwa członkowskiego innego niż terytorium kraju na terytorium Polski wówczas również ma miejsce wewnątrzwspólnotowe nabycie towaru.

Przy tym, zgodnie z art. 25 ust. 1 ustawy,

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów uznaje się za dokonane na terytorium państwa członkowskiego, na którym towary znajdują się w momencie zakończenia ich wysyłki lub transportu.

Jednocześnie, zgodnie z art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy,

miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów wysyłanych lub transportowanych przez dokonującego ich dostawy, ich nabywcę lub przez osobę trzecią - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do nabywcy.

Na podstawie art. 22 ust. 1 pkt 1a ustawy,

miejscem dostawy towarów jest w przypadku wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość - miejsce, w którym towary znajdują się w momencie zakończenia wysyłki lub transportu do nabywcy.

W myśl art. 22 ust. 1 pkt 3 ustawy,

miejscem dostawy towarów jest w przypadku towarów niewysyłanych ani nietransportowanych miejsce, w którym towary znajdują się w momencie dostawy.

Z opisu sprawy wynika, że Spółka posiada siedzibę na terytorium Holandii. Głównym przedmiotem działalności Spółki jest handel elektroniczny tzw. e-commerce, w ramach którego dokonuje sprzedaży towarów modowych, tj. odzieży, obuwia, akcesoriów itp. do klientów końcowych (głównie do prywatnych konsumentów (w ramach transakcji B2C do osób fizycznych niebędących podatnikami VAT), ale również do klientów biznesowych (w ramach transakcji B2B do podatników VAT)). Spółka jest zarejestrowana jako podatnik VAT czynny w Polsce. ("Zainteresowany") posiada siedzibę na terytorium Turcji i jest jedynym udziałowcem Spółki. Głównym przedmiotem działalności Zainteresowanego (podobnie jak Spółki) jest handel elektroniczny tzw. e-commerce do klientów końcowych (głównie prywatnych konsumentów (w ramach transakcji B2C do osób fizycznych niebędących podatnikami VAT), ale również do klientów biznesowych (w ramach transakcji B2B do podatników VAT)). Zainteresowany jest zarejestrowany jako podatnik VAT czynny w Polsce, ale i również w Niemczech (tj. jako podatnik podatku od wartości dodanej). Spółka i Zainteresowany wdrożyli model współpracy e-commerce ("Model Biznesowy") składający się z następujących etapów. Etap 1 Zainteresowany - jako podatnik turecki - dokonuje sprzedaży Towarów w ramach tzw. sprzedaży na odległość towarów importowanych z państwa trzeciego na terytorium UE. W wyniku tej transakcji Towary przemieszczane są bezpośrednio z magazynu w Turcji do konsumentów w Niemczech (lub w innych krajach UE), choć wniosek dotyczy sprzedaży Towarów dokonywanej na rzecz konsumentów m.in. z Niemiec. Z uwagi na to, że Zainteresowany nie posiada stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium UE, sprzedaż ta raportowana jest w procedurze IOSS przez pośrednika - tj. Spółkę, w Holandii (w tzw. kraju identyfikacji). Zdarzają się sytuacje, że konsumenci z Niemiec (lub z innych krajów UE) zwracają Towary, wskutek czego Zainteresowany ponownie staje się ich właścicielem (z chwilą sfinalizowania przyjęcia zwracanych Towarów - zwrotu pieniędzy konsumentom) na terytorium Niemiec jako niemiecki podatnik VAT (lub innego kraju UE - gdzie Zainteresowany również posiada/ będzie posiadać rejestrację do VAT). Jednak z przyczyn ekonomicznych oraz ekologicznych, Towary nie są przemieszczane z powrotem do Turcji, ale wysyłane są do Spółki w Polsce. Etap 2. Wysyłka dokonuje się w taki sposób, że Towary - będące w wyniku zwrotu ponownie własnością Zainteresowanego w Niemczech (lub w innych krajach UE) - odbierane są od konsumentów przez zewnętrznego przewoźnika (konsumenci mogą również dostarczyć zwrócone Towary do lokalnych biur przewoźnika w swoich regionach) i transportowane do Spółki w Polsce - konkretnie do magazynu w Polsce należącego do C Sp. z o.o. ("Podmiot trzeci"), z którym Spółka ma umowę obejmującą następujące usługi: przyjmowanie i wydawanie towarów z / do magazynu, magazynowanie towarów, realizację zamówień online w postaci przygotowywania wysyłek towarów (m.in. kompletowanie, pakowanie, adresowanie i wyposażanie przesyłek do dalszej wysyłki), koordynowanie współpracy ze wskazanymi zewnętrznymi przewoźnikami - zapewnianie za pośrednictwem przewoźnika dostawy towarów z magazynu do klientów końcowych, obsługę zwrotów towarów oraz obsługę przemieszania towarów z innych magazynów. Transport do Polski realizowany jest na warunkach Incoterms z grupy D - przede wszystkim Incoterms DDP (ang. delivered duty paid). Jednocześnie, umowa z przewoźnikiem jest podpisana przez Wnioskodawcę (co oznacza, że to Spółka opłaca transport). Już od momentu zwrotu Towarów przez konsumentów w Niemczech (lub w innych krajach UE), wiadomo że Towary będą przeznaczone (sprzedane) dla konkretnego nabywcy, tj. Wnioskodawcy. Etap 3 W magazynie w Polsce, po przyjęciu towaru, Podmiot trzeci przeprowadza na rzecz Spółki usługę sprawdzenia (przede wszystkim pod kątem kompletności i braku wad) oraz wyceny (polegającej na określeniu ceny w zależności o stanu) zwróconych przez konsumentów Towarów. Podkreślić należy, że Usługa nie polega na poddawaniu Towarów jakimkolwiek czynnościom mającym na celu ich modyfikację, ulepszenie czy zmianę itp., jedynie na określeniu finalnej ceny Towarów (na podstawie której Zainteresowany wystawia fakturę do Spółki) oraz ustalenie, czy

