0114-KDIP1-2.4012.448.2022.10.RST - Rozliczenie nabywanych świadczeń jako import usług podlegający opodatkowaniu na terytorium Polski

Pisma urzędowe
Status:  Aktualne

Pismo z dnia 16 października 2023 r. Dyrektor Krajowej Informacji Skarbowej 0114-KDIP1-2.4012.448.2022.10.RST Rozliczenie nabywanych świadczeń jako import usług podlegający opodatkowaniu na terytorium Polski

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA po wyroku sądu - stanowisko nieprawidłowe

Szanowni Państwo,

1)

ponownie rozpatruję sprawę Państwa wniosku z 3 września 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej - uwzględniam przy tym wyrok Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z 25 kwietnia 2023 r. sygn. akt I SA/Kr 257/23 (data wpływu prawomocnego orzeczenia oraz zwrot akt 14 sierpnia 2023 r. i

2)

stwierdzam, że Państwa stanowisko w sprawie oceny skutków podatkowych opisanego stanu faktycznego w podatku od towarów i usług jest nieprawidłowe.

Zakres wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej

3 września 2022 r. za pośrednictwem ePUAP wpłynął Państwa wniosek z 3 września 2022 r., o wydanie interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie rozliczenia nabywanych świadczeń jako import usług podlegający opodatkowaniu na terytorium Polski. Uzupełnili go Państwo - w odpowiedzi na wezwanie pismem przesłanym za pośrednictwem ePUAP z 13 października 2022 r. (data wpływu: 13 października 2022 r.). Treść wniosku jest następująca:

Opis stanu faktycznego

Gmina (...) (dalej też: "Gmina", "lub "Miasto A.") (...) jest jednostką samorządu terytorialnego posiadającą osobowość prawną, wykonującą zadania publiczne we własnym imieniu i na własną odpowiedzialność.

Gmina jest zarejestrowana w Polsce jako czynny podatnik podatku od towarów i usług rozliczający się z tego podatku łącznie z utworzonymi przez nią samorządowymi jednostkami budżetowymi oraz z obsługującym ją Urzędem Miasta A. (dalej też: "UMA. Centralizacja ta nastąpiła od dnia 1 stycznia 2017 r. zgodnie z art. 3 ustawy z dnia 5 września 2016 r. o szczególnych zasadach rozliczeń podatku od towarów i usług oraz dokonywania zwrotu środków publicznych przeznaczonych na realizację projektów finansowanych z udziałem środków pochodzących z budżetu Unii Europejskiej lub od państw członkowskich Europejskiego Porozumienia o Wolnym handlu przez jednostki samorządu terytorialnego (tekst jedn.: Dz. U. z 2018 r. poz. 280).

Siedziba Gminy (a jednocześnie UMA.) znajduje się w A., (...) i co do zasady w A. wykonywana jest przez nią działalność obejmująca przede wszystkim zadania własne, o których mowa w art. 7 ust. 1 ww. ustawy o samorządzie gminnym, związane z zaspokajaniem zbiorowych potrzeb wspólnoty gminnej, w tym także wykonuje działalność gospodarczą związaną m.in. z usługami transportu publicznego, wynajmem lokali, dostawą nieruchomości, udostępnianiem obiektów sportowych i inne.

Należy jednak wskazać, że Miasto A. posiada swoją placówkę zagraniczną mieszczącą się w B. (Niemcy) określaną jako Dom A. (w dalszej treści wniosku miejsce działalności GM w B. będzie określane jako: "Dom A." lub "Dom", a miejsce działalności w A. będzie określane jako GM z/s w A.). Placówka, o której wyżej mowa, powstała w efekcie nawiązanego partnerstwa miast: A. i B., uwieńczeniem którego było utworzenie właśnie Domu A. w B., ale też i Domu B. w A., które są gospodarczą i kulturalną wizytówką partnerskich miast. W placówkach tych odbywają się spotkania mieszkańców, imprezy kulturalne, gospodarcze i naukowe konferencje czy seminaria.

Udostępnienie na rzecz GM ww. obiektu w B. nastąpiło na mocy umowy dzierżawy z 1994 r., zgodnie z którą Urząd Miasta B. w Niemczech wydzierżawił Gminie A. na okres 40 lat położoną w B. nieruchomość obejmującą działkę oraz zabytkową kamienicę.

W ww. umowie dzierżawy wskazano, że dzierżawiona nieruchomość jest w stanie surowym i zostanie urządzona jako Dom A. W umowie postanowiono, że część Domu zostanie przeznaczona na usługi gastronomiczne i pomieszczenia biurowe (...) firm, a pozostała część ma służyć jako miejsce spotkań przedstawicieli życia kulturalnego i gospodarczego obu miast. Zgodnie z zapisami ww. umowy dzierżawy, Gmina może poddzierżawiać lub podnajmować osobom trzecim część lub całość budynku Domu A.

Budynek ten został wyremontowany przez Miasto A. i wyposażony w niezbędne składniki majątkowe. Wszelkie składniki majątkowe mieszczące się w Domu A. w B. należą do Miasta A. i są uwzględnione w ewidencji mienia UMA. (w A.).

Zgodnie z postanowieniami ww. umowy, Dom A. służy jako miejsce spotkań przedstawicieli życia kulturalnego i gospodarczego obydwu miast: A. i B.

Głównym zadaniem realizowanym w ramach funkcjonowania Domu A. w B. jest wspieranie partnerstwa A. z B. oraz promocja A. i Polski na terenie B. i otaczającego regionu poprzez:

* prezentację sztuki artystów (...) i innych twórców polskich,

* oferowanie (...) publiczności różnorodnego programu kulturalnego, który przybliża im życie kulturalne w mieście partnerskim i w całej Polsce,

* organizowanie lub współorganizowanie spotkań przedstawicieli A. i B. służących zacieśnianiu istniejących oraz inicjowaniu nowych kontaktów.

Jest to realizacja zapisów art. 7 ust. 1 pkt 18 i pkt 20 ww. ustawy o samorządzie gminnym tj. promocji gminy oraz współpracy ze społecznościami lokalnymi i regionalnymi innych państw.

Działalność kulturalną Domu A. obsługują 3 osoby zamieszkałe w Niemczech, z którymi GM z/w A. zawarła umowy zlecenia lub umowy o dzieło.

Jedna z tych osób jest administratorem Domu A. w B., do zadań której należą wszelkie czynności administracyjne, realizowane w imieniu GM, związane z funkcjonowaniem ww. Domu (w tym biura Domu), dotyczące:

* dbania o prawidłową realizację umów podpisanych z podmiotami, które mają swoją siedzibę w Domu poprzez:

* utrzymywanie stałego kontaktu z powyższymi podmiotami, w tym opracowywanie i nadzorowanie "grafika" ustalającego godziny otwierania i zamykania budynku Domu oraz osób wykonujących te czynności,

* reagowanie na zgłoszone przez te podmioty usterki i problemy,

* reagowanie na ewentualne przekroczenia warunków umów przez te podmioty,

* pośredniczenie w kontaktach między organami porządku a powyższymi podmiotami w razie ewentualnych skarg sąsiadów np. z powodu hałasu lub innych zachowań gości restauracji,

* pośredniczenie w kontaktach między właścicielem budynku tj. Urzędem Miasta B. - a powyższymi podmiotami,

* pośredniczenie w kontaktach między GM.z/s w A. a powyższymi podmiotami,

* współpracy z Miastem B. w zakresie administrowania i zarządzania Domem, co obejmuje:

* nawiązanie kontaktu z odpowiednim wydziałem Urzędu Miasta B. w przypadku stwierdzenia usterek budynku, za które odpowiada właściciel,

* ustalanie terminów przeprowadzania niezbędnych przeglądów i kontroli budynku Domu,

* bieżące reagowanie na nieprzewidziane sytuacje jak np. kradzież, włamanie,

* utrzymania porządku i czystości oraz zarządzania mieniem w Domu, w tym:

* zlecanie firmie sprzątającej wykonywania prac oraz nadzór nad ich wykonaniem,

* dopilnowanie terminowego odśnieżania budynku,

* informowanie firmy sprzątającej o harmonogramie wydarzeń w Domu,

* uzgadniania z GM w A. konieczności zaangażowania firm zewnętrznych do wykonania koniecznych napraw, remontów, działań konserwatorskich, itp.,

* gospodarowanie składnikami majątkowymi Domu,

* każdorazowego ustalania z GM z/s w A. konieczności wydatkowania środków finansowych związanych z funkcjonowaniem i działalnością Domu, z wyłączeniem wydatków płatnych kartą do określonego limitu,

* przekazywania w określonym terminie do GM listem poleconym (lub w innej uzgodnionej formie) oryginałów rachunków, faktur lub innych dokumentów źródłowych będących podstawą dokonania wydatków, dla których formą płatności jest przelew,

* zapewnienia, w miarę aktualnych potrzeb, godzin otwarcia biura Domu,

* natychmiastowego reagowania na nagłe i nieprzewidziane zdarzenia dotyczące budynku - jak włamanie do budynku, awaria itp.

Ponadto tej samej osobie zlecane jest na podstawie odrębnej umowy:

* sporządzenie autorskiego programu imprez kulturalnych, za które jest ona odpowiedzialna w ramach koncepcji programu kulturalnego Domu A. na dany rok,

* przygotowanie i realizację ww. imprez,

* stała współpraca z pozostałymi 2 osobami przy tworzeniu programu kulturalnego Domu A.,

* koordynacja całości działań zwianych z realizacją ww. programu lub prowadzenia innej działalności przez Dom A.

Umowa ta przewiduje również, że wykonawca ten zobowiązany jest do dbania o stałą współpracę wszystkich osób odpowiedzialnych za realizację ww. programu, koordynację działań w tym zakresie, podział zadań pomiędzy poszczególne osoby oraz organizację spotkań osób realizujących program, o którym mowa. Wykonawca odpowiada również za pozyskiwanie środków zewnętrznych (dofinansowań, dotacji) i winien dołożyć wszelkich starań, aby środki takie na realizację ww. programu pozyskać. 

Pozostałe dwie osoby obsługujące Dom współpracują z ww. osobą w zakresie realizacji programu imprez kulturalnych.

Jeśli chodzi o koszty i dochody związane z funkcjonowaniem Domu A. oraz zarządzanie nim, to należy wskazać, że:

* wszelkie pożytki z tytułu wynajmowania pomieszczeń w Domu A. trafiają na konto dochodowe GM z/s w A.;

* faktury dotyczące organizowanych spotkań, imprez artystycznych, są wystawiane na GM z/s w A.;

* wszystkie koszty dot. utrzymania i funkcjonowania Domu (rachunki/faktury) pokrywane są z budżetu GM z/s w A., przy czym administratorowi Domu, celem dokonywania niezbędnych wydatków związanych z działalnością i funkcjonowaniem Domu, przyznana została służbowa karta płatnicza z określonym miesięcznym limitem wydatków;

* również wynagrodzenie administratora Domu i innych osób obsługujących Dom w całości pokrywa GM z/s w A. (na podstawie wystawionych na nią rachunków);

* w planie finansowym UMA. realizowanym przez Kancelarię (...) (Kancelaria (...) - to komórka organizacyjna w Urzędzie Miasta A.) utworzono zadanie budżetowe pn. "Zarządzanie Domem A. w B.", w którym to zaplanowane są środki budżetowe na utrzymanie Domu A.;

* umowy z administratorem Domu, umowy z wykonawcami w zakresie realizacji programu kulturalnego Domu, umowy z najemcami pomieszczeń w Domu - podpisywane są przez Dyrektora Kancelarii (...) (wykonującego na stałe pracę w UMA. w A.), a płatności z tytułu podpisanych przez Gminę umów przekazywane są bezpośrednio na rachunki bankowe wykonawców usług;

* GM z/s w A. jest odpowiedzialna za sporządzanie umów i podejmowanie decyzji w zakresie zarządzania Domem A.;

* decyzje zarządcze dotyczące Domu A., zgodnie z pełnomocnictwem (...) Miasta A., podejmuje Dyrektor Kancelarii (...).

Niemniej jednak podkreślenia wymaga, że w Domu A. w B. odbywają się wszystkie imprezy, spotkania kulturalne oraz jest prowadzona cała działalność kulturalna.

Realizując zapisy ustawy o samorządzie gminnym oraz warunki umowy z Miastem B., Gmina A. - jak już wyżej wskazano - zawiera umowy zlecenia lub o dzieło z niemieckimi lub polskimi firmami dotyczące np. wykonania koncertu, organizacji wystaw, wynajmu sprzętu do obsługi imprez kulturalnych, transportu prac dostarczanych z Polski do B. na wystawę. Wszystkie takie imprezy mają miejsce w B. i tam są konsumowane usługi nabyte dla potrzeb organizacji i realizacji tych imprez. Ustalenia i uzgodnienia odnośnie realizacji poszczególnych usług na rzecz GM dot. działalności w B. dokonywane są przez administratora Domu A. On też potwierdza wykonanie nabywanych usług, dokonuje odbioru usług w B. Dodać należy, że Gmina nie wykonuje we własnym zakresie działalności kulturalnej, gdyż w Polsce co do zasady zadania w tym zakresie powierza organizowanym przez nią samorządowym instytucjom kultury, które działają jako odrębne osoby prawne będące odrębnymi podatnikami VAT.

Natomiast w B., oprócz działalności kulturalnej, Gmina wykonuje również działalność polegającą na wynajmowaniu innym podmiotom pomieszczeń w Domu A., a nad realizacją umów w tym zakresie czuwa administrator Domu (zgodnie z opisanym wcześniej w niniejszym wniosku przedmiotem umowy z tą osobą).

Dodać należy, że Gmina w odniesieniu do działalności gospodarczej wykonywanej w B. (w ramach Domu A.) nie jest zarejestrowana w Niemczech jako podatnik VAT, ani jako podatnik VAT-UE. Dom A. nie posiada odrębnego numeru identyfikacyjnego VAT.

Uzupełnienie i doprecyzowanie opisu stanu faktycznego

Gmina A. doprecyzowała/skorygowała stan faktyczny sprawy opisany w części G wniosku ORD-IN z 3 września 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej oraz w części B załączników do tego wniosku i wskazała, że:

* budynek Domu A. w B. (dalej: Dom A. lub Dom) wydzierżawiony na rzecz Gminy j A. przez Urząd Miasta B. w Niemczech na mocy umowy dzierżawy z 1994 r., został wyremontowany przez Miasto B. (we wniosku omyłkowo wskazano, że został wyremontowany przez Miasto A.), natomiast - tak jak wskazano we wniosku - Miasto A. wyposażyło budynek w niezbędne składniki majątkowe;

* opisana treść umów wskazanych we wniosku jako zawartych z osobami obsługującymi Dom A. w B. (3 osoby obsługujące działalność Domu) obowiązywała w 2021 r.;

* informacje dotyczące kosztów i dochodów związanych z funkcjonowaniem Domu A. oraz zarządzania nim, a także pozostałe informacje dotyczące stanu faktycznego ujęte w części B załączników nr 2 i nr 3 do ww. wniosku - dotyczyły okoliczności występujących w 2021 r.

Z uwagi na powyższe przedmiotowy wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej dotyczy zdarzeń, które miały miejsce w 2021 r.

Gmina uzupełniła dodatkowo stan faktyczny sprawy odnośnie nabytych w 2021 r. usług związanych z działalnością realizowaną w Niemczech w ramach Domu A., w odniesieniu do których powstała wątpliwość czy powinny być uwzględnione przez GMA z/s w A. do rozliczenia w zakresie podatku VAT dokonywanego w Polsce.

W dniu 17 lipca 2021 r. odbyły się w Domu A. obchody (...), w ramach których miały miejsce m.in. pokazy laserowe, wernisaż wystawy (...), w czasie którego odbył się koncert zespołu (...) (był to koncert plenerowy na Placu (...) w B.).

W związku z organizacją tego wydarzenia zostały wystawione dla Gminy m.in. następujące rachunki/faktury:

1)

faktura nr (...) z dnia 16 lipca 2021 r. wystawiona przez polską firmę Usługi Tranasportowe (...) na kwotę 1.900 zł za usługę transportową na trasie A. - B. dotyczącą dostarczenia prac na wystawę w Domu A. w B. (dodatkowe informacje: na fakturze jako miejsce jej wystawienia wskazano B., wystawca faktury nie wykazał na fakturze podatku VAT, ujęta jest na niej informacja, że sprzedawca zwolniony jest podmiotowo z podatku VAT na podstawie art. 113 ustawy o VAT (Ustawa z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 931 z późn. zm.) - dalej: "ustawa o VAT") weryfikacja ww. podmiotu na "Białej Liście" prowadzonej przez Szefa KAS, wykazała, iż podmiot ten istnieje w wykazie podmiotów zarejestrowanych jako podatnik VAT ze statusem "zwolniony");

2)

rachunek nr (...) z dnia 17 lipca 2021 r. wystawiony przez Polskie Stowarzyszenie (...) z/s w A. (NIP (...)) na kwotę 10.000 zł za wynajęcie dla Gminy sprzętu niezbędnego do pokazu laserowego i zapewnienie jego obsługi podczas imprezy w B. (dodatkowe informacje: na rachunku nie wykazano podatku VAT, ujęta jest na nim informacja, że "Stowarzyszenie nie jest płatnikiem VAT", weryfikacja ww. podmiotu na "Białej Liście" prowadzonej przez Szefa KAS, wykazała, iż podmiot ten istnieje w wykazie podmiotów zarejestrowanych jako podatnik VAT ze statusem "zwolniony");

3)

rachunek nr (...) z dnia 26 lipca 2021 r. wystawiony przez niemiecki podmiot C. (NIP: (...)), na kwotę 61,53 euro, w tym podatek 7%: 4,03 euro, za licencję dot. koncertu w Domu A. w B. w dniu 17 lipca 2021 r.;

4)

rachunek nr (...) z dnia 27 lipca 2021 r. wystawiony przez niemieckiego kontrahenta tj. D. z/s w B., na kwotę 550 euro za wynajem dla Gminy sprzętu podczas koncertu w Domu A. w B. (dodatkowe informacje: na rachunku nie podano numeru identyfikacji podatkowej sprzedawcy, nie wykazano na nim również podatku VAT, ujęta jest na nim adnotacja, że "rachunek jest wolny od podatku zgodnie z § 19 abs. 1 UstG", co oznacza, że podmiot ten korzysta ze zwolnienia "podmiotowego" określanego w Niemczech jako dotyczącego "małych przedsiębiorców").