1) Towary są od razu przekazywane na stan magazynowy i przeznaczone do dalszej sprzedaży klientom Wnioskodawcy czy

2)

przekazane do innego miejsca w celu ich dalszego przetworzenia (np. likwidacji czy naprawy - jeśli posiadają wady). W każdym jednak przypadku (nawet jeżeli Towary są wadliwe), po wykonaniu Usługi, Towary stają się własnością Spółki i Zainteresowany wystawia na Spółkę fakturę za sprzedaż Towarów.

Nabycie Towarów przez Spółkę następuje również w drodze ich importu do Polski bezpośrednio od Zainteresowanego z Turcji. Spółka importuje Towary jako ich odbiorca, wskazany w zgłoszeniu celnym oraz opłaca wszystkie należności podatkowe, w tym również VAT od importu. Na Spółce ciąży obowiązek zapłaty cła, również w przypadku gdy na podstawie przepisów celnych importowany towar jest zwolniony od cła albo cło na towar zostało zawieszone, w części lub w całości, albo zastosowano preferencyjną, obniżoną lub zerową stawkę celną. W związku z dokonywanym importem Towarów, Spółka jest w posiadaniu dokumentów celnych, z których wynika kwota podatku. Od niedawna Wnioskodawcy przysługuje prawo rozliczania podatku VAT w procedurze uproszczonej, o której mowa w art. 33a ustawy o VAT, które realizuje na części importów. W związku z tym niniejszy wniosek o interpretację, może dotyczyć sytuacji kiedy to Spółka rozlicza import na zasadach ogólnych lub na mocy art. 33a ustawy o VAT. Natomiast kwotę podatku naliczonego stanowi albo kwota wynikająca z dokumentu celnego albo kwota podatku należnego - w przypadku, o którym mowa w art. 33a ustawy o VAT. Nabyte od Zainteresowanego Towary Spółka kolejno - w ramach swojej działalności gospodarczej - sprzedaje na rzecz klientów końcowych. Sprzedaż ta jest raportowana: w polskiej deklaracji VAT - w przypadku sprzedaży na rzecz prywatnych konsumentów z Polski (tj. transakcji B2C) oraz klientów biznesowych (tj. transakcji B2B; zarówno z Polski, jak i z innych krajów UE) - jako sprzedaż lokalna ze stawką krajową lub wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (w przypadku sprzedaży do klientów biznesowych z innych krajów UE), lub w deklaracji OSS w Holandii - w przypadku sprzedaży na rzecz prywatnych konsumentów z innych niż Polska krajów UE (tj. wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość). Nabyte lub importowane przez Wnioskodawcę Towary są zatem wykorzystywane do dalszej ich sprzedaży (dostawy), która albo podlega opodatkowaniu VAT w Polsce, albo poza Polską (w przypadku raportowania wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość w procedurze OSS w Holandii). Spółka posiada dokumenty, z których wynika związek nabytych lub importowanych Towarów z ich sprzedażą na rzecz prywatnych konsumentów na terytorium innych niż Polska krajów UE (przede wszystkim faktury). Należy podkreślić, że sprzedaż ta, gdyby podlegała opodatkowaniu w Polsce, to nie korzystałaby ze zwolnienia z opodatkowania VAT, lecz byłaby opodatkowana według właściwej stawki krajowej.

Wątpliwości Państwa dotyczą kwestii czy transakcja nabycia przez Spółkę od Zainteresowanego Towarów pochodzących ze zwrotów dokonanych przez konsumentów przedstawiona w stanie faktycznym/zdarzeniu przyszłym stanowi dla Spółki wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów z Niemiec (lub innego kraju UE) do Polski a dla Zainteresowanego nie będzie stanowić nietransakcyjnego wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów z Niemiec (lub innego kraju UE) do Polski oraz dostawy lokalnej na rzecz Spółki w Polsce.

Odpowiadając na powyższe wątpliwości należy zauważyć, że warunkiem uznania transakcji pomiędzy dwoma kontrahentami za wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów na terytorium kraju, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy jest nabycie towarów, które są wysyłane lub transportowane na terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium państwa członkowskiego rozpoczęcia wysyłki w wyniku dokonanej dostawy. Dostawą z kolei, zgodnie z art. 7 ust. 1 ustawy jest przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel. Przy czym przeniesienie prawa do rozporządzania jak właściciel jest pojęciem szerszym niż przeniesienie prawa własności towarów. Rozporządzanie jak właściciel dla celów podatku VAT oznacza możliwość dokonywania różnych czynności w odniesieniu do danego towaru, które to czynności mógłby wykonać właściciel.

Aby zatem w Polsce nabywca towarów był zobowiązany do rozliczenia wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów towary te muszą być transportowane z innego niż Polska kraju UE dla tego konkretnego nabywcy, na którego zostało wcześniej przeniesione prawo do rozporządzania tymi towarami jak właściciel. Przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel na terenie kraju, z którego towary są transportowane jest bardzo istotne ze względu na prawidłowe rozliczenie transakcji przez obie jej strony.

Zatem przy spełnieniu warunków odnośnie podmiotów biorących udział w transakcji, w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy w wyniku przeniesienia prawa do rozporządzania towarami jak właściciel towary są przemieszczane do innego kraju UE niż kraj ich wysyłki. Przy czym przemieszczenia tego może dokonać dostawca, nabywca lub podmiot trzeci działający na ich rzecz. Istotne jest również by towar wywożony z terytorium jednego państwa członkowskiego (kraju) na terytorium innego państwa członkowskiego był tożsamy z towarem, w stosunku do którego przenoszone jest prawo do rozporządzania tym towarem jak właściciel z dostawcy na nabywcę, tj. towarem będącym przedmiotem umowy zawartej między dostawcą a nabywcą. Powinna także być zachowana ciągłość dostawy towarów.