Na ww. fakturach/rachunkach jako nabywca była wskazywana każdorazowo Gmina A. z/s w A., przy czym polskie firmy wskazały również jej polski NIP (tj. NIP: (...), pod którym Gmina jest zarejestrowana w Polsce jako czynny podatnik VAT), natomiast niemieckie podmioty nie podały na wystawionych rachunkach żadnego numeru podatkowego Gminy. Żadne z ww. usług nabytych przez Gminę nie zostały opodatkowane przez nią ani w Polsce ani w Niemczech.

Ponadto należy również wskazać, że GM z/s w A. zawarła w dniu 26 stycznia 2021 r. z niemiecką firmą E. GmbH (...) z/s w (...), umowę o świadczenie usług doradztwa podatkowego, przedmiotem której była pomoc formalnoprawna, w szczególności podatkowa, w zakresie weryfikacji i uregulowania działalności Domu A. w B. Umowa ta - ze strony GM - została podpisana przez Dyrektora Kancelarii (...) (wykonującego na stałe pracę w Urzędzie Miasta A.). W treści umowy wskazano, że zleceniobiorca jest podatnikiem podatku VAT zidentyfikowanym pod numerem (...), natomiast nie jest zarejestrowany w Polsce oraz że obowiązek podatkowy w zakresie podatku VAT spoczywa na zleceniodawcy. Z tytułu ww. usług były wystawiane faktury dla GM z/s w A. (ze wskazaniem następującego numeru NIP nabywcy: (...)). Nie wykazano na nich podatku VAT, natomiast zawarta była na nich adnotacja: "Reverse-Charge" (tj. odwrotne obciążenie). Z uwagi na powyższe GM rozpoznała te usługi jako import usług podlegający uwzględnieniu w rozliczeniu w zakresie podatku VAT składanym w Polsce i opodatkowała je wg stawki VAT 23%.

Wskazane powyżej firmy niemieckie nie posiadają w Polsce stałych miejsc prowadzenia działalności, a firmy polskie nie posiadają stałych miejsc prowadzenia działalności w Niemczech.

Dodać należy, że wszystkie ww. usługi nabywane były wyłącznie na potrzeby działalności realizowanej przez Gminę w B. i nie służyły działalności wykonywanej przez Gminę w Polsce.

W dalszej kolejności odniesli się Państwo do pytań zadanych przez Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej.

1) kiedy i jakie usługi były nabywane od polskich i niemieckich usługodawców / zleceniodawców na rzecz Domu A. - należało wskazać rodzaj usług, których prawidłowości opodatkowania GM oczekuje w interpretacji

Jak opisano powyżej, GM w 2021 r. nabyła od polskich i niemieckich usługodawców m.in. następujące usługi związane z działalnością Domu A. w B.:

* usługi transportu towarów nabyte od polskiego usługodawcy,

* najem sprzętu niezbędnego do pokazu laserowego i zapewnienie jego obsługi podczas imprezy - usługi nabyte od polskiego i od niemieckiego usługodawcy,

* uzyskanie licencji dot. koncertu w Domu A. w B. (opłata koncertowa od niemieckiego usługodawcy - odpowiednik polskiego (...)),

* usługi doradztwa podatkowego nabyte od niemieckiego podmiotu.

Ww. usługi zostały szczegółowo opisane powyżej jako uzupełnienie stanu faktycznego sprawy i w odniesieniu do nich Gmina prosi o udzielenie informacji czy powinna je rozpoznać jako import usług podlegający opodatkowaniu w Polsce w ramach rozliczenia GM z/s w A.

2) wskazanie miejsca siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej - jeśli takie brało udział w dostawie ww. usług, podmiotów świadczących usługi na rzecz Domu A.

Świadczenie usług opisanych powyżej w uzupełnieniu stanu faktycznego sprawy miało miejsce na rzecz Domu A. w B. stanowiącego - zdaniem Gminy - jej stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej poza terytorium.

Podmioty świadczące ww. usługi na rzecz Domu A. mają swoje siedziby w Niemczech (dotyczy to następujących usługodawców: (...), (...), (...)) lub w Polsce (dotyczy to następujących usługodawców: Usługi Transportowe (...), Polskie Stowarzyszenie (...)), a z posiadanych informacji nie wynika, by posiadały one stałe miejsca prowadzenia działalności w innych krajach.

3) wskazanie numeru identyfikacji podatkowej jakim Gmina oraz świadczący usługi (podatnicy polscy i niemieccy) posługiwali się dla danej transakcji (w tym należało wskazać, czy były to numery NIP UE)

Polscy usługodawcy wystawiając rachunki/faktury dla Gminy posługiwali się swoimi numerami NIP nadanymi w Polsce tj.:

* firma Usługi Transportowe (...): NIP (...),

* Polskie Stowarzyszenie (...): NIP (...),

a wskazując jako nabywcę Gminę A. i jej polski adres, podawały NIP GM: (...).

Jeśli chodzi o niemieckich usługodawców to:

* D. na wystawionej fakturze nie podał żadnego swojego numeru podatkowego,

* C. z/s w (...) podał na fakturze wystawionej dla Gminy swój numer unijny (NIP UE) tj. (...).

Z kolei jeśli chodzi o identyfikację nabywcy, to choć obydwa ww. podmioty wskazały jako nabywcę Gminę A. i jej polski adres, to nie podały one NIPu Gminy.

Jedynie firma E. mbH podawała na wystawianych fakturach zarówno swój numer unijny tj. (...), jak też numer unijny Gminy tj. (...). Firma ta wskazywała na fakturach polski adres Gminy.

4)

w jaki sposób usługodawcy polscy i niemieccy świadczący usługi na rzecz Domu A. traktowali daną transakcję pod względem miejsca jej świadczenia

5)

czy świadczący usługi będący podmiotami niemieckimi wykazywali na fakturach podatek VAT niemiecki, czy "przerzucali" obowiązek rozliczenia transakcji na GM poprzez wykazanie przez GM importu usług w Polsce

Polscy usługodawcy świadczący swoje usługi na rzecz Domu A. w B., którzy uczestniczyli przy organizacji obchodów (...) wystawili rachunki/faktury, z których wynika, że uznali, iż miejsce świadczenia tych czynności jest w Polsce:

* na rachunku nr (...) z dnia 17 lipca 2021 r. wystawionym przez Polskie Stowarzyszenie (...) zamieszczono adnotację, że "Stowarzyszenie nie jest płatnikiem VAT", nie ujęto na nim adnotacji "odwrotne obciążenie",

* na fakturze nr (...) z dnia 16 lipca 2021 r. wystawionejprzez firmę Usługi Transportowe (...) widnieje informacja, że sprzedawca zwolniony jest podmiotowo z podatku VAT na podstawie art. 113 ustawy o VAT, nie ujęto na niej adnotacji "odwrotne obciążenie".

Natomiast ww. niemieccy usługodawcy świadczący usługi na rzecz Domu A. w B., wystawili rachunki/faktury, w których uznawali, że miejsce świadczenia tych czynności jest w Niemczech:

* na rachunku nr (...) z dnia 27 lipca 2021 r. wystawionym przez D. nie naliczono wprawdzie podatku VAT, jednak widnieje na nim adnotacja: "rachunek jest wolny od podatku zgodnie z § 19 abs. 1 UstG" (co oznacza, że podmiot ten korzysta ze zwolnienia "podmiotowego" określanego w Niemczech jako dotyczącego "małych przedsiębiorców"),

* na rachunku nr (...) z dnia 26 lipca 2021 r. wystawionym przez C., wskazany został podatek obliczony wg stawki 7%, którym obciążono Gminę,

* na fakturach od firmy E. mbH nie został wykazany podatek VAT, natomiast ujęta została adnotacja o treści: "Reverse-Charge" (tj. odwrotne obciążenie) - usługodawca ten uznawał, że to Gmina winna opodatkować te usługi w Polsce jako import usług.