Odnośnie tożsamości i ciągłości dostawy towaru, na którą to kwestię zwracaliście Państwo uwagę w swym stanowisku warto wskazać na orzeczenie C-446/13 z dnia 2 października 2014 r. które będzie pomocne w ustaleniu czy w przedmiotowym przypadku możemy mówić o ciągłości dostawy i tożsamości towarów, które transportowane są z Niemiec od Zainteresowanego do Polski, gdzie na rzecz Spółki podmiot trzeci przeprowadzi usługę sprawdzenia (pod kątem kompletności i braku wad) oraz wyceny (polegającej na określeniu ceny w zależności od stanu).

Trybunał Sprawiedliwości Unii Europejskiej wskazał, że: "(...) wykładnia art. 8 ust. 1 lit. a) szóstej dyrektywy (odpowiednik art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT) nie pozwala uznać, aby miejsce dostawy znajdowało się w państwie członkowskim siedziby dostawcy. Towary będące przedmiotem umowy zawartej między dostawcą a nabywcą, czyli wykończone towary, znajdowały się bowiem już "w momencie rozpoczęcia wysyłki lub transportu do odbiorcy", w rozumieniu art. 8 ust. 1 lit. a szóstej dyrektywy, w państwie członkowskim siedziby nabywcy. Ponadto, jak zauważył Trybunał: "miejsce "dostawy towarów" w rozumieniu art. 5 ust. 1 szóstej dyrektywy, czyli miejsce przeniesienia prawa do rozporządzania rzeczą jak właściciel, powinno być określone na podstawie zasad ustanowionych w art. 8 ust. 1 szóstej dyrektywy. Dostawca towarów, w sytuacji skarżącej w postępowaniu głównym, gdy wysyła je usługodawcy, któremu powierzono roboty wykończeniowe, nie przenosi na nabywcę prawa do rozporządzania danymi towarami jak właściciel. Taka wysyłka ma na celu wyłącznie doprowadzenie danych towarów do stanu zgodnego ze zobowiązaniami umownymi dostawcy, aby mogła nastąpić późniejsza dostawa do nabywcy." Konkludując Trybunał w powyższej sprawie stwierdził, że artykuł 8 ust. 1 lit. a szóstej dyrektywy "należy interpretować w ten sposób, że miejsce dostawy towaru sprzedanego przez spółkę z siedzibą w jednym państwie członkowskim nabywcy z siedzibą w innym państwie członkowskim, w odniesieniu do którego sprzedawca zlecił usługodawcy mającemu siedzibę w tym innym państwie członkowskim roboty wykończeniowe mające na celu uczynić ów towar zdatnym do dostawy, przed wysłaniem go przez rzeczonego usługodawcę nabywcy, należy uważać za znajdujące się w państwie członkowskim siedziby nabywcy".

W świetle powyższego należy stwierdzić, że art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy oznacza istnienie dostatecznego czasowego i materialnego związku pomiędzy dostawą towarów i ich wysyłką oraz ciągłości w przeprowadzaniu transakcji. Brak jest takiego związku i takiej ciągłości, jeżeli wysyłka towarów przez dostawcę do usługodawcy ma na celu ich przetworzenie przed ich dostawą do nabywcy, aby doprowadzić je do stanu zgodnego ze zobowiązaniami umownymi między dostawcą a nabywcą. W tych okolicznościach za miejsce dostawy w rozumieniu art. 22 ust. 1 pkt 1 ustawy uważa się miejsce, gdzie znajdują się towary, które w wyniku obróbki uzyskały parametry zgodne z zamówieniem i które mają być przedmiotem dostawy. Warunkiem uznania transakcji za wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (a z drugiej strony - wewnątrzwspólnotowe nabycie) jest zatem to, by towar wywożony z terytorium jednego kraju na terytorium innego państwa członkowskiego UE był tożsamy z towarem, w stosunku do którego przenoszone jest prawo do rozporządzania tym towarem jak właściciel z dostawcy na nabywcę, tj. towarem będącym przedmiotem umowy zawartej między dostawcą a nabywcą.