Co do zasady zatem przy realizacji usług na rzecz Domu A. w B. podmioty niemieckie wykazywały na fakturach podatek VAT niemiecki lub uznawały, że czynność podlega opodatkowaniu w Niemczech, w tym korzysta ze zwolnienia mającego zastosowanie do danej firmy. Tylko w przypadku niemieckiej kancelarii prawnej podatek VAT został "przerzucony" na GM.

6) które z usług nabywanych na rzecz Domu A. były traktowane przez podatników niemieckich lub polskich jako usługi związane z nieruchomością w Niemczech na podstawie przepisów analogicznych do art. 28e ustawy o podatku od towarów i usług

Z uwagi na rodzaj usług, o opodatkowanie których pyta Gmina, a które zostały opisane powyżej w uzupełnieniu stanu faktycznego sprawy, żadna z nich nie stanowi usług związanych z nieruchomością w rozumieniu art. 28e ustawy o VAT.

Jak wskazano w odpowiedzi na pytanie 4 i 5, polscy usługodawcy świadczący swoje usługi na rzecz Domu A. w B., którzy uczestniczyli przy organizacji obchodów (...), uznali, że miejsce świadczenia tych czynności jest w Polsce. Zatem nie wiązali zasad opodatkowania tych czynności z usługami związanymi z nieruchomością w Niemczech na podstawie przepisów analogicznych do art. 28e ustawy o VAT.

Z kolei ww. niemieccy usługodawcy (oprócz firmy E. mbH) uznali, że wykonane przez nich czynności podlegały opodatkowaniu w Niemczech, co wskazuje, że ewentualnie mogli kierować się przepisami dotyczącymi zasad opodatkowania usług związanych z nieruchomością w Niemczech na podstawie przepisów analogicznych do art. 28e ustawy o podatku od towarów i usług.

7) czy Gmina ma obowiązek rejestracji dla celów podatku VAT oraz dla celów transakcji UE w Niemczech, jeśli tak, należało podać z jakiego tytułu

Niemiecki urząd skarbowy w 2019 r. nie uznał Domu A. za przedsiębiorcę i nie przyznał numeru podatkowego VAT EU ze względu na znikome obroty. Gmina A. ma przyznany niemiecki numer podatkowy, ale tylko do odprowadzania "podatku u źródła" od występów polskich artystów w B.

8) czy Gmina występowała do organów podatkowych na terenie Niemiec o uzyskanie informacji w jakiejkolwiek formie, z zapytaniem czy w świetle przepisów oraz orzecznictwa sądowego organy niemieckie uznają Dom A. za jej stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terenie Niemiec, jeśli tak należało opisać elementy zdarzenia

Gmina A. nie występowała do organów podatkowych na terenie Niemiec z zapytaniem czy w świetle przepisów oraz orzecznictwa sądowego organy niemieckie uznają Dom A. za stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terenie Niemiec.

Pytanie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

Czy usługi opisane w stanie faktycznym sprawy, nabyte przez Gminę (...) na rzecz Domu A. w B. w związku obchodami (...) oraz usługi w zakresie doradztwa podatkowego, winny być uznane za import usług podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce i uwzględnione w deklaracji VAT składanej przez GM w Polsce?

Państwa stanowisko w sprawie (ostatecznie sformułowane w uzupełnieniu wniosku)

W Państwa ocenie, usługi opisane w stanie faktycznym sprawy, nie podlegają rozpoznaniu jako import usług i nie powinny być przez nią uwzględnione w rozliczeniu VAT składanym w Polsce. W odniesieniu do wszystkich usług, których dotyczy pytanie, miejsce świadczenia usług winno być rozpoznane wprawdzie zgodnie z art. 28b ustawy o VAT, jednak z racji tego, że nabywane były dla potrzeb działalności Gminy realizowanej w B., gdzie znajduje się prowadzony przez Gminę Dom A., który stanowi jej stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 11 ust. 1 rozporządzenia 282/20112, to tym samym miejsce opodatkowania tych usług znajduje się w Niemczech (zgodnie z art. 28b ust. 2 ustawy o VAT (Rozporządzenie wykonawcze Rady (UE) nr 282/2011 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L z 2011 r. nr 77/1 z późn. zm.) - zwane: "rozporządzenie 282/2011"), a w konsekwencji nie występuje w odniesieniu do nich import usług w Polsce.

Uzupełniając uzasadnienie swojego stanowiska, w kontekście przeformułowanego pytania, Gmina zauważa, że to czy w danym przypadku mamy do czynienia z importem usług winno być ocenione w świetle następujących przepisów ustawy o VAT:

* art. 2 pkt 9, który stanowi, że przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4,

* art. 17 ust. 1 pkt 4, z którego wynika, że podatnikami VAT są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, nabywające usługi, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

a. usługodawcą jest podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, a w przypadku usług, do których stosuje się art. 28e, podatnik ten nie jest zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4,

b. usługobiorcą jest:

* w przypadku usług, do których stosuje się art. 28b - podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4,

* w przypadku transferu bonów jednego przeznaczenia, w przypadku których miejscem świadczenia usług, których te bony dotyczą, jest terytorium kraju - podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15,

* w pozostałych przypadkach - podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, posiadająca siedzibę na terytorium kraju i zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4.

Wskazać w związku z tym należy, że Gmina A., zarejestrowana w Polsce jako czynny podatnik VAT i posiadająca w Polsce swoją siedzibę, winna rozpoznać import usług, w przypadkach, gdy spełnione są łącznie następujące warunki:

* nabywa usługę dla potrzeb działalności wykonywanej przez nią w miejscu swojej siedziby,

* miejsce świadczenia danej usługi ustalone zgodnie z art. 28a-28o ustawy o VAT, znajduje się na terytorium Polski,

* podatnik świadczący usługę na rzecz GM. z/s w A., nie posiada siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium Polski, a w przypadku usług związanych z nieruchomością świadczący nie jest zarejestrowany w Polsce jako czynny podatnik VAT.

W odniesieniu do przedmiotowych usług opisanych w uzupełnieni stanu faktycznego sprawy tj. dotyczących:

* transportu towarów na trasie A. - B. świadczonych przez polską firmę Usługi Transportowe (...) z/s w (...) (NIP (...)),

* najmu sprzętu niezbędnego do pokazu laserowego i jego obsługi podczas imprezy w B. - usługi nabyte od Polskiego Stowarzyszenia (...) z/s w A. (NIP (...)),

* licencji dot. koncertu w Domu A. w B. - opłata uiszczana na rzecz niemieckiego podmiotu C. z/s w (...) (NIP: DE (...)),

* najmu sprzętu podczas koncertu w Domu A. w B. - usługi nabyte od niemieckiego kontrahenta tj. D. z/s w B.,

* usług doradztwa podatkowego świadczonych przez firmę E. mbH z/s w (...) (DE (...)),

z racji tego, że realizowane były na rzecz Gminy A. będącej podatnikiem VAT w rozumieniu art. 28a ustawy o VAT, to miejsce ich opodatkowania winno być rozpoznane w świetle art. 28b ustawy o VAT.

Z uwagi na fakt, iż zgodnie z art. 28b ust. 1 i ust. 2 tej ustawy, miejsce świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika, znajduje się w miejscu, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n, a w przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej - to dla rozstrzygnięcia przedmiotowej sprawy kluczowe znaczenie ma czy można uznać, że Dom A. w B. stanowi stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej. Jest to zasadnicza kwestia, gdyż usługi, których dotyczy pytanie zawarte w przedmiotowym wniosku o wydanie interpretacji indywidualnej, służyły Gminie wyłącznie dla potrzeb działalności wykonywanej przez nią w B., w Niemczech. Zatem to nie miejsce siedziby GM będzie mieć znaczenie w tej sprawie dla ustalenia miejsca opodatkowania ww. usług, lecz jej stałe miejsce prowadzenia działalności znajdujące się w Niemczech.

Stanowisko Gminy w kwestii uznania Domu A. w B. za jej stałe miejsce prowadzenia działalności zostało przedstawione we wniosku z dnia 3 września 2022 r. o wydanie interpretacji indywidualnej.

Gmina podtrzymuje zatem przedstawioną w tym wniosku argumentację w powyższej kwestii.

Celem jednak podsumowania, z uwzględnieniem przeformułowanego pytania ujętego w niniejszym piśmie, Gmina wskazuje, że usługi opisane w stanie faktycznym sprawy nabyte przez nią w 2021 r. w związku obchodami (...) oraz usługi doradztwa podatkowego nie stanowią importu usług podlegającego opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce. Usługi te służyły wyłącznie jej działalności wykonywanej w ramach Domu A. w B., który zdaniem Gminy stanowi jej stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 11 ust. 1 rozporządzenia nr 282/2011. Z tego względu, zgodnie z art. 28b ust. 2 ustawy o VAT, usługi te stanowią czynności opodatkowane w Niemczech z uwagi na zrealizowanie ich na rzecz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej zlokalizowanego w B. w Niemczech.

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Rozpatrzyłem Państwa wniosek - 15 listopada 2022 r., wydałem postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania znak 0114-KDIP1-2.4012.448.2022.2.RST, w którym odmówiłem wszczęcia postępowania w sprawie wydania interpretacji indywidualnej na podstawie Państwa wniosku z 3 września 2022 r. w zakresie rozliczenia nabywanych świadczeń jako import usług podlegający opodatkowaniu na terytorium Polski.

Postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania doręczono Państwu 15 listopada 2022 r.

22 listopada 2022 r. wnieśli Państwo zażalenie na ww. postanowienie (data wpływu za pośrednictwem ePUAP 22 listopada 2022 r.).

W odpowiedzi na powyższe zażalenie, 17 stycznia 2023 r. wydałem postanowienie utrzymujące w mocy postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania nr 0114-KDIP1-2.4012.448.2022.3.RST/KOM.

Skarga na postanowienie o odmowie wszczęcia postępowania

15 lutego 2022 r. na ww. postanowienie złożyli Państwo skargę do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie. Skarga wpłynęła do mnie 15 lutego 2023 r.

Wnieśli Państwo o uchylenie zaskarżonych postanowień i orzeczenie co do istoty sprawy.

Postępowanie przed sądami administracyjnymi

Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie wyrokiem z 25 kwietnia 2023 r. sygn. akt I SA/Kr 257/23 uchylił zaskarżone postanowienie Dyrektora Krajowej Informacji Skarbowej o odmowie wszczęcia postępowania z 17 stycznia 2023 r. nr 0114-KDIP1-2.4012.448.2022.3.RST/KOM oraz poprzedzające je postanowienie z 15 listopada 2022 r. nr 0114-KDIP1-2.4012.448.2022.2.RST.

Wyrok, który uchylił interpretację indywidualną stał się prawomocny od 23 czerwca 2023 r.

Ponowne rozpatrzenie wniosku - wykonanie wyroku

Zgodnie z art. 153 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 z późn. zm.):

Ocena prawna i wskazania co do dalszego postępowania wyrażone w orzeczeniu sądu wiążą w sprawie organy, których działanie, bezczynność lub przewlekłe prowadzenie postępowania było przedmiotem zaskarżenia, a także sądy, chyba że przepisy prawa uległy zmianie.

Wykonuję obowiązek, który wynika z tego przepisu, tj.:

* uwzględniam ocenę prawną i wskazania dotyczące postępowania, które wyraził Wojewódzki Sąd Administracyjny w Krakowie w wyroku z 25 kwietnia 2023 r. sygn. I SA/Kr 257/23.

* ponownie rozpatruję Państwa wniosek o wydanie interpretacji indywidualnej i stwierdzam, że stanowisko, które przedstawili Państwo we wniosku w zakresie rozliczenia nabywanych świadczeń jako import usług podlegający opodatkowaniu na terytorium Polski jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE interpretacji indywidualnej

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 931 z późn. zm.), zwanej dalej ustawą:

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają:

1)

odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju;

2)

eksport towarów;

3)

import towarów na terytorium kraju;

4)

wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju;

5)

wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów.

Z powyższego przepisu wynika tzw. zasada terytorialności, zgodnie, z którą opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają określone czynności, ale tylko w sytuacji, gdy miejscem ich świadczenia jest terytorium kraju.

Przy tym, w myśl art. 2 pkt 1 ustawy:

Przez terytorium kraju rozumie się terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, z zastrzeżeniem art. 2a.

Na podstawie art. 2 pkt 22 ustawy:

Przez sprzedaż - rozumie się przez to odpłatną dostawę towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotową dostawę towarów.

Stosownie do art. 7 ust. 1 ustawy:

Przez dostawę towarów, o której mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się przeniesienie prawa do rozporządzania towarami jak właściciel (...).

Natomiast na podstawie art. 2 pkt 6 ustawy:

Towarami są rzeczy oraz ich części, a także wszelkie postacie energii.

W myśl art. 8 ust. 1 ustawy:

Przez świadczenie usług, o którym mowa w art. 5 ust. 1 pkt 1, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 (...).

Stosownie do art. 2 pkt 9 ustawy:

Przez import usług rozumie się świadczenie usług, z tytułu wykonania, których podatnikiem jest usługobiorca, o którym mowa w art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy.

Jak stanowi art. 15 ust. 1 ustawy:

Podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Stosownie do treści art. 15 ust. 2 ustawy:

Działalność gospodarcza obejmuje wszelką działalność producentów, handlowców lub usługodawców, w tym podmiotów pozyskujących zasoby naturalne oraz rolników, a także działalność osób wykonujących wolne zawody. Działalność gospodarcza obejmuje w szczególności czynności polegające na wykorzystywaniu towarów lub wartości niematerialnych i prawnych w sposób ciągły dla celów zarobkowych.

Przy czym zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy:

Nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Z powołanego art. 15 ust. 6 ustawy wynika, że co do zasady, od opodatkowania podatkiem od towarów i usług wyłączone są czynności wykonywane przez organy władzy publicznej i urzędy obsługujące te organy w ramach sprawowanego przez nie władztwa publicznego. Wyłączenie organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy ma miejsce wówczas, gdy spełnione zostaną łącznie dwie przesłanki:

* podmiotem dokonującym czynności jest organ władzy publicznej lub urząd obsługujący ten organ oraz

* czynność mieści się w zakresie zadań nałożonych odrębnymi przepisami na ten podmiot, dla realizacji których został on powołany i jednocześnie czynność ta nie jest wykonywana na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Powyższy zapis jest odzwierciedleniem art. 13 Dyrektywy 2006/112/WE Rady z 28 listopada 2006 r. w sprawie wspólnego systemu podatku od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L Nr 347, s. 1 z późn. zm.), zgodnie z którym krajowe, regionalne i lokalne organy władzy oraz inne podmioty prawa publicznego nie są uważane za podatników w związku z działalnością, którą podejmują lub transakcjami, których dokonują jako organy władzy publicznej, nawet jeśli pobierają należności, opłaty, składki lub płatności w związku z takimi działaniami lub transakcjami.

W świetle unormowań prawa unijnego i bogatego orzecznictwa TSUE w tym zakresie, organy władzy publicznej bądź urzędy obsługujące te organy są uważane za podatników, gdy podejmują takie działania lub dokonują takich transakcji, w wyniku których, wykluczenie ich z kategorii podatników prowadziłoby do znaczących zakłóceń konkurencji. I tak, w sprawie Carpaneto Piacentino (sprawy połączone C-231/87 i C-129/88), Trybunał orzekł, że "działalność prowadzona jak w rozumieniu tego przepisu to działalność, jaką prowadzą organy podlegające prawu publicznemu na mocy szczególnego reżimu prawnego mającego do nich zastosowanie, natomiast nie obejmuje ona działalności prowadzonej przez nie w takich samych warunkach prawnych, jak mające zastosowanie do podmiotów prywatnych".

Wykonywanie transakcji w ramach czynności o charakterze cywilnoprawnym skutkuje uznaniem organów publicznych za podatników podatku od towarów i usług, a realizowane przez nie odpłatne dostawy towarów i świadczenia usług podlegają opodatkowaniu tym podatkiem. Podatnikiem podatku od towarów i usług jest więc również organ władzy publicznej, jeżeli w stosunku do określonej czynności lub transakcji zachowuje się jak podmiot gospodarczy. Taki organ władzy publicznej będzie traktowany tak samo jak każdy inny podmiot w zakresie czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych, wykraczających poza zadania nałożone odrębnymi przepisami.

Zgodnie zaś z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy:

Podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne nabywające usługi, jeżeli łącznie spełnione są następujące warunki:

a)

usługodawcą jest podatnik nieposiadający siedziby działalności gospodarczej oraz stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju, a w przypadku usług, do których stosuje się art. 28e, podatnik ten nie jest zarejestrowany zgodnie z art. 96 ust. 4,

b)

usługobiorcą jest:

* w przypadku usług, do których stosuje się art. 28b - podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4,

* w przypadku transferu bonów jednego przeznaczenia, w przypadku których miejscem świadczenia usług, których te bony dotyczą, jest terytorium kraju - podatnik, o którym mowa w art. 15, lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15,

* w pozostałych przypadkach - podatnik, o którym mowa w art. 15, posiadający siedzibę działalności gospodarczej lub stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej na terytorium kraju lub osoba prawna niebędąca podatnikiem, o którym mowa w art. 15, posiadająca siedzibę na terytorium kraju i zarejestrowana lub obowiązana do zarejestrowania zgodnie z art. 97 ust. 4.

Natomiast w myśl art. 17 ust. 2 ustawy:

W przypadkach wymienionych w ust. 1 pkt 4 i 5, usługodawca lub dokonujący dostawy towarów nie rozlicza podatku należnego.