W przedmiotowej sprawie, pomimo tego, że jak Spółka wskazuje Towary stają się własnością Spółki po wykonaniu Usługi a więc na terenie Polski, to przedstawione we wniosku okoliczności pozwalają przyjąć, że faktycznie transport towarów z Niemiec (lub innego kraju UE) będzie się odbywać już w wyniku dokonanej dostawy. Towary, których właścicielem staje się Zainteresowany w Niemczech (lub w innych krajach UE) są transportowane z Niemiec (lub innego kraju UE) do Polski przez przewoźnika, z którym to Spółka a nie Zainteresowany ma podpisaną umowę o świadczenie usług. Ponadto to Spółka a nie Zainteresowany opłaca transport. Towary są przemieszczane do magazynu w Polsce należącego do podmiotu trzeciego z którym to Spółka a nie Zainteresowany ma podpisaną umowę na świadczenie usług m.in. związanych z przyjmowaniem i wydawaniem towarów z / do magazynu. Po przyjeździe towarów do Polski, podmiot trzeci wykona na rzecz Państwa Spółki określone świadczenie. Świadczenie to nie ma na celu zmiany, modyfikacji czy ulepszeń towarów, nie wpłynie na zasady opodatkowania tej transakcji. Jak sami Państwo wskazaliście we wniosku usługa ta ma na celu określenie finalnej ceny Towarów, na podstawie której Zainteresowany wystawia fakturę dla Spółki. Na tej podstawie można także ustalić czy Towary są przekazywane na stan magazynowy do dalszej odsprzedaży czy też będą przekazane do innego miejsca w celu dalszego przetworzenia (np. likwidacji czy naprawy - jeśli posiadają wady). Bardzo istotną okolicznością w sprawie jest to, że w każdym jednak przypadku nawet gdy Towary są wadliwe, stają się one własnością Spółki. Powyższe przesłanki pozwalają więc przyjąć, że w sprawie będącej przedmiotem wniosku wystąpi wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów przez Spółkę, o którym mowa w art. 9 ust. 1 ustawy a nie wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów na podstawie art. 11 ust. 1 ustawy dokonane przez Zainteresowanego. Zainteresowany, ani samodzielnie ani przy udziale innego podmiotu działającego na jego rzecz, nie będzie przemieszczał towarów z terytorium Niemiec (lub innych krajów UE) na teren Polski w celach ich wykorzystania w ramach swojej działalności gospodarczej np. w celu dalszej odprzedaży. Towary będą transportowane z terytorium Niemiec bądź innego kraju UE rozpoczęcia wysyłki już przez konkretnego, ustalonego wcześniej nabywcę (przewoźnika działającego na rzecz Spółki). Należy zatem przyjąć, że już na terenie Niemiec lub innego kraju UE Nabywca wiedział, że towary będące przedmiotem transportu staną się na terenie Polski jego własnością. Mógł więc tymi towarami rozporządzać, co przejawiało się m.in. podpisaniem umowy przez Spółkę na transport tych towarów, wykonaniem na tych towarach usług przez podmiot trzeci działający na rzecz Spółki, przekazaniem przez Spółkę towarów w celu ich likwidacji lub naprawy, przy czym nawet wadliwe towary miały być własnością Spółki. Kwestia określenia wartości towarów dopiero po przeprowadzeniu na nich czynności związanych z wyceną nie może wpłynąć na klasyfikację tej czynności jako wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów.

Zatem, w przypadku transakcji, w ramach której w momencie rozpoczęcia transportu Towarów z Niemiec (lub innego kraju UE) towary będą przeznaczone dla Państwa Spółki zarejestrowanej jako czynny podatnik VAT w Polsce zastosowanie znajdzie art. 9 ust. 1 ustawy a tym samym art. 11 ust. 1 ustawy wobec Zainteresowanego nie znajdzie zastosowania.

W konsekwencji, przedmiotowa transakcja nie będzie stanowiła dla Zainteresowanego nietransakcyjnego wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów z Niemiec (lub innego kraju UE) do Polski oraz dostawy lokalnej na rzecz Spółki w Polsce.