Powołany art. 17 ust. 1 pkt 4 wskazuje na sytuację, w której podatnikiem staje się nabywca usługi, jeśli dokonał on nabycia usługi od dostawcy spoza terytorium Polski. Przepis ten wprowadza mechanizm tzw. odwrotnego obciążenia, który polega na opodatkowaniu usług przez usługobiorcę. Warunkiem zastosowania odwrotnego obciążenia na podstawie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy względem usług jest spełnienie warunków dotyczących usługodawcy jak i usługobiorcy. Jednocześnie, aby wystąpił import usług, miejsce świadczenia usługi nabywanej przez podatnika od podatnika zagranicznego musi znajdować się na terytorium Polski.

Należy przy tym zauważyć, że podatek od towarów i usług jest podatkiem o charakterze terytorialnym - opodatkowaniu w danym państwie podlegają tylko te czynności, które zostaną uznane za wykonane w tym państwie. Dlatego też, w przypadku świadczenia usług, istotnym dla prawidłowego rozliczenia podatku od towarów i usług jest określenie miejsca świadczenia danej usługi. Od poprawności określenia miejsca świadczenia zależeć będzie, czy dana usługa podlegać będzie opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce, czy też nie.

Zauważyć należy, że przy ustalaniu miejsca świadczenia usług istotne jest czy usługa jest świadczona na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy czy też na rzecz podmiotu niebędącego podatnikiem w rozumieniu art. 28a ustawy.

W myśl art. 28a ustawy:

Na potrzeby stosowania przepisów regulujących miejsce świadczenia przy świadczeniu usług:

1)

ilekroć jest mowa o podatniku - rozumie się przez to:

a)

podmioty, które wykonują samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa w art. 15 ust. 2, lub działalność gospodarczą odpowiadającą tej działalności, bez względu na cel czy rezultat takiej działalności, z uwzględnieniem art. 15 ust. 6,

b)

osobę prawną niebędącą podatnikiem na podstawie lit. a, która jest zidentyfikowana lub obowiązana do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej.

2)

podatnika, który prowadzi również działalność lub dokonuje transakcji nieuznawanych za podlegające opodatkowaniu dostawy towarów lub świadczenia usług zgodnie z art. 5 ust. 1, uznaje się za podatnika w odniesieniu do wszystkich świadczonych na jego rzecz usług.

Powołany powyżej art. 28a ustawy wprowadza drugą definicję podatnika do ustawy o podatku od towarów i usług, który ma zastosowanie tylko w przypadku ustalenia miejsca świadczenia usług. Podatnikiem, według tej regulacji, jest osoba wykonująca samodzielnie działalność gospodarczą, bez względu na cel i rezultat takiej działalności. Przy czym, ustawodawca wskazując na działalność gospodarczą odnosi się do jej definicji ustalonej w art. 15 ust. 2 ustawy.

Za podatników, w świetle powołanego wyżej przepisu, uznawane są również podmioty wykonujące działalność gospodarczą zgodnie z regulacjami innych państw członkowskich oraz państw trzecich, bądź osoby prawne niebędące podatnikami prowadzącymi działalność gospodarczą, które są zidentyfikowane lub obowiązane do identyfikacji do celów podatku lub podatku od wartości dodanej.

Zgodnie z ogólną zasadą wyrażoną w art. 28b ust. 1 ustawy:

Miejscem świadczenia usług w przypadku świadczenia usług na rzecz podatnika jest miejsce, w którym podatnik będący usługobiorcą posiada siedzibę działalności gospodarczej, z zastrzeżeniem ust. 2-4 oraz art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n.

Natomiast art. 28b ust. 2 ustawy stanowi, że:

W przypadku gdy usługi są świadczone dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej podatnika, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, miejscem świadczenia tych usług jest to stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej.

Z niniejszych przepisów ustawy wynika zatem, że co do zasady, usługa świadczona na rzecz podatnika w rozumieniu art. 28a ustawy inna niż wskazana w art. 28e, art. 28f ust. 1 i 1a, art. 28g ust. 1, art. 28i, art. 28j ust. 1 i 2 oraz art. 28n ustawy podlega opodatkowaniu w miejscu siedziby działalności gospodarczej usługobiorcy, chyba że jest świadczona dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej usługobiorcy, które znajduje się w innym miejscu niż jego siedziba działalności gospodarczej, wówczas miejscem świadczenia tej usługi jest stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, dla którego ta usługa jest świadczona.

W odniesieniu do kwestii ujęcia przedmiotowej sprzedaży w deklaracji JPK VAT należy wskazać, że zgodnie z art. 99 ust. 1 ustawy:

Podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25. dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10, art. 130c, art. 133 i art. 138g ust. 2.

Jak stanowi art. 99 ust. 7c ustawy:

Deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 1-3, zawierają dane niezbędne do rozliczenia podatku, obliczenia jego wysokości, w tym wysokości podstawy opodatkowania, podatku należnego i podatku naliczonego, a także dane dotyczące podatnika.

Na podstawie art. 99 ust. 11b ustawy:

Deklaracje, o których mowa w ust. 1-3, 3c-6, 8-9 i 11a, składa się wyłącznie za pomocą środków komunikacji elektronicznej.

Zgodnie z art. 99 ust. 11c ustawy:

Deklaracje podatkowe, o których mowa w ust. 1-3, są składane zgodnie z wzorem dokumentu elektronicznego w rozumieniu ustawy z dnia 17 lutego 2005 r. o informatyzacji działalności podmiotów realizujących zadania publiczne (Dz. U. z 2020 r. poz. 346, 568, 695, 1517 i 2320), który obejmuje deklarację i ewidencję, o której mowa w art. 109 ust. 3. Dokument elektroniczny, o którym mowa w zdaniu pierwszym, jest przesyłany w sposób określony w przepisach wydanych na podstawie art. 193a § 3 Ordynacji podatkowej i zgodnie z wymaganiami określonymi w tych przepisach.

Stosownie do art. 99 ust. 13a i 13b ustawy:

13a. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi i udostępni na elektronicznej platformie usług administracji publicznej wzór dokumentu, o którym mowa w ust. 11c.

13b. Minister właściwy do spraw finansów publicznych określi, w drodze rozporządzenia, szczegółowy zakres danych, o których mowa w ust. 7c, wraz z objaśnieniami co do sposobu wypełniania i miejsca składania deklaracji podatkowych, o których mowa w ust. 1-3, oraz niezbędnymi pouczeniami, uwzględniając konieczność prawidłowego rozliczenia podatku oraz kontroli tego obowiązku przez organ podatkowy.

Zatem od 1 października 2020 r. dotychczasowe deklaracje VAT-7 i VAT-7K i informacja o ewidencji zostały zastąpione przez przesyłany łącznie jeden dokument elektroniczny JPK_VAT, w formie JPK_V7M lub JPK_V7K. Elementy nowego JPK_VAT określa rozporządzenie Ministra Finansów, Inwestycji i Rozwoju z 15 października 2019 r. w sprawie szczegółowego zakresu danych zawartych w deklaracjach podatkowych i w ewidencji w zakresie podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2019 r. poz. 1988, z późn. zm.).

Z opisu sprawy wynika, że Gmina jest zarejestrowana w Polsce jako czynny podatnik podatku od towarów i usług rozliczający się z tego podatku łącznie z utworzonymi przez nią samorządowymi jednostkami budżetowymi oraz z obsługującym ją Urzędem Miasta A. ("UM."). Miasto A. posiada swoją placówkę zagraniczną mieszczącą się w B. (Niemcy) określaną jako "Dom A.". Placówka ta powstała w efekcie nawiązanego partnerstwa miast: A. i B., uwieńczeniem którego było utworzenie właśnie Domu A. w B., ale też i Domu B. w A., które są gospodarczą i kulturalną wizytówką partnerskich miast. W placówkach tych odbywają się spotkania mieszkańców, imprezy kulturalne, gospodarcze i naukowe konferencje czy seminaria. 17 lipca 2021 r. odbyły się w Domu A. obchody (...), w ramach których miały miejsce m.in. pokazy laserowe, wernisaż wystawy (...), w czasie którego odbył się również koncert. W związku z organizacją tego wydarzenia zostały wystawione dla Gminy m.in. następujące rachunki/faktury:

1)

faktura nr (...) z dnia 16 lipca 2021 r. wystawiona przez polską firmę za usługę transportową na trasie A. - B., wystawca faktury nie wykazał na fakturze podatku VAT, ujęta jest na niej informacja, że sprzedawca zwolniony jest podmiotowo z podatku VAT na podstawie art. 113 ustawy o VAT;

2)

rachunek nr (...) z dnia 17 lipca 2021 r. wystawiony przez Polskie Stowarzyszenie (...) z/s w A. za wynajęcie dla Gminy sprzętu niezbędnego do pokazu laserowego i zapewnienie jego obsługi podczas imprezy w B., na rachunku nie wykazano podatku VAT, ujęta jest na nim informacja, że "Stowarzyszenie nie jest płatnikiem VAT";

3)

rachunek nr (...) z dnia 26 lipca 2021 r. wystawiony przez niemiecki podmiot C. z/s w (...) (NIP: DE (...)), z kwotą podatku 7%, za licencję dot. koncertu w Domu A. w B. w dniu 17 lipca 2021 r.;

4)

rachunek nr (...) z dnia 27 lipca 2021 r. wystawiony przez niemieckiego kontrahenta tj. D. z/s w B., za wynajem dla Gminy sprzętu podczas koncertu w Domu A. w B., na rachunku nie podano numeru identyfikacji podatkowej sprzedawcy, nie wykazano na nim również podatku VAT, ujęta jest na nim adnotacja, że "rachunek jest wolny od podatku zgodnie z § 19 abs. 1 UstG", co oznacza, że podmiot ten korzysta ze zwolnienia "podmiotowego" określanego w Niemczech jako dotyczącego "małych przedsiębiorców".