W związku z tym, stanowisko Spółki w zakresie pytania oznaczonego nr 1 i 2 należy uznać za prawidłowe.

Należy pamiętać, że wewnątrzwspólnotowemu nabyciu towarów w kraju nabywcy odpowiada wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów po stronie dostawcy w kraju członkowskim dostawy oraz wysyłki, podlegająca w tym kraju opodatkowaniu. Wiąże się to również z koniecznością złożenia odpowiednich dokumentów (deklaracji podatkowych oraz informacji podsumowujących) do organów podatkowych obu państw członkowskich. Istotne jest zatem aby kontrahenci jasno określali warunki zawierania transakcji gospodarczych.

Wątpliwości Spółki dotyczą prawa do odliczenia podatku VAT związanego z nabyciem Towarów w drodze wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów z Niemiec (lub innego kraju UE) lub importu z Turcji, wykorzystywanych następnie do wykonywania czynności opodatkowanych tj. do sprzedaży na rzecz klientów końcowych opodatkowanej w Polsce (poprzez sprzedaż krajową oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów) albo do wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość na rzecz prywatnych konsumentów z innych niż Polska krajów UE rozliczaną w procedurze OSS w Holandii.

Na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 1 ustawy,

podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, na których ciąży obowiązek uiszczenia cła, również w przypadku, gdy na podstawie przepisów celnych importowany towar jest zwolniony od cła albo cło na towar zostało zawieszone, w części lub w całości, albo zastosowano preferencyjną, obniżoną lub zerową stawkę celną.

Jak stanowi art. 33 ust. 1 ustawy,

podatnicy, o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 1 i 2 oraz ust. 1b, są obowiązani do obliczenia i wykazania w:

1) zgłoszeniu celnym albo

2) rozliczeniu zamknięcia, o którym mowa w art. 175 rozporządzenia 2015/2446, w przypadkach, o których mowa w art. 324 lub art. 325 rozporządzenia 2015/2447 - kwoty podatku, z uwzględnieniem obowiązujących stawek, z zastrzeżeniem art. 33b.

Z powołanych regulacji prawa wynika, że dług celny powstaje w chwili przyjęcia zgłoszenia celnego, natomiast dłużnikiem, czyli podmiotem odpowiedzialnym za dług celny jest zgłaszający.

W myśl art. 33a ust. 1 ustawy,

podatnik zarejestrowany jako podatnik VAT czynny może rozliczyć kwotę podatku należnego z tytułu importu towarów w deklaracji podatkowej składanej za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu importu tych towarów.

Na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy,

w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

W myśl art. 86 ust. 2 ustawy,

Kwotę podatku naliczonego stanowi:

1)

suma kwot podatku wynikających z faktur otrzymanych przez podatnika z tytułu:

a)

nabycia towarów i usług,

b)

dokonania całości lub części zapłaty przed nabyciem towaru lub wykonaniem usługi;

2)

w przypadku importu towarów - kwota podatku:

a)

wynikająca z otrzymanego dokumentu celnego,

b)

należnego, w przypadku, o którym mowa w art. 33a,

c)

wynikająca z deklaracji importowej, w przypadku, o którym mowa w art. 33b,

d)

wynikająca z decyzji, o których mowa w art. 33 ust. 2-3 i art. 34;

3)

zryczałtowany zwrot podatku, o którym mowa w art. 116 ust. 6;

4)

kwota podatku należnego z tytułu:

a)

świadczenia usług, dla którego zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 4 podatnikiem jest ich usługobiorca,

b)

dostawy towarów, dla której zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 5 podatnikiem jest ich nabywca,

c)

wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 9,

d)

wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, o którym mowa w art. 11;

5)

(uchylony)

6)

różnica podatku, o której mowa w art. 30c ust. 2;

7)

u podatnika, o którym mowa w art. 16, kwota stanowiąca równowartość 22% kwoty należnej z tytułu dostawy nowego środka transportu, nie wyższa jednak niż kwota podatku zawartego w fakturze stwierdzającej nabycie tego środka lub dokumencie celnym, albo podatku zapłaconego przez tego podatnika od wewnątrzwspólnotowego nabycia tego środka.

Z treści art. 86 ustawy, wynika, że prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje wówczas, gdy zostaną spełnione określone warunki, tzn. odliczenia tego dokonuje podatnik podatku od towarów i usług oraz gdy towary i usługi, z których nabyciem podatek został naliczony, są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest związek zakupów z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi. Przedstawiona zasada wyklucza możliwość dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego związanego z usługami i towarami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystywania do czynności zwolnionych od podatku VAT oraz niepodlegających temu podatkowi.

Co więcej, zgodnie z art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy,

podatnik ma również prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, o której mowa w ust. 2, jeżeli importowane lub nabyte towary i usługi dotyczą dostawy towarów lub świadczenia usług przez podatnika poza terytorium kraju, jeżeli kwoty te mogłyby być odliczone, gdyby czynności te były wykonywane na terytorium kraju, a podatnik posiada dokumenty, z których wynika związek odliczonego podatku z tymi czynnościami.

Uprawnienie wynikające z powyższego przepisu odnosi się do podatników, którzy dokonują dostaw towarów bądź świadczenia usług opodatkowanych poza terytorium kraju, a zakupy, jakich dokonują, są związane właśnie z tymi czynnościami. Warunkiem do odliczenia podatku naliczonego związanego z czynnościami dokonywanymi poza terytorium kraju jest to, aby - hipotetycznie - w przypadku wykonywania tych samych czynności w kraju podatnikowi przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego. Powołany przepis wymaga ponadto, aby podatnik posiadał dokumenty, z których wynikać będzie związek odliczonego podatku z czynnościami wykonywanymi poza terytorium kraju. Powinny to być przede wszystkim dokumenty potwierdzające dokonanie określonych czynności poza terytorium kraju, które będą jednocześnie opisywać te czynności.

Istotne pozostaje również to, że omawiany przepis nie wprowadza odrębnej definicji podatnika. Oznacza to, że za podatnika w rozumieniu tego przepisu uznać należy każdy podmiot prowadzący działalność gospodarczą (w rozumieniu ustawy), niezależnie od tego, gdzie ma on "rezydencję" podatkową. Zatem prawo do odliczenia podatku naliczonego w takiej sytuacji przysługuje zarówno podatnikom z kraju, jak i z innych państw.

Podkreślić również należy, że ustawodawca stworzył podatnikowi prawo do odliczenia podatku naliczonego w całości lub w części, pod warunkiem spełnienia przez niego zarówno przesłanek pozytywnych, wynikających z art. 86 ust. 1 ustawy oraz niezaistnienia przesłanek negatywnych, określonych w art. 88 ustawy. Ten ostatni przepis określa listę wyjątków, które pozbawiają podatnika prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego.

Jak wynika z wniosku nabyte przez Państwa Spółkę Towary w drodze wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów z Niemiec (lub innego kraju UE) do Polski lub z importu Towarów wykorzystywane są następnie do wykonywania czynności opodatkowanych tj. sprzedaży na rzecz klientów końcowych opodatkowanych w Polsce poprzez sprzedaż krajową (prywatni konsumenci w Polsce) oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów (w przypadku sprzedaży na rzecz klientów biznesowych z innych krajów UE) oraz do wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość na rzecz prywatnych konsumentów z innych niż Polska krajów UE rozliczaną w procedurze OSS w Holandii. Nabyte lub importowane przez Spółkę Towary są zatem wykorzystywane do dalszej dostawy która albo podlega opodatkowaniu VAT w Polsce, albo poza Polską (w przypadku raportowania wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość w procedurze OSS w Holandii).