Na ww. fakturach/rachunkach jako nabywca była wskazywana każdorazowo Gmina A. z/s w A., przy czym polskie firmy wskazały również jej polski NIP (tj. NIP: (...), pod którym Gmina jest zarejestrowana w Polsce jako czynny podatnik VAT), natomiast niemieckie podmioty nie podały na wystawionych rachunkach żadnego numeru podatkowego Gminy.

Ponadto należy również wskazać, że GM z/s w A. zawarła w dniu 26 stycznia 2021 r. z niemiecką firmą E. mbH z/s w (...), umowę o świadczenie usług doradztwa podatkowego. W treści umowy wskazano, że zleceniobiorca jest podatnikiem podatku VAT zidentyfikowanym pod numerem DE (...), natomiast nie jest zarejestrowany w Polsce oraz że obowiązek podatkowy w zakresie podatku VAT spoczywa na zleceniodawcy. Z tytułu ww. usług były wystawiane faktury dla GM z/s w A. (ze wskazaniem następującego numeru NIP nabywcy: PL (...)). Nie wykazano na nich podatku VAT, natomiast zawarta była na nich adnotacja: "Reverse-Charge" (tj. odwrotne obciążenie). Z uwagi na powyższe GM rozpoznała te usługi jako import usług podlegający uwzględnieniu w rozliczeniu w zakresie podatku VAT składanym w Polsce i opodatkowała je wg stawki VAT 23%.

Wskazane powyżej firmy niemieckie nie posiadają w Polsce stałych miejsc prowadzenia działalności, a firmy polskie nie posiadają stałych miejsc prowadzenia działalności w Niemczech.

Państwa wątpliwości dotyczą ustalenia czy usługi opisane w stanie faktycznym sprawy, nabyte przez Gminę A. na rzecz Domu A. w B. w związku obchodami (...) oraz usługi w zakresie doradztwa podatkowego, winny być uznane za import usług podlegający opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług w Polsce i uwzględnione w deklaracji VAT składanej przez GM w Polsce.

Państwa zdaniem, usługi opisane w stanie faktycznym sprawy, nie podlegają rozpoznaniu jako import usług w Polsce i nie powinny być przez Gminę uwzględnione w rozliczeniu VAT składanym w Polsce. W odniesieniu do wszystkich usług, których dotyczy pytanie, miejsce świadczenia usług winno być rozpoznane wprawdzie zgodnie z art. 28b ustawy o VAT, jednak z racji tego, że nabywane były dla potrzeb działalności Gminy realizowanej w B., gdzie, zdaniem Państwa posiadacie stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej w rozumieniu art. 11 ust. 1 rozporządzenia 282/20112 z dnia 15 marca 2011 r. ustanawiające środki wykonawcze do dyrektywy 2006/112/WE w sprawie wspólnego systemu od wartości dodanej (Dz.Urz.UE.L z 2011 r. nr 77/1 z późn. zm.) - zwane: "rozporządzenie 282/2011"), to tym samym miejsce opodatkowania tych usług znajduje się w Niemczech, zgodnie z art. 28b ust. 2 ustawy o VAT.

Na wstępie należy zauważyć, że art. 28b ust. 2 ustawy jest przepisem zawartym w polskiej ustawie o VAT, a zatem ustawie, która ma zastosowanie do polskich podatników świadczących usługi na rzecz podmiotów zagranicznych posiadajacych w Polsce stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej, lub świadczonych przez polskich podatników na rzecz podmiotów polskich i zagranicznych posiadających stałe miejsce prowadzenia działalności gospodarczej znajdujące się poza Polską. Przy tym, w tym ostatnim przypadku, posiadanie stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej poza Polską może być określone jedynie przez regulacje podatkowe obowiązujące w tym innym niż Polska kraju, a to z tego względu, że miejsce świadczenia usług jest jednocześnie miejscem ich opodatkowania. Podatnik posiadający stałe miejsce prowadzania działalności gospodarczej w danym kraju, ktore to miejsce bierze udział w danej transakcji posługuje się dla celów podatku VAT numerem identyfikacyjnym nadanym przez ten kraj. Posiadanie stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej co do zasady powoduje, że kraj w którym to miejsce faktycznie istnieje ma prawo do pobierania podatku VAT w związku z transakcjami związanymi z tym stałym miejscem.

W opisie sprawy wskazali Państwo, że w odniesieniu do działalności gospodarczej wykonywanej w B. (w ramach Domu A.) nie jesteście zarejestrowani w Niemczech jako podatnik VAT, ani jako podatnik VAT-UE. Dom A. nie posiada odrębnego numeru identyfikacyjnego VAT. Niemiecki urząd skarbowy w 2019 r. nie uznał Domu A. za przedsiębiorcę i nie przyznał numeru podatkowego VAT-UE ze względu na znikome obroty. Macie Państwo przyznany niemiecki numer podatkowy, ale tylko do odprowadzania "podatku u źródła" od występów polskich artystów w B. Zatem Państwa kontrahenci świadczący na Państwa rzecz usługi, w sytuacji gdy nie posiadali Państwo numeru identyfikacji podatkowej dla celów podatku VAT i VAT-UE wydanego przez organy niemieckie mogli uznać, że świadczą usługi dla podatnika polskiego tj. nieposiadającego w Niemczech stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej. Jak wskazali Państwo we wniosku Dom A. według przepisów obowiązujących w Niemczech nie został uznany za przedsiębiorcę. Dowodem na takie traktowanie Państwa przez kontrahentów jest fakt, że na wystawianych fakturach/rachunkach jako nabywca była wskazywana każdorazowo Gmina A. z/s w A., przy czym polskie firmy wskazały również jej polski NIP (tj. NIP: (...), pod którym Gmina jest zarejestrowana w Polsce jako czynny podatnik VAT). Ponadto, firma niemiecka świadcząca na Państwa rzecz usługi doradztwa podatkowego również wystawiła faktury z Państwa polskim numerem NIP z adnotacją "reverse-charge" czyli wskazała Państwa jako podmiot zobowiązany do rozliczenia podatku VAT na terenie Polski a nie na terenie Niemiec, co oznacza, że nie potraktowała transakcji wykonywanej na Państwa rzecz jako transakcji realizowanej dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej swojego kontrahenta w Niemczech.

W związku z powyższym, biorąc pod uwagę opisane we wniosku okoliczności, należy przyjąć, że zarówno dla podatników polskich i niemieckich świadczone na Państwa rzecz usługi nie były wykonywane dla stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej w Niemczech. Stwierdzić więc należy, ze Gmina nabywając usługi opisane we wniosku działała jako polski podatnik podatku VAT. Przy czym, nabywając usługi będące przedmiotem wniosku, działaliście Państwo jako podatnik, o którym mowa w art. 28a ustawy.

Aby ustalić, czy w związku z nabyciem usług opisanych we wniosku byliście Państwo zobowiązani do rozliczenia importu usług na terenie Polski należy w pierwszej kolejności określić miejsce świadczenia poszczególnych usług.

Pierwsza faktura (faktura nr (...) z dnia 16 lipca 2021 r.) została wystawiona przez polską firmę i dotyczyła usługi transportu towarów na trasie A. - B. Wystawca faktury nie wykazał na fakturze podatku VAT, ponieważ był zwolniony podmiotowo na podstawie art. 113 ustawy o VAT. Z wyżej wskazanych okoliczności wynika także, że świadczący usługę podał jako nabywcę Gminę A. z/s w A. oraz jej polski NIP.

Należy wskazać, że miejsce świadczenia usług transportu towarów na rzecz podatników jest określane na podstawie art. 28b ust. 1 ustawy o VAT, a więc jest to miejsce, w którym nabywca posiada siedzibę działalności gsopodarczej z zastrzeżeniem ust. 2, odnoszącym się do stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, które ze względu na wcześniejsze uzasadnienie, nie ma miejsca w niniejszej sprawie. W związku z tym, że zarówno świadczącym usługę jak i nabywcą usługi jest podmiot polski miejscem świadczenia tej usługi jest Polska. W takiej sytuacji zawsze zobowiązanym do rozliczenia podatku VAT jest podmiot świadczący usługę a nie jej nabywca. Oznacza to, że Gmina nie jest zobowiązana do wykazania importu usług z tytułu tej transakcji.

Analogicznie sprawa przedstawia się z nabyciem usługi wynajęcia przez Gminę sprzętu niezbędnego do pokazu laserowego i zapewnienia jego obsługi podczas imprezy w B. Polski podmiot świadczący na Państwa rzecz usługę wystawił rachunek nr (...) z dnia 17 lipca 2021 r. Na rachunku nie wykazano podatku VAT, ujęta była na nim informacja, że "Stowarzyszenie nie jest płatnikiem VAT". Podobnie jak w poprzedniej sytuacji polski podatnik podał jako nabywcę Gminę A. z/s w A. oraz jej polski NIP.

W odniesieniu do usług nabycia sprzętu ustawodawca polski nie przewidział szczególnych zasad ustalania miejsca ich świadczenia, co oznacza, że miejsce świadczenia określa się na podstawie art. 28b ust. 1 ustawy. Podobnie jak w poprzednim przypadku, ust. 2 tego artykułu nie ma w tej sprawie zastosowania. W związku z tym, że zarówno świadczącym usługę jak i nabywcą usługi jest podmiot polski miejscem świadczenia tej usługi jest Polska. W takiej sytuacji zawsze zobowiązanym do rozliczenia podatku VAT jest podmiot świadczący usługę a nie jej nabywca. Oznacza to, że Gmina nie jest zobowiązana do wykazania importu usług z tytułu tej transakcji.

Kolejne usługi opisane we wniosku, których rozliczenie budzi Państwa wątpliwości są usługami nabywanymi od podmiotów niemieckich.

* Rachunek nr (...) z dnia 26 lipca 2021 r. dotyczył nabycia licencji dot. koncertu w Domu A. w B. w dniu 17 lipca 2021 r. Firma niemiecka wykazała z tego tytułu podatek VAT według przepisów niemieckich w wysokości 7%. Jako nabywca wskazana była Gmina A. z/s w B.

* rachunek nr (...) z dnia 27 lipca 2021 r. wystawiony przez niemieckiego kontrahenta, za wynajem dla Gminy sprzętu podczas koncertu w Domu A. w B. Na rachunku nie podano numeru identyfikacji podatkowej sprzedawcy, nie wykazano na nim również podatku VAT, ujęta jest na nim adnotacja, że "rachunek jest wolny od podatku zgodnie z § 19 abs. 1 UstG", co oznacza, że podmiot ten korzysta ze zwolnienia "podmiotowego" określanego w Niemczech jako dotyczącego "małych przedsiębiorców". Jako nabywca była wskazana Gmina A. z/s w B.

* faktury wystawione przez niemieckiego podatnika, dotyczące usług doradztwa podatkowego, na których nie wykazano podatku VAT, natomiast zawarta była na nich adnotacja: "Reverse-Charge". Jako nabywca została wskazana Gmina A. z/s w A. ze wskazaniem polskiego numeru NIP.

Należy wskazać, że aby miał miejsce import usług na terytorium Polski to zgodnie z art. 2 pkt 9 ustawy, nabywca musi być podmiotem zobowiązanym do rozliczenia podatku VAT z tytułu świadczenia tych usług. Przy czym miejscem świadczenia nabywanych usług musi być terytorium Polski. Ponieważ we wszystkich trzech ww. przypadkach, nabywaliście Państwo usługi, do których nie mają zastosowania wyłączenia w odniesieniu do określania miejsca świadczenia tych usług, miejsce to należy określać zgodnie z zasadą ogólną zawartą w art. 28b ust. 1 ustawy. Przy czym, jak wskazano wcześniej, ust. 2 tego artykułu, odnoszący się do stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej nie ma w tej sprawie zastosowania. Oznacza to, że miejscem świadczenia nabywanych przez Państwa usług od pomiotów niemieckich była Polska. W związku z tym zastosowanie znajdzie art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy.

Ponieważ jesteście Państwo zarejestrowani jako czynny podatnik VAT w Polsce, Wasi niemieccy kontrahenci nie posiadają w Polsce stałego miejsca prowadzenia działalności gospodarczej, które byłoby zaangażowane w realizację świadczenia, a miejscem świadczenia nabywanych usług jest Polska to Państwo byliście zobowiązani do rozliczenia podatku VAT od nabywanych usług jako importu usług, zgodnie z art. 2 pkt 9 w zw. z art. 17 ust. 1 pkt 4 ustawy oraz wykazania tych transakcji w deklaracji VAT. Z wniosku wynika, że import usług został przez Państwo już wykazany w związku z nabyciem usług doradztwa podatkowego. Podobnie powinniście Państwo postąpić z nabyciem pozostałych usług opisanych we wniosku, od innych kontrahentów niemieckich.

W konsekwencji Państwa stanowisko, zgodnie z którym usługi opisane w stanie faktycznym sprawy nie podlegają rozpoznaniu jako import usług i nie powinny być uwzględnione w rozliczeniu VAT składanym w Polsce jest nieprawidłowe.

Dodatkowe informacje

Należy zaznaczyć, że niniejszą interpretację oparto na przepisach prawa podatkowego obowiązujących w dacie wydania postanowienia o odmowie wszczęcia postępowania, bowiem niniejsza interpretacja stanowi ponowne rozstrzygnięcie tej samej sprawy w wyniku orzeczenia Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Krakowie z 25 kwietnia 2023 r. sygn. akt I SA/Kr 257/23.

Informacja o zakresie rozstrzygnięcia

Interpretacja dotyczy stanu faktycznego, który Państwo przedstawili i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

POUCZENIE o funkcji ochronnej interpretacji

* Funkcję ochronną interpretacji indywidualnych określają przepisy art. 14k-14nb ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 z późn. zm.). Interpretacja będzie mogła pełnić funkcję ochronną, jeśli Państwa sytuacja będzie zgodna (tożsama) z opisem stanu faktycznego i zastosują się Państwo do interpretacji.

* Zgodnie z art. 14na § 1 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n Ordynacji podatkowej nie stosuje się, jeśli stan faktyczny lub zdarzenie przyszłe będące przedmiotem interpretacji indywidualnej jest elementem czynności, które są przedmiotem decyzji wydanej:

1)

z zastosowaniem art. 119a;

2)

w związku z wystąpieniem nadużycia prawa, o którym mowa w art. 5 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług;

3)

z zastosowaniem środków ograniczających umowne korzyści.

* Zgodnie z art. 14na § 2 Ordynacji podatkowej:

Przepisów art. 14k-14n nie stosuje się, jeżeli korzyść podatkowa, stwierdzona w decyzjach wymienionych w § 1, jest skutkiem zastosowania się do utrwalonej praktyki interpretacyjnej, interpretacji ogólnej lub objaśnień podatkowych.

POUCZENIE o prawie do wniesienia skargi na interpretację

Mają Państwo prawo do zaskarżenia tej interpretacji indywidualnej do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego. Zasady zaskarżania interpretacji indywidualnych reguluje ustawa z dnia 30 sierpnia 2002 r. - Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi (tekst jedn.: Dz. U. z 2023 r. poz. 1634 z późn. zm., dalej jako "p.p.s.a.").

Skargę do Sądu wnosi się za pośrednictwem Dyrektora KIS (art. 54 § 1 p.p.s.a.). Skargę należy wnieść w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia interpretacji indywidualnej (art. 53 § 1 p.p.s.a.):

* w formie papierowej, w dwóch egzemplarzach (oryginał i odpis) na adres: Krajowa Informacja Skarbowa, ul. Warszawska 5, 43-300 Bielsko-Biała (art. 47 § 1 p.p.s.a.), albo

* w formie dokumentu elektronicznego, w jednym egzemplarzu (bez odpisu), na adres Elektronicznej Skrzynki Podawczej Krajowej Informacji Skarbowej na platformie ePUAP: /KIS/SkrytkaESP (art. 47 § 3 i art. 54 § 1a p.p.s.a.).

Skarga na interpretację indywidualną może opierać się wyłącznie na zarzucie naruszenia przepisów postępowania, dopuszczeniu się błędu wykładni lub niewłaściwej oceny co do zastosowania przepisu prawa materialnego. Sąd jest związany zarzutami skargi oraz powołaną podstawą prawną (art. 57a p.p.s.a.).

Podstawa prawna dla wydania interpretacji

Podstawą prawną dla wydania tej interpretacji jest art. 13 § 2a oraz art. 14b § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2022 r. poz. 2651 z późn. zm.).

Opublikowano: http://sip.mf.gov.pl