Mając na uwadze przedstawiony opis sprawy oraz obowiązujące w tym zakresie przepisy prawa należy wskazać, że w przypadku gdy nabyte towary w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub importu z Turcji, będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych poza Polską (wewnątrzwspólnotowa sprzedaż towarów na odległość na rzecz prywatnych konsumentów z innych niż Polska krajów UE rozliczana w procedurze OSS w Holandii) Spółce na podstawie art. 86 ust. 8 pkt 1 ustawy będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku naliczonego wynikającego z dokonanych nabyć czy to wewnątrzwspólnotowych czy też z importu towarów. Co istotne w sprawie w tym przypadku gdyby sprzedaż podlegała opodatkowaniu w Polsce, to nie korzystałaby ze zwolnienia z opodatkowania VAT, lecz byłaby opodatkowana według właściwej stawki krajowej. Ponadto Spółka posiada dokumenty, z których wynika związek nabytych lub importowanych Towarów z ich sprzedażą na rzecz prywatnych konsumentów na terytorium innych niż Polska krajów UE (przede wszystkim faktury). Natomiast gdy nabyte towary w ramach wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub importu z Turcji będą wykorzystywane do czynności opodatkowanych, które podlegają opodatkowaniu w Polsce (sprzedaż krajowa oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów) Spółce będzie przysługiwało prawo do odliczenia na podstawie art. 86 ust. 1 ustawy.

Tym samym Spółce, zarejestrowanemu czynnemu podatnikowi podatku VAT w Polsce, będzie przysługiwało prawo do odliczenia podatku VAT związanego z nabyciem Towarów w drodze wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów z Niemiec (lub innego kraju UE) lub importu z Turcji, wykorzystywanych następnie do wykonywania czynności opodatkowanych tj. do sprzedaży na rzecz klientów końcowych opodatkowanej w Polsce (poprzez sprzedaż krajową oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów) albo do wewnątrzwspólnotowej sprzedaży towarów na odległość na rzecz prywatnych konsumentów z innych niż Polska krajów UE rozliczaną w procedurze OSS w Holandii.

Tym samym stanowisko w zakresie pytania oznaczonego nr 3 należy uznać za prawidłowe.

Ze względu na fakt, iż stanowisko Państwa Spółki w zakresie pytania nr 1 i 2, a także pytania nr 3 uznano za prawidłowe, nie oceniamy stanowiska w zakresie pytań oznaczonych nr 4 i 5. Jak wynika z Państwa wątpliwości sprecyzowanych w pytaniu nr 4 i 5 oczekujecie odpowiedzi w przypadku gdy stanowisko w zakresie pytania nr 1 i 2 uznane zostanie za nieprawidłowe. Tym samym skoro Organ uznał, że Państwa stanowisko w zakresie m.in. pytań nr 1 i 2 jest prawidłowe wskazać należy, że nie wydaje się interpretacji w zakresie pytania nr 4 i 5.

Dodatkowe informacje

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy:

- stanu faktycznego, który Państwo przedstawiliście i stanu prawnego, który obowiązywał w dacie zaistnienia zdarzenia, oraz

- zdarzenia przyszłego, które Państwo przedstawiliście i stanu prawnego, który obowiązuje w dniu wydania interpretacji.

Jednocześnie wskazujemy, że interpretacja indywidualna wywołuje skutki prawnopodatkowe tylko wtedy, gdy rzeczywisty stan faktyczny sprawy będącej przedmiotem interpretacji pokrywał się będzie z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego podanym przez Państwa w złożonym wniosku. W związku z powyższym, w przypadku zmiany któregokolwiek elementu przedstawionego we wniosku opisu sprawy, udzielona odpowiedź traci swoją aktualność.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

- Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli: Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego/zdarzenia przyszłego. Z funkcji ochronnej będą mogli skorzystać Ci z Państwa, którzy zastosują się do interpretacji.

- Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację przez Zainteresowanego, który jest stroną postępowania

Zainteresowany będący stroną postępowania - art. 14r. § 2 Ordynacji podatkowej, ma prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w (...). Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (Dz. U. z 2023 r. poz. 259) dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

- w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Teodora Sixta 17, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

- w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